Симеон Дянков: Експертно правителство при криза води до по-голяма и по-дълга криза

Актуализацията на бюджета ще покаже на каква стойност ще е споразумението с МВФ, казва членът на икономическия екип на ГЕРБ

Симеон Дянков: Експертно правителство при криза води до по-голяма и по-дълга криза

© Асен Тонев




Познат доскоро като главен икономист към вицепрезидента на Световната банка, Симеон Дянков вече се изявява като водещия икономист на ГЕРБ. От няколко месеца той консултира партията по антикризисните политики - област, в която трупа опит в продължение на години в различни държави. В края на миналата седмица Дянков представи първата група от експерти на ГЕРБ в областите финанси, икономическа и регионална политика, еврофондове, селско стопанство. Тази седмица ще представи и останалата част от екипа. На уговорената среща Дянков идва точно навреме, по време на 30-минутния разговор телефонът му не спира да звъни. Между другото казва, че работният му ден вече започва в 6 сутринта.

Твърдите, че България ще се нуждае от споразумение с Международния валутен фонд, в какви параметри?
Шансът за гъвкава кредитна линия е пропуснат. Тя беше възможна от февруари до март, но понеже нямаше разговори с фонда, бюджетът вече е в по-лошо положение и сега става дума за стандартно предпазно споразумение. От фонда ще поискат актуализация на бюджета, за да седнат да говорят с нас.


Затова е важно да се направи, ако може, дори отсега поне да се подготви, така че да не се загубят още няколко седмици след съставянето на новото правителство. Каква ще бъде сумата на споразумението не е ясно, това ще го определи актуализацията. В този тип разговори с МВФ правилото е, че каквото ти трябва, го умножаваш по две и искаш. Така пазарите се успокояват бързо, разбира се, че не само има пари, но и да изникнат изненади, правителството е готово да ги посрещне.




България може да получи финансиране и от други места - Световната банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, но това са около 10-15% от средствата, които фондът дава. Тези източници също са интересни, защото част от нещата, които фондът може да поиска като мерки, например здравна реформа, може да се финансира от Световната банка.


Кое е притеснителното на споразумението с МВФ?
- Дава сигнал, че нещо не е наред. Виждаме как Чехия и Словакия се дистанцират от Унгария и Полша, казват "на нас кредитна линия не ни трябва". И България беше в тази група, защото тръгна от добри начални позиции. Но в Чехия съкратиха разходите си бързо, направиха истинска антикризисна програма, която върви от няколко месеца, намалиха осигуровките преди два месеца. Тези държави ще минат през кризата, без да се нуждаят от споразумение с Международния валутен фонд. Дори ще могат да минат през частните пазари и да емитират облигации. Реално това беше вариант и за България, но вече не е и няма да бъде за година-две.


Тоест според вас България не би могла да емитира облигации, така ли?
- Вече не. Това, което стана с Латвия миналата седмица, показва, че няма апетит към облигации от Източна Европа, защото западните държави също представят много емисии и пазарът е залят от предложения. Другата причина е субективна - анализаторите, които гледат България, са същите, които гледат Полша, Естония, Латвия и Литва, и не разделят риска. Дори и България да стои засега по-добре от Латвия, в очите им няма разлика. Защото не виждат истинска антикризисна програма в България - доскоро дори се отричаше, че има криза.


Какъв ще е допустимият дял на държавния дълг към БВП, над който не трябва да се мине?
- Външният дълг не ме притеснява особено в този момент, защото имаме сравнително добри позиции от гледна точка на публичния дълг. Ако парите се окажат излишни, след година може да се върнат останалите в повече. За това няма санкция. Въпросът е да се направи бързо такъв пакет.


Как гледате на идеята за присъединяване към еврозоната и какви са реалистичните срокове?
- Европейският съюз на някакъв етап ще стане по-близък на тази идея. Според мен до това може да се стигне през следващата година. След две години, ако не се реализират дефицити, България реално ще може да се присъедини към ЕRМ2. Но сега не се поставя на дневен ред. Имаше такива разговори през пролетта между ЕС, ЕЦБ и държави от региона, преди всичко балтийските. България беше пасивна.


Казвате присъединяване към ЕРМ2 след 2 години, това значи, че задачата е средносрочна?
- Постъпките за влизане могат да тръгнат след 6 месеца, защото ще е нужно време за сформиране на правителство, като междувременно се постигне договор с МВФ, който ще покаже стабилност в очите на ЕС и ще помогне за по-бързото провеждане на разговорите с ЕЦБ.


Как виждате диалога с Европейската комисия и Европейската централна банка, след като едни от основните им причини за тревога са социалните разходи, а вие също акцентирате върху тях?
- ЕС и ЕЦБ не гледат в детайли за какво се дават парите, а се интересуват дали държавата знае как да прави добър бюджет. Сферата на здравеопазването например е високо неефективна и трябва да се промени, но това не означава по време на криза да се режат разходи. В здравеопазването има достатъчно пари и трябва да се види как да се предостави по-добра услуга в рамките на сегашните пари.


Кои според вас са най-важните анткризисни стъпки, които трябва да се предприемат?
- Има четири приоритета. От първия ден трябва да се започне с актуализация на бюджета и разговори с МВФ. Ако нямаме добър бюджет и ако влезем в голям дефицит, стабилността на валутата ще е под голям въпрос. Второ е кандидатстването за ЕRМ2 и присъединяване към еврозоната.


Третото е спиране на течове и съкращаване на разходи. Реално това ще помогне за следващия бюджет за 2010 г., защото кой знае колко не може да се съкрати в последните 2-3 месеца, а и не е добре да се прави така прибързано. Някъде ще се наложи съкращаване на администрации - като министерството на държавната администрация и министерството на извънредните ситуации. Да се анализират програмите им, някои звена да се запазят и да преминат към други министерства. Наполовина да се съкрати бюрокрацията в Министерството на отбраната.


Четвъртата тема е свързана с подобряване на бизнес средата. Краткосрочни мерки са намаляване на осигуровките и минималния капитал за регистриране на бизнес. Има и дългосрочни мерки, които ще трябва да се свършат в рамките на 2 мандата. Такава област е здравеопазването. Там е нужна огромна реформа, която ще помогне и на бюджета, защото ще се види, че в тази сфера има огромна неефективност. Един пример - през 2008 г. 26% от хората, влезли в болница, влизат повторно в рамките на следващия месец. Средно за Европа са 4%. Това показва, че болниците не си вършат работата достатъчно добре.


Може ли да посочите мерки за пазара на труда? Понижаването на осигуровките интегрирано ли е в по-голям пакет от действия?
- Понижението на осигуровките с 5% ще струва нетно 350 - 400 млн. лв. в рамките на една година. Тези пари ще дойдат от бюджета, но за сметка на това ще се запазят


130 000 работни места. Иначе казано, за 3100 лв. на година се запазва едно работно място. С тези средства предприемачите ще имат повече възможност да финансират бизнеса си и да запазят работни места. Точно затова намаляването на осигуровките е по-добра мярка от намаляването на ДДС.


Нужна е и активна трудова политика, повече хора да останат в системата на образованието. Важно е да се направи, а не само да се надяваме, че като тръгне да расте производството и безработицата ще спадне. Това не става така. На заетостта винаги й трябват 3-4 години, за да настигне ръста на производството.


Вие сте вторият екип, в който преобладават хора, външни за българската администрация. Оценките за нея - бавна, неквалифицирана, корумпирана, сочат, че първият опит не успя, как смятате да се справите?
- Има голяма разлика. Екипът отпреди 8 години е бил сформиран от хора, които не са имали практически опит за работа с държавни институции и са били въобще без управленчески опит където и да било. И това си пролича.


В екипа, който сега се създаде, има отлични администратори. Росен Плевнелиев е един пример. Бисер Боев (бел.ред. - доскоро изпълнителен директор на "Икономедия", издател на в."Дневник") е друг. Те са работили в България и са водели фирми от по 1000 души. Аз съм водил екипи от над 100 души, от миналата година екипът ми е 700 души - в организация с 15 000 служители. Няма тепърва да се учим как се управлява.


Според мен за държавата е по-добре да си добър администратор, отколкото добър специалист. Много по-важно е да знам, че хората, които влизат в екипа, ще могат да управляват. Голяма част от тях са работили в частния сектор. Тези, които привличаме отвън, са експерти по важни теми - например еврофондове. В България има малко хора, които работят добре по еврофондове, но в Брюксел има българи, които работят много добре, и ги привличаме.


Как ще подходите към персонала на средно равнище?
- Не е добра идея да се променя основата в министерствата. За мен въпросът е как висшите технократи могат да се издигнат на по-високо ниво, дори заместник-министри, ако са доказали своите способности. С други думи - по-малко политици, повече способни администратори.


Какви са условията ви, за да приемете политически пост след изборите?
- Аз не съм привърженик на компромисите в политиката. Те пречат на добрите решения. Представете си, че има коалиция, в която част от партиите искат да се тръгне към разговори с МВФ и за ЕRМ2, а други не искат. Това България не може да си го позволи. Това означава с година, две, три да се забави икономическият растеж, а за мен това е безотговорно.


Аз вярвам, че от изборите ще излезе единствен победител. Това трябва да стане, иначе ще има застой, може и да се тръгне дори назад по въпроси като влизане в еврозоната. От време на време тук се говори за експертно правителство. Това съм го виждал в държави като Тайланд и Индонезия по време на азиатската криза преди 10 години. Лоша идея. По време на криза експертно правителство само води до по-голяма и по-дълга криза. Най-добре е да има правителство от експерти-администратори, водено от силен лидер. И това ще стане.

Коментари (66)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ха!
    *****
    Неутрално

    Шансове пред нас:

    - Силните икономически държави обявиха война на офшорните зони (Швейцария, Сингапур, Монако, о-в Джърси, Кайманови острови, о-в Ман). България е изключително привлекателна с корпоративния си данък 10% (най-нисък в целия ЕС), в днешната променяща се среда, може да превърне България в притегателен център за световните капитали. Стига, разбира се, българското правителство да помогне малко – като съчетае изгодните данъци с ограничаване на корупцията и намаляване на бюрокрацията. В най-кратки срокове (до края на 2009 г.) е необходимо да се предприемат конкретни мерки.

    - За една година от републиканския бюджет на България, чрез източване на ДДС, укриване на данъци, невнесени акцизи и митнически измами, се губят над 2.5 млрд. лв. - с тези 2.5 млрд. лв. средната учителска заплата за страната може да стане 1000 лв., а всички пенсионери над 70 години могат да получат пенсии от 500 лв.

  2. 2 Профил на цитат
    *****
    Неутрално

    "От време на време тук се говори за експертно правителство. Това съм го виждал в държави като Тайланд и Индонезия по време на азиатската криза преди 10 години. Лоша идея. По време на криза експертно правителство само води до по-голяма и по-дълга криза. Най-добре е да има правителство от експерти-администратори, водено от силен лидер. И това ще стане."

  3. 3 Профил на о. Павел
    *****
    Неутрално

    Много добро интервю. Вероятно Дянков ще е бъдещия финансов министър. Но трябва да подобри външния си вид - нова прическа, нови очила и непременно вратовръзка.

    ........................................

    http://archiman.livejournal.com/

  4. 4 Профил на пф
    *****
    Неутрално

    Като почнете да им коментирате външния вид не знам какво ми става. Изглежда си нормално.

    Важното е каква работа ще свърши.

  5. 5 Профил на IK
    *****
    Неутрално

    ....може да превърне България в притегателен център за световните капитали.
    Да, бе, да. Швейцария ще западне, а Женева ще опустее. София ще стане новият финансов център, а Панчарево, новото Монтрьо. Стари рокаджии ще гледат Гъбата в езерото и ще се вдъхновяват. После ще се качват на лимузините и ще дигат мазни хартии и фасове по прашните улици...

  6. 6 Профил на 2029
    *****
    Неутрално

    Дянков, Фъндъкова ми изглеждат компетентни. Дано да има повече като тях там, в ГЕРБ.

  7. 7 Профил на antonia_tz
    antonia_tz
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Говори смислено и изглежда смислен човек. Дано има повече такива хора в управлението!

  8. 8 Профил на еврореалист
    еврореалист
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Заместник-минисртире да са експерти, а не политици - това трябва да стане, но още не е дозряла политическата ни система.

    Това, което обаче може да се направи, е да се съкратят експертните длъжностти към политическите кабинети и по-специално - съветниците на министрите. Също и парламентарните секретари. ПиАр-ът на Министъра спокойно може да поеме функциите на последните. От тези хора няма никаква файда. Идват, получават заплати, развяват си байрака по коридорите и затова получават заплати. И си го пишат в СиВи-то. Работата- обективно погледнато- я вършат експертите от специализираната администрация. Всякакви други фигуранти, назначени от министрите, за да вземат заплапи, са само излишен харч за бюджета.
    Друго добро нещо, което може да се направи, е да се въведе мандатност за ръководните експертни длъжности в администрацията - напр. началник-отдел - 3 години, с право на втори мандат, директор на дирекция - 5 години, без право на преназначаване. Главните секретари -също. А като понапреднем малко - и зам.министрите.
    Държавните експерти като особен вид "птица" трябва да изчезнат от единния класификатор. Сега ограничението за тях е да са до 20% от състава на съответната структура. Напълно излишни длъжности. Главен експерт върши същата работа.

    Накратко - като станем нормална държава, министърът трябва да е като младоженка в новия дом на мъжа: трябва да влиза дори без чеиз, дори да няма чехли. А всичко вътре да й е приготвено. От нищо да не се нуждае. Само да влезе и да си изпълни четиригодишния мандат. И да излезе така, както е влязъл. Чист, неопетнен и по чорапи. Тогава няма да има безцелно шматкащи се по коридорите политически грамофони, дето едно изказване не могат да напишат, но за сметка на това се водят "от политическия кабинет" и "работят" в самостоятелни стаи.

    "Гладен вълк и насред село влиза."
  9. 9 Профил на шикалки
    *****
    Неутрално

    "Понижението на осигуровките с 5% ще струва нетно 350 - 400 млн. лв. в рамките на една година. Тези пари ще дойдат от бюджета, но за сметка на това ще се запазят 130 000 работни места."

    Дръжки. Тия локуми ги разправяха и другарите комунисти когато намаляваха данъците за бизнеса. Какво последва? Бизнеса "оптимизира" разходи, т.е. намалява работници. И нула да станат данъците и осигуровките, бизнеса ще уволни даден работник, ако работата, която вършат четирима, могат да му я свършат трима
    Единствения ефект от предлаганата мярка е, че НОИ ще влезе в голям дефицит и още по-голяма част от пенсиите ще трябва да бъдат давани от бюджета, което ще доведе до дефицит и в бюджета.
    Възможността за намаляване на данъци и осигуровки беше изчерпана от ултрадясната политика на другаря Сергей Дмитриевич. Ако сериозно ви се управлява, ще ви се наложи да забравите за учебникарските лафове и да си напънете главиците за сериозен анализ. Иначе си тръгвате без време.

  10. 10 Профил на Юпи-ииииииии
    *****
    Неутрално

    "Според мен за държавата е по-добре да си добър администратор, отколкото добър специалист" - приказки от 1001 нощ на полуграмотни хора...

  11. 11 Профил на еврореалист
    еврореалист
    Рейтинг: 488 Неутрално

    допълнение към 8

    поради постъпили "телефонни обаждания" от разтревожени "читатели на в. Правда" относно съкращаването на държавните експерти като вид "птица" в администрацията да се разбира следното:
    тази длъжност да се премахне, а вече работещите като държавни експерти да бъдат приравнени към друга длъжност съобразнво изискванията.
    Второ: да се племахнат ранговете - първи младши, трети старци, втори главен и т.н. И думата "младши" също.
    Експертната йерархия да ицглежда по следния начин:
    1. експерт.
    2. старши експерт - иска се 3 години трудов стаж
    3. главен експерт - 5 години стаж.
    4. началник отдел - мандат 3 години с право на 1 преизбиране, след това минимум 3 години да не заема тази длъжност. мин. трудов стаж: 7 години
    5. директор на дирекция - мин.трудов стаж - 10 години, мандат 5, без право на преизбиране. минимум три години не трябва да заема такава длъжност, за да бъде избираем за нов мандат.
    6. главен секретар - мандат 7 години, да отговаря на условията за директор на дирекция.
    Уточнение - началник сектор също да се премахне като длъжност.
    Директорите на дирекции да нямат право да ползват служебни автомобили за лични цели - вземане и каране вкъщи. Лимитите за километри пробег на сегашните да се редуцират не с 201 а с 40 %.
    Служебни джиесеми само от директор нагоре.

    Важно: ако администрацията се съкрати с 20% от сегашното равнище, ефективността ще е същата...

    "Гладен вълк и насред село влиза."
  12. 12 Профил на Иван
    *****
    Неутрално

    Ако Симеон Дянков стане финансов минитър, това ще е една добра новина за България. Освен, че е добър икономист, той има и виждане в управлението на публичния сектор. Разбира, че без институционални реформи и хора - администратори и реформатори, няма да стане. Препоръчвам му да се обърне към офиса на Световната банка в България, там ще му кажат кои са читави хора в администрацията. Незнам, обаче как ще отпуши системата, ако остави в администрацията всички посредствени и ретроградни политически и роднински начначения.

  13. 13 Профил на Логопед
    *****
    Весело

    Като влезат Доган, Овчаров и Р.Петков в затвора за безсрамна корупция и държавната машина ще запее. Така и Гоце ще занемее.

  14. 14 Профил на ????
    *****
    Неутрално

    "Аз не съм привърженик на компромисите в политиката"???-явно че е много добре подготвен икономист, но мисля че греши много като подценява политиката-за тази позиция човек трябва да е говов да прави стнашно много компромиси. Много важно е да прецени какво ще му се позволи да направи, а не какво смята че е правилно да направи. И въобще не говори добре че отсега почва да критикува пресшествениците, все още нищо не е направил а само обещава.

  15. 15 Профил на Do administratora
    *****
    Неутрално

    Номер 13 прекрачва всякакви прагове на добро поведение

  16. 16 Профил на фик
    *****
    Неутрално

    интервюто заслужава да се прочете

    интересен е въпросът и отговорът за разликата между Лондонските юпита от 2001 г. и новите лица на ГЕРБ, работили на Запад

    дано да има разлика, познания и воля за разлика

  17. 17 Профил на Phoenix
    *****
    Весело

    Добри идеи. Дано има възможност да ги реализира.

  18. 18 Профил на Stanev
    *****
    Неутрално

    Другите партии кой могат да извадят срещу Дянков? Или ще се крият

  19. 19 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    Дянков е способен и му личи. Разликата между "юпитата" отпреди 8 години и хората около Дянков (да се надяваме не е единствен) е и разликата между PhD и MBA. Дянков си е направил докторантурата в елитен университет в Щатите, има невероятни публикации (http://scholar.google.co.uk/scholar?hl=en&q=simeon+djankov&spell=1) цитирани стотици пъти. Този човек въпреки, че е толкова млад вече е написал неща, които междувремено са станали класика в икономическата наука. Докато "юпитата" с по две години магистратура къде учени, къде ненаучени седнаха на кормилото на България.

    А на #3: ти за външният му вид не се притеснявай. Този човек е от ниво, което е рядкост в България. На него му е част от работата да се среща с високопоставени лица от целия свят, за неговото чувство за етикет не се притеснявай.

  20. 20 Профил на Velikden
    *****
    Любопитно

    Още пет такива да извади Бойко и ще може да управлява. Браво!

  21. 21 Профил на Нормален
    *****
    Гневно

    "От време на време тук се говори за експертно правителство. Това съм го виждал в държави като Тайланд и Индонезия по време на азиатската криза преди 10 години. Лоша идея. По време на криза експертно правителство само води до по-голяма и по-дълга криза."
    Това да го прочете папагалът-проф. Михаил Константонов, специалист по всичко, дето си пъха, гагата в неща, от които не отбира, като избирателните системи и дрънка тъпотията, че германската била най-добрата, а и пригласяше на Андрей Райчев и другари, като изказва "некои съображения", в подкрепа на "експертно", "надпартийно", "национално-отговорно"; правителство, само дето компетентността не му стига да отбележи, че тази, удобна за комунистическата мафия, измишльотина я няма в нормалните, бели държави. Всеки сам да съди кому бе изгодно и колко добро бе управлението при Беров.

  22. 22 Профил на аз
    *****
    Неутрално

    и синята коалиция има такива икономисти

  23. 23 Профил на Moriaka
    *****
    Весело

    "Тези държави ще минат през кризата," ...

    Абе пи4, ти си единсвеното "икономист4е" , което о6те не азбра 4е "минаване през кризата" .. няма!

    Капитализма си отива .. и въпроса е само дали "управлявано" или с "кра6"

  24. 24 Профил на Moriaka
    *****
    Весело

    "По време на криза експертно правителство само води до по-голяма и по-дълга криза" .. пълен кофар е и този!

  25. 25 Профил на I az
    *****
    Неутрално

    Синята коалиция няма такива икономисти.

  26. 26 Профил на екипът
    *****
    Неутрално

    Ами ако Найденов от Екоравновесие е пример за успешен администратор!

  27. 27 Профил на /
    *****
    Неутрално

    Малко прилича на Влади Въргала - в лице не на приказки

  28. 29 Профил на Евала !
    *****
    Неутрално

    Такива хора ако предложат за финансови министри БСП, ДПС или Атака, сериозно ще се замисля дали да не гласувам за тях.

    Не е важно дали обикновената паплач (в която е и моя милост), разбира всичко или въобще дали разбира какво говори Симеон Дянков.

    Важно е, че идва времето на професионалистите - на знаещите, можещите и правещите. На доказалите се хора.

  29. 30 Профил на фик
    *****
    Неутрално

    благодаря за инфото, Nikolay UK - добра новина за БГ

  30. 31 Профил на ткникодим
    *****
    Неутрално

    Дянков е авторитетно име и би бил добро лице на България като финансов министър.

    Смущава ме, все пак, че отсега приказва с такава сигурност за необходимостта от споразумение с Фонда. На този етап, той едва ли има повече информация за финансите на България от тази, която е достъпна за всички простосмъртни.

    Наистина ли сме застрашени да прекрачим 3%-ния допустим дефицит? В противен случай, както той споменава, споразумение с Фонда носи повече негативи!

    Също така, говори малко общо за някаква антикризисна програма на Чехия - страна силно критикувана сега в ЕС за слабости в правителството, съмнителни способности да изпълнява задълженията си по председателството на ЕС, и която току-що едвам се измъкна от правителствена криза.

    Нормално е да бъде предизвикан публичен дебат между него и Орешарски. Най-вече за това, че той би бил успешен финансов министър само ако стъпи на една добра приемственост на средно управленско равнище в МФ - което, както става ясно от интервюто, той добре осъзнава.

  31. 32 Профил на фанфан лалето
    *****
    Неутрално

    Нямам нищо този блестящ зубрач. Но той е толкова политик, колкото Бойко Борисов - поет. Този вид хора са бластящи в голями структури. Там където има етажи, мокети, асансьори и номерирани бюра. Където се яде в луксозен стол, работи 35 часа на седмица и се играе скуч след работно време. В структури където служителите са освободени от данъци. България не разполага с такива струтурирани корнфортни предприятия. Този който вярва че "световният финансист" изведнъж е получил от небето политическо призвание вярва в девствеността на Чичолина. Пратен е по поръчка за да спасява евентуално положението. Главната му идея - да намали с 5% здравните осигуровки за да създаде 130 хиляди работнси места може да се сравнява само със Симеоновото изхвърляне за 800-те дни. Работни места не се създават с намаление на такси, а с изпълнение на поръчки, с производство, с услуги. Предприемачите няма да назначават само защото плащат с 5% по-малко такси, а ако имат поръчки. Жалко за наивните лапнишарани.

  32. 33 Профил на ткникодим
    *****
    Неутрално

    А дали това ще е печеливша карта за Бойко Борисов?

    Главният му финансист наследява международно-признати силни финанси, а започва приказките си с това, че трябвало да се влезе в борчове ... без да се каже какво точно ще се покрива с тях!

    Какъв финансов ресурс е нужен според г-н Дянков - валутен или левов? Ако е невъзможно (или по-точно, неизгодно скъпо) емитиране на международни облигации, в България все още има голямо търсене на държавни облигации в левове.

    Той не може да не знае, че към май 09 валутният резерв е 23 млрд лв, при пари в обръщение 8 млрд, а дори при най-песимистичния вариант не повече от 1.5 до 2 млрд ще са нужни за да се рефинансира годишния платежен дефицит през 2009 - който ще продължи да намалява.

  33. 34 Профил на Умен
    *****
    Неутрално

    Познат доскоро като главен икономист към вицепрезидента на Световната банка

    Познат на кого? В СБ има стотици такива "главни икономисти" Упазил Господи от финансист, който си е въобразил, че разбира от образование, здравеопазване, пенсионно дело и отбрана

  34. 35 Профил на до умен
    *****
    Неутрално

    според теб какъв трябва да е министърът на финансите, като какво образование и опит трябва да има за да кажеш "става" Ако си наясно с това доста практично можеш да критикуваш след това, иначе изглежда само завиждане и заяждане

  35. 36 Профил на Гражданин
    *****
    Неутрално

    За да започнат да се случват нещата в България трябва да се демонтира комунизма. Може да допренесете, за да излезе България от кризата, но след това ще си продължът нещата по старо му. Добре звучи експерти мениджъри, но зад тях трябва да стои политическа воля за декомунизация. Кризата е и възможност, ето възможност България да се превърне в нормална европейска държава. Ако няма политическа воля ( а такава няма ) България ще си остане болния човек на Европа.

  36. 37 Профил на from US
    *****
    Неутрално

    Привет от US където живея и работя почти 10 години. Детето ми завърши престижен университет с 3 висши - икомоника, финанси и счетоводство - това не се случва често и в US . Сега кара CPA ако знаете какво значи това и работи в Световно известа компания.
    Не мога да си представя, че "Световно"известен специалист като г-н Дянков направил PhD и натрупал "огромен" опит от работа (5 години като студент, 7 години за PhD и хх години работа - а някъде пишеше че 15 години е в US и сигурно е citizen) и при годишно заплащане не по-малко от $120К ще приеме пост дори и на министър за скромните $15К на година. Нещо не се връзва логически. Още нещо - може ли US гражданин (а за да работи в Световна Банка трябва да е такъв ) да заема пост в управлението на друга държава. Освен ако не е изпратен от US на работа. Иначе много ми прилича на ситуацията на Н.Василев и Вълчев - също много кадърни и "световно" известни, работели в UK - а видяхте какво стана.
    Е дано нещата се опряват, макар че въобще не съм убеден в това.

    GOOD LUCK!

  37. 38 Профил на Robin Hood
    *****
    Неутрално

    В Световната Банка се работи с дипломатически паспорти. Не е нужен американски паспорт. Дори пречи.

  38. 39 Профил на ПРИ ТОЛКОВА  ОВЦЕ В КОШАРАТА
    *****
    Весело

    защо да не дойде поредният стригач да събере реколтата ?
    № 37 го пише-но кой ще повярва ?
    ние чакаме чудото , от стотици години и то винаги идва,но си отива с пълна торба !
    УСПОКОИТЕЛНОТО е , че нищо няма да се случи - никакви фалити , крахове и пр........- стадото трябва да пасе спокойно за да мирува когато го стрижат !
    ще вземем поредният кредит-осигуряващ на правнуците ни борч и така.........до следващата криза !

  39. 40 Профил на До умен
    *****
    Неутрално

    "Упазил Господи от финансист, който си е въобразил, че разбира от образование, здравеопазване, пенсионно дело и отбрана"
    Щом Световната банка го е наела за Главе икономист, то явно разбира. Учил ли си Финанси въобще и знаеш ли какво обхваща частта "Държавни финанси"?!

    Да ни Опази Господ от завистта и злобата човешка!!!
    Заради това хората, които постоянно критикуват и не виждат нищо добро никога не успяват.
    Трябва само да се гордеем и да се учим от такива хора.
    А освен Йорданка Фандъкова за мажоритарен кандидат в София е издигнат и проф. Борис Гразданов. На мен лично ми е преподавал по Финанси и бих гласувала за него. Поне ще има човек в Парламента, който знае как се прави бюджет и надявам се няма да има изкуствени излишъци, които после да се разпределят некачествено. Уж и Орешарски преподавател, но явно му му платиха тлъста сума, за да премине от дясно на ляво. Какво ли не правят парите и властта...

  40. 41 Профил на filip10abv.bg
    *****
    Неутрално

    Г-н Дянков знае как се прави икономика тои разбира много добре истината за сабиране, изваждане и хар4ене.Тои може да промени политиката с ДДС измамите които са колосални на вси4кото от горе намалиха тавана и саздадиха трудност на малкия бизнес и примамки за нови предстапления,малкия бизнес храни цмного семеиства в това 4исло и хората с увреждания но за сажеление тази година гол. ст. обштина завиши пат.данак троино и премахна 50%нмаление и раионирането на обектите в семеините малки хотели и др.как така обштински ;компетентни;лица решиха 4е инвлида трябва да работи сам ида ползва намаление , кои инвалид работи сам никои, аз имам малак хтел до околврастно шосе с 4 души обслужваш персонал и трябва да отидат на тру. борса заштото
    малката улица е изравнена с голямата бул. ВИТОША,краино време да се одговири на вапроса какво се прави за туризама в обштина София като имам предвид нали4ието на феномена парк ВИТОША,софиянци са принудени да исползват дале4ни дистинаци за ски спорт а такъв имаше преди години и моля да се огледа и вапроса с така наре4ената тур. такса дали вси4ки обекти трябва да плаштат и каде отива тази такса офиса са намира на краино неодобно място и да се стигне до там губиш деня. Моля да ме извините за нето4ностите ,желая успех на г-н Дянков.
    .15-06-09 ул.Витошка поляна 15.

  41. 42 Профил на Боко
    *****
    Неутрално

    37ми номер е типичният българин. Вкопчил се в далаверата, брои хартийките и не може да поверва , че некой ще направи нещо щото му е кеф - ей така без да има Далавера.

    Ако човекът е работил Х години на висок пост в световната банка със сигурност има спестявания в седем-цифрени суми, които могат да му позволят много години напред да прави каквото си иска, включително и да работи като финансов министър за 30-на хиляди лева годишно.

    Това че прилича на Влади Въргала е друг въпрос

  42. 43 Профил на герб
    *****
    Неутрално

    Червен бонбон в синя опаковка

  43. 44 Профил на Y.YON
    *****
    Неутрално

    Това не е ли този, който е преписал от икономическата програма на БСП в тази на ГЕРБ, че ще правят "социална пазарна икономика"? Щото крадците управленци обикновенно се крият зад "социото".

  44. 45 Профил на до Боко
    *****
    Неутрално

    За съжаление и за Милен Велчев говорехме така...

  45. 46 Профил на Д-р Уотсън
    *****
    Неутрално

    Всичко за което говори г-н Дянков вече сме го чували и чели от икономистите на НДСВ!!

    И четирите му "приоритета за справяне с кризата", без първия, който всъщност е неприложим в предизборна обстановка и неработещ парламент бяха предлагани от НДСВ. Актуализацията на бюджета бе оставено за следващото НС и следващото мнозинство и това според мен бе по правилния подход. За сметка на това от НДСВ не спират да настояват за ограничаване на бюджетните разходи.

    До тук добре, но "една птичка пролет не прави"... Ще наблюдавам с интерес г-н Дянков и неговата кариера в ГЕРБ. Дали обаче останалите фактори в партията на софийския кмет и евентуалните им коалиционни партньори (а на Бойко със сигурност ще му се наложи да преговаря с такива) ще възприемат неговите безспорно добри икономически идеи... предстои да разберем.

    Лично аз съм скептичен.

  46. 47 Профил на Robert Zoelick
    *****
    Разстроено

    тук преобладават коментарите на желаещи да извъртят на г-н дянков една свирка - аз излазям

  47. 48 Профил на Petleshev
    *****
    Неутрално

    Нищо лично спрямо този икономист от световна величина...! Аналогиите с юпитата от НДСВ са съвсем уместни! То бяха приказки, то беше чудо... Накрая се оказаха дежурните номенклатурни синчета, назначени на отговорен пост, защото били учили на Запад и говорели английски, докато ние тука громяхме империализма ръководени от бащите им...!
    В разговора с този господин се говори, какви заеми трябвало да вземем и какви споразумения ще сключим.... Само не разбрах, за какви реални инвестиции ще се борим, колко магистрали ще построим, колко моста над Дунав ще направим... Тези кухи дрънчащи фрази, хич, ама хич не ме топлят, без нови производства и работни места! Щом вече и "Загорка"-та се прави в Румъния, накъде ли отиват нещата? Заемите от МВФ или СБ, сами по себе си няма да ни помогнат!

  48. 49 Профил на tub
    *****
    Неутрално

    Що ли ми се струва,че един път вече ни преметнаха така...?
    Като се сетя кои всъщност са и МВФ и СБ, и чии интереси всъщност бранят... си задавам въпроса: Как пък успяват успелите държави да се оправят без да си внасят такива "специалисти" от ТАМ ? Някакви идеи...?

  49. 50 Профил на Mousis $ Aaron
    *****
    Неутрално
  50. 51 Профил на G. H.
    G. H.
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Не ви ли стигат 65 години комунистически терор, примесен в последните 20 с неолиберализъм на стероиди ?! На мен лично ми стигат, затова ще гласувам за хора, които не са омотани в пипалата на глобалните банкстери от МВФ и СБ, а това са само Зелените.
    Бръщолевенията на този "експерт", означават поредното заробване по латиноамерикански тертип. Заемите от МВФ и СБ са пряко свързани всичко това, което се случи като продължение на диктатурата на каскетите- този тип гангстерски капитализъм и липста на най-елементарна социална защита.
    Рухнало здравеопазване и образование, повсеместна неграмотност и бум на престъпността и корупцията има във всички държави- длъжници, минали през рецептите на МВФ и СБ. Такова наследство ни оставиха сталиниските лакеи, които банкрутираха държавата още в началото на 60те.

    "In a time of universal deceit, telling the truth is a revolutionary act." George Orwell
  51. 52 Профил на Bravo za G.H
    *****
    Неутрално

    Поздравления за предния пост...крайния сбъркан неолиберализъм вече не работи...той работи само когато се печатат пари.. Заема от МВФ има условия едно от които е девалвация на лева, както искат в Латвия в момента..освен това криза няма да е само 1 год. ..с едно заемче от МВФ няма как да св разминем..няма да се мине без фалити на банки и девалвация за да се вземат спестяванията на хората..те ще платят цената..

  52. 53 Профил на Виждащ
    *****
    Неутрално

    №37 и №42

    №37 каза:

    "Не мога да си представя, че ... при годишно заплащане (в САЩ) не по-малко от $120К ще приеме пост дори и на министър за скромните $15К на година. "

    Може би се досещате, че един министър на финансите е облечен в привилегии, които са доста по-големи от разликата между официалната заплата между $120К и $15К.

    Но за да не бъда обвинен и аз от №42 в далавераджийско мислене, нека да посоча още два потенциални мотива за г-н Дянков да приеме поста, ако му се предложи:

    1. Като министър на финансите той би управлявал пари от няколко милиарда, а това си е чисто интелектуална тръпка.

    2. За сравнително млад човек, който прави международна кариера, позицията Министър на Финансите на възраст между 38 и 43 години в страна на ЕС стои много добре в биографията.

    Може да се добави и че каквото и да направи, в очите на външните наблюдатели той е обречен на успех - с кризата ще се справят по-големите играчи.

  53. 54 Профил на съгласен с Боко
    *****
    Неутрално

    напълно съгласен с Боко-има момент след които парите които е натрупал човек са достатъчни да не се притеснява за сметките си до живот и работи само за резюмето си И наистина българите само се оплякват и гледат да омаловажават успехите на останалите-ако нямаше голяма заплата пък щяха да го оплюват че идва да се нагуши и че ако е добър ще е постигнал нещо в частна фирам Въобще няма угодия на българската простотия

  54. 55 Профил на Nikolay UK
    *****
    Неутрално

    На тези, които казват, че Симеон Дянков бил същия като Милен Велчев понеже и той бил образован и имал кариера в чужбина ще кажа, че са малко елементарни в мисленето си. Логиката им е от сорта на "понеже Жан Виденов е завършил право, значи всички прависти са некадърници".

    Симеон Дянков не е подходящ кандидат само защото е завършил и правил кариера на Запад. Ако беше така, значи в чужбина има хиляди, които биха ставали за министри. Но не е така. Дянков е силен кандидат заради това, което той самият е правил. А то е да изучава и консултира държави намиращи се в криза. И кариерата му в МВФ е доказателство, че се е справял добре.

    Разбира се, никой не може да даде 100% гаранция, че грешки няма да има. Но в момента той изглежда най-подготвеният. Това е. Нека другите партии представят кандидати от такъв ранг - от това България може само да спечели.

  55. 56 Профил на оптимистка
    *****
    Неутрално

    Четейки интервюто и коментарите не мога да не си спомня един добре известен виц.

    Един младеж отива при дядо, който пасе стадо овце. -Дядо, искаш ли да ти кажа колко овце имаш? Ако позная ще ми дадеш едно агне.
    Дядото се съгласил. Извадил младежа лаптоп от БМВ-то, смятал, писал и накрая казал- 123. Дядото потвърдил цифрата. Младежът взел агнето, натоварил го в багажника.
    Дядото го попитал:
    - Момко, а искаш ли аз да позная какво работиш? Младежът се съгласил.
    - Ти си консултант- казал дядото. Младежът се учудил.
    - Дядо, как позна?
    - Идваш без никой да те е викал, казваш ми нещо, което вече знам. А сега моля те да ми върнеш кучето.

    Е, хайде наслука. Казват, че смехът е здраве и е много полезен, особено по време на криза...

  56. 57 Профил на Gosho
    *****
    Неутрално

    Ясно е защо идва Дянков - за него това е следваща стъпка в кариерата. Явно е кадърен.

  57. 58 Профил на Питащ
    *****
    Неутрално

    А какво би направил той утре, като се изправи срещу него тълпата предвождана от Янка Такева? Ще даде ли пари на всички, които искат?

    Не е ли това най-важното по което трябва да се съди за финансовия министър?

  58. 59 Профил на Умен
    *****
    Неутрално

    Само обърнах ви внимание, че г-н Дянков е един от стотиците старщи икономисти в онази институция. Слезте на земята малко. Замислете се - ако беше истинския главен икономист каквито са били Стенли Фишер и Джоузъф Стиглиц, щяхте ли да чуете името му чак сега? Тя стана съвсем провинциална история нашата
    А знаете ли, че Здравната каса е измислена и прокарана у нас от Световната банка? Нататък си проучете нещата сами Имате нет

  59. 60 Профил на Duskko
    *****
    Неутрално

    @59
    Дянков е chief economist. Такива има само девет в Световната Банка. Senior economists има много. Той е много успял.

  60. 61 Профил на Оптимистка
    *****
    Неутрално

    @60- добре сте информиран че има само 9, но Дянков не е сред тях.

    List of World Bank Chief Economists

    Nicholas Stern
    Hollis B. Chenery - 1972-1982
    Anne Osborn Krueger - 1982-1986
    Stanley Fischer - 1988-1990
    Lawrence Summers - 1991-1993
    Michael Bruno - 1993-1996
    Joseph E. Stiglitz - 1997–2000
    Nicholas Stern - 2000–2003
    François Bourguignon - 2003-2007
    Justin Yifu Lin - June 2008-onwards

    ето и източника на информацията.
    http://en.wikipedia.org/wiki/World_Bank_Chief_Economist

    Направете си труда да потърсите в Капитал и да прочетете публикациите му от 2002 г насам, нека тогава отново да коментирате за това какви са му постиженията.

    Не знам защо дори след горчивия опит с НДСВ отново се надяваме на месия- явно това е залегнало дълбоко в народопсихологията ни, иначе нямаше да сме в това положение.

  61. 62 Профил на Duskko
    *****
    Неутрално

    @61
    В момента има девет chief economists. По един за шестте региона и по един за браншовите вице-президентства. Simeon Djankov is chief economist for finance and private sector http://www.doingbusiness.org/meetteam/djankov.aspx.

    Това за което ти пишеш е Senior Vice President for Research.

  62. 63 Профил на ткникодим
    *****
    Неутрално

    Като му гледам публикациите (впечатляващи!), Дянков е преди всичко приложен микроикономист. Кариерата му досега показва и че е много добър администратор. Повече би му прилягало да е министър на икономиката - там е силата му в българските условия. Така би избегнал суровата реалност на политиката, в която министърът на финансите трябва да затяга и разпуска коланите на различни конфронтиращи се интереси.

  63. 64 Профил на баудолино
    *****
    Неутрално

    G.H. Виждащ и оптимистка чуват петлите!
    Дянков освен всичко друго за което се облизва, ще лапне и немалка комисионна от така желаното споразумение с МВФ.
    Не му гледайте сиви-то и слушайте обещанията, гледайте откъде ще му влезнат паричките в джобчето. И за всезнайковците: Кариерата и интереса си гони човека, не го е еня за вас.

  64. 65 Профил на joro
    *****
    Неутрално


    Presenter Bios: Simeon Djankov


    Simeon Djankov is the Manager of the Monitoring, Analysis and Policy Unit in the Private Sector Vice-Presidency, where he led the Doing Business team. After joining the World Bank in 1995, he has worked on corporate restructuring and privatization in transition economies, and since 1999, on corporate governance in East Asia. Simeon was a principal author of the World Development Report 2002 “Building Institutions for Markets.” He holds a PhD in Economics from the University of Michigan, Ann Arbor and has written numerous articles in the leading economics journals.

  65. 66 Профил на До  Duskko и  joro
    *****
    Весело

    Duskko и joro, не четете само автобиографиите, написани от самите им автори. Дянков помпа мускули - вкл. и в интервюто. Екипът му не е от 700 души, а от стотина пъти по-малко, в организация не от 15 000, а от 10 000 души общо за целия свят А за да видите колко популярен е Djankov в собствената си организация, вижте това - само 5 резултата от търсачката й - все от цитати за проекта Doing Business 2007 на вече изритания с гръм и трясък тогавашен президент на банката.

    http://web.worldbank.org/external/default/main?menuPK=3607353&pagePK=64148645&piPK=64148610&q=Djankov&theSitePK=29708

    Ето напр. друг главен икономист в Световна банка. Той е един от стотиците такива там - като нашата длъжност "главен експерт" (какъвто е и С. Дянков) и е просто мениджър проект, за който България току-що сключи заем.

    http://www.2020.bg/?module=events&method=index&id=3#tab=2

    Кристиян Бодевиг
    Главен икономист в сектор „Човешко развитие”, регион Европа и Централна Азия на Световната банка

    http://web.worldbank.org/external/projects/main?pagePK=64283627&piPK=73230&theSitePK=40941&menuPK=228424&Projectid=P115400





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK