Дана Денис-Смит: Политиците в България си пазят икономическото влияние

изпълнителен директор на "Маркър глобъл"

Дана Денис-Смит: Политиците в България си пазят икономическото влияние

© Дневник



В сряда Европейската комисия ще обяви последните си доклади за България и Румъния по мониторинговия механизъм за сътрудничество и проверка в областта на съдебната реформа. Преди няколко дни изтече последната чернова на доклада, който в сряда ще се обсъди финално от Колежа на комисарите. По темата разговаряме с Дана Денис-Смит, съавтор на доклада "Опазване на правовото управление в разширения ЕС - България и Румъния". Той излезе през април и изследва как двете страни реагират на механизма на сътрудничество. Дана Денис-Смит е изпълнителен директор на "Маркър глобал", британска компания за корпоративни разследвания, която консултира международни фирми за минимизиране на риска при инвестиции в развиващите се пазари. Експерт е по Източна Европа, повече от 10 години е анализирала региона за списание "Економист" и изследователския му отдел "Економист интелиджънс юнит". Преди това е била бизнес журналист за Би Би Си в Лондон и за Ройтерс в Букурещ.


Преди дни в медиите изтече последната чернова на доклада на Еврокомисията за България. Как ще коментирате заключенията в него?


- Немислимо е механизмът за сътрудничество да отпадне при сегашното ниво на реформа в българската съдебна система. В този смисъл съм съгласна със заключението на комисията, че мониторингът трябва да продължи, докато не бъдат изпълнени всичките шест показателя за проверка. В доклада, който подготвих през април за Центъра за изследване на европейските политики (и който беше представен пред евроекспертите, които наблюдават България и Румъния), аз и българският автор Иванка Иванова посъветвахме Европейската комисия да продължи с мониторинга на двете страни. Доволна съм, че тя реши да не прекратява наблюдението.




Проблемите на България със съдебната система се коренят не само в твърде незначителните реформи от последните 20 години, но и в наследството от комунизма. За съжаление от самото начало на промените политическата класа се интересуваше главно как да си осигури капитал и да прави пари, а не как да осигури нормална бизнес среда и да избегне ситуация тип "Дивия изток", където правосъдието се раздава с насочване на оръжие или дори дръпване на спусъка.


Затова и не е изненада, че организираната престъпност процъфтява в България и че няма достатъчен политически стимул за вътрешна борба с нея - освен ако ЕС не задейства механизмите, с които разполага, за да наложи промяна. Докладът на Еврокомисията силно набляга на това заключение и не мисля, че тази позиция ще се промени в следващите години, освен ако няма значима промяна в страната. Смятам, че механизмът за наблюдение не е наказание за България и Румъния от страна на ЕС, а инструмент за решаване на проблемите. Така трябва да го възприемат и българските политици.


По отношение на предпазните клаузи смятам, че комисията е права с препоръката си да не ги активира. Докладът ясно обяснява връзката между механизма за сътрудничество и клаузите, както и че те ще се отразят на ЕС като цяло, не само на България и Румъния. Задействане на клауза е твърде голям риск за ЕС в момент, когато всяка страна има вътрешни проблеми, икономически слабости и търси изход от икономическата криза.


Препоръките в доклада вероятно изглеждат твърде общи и недостатъчно специфични, но смятам, че те са полезен списък от насоки за едно ново правителство, което иска да въведе ред в съдебната система. Препоръките са лесни за следване и са разписани така, че едновременно да се впишат в политическия дневен ред и да позволят агресивна реформа.


Еврокомисията винаги е много дипломатична в докладите си; ако четем между редовете, кое е главното й послание?


- Намирам, че този доклад е много прям и неполитизиран. Мисля, че той дава точна и независима оценка на недостатъците в българската съдебна система.


Спрямо България и Румъния ЕС е в трудна позиция - двете страни са пълноправни членки и диалогът с тях трябва да е равнопоставен, а не комисията да е големият брат, който гълчи по-малките. За съжаление правителствата в България и Румъния винаги са били чувствителни към намеци за "членство втора категория" и често заради подобна национална гордост те отказват да признаят проблемите на страните, които управляват. Правосъдието е основният сред тези проблеми и трябва да е най-големият приоритет, ако България и Румъния искат икономическо развитие и подобрение на живота на гражданите.


Измамите с еврофондовете бяха основното притеснение от доклада през 2008 г. Българските власти, изглежда, се справят с това чрез създаването на специално звено за борба с този проблем. Предполагам, че номинацията на Маргарита Попова за министър на правосъдието е свързана с позитивната оценка на комисията за работата на това звено. Имам съмнения обаче колко успешна може да е г-жа Попова с по-нататъшната реформа на съдебната система. През 2004 г. Румъния също назначи за правосъден министър "любимката на ЕС" Моника Маковей, която обаче нямаше политическа подкрепа в страната. Опасявам се, че г-жа Попова ще е в същата ситуация. Да, вярно е, че в България е изключително важно еврофондовете да бъдат отблокирани и правилно управлявани. Това обаче е само малък аспект на фона на гигантските предизвикателства като смислена реформа на полицията, съда и затворите.


Всяка реформа на правосъдната система изисква политически консенсус и минимална намеса от политическата класа, за да може системата да бъде независима. Предвид професионалното й минало не съм убедена, че г-жа Попова има политическата власт да постигне такъв консенсус за реформа, както и че ще е независима от политически интереси. Назначението на вътрешен министър също е изключително важно за успеха на съдебната реформа. Цветан Цветанов като министър на вътрешните работи ще е много по-влиятелен, отколкото г-жа Попова, и затова имам съмнения, че ще има голям напредък в борбата с организираната престъпност и корупцията при новото правителство.


Останалите послания?


- По отношение на организираната престъпност, докладът дава висока оценка за някои присъди, но поставя под въпрос методиката за достигане до тях. Сделките със съда не отправят посланието, че сериозните престъпления водят до строги наказания. Подобни сделки не трябва да се превръщат в метод за паралелно правосъдие, който забавя реформата на съдилищата.


Комисията призовава България да създаде агенция против корупцията, подобна на тази, която съществува в Румъния. Тази промяна може да помогне в борбата с корупцията на високо ниво, но в крайна сметка това, което блокира реформите, е липсата на политическа воля, а не недостиг на агенции.


Хитър ход от страна на комисията е да обвърже пряко съдебната реформа с членството в Шенген, което е политическа цел за България, както и за Румъния.


Какви реакции очаквате от инвеститорите и другите страни членки?


- Назначаването на ново правителство тази седмица вероятно ще засенчи публикацията на доклада и неговите заключения. Повод за дискусии ще е компетентността на новото правителство и неговите членове, а не толкова коментарите на ЕС. В предизборната кампания имаше твърде малко дебати за изкореняването на корупцията и организираната престъпност в България и от това правя извод, че този въпрос не е водещ в политическия дневен ред. От последните новини от България не става ясно какви ще са приоритетите на новото правителство - може би образованието, след като новият министър-председател всеки ден отваря детски градини?


В чужбина ще бъдат разочаровани тези, които се надяваха комисията да препоръча предпазни клаузи. Критични изявления могат да се очакват от страни като Холандия, която оказа много помощ на България и Румъния и където са разочаровани от липсата на резултати.


Ще се промени ли репутацията на България след този доклад?


- Заключенията в доклада не са изненада за тези, които следят България реално, а не през призмата на собствените си интереси. България и Румъния няма да подобрят репутацията си само като получават по-добри оценки от Еврокомисията. Репутацията им се подобрява, ако инвеститорите не се чувстват заплашени и усещат, че могат да работят в сигурна бизнес среда с по-малък коефициент на риска. Това, което тревожи инвеститорите, е агресивността между различните бизнес интереси и страха, че всяка стъпка в грешната посока може да им струва живота. Никой не иска да рискува живота си за по-висока печалба.


Що се отнася за репутацията сред гражданите на ЕС - имиджът на България като туристическа дестинация е много по-добър от имиджа на Румъния. Това се дължи на добрите стандарти в услугите и на уважението към желанията на клиента. Ако това уважение се прилага и в други сфери на бизнеса, няма причина репутацията на страната да не се подобри.


Затова краткосрочното влияние на доклада върху репутацията на България ще е негативно, но в дългосрочен план това, което определя репутацията, е прекият опит на инвеститорите и туристите у вас.


Как гледат чуждите инвеститори на резултата от изборите и промяната във властта?


- Сред инвеститорите в момента няма никакъв апетит за риск, затова и изборите не влияят върху инвестиционните им намерения в България. От тази перспектива вероятно сега беше и най-подходящият момент за промяна във властта - ако има някаква нестабилност, тя няма да отблъсне инвеститорите, които и без това са предпазливи.


Не за пръв път българите гласуват за непозната политическа формация - Симеон Втори също нямаше опит в управлението на държава. Мисля, че Борисов не е политик на консенсуса. Оттук произтичат и последните му изявления за преждевременни избори, за да се постигне правителство на мнозинството. Това може да доведе до нестабилност в новата администрация. Мисля, че едва след шест месеца ще може да се каже дали Борисов ще бъде добър премиер. Идеите и управленският му стил ще станат ясни много бързо, щом започне да управлява.


Докладът посочва липсата на политическа воля и стратегия като основни пречки пред реформата. Защо?


- Причината е, че политиците получиха огромно икономическо влияние в последните 20 години и е голям залогът да запазят статуквото, което ги устройва. Друга причина е цялостният недостиг на компетентна администрация, липсва аналитичност в образователната система и следователно няма цялостна стратегия към проблемите - и мерките не са методични, а временни, на парче. По този начин не може да се осъществи дълбока промяна.


България или Румъния получават по-висока оценка?


- В Румъния основният проблем е корупцията, в България - организираната престъпност. Това е разликата между двете страни. Бих предпочела да не ги сравнявам, тъй като показателите за оценка на Еврокомисията са различни за двете страни. Бих им препоръчала да си сътрудничат повече и да обменят експертиза, за да си помагат в борбата с корупцията и престъпността, които са трансгранични проблеми. Важно е между България и Румъния да има доверие, а то не може да се изгради, ако се съревновават за благосклонността на Еврокомисията. В момента те не са конкуренти и за инвестиции - всеки инвеститор, който търси дестинация за парите си и погледне двата доклада за България и Румъния, ще реши да стои далеч от тези страни. Или да вземе сериозни предпазни мерки, преди да вложи парите си.

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Пич
    *****
    Неутрално

    "...В момента те не са конкуренти и за инвестиции - всеки инвеститор, който търси дестинация за парите си и погледне двата доклада за България и Румъния, ще реши да стои далеч от тези страни. Или да вземе сериозни предпазни мерки, преди да вложи парите си..."

    Много, много хубава, пък и умна!

  2. 2 Профил на Expat
    *****
    Неутрално

    Прави ми впечатление, че когато западните журналисти говорят за Б-я използуват ясни, кратки, точни и разбираеми думи, и назовават нещата с истинските им имена.

    Бългаските журналисти, и особенно колумнистите, често си служат с алегории, евфемизми и трудни за разбиране размити логически словосъчетания, сякаш единствено с цел да не назоват нещата с истинските им имена.

    Може би това започва да прави впечатление след като човек поживее известно време в нормална демократична страна.

    Тук например "злоупотребата" с бюджетни или евро фондове се нарича кражба и е престъпление което се наказва строго със затвор и конфискация.
    Също, тежко престъпление е, ако притежаващ имоти или пари, за които не можеш да докажеш произхода им или не си платил данъци.

  3. 3 Профил на dn4o
    *****
    Неутрално

    Много точен и директен коментар но едва ли някой ще му обърне голямо внимание , в момента "зрелищата" са други

  4. 4 Профил на Софиянец
    *****
    Неутрално

    Душко млада и зелена - ти си открила топлата вода)). Явно не знаеш, че положението на инвеститорите се е подобрило - вече не висят на дърво с главата надолу като оня италианец дето във висаджийските времена беше тръгнал да изкупува на по-висока цена череши в Кюстендилско. Като повися така после май размисли)). А пък и имаше инвеститори дето ходиха на екскурзия на Витоша качени в багажници на БМВ).
    Между другото тая мома знае ли какво означава кирка забита в капака ?

    А на това се казва културно обслужване:
    http://paper.standartnews.com/bg/article.php?d=2009-03-10&article=269858
    Крадат ти колата посред бял ден......Те не са крадци, защото крадците действат само нощем

  5. 5 Профил на MIckey
    *****
    Неутрално

    Тази кака какви очи има ...

  6. 6 Профил на InmoInvestments
    InmoInvestments
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Абсолютно съм съгласен. България не е толкова атрактивна, колкото някои си мислят.

    You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone. Al Capone
  7. 7 Профил на Отец П
    *****
    Гневно

    Ами те това е цялата голата истина.СТАНИ КАКО ДА СЕДНА АЗ.

  8. 8 Профил на Диспечера
    *****
    Любопитно

    България е най атрактивния крътопът в европа и тука има голяма зона на влияние на всички интереси.

  9. 9 Профил на Pchelichko
    *****
    Неутрално

    "В предизборната кампания имаше твърде малко дебати за изкореняването на корупцията и организираната престъпност в България и от това правя извод, че този въпрос не е водещ в политическия дневен ред."

    ???

    Това просто НЕ Е ВЯРНО!!!

  10. 10 Профил на Carrot
    *****
    Неутрално

    Още едно младо кариеристче...на "наш гръб" прави кариера.
    Поне да говори умни неща... .
    В УК, САЩ, Германия, Франция, политиците сигурно НЕ СИ "пазят икономическото влияние".

  11. 11 Профил на WOI
    WOI
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    Pchelichko (#9), защо да не е вярно? Какви "дебати" е имало? Всеки политик се скъса да крещи "другите са крадци", ама да си чул някакви ясни данни и смислени предложения по проблема?

    Най-тревожното е, че въпреки типичните си бомбастични изказвания, идният ни министър-председател е по-енигматичен и от Семьончо преди осем години. Уви, по нашите земи потайността се приема за равностойна на акъл, а арогантността--за доказателство за смелост. Корупция и престъпност обаче се изкореняват с прозрачност и отговорност на властите, не с потайност и самонадеяност на властимащите.

    “Better racy and sexy than racist and sexist!”
  12. 12 Профил на хххууу
    *****
    Неутрално

    Другото - подразбиращо се заглавие е "Що е политическа корупция и има ли почва у нас /БГ/. За отношението на нашия елит може да се съди по отношението им за реформите в избирателната система спрегнати с реформите в закона за партиите. Защото партийната система в една страна е функция на избирателната,а не обратното ,като унас.

  13. 13 Профил на редакторите,
    *****
    Неутрално

    Тя е жена и затова не се пише "била бизнес журналист", а ЖУРНАЛИСТКА. Или казано по депесарски - анадънму?

    ...................................................................

    http://archiman.livejournal.com/

  14. 14 Профил на Чисто и просто
    *****
    Разстроено

    "Цветан Цветанов като министър на вътрешните работи ще е много по-влиятелен, отколкото г-жа Попова, и затова имам съмнения, че ще има голям напредък в борбата с организираната престъпност и корупцията при новото правителство." - Г-жата явно има прозрения за "Цецо", "дясната ръка", което мангалския народ не прозря, че след 20 години строеж на презрелия социализъм, милиционерите-мутри изплуваха като екскременти на върха на държавната пирамида.

  15. 15 Профил на Виме
    *****
    Неутрално

    Ако можете, разберете: в България публичната (известната на публиката) власт не представлява проблем. Проблем е ТАЙНАТА ВЛАСТ - на бивши ченгета (Гоцев, Димитър Иванов и т.н.), партиина номенклатура (Райчеви, Златеви, Станишеви и т.н.) и криминални (Галеви, Очите и т.н.), които са се оплели като свински черва - не само определят какво става, но и разказват на публиката какво става. Медиите са в тях, разпространението на печата (медиите) в тях... По отношение свободата на словото, у нас е по-лошо от живково време.... Това не се знае само от децата и от онези, които са били деца през 80-те.

  16. 16 Профил на Виме
    *****
    Неутрално

    Какво "иокономическо влияние"???
    Какво, уважаева госпожо?
    Става дума за криминални типове, които превърнаха политиката в неотделима от престъпното!
    Разбирате ли вие, в Брюксел и посолствата в София, за какво иде реч, както казва Гиньо Ганев?
    Не разбирате....
    Защото и у вас се борите с подобни елементи.
    ПРЕСТЪПНИ ХОРА УПРАВЛЯВАХА БЪЛГАРИЯ....
    ЩЕ ЧАКАМЕ КАКВИ ЩЕ ГИ НАДРОБИ ББ.

  17. 17 Профил на Петров
    *****
    Неутрално

    Горката ни Родина, да зависи от "мнението" на разни фльорци с двойни имена. Тежко ни.

  18. 18 Профил на da
    *****
    Неутрално

    Абемпак са си престъпници на власт,само имената са други,ама,че наивен народ,сменила се била властта,трънки,все си е мафия и все мафията ще управлява комунистическата кочина България

  19. 19 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Гррр, тая кака наистина какви очи има само...
    Арна арна!

    The biggest risk in life is not taking one.
  20. 20 Профил на Летописец
    *****
    Неутрално

    Момичето го казва ясно и категорично:
    "Мисля, че Борисов не е политик на консенсуса. Оттук произтичат и последните му изявления за преждевременни избори, за да се постигне правителство на мнозинството. Това може да доведе до нестабилност в новата администрация."
    Тя не е комунестка , нали? А вие доволни ли сте от избора си?

  21. 21 Профил на Пуната
    *****
    Весело

    Не само арна ,ами превъзходна. Дали на нея би и се приискало да прави бизнес в България?Като познава ситуацията дали ще съдейства с положителни съвети?Не и се иска и не и стиска. Знаят много добре,че ако при нас тръгне всичко към по добро ,то значи ще има спад при тях.За всичко ги е страх-виното,курорти,електоника,еко земеделие и т.н.

  22. 22 Профил на Пуно мари
    *****
    Неутрално

    кои са тия "тях" и тия "нас" - 350 млн западна Европа и 25 млн БГ и РУ ли? И какво можем да правим по-добре от тях, че не чух добре?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK