Робин Шарма, мотивационен лектор и писател: Трябва да създавате лидери на всяко ниво в компанията

Робин Шарма, мотивационен лектор и писател: Трябва да създавате лидери на всяко ниво в компанията

© Дневник



"Бъди лидер/Ръководи без титла" (Lead without a title) - това беше заглавието на лекцията на Робин Шарма в България, изнесена пред служители, клиенти и партньори на "Банка Пиреос" в края на миналата седмица. За малко повече от час енергичният канадец успя да замисли всеки от аудиторията в костюми пред себе си за смисъла на усилията, които влага в бизнеса си, за създаването на стойност, за постигането на хармония между вкъщи и в офиса, за силата на мечтите. Той припомни колко кратък е всъщност животът и посъветва всеки да намери своя един час през деня, който да посвещава само на себе си, защото това дава енергия за останалите неща, с които се занимаваме. Шарма е бивш адвокат, а настоящата му визитка включва личен инструктор по лидерски умения на Бил Клинтън и консултант на много от компаниите в класацията топ 500 на списание "Форчън". Автор е на бестселъри, сред които "Монахът, който продаде своето "Ферари", "Наръчник по величие", "Кой ще заплаче, когато умреш?".
Какво е вашето разбиране и определение за лидерството?


- В такива размирни времена като днешните всичко се свежда до лидерството. Старото разбиране за лидерство е, че компанията има главен изпълнителен директор, мениджър и той е ръководителят, който отговаря за всичко. Новото разбиране е, че всеки трябва да проявява лидерство в рамките на своите компетентности и задължения. Независимо дали чистачката ще мете в края на работния ден във фирмата, дали съответният служител ще работи в "Човешки ресурси", в търговския отдел или IT, или ще бъде сътрудник на ръководството, всеки в рамките на организацията на всички нива ще трябва да прояви лидерство в своя кръг на отговорности. Това означава, че трябва да се прилагат и иновации, така че всяко нещо да се прави по-добре с всеки изминат ден. Означава и положителна нагласа, така че духовно да сте концентриран да поемате своята част от отговорностите и да се придържате към най-високите стандарти за отлични постижения. Организация, която следва тези принципи, ще бъде много по-напред от конкурентите си, особено тогава, когато цикълът на икономиката е в процес на свиване.


Какви съвети давате на мениджърите в условията на криза?




- Сега не е времето мениджърът да се скрие в офиса си като в бункер. Работата е той да говори с хората си. Дори и да не знае отговора на всички въпроси, нека им каже това. Важно е да им покаже, че се грижи за тях, да им даде усещане за надежда. Защото тази рецесия ще свърши. И най-важното е - водете, като давате пример. Това са най-добрите мениджъри лидери.


Как се мотивира екип в условия, когато се правят съкращения на персонал, намаления на заплати и други подобни мерки?


- Парите не са най-важното мотивационно средство. И това е доказано с изследвания. Повечето от служителите работят като част от едно голямо нещо. Да вземем за пример "Майкрософт", които са сред клиентите ми. Бил Гейтс казва: "Искам да работя в организация, в която хората, когато идват на работа всеки ден, да се чувстват съпричастни към една мечта." Та дори и да се намаляват заплатите, трябва да се каже, че правим нещо специално, че сме част от една велика организация. Второ - хората се мотивират, когато им се дава възможност за израстване. Това вдъхновява лоялност и отговорност при изпълнението на техните задачи. Във времена, в които има съкращения, в които ситуацията е тежка, има чудесен потенциал и възможности за сплотяване. Когато хората минават през трудности, те наистина могат да бъдат отбор. Разумните лидери в момента търсят възможностите, а не проблемите.


Какви възможности дава кризата за личностно развитие?


- Толкова много! Много повече израстваме като хора в трудни и болезнени времена, отколкото в периоди на покой. Когато времената са тежки, човек може да осъзнае колко силен е всъщност. Работата в такава обострена, враждебна среда позволява на всеки да провери сам за себе си колко е силен, за да се развива, когато времената са добри. Тези времена на предизвикателства по отношение на личностното развитие връщат и до осъзнаването кое всъщност е истински важно в живота. Когато икономическите процеси се развиват добре, човек лесно може да позабрави кои са най-важните неща в бизнеса, като например изграждането на много здрави връзки с клиентите и с екипа и осъзнаването, че твоята работа е най-важна в целия свят, независимо дали ще метеш улиците в града, или ще отговаряш на телефонните обаждания във фирмата. Трудните времена дават и перспектива. Да не забравяме, че всичко е циклично. В живота имаме сезони, така е и в бизнеса. Там за печелившия винаги е лято. В крайна сметка тази рецесия ще свърши и ще оцелеят организациите, които по време на тези трудни обстоятелства са развили екипите си, така че да бъдат силни в хубавите времена.


За да бъде успешен човек в кариерата си, в бизнеса, той трябва много да работи. Как се намира и поддържа балансът?


- Балансът е да се работи много усилено, но и много умно, интелигентно. Според Питър Дракър няма нищо по-страшно от това да хвърлиш всичките усилия в нещо, което изобщо не е трябвало да бъде правено. Не е много интелигентно човек да си създава работа на принципа "Залудо работи, залудо не стой". Бизнес клиентите ми хвърлят много усилия и са ангажирани в правенето на много неща. Ако човек се концентрира върху по-малко дейности, ще му остава повече време за самия него. И трябва да помни, че ако семейният живот е в добър порядък, по-добре ще си върши работата. Когато има време да се развива умствено и физически, той ще бъде в по-добра кондиция и ще постига по-добри резултати и в своята работа. Когато се обръща повече внимание на щастието в бизнес живота, много малко внимание се отделя на щастието в личния живот. А когато има възможност да се наслади на чаша хубаво българско вино, на хубавата българска кухня, на хубавата книга, на хубавите неща, които го заобикалят, ще бъде по-добър лидер.


Промени ли кризата интереса към работата ви и към книгите ви?


- Кризата засили интереса на компаниите и фирмите по света към това да се усъвършенстват като организации. Основно предимство, от което може да се възползва една фирма в този момент, е да изгради лидери на всяко ниво. Никога не съм изпитвал по-голямо вдъхновение от сега да работя, да пиша, да създавам, да споделям мислите си, защото усещам, че хората имат нужда от тях. Преди две седмици приключих една нова книга за млад мъж, който не е бил главен изпълнителен директор, но се е научил да ръководи, без да има титла. И ако в България всеки покаже лидерство в личен и в професионален план, ще бъде фантастично.



Робин Шарма, мотивационен лектор и писател: Трябва да създавате лидери на всяко ниво в компанията

© Асен Тонев


Атанасиос Куцопулос, главен изпълнителен директор на Банка Пиреос България: Добрият капитан се познава в бурята


Как се мотивират служители по време на криза?


- В работата си имаме основни принципи, които спазваме. И в добри, и в лоши времена работим за целите, които сме си поставили, и ги постигаме. Винаги съм казвал, че за нас човешките ресурси са най-важното нещо, те са всичко - и А, и Я. Инвестираме в хората, които работят при нас, защото те са нашият актив. Важно е и да вярваме в целите, които сме си поставили.


Бихте ли споделили някои от принципите ви?


- Един от принципите ни е, че нищо не може да се постигне без упорита работа. Други основен принцип е да гледаме клиентите си в очите и да им казваме истината.


Трудно ли е да се каже на клиент, че неговата банка му увеличава лихвата и че ще му взима повече пари?


- Не е трудно, ако банката има съответните аргументи. Когато пазарът изисква нещо, то не може да бъде по-различно за нас или за клиентите ни.


Трудно ли е да бъде човек лидер и мениджър в криза?


- Има една поговорка "Добрият капитан се познава в бурята". Трудно е да си мениджър и в криза, и в спокойни времена. Но може да бъде и по-лесно - всичко зависи от начина, по който действате.


Защо избрахте да поканите Робин Шарма?


- С присъствието му искаме да подпомогнем клиентите си да мислят по-лесно, по-зряло и по-резултатно, за да постигат целите си. Вярваме, че трябва да сме близо до тях. Искаме те да знаят, че банката ги подкрепя.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Delamarsh
    *****
    Любопитно

    Интересен е гуру бизнеса

  2. 2 Профил на cos
    *****
    Неутрално

    Не познавам такива фирми. Предпочитат се посредствени, послушни, с малки претенции, да не знаят много и да дават акъл и идеи и от този род.

  3. 3 Профил на Черноморски
    *****
    Неутрално

    Поздравления за шефа на тази банка, че е поканил Робин Шарма. Но от такова обучение имат повече нужда нашите политици и законотворци. Защото не мога да приема за нормално една малка фирма у нас да има свой Кодекс на фирмената култура, където се прилагат въпросните правила, а във висшите ни държавни институции да бягат от такова нещо като...- всеки да си нарече както иска!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK