Красимир Ципов, зам.-председател на вътрешната парламентарна комисия: Мобилните и интернет оператори ще предоставят данни на МВР до 72 часа

Красимир Ципов, зам.-председател на вътрешната парламентарна комисия

Красимир Ципов, зам.-председател на вътрешната парламентарна комисия




Ще има възможност справките от компаниите да се пращат по електронен път чрез електронен подпис


Ще се работи по нови закони за МВР и ДАНС


Новата концепция за национална сигурност трябва да влезе в парламента до няколко месеца



Ще има възможност справките от компаниите да се пращат по електронен път чрез електронен подпис


Ще се работи по нови закони за МВР и ДАНС


Новата концепция за национална сигурност трябва да влезе в парламента до няколко месеца




От близо месец е ясно, че вие, управляващите, се отказахте от искания първоначално пряк достъп до трафичните данни на мобилните и интернет операторите. С какво обаче последно заменихте т.нар. интерфейс в закона за електронните съобщения?
- Един от основните аргументи да се търси промяна в реда за достъп до данните беше, че МВР и специалните служби имаха сериозни затруднения да ги получават навреме. Има случаи, при които при съдебно разрешение за предоставяне на информацията държавните институции не я получават от операторите с месеци.


В закона досега нямаше срок, в който предприятията, предоставящи такива услуги, да отговорят на исканията за предоставяне на тези данни. Затова решихме, че трябва да запишем такъв срок и той да е най-много до 72 часа от поискването. Предвиждаме и възможност за приоритизиране на исканията, като министърът или оправомощени от него длъжностни лица ще могат да определят и конкретен срок в отделни случаи.


По-дълъг или по-кратък срок?
- И в двата аспекта. В случаите например, когато е нужно да се събере по-разностранна информация във връзка с тези данни, ще може да се дава и по-дълъг срок. Това ще зависи не толкова от сериозността на престъплението, а по-скоро от реалната възможност операторите да наберат цялата необходима информация от няколко различни бази данни. В случаи на спешност обаче ще може да се иска и по-голяма експедитивност.


Първоначално възнамерявахте срокът за операторите да е до 2 часа, защо се отказахте?
- Съобразихме се с всички разумни предложения от всички заинтересувани страни. Срещу краткия срок възразиха операторите и сега вярвам, че те ще успеят да се справят с изискванията на закона и няма да имат особени затруднения. По всяка вероятност ще има нужда да назначат служители, които да могат да получават по всяко време на денонощието исканията за достъп до данните, но не чухме сериозни възражения срещу въвеждането на подобно задължение.


Каква е причината първо да предложите директен достъп на МВР чрез т. нар. интерфейс, а след това тотално да ревизирате идеите си?
- Предложението за интерфейса дойде от министерството. Моето лично мнение е, че имаше достатъчно и сериозни гаранции срещу злоупотреби, каквито гласове се чуха от неправителствените организации. Поради негативния обществен отзвук обаче се взе решение за оттегляне на това предложение. Нормална е тази чувствителност, хората се опасяват от изтичането на информация и от други негативни явления в министерството през последните години. Но не може винаги да се изхожда от презумпцията за недобросъвестност на държавни служители и  да се мисли, че те злоупотребяват във всички случаи.


В последните няколко години, откакто се появиха различни варианти на исканията за пряк достъп до трафика на данни, се смениха трима министри - двама бяха от предишната власт, сегашният е от ГЕРБ. Как си обяснявате приемствеността в настояването?
- Идеята бе да се облекчи работата на МВР в противодействието на престъпността, която се развива технологично за разлика от тези, които са призвани да се борят с нея. А и ние се постарахме да съпроводим това законодателно решение с необходимите гаранции за правата на гражданите и заинтересуваните лица.


Може ли да се мисли, че в МВР има несменяем кръг, който иска достъп чрез интерфейс?
-  Не мисля, че става дума за това. Идеята е просто да се работи ефикасно срещу престъпността. Това щеше да даде възможност за по-бързи резултати, без да се отделя значителен финансов и човешки ресурс.


Тоест и според вас прекият достъп е по-добро решение?
- Не бих го коментирал така. В първоначално предлагания от министерството вариант щяха да бъдат ангажирани много по-малко хора, не повече от 10 души, които щяха да са писмено оправомощени от министъра, т.е. не всеки оперативен работник да има достъп до тези данни. Проблемът според мен беше в това дали при този достъп ще се оставя следа, но в крайна сметка се взеха други решения, да оттеглим предложението, което смятам за правилно. А и общественото мнение срещу тези промени бе категорично.


Споделяте ли мнението на премиера, че все пак отстъпката е била грешка?
- Това не мога да го коментирам.


Смятате ли, че новият вариант на закона ще е ефективен, няма ли пак да има твърдения, че работата на МВР се затруднява?
- Мисля, че намерихме добър баланс, който да отчете интересите на всички заинтересувани - както на държавните институции, така и на операторите и неправителствения сектор. Как ще проработи законът времето ще покаже. Всичко зависи от организацията на работата, ако успеят да създадат достатъчно добра организация, би могло да има ефективно противодействие на престъпността.


Има ли вариант, ако предоставянето на данните се бави, отново да се поиска пряк достъп?
- Този въпрос не може да се поставя на обсъждане.


Какво е окончателното ви решение за глобите, които ще търпят операторите, ако не изпълнят задълженията си?
- Глобите бяха намалени. В комисията решихме при първо нарушение за неспазване на срока санкцията да бъде от 10 до 25 хил. лв., което е доста по-малко от първоначалния замисъл. При повторно нарушение се предлага глобата да бъде от 15 до 50 хил. лв., а не както първо предлагахме - от 30 до 100 хил. лв.


Предвиждате възможност справките да бъдат предоставяни и по електронен път. Как ще става това?
- Идеята ни е да отворим възможността справката за данните да се предоставят по електронен път чрез електронен подпис. Това е постижимото. МВР сега не разполага със средства да осигури необходимата степен на защита на канали, по които да се обменя такава информация. Обсъждали сме и варианти, които обаче за съжаление още не са възможни, да има уебстраница със съответната висока степен на защита и на нея да се качва искането за достъп, разпореждането на съда и справката от оператора. Идеята е, че до тази страница ще имат достъп само съдът, органите на МВР и службите, както и операторите, като така и комуникацията, и контролът ще са по-лесни. В момента обаче няма такава техническа и финансова възможност.


Имаше и сериозен отпор срещу първоначалните ви идеи да се запишат голям брой престъпления извън тежките, за които МВР и службите ще могат да искат информация от операторите.
- Редуцирахме сериозно броя на посочените престъпни състави, отпаднаха дори и престъпленията срещу интелектуалната и индустриалната собственост. Решихме, че не може с тези разпечатки да се предизвика необходимия резултат по разкриване и разследване на този вид престъпления. Смятаме, че са необходими много по-сериозни действия за разследването им.


Така извън тежките престъпленията, за които ще може да се иска достъп до данни, останаха смърт по непредпазливост, закана за убийство, склоняване към  проституция, част от текстовете за разпространяване на порнографски материали, купуването на гласове, приготовление за пране на пари, банкови и застрахователни сделки без разрешение и някои други, като по-голямата част от тях се наказват с лишаване от свобода до 5 години, т.е. са на границата с тежките.


Какви са другите основни промени?
- Предвиждаме срок до 6 месеца, в който операторите ще съхраняват данните, до които е поискан и е осъществен достъп, след което ще се унищожават. Общото задължение бе всички данни да се пазят 12 месеца, а за тези, до които е предоставен достъп, нямаше срок за унищожаването им. Уточнено и как ще се унищожават данните от получената справка от службите, а именно когато не са използвани при образуване на досъдебно производство - от 3-членна комисия в 6-месечен срок от датата на получаването им, независимо дали представляват класифицирана информация.


Ще се уведомяват ли гражданите, когато е имало нерегламентиран достъп до данни за тях?
- Гражданите ще се уведомяват служебно от парламентарна комисия, но не при всички случаи, а само при нерегламентиран достъп. Имаше предложения това да става при всички случаи, но аргументите да не бъде подкрепено това предложение в комисията бяха свързани с възможност за застрашаване например на националната сигурност.


Кога ще е готова новата концепция за националната сигурност?
- В момента се работи по министерства и ведомства. Намерението е до няколко месеца да се сглоби и да се внесе в Народното събрание. Идеята на документа е да определи най-вече ролята и функциите на министерствата и ведомствата в сектора "сигурност" в условията на членство в НАТО и Европейския съюз. Проблем е, че няма закон за Националната разузнавателна служба и Националната служба "Охрана". Другото, което предстои, е работа по нови закони за МВР и ДАНС.

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ха-ха
    *****
    Неутрално

    Както е казал Хитър Петър - Хубаво лъжеш, ходжа, ама не ти вярвам.

  2. 2 Профил на Презумцийки разни
    *****
    Неутрално

    Не можело да се изхожда от презумцията за недобросъвестност на държавни служители...
    Ама да изхождат от презумцията за виновност на гражданите могат!
    Ама какво друго да чакаме от (бивш?) милиционер.

  3. 3 Профил на ГЕНЕРАЛМАЩАБНА АКАДЕМИЯ
    *****
    Неутрално

    ДОБРЕ ДЕ - АМА ЩЕ НАМАЛЯТ ЛИ МОЩНОСТИТЕ - ЧЕ ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ СА ПРЕНАСИТЕНИ С РЕТРАНСЛАТОРНИ КЛЕТКИ - НАПРАВО ПЪРЖАТ НА ДЕЦАТА ТОПКИТЕ!

  4. 4 Профил на Пешо
    *****
    Неутрално

    Евала , презумпцията била, че трудно стигала информацията...Че то един гражданин да си плаща за услуга пак го разкарват като маймуна.. тия искат дистанционно да им даваме незабавна информация за това кого чукаме...И техният клан да прецени дали това не пречи на интересите им...Стига соццензура бе, млади кариеристи...То за нас няма средства за пенсии, а вие от сега искате да се осигурите за поколения. Стига с измислени държавни корита....

  5. 5 Профил на Сериозен
    *****
    Неутрално

    Гарантирано няма да свършат работа тия мерки за борба с престъпноста.
    Когато ченгетата престанат да се сдушват с престъпниците и започнат да си вършат съвестно работата може да има резултат.
    Вие да сте видели ченге да спре баровец със скъпа кола за нарушение? Аз не съм.
    Да са глобили баровец за неправилно паркиране? Не. В моя град баровците не им пука къде си спират возилата щото ченгетата не ги закачат.

  6. 6 Профил на ГЕРБавия
    *****
    Неутрално

    ЦИПОВ е ченге- милиционер с послушно поведение - слуга на червената мафия= При това е ГЛУПАВ- особено глупав - като вожда си ББ !!!

  7. 7 Профил на гражданин
    *****
    Неутрално

    граждани,престанете да пишете срещу властта,срещу тоя или оня врастник,дори съвети не давайте - НЯКОЯ УТРИН КЪМ 04.00 ДА ВИ НЕ ПРИБЕРАТ ЗА СПРАВКА! КРАЙ НА СВОБОДАТА НА СЛОВОТО В БЪЛГАРИЯ,ДОК8ОЛКОТО Я ИМАШЕ ЗАЩОТО ОТ СТРАХ ХОРАТА И ДОСЕГА ПИШЕХА АНОНИМНО! ВНИМАВАЙТЕ,ВНИМАВАЙТЕ,КАКВО ПИШЕТЕ,ДА НЕ ОБИДИТЕ,ДА НЕ ОБИДИТЕ ВЛАСТТА!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK