Росен Плевнелиев: Чакат ни тежки времена. Пари - само срещу реформи

Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие

© Асен Тонев

Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие




- Партия ГЕРБ също трябва да осъзнае, че сега трябва да се приватизира и реформира


- Здравната и социалната реформа трябва да се случат веднага, в силовия апарат - също


- "Техноекспортстрой" и "Строителство и възстановяване" ще се пуснат за продажба



- Партия ГЕРБ също трябва да осъзнае, че сега трябва да се приватизира и реформира


- Здравната и социалната реформа трябва да се случат веднага, в силовия апарат - също


- "Техноекспортстрой" и "Строителство и възстановяване" ще се пуснат за продажба




Министър Плевнелиев, докъде стигнахте с антикризисните мерки на правителството? Като външен наблюдател оставам с впечатлението, че вътре в кабинета има поне два лагера - на министри, които провеждат реформи, и на такива, които ги саботират. Резултатът е още по-дълбоко затъване.
- Хората имат пълното право да преценяват това, което правим. Очевидно има министерства с оптимизирани договори. Има министерства, в които не са изчистени начините за издължаване към строителните фирми. Има министерства, където уж щяха да тръгнат реформи, но още не са тръгнали и са спрени. Давам всичко от себе си.


Представям идеите си на заседанията на Министерския съвет. Непрекъснато говоря колко е важно сега и веднага да се правят реформи. Убеден привърженик съм, че парите трябва да се дават само срещу реформи. От гледна точка на цялото правителство обаче аз не съм човекът, който отговаря за пакета антикризисни мерки.


Правителството взе решение заплатите на силовия апарат - МВР, военни, ДАНС, НСО, които са едни от най-високите, да не се пипат. На всички останали им режат парите. Другите министри как реагираха на това решение - с мълчание и наведени глави? Това справедливо ли е според вас?
- Не искам да коментирам тази тема. Казах мнението си още по времето на протеста на полицаите. Бях един от малкото министри, който заяви, че не е готов да си намали заплатата с 10%, за да отидат парите за нереформиран сектор.


Тези министри малцинство ли сте в правителството?
- Давам идеите си и изказвам мнението си по време на правителствените заседания. Оттам нататък има премиер и вицепремиери, които трябва да обобщят и да вземат решение. Мачът с реформите не е свирен, продължавам да настоявам много. Убеден съм, че в социалната политика и в здравеопазването реформите трябва да се случат сега и веднага.


Привърженик съм на реформите и в силовия сектор. Не е казано, че те няма да се случат. Необходимо е да мине още един дебат и през самата политическа партия ГЕРБ. Партията също трябва да мине през този много тежък период на осъзнаване, че сега трябва да се приватизира и реформира.


Все пак личното ви мнение - кои антикризисни мерки са удачни и ще имат реално отражение върху икономиката?
- Не съм привърженик на 40 или 50 антикризни мерки, искам цялостна програма, тъй като ни чакат тежки времена. Краткосрочни антикризисни мерки имат смисъл тогава, когато са обвързани с програма и дългосрочна стратегия.


От тази гледна точка защитавам тезата, че изключително лимитираният ресурс, който ще дойде по линия на какъвто и да било държавен дълг, трябва да отиде за стимулиране на тези двигатели и отрасли в икономиката, които могат да ни дърпат напред. Това според мен са индустриалният аутсорсинг, чуждите инвестиции, ИТ индустрията, селското стопанство и пътният сектор.


Имаме ограничен ресурс и той трябва да се налее така, че да има възможно най-голям ефект и да донесе най-голяма добавена стойност. Искам да видя анализ от министерствата на икономиката и на финансите къде може да се получи тази най-голяма добавена стойност.


Това, за което аз се боря, е да има четири основни принципа. Първо - пари срещу реформи. Второ – повишаване на приходната част. Това може да стане, като държавата започне приватизационни процедури, подобри управлението на търговските дружества, както и управлението на концесиите.
Третият основен принцип е оптимизация на разходите, а четвъртият - стимули.


Приватизация на кои фирми?
- Подготвям решение, което ще внеса в Министерския съвет, за продажбата на "Техноекспортстрой" и на държавното предприятие "Строителство и възстановяване". Тези фирми ще се продават от Агенцията за приватизация, която ще определи и метода им за продажба. В момента се прави анализ за продажбата и на "Автомагистрали". След като той бъде готов, ще се прецени дали да се продава и това дружество.


Като експерт в недвижмите имоти смятате ли, че е удачна продажбата на Агенцията за дипломатически имоти в страната? Правителството на НДСВ бяха пуснали дружеството за продажба, но после се отказаха. Обсъждан ли е този въпрос на заседание на кабинета?
- С най-голямо удоволствие бих помогнал, но не знам дали няма по-стратегическа концепция на Министерството на външните работи. Темата с продажбата на АДИС не е коментирана до момента. Това, което аз се опитвам да направя, е да изготвя списък с парцели и сгради, държавна собственост, които биха могли да се продадат.


Изискал съм концепция от звеното в министерството, което управлява тези активи, кое е сравнително ликвидно и може да се продаде на добра цена. След две седмици ще докладвам за възможностите на вицепремиера Симеон Дянков. Наистина сега няма да се вземе най-добрата цена за тези имоти, но държавата има изключителна нужда от пари. Важното е тези средства да отиват за реформи. Искам ние да сме пионерите, да сме първите, да дадем пример.


Какво стана с опцията да се тегли външен заем, за да се разплатите с фирмите? Това беше една от обсъжданите възможности в края на миналата година. Сега се предлага емитиране на облигации, което означава по-високи лихви, които ще плащаме всички ние.
- Тези въпроси са към министъра на финансите. Лично аз още от октомври работих за намирането на модел как да се изчистят задълженията към строителните компании. Минахме през всички възможни варианти. Говорихме с търговските банки.


Стана ясно, че този вариант с тях няма да работи. Измислихме схемата с публичния дълг. Какви са съображенията на Министерството на финансите и по какъв начин контролират дефицита, това само те могат да кажат, а ние се вместваме в рамките на това, което ни се отпуска.


В Министерския съвет ставало ли е въпрос да се тегли външен заем?
- Категорично не. Тази тема въобще не е дискутирана. Обсъжда се сега като антикризисна мярка, с която да се финансират определени дейности.


Приключиха ли преговорите за магистрала "Люлин"?
- Все още не са. На този етап имаме график за ускоряване на строителството и въпреки че анексът все още не е подписан, турският консорциум се движи по него. Целта ни е да сключим споразумение на цена от 185 млн. евро, което е около 35% оскъпяване на магистралата.


Защо не сключвате договора с избрания изпълнител за първата отсечка от магистрала "Тракия"?
- По правилата, наложени в агенция "Пътна инфраструктура" и от управляващия орган на оперативна програма "Транспорт", трябва да има строително разрешение, за да се подпише договорът. Графикът за това е 29 април. Ще го изтеглим малко напред, вероятно ще стане между 15 и 20 април.


Каква е вероятността, ако на следващите два търга за "Тракия" "Трейс груп" предложи отново най-ниската цена, да построи цялата магистрала?
- Комисията ще трябва да прецени дали компанията ще има капацитета да го направи. Лично аз дълбоко се съмнявам.


Направихте ли оценка от кои проекти по оперативните програми може да се вземат пари и да се насочат към пътища?
- По тази програма може да финансираме само рехабилитация на магистрали и пътища първи клас. Това беше обяснено след няколко срещи в Брюксел. Трябва да се разбере, че с европейските пари не може да пълним дупки, а ще правим цялостен ремонт.


В момента заедно с министъра по еврофондовете търсим резерви откъде да дойдат парите. Министър Томислав Дончев е възложил на всичките 7 управляващи органа по оперативните програми да направят оценка кои проекти са рискови. Този анализ ще е готов до две седмици. След това трябва да се преговаря с Европейската комисия, като решение може да се очаква до два месеца.


Ако получим зелена светлина от Брюксел, реално програмата ще започне да се изпълнява след година, защото трябва да се подготвят проекти за рехабилитацията на тези пътища. В момента няма готови проекти.


За първокласни пътища няма проекти, но по оперативна програма "Регионално развитие" чакат готови проекти за около 120 млн. евро за общински пътища. Там ще искате ли прехвърляне на средства? Улиците в градовете са в ужасно състояние.
- Да, ако ние преценим да преместим пари от една ос в друга, тези пътища може да се случат. Това е факт.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK