Орлин Пенев: Новият данък ще е временна спирачка за развитието на застраховането

Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи

© Юлия Лазарова

Орлин Пенев, председател на Асоциацията на българските застрахователи




Много е вероятно обхватът по "Гражданска отговорност" да падне още

Приходите от застрахователния данък няма да надминат 25 млн. лв.

Конкуренцията при обслужването ще определя разпределението на пазара, а не цената



Много е вероятно обхватът по "Гражданска отговорност" да падне още

Приходите от застрахователния данък няма да надминат 25 млн. лв.

Конкуренцията при обслужването ще определя разпределението на пазара, а не цената




Как очаквате да се отрази върху цените на застраховките приетият наскоро от правителството данък върху тях?
- Увеличението ще е с минимум 2%, съответстващо на размера на данъка, който ще се събира върху застрахователните премии. Възможно е някои компании да увеличат с повече цените си, ако информационните им системи имат нужда от преработка. Със сигурност обаче няма как застрахователите да задържат повишението – дори и да искат, те няма как да го компенсират.


Данъкът е косвен, в полицата се записва на отделен ред и се прибавя към изчислената преди това застрахователна премия. Нейният размер пък е сбор от рисковата премия, административно-стопанските разходи на застрахователя, разходите за комисиони на посредниците и др. Предстои към тази цена да се прибавят и 2-та процента, които ще отиват към бюджета.


Какви постъпления в бюджета можем да очакваме от данъка върху премиите?
- Ако вземем за база приходите от 2009 г., фискалният ефект едва ли ще надхвърли 25 млн. лева. От обхвата на закона са изключени животозастраховането, авиацията, плавателни съдове и международно карго, защото при тях местоположението на риска не е в България.


Даде ли ви правителството сигнал, че налогът е само временен, и след като отмине най-тежката част на кризата той ще бъде премахнат?
- Не сме получавали подобни сигнали. Мисля, че въвеждането на този данък може да изиграе частично ролята на спирачка по отношение на развитието на застрахователния пазар с временен ефект. Би трябвало да се отчете фактът, че при поскъпване на застраховките те ще се купуват по-малко, застрахователите ще отчитат по-малко печалба, съответно ще плащат по-малко данък върху нея.


У нас се сключват много по-малко полици "Живот" и имуществени застраховки например за сметка на автомобилните. Това е типично за един недобре развит пазар, такъв е той и в много от другите бивши социалистически държави. Ниското застрахователно проникване в България, което е 7-8 пъти по-слабо от това в развитите страни, показва недоразвитостта на пазара у нас.


Ваши колеги се опасяваха, че въвеждането на данък и поскъпване на полиците ще доведе до още по-голям спад в обхвата на "Гражданска отговорност". Какво е мнението ви?
- Всяко едно повишение на цена, независимо дали е на застраховка или на друг продукт, води до по-слабо търсене. Това се отнася и за "Гражданска отговорност", която също ще поскъпне и заради това е много вероятно обхватът по нея да намалее още. По последните данни, които имаме, той е около 74 на сто от регистрираните автомобили, което е доста по-ниско от минималните 90%, които се изискват от ЕС.


Знаете ли дали се обсъждат мерки за повишаване на обхвата?
- Аз винаги съм казвал, че такива мерки не трябва да идват от застрахователите, те нямат инструмент, с който да контролират обхвата по "Гражданска". Могат само да констатират неговото понижение. Тъй като тя е задължителна застраховка, дружествата не могат да предложат нито бонуси, нито облаги, за да привлекат клиента и той да си я плати доброволно. Тогава остават единствено наказания и глоби, които само държавата може да налага.


В момента глобата за автомобил без застраховката е от порядъка на 500 лв., което, погледнато спрямо цената на "Гражданска отговорност", не е много. И ако го съчетаем с на практика занижения контрол, нормално е човек, особено в по-малко населено място, да не си купува полицата, а да разчита, че късметът му ще го спаси от редките проверки. Но аз съм сигурен, че ако Пътна полиция се ангажира допълнително с по-сериозни мерки срещу нарушителите, обхватът би могъл да бъде увеличен.


Какви са прогнозите ви за застрахователния пазар през тази година?
- Очаквам да има минимум 10% спад. Голям проблем на българския пазар, който ясно проличава при кризата, е неговата зависимост от автомобилните застраховки. Най-сериозният спад от началото на годината има при "Автокаско". Причините сме ги коментирали много пъти – първо, продажбите на нови автомобили спаднаха 50%, което значи, че се застраховат по-малко нови коли.


Второ, застрахователните суми на съществуващия автомобилен парк намаляват всяка година, съответно дори при задържане на съществуващите тарифи, застрахователните премии намаляват. Друга причина е, че една голяма част от клиентите ни се чувстват финансово затруднени, намалят броят на застраховките си, дори спират да плащат.


Виждаме в последните месеци много промоции и намаления, особено на автомобилни застраховки, това привлича ли нови клиенти?
- Действително някои компании отчитат ръст в "Каско", но той е за сметка на това, че са привлекли клиенти от друга компания или с по-ниска цена, или с по-добра услуга. Всеки клиент би се съгласил да плати малко по-скъпо от средната цена на пазара, но пък да получи перфектно обслужване. Това е факторът, който би определил бъдещото разпределение на пазара, а не толкова цената.


Цените почти ще се изравнят в един момент, не може да имаш големи разлики, защото, ако те са високи, отпадаш от пазара, ако са много ниско, търпиш загуби. Тоест ще се намери златната среда и клиентите ще отидат при тази компания, която предлага най-добри услуги.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на rumenvl
    rumenvl
    Рейтинг: 442 Неутрално

    След като г-н Пенев предполага, че застрахователите ще прехвърлят (ще могат да прехвърлят) целият данък върху клиента, не можем да заключим че става дума за олигополен отрасъл където силният е продавача.
    Ако ВСИЧКИ от големите застрахователи увеличат цените с 2 или повече процента МОЖЕМ ДА ГОРОВИМ И ЗА КАРТЕЛНО ДОГОВАРЯНЕ и КЗК би трябвало да следи внимателно действията на застахователите.

  2. 2 Профил на Весела Николаева
    Весела Николаева
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#1] от "rumenvl":
    Тези 2% са косвен данък, който задължително ще се събира от държавата, независимо дали застрахователите и техните клиенти искат или не искат. Както посочва Орлин Пенев в интервюто, той ще бъде на отделен ред в полицата, няма да се включва в премията, а ще се добавя допълнително. Новият данък от 2% е подобен на ДДС и никой няма влияние да го избягва, да го намалява или да отказва да си го плаща.

  3. 3 Профил на nikif
    nikif
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Абе тези глупаци от министерски съвет май не разбраха, че този 2% дънък ще го плащат обикновените хора. Допълнителен приход. Дрън-дрън. Ще го плащаме ние потребителите, а не застрахователите. Кухи кратуни.

  4. 4 Профил на Malama
    Malama
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Гражданска отговорност на МПС е задължителна застраховка, така че всеки трябва да си застрахова возилото и трябва да плати 2% отгоре данък, който се изписва на отделен ред като % и сума, също както данък ДДС. Това е.

  5. 5 Профил на Румен Гълъбинов
    Румен Гълъбинов
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Според Директива /2009/138/ ЕС, чл.157, всеки застрахователен договор подлежи единствено и само на косвени данъци и такси върху застрахователните премии в държавата-членка, в която е разположен рискът или в държавата-членка, в която е покрито задължението. Данъкът върху застрахователните премии, който правителството взе решение да въведе е точно такъв косвен данък и това не противоречи на практиката в ЕС.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK