Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи: Целта е да се преразпредели пазарът

Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвач

© Анелия Николова

Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвач




Днес транспортната комисия към парламента отново ще се занимава с промените в закона за автомобилните превози, според които от 2012 г. автобусните превозвачи трябва да се съобразяват с разписанието на влаковете, а дребните фирми - с по-големите. Миналия четвъртък повече от 20 представители на компании от сектора коментираха промените пред комисията, като малките фирми обвиниха големите превозвачи в лобизъм. Транспортното министерство, вносител на текстовете, обясни създалия се конфликт с неразбиране на поправките.
По темата разговаряме с Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи, и с Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт, които са на противоположни позиции.


Г-н Лалов, защо се обявихте против промените в закона за автомобилните превози?
- В момента пускането на една линия е по инициатива на кмета. Той прави предложение до областния управител. Ако той го приеме, искането се изпраща в комисия в министерството на транспорта, в която има представител на БДЖ. Не знам защо досега този факт се криеше. Тази комисия го разглежда и преценява дали отговаря на изискванията и на потребностите на населеното място.




И именно тя предлага на министъра или да отхвърли предложението, или да издаде документ за откриване на нова линия. А кой ще оперира по линията става ясно след конкурс, провеждан от кметството. Този, който спечели конкурса – той вози. Сега се предлага направо работна група да преценява кой каква нужда има, без предложение от кмета, и самият министър да издава линията. Разликата е очевидна - конкурсът ще го прави министерството, а не кметствата.


Защо това може да създаде проблем?
- В закона не е регламентирано каква ще бъде тази комисия, която ще предлага на министъра нови линии. След промяната в закона общо трябва да се обявят конкурси за около 1500 – 2000 линии заедно със сезонните превози. Въпросът е кой кога ще прави конкурсите. Ако е централизирано, единствената възможност е линиите да се пакетират, но така конкурсите ще могат да се спечелят само от тези, които сега подкрепят закона. Естествено е в тези търгове да участват само големите превозвачи, както се случи с градския транспорт в София.


Въпросът е какво всъщност се променя - и преди, и сега министърът е одобрявал линиите. Променя се само кой прави търговете.


Каква би била изгодата на големите превозвачи да вземат всички линии, дори и в малките населени места?
- Те ще вземат само ключовите линии – от София до Варна, от София до Русе и други, а после кой ще вози от Варна до Аспарухово е все тая. Парите са в дългите дестинации и там, където е най-голям товаропотокът. Нали разбирате, че ако всички линии в областта се дават в пакет, регионални фирми няма да могат да участват в конкурса. Къде отива тогава пазарната икономика?


Вярно ли е, че съществува практика превозвачи да взимат линии между малки населени места, а да превозват незаконно пътници между по-големи градове, през които минава маршрутът им?
- И в двата случая един и същ човек разрешава това – министърът на транспорта. Ако има някакви нарушения, от министерството да кажат защо се допускат такива линии. Не мога да разбера от какво се оплакват колегите. Има пазарен принцип, който не изнася на някои превозвачи. Рязко намаляха пътниците по задграничните линии, след като се сви работата в Италия, Гърция и Испания.


Всички тези автобуси увиснаха. За тях би било хубаво да работят на българския пазар при гарантирано парче от баницата. Това е в основата на промените в закона, всичко друго - дали населението на градовете да бъде 20 хил. или 30 хил., са еквилибристики и никого не го интересуват. Има автобусни компании, които работят на пазара от години, купили са автобуси и сега ще изгубят всичко. Де факто определени компании искат преразпределение на пазара. Всичко е корпоративен интерес.


Как оценявате идеята да се дава предимство на БДЖ?
- Според промяната рейсът ще тръгва един час преди влака, например за Пловдив. Тогава в задачката се пита колко рейса ще ходят до Пловдив? На ден до града имаме пет влака минимум, което означава, че трябва да пътуват и толкова рейсове, а сега са 50.


Ще се реши ли проблемът с превозите за собствена сметка чрез промените в закона?
- Отдавна се борим срещу това явление, защото ясно трябва да се разграничи кой наистина вози за собствена сметка и кой работи нелегално като превозвач. Едва около 10% от хората, които пътуват, са наистина за собствена сметка.


Предлагаме да се направи регистрационен режим за тези превози. Но нищо няма да се промени, ако не се промени статусът на човека, който е на пътя и който контролира. Апаратът се нуждае от огромна реорганизация. Предлагали сме да се създаде икономическа полиция към министерството на транспорта, както е в Германия.


Не може заплатата на един инспектор да е 350 лв. и да се очаква, че той няма да бъде подкупен. Така например в Словения и Австрия такива хора получават чисто около 1000 – 1500 евро. Наказанията пак са сурови, както в България.



Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт

© Георги Кожухаров

Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт


Миролюб Столарски, председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт: Ще се сложи ред в анархията при превозите


Г-н Столарски, защо подкрепяте промените в закона за автомобилните превози?
- Защото ще се сложи ред в анархията, която съществува при автомобилните превози. Ще има еднакви правила, които да се спазват.


Но вашите опоненти твърдят, че реално нищо не се променя в закона, освен че самото министерство ще провежда конкурси?
- Ще има общи критерии, не е казано кой ще провежда конкурсите. Но критериите няма да се изработват от някой кмет за братовчед му например. Линиите от софийската квота например се печелят с автобуси минимум Евро 4 - Евро 5, има високи изисквания за безопасност. В обратна посока, към София обаче, по същите маршрути е възможно да се спечели конкурс и с автобус на 10 години. А става въпрос за експлоатиране на едни и същи линии.


Защо тогава се притесняват малките превозвачи?
- Те не могат да осъзнаят същността на предлаганата транспортна схема. В нея се дават изключително големи права за развитие на междуобластната транспортна схема, както и за междуградската вътре в областта. Всеки си запазва хляба, но тези, които са работили на тъмно и които сега най-много скачат против, ще трябва да излязат на светло.


Как така са работили на тъмно, при положение че имат одобрени линии от транспортното министерство?
- Да, но те имат линия например от София до Царево. През лятото така наречените големи фирми пътуват до Китен, Приморско и Царево. Никоя от малките не може да вземе пътник от другите места до София, тъй като нямат разрешително. Затова започват да работят на тъмно - минават и кой колкото даде за билета, го превозват. И смъкват и цената, защото не спазват работното време за шофьорите, реда за технически прегледи за автобусите, изискванията за медицински прегледи, а това са допълнителни финансови натоварвания за легалните превозвачи.


Тези, които са в сивия сектор, в повечето случаи не са и лицензирани - каквото могат да вземат днес, го взимат. С новия закон ще има големи санкции.


Сега няма ли санкции и контрол?
- Санкциите в момента са около 100 лв. В новия закон акцентът не е толкова върху финансовия размер на санкцията, колкото върху това, че при първо нарушение превозното средство ще се спира от движение за 6 месеца, а при второ - за една година.


Срещу част от промените в закона обаче реагираха и самите кметове...
- Изправят се тези кметове, на които местните превозвачи са братовчеди или други роднини. Министерството няма да определя на кой ще се предоставят линиите, но ще има еднакви критерии за всички.


Как ще се отрази на бранша възможността да се дава предимство на БДЖ?
- Смятам, че това няма да се отрази отрицателно, защото пътникопотокът ще се раздели - 50% за БДЖ и 50% за автобусните превозвачи. Сега например има 48 автобуса по линията София - Бургас. При новата ситуация ще пътуват 24. Ще има реална конкуренция между жп транспорта и автобусните превози.


А ако пътниците предпочитат автобусите пред влаковете, няма ли да се окажат недостатъчно?
- Никой не може да накара някого да се вози насила. Сега тези 48 автобуса обаче не се запълват. След промените ще се следва икономическата логика и всеки превозвач ще може да си направи сметка за натовареността на линията.


Незаконните превозвачи не могат да взимат пътници от автогарите, откъде тогава се сдобиват с клиенти?
- При нелицензираните превозвачи проблемът е не толкова в София, колкото в провинцията. Другите нарушители са лицензирани компании, които имат една линия, но дублират изцяло друга. Например автобус, който тръгва от Бяла, минава през всички други спирки до Варна, без да има разрешение. И какво се получава -  фирма участва в конкурса за линия между София и Варна и е изчислила, че половин час преди нея и след нея няма други превозвачи.


В един момент обаче се разбира, че има още четири преди нея и четири след нея в рамките на този час, които са по линията София – Златни пясъци, София – Албена и т.н., и всички минават през Варна. Тогава какво остава за превозвача, който си е направил сметката, че може да работи успешно?


От камарата на строителите се опасяват, че промените при превозите за собствена сметка ще ги затруднят много. Така ли е?
- Това пак са неща, извадени от контекста. За собствена сметка всеки може да превозва до 12 тона, без да е лицензиран превозвач. Редно е фирма с 20 самосвала по 50 тона да отговаря на изискванията на закона за автомобилните превози – да има сервиз, шофьорите да покриват изискваната категория, да се спазва работно време, да се правят медицински прегледи. Сега под надписа за собствена сметка много фирми превозват товари на други компании.

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на канибал
    канибал
    Рейтинг: 419 Неутрално

    "комисия го разглежда и преценява дали отговаря на изискванията и на потребностите на населеното място."
    А къде дреме комисията, която разглежда и преценява дали отговаря на изискванията и на потребностите ми, напазаруванто от мен в супера!
    Очевидно, освен човешката глупост и човешкия олигофренизм са безкрайни!
    "Човек, който се стреми към мъдрост, може да се нарече мъдрец, но този, който твърди че я постигнал е пълен безумец."
    древноперсийска мъдрост

    "Единстената неоспорима догма,това е отричането на догмите."Б.Шоу
  2. 2 Профил на tykker
    tykker
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Г-н Лалов е бръкнал с пръст в раната - даже с два пръста.
    Веднъж, абсолютно е прав, че в основата на всичко е преразпределение на пазара по командно-сталинистки начин. Големите изтласкват малките. Щото нали разбирате, Миро Столарски се е набутал с една камара пари за чисто нови рейсове "Мерцедес", пък вече няма превози за Европа. Е да де, ма хората от "Балканкар" не им дреме, те си искат лизинга всеки месец за тези рейсове. И затова Столарски иска ако има как само неговата и още 2-3 фирми да возят.

    Втори път, Лалов е посочил най-сериозния проблем - не че няма закони, но е трудно да се прилагат, когато "апаратът" е демотивиран. Ако наистина е вярно това, което той казва, то просто е срамно един инспектор от ДАИ да взима 350 лева на месец. Ако докарат един австриец или словенец в България да работи при тези условия, на втория месец и той ще се корумпира.

  3. 3 Профил на wds23355772
    wds23355772
    Рейтинг: 1104 Любопитно

    Миро Столарски говори само за превозвачите но не и за пътниците! Само вижте какви мнения изказва:
    Пътниците ще са 50 на 50 влак и автобус!?!? Линиите Бургас - София стават от 48 - 24?!
    Абсурдно е да се налага административно на хората с какво да пътуват! В условията на пазарна икономика търсенето определя предлагането. Кой е тоя мазник, че да каже има ли хора за една линия или няма! Ако няма хора превозвача не пътува и толкова!

    Друга тъпотия. Автобуса няма да може да спира на междинни градове. Така например ако пътувате София - Антоново трябва да пътувате до обласния център Търговище. За Търговище обаче се минава през Антоново. И така минаваш след градеца 50км. до Търговище и после хващаш автобус обратно?! Това ако не е малоумие незнам кое?! Наглост на n-та!

  4. 4 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1860 Неутрално

    До коментар [#3] от "Варненски":

    И на мен ми направи същото впечатление. Как така се редуцира наполовина броя на автобусите от София до Бургас, ако поначало по тях има редовни и пълни курсове? Така се затруднява възможността хората да избират удобно време за пътуване и достъп до билет - наплива ще е огромен, защото не е ясно колко ще се насочат към БДЖ. Със сигурност става дума за лобистки интереси (поредните такива при настоящото правителство), които не са в полза на крайния потребител - първо като ограничаване на избора и второ - като оскъпяване, ако се ходи до по-малки селища. Нелегалните превозвачи са проблем на ДАИ и съда, а не на транспортната схема в страната. Като ефект от подобни недомислици може да се породи социално напрежение - и в големи, и в малки градове, и мнозина да си вземат автомобили. Защото този, който плаща, иска сигурност, бързина и удобство, както и спестяване на излишни разходи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK