Севда Шишманова: На БНТ трябва да се даде възможност да изкарва пари

Севда Шишманова: На БНТ трябва да се даде възможност да изкарва пари



Месец и половина след като Вяра Анкова стана генерален директор на БНТ, управителният съвет на телевизията избра и нови шефове на дирекции. Това са Зоя Сталева, която ще отговаря за "Технологии и технически средства", Петя Стоянова, която ще е маркетингов директор, и Екатерина Генова - за дирекция "Свят и региони". Освен това тази седмица ще станат известни някои от промените в програмата на телевизията. За финансирането, дефицитите и бъдещето на БНТ разговаряме с новия програмен директор Севда Шишманова.

Какво показва досега анализът на програмата на БНТ?
- Всяка телевизия има програмни приоритети и яснота към каква аудитория насочва продукцията си. В БНТ процесът очевидно винаги е бил обратен. Произвеждат се голям брой предавания с невинаги ясен критерий и мотив да съществуват, за които се търси място в програмната схема. Схемата е кутийки и квадратчета, в които се намества поредното предаване. И то съществува по субективен критерий "на кой е", а не приоритетно по обективен дали телевизията има необходимост от него.


Това е разхищаване на средства и оправдаване на щат. Професионалното програмиране днес предполага ясна функция на програмата и за БНТ тя е обществена - ясни слотове, акценти, сезонни проекти, които обновяват продукцията. За мен е важно да предлагаме промени в съдържанието, без да променяме общата си програмна цел като обществена телевизия.




Дванадесет са параметрите, които редколегията одобри, и през следващата седмица по тях ще бъде оценена цялата продукция. Това е базисна оценка, след която процедурата предвижда обсъждане преди окончателното решение кои предавания остават и кои - не. След този преглед ще знаем и какъв финансов ресурс се освобождава за нова програма. Това е единият анализ. Другият задължителен е този, който предстои да направим с новия маркетинг директор. Той засяга параметри, които са огромен дефицит в менажирането на БНТ.


Какви са тези дефицити?
- БНТ няма ясни слотове - това означава ясно програмирано съдържание - от една страна, за аудиторията, от друга, за рекламодателя. Трябва да се направи сравнителен анализ какво предлагат конкурентните телевизии. Освен това трябва да е ясно как формулираме обществената функция и има ли оправдание например в праймтайма да излъчваме продукция с висока обществена необходимост, но не с висок рейтинг. БНТ, независимо че е обществена, е на пазара и продава продукта си.


Свързващото между обществен ангажимент, аудитория и пазар е в качеството на това, което зрителят гледа. И това трябва да е добро качество на цялата програма. Нито един успешен самостоятелен слот или проект, колкото и да е добър, не може да компенсира липсата на цялостна обща програмна стойност и не може да изтегли рейтинга на цялата телевизия. Това наблюдаваме с новините, публицистиката, спорта и няколко успешни сезонни формата, които БНТ продуцира.


Как ще правите нова програма, като БНТ твърди, че финансирането е недостатъчно?
- БНТ работи в момента с държавна субсидия на нивото от 2005 г. Представете си какво е развитието на пазара в този период. Спортните права са скочили с 500%, цените на филмите - между 200% и 300%. В същото време имаш бюджет, намален с една трета. Отчитаме параметъра криза, но в случая по-малкият бюджет рефлектира единствено върху правенето на програма.


Защото имаш заварена структура, утежнен щат и администрация, които този бюджет трябва да обслужи. И онова, от което се "реже", е производството на програма. Това веднага вади БНТ от конкуренция. Има начини това да бъде компенсирано. И е важно да се има предвид в периода, в който се подготвят законодателните промени. Когато държавата не може изцяло да гарантира необходимата субсидия на обществената телевизия, трябва да й бъде дадена възможност тя сама да може да изкара парите, които да инвестира в съдържание и развитие на програмата.


Какви са тези възможности?
- Те са реални и една от тях е на БНТ да се даде възможност да отвори праймтайма си. Сега тя има право на 15 минути рекламно време на денонощие и само 5 от тях в праймтайма. Това ограничава възможността да се оперира с рекламното време и да се предлагат атрактивни модели на рекламодателите. Втората възможност е БНТ да има право на продъкт плейсмънт (продуктово позициониране - бел.ред.) във външните си продукции и копродукции.


Това би либерализирало работата с външните продуценти и би оптимизирало бюджетния ресурс, който по закон се отделя за външни продукции. Нищо различно от това, което стимулира европейската практика. Работата с външните продуценти развива както пазара, така и креативността. Мисията на БНТ не е да прави пари и да печели, но тя трябва да запази аудиторията си и да подпомага креативността. Това става с качествен продукт, който има цена.


От  формата "Голямото четене" стана ясно, че пазарът е отворен да инвестира в съдържание. И рейтингът идва, след като бъде направен качествен продукт. На БНТ като обществена телевизия трябва да й бъде дадена възможност да изкарва пари, които да инвестира в креативност, чрез която да се създаде качествен продукт. БНТ трябва да може сама да изкарва парите, които влага в съдържание.


Има обаче един безспорен факт. Дори да създадем качествен продукт с рейтинг, обикновено се оказва, че няма рекламодател за БНТ - като параграф 22. Това означава, че не рейтингът регулира този пазар, очевидно нещо друго. Затова смятам, че ясният механизъм е да се даде възможност на БНТ да инвестира в съдържание.


Как ще се гарантира ролята на БНТ като обществена телевизия, а в същото време да е и атрактивна?
- Мисията на една обществена телевизия е да информира, образова и забавлява. Законодателят обаче не формулира обществената функция на БНТ и това беше съзнателно. Защото позволяваше спекулация със зависимостта на БНТ от държавата и респективно управляващите, които и да са те. Както и нерешаването на въпроса с финансирането.


Така лесно и бързо се прави имидж на частните телевизии като независими, професионални и алтернатива. Когато говорим за обществен ангажимент, има ясни неща - програмата на БНТ безспорно трябва да има видима връзка с неправителствените организации и гражданското общество, с хората в неравностойно положение, да следва професионален стандарт като коректив на политическата среда и "пожълтяването" на ефира. Но на БНТ трябва да й бъде признато, че тя може да направи всичко това с модерните жанрове и форми.


Кои са първите бързи промени, които ще направите в програмата?
- В активен работен период са три проекта - нов културен слот, ново политическо реалити и вторият сезон на "Голямото четене" за детска литература. Толкова дискутираното предаване "В неделя с..." има нов водещ - Камен Воденичаров, и нов модул - ще продължава три часа. В началото на октомври започва представяне на най-новото българско кино.


Аудиторията ще види събрани десетте филма на новата вълна български режисьори - осем игрални и два документални. Краткосрочна промяна са и тематичните вечери, пример за които беше програмирането за 11 септември. По подобен начин ще се опитаме да програмираме и друга важна дата - 10 ноември, като преговаряме с Малина Петрова за филма й за палежа на партийния дом. Ще има визуална промяна - на декори, подготвя се концепция за стандартизация на снимането, нова режисьорска и визуална концепция.


А дългосрочните?
- Обсъждаме възможността да разработим през формат на обществена европейска телевизия "нетрадиционен" за БНТ всекидневен слот. Бъдещото развитие на програмната политика трябва да разшири зрителската аудитория, да влезе в неочаквани за нея територии, запазвайки качеството и съдържанието.


Трябва да можем да поемаме повече рискове, ако искаме да ни гледат. Не приемам безрезервно повтарянето на това, че БНТ има ясна, под което се разбира застаряваща аудитория. Общественият ангажимент няма ограничение в таргет групите. Колкото и това да прозира в досегашните нагласи и очаквания към нас. Ще спазим, разбира се, традицията, но няма да я абсолютизираме, както досега.
В момента преговаряме за един образователен формат, свързан с кандидатстването в университетите. Дългосрочно това, което ще промени начина на работа в БНТ и като технология, и като качество на съдържанието, е въвеждането на продуцентския принцип.


Как си представяте телевизионния сериал, чието осъществяване беше акцент от концепцията ви?
- В средата на октомври ще обявим проекта, който печели конкурса. Има седем предложения, като те са традиционни като жанр и съдържание за телевизия - полицейски, любовен, болничен, екшън, драма, криминале. Tрябва да направим оценка какво има в портфолиото на БНТ за реализация и да бъде решено дали, седейки там от няколко години, то продължава да представлява програмен интерес.


Решението няма да е леко и предварително. Конкуренцията с частните телевизии в момента е на качествено ново ниво, защото с разрешението да има продъкт плейсмънт за кино те влязоха на пазара светкавично. Продуцират на различен принцип и имат други тарифи и срокове, с които работят.


И ние ще трябва да преформулираме нашите отношения с гилдията, защото кинообщността ще трябва да отстъпи от прекалените си претенции към БНТ, щом е приела доста различни финансови параметри на работа с частните телевизии.

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на rori8
    rori8
    Рейтинг: Неутрално

    БНТ, БНТ - ах, да, колко милиарда бюджет, "Петъчен парламентарен контрол" /днес/ и "Сънчо" /преди/. Спомням си и "Всяка неделя" с "Пинко Розовата пантера"

  2. 2 Профил на nozhitsa
    nozhitsa
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Защо не я попитахте как обяснява личния си конфликт на интереси - заради паралелното си участие в продуцентския екип на Голямото четене (външна продукция) и в стария УС на БНТ, а сега и в новото ръководство (и очевидно ще продължава да лее пари в посока на предаването).

  3. 3 Профил на BBC
    BBC
    Рейтинг: 571 Весело

    Супер! Таман ще я приватизират!

    Инфантилните народи се изтребват сами!
  4. 4 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    ... да, да, че после управляващите да нямат контролирана медия, как така,... че затовали бай тошо толко пари потроши, че сега дай та дай, ами като няма държавата и телевизията и ще се свие, а не да се превръща в граждански , обществен, електронен, цифров, независим,медиен канал за пълноценна, правдива, навременна и НЕМАНИПУЛИРАНА ИНФОРМАЦИЯ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, това никога няма да стане, поне докато посткомунистите са на власт...

  5. 5 Профил на usin
    usin
    Рейтинг: 0 Весело

    Вместо на всеки десет минути да показвате мутрите от управлението на ГЕРБ,показвайте качествени продукций,реклами и парите сами ще дойдат при вас.А и нашето истезание ще приключи,защото вместо да ни кажете,, добро утро'',вие ни показвате Боко да ни каже,,а де бяхте преди''.Нищо не намалява работоспособноста на човека така ,както мутрата на герберския управник.

  6. 6 Профил на gorskia
    gorskia
    Рейтинг: 515 Неутрално

    трябва да се даде шанс да стане обществена телевизия, а не да изкарва пари. Все пак задачата по закон е да бъде обществена телевизия, а не печеливша телевизия. Тъй или иначе не виждаме за какво изтичат десетките милиони от нашите данъци. Едва когато БНТ публикува по кои направление и предвания се харчат нашите пари , може да претендира за други.

    gorskia
  7. 7 Профил на renegat
    renegat
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#6] от "gorskia":

    ...това е мечта на наивник и пълен абсурд...

  8. 8 Профил на yaga
    yaga
    Рейтинг: 458 Гневно

    Нека Шишманова да обяснява топлата си връзка с екипа на Милко Лазаров, който правеше "Голямото Четене" докато беше в УС на БНТ. Същия екип направи и останалите "мега" продукции с подобен формат. Самата Шишманова как се разходи до Колумбия да снима "филм" за Маркес в рамките на същия проект?

    Катя Генова и мъжът и Филип Ценов да обяснат как прокарват интересите на ПИБ относно Витоша и как БНТ стана частната ТВ на Цеко Минев? Камен Алипиев също може да пише, където е нужно обяснения за рязкото оправяне на финансовото му положение.

    Това само 1% от станалото в БНТ. За Пъпеша да не отваряме дума, че няма да стигне 1 месец.

    Със старите к...и се започва пак. Вяра Анкова ще се окаже въздух под налягане.....

  9. 9 Профил на gorskia
    gorskia
    Рейтинг: 515 Неутрално

    отчетността за публичните разходи, не е мисия невъзможна, даже и в Р България. За това дали БНТ ще стане обществена телевизия - не знам дали е мечта или абсурд, но все пак ако не се превърне в такава, няма как да очаква да получава и занапред моите данъци.

    gorskia
  10. 10 Профил на gorskia
    gorskia
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Впрочем, г-жа Шишманова защо все още нямате предаване за гори, биоразнообразие и околна среда?

    gorskia
  11. 11 Профил на pipeto
    pipeto
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Вие не разбирате - повече договори за реклама - повече комисионни за ръководството !!!

  12. 12 Профил на jordan59
    jordan59
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Телевизията и сега печели пари и то не малко. Бюджет, реклами, sms-и. Въпросът е и какво предлага телевизията. Та тя си е провинциална. И как се харчат парите? Колко е раздут щатът, какви заплати и хонорари се получават и т.н.

    Благодарността не е човешко качество а кучешко но неблагодарният човек е по лош и от бясно куче
  13. 13 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2326 Неутрално

    Бе да вземе човек финансовия ресурс и да ви подпука по ясните акценти и приоритети. И да ви брули през праймтайма, да брули през рейтинга, докато продъкт-плейсмънта ви се покаже отзад. В образувания слот креативно да ви се завинти таргет групата дордето не запищите в хор с фалцета на Камен Во. Те тогава ще разберете параметъра криза.

  14. 14 Профил на Лилия Костова
    Лилия Костова
    Рейтинг: 684 Неутрално

    В цялото интервю има едно хубаво нещо: че искат да пуснат филма на Севда Шишманова за палежа на Партийния дом на 10 ноември, това е просто удар в десятката...

    А другото е една абсолютна безсмислица/противоречие, очевидно незабелязана от журналистиката и пусната ей така, между другото, а всъщност много важна:
    "Има обаче един безспорен факт. Дори да създадем качествен продукт с рейтинг, обикновено се оказва, че няма рекламодател за БНТ - като параграф 22. Това означава, че не рейтингът регулира този пазар, очевидно нещо друго. Затова смятам, че ясният механизъм е да се даде възможност на БНТ да инвестира в съдържание."
    Мен много би ме интересувало мнението на г-жа Шишманова какво е това друго нещо.

    Бойко Борисов е тъп като г.з. Освен това е малоумен магистраладжия и има титла Негово Тиквочество.
  15. 15 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#14] от "liliakostova":

    Грешите!
    Филмът за палежа на Партийния дом не е на Севда Шишманова.
    Той е на Малина Петрова и оригиналното му заглавие е "Приключено по давност"

    The best way out is always through Robert Frost
  16. 16 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 625 Неутрално

    Супер, и аз искам да се даде възможност на БНТ да печели. Спира и се държавната субсидия и се оставя да печели на воля. Нека да печели по 3-4 милиарда на година и да си ги харчи както иска.

  17. 17 Профил на ezdachat
    ezdachat
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Госпожата има желание да работи, и то сериозно!
    Подкрепям!

  18. 18 Профил на Kpuc
    Kpuc
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Има обаче един безспорен факт. Дори да създадем качествен продукт с рейтинг, обикновено се оказва, че няма рекламодател за БНТ - като параграф 22. Това означава, че не рейтингът регулира този пазар, очевидно нещо друго."

    Добре казано, но just short of naming the problem - т.е. медийния монопол на лицето Гергов (не си спомням агентурния му псевдоним).

    Never argue with idiots - they bring you down to their level and then beat you with experience.
  19. 19 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 915 Любопитно

    Чудно ми е само на мен ли "Шоуто на канала" се струва невероятна тъпня и простотия?
    А се и излъчва в събота вечер-защото е прекрасно??

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  20. 20 Профил на Amico
    Amico
    Рейтинг: 633 Неутрално

    Лекарството за бездънната яма БНТ е 60% съкращение на персонала и тотална забрана да излъчва реклама. Щом се издържа от данъците които плащаме трябва да е чиста обществена телевизия. Другия вариант е да се приватизита. И без друго кой ли гледа БНТ? Може би някъде по селата?

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  21. 21 Профил на балкандо
    балкандо
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Никакво "изкарване на пари". БНТ е обществена телевизия. Чии мнения и интереси ще отразява, ако приходите й зависят от медийни агенции и други частни лица ? По-скоро - никаква реклама, 5 % или най-много10 % от издръжката лимит годишно за външни продукции и обществен контрол чрез обществен съвет, съставен от представители на общини, области, министерства и парламент.
    За да не се краде от БНТ, трябва кранчето да се затегне и паразитите да избягат от глад.

    Насила хубост и наужким лудост няма !
  22. 22 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#19] от "arnautsky":

    Абсолютна тъпотия..."Шоуто на Канала"

    Пък и едни сексуални намеци от типа:
    "Ох, стана ми! А на тебе стана ли ти?!"
    или:
    "Тодоре, много ти е твърд моркова" и глупости от този сорт...

    В последния "Стършел" има реплика по този повод, озаглавена "Торен хумор", защото се оказва, че продуцент, сценарист и режисьор на този "хумор" е Георги Торнев

    The best way out is always through Robert Frost
  23. 23 Профил на Song
    Song
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#19] от "arnautsky":

    Не само на теб се струва тъпня. Очаквам тази дивотия "Шоу на канализацията..." да бъде спряно и в събота вечер да пущат по-добре някой филм, макар ,че и филмите им са "от кол и въже". Абе, БНТ са много зле в момента и като гледам новото ръководство ,очаквам да стане още по-зле.
    В последно време почти не я гледам ,а онова ,което ме интересува го намирам в частните телевизии - и като новини , и като спорт ,и като филми , и като сутрешни предавания.

    Чудото - това е събитие,описано от хора,чули за него от други,които не са го видели.
  24. 24 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Естествено че трябва да и се даде възможност да изкарва пари. И едновременно с това да и се спре субсидията от данъкоплатците!

  25. 25
    ****

    Този коментар беше изтрит в 17:39 на 27/09/2010 от неговия автор.

  26. 26 Профил на Лилия Костова
    Лилия Костова
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Извинявам се за механичната грешка и благодаря за поправката

    Бойко Борисов е тъп като г.з. Освен това е малоумен магистраладжия и има титла Негово Тиквочество.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK