Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта: От лятото ще има нови цени за паркиране в София

Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта

© Цветелина Белутова, Капитал

Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта




Целта ни е да намалим потока от коли към центъра


Таванът за такситата в града ще е 1.60 лв./км


Целта ни е да намалим потока от коли към центъра


Таванът за такситата в града ще е 1.60 лв./км

Г-н Христов, кога ще влязат в сила новите правила и цени за паркиране в центъра на града?
- Предложението се обсъжда в момента в комисиите на общинския съвет, събират се мнения и становища. Надявам се, че до края на март тази предварителна процедура ще приключи и изменението на наредбата ще влезе в дневния ред на общинския съвет за последната сесия през март или първата за април. Някои от новите мерки ще влязат в сила по-рано, като например абонаментът за живеещите в центъра, защото търсим някакъв облекчен режим за тази категория хора.




Някои от другите предложения предполагат по-дълъг период от време чисто организационно и технически. Разделянето на сега съществуващата синя зона на две предполага ново маркиране и поставяне на знаци, създаване на техническа организация и възможност за плащане с SMS. Съответно трябва да има период, в който хората да бъдат добре информирани за новите правила, за да има нормален преход. Вероятно тези мерки ще влязат в действие от лятото.


Общината очаква ли повече приходи от увеличената такса за паркиране в идеалния център и от разширяването на зоната?
- Не очакваме, честно казано, повече приходи от зоната за платено паркиране. По-скоро очакванията са свързани с това да подредим по-добре централната част, да продължат мерките за сваляне на колите от тротоарите. Не става въпрос само за това, но и за т.нар. вторични градски центрове - зони, които са атрактивни за паркиране. Целта не е толкова да се генерират повече приходи, а да се намали потокът от коли към центъра.


Това са мерки, които се прилагат в цял свят. Навсякъде в големите градове има такива проблеми и освен насърчителни мерки има и фискални регулации. Примерите са много и различни, като започнем от Стокхолм и Лондон, където има такса за влизане в центъра, и стигнем до Прага и Белград, където спирането в центъра струва пари. Стремежът на всички градове, които въвеждат такива регулации, очевидно не е свързан с това да акумулират средства. Приходите на се толкова големи, смисълът е да се въведе ред.


Има упреци, че въвеждате по-строги правила за паркирането, без общината да е осигурила достатъчно места или някаква алтернатива. Ще има ли скоро действащи паркинги в центъра и около метрото?
- Що се отнася до централната част на града, от Центъра за градска мобилност са направили проучване, което показва, че при 10 хил. места в синята зона в момента на същата тази територия има 7 хил. места в паркинги. Те са подземни, надземни, частни и общински. Дори в момента се строят паркинги и ги строи общината по програмата за изграждането на втория метродиаметър.


Става въпрос за четири - най-големият е на бул. "Цариградско шосе" за 1300 автомобила, на булевардите "Джеймс Баучер" и "Черни връх", на Централна гара и в кв. "Обеля". Вече сме възложили проектиране на вътрешното пространство на паркинга на стадион "Васил Левски", който е изграден и е за около 200 коли. Общината прави инвестиции и полага усилия.


Наистина ли ще изчезнат маршрутките от София и каква точно е идеята за новия конкурс?
- В средата на лятото изтичат договорите на фирмите, които обслужват допълнителните автобусни линии в София. Когато конкурсите са били проведени преди 7 години, транспортните реалности в града бяха съвсем различни. Най-малкото първата линия на метрото вече работи. В момента върви интензивно строителство на втората линия и до есента на 2012 г. тя ще влезе в експлоатация.


В тази връзка част от маршрутните линии абсолютно изгубиха икономическа логика и такава за генериране на трафик. Затова в момента колегите правят нова транспортна схема, която ще бъде предложена на общинския съвет за одобряване и за провеждане на процедура за избор на оператори, но на линии, от които има реална необходимост. Част от принципите на сегашната организация на движение трябва да бъдат променени. Най-малкото трябва да бъдат определени места за спиране, тъй като сегашното хаотично спиране на маршрутките генерира проблеми за трафика.


Възнамеряваме да променим част от маршрутите - там, където това е разумно, възможно и смислено. Ще бъдат въведени и допълнителни изисквания за превозвачите. Това, което ще предложим на общинския съвет, е да бъдат заложени други критерии, свързани с безопасността и комфорта на пътниците. За мен лично е много важно осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания, за майки с колички и наличието на климатична система.


Повечето автобуси, тролеи и трамваи обаче не са достъпни за инвалиди и майки с колички и рядко имат климатици...
- За съжаление част от тях не са. Това е част от други мерки, които трябва да се предприемат. Новите тролеи, които бяха доставени, са с нисък под. Това е една от първите стъпки към подобряване. Немалка част от купените в последните години автобуси също са нископодови. Отделно от това при проектирането на ремонта на трамвайната линия по бул. "България" се предвижда спирковите перони да бъдат на нивото на трамваите. Всичко това са поетапни стъпки.


Кога ще има таван на тарифата на такситата и знае ли се вече каква ще е максималната цена?
- Имахме срещи с представители на таксиметровите компании в София, коментирахме една методика на министерството на транспорта, която им е била представена и на среща с бранша от цялата страна. Те, общо взето, се обединиха около сумата 1.60 лв. на километър пробег като максимална тарифа. Това, което обсъдихме, е, че е важно да се каже на хората, че максималната цена ще дава възможност на тези, които смятат, че могат да предоставят услуга с добавена стойност като по-голям комфорт на пътуването, по-скъп автомобил или други допълнения към услугата.


Общото мнение на таксиметровите компании в София е, че като цяло пазарът не е в състояние да поеме увеличение на цената и тя се определя на пазарен принцип. Моите очаквания са, че въвеждането на пределна стойност няма да доведе до увеличение на цената на услугата или поне това няма да е причината. До момента формирането на цената беше абсолютно либерално. В почти всички столици на държавите от Европейския съюз има някакъв вид регулация на цените на таксиметровия превоз.


Наскоро кметът Йорданка Фандъкова обяви, че строителството на втория метродиаметър върви по план и той ще е готов до есента на 2012 г. Има идея за трета линия на метрото (от кв. "Княжево", през "Красно село" и "Сердика", центъра до кв. "Васил Левски"), но дали ще се намери финансиране за него, както и за продължение на първата линия до летището и Бизнес парка в "Младост"?
- Относно изграждането на трета линия на метрото със средства от оперативната програма "Транспорт" общинското дружество "Метрополитен" вече имат консултант, който разработва проект. С него "Метрополитен" ще може да кандидатства през следващия програмен период след 2013 г. за европейско финансиране за третата линия.


За продължаването на първия метродиаметър до летището и до Бизнес парка и в момента има разговори с Европейската комисия. "Метрополитен" работи по проектирането на тези два участъка. Следи се много внимателно усвояването на средствата по отделните оперативни програми. Министър Томислав Дончев пое пряк ангажимент там, където има  изоставане в усвояването, средствата да бъдат пренасочени към метрото, ако е възможно.


Има теоретична възможност още в рамките на този програмен период - до 2013 г., да се намери финансиране. Европейската комисия оценява строителството на софийското метро като един най-успешните инфраструктурни проекти, финансирани от еврофондовете.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на momko
    momko
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Щом като идеята не е да се печели от смс-ите за паркиране, защо не направите възможност да се плаща за 15 минути и за половин час ?!? Ако трябва да купя един букет цветя или да оставя някой докумнет на път през центъра защо да плащам за цял час ? Ами, ако трябва да направя няколко кратки спирания в центъра когато си действам по дребни задачи ?

    По една година мислите и накрая пак с половинчати мерки !

  2. 2 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1089 Неутрално

    До коментар [#1] от "momko":

    печалбата от смс за 15минутно паркиране ще отива в оператора, вместо в общината.

    купи си талони за паркиране - 50ст за 30мин.

  3. 3 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 907 Любопитно

    Не виждам отговор от този мухльо на зададения му въпрос за паркингите около Метрото.А иначе целта му е да намали притока на коли към центъра!Смешко!

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  4. 4 Профил на mapto
    mapto
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    А в новата схема предвиждате ли нощен транспорт?
    http://www.facebook.com/group.php?gid=15415133471&ref=ts

    И изобщо, кога в концесиите за транспорта ще се мерят по брой превозени пътници, а не по брой изминати километри. Никой в София не иска автобусите да въртят безмислени километри. Просто искаме смислен превоз. Велизар Стоилов вече го няма, но методите на работа в общината са същите.

    Думите в един език са това, което е безкрайно и изисква най-много усърдие и постоянство. Затова направихме http://lexicum.net
  5. 5
    ****

    Този коментар беше изтрит в 18:21 на 08/03/2011 от неговия автор.

  6. 6 Профил на rotos
    rotos
    Рейтинг: 557 Неутрално

    "Целта не е толкова да се генерират повече приходи, а да се намали потокът от коли към центъра."

    И не се изчервява, като лъже!

    Абе, тиквеник, нали ако една седмица хората оставят колите си в къщи общината ще мине на дюшеци.

    По най-скромни пресмятания фандъчката и екипа ѝ събирате денвно по милион от глоби, паяци и есемеси. Поне имайте малко срама.


    Алиса: Кажи ми по кой път да тръгна? Котаракът: Зависи, къде искаш да отидеш.
  7. 7 Профил на Десен
    Десен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Лятото е късно, давайте от сега.

    Не цъфтиш ли като цвете, гниеш като бурен.
  8. 8 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 594 Неутрално

    София се е юрнала като държавата да събира пари от хората. Това е. Столицата ни прилича на сметище, контейнери за боклук има навсякъде, дори на всеки ъгъл на любимата на софиянци "Витошка". Отворени кофи, смрад, лайна и пикоч олицетворяват възхода на столичния град. Добре, че поне е тъмно да не се вижда... В София вечер винаги е тъмно,за да ловим крадците. Не за друго.

  9. 9 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Всъщност, както направи Столичната община с концесията на "Софийска вода"АД? Само от този договор столичани бяха безмилостно ограбени със сто-двеста милиона долара, усвоени от концесионера само за три-четири години. После концесионерът предаде щафетата на друг. Уж англчаните не обичали франзузите.

  10. 10 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    Градският транспорт е за пенсионери , туристи или друг вид хора шляещи се без работа . Абсолютно е невъзможно да ти послужи с него да си упражняваш занятието. Аз като отивам да видя пациент с колата си в централната част се чудя къде да паркирам, най-често платените паркинги също са препълнени, а на улицата със и без SMS е същата работа , няма свободен квадратен метър, където легално да си оставя колата. Ако някой се чуди защо някои лекари са си сложили знак на колата, едва ли ще се сети, ама в други цивилизовани страни с този знак лекарите могат да паркират навсякъде без някой тиквеник да ги вдигне, щото там уважават тази професия и дейността , която изпълняват в момента. Aма не и в далечния югоизточен тъмен ъгъл на Европа. Тук не дават път на линейка с пуснати светлинни и звукови сигнали,камо ли да се очаква да осигуряват безпроблемно паркиране на лекар отишъл да види пациент. Някой ще гракне ,че искам привилегии. Не, привилегиите са за пациентът , който може и да не ме дочака, докато търся паркинг...

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  11. 11 Профил на moon74
    moon74
    Рейтинг: 594 Неутрално

    Вижте, нека да е ясно. Стига празни приказки. Широкият център на София е място за откровен и законосъобразен рекет, който се събира от феодала на територията. Феодалът не се чувства длъжен да създава условия на крепостните. А и няма кой да го задължи. Точка.

  12. 12 Профил на Dehumanizer
    Dehumanizer
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    То нови цени може и да има, ама вас дали ще ви има до лятото?

    «Высокоэффективная экономика при отсутствии реальных политических и гражданских свобод - хрустальная российская мечта.»
  13. 13 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2620 Неутрално

    До коментар [#10] от "Dr_Doolittle":

    Свободни места за линейките, докторите, куриерите, колите за зареждане, водопроводиците, ключарите и др. мобилни занаяти, плюс всички клиенти, пациенти и други посетители ще има тогава, когато чистачките, сотаджиите, девойките в бюфета и така нагоре до директора престанат да окупират тротоарите пред сградите от ранни зори, за да си тръгнат вечер в 5. Пред нашата сграда още от 7 часа местата са раздадени на първите дошли - чистачките и девойките от кафето. Защото са без пари! Ако имаше и най-евтината зона: примерно бледопембена зона на цена 20 стотинки/час, половината коли нямаше да ги има. Съответно посетители, купувачи, куриери, доктори и линейки пази Боже, нямаше да се налага да паркират във втори и трети ред на аварийки. Пред жилищните кооперации е същото - там залежават всякакви бракми на трупчета, трошки-складове и коли на 20 години, които пенсиите ползват 2-3 пъти годишно. А за да ми стоварят един шкаф, трябва пак камионът да затвори улицата и да пусне аварийките. И това е, защото сме много социални, и бедният человек има право да джитка с кола, да си иде 2-3 пъти годишно на село с нея....Младото семейство с тясната гарсониера-и то трябва да си заключи някъде летните гуми и латекса от последния ремонт...Разбираемо е, душички мамини, социално-ориентирано управление сме, все пак! Е, автомобилните сажди идват така малко повече, но и вносителите на лекарства против рак трябва да живеят от нещо...И за тях сме социални...


    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2620 Неутрално

    Aпропо, Нели трябваше да се сети да попита, как я кара сега градският транспорт с днешната цена на дизела от 2,56 лева на литър. Защото имаха условие от ЕБВР да концесионират минимум 2/3 от линиите на частни превозвачи, но това не стана, отново по "социални съображения", прикрито под мотива че "излиза много скъпо". Кое е наистина скъпо, го виждам с просто око по пушека от ауспуха на първо място. После по това, че новият рейс на частника е нископодов, качването става за секунди. На старите икаруси качването на една дебела баба резултира в 5-минутно забавяне на потеглянето, докато двама отгоре я дърпат и един отдолу я бута през тясната врата. Да, и вратите на старите рейсове са доста по-тесни, а за капак заради стълбите имат и дръжка по средата. Сумарният ефект е, че 6-7 нови рейса с разход 25 на 100 заместват 10 икаруса с разход 60 на сто. За комфорта на пътуване да не говорим. За съжаление, и тук след много години ще изплува малката срамна тайна, защо 1 милион граждани на София биват тормозени и разболявани. И тази малка тайна ще е пак някоя простотийка на ниско ниво, че примерно вуйчото на Л. Христов е закпучик на резервни части в гараж Земляне, който щял да остане без работа. Или пък, че на друг общински съветник племенникът има фирма за таксита, сиреч ще му падне оборотът...Или пък на друг братът е шофьор и краде нафта...Ей такива са всичките - дребни балкански измекяри, които само едно хубаво тричане в Перловскта река ще сложи по местата....

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  15. 15 Профил на snafuracer
    snafuracer
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Какво аджеба стана с паркингите около метрото ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK