Емил Доцев, управител на Еcoclean Car: Биогоривата осигуряват независимост от вноса на петрол

Емил Доцев, управител на Еcoclean Car

© Юлия Лазарова

Емил Доцев, управител на Еcoclean Car




- Биоетанолът сега е на цената на бензина, а занапред ще е все по-евтин


- "Лукойл" в Румъния смесва двете горива без проблем, българската
инсталация е същата


- Производството на биоетанол ще даде работа на хиляди и ще намали
пустеещата земя


- Биоетанолът сега е на цената на бензина, а занапред ще е все по-евтин


- "Лукойл" в Румъния смесва двете горива без проблем, българската
инсталация е същата


- Производството на биоетанол ще даде работа на хиляди и ще намали
пустеещата земя

Как ще коментирате решението на парламента да отложи навлизането на биоетанола в България с новия закон за възобновяемата енергия?
- България е единствената страна в Европейския съюз, която все още не използва биоетанол за смесване с бензин. В момента на българския пазар се предлага единствено биодизел. В съседна Румъния биоетанол се произвежда и предлага от 2 години и то от три рафинерии. Средният процент на смесване на биоетанол в бензина в ЕС е 5%.




Такъв е средно и процентът на биодизела в дизела. Водещите страни в ЕС – Германия и Франция, от началото на тази година въведоха задължително смесване на бензина с 10% биоетанол. В САЩ задължителното смесване е 15%. От тази година биоетанолът се въведе като задължителна компонента дори в Турция. Да не говорим за Бразилия – там задължителният процент на смесване е 25.


В Швеция пък е изобретено и се предлага и в още редица европейски страни горивото "Е85", което съдържа 85% биоетанол и само 15% бензин. От министерството на икономиката обявиха, че биодизелът има по-широка употреба от биоетанола. Това е вярно само доколкото продажбите на дизел в Европа са по-големи от продажбите на бензин, а всъщност процентите на смесване са почти изравнени.


От икономическото министерство обявиха обаче, че технологично допустимите дялове са 7% за биодизела и 10% за биоетанола. И заявиха, че заради това България не може да достигне задължението си за 10% дял на възобновяемата енергия в транспорта до 2020 г. само с биогоривата. Министерството твърди, че ще са нужни също електромобили, използване на биогаз от сметища и пречиствателни станции...
- Не е вярно, за биоетанола този безвреден дял е до 15%. До това ниво не се налагат никакви промени по бензиновия двигател, няма никакви негативни ефекти върху него. В много от европейските държави тази цел ще бъде достигната и надмината само от биогоривата. Германия и Франция вече достигнаха 10% биогорива в транспорта. В България очевидно отсега се правят сметки тя да не бъде достигната.


Еврокомисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер през февруари обяви, че делът на възобновяемата енергия в транспорта в България за 2010 г. е бил само 1.7% при индикативна цел за страната 5.75%. В ЕС в момента са стигнати тези 5%. Тоест България е далеч от изпълнение на задълженията си по директивите.


Сега действащият закон, поправян последно през декември 2009 г., предвижда от 1 март 2011 г. в горивото за бензиновите двигатели да се добавят поне 2% биоетанол, а от 1 май 2011 г. това гориво трябва да се предлага от петролните фирми на бензиностанциите. От 2006 г. в България се обсъждат различни законови регламенти за използването на биогорива в транспорта. До ден днешен обаче държавата няма достатъчна воля да изпълни евродирективите.


Ние сме на страната на асоциацията на производителите на биогорива и подкрепяме позицията им по меморандума на правителството с "Лукойл". Няма друга европейска страна, подобно на България, която да спира увеличението на цените на горивата чрез премахване на биокомпонентите. От друга страна, казвам го от името на всички производители на биоетанол в България, Националната асоциация по биогорива не изразява нашите интереси, тя обединява само производители на биодизел.


Тя например прие безрезервно предложения от министерството на икономиката законопроект за енергията от възобновяеми източници, който предвиждаше въвеждането на биоетанол да се отложи за далечния септември 2014 г.


А в момента има ли реално производство на биоетанол?
- Има производители, има изградени достатъчно производствени мощности, които да задоволят нуждите на българския пазар, дори има възможности за износ. Реално производство няма, защото няма законова рамка.


Впрочем искам да отбележа следното - в България определено има притеснение от факта, че възобновяемите енергийни източници – всичко под названието "зелена енергия", са по-скъпи от традиционните източници. В повечето случаи това е вярно. Но в случая с биоетанола нещата не стоят така. В момента цената на биоетанола е равна на цената на бензина, който "Лукойл" продава на едро.


Цената на биоетанола къде?
- Международната цена на борсата в Ротердам. При това миналото лято в Русия, един от основните износители на пшеница в света, имаше пожари и тя започна да внася зърно от Казахстан и Украйна. Зърнената реколта в САЩ и Украйна беше по-слаба от очакваното. Това накара спекулантите в световен мащаб, имам предвид хедж фондовете, да се насочат към сектора на суровините, от които се произвеждат биогорива, и чрез фючърсни контракти да изкупуват наличните количества.


На пазара се създаде изкуствен недостиг на зърнени култури, който доведе до двукратно повишение на цената на пшеницата, царевицата, слънчогледа и т.н., поради което цената на биоетанола се вдигна с около 30 на сто. Нашите очаквания са, че ако новата реколта от зърно и захарно цвекло тази година бъде нормална, биоетанолът в България и Европа ще е с по-ниска цена от бензина.


Тоест в "нормална" като реколта година биогоривата са по-евтини?
- Да, при нормална конюнктура би следвало. От друга страна, размириците в арабските страни доведоха до несигурност, спиране на доставките от Либия, има опасения и за доставките от Саудитска Арабия. Поради което има вероятност в близката година петролът да стигне 200 долара за барел.


При тази ситуация нормалната адекватна реакция на всички европейски страни е да повишават дела на биогоривата. Веднага след събитията в Либия например Испания взе решение да увеличи дела на биоетанола. Българското правителство реагира по обратния начин – реши да спре смесването на дизел с биодизел.


А как стои въпросът с неговата цена? При преговорите между правителството и търговците се каза, че има вариант биодизелът да се продава на отделни колонки по бензиностанциите.
- Това, което знам от производителите на биодизел, е, че цената му на литър е само с половин стотинка по-висока от тази на дизела. Тоест тази икономия от 5-6 стотинки, която се очаква от мярката, вероятно не може да се случи.


Ако се постави специална колонка за чист биодизел или биоетанол, към нея трябва да има резервоар, а това значи да се разкопаят всички бензиностанции и да се поставят отдолу отделни резервоари. Този вариант никога няма да проработи, защото е скъп, икономически неизгоден. Единственият възможен начин е биогоривата да се продават смесени.


Тенденцията за бъдещето е биогоривата да стават все по-евтини, а изкопаемите – по-скъпи. Наскоро еврокомисарят по данъчното облагане Алгирдас Шемета обяви, че се готви нова европейска директива, с която ще се ограничават продажбите на дизел и ще се увеличават продажбите на биодизел и акцизният данък ще се определя не на базата на литър гориво, а въз основа на това колко замърсява околната среда – парниковите емисии.


В сегашните две директиви за биогоривата са записани критерии за устойчивост – не могат да се отглеждат във високоплодородни земи, подходящи за хранителни култури, не могат да се садят и върху почви, в които съдържанието на въглероден диоксид е над необходимите норми, не могат да се използват и обезлесени земи или такива, в които гъстотата на дърветата е над определена норма.


Така че производството на биогорива не влияе върху производството на храни в света. Доскоро беше разпространена тезата, че поради голямото производство на биогорива се оскъпяват храните в света. Тя не е вярна. В световен мащаб едва 1-2% от плодородните земи, използвани за храни, се засаждат с енергийни култури. Разбира се, в Бразилия този процент е значително по-висок.


В 90% от рафинериите в Европа, смесващи бензин с биоетанол, технологията предвижда замяна на по-скъпата и вредна съставка МТБ (метил-третичен бутил етер – предназначението й е да повишава октановото число на бензина, т.е. да подобрява горивния процес) с по-евтиния, напълно безвреден и екологичен биоетанол.


Поради това всички рафинерии, в това число и бургаската, биха реализирали положителен икономически ефект от въвеждането на биоетанол. Мит е, че той би повишил цената на бензина – точно обратното е, ще я понижи. От което изгода ще имат както производителите на петрол, така и българските потребители.


Как точно производителите на петрол ще имат изгода – нали все пак заради смесването с биогорива ще продават по-малко от собствената си продукция?
- В момента МТБ в бензина варира от 2 до 5-6%. Повечето петролни компании не го произвеждат, а го купуват. А биоетанолът е много по-евтин и безвреден от него, както казах.


Чуха се изказвания, че "Лукойл" има нужда от промяна на технологията си, за да може да смесва бензина с биоетанол. Така ли е според вас?
- Имаме достатъчно информация, че "Лукойл" в Румъния от 2 години произвежда бензин с биоетанол. Инсталацията на "Лукойл" в България е абсолютно същата като румънската. Единственото различно там е инсталацията за изсушаване на биоетанола, която се използва само ако биоетанолът съдържа вода над допустимите норми. Такава не е необходима в "Лукойл – Нефтохим" в Бургас.


В никакъв случай не си присвояваме правото да говорим от тяхно име. Сигурно е обаче, че те имат най-добрата лаборатория и технолози в България и считаме, че техните специалисти са в състояние да решат този проблем.


И все пак има реална опасност България да не достигне до 10-те процента дял на възобновяемата енергия в транспорта до 2020 г., която ни е минимална и задължителна цел.


Какво следва, ако не ги достигнем?
- Следват финансови санкции за неизпълнение на евродирективите. Обратно, ако се развие производството на биогорива, ще бъдат разкрити хиляди нови работни места – в областта на производството, транспортирането, съхраняването, преработката на зърнени култури и захарно цвекло.


Трето, ще се създадат нови перспективи за износ, защото България има отлични възможности за производство на такива култури, а в момента 47% от обработваемите земи в страната пустеят. Нашата цел все пак е да запазим тази природа.


Другата цел на Европа с възобновяемите източници е да намали зависимостта си от внос на енергийни суровини извън ЕС. Освен това тези енергийни суровини не са възобновяеми, техните запаси са изчерпани на 55% в световен мащаб и ценовият им път е само нагоре.


Щом тук бавим навлизането на едно "конвенционално" биогориво – биоетанола, смятате ли, че до края на това десетилетие могат да влязат т.нар. горива от второ поколение – от отпадъци?
- Напълно възможно е. Технологиите се развиват много бързо. Най-развитите страни влагат в такива разработки много средства. Мой познат в момента произвежда комбинация от алкохоли, който може напълно да замести биоетанола, и го произвежда от отпадъчен продукт от производството на етилов алкохол. Това се прави в България.


Най-важното е да има действително работещ закон за възобновяемите енергийни източници и биогоривата, който да стимулира тяхното използване. Всеки лев, вложен в тези източници, след това ще бъде върнат многократно. В много европейски страни стимулират производството и използването на биогорива, най-вече в Латвия, Унгария, Франция, чрез намаляване или напълно премахване акциза върху биокомпонентите.


Това е пътят, по който трябва да върви и България, а не да ги премахва или да отлага тяхното използване във времето. Европейските директиви нямат пожелателен характер и неглижирането им може само да доведе до санкции.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK