Николай Пехливанов, зам.-председател на комисията по регионална политика: Домоуправителите ще имат повече власт, но и отговорности

Николай Пехливанов, зам.-председател на комисията по регионална политика

© Анелия Николова

Николай Пехливанов, зам.-председател на комисията по регионална политика




- Нередовните платци ще бъдат лишавани от правото да взимат решения за управлението на блока


- Трябва да има фонд, който да поеме разходите на социално слабите, но не безвъзмездно


- Домоуправителите ще трябва да имат застраховка професионална отговорност и средно образование


- При липса на общи устройствени планове на общините ще бъдат спрени еврофондовете от 2014 г.


- Нередовните платци ще бъдат лишавани от правото да взимат решения за управлението на блока


- Трябва да има фонд, който да поеме разходите на социално слабите, но не безвъзмездно


- Домоуправителите ще трябва да имат застраховка професионална отговорност и средно образование


- При липса на общи устройствени планове на общините ще бъдат спрени еврофондовете от 2014 г.


    Какви промени в Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС) искат хората?
    - В общественото обсъждане на промените се включиха над 200 души, а най-важното предложение е дефинирането на т.нар. неизряден платец, който ще има ограничени правомощия. Ако не плащаш задълженията си за чистачка или за ремонти по блока например три поредни месеца, ще бъдеш лишен от правото да гласуваш при взимането на решения.




    Практиката показва, че голяма част от тези, които са най-активни на общите събрания на етажната собственост, са неизрядните платци. Другото, което искат хората, е легитимация на домоуправителите. Има блокове с над 100 апартамента, в които живеят около 350 души, където домоуправителите са като селски кмет. При толкова много жилища е трудно да се следи текущото състояние. Кой живее в жилището, плаща ли за общите разходи.


    Например при смърт на собственика на апартамента домоуправителят не може да установи кой е наследникът, а има да се плащат разходи. Домоуправителят отива в общината, но не му дават информация кои са наследниците. За това даваме на домоуправителите власт да представляват интересите на хората. След като се регистрира етажната собственост в общината, на домоуправителя му се издава удостоверение, с което той ще може да се легитимира например пред фирмите за комунални услуги.


    Ще му се дава информация, ще му се оказва съдействие от институциите и ще може активно да работи с тях. На първо четене на законопроекта беше одобрена идеята ми за професия домоуправител, като се даде право и външно лице да упражнява тази дейност, а не само живеещите в сградата. Сега предлагам домоуправителите да бъдат контролирани от органите на реда, каквато е практиката в Италия.


    Така ще е ясно, че освен правомощия домоуправителят има и задължения. Много хора се оплакват, че има случаи, при които домоуправителят продава апартамента си и се изнася да живее другаде. В същото време е събрал пари от живеещите - за да плати за общата вода например, но не го е направил, а си е взел парите за него.


    Какво става с идеята за въвеждане на регистър на домоуправителите?
    - Такъв регистър ще има в общините. Допълнително въвеждаме изисквания, на които трябва да отговаря домоуправителят. Той не трябва да е съден и да има присъда от общ характер. Необходимо е да има най-малко средно образование, както и застраховка професионална отговорност. Това се прави, в случай че нанесе щети в резултат на своята дейност, застраховката да може да ги покрие.


    Предвижда се домоуправителят да мине и през обучение. Едно от най-важните решения е кой ще е домоуправител на блока, защото от неговата инициативност и компетентност зависи как ще се управлява. Има блокове в София, които са в перфектно състояние и това се дължи именно на уменията на домоуправителя.


    Друга важна промяна, която поискаха хората, беше оперативните решения за блока да се взимат на база на брой апартаменти, а не на общите части от блока, защото в един голям блок домоуправителите се превръщат в счетоводители, за да смятат процентите от общите части.


    Това ще се отнася и за плащането разходите за консумативи като чистачка и асансьор например. Разходите за поправка на покрив, фасади, ремонти и саниране ще изчисляват на базата на квадратурата на жилището и процента на общите части в сградата.


    Какви ще бъдат следващите стъпки?
    - Един от основните проблеми е липсата на финанси за цялостното саниране на сградите. Почти във всеки блок има социално слаби семейства, които не могат да дадат пари за основен ремонт. Тук е ролята на държавата и тя трябва да се намеси. Затова следващата ми стъпка е да инициирам създаването на фонд за обновяване на сградния фонд, който да поеме разходите на социално слабите. Затова ще поискам среща с финансовия министър Симеон Дянков.


    Целта ми не е да дадем безвъзмездно пари на калпак, а да вкараме оборотни суми, които по различни схеми да се възстановяват. Стъпките са следните - блокът участва за саниране по европейска програма. В етажната собственост има социално слаби, които не могат да дадат техния дял например от 5000 лв.


    Държавата дава тези пари, но в случай, че те си продадат жилището или то бъде наследено, тези пари се възстановяват на държавата. По този начин държавата вкарва пари в икономиката и сградите, които са чисто оборотни. Това е работещият модел по света. За него не е необходима законодателна инициатива, а административни действия.


    Промените, които предлагате, ще бъдат ли подкрепени от ГЕРБ?
    - Водили сме разговори и имам принципна подкрепа.


    Защо решихте да внесете поправки в Закона за устройство на територията (ЗУТ)?
    - Два бяха законите, към които имах забележки още от началото на този парламент. Освен ЗУЕС другият е Законът за устройство на територията, който е по-специализиран и изисква повече работа с професионалните организации. Бях достатъчно толерантен да изчакам две години министерството на регионалното развитие да внесе промени.


    След като нищо не се случи, това ме провокира да внеса текстовете, които отдавна съм подготвил. Идеята е в България най-после да се тръгне с регулиране на правилата на застрояване на зоните. Основният документ за това е Националната устройствена комплексна схема на държавата. Такъв документ липсва и не се възлага за изработване. След него идват общите устройствени планове (ОУП) на общините и след тях - подробните устройствени планове (ПУП) за кварталите.


    За съжаление от 264 общини само 33 имат актуални и действащи ОУП. Защо тези закони са важни? Едното е, че при липса на общи устройствени планове ще ни спрат еврофондовете за следващия програмен период, който стартира от 2014 г. Това е залегнало в споразумението за присъединяването на страната ни към ЕС.


    Но това е само един от мотивите ми. По-същественият е, че продължават да се застрояват зони извън урбанизираните територии на общините по неясен начин. Например имаме промишлена сграда до жилищна или производство до сметище и т.н. По този начин в дългосрочен план увреждаме развитието на градовете. Преотреждайки земи извън урбанизираните територии без ясна визия за тяхното развитие, блокираме основни дейности и след това се чудим как да ги поправим.


    Точно така се случи презастрояването на Слънчев бряг – раздържавиха курорта без устройствено планиране. Последва силен инвестицонен процес на парче и от едно от най-хубавите места по Черноморието се превърна в бетонен град. Сега икономическата среда е благоприятна за направата на тези планове, защото няма инвестиционен интерес заради кризата. Най-добре е да се каже ясно - спира се строителството извън градовете, които нямат общи устройствени планове.


    Защо общините не си правят плановете?
    - Не мога да разбера и аз защо. Какъв кмет си, ако не си направиш един общ устройствен план, който ще ти даде 20-годишна визия за града. Сега всичко е едно тълкуване на кмета – мога ли аз да преотредя този парцел за застрояване или не мога. Може, но дай да видим как да го направим. Това безспорно създава една допълнителна корупционна среда.


    В горите също има огромни интереси, затова внесох поправка в Закона за горите да не се преотреждат гори, ако не са в рамките на устройствения план и за тях не е предвидено застрояване. Устройственото планиране на държавата е изключително важно и тук е ролята на политиците да наложат правилата. Същото е с минералните води.


    България има най-уникалните извори в цяла Европа и вместо това богатство да стане основен приоритет на държавата и тя да го развива като индустрия, с което да даде добавена стойност на туризма, ние даваме сега на общините да управляват всички минерални извори по неясни критерии, без концепция за развитието на сектора. Тук пак се губи ролята на държавата, която трябва да даде рамката и да начертае стратегията.


    Отново се тръгва на парче, защото някакви бивши кметове, сега депутати, се опитват да пробутват под призива на децентрализацията как това трябва да стане, а всъщност се раздробява националното богатство с цел да престане да бъде национално. 20 години се правим, че нямаме национално богатство.


    Във форумите има коментари, че ако се приеме това ваше предложение за промени в ЗУТ, хората няма да могат да си вдигнат една къща на село?
    - Селото си има граница, т.нар. регулация. В нея ли е имотът - няма никакъв проблем да се строи. Извън регулация са нивите. При липса на ОУП някой може да реши да тръгне да прави цех за мазилки например на нивата, съседът му обаче иска да прави птичарник, а пък другият до него да си построи хотел, защото има минерална вода.


    Кметът разрешава на всички, защото отварят работни места, но е ясно, че не може да има хотел до завод, защото никой няма да идва. Затова трябва да се реши коя територия ще бъде промишлена зона, коя за туризъм и т.н. Най-големите бели станаха в извъннаселените места, които не бяха в регулация.

    Коментари (7)
    1. Подредба: Сортирай
    1. 1 Профил на hope
      hope
      Рейтинг: 2629 Неутрално

      И как ще се определя кои са социално слаби и се нуждаят от финансиране. Съгласна съм това да важи само за пенсионери, които нямат или не са дарили в последните 5 години имоти на свои роднини. И лихвата да е пазарна 6-7%. За останалите да важат правила като в Чехия. Ако 7 от 9 човека са съгласни процедурата по саниране се задейства. Ако трябва да си продават жилищата. Омръзна ми цялата държава да се равнява по-социално слабите.

      И да измислят по-проста процедура. Някой не си плаща таксата, домоуправителя подава информация в съда /за 10мин./, и след 2-3 седмици при съседа идва съдя-изпълнител. Блокира му се заплатата или пенсията и се глобява 100лв. Така си го представям. И си мисля, че ще намалеят нередовните платци.

      За промените в ЗУТ, както са ги обяснили съм напълно съгласна.

    2. 2 Профил на newmind
      newmind
      Рейтинг: 544 Неутрално

      г-н Пехливанов, преди да се преминава към саниранията и преди да се реши проблемът с начините на заплащане на ремонтите на общите части се налага намирането на отговори на следните въпроси:

      1.Как ще се реши проблемът с незаконните остъклени балкони в цяла България?
      2.Ще бъдат ли добавени тези усвоени допълните кв.м. към жилищната площ и налага ли се нов нот.акт?
      3.Ще се преизчисляват ли идеалните общи части след различните квадратури вследствие новите усвоени допълнителни кв.м. жилищна площ?
      4.Ще бъде ли прехвърлена земята под блоковете и околоблоковите пространства на собствениците в ЕС?
      Това ще даде възможност на живущите във входовете да надстрояват ако има технически възможности срещу безплатно пълно саниране на входа.
      5.Как ще се изготвят Техническите паспорти на старите панелни сгради които не отговарят на сегашните строителни стандарти и законова база?Техническите паспорти ще са новите начини за рекет от общините към гражданите.Сроковете са края на 2012 иначе ще ни глобяват както винаги Според сегашните изисквания всички стари панелки ще са незаконни и неотговарящи на стандартите!
      6. Как ще се принудят членовете на ЕС да платят разходите за общи части например ремонт на покрива когато те категорично отказват? Винаги има хора които ще кажат “аз нямам покрив” или “не е още времето за такъв голям ремонт”. Кога покривът е за генерален неотложен ремонт,какви са критериите за това.Критерии са необходими за да не бъдат оспорвани! Може би е целесъобразно да се правят предварително технически експертизи от строителни инженери, които да се считат за достатъчно обосновани да се направи неотложения ремонт на покривите и после съседите да бъдат задължени да покрият тези разходи, които най-често ги прави този който е на последния етаж! Нека се помисли и за тези които вече са в такъв казус, а не само за бъдещето време. Да нямат давност тези взимания от неизрядните съседи и да има лихви за забава на издължаването.При нови собствнеци, нека новите собственици да са задължени да поемат и старите неизплатени сметки на предишните собственици! Най-големият проблем във всеки вход е нежеланието да се плаща за общата част покрива, това трябва да е съвсем ясно разписано как да бъдат задължени в ЗУЕС.

      Например в една Германия, когато собствениците са предупредени от общината за проблем в общите им части било покрив или фасада и собствениците или някой от тях които не са решили проблемът в рамките на една година, законът дава възможност на общината да отнеме тази собственост и да започне да поддържа сградата. Говори се смяна на собственика. Собственикът е такъв докато се грижи за имота си. Има много разум в тази разпоредба…
      Има много предварителна работа относно промени в ЗУТ и ЗУЕС преди всякакви обучения на домоуправители и санирания......ако искаме реални промени иначе само си говорим и отчитаме някаква дейност, а кварталите ще стават все зле.....

    3. 3 Профил на инж.Бъчваров , Казанлък
      инж.Бъчваров , Казанлък
      Рейтинг: 497 Неутрално

      Съграждани, имам чувството, че тук Акъл дават онези, които в близкото бъдеще се надяват да получат подобаваща печалба /от 300% нагоре!/,от поредната Афера :"ОЦЕНКАТА" НА ЧУЖДА СГРАДОВА СОБСТВЕНОСТ И "САНИРАНЕТО И" .Дано да греша....Спомням си един култов виц от времето на Мутрите:"В Италия,с добра дума и с пистолет ,можеш да свършиш по-вече работа,отколкото само с добра дума. А в България: с Частна фирма , паралелна на Държавна фирма , със същият предмет на дейност, можеш да свършиш по-вече работа, отколкото само с Частната фирма"....А и Банкерите вече потриват ръце, в съюз с така наречените "Частни съдебни изпълнители" , без да си мръднат пръста и Те очакват дял от Тази далавера....В Германия, логиката на законите за ползване на жилищната собственост се различава принципно,от ЗУТ и др. Нормативна уредба, която се приема в България , с активната подкрепа на Строителната Мафия. Да!

    4. 4 Профил на Evgeni Dimitrov
      Evgeni Dimitrov
      Рейтинг: 453 Гневно

      До сега гледам ,че се говори и пише за "задълженията"на всеки съсобственик или съкооператор.Но никъде не се споменава за задълженията на ет.съсобственост към всеки отделен член.Ето Ви пример достоен за внимание: При опит ,казвам опит защото извършената "топлоизолация"е една чиста форма на бутафория ет. собственост при запитване на каква цена ще бъде извършена ,отговоря ,разбери се със "майсторите".Предлагаата от тези измислени мастори цена се разминава драстично освен по качество но и по предлаганата цена.Забележете за "партерен"етаж почти една трета повече от на тези "повикали"тази строителна група!Пълен абсурд за равноправни отношения м/у съсобственици!Другото драстично разминаване е ,че при така извършеното "топлоизолиране" са нанесени материални щети на съсобственик усъмнил се в толерантността но "строителя"и отказал техните услуги.Вместо да бъдат изплатени нанесените материални щети ет.собственост отново Ви изпраща да се "разберете" с майсторите !Това също е пълен абсурд неуреден и в този ЗАКОН.Когато собственик поиска преглед и ревизия на оригиналната ет.документация и му бъде отказана ,дори когато застъпва като "председател"на ет.собственост пак ли трябва да търси не подкрепата на ЗАКОНА а този във съда?Тези дребни на пръв поглед неща обръщат смисъла на този ЗАКОН срещу правото на собственост и произтичащите от него права на глас и право на задължения!Не може повече със "социалистически "закони да се оправдаваме пред Европа ,че липсва демокрация и задържения към нея като основно правило за член на демократичното ни европейско общество!

      Това което днес направим за добро, утре поколенията ще благославят!
    5. 5 Профил на Димитров
      Димитров
      Рейтинг: 938 Неутрално

      Не ми харесва идеята да се създава фонд, с който да се финансират социално слабите. Ако някой не може да си позволи да плаща чистачката и останалите текущи разходи, значи не трябва да притежава апартамент. В нашата сграда същите тези се надуват, че апартамента им струва по 3200 евро квадрата, ама не могат да платят 4 лева на човек. Това е смешно. Такива хора нямат място в кооперацията. При тях става дума за нежелание. Накрая ще ги извадим от сградата и ще се приключи въпроса.

    6. 6 Профил на donnasofia
      donnasofia
      Рейтинг: 222 Неутрално

      Естествено,че е редно да се реши законодателно първо въпросът с незаконните части по блоковете. попълвахте ли вече домовите си книги? И не видяхте ли,че еднакви апартаменти са с различни %-ти идеални части от блока?
      Е как си обяснявате, че апартаменти с напълно еднакви квадратури имат разрични %-ти от идеалните части на блока?Обяснението е много просто - грешки при изчисляването.

      И сега как аз да съм съгласна да плащам със съседката от горе с която имаме еднакви апартаменти, но тя си е и усвоила незаконно балкона и така си е увеличила жилищната площ и от тук е редно тя да има по-висок % от идеалните общи части на блока и да плаща по-високи входни такси?
      Това е логиката! Но иначе,че кръгът около Пехливанов иска да си уреди новия бизнес - оценка и енергийни санирания на етажните собствености е напълно ясен. Самият Пехливанов е строителен инженер и е ясно,че си защитава интересите на строителната гилдия която сега вижда новата за ограбване ниша на гърба на бедния български народ!

    7. 7 Профил на lout66
      lout66
      Рейтинг: 540 Неутрално

      Много ми е интересно , колко от сградите ще се регистрират като сдружение на собствениците?За да получиш средства от ЕС според закона трябва да се регистрираме като такова сдружение.От това следва парно и вода да се плащат общо при цени с отстъпки .Ако Пена и Вуте не плащат останалите или трябва да им платим сметките или оставаме без парно и вода.
      Та нека ми обясни въпросният господин за кои монополисти лобира .Защо заблуждава хората с тези пари от ЕС .Като е загрижен за хората да променят закона и да отпадне задължителното регисриране на юридическо сдружение .Защо едни да могат да получават пари от ЕС а други не .Да променят закона за по лесно събиране на задълженията от некоректни собственици.Да има задължителна адресна регистрация на наемателите , в момента никой не се ангажира с това нито полиция нито община.А наемателите се сменят през няколко месеца , нито може да ги хванеш колко души живеят ,нито да си плащат сметките.






    За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK