ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът и активността са от ЦИК при 100% обработени протоколи, мандатите са по изчисление на "Дневник"

Явор Джонев, гражданска инициатива "Диалог за бъдещето": Образованието определя бъдещето на цялото общество

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 594 Любопитно

    не съм съгласен с много неща от казаното в интервюто.

    ако някои ученици са смазани от часовете по математика, например, или от часовете по литература, както често се получава в нашите гимназии (това са общо взето двата основни лагера в училище), то това е, защото образованието у нас от доста време е на калъп и слабо профилирано. залага се на енциклопедичното знание (на което по принцип съм привърженик, но не в тази му масова форма, в която съществува у нас) и това води до изстъпления от рода на всички трябва да са еднакво добри по стереометрия и в писането на теми и есета по литература. пълен абсурд. способностите на децата трябва да се преценяват и желанията им трябва да се отчитат още в невръстна възраст. за съжаление у нас битува мнението, че хлапетата не могат да вземат самостоятелно решение, преди да са навършили 18 години и ето защо, родителите са тези, които с пот на челото трябва да тикат отрочетата от едно училище в друго, за да ги подготвят "най-добре" за живота.

    по мое мнение, не трябва да се премахне оценяването и стумилирането на конкуренцията между децата, а да им се дадат по-широки възможности за изява под формата на различни видове гимназии. в последните години, например, техникумите станаха символ на най-долнопробното образование, което човек може да получи в България, а езиковите гимназии - цел на всеки щуро амбициозен родител, без значение, дали детето им има желание да се занимава с езици, да кажем. примери за това има много. когато аз бях в училище, около мен беше пълно с хора, които не искаха да пишат теми по литература, но нямаха друг избор, по простата причин, че други училища нямаше. за качеството и форматът на темите по литература, мисля, че е безсмиселно да се говори. високопарния и измислен език на учителите от сборниците с анализи отблъсна толкова много деца от литературата, че направо е тъжно да се говори.

    не ми харесва и колективния дух, за който се споменава в статията, но може би това е алергия по-скоро от думата, отколкото от самото и значение. последното не е много добре обяснено в статията.

    според мен е важно да има колективен дух, защото задачите, пред които човек се изправя в съвременния свят и най-вече времето, за което те трябва да се изпълнят, често пъти не са по силата на сам човек. когато се говори за колективен дух, обаче, не трябва съществува под мотото - "вундеркиндчето пише домашните на всички търтеи в клас, а през голямото междучасие те го замерват с камъни, защото е зубър." за да има все пак някаква равнопоставеност в отношенията между учениците, трябва да има ясни критерии при подбора за различните училища. по наше време, например, много често се случваше да има огромни пропасти в познанията между отделните деца и то още в началното училище. в нашия клас, например, имаше хора, които по една или друга причина не можаха да се научат да четат до 7ми клас. в такива случаи нивото на преподаване се напасваше точно към способностите и резултатите на "по-слабите" ученици, което води до ред проблеми в гимназията.

  2. 2 Профил на cern
    cern
    Рейтинг: 175 Неутрално

    До коментар [#1] от "melchett":
    Интервюто е твърде популистко и не е взето от лице с педагогическа правоспособност.

  3. 3 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Самата инициатива е положителна, така трябва да действат механизмите на гражданското общество. Хубаво е да бъдат чути различни мнения и в крайна сметка обществото да постигне някакъв консенсус за образователната система (а и не само). Нужна е реформа, или по-точно да бъде продължено това, което започна Даниел Вълчев, според мене единственият свестен министър на образованието.

  4. 4 Профил на lvm
    lvm
    Рейтинг: 434 Неутрално

    ако искате да разберете какво е нивото на образователната система погледнете в една друга тема. предупреждавам тези които имат поне малко акъл: ще се разочаровате от начина по който са изхарчени парите ви.

    http://www.dnevnik.bg/analizi/2011/05/24/1094206_praznikut_na_uchitelite/

  5. 5 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 594 Любопитно

    според Явор Джонев "учителите се числят към държавните чиновници"... не знам дали според него "държавен чиновник " и "държавен служител'' е едно и също. ако е така, Джонев очевАдно греши!

    До коментар [#3] от "еморето":

    ...да бъде продължено това, което започна Даниел Вълчев...единственият свестен министър на образованието...

    моля,моля?!?лицето, въвело убийствените за средното образование делегирани бюджети - "единственият свестен министър на образованието"?!?

  6. 6 Профил на cern
    cern
    Рейтинг: 175 Неутрално

    Да си припомним, че именно една от фирмите на Джонев направи скандалния софтуер за кандидатстването в детските градини 2008г.и онова "объркване", което предизвика ползването на софтуера за записване на децата в детските градини. Сега пък четем за неговите мнения по въпроса за бг. образованието при положение, че този човек не е с педагогическа правоспособност и не е учител....Защо всеки в тази държава се занимава с дейности, които не са в неговия ресор?

  7. 7 Профил на Starsky
    Starsky
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#6] от "cern":

    Иска сигурно пак да прилапа пари, като консултант например?!
    Имаше наскоро една статия в Капитал на тема колко хубаво е човек да си наеме консултант да му реформира образованието.

    Who looks outside dreams. Who looks inside awakens. Carl Jung
  8. 8 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    Не познавам Джонев, нито фирмата му, но расъжденията му са доста смислени. Съгласен съм, че българската система поощрява конкуренцията между децата, че това е нож с две остриета. Но съм скептичен по отношение на мнението му за оценките.

    Външното оценяване е начин да се постави диагноза на образователния процес. В това отношение България изостава. Едва миналото правителство успя да въведе някаква форма на външно оценяване и тогава лъснаха огромните разлики в стандартите между отделните училища.

    Според мен такова оценяване трябва да се провежда не само по отношение на матурите, но, за предпочитане, всеки срок по всеки от няколкото важни предмета (математика, език, природни науки). Иначе проблемите ще се диагностицират едва в края на съответния образователен период когато ще е много късно.

  9. 9 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    продължение от [#8]: За някои неща Джонев е ужасно прав. Българската образователна система е най-рестриктивната образователна система, която познавам (а съм живял в три западни страни).

    Първо, не е ясно защо всички предмети трябва да се учат от всички на еднакво ниво и с еднаква скорост. Това е ужасно малоумие, което за мен е реликт от комунизма.

    Един пример - в Англия в нормалните държавни училища учениците могат да изучават избран от тях музикален инструмент от първо до осмо ниво (всяко училище предлага обучение по различен брой инструменти в зависимост от наличния персонал). Много от учениците записват първо, много малко изкарват до осмо. Всеки си избира инструмента и учи дотолкова доколкото му стига таланта и желанието. Ако го скъсат на някое ниво не повтаря годината, а (ако иска) следващата година повтаря нивото. Много рядко се стига до такова повтаряне, но е хубаво да има такава възможност защото децата учат с различна скорост. Подобна възможност има и при другите предмети.

    В България може да се въведе същото по отношение на повечето предмети изучавани в средното образование и не виждам причина защо това да не може да се прави - освен инерцията и закостенялостта на българската образователна система.

  10. 10 Профил на Трезвен
    Трезвен
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Най-ключовата част е:
    'Истинското учене се получи в извънкласните дейности, където нямаше график, конкуренция и оценки.'
    Аз също мога да го повтърдя от личен опит- извънкласните дейности са в пъти по-плодоносни от самия учебен процес. Затова всеки елитен колеж залага на спорт+умение(музикален инструмент, природна заложба итн.)

  11. 11 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2982 Неутрално

    Човекот е компютъренн чорбаджия в България.
    Врътка сайтчета по за неколко стотин хиляди за общини и държавани поръчки, като шари където требе.
    За него чукат кодове сигурно над сто кълвача по за 1000кинта на месец. Най-големият му кошмар е да се появи програмист-индивидуалист, дет не се пасва в системата му и затова го стяга чорапа за "колективното мислене" и пр. шменти капели.
    Няма нито едни проект - реализиран извън БГ.
    Потъва, с една дума и за тва е седнал да дава интервюта по вестниците и се нада, че Държавата може да направи нещо за него да го спаси от собственат му некадърност.
    Нема шанса...
    Най-вероятно тормози децата си за високи бележки, може би дори ги и шамаросва.
    Нещастник...

  12. 12 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 891 Неутрално

    Само една мисъл е достатъчна да характеризира това интервю : "Оценките се използват като инструмент на насилие." . Т.е. не изпитвайте децата, не ги тормозете. В резултат на което от училище излизат шастливи невежи в най-добрия случай. Е, нас в училище ни тормозеха и то много. В резултат на този тормоз всички влезнахме в университети и днес сме архитекти, научни работници, икономисти, юристи. И, за разлика от това, което интерюираният ни внушава, не се мразим, не си завиждаме и когато се видим с удоволствие си спомняме за годините прекарани заедно. Никакви объркани автори с неясни идеи не могат да ми внушат, че сега времената са различни по отношение на това, което децата трябва да усвоят в училище: умения, но и много знания. Да , някои неща трябва да се заучават - например таблицата за умножение, буквите и много други. Това, което се пропусне на тази възраст не се наваксва.

  13. 13 Профил на kyky
    kyky
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Диалогът за бъдещето" май ще се води в рамките на стотици обществени поръчки за консултантска дейност...

  14. 14 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    До коментар [#6] от "cern":

    А защо пък да слушаме само набедените за "специалист" педагози - виждаме какво правят и какви са резултатите от "компетентния" им труд. Е човека е успял да създаде собствена компания в един доста конкурентен бизнес така че очевидно има какво да ни каще по въпросите на ефективната организация.

  15. 15 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1542 Неутрално

    До коментар [#11] от "k_":

    Само междо другото - т.н. "програмист индивидуалист" е най-големия кошмар за всяка организация - обикновенно това са социопати с големи претенции и нулеви резултати. Такива личности трабва да бъдат уволнявани безжалосно моментално.

  16. 16 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 756 Неутрално

    До коментар [#6] от "cern":

    И в двата си коментара казвате, че това не е лице с "педагогическа правоспособност"!? Само да припомня, че образованието не е като лабораторната биохимия... Всеки е преминал през едно или друго ниво на образователната система. Всеки родител ежедневно се сблъсква с нейните проблеми. Не би било особено здравословно да оставим дебата да се ограничи само до участието на хора с "педагогическа правоспособност". Напротив, нужна е много по-широка обществена ангажираност и дискусия, без да изключвам значението на експертното знание в областта.

  17. 17 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#9] от "Nikolay UK":

    ...реликт от комунизма...

    май не е реликт от комунизма, защото, доколкото си спомням, в някогашните техникуми от соцвреме не се учеше биология примерно - ако си завършил техникум , пък не ти се става инженер, а доктор да речем - държиш приравнителни изпити и т.н....

  18. 18 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 594 Разстроено

    До коментар [#14] от "m17":

    ...какви са резултатите от "компетентния" им труд...

    писалият/писалата горното явно има мн. високо мнение за родните педагози, сравнявайки ги едва ли не с илюзионисти...иска от тях "от трето качество вълна да изпредат прежда второ качество, а от нея да изплетат пуловер първокачествен".
    уважаеми/а m17, образованието е двустранен процес, нещо, което май не Ви е съвсем ясно...
    "За съжаление сега младите хора излизат от училище с обидно малко познания, но пък с много високо самочувствие.Докато аз непрекъснато чета,търся,ровя, усъвършенствам се, те смятат, че могат да хванат месечината за рогата....при такива случаи си казвам,ЧЕ НА ТОЗИ, КОЙТО НИЩО НЕ ИСКА, НИЩО НЕ МОЖЕЩ ДА МУ ДАДЕШ"
    интервю на Нешка Робева във в-к "Над 55", бр.21 от тази година.../курсив мой/

  19. 19 Профил на analiziraitova
    analiziraitova
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Този изключително важен за обществото проблем заслужава изключително внимание. Добре е се чуят мненията на учителите, които помним и обичаме през целия си живот. Те имат в себе си мъдрост и безценен опит. Те не познават добре новите технологии, но познават до дъно душата на децата. Във всяко училище има по 1-2 от тези безценни за обществото хора. Те винаги са намирали начин да заобиколят гадните програми и са успявали да ни научат да мислим, да анализираме, да взимаме решения за себе си, да сме любопитни за заобикалящия ни свят.
    А колкото до оценките, те определят професионалният път и са обсолютно реални в държавите, в които се живее по правила и закони, и успеха идва след къртовски труд и усилия, които в България не са познати.

  20. 20 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 488 Весело

    Поздравления за Явор и неговата инициатива!

    Струва ми се, че на комениращите по-горе им убягва най-важният въпрос, който Джонев повдига. И той е, че трябва да знаем какво искаме от едно "реформирано" образование, как го виждаме в най-смелите си мечти. Трябва ни ясна визия за бъдещето, защото нямаме ли я, желаем ли да копираме нечие решение, или пък да връщаме някоя от отработените комунистически практики, няма да постигнем каквото и да е подобрение (именно защото не сме заявили недвусмислено кое е "доброто" според нас!).
    "Диалог за бъдещето" е много полезна инициатива за излизане от зациклянето от безнадеждност, безидейност и бездействие. Успех!

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  21. 21 Профил на _dd
    _dd
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Добре, разбрахме, че има полезна инициатива за полезни приказки. Ама и ние тука полезно си говорим, и какво от това?!?

    "Общество, което допуска бедност и нещастия, и човечество, което допуска война, са общество и човечество от низш род." Виктор Юго
  22. 22 Профил на Явор Джонев
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:54 на 26/05/2011 от неговия автор.

  23. 23 Профил на Явор Джонев
    ****

    Този коментар беше изтрит в 15:57 на 26/05/2011 от неговия автор.

  24. 24 Профил на Явор Джонев
    Явор Джонев
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Повече информация за гражданската инициатива "Диалог за бъдещето" има на портала:

    http://www.progresivno.org



  25. 25 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#21] от "_dd":

    Не си ли съгласна, че преди да тръгнем на някъде, трябва да знаем къде желаем да стигнем? За това говорим, а не за друго.

    Досега реформите са правени без ясната идея къде желаем да стигнем. Разберем ли къде е това "къде", тръгваме и стигаме! Затова си говорим така полезно.

    А аз моята позиция по въпроса вече съм я написал и нарисувал тук --> http://www.novoobrazovanie.org

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  26. 26 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 488 Весело

    Или по-точно тук --> http://www.novoobrazovanie.org/celite/celite.htm и събирам хора, които споделят тази линия. Засега толкова.

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  27. 27 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2982 Неутрално

    До коментар [#26] от "Павел Лазаров":
    Павка, ти си ясен - ако оставят на тебе ще изхвърлиш всичко от програмата и ще оставиш само Беинса Дуно и изкараш пъпчивите тинейджъри на рилските езера по бели нощници да ходят боси по тревата. Надявам се, че повече не те пускат край МОН-а.
    Виж Джонев е по-опасен. На сайта има рекламки за някви напреднали канадски системи за изучаване на математика, без да се мъчат дечицата. Продават комплекта книжлета за стотина долара, че и търсят доброволци да им ги преведат без пари, наглеците му с наглеци.
    След кто източиха десетки милиони от съдилища, общини, здравната система за бъгави и неработещи сайтчета и "системи", сега май са нарочили МОН и глей кво става с "компютърните системи на образование" и пр. тинтири-минтири.

  28. 28 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#27] от "k_":

    К[ънчо],

    Добре си ме разбрал. За достъпа ми до МОН обаче бъркаш. Имат нужда от мен (или друг някой идиот като мен) като въздуха и водата. Ти също!

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK