Семир Абумели, директор на частна болница:Електронното здравеопазване пести много, а не е скъпо

Семир Абумели, директор на частна болница

© Дневник

Семир Абумели, директор на частна болница




- Със софтуера пестим 14 хил. лв. месечно само от заплати


- Можеш да контролираш тези, на които не им се работи


- Ако нямаш е-система, трябва да имаш администрация за администрацията



- Със софтуера пестим 14 хил. лв. месечно само от заплати


- Можеш да контролираш тези, на които не им се работи


- Ако нямаш е-система, трябва да имаш администрация за администрацията




Г-н Абумели, според проучването на Европейската комисия вашата болница е единствената в България, в която пациентите могат да си запазят час по електронен път. Трудно и скъпо ли беше да въведете тази услуга?
- Изобщо не е скъпо, даже напротив. Тези технологии вече не са толкова скъпи. Въпросът е да имаш желание да го направиш, защото това е свързано с вътрешната организация на болницата - цялата се управлява чрез специално изработен софтуер.


Защо решихте да инвестирате в електронна форма на управление на лечебното ви заведение?
- Открихме болницата в края на 2009 г., като хванахме периода на икономическата криза. Тогава вече си личеше, че икономиката върви надолу. Обаче нямаше как, трябваше да довършим проекта. Освен това имахме и огромен проблем с една наредба №18 на бившия министър Евгений Желев, че новите болници не могат да работят със здравната каса.


Но и с това се преборихме и в средата на 2010 г. сключихме договор с касата. Обаче се оказа, че за управлението на болницата има невероятни разходи. Затова започнахме да търсим варианти всичко да се командва централизирано, от една стая. В противен случай трябва да имаш администрация за администрацията, а това е много персонал.


Трябваше да направим максимална оптимизация, за да можем да изплуваме, защото ние, собствениците, шест месеца субсидирахме болницата, а това не е нормално. Тогава поръчахме да ни направят софтуер. Резултатът е, че в момента шестият етаж на лечебното заведение, който трябваше да е административният, е празен. На този етаж сме четирима души, а беше предвидено там да работят 22-ма души.


Колко ви струваше изработването на софтуер специално за вас и колко време отне?
- Софтуерът беше изработен от бургаска фирма, отне им около година и половина. През това време бяха дежурни 24 часа в болницата. Платили сме някъде около 180 хил. лв. до момента, но си струва всяка стотинка. Само от фонд "Работна заплата" на администрацията има икономии за 14 хил. лв., и то месечно. Освен това всичко е под контрол - лекарства, консумативи...


Знае се до стотинка колко е изхарчено за един пациент. Кражби на медикаменти и други неща от болницата няма. Ако това се въведе за всички болници, със сигурност ще дисциплинира системата и ще спести на държавата много средства. Дейността е една и съща, но въпросът е да имат волята да го въведат.


Какъв съвет бихте дали на здравния министър и на всички, които определят политиката в здравеопазването?
- Каня министър Константинов да дойде в нашата болница и да види как работи софтуерът ни. Нека го приложат пробно в някоя държавна болница и да видят какъв ефект има. Освен спестените 14 хил. лв. месечно от разходи за заплати се знае и стойността на всяка операция. Като собственик, ако поискам да направя ревизия на някой от складовете на болницата, мога да го направя за пет минути.


Мога да разбера за всеки пациент какъв точно разход е направен, а не да чакам една седмица обратна информация от счетоводството. По-добро и гарантирано е  качеството на лечението. Освен изискванията по медицинските стандарти и клиничните пътеки са добавени и всички допълнителни изследвания и това също е вкарано в системата. Пациентът не може да бъде изписан, без да е минал всички изследвания и прегледи. Мога да контролирам работата на лекарите - дали изпълняват всички необходимо.


С един не толкова сложен софтуер ние контролираме и финансовата, и медицинската част от дейността на болницата. Разбира се, интелектуалният труд на лекаря не можеш да го контролираш, но може да контролираш тези, на които не им се работи.


Винаги има и такива хора, във всяка система. Чрез софтуера мога да разбера колко минути чака пациентът за преглед. Ако при някой лекар има над 40 минути чакане, следват санкции, освен, ако не ми се даде логично обяснение. Смея да твърдя, че пациентите не чакат повече от 30 минути за преглед.


Много малки работи, наведнъж направени, водят до усъвършенстване на работата на цялата болница. Благодарение на този софтуер ние работим на печалба. Ако не го бяхме внедрили, щеше да има 20 души около мен, които да следят целия процес, и пак нямаше да имам гаранции за добър контрол.


В началото на годината много общински болници се оплакаха, че не могат да сключат договор със здравната каса заради нови, по-строги изисквания. Вие имахте ли подобен проблем?
- Проблемите идват от вече повишените изисквания в медицинските стандарти. Например за хирургично отделение трябва да имате определен брой лекари. По-високите изисквания не са лошо нещо, но трябваше да се вдигне и заплащането, а засега това не е факт.


При клиничните пътеки някъде има увеличение, другаде са намалени парите, с други думи, средствата, които идват от здравната каса, са същите при много по-високи изисквания. Малките болници не могат да отговорят на тези нови стандарти и загиват.


С каква апаратура работите - нова или втора ръка? (По данни на Националния център по радиология и радиационна защита в България около 72% от най-масовите апарати - тези за рентгенография, са на възраст над 20 години, а 24% от тях са произведени преди повече от 30 години. Изследването показа, че повечето болници нямат пари за нова техника и заменят старата пак със стара - бел. ред.)
- Започнахме работа с апаратура втора ръка - около 40% от оборудването беше такова. И чак сега имаме възможност и започваме да купуваме чисто нова техника. Така се получава, когато нямаш достатъчно пари. Проблемът е и в това, че дали ще преглеждаме пациента с ехограф от 1936 г. или с такъв от 2011 г. Националната здравноосигурителна каса плаща една и съща цена.


Например в кардиологията купихме един апарат за 120 хил. лв. и може би е най-модерният в България. Сумата, която получаваме от касата за прегледи на този апарат, е абсолютно същата като тази за преглед на техника за 5 хил. лв. Хубавото е, че в момента държавните и мисля, че и частните болници могат да се възползват от европроекти, които насърчават купуването на чисто нова апаратура.


Как ви се струва идеята на здравния министър Стефан Константинов от следващата година на лечебните заведения да не се плаща  по клинични пътеки, а пробно да се въведат диагностично свързаните групи?
- Системата на плащане по диагностично свързани групи работи в Германия и в много други европейски държави. Тя предполага лечението не само на една болест, както е при клиничната пътека, а да лекуваш пациента от основното и всички съпътстващи заболявания и накрая държавата ти плаща за всичко това.


Това означава обаче, че в здравеопазването трябва да има повече средства. И ако не бъдат осигурени повече пари, в крайна сметка на болниците пак няма да се плаща за реално извършената дейност. Иначе това е по-добрата система.

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на peppial
    peppial
    Рейтинг: 395 Гневно

    В България софтуера за държавата е мнооооого скъп и в повечето случаи не работи. Които го поръчват си знаят защо става така. Ние вече с държавни поръчки не се занимаваме..

  2. 2 Профил на mclovin
    mclovin
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Проблемът е че софтуера и хардуера водят до повече и по-добър контрол на всички процеси.
    В България всички искат свободия и възможно най-малко контрол, за да има корупция, схемички, далаверки, кражби...

    [ Място за вашата реклама ]
  3. 3 Профил на hypercube
    hypercube
    Рейтинг: 506 Неутрално

    И този ми говори за коректност и здравеопазване - дето взима пари от здравната каса , после обявяват една цена за раждане (водят го като такса стая) в прословутата му клиника и накрая малко преди да приемат родилката ти набутват в ръцете да подпишеш декларация че си съгласен да платиш по още 25лв на ден пари за престой на бебето. Естествено това в брошурата не го пише и в началото никой не ти го казва. Ами ако човека не може да си позволи този допълнителен разход ? Алчни хора .....

    Не питайте какво страната ви може да направи за вас, попитайте какво вие можете да направите за нея! Дж.Кенеди
  4. 4 Профил на Donix
    Donix
    Рейтинг: 561 Гневно

    Едно време кралят слънце, докато беше само кмет-слънце, а и сега наследничката му на този пост твърдят, че е мноооого скъпо са се върже системата на КАТ с общинската полиция (която не съществува), за да се реши веднъж завинаги проблемът с неправилното паркиране - евтино и ефективно, както е на запад - с глоби по стъклата. По време на тройните идиоти пък вложиха сума пари по разни министерства в закупуването на съмнителен софтуер от още по-съмнителни фирми, който дори не проработи.... Какво електронно здравеопазване, какви пет лева при такива същества, които ни управляват....

    Боян Р.
  5. 5 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Иракчанин в България.
    Този и таткото са много мазни араби. Експлоатират до дупка сестри и лекари в Бургас.
    Бизнеса им е да точат пари от пациентите.

  6. 6 Профил на kokoto2
    kokoto2
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До 5: Дори и така да е, човека е доказал, че може да се работи ефективно дори и в България.
    Ако беше наел 20 писарушки щеше да плаща по-малко на лекарите, което от своя страна ще ги накара да търсят други начини за препитание (втора работа и/или далавери), от което отново пациента ще пострада.
    Нека направят същото и останалите болници, да предложат същото качество на по конкурентна цена - от това ще спечелим всички!

    Пишете грамотно на кирилица! Shift + ь = ѝ
  7. 7 Профил на jansim
    jansim
    Рейтинг: 395 Неутрално

    kokoto2, напълно те подкрепям!За този софтуер предлагам всички държавни болници и администрации да си сложат по един такъв - хем ще плащаме по-малко, хем няма да ни се налага да гледаме намръщените физиономии на чиновници и работници!

  8. 8 Профил на vik7777
    vik7777
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Истина е,че в болница "Дева Мария" има плащания,за които не се знае предварително.Информацият в брошурките е непълна.Ако беше така,щеше да бъде куриоз.Факт обаче е,че условията ,обслужването и реда са на ниво.Имам преки впечатления.Въпросът по същество не е в некоректната информация,подавана от ПР на тази болница ,а в това,че е въведена информационна система,която работи.Това е важното!За да няма още е-система в България причината е в политическата воля,а не в парите.ДОбре направена е-системата не само ще подобри контрола и дисциплинира работещите в здравеопазването,но което е най-важното,ще покаже кое ,колко пари струва.Това обаче не искат властимащите-първо,за да могат да продължат да крадат парите за здраве,и второ-да продължат да дават подаяния за лекарите.Няма емоции,просто -сметки.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK