Проф. Евгения Иванова: Албуми с икони или учебници?

Евгения Иванова

© Антон Попов

Евгения Иванова



След скандала с доклада на Комисията за защита от дискриминация за училището и учебниците и след правителствени изказвания, че "посегателства срещу историята" ще се разглеждат като заплаха за националната сигурност "Дневник" потърси мнението на проф. Евгения Иванова. Нейни изследвания, като например за нагласите на мюсюлманите в България, са предизвиквали бурни реакции и самата тя е била дамгосвана като "заплаха за националната сигурност".  


Евгения Иванова е от учредителите на Клуба за подкрепа на гласността и преустройството преди смяната на тоталитарния режим. На няколко пъти е задържана от Държавна сигурност. 


Преподавател е в Нов български университет.




Как така от нищото се роди най-новият скандал с патриотичен патос? Какво е Вашето обяснение - защо, след като никой не иска да вади Ботев от учебниците, се разрази кампания в защита на поета? Всъщност в защита на какво или от какво?
- Скандалите с патриотичен патос се раждат периодически, когато в обществото има някакъв дефицит. Не е задължително дефицитът да бъде непременно духовен – може да е икономически, политически, социален. Поскъпването на горивата например или няколко пункта снижен рейтинг за управляващите могат да се окажат катастрофически обвързани с предателско посегателство върху светините на българщината.


Светините на българщината винаги са удобен инструмент за наваксване на легитимност – тях никой не смее да ги отхвърли (ако не иска да бъде анатемосан – не само от митрополит Николай, но и от медиите), а защитата им осигурява затвърждаване на властовия ореол. Защото в нашето общество авторитетите и ореолите все още често се смятат за едно и също.


Според вас с какво докладът на Комисията за защита от дискриминация разстрои управляващите и хора, които реагираха бурно в социалните мрежи? В него се отбелязва, че училището и учебниците все още премълчават различията, поддържат предразсъдъци... Новото ръководство на комисията взе, че се разграничи от доклада. От какво се стресна?


- Мисля, че никой не е чел сериозно доклада, както например направих аз, макар това да ми коства няколко часа безпределна скука и трудно ориентиране в множеството поддоклади. Ако управляващи, журналисти и активисти по фейсбуците го бяха прочели, щяха да видят, че изразът "да гледам турчин, че бесней над бащино ми огнище" е даден като пример за това къде се слагат кавички - в учебник по граматика. И предложението е този пример да се замени с някакъв друг – не да се маха самият стих от произведението на Ботев. Не дай Боже, пък самият Ботев да излиза от учебниците.


Новото ръководство на комисията вероятно също не е чело доклада, иначе щеше да проумее, че неговият текст е най-добрата им защита срещу истеричните вопли. Защото там се казва, че събитията и личностите, описани в историята и литературата, е редно да се преподават в конкретен контекст, вместо учениците да остават с впечатлението, че турците "по принцип" са лоши, циганите "по принцип" са мръсни, а децата и възрастните хора са "по принцип" неразсъдителни. И никой не препоръчва нещо да се маха от учебниците. Препоръчва се обучението да стане по-диференцирано.


А те не само се разграничиха от доклада, но взеха и че го махнаха от страницата си, та сега никой да не може да го цитира – включително и добронамерените към неговото съдържание.


Министърът на образованието Сергей Игнатов, който ви е колега от Нов български университет, два пъти даде пресконференция по темата. И ако първия път просто обясняваше, че Ботев остава в учебниците, втория път, вече по поръчение на премиера Бойко Борисов, обяви, че посегателството върху историята е заплаха за националната сигурност. Как разбирате това предупреждение? 


- Познавам проф. Игнатов дотолкова, че да имам представа за неговите позиции по проблематиката. Сигурна съм, че (поне във времето, когато беше ректор на нашия университет) той не би изказал такова твърдение. Вероятно новата му ангажираност го задължава да направи това.  


Аз самата не един път съм била "заплаха за националната сигурност" – било, защото ревизирам исторически клишета, било, защото казвам на глас, че хората имат право да се самоопределят както си искат. Не бих имала високо мнение за национална сигурност, която може да се "плаши" толкова лесно…


Министър Игнатов каза също: "Кабинетът "Борисов", т.е. цялото правителство е национално отговорно и патриотично и няма да допусне никаква подмяна в българската история независимо от това, че тя може да бъде прикрита под формата за намаляване на форми на дискриминация или политическа коректност." Това може да се тълкува и като отказ от каквито и да било нови интерпретации на минали събития в учебниците например...


- Едно правителство би било повече национално отговорно, ако е съставено от професионалисти, отколкото от патриоти.  


От друга страна, патриотизмът е евтин: доста по-лесно е да озаптиш посегателствата върху историята, отколкото върху частната собственост на хората.


Обезпокоена съм от все по-често лансираните намерения за създаване на т.нар. закони за паметта от типа на закона за говоренето против холокоста, който инкриминира всяко различно мнение. В същия ред проблеми стои, да кажем, дебатът във Франция за арменския геноцид, предизвикал възмущението на повечето водещи историци, които защитиха правото си да правят нови открития и да имат различни интерпретации. Същото е с дебата за инкриминирането на "турското робство" и на други исторически събития.


Не мисля все пак, че оттук нататък ще има пълен отказ от нови интерпретации на историята. Те ще се появяват най-напред в академични изследвания с нищожен тираж и постепенно, много бавно ще проникват в учебниците, както е ставало винаги. Мисля си обаче върху все по-изострящата се актуалност на една дилема, стара като спора за първичността на кокошката или на яйцето: политиците ли провокират национализъм или просто се възползват от наличния в обществото, за да печелят избори…


Вие сте автор на изследване за колективната историческа памет и сте казвали, че основният източник за историческо знание е училището с учебниците и уроците по история. Каква е вашата оценка за учебниците по история?


- Бих искала да добавя и учебниците по литература, които (понякога – в по-голяма степен) също формират представи за историята.


Учебниците, както е отбелязано и в набедения доклад, са различни. Някои от тях не са мръднали от възрожденските интерпретации на историческите събития, други се опитват да ги поставят в съвременен контекст. Проблемът е в това какво очакваме от учебниците. Основният патос в повечето "форумски" мнения, които изчетох, беше възмущението от "посегателството" върху "българските икони" Ботев и Левски. Ако очакваме в часовете по история да изучаваме икони, по-добре да се запишем на урок по богословие.


Според по-интелектуалната част от "форумците" обучението по история трябвало да изгражда идентичност. А къде в такъв случай учениците ще получават знания? Централизираното вменяване на идентичност – за сметка на знанието – беше инструмент на един (исторически?) период, с който преди 23 години смятахме, че окончателно сме се разделили.


Достатъчно ли е за познаване на българската история това, което се учи в училище за Рим, Византия, Османската империя, Русия, Съветския съюз?


- Българските земи са били част от всичките тези политически системи, които изброявате. Ето това означава историята да се изучава в определен контекст: не можеш да говориш за възраждане, без да познаваш поне в минимална степен реформаторските усилия на Османската империя, или за български вариант на комунизма – без да имаш предвид съветския му първообраз.


Аз обаче бих искала малко да разширя въпроса ви: В българските училища по принцип се изучава твърде малко "чужда" история. Системата ни е категорично българоцентрична. Понякога учениците знаят повече за числеността на Симеоновите войски пред Цариград и за поименния списък на царете в Паисиевата история, отколкото за принципите на парламентарната демокрация или на хуманизма.


Скандалът с доклада на Комисията за защита от дискриминация съвпадна с новината за подготвени промени в закона за културното наследство, които предизвикаха протести на археолози. Една от тези промени е особено интересна - археологически паметници да бъдат реставрирани и по устни и метафорични сведения. Няма ли опасност така да видим възстановена родната къща на Орфей или пък любимия хан на Крали Марко, а после, ако някой посегне на тях, да го смятаме за заплаха за националната сигурност?


- Тази опасност отдавна я живеем. Опитайте се да кажете на някого, че Балдуиновата кула е била склад за храни, а не – затвор за вражеския император, или че на еди-коя си седловина в Родопите се е извършвало прекупуване на данъци, а не – масово "помохамеданчване", и ще видите какво ще последва. Или се опитайте да обясните, че в "тъмните векове" на "турското робство" едни копривщенски търговци намислили да си доведат от Кайро черни робини да прислужват вкъщи… Необходимостта от "тъмни векове" и изобщо – от "робство", чиято ревизия също е "посегателство" върху националната сигурност, отпраща към твърде тъжни размисли, пред които родната къща на Орфей или любимият хан на Крали Марко изглеждат като декори от весела оперета.

Коментари (423)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 616 Весело

    Историята е била винаги на променящата се наука, която служи да се създават догми и "икони"....
    Например колко е популярен фактът, че първите концентрационни лагери не са въведени нито от Хитлер, нито от Сталин, а от Британската империя по време на Англо-бурската война и в тях са затваряни невинни жени и деца - бури ( холандци предимно ) в нечовешки условия...
    Да сте чули това да е обявявано за геноцид ? Или Великобритания да плаща компенсации за това

  2. 2 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2158 Неутрално

    Много стойностно интервю, дано бъде прочетено от повече хора!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  3. 3 Профил на bando67
    bando67
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Абсолютно съгласен с проф. Иванова. Повече гласност трябва да се дава на историци като нея!

  4. 4 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 2336 Весело

    Нашата история се е писала винаги на принципа:"Фалете ме уста, оти ке ви с.рам!"

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на InmoInvestments
    InmoInvestments
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Като всяка история и тази е преиначена според интереса.

    You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone. Al Capone
  7. 7 Профил на mak1951
    mak1951
    Рейтинг: 450 Неутрално

    умно говори жената, ама такива като нея не ги чуват!

    mak1951
  8. 8 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1225 Любопитно

    До #4-patsis- И Паисий Хилендарски ли е писал според теб своята История славянобългарская на този принцип????

  9. 9 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Значи всеки чете историята както му уидисва.Интереса клати феса.Госпожата има доста сходни нагласи със скопските историчари по някои въпроси. За какво прекупуване на данъци в Родопите говорим примерно в чепеларските села Орехово и Забърдо.Едните християни другите мюсюлмани с едни и същи фамилии и роднински връзки. Там е и челевешката пещера описана във "Време разделно", а пропастта на Цириковица идва не идва от песнопения орфееви, а от писъците на хората хвърлени в нея....Що се отнася до стереотипите за т.нар роми, госпожата може да ги открие дори в персийските народни приказки. И това показва единствено , че въпросния етнос има цивилизационен проблем от хилядолетия, породил и изгонването му от Индия.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  10. 10 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 586 Неутрално

    "Аз обаче бих искала малко да разширя въпроса Ви: В българските училища, по принцип, се изучава твърде малко "чужда" история. Системата ни е категорично българоцентрична"

    Това са глупости. Реално, история на България се изучава в 2 години общо от 1-ви до 12-ти клас...

  11. 11 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Историята е факти, а не интерпретацията им!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  12. 12 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1591 Неутрално

    Професор Иванова е доста мека на места и се боя, че чугуните няма да схванат същината, дори и да прочетат.

  13. 13 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Прочетете интервюто на акад. Марков в днешния брой на "24 часа" и съм сигурен, че няма да възхвалявате толкова опитите на тази професорка да идеологизира и комерсиализира българската история.

  14. 14 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Любопитно

    .." В българските училища, по принцип, се изучава твърде малко "чужда" история"..Чужда история се изучава в 7-ми, 8-ми, 9-ти, 10-ти клас. Това малко ли е?

  15. 15 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    "- Мисля, че никой не е чел сериозно доклада, както, например, направих аз, макар това да ми коства няколко часа безпределна скука и трудно ориентиране в множеството поддоклади. " Грешите , г-жа професор! Отделих поне ДВА календарни часа, за да прочета ВСИЧКИ публикувани доклади + решението накрая. За Ваше сведение, чета за 2 часа около 200 - 240 страници - така съм свикнала. Прегледах докладите с очите на юрист, а не с очите на "патриотизиран" бг. гражданин. Прегледах ги през призмата на Закона за защита от дискриминация, защото самата КЗД има вменена от закона като основна цел откриване на нарушения по ЗЗДискр. Хайде да назоваваме нещата с истинските им имена, става ли? ВСИЧКИ материали, изнесени в пресата, бяха цитирани ТОЧНО И ПЪЛНО от материалите, съдържащи се в докладите - залагам адвокатската си карта зад това твърдение и дългогодишното си членство в САК. Още един въпрос- Вашият материал има ли "единно семантично и смислово гнездо" с този материал?
    Делото за Възродителния процес е възобновено 22 август 2012
    http://www.focus-news.net/index.php?id=n1688322
    За мен има връзка между двете статии...Всъщност, не е лошо да припомним на авторката - предвид нейните изследвания в областта на "за нагласите на мюсюлманите в България" и този факт- http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1426772
    Да, въпросите ми са реторични, но бих се радвала, ако авторката на статията отговори на тях в публичното пространство....

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  16. 16 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#5] от "kimba3":
    Не оспорвам жестокостите на турците (няма защо да ги наричаме "османци" през 500-те години, когато са владели България, но думата "робство" е неправилна. Тогава не е имало робовладелски, а феодален строй и българите не са били роби. Думата робство за този период е подходяща за учебник по литература, но не и за учебник по история.

  17. 17 Профил на Милош
    Милош
    Рейтинг: 432 Неутрално

    Ботев и Левски трябва да останат като икони в учебниците и това не пречи на самото преподаване и усвояване по никакъв начин. Те са примери за родолюбие, за целенасоченост, лидерство и мотивация - неща които много липсват сега в безпътицата.
    Както не бива да забравяме никога и да подменяме историята за Баташкото клане - нещо, което се опитваха да направят някои.
    Иначе съм съгласен за термина "робство". Да парадираш с това, че си бил роб на някого не е признак на национално самочувствие. Поне според мен. Въпреки всички зверства на османците тогавашния българин се е смятал за свободен и достоен човек.

  18. 18 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Любопитно

    ....."едни копривщенски търговци намислили да си доведат от Кайро черни робини да прислужват в къщи"...Но се отказали, защото турците нямало да одобрят мюсюлманки да обслужват българи! Това е пълното съдържание на текста...........Нека да цитираме точно текстовете!!!

  19. 19 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Поздравления за итервюто!

  20. 20 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#16] от "blagoj":Да ги наричаме селджуки тогава, та да направим разлика от "каракоюнлу" и "аккоюнлу". Може и иконийци да ги преименуваме все тая. Това не променя нито извършения геноцид над завареното население на балканите , нито променя принципа на "девширмето".На свободния човек не могат да му отнемат децата , но на роба може.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  21. 21 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Още един въпрос за авторката- какво мислите за действието на чл.52 ал. 1 от ЗЗДискр. и как е допустимо една КЗДискр. да иска "ревизиране" на идеи, изразени в световна литературна класика от преди 120 години? Не надвишава ли това срокът от ТРИ календарни години от написването на "дискриминативните"/ според КЗДИскр. литературни творби с поне 127 години и според БЪЛГАРСКИЯТ ЗЗДискр. какво следва, ако е надвишен срока от три години на установяване на нарушението / т.е. писане на "дискриминативни литературни текстове"?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  22. 22 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    ..."да видим възстановена родната къща на Орфей или пък любимия хан на Крали Марко"...Примерите са неуместни!? Орфей е митична личност, Крали Марко е възпят в български народни песни, но е част от сръбската история.....

  23. 23 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#22] от "dobrich":
    Правилно, както е вярно ,че Косово е зестра на българските принцеси станали сръбски кралици.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  24. 24 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Весело

    "Системата ни е категорично българоцентрична"...Какв трябва да бъде системата ни в българските учебници, бе г-жо?!

  25. 25 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Боян Ботйов: Възмутен съм от нелепия доклад на Комисията за защита от дискриминация 18 август 2012 | 20:28 | Агенция "Фокус"Начало / Обществени организации София. Възмутен съм от нелепия доклад на Комисията за защита от дискриминация. Нелепо е да се намесват конюнктурни интереси на шепа депутати, когато става дума за гениално творчество на Христо Ботев, на Иван Вазов, на Алеко Константинов. Това каза за Агенция „Фокус” Боян Ботйов, председател на общонародната фондация „Христо Ботйов” по повод изследването на Комисията за защита от дискриминация. Всеки българин трябва да знае и да рецитира техните творби без каквито и да било политически редакции и намеси. Ако някой се чувства гузен в днешно време за това, че негови предци са били поробители в България, имам предвид турците, то това си е за негова сметка. Иначе, когато един творец като Христо Ботев в своите произведения представя действителността, тя е такава и след сто и след двеста години, подчерта той.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  26. 26 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#24] от "dobrich": Е тя определено не може да ти каже каква да е!

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  27. 27 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    Казаното отлита, но публикуваното в нета остава, г-жа професор-
    http://akademika.bg/2012/08/%D0%BF%D1%8A%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4-%D0%BD%D0%B0/
    Пълният текст на скандалния доклад на КЗД
    17 август, 2012 23:01 | Афиш, Денят | Няма коментари
    Национално независимо изследване на Комисията за защита от дискриминация на Република България на тема: „Стереотипи и предразсъдъци в учебници, учебни помагала и образователни програми и планове за подготвителното и основното образование”
    ................Като характерна обща констатация в учебниците по български език и литература се установи употребата на художествени текстове с цел усвояване на граматически знания, чрез които се установяват и затвърдяват разпространени стереотипи спрямо етнически групи, националности и раси. Такива са следните примери: „Български език”, 7. клас, „Просвета”, 2008г. Стр. 54, 55 – Урок „Пряко и непряко предаване на чужда реч”: „Скореца бе се появил в село през есента. Дрипав като плашило, гол, гладен… Кметът го разпита за това, за онова, видя му се съмнителен и го затвори в общинското мазе. Веднага от малкия затвор се понесе весело и живо гласът на гусла. Зуза, дъщерята на циганина дядо Мехмел, минаваше оттам, спря се да послуша и надникна през железните пръчки на прозорчето. –Я бре, що търсиш тука? – рече тя наивно на младия момък, в когото, види се, позна човек от своята раса… …-И аз с тебе ще отида – рече тя решително и окачи нежно ръцете си на шията му.” Макар и в художествен текст, „човекът от своята раса” е разпознаваем чрез това, че е „дрипав като плашило, гол, гладен…” Този разпространен стереотип за външния вид на ромите е допълнен с подозрението от страна на представител на властта, че героят е съмнителен и „за всеки случай – затворен”. „Гласът на гуслата” и темата за любовта не променят тази отрицателна представа. Стр. 57 – „Манго и рибарят”, „Спечелил Манго пари, купил си нов кожух и тръгнал към дома, да се похвали на циганката… … – Защо ти е кожух? – рекъл рибарят. – Зиме ще го носиш, а лете ще го захвърлиш, молците да го ядат. Я по-добре да се разменим: дай на мене кожуха, пък ти вземи мрежата. Денем риба ще ловиш и ще ядете и ти , и циганчетата, и циганката, а нощем колиба ще си направиш от мрежата. Я виж колко е голяма!” Текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив, и че новата дреха не им е присъща и е ненужна. Използването на собственото име Манго, което в създадените стереотипи е нарицателно за циганин, думите „…и циганчетата, и циганката…”, вместо например „жена ти, децата ти” още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите. Пример упражняване за правилно неправилно цитиране „… да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище… Бунтовникът не може да се примири с това, че турците „беснеят над бащино му огнище”. Приведеният текст би могъл да бъде спестен и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава Ботев, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране. „Български език”, 7. клас, изд. къща „Анубис”, 2011. Стр. 4 – “Начален преговор”, Преговорът е чрез откъс от “Серафим” на Йордан Йовков, “Мисля си: какъв ще е тоз изпаднал германец!”. Запишете в тетрадките си поне един контекстов синоним на фразеологизма изпаднал германец.” („изпаднал германец” – човек с окаян външен вид, развлечен, неспретнат, зле облечен). След Първата световна война, в България е имало много представители на движението Wanderv?gelbewegung, които са били в неугледен вид, просели са по кръчмите и са нарушавали стереотипната представа на българите за германците – спретнати, чисти, почтени, заможни. Цитатът от Йовков не може да се тълкува като пряка дискриминация, но последващата задача чрез повторението на фразеологизма и чрез самостоянелното търсене на синоним, е пряк път към създаване на стереотип. „Литература” 7 клас изд. къща Анубис, 2011 – Художествен текст Стр. 10, 18, 22 -”Свободолюбие и героизъм” , “На прощаване” от Христо Ботев,
    „…Но кълни, майко, проклинай
    Таз турска черна прокуда,
    Дето нас млади пропъди
    По таз тежка чужбина –
    Да ходим,да се скитаме
    Немили, клети, недраги!…”
    “Турска прокуда, беснеещ турчин, турците…убиват, позорят.. и т.н.” При евентуалното възприемане на текста извън историческия контекст, съществува риск за пренасяне на отрицателното отношение към турците от страна на учениците върху техните съвременници. Липсва съвременен коментар за историческите измерения на описани събития и явления.
    Като положителна практика могат да се приемат следните примери: „Литература», 7. клас, „Просвета”, 2008 г. както следва: стр. 4 - От авторите: „…Всеки от нас „не е самотен остров”, всеки от нас живее сред околните и – в известна степен – чрез тях. За народите важи същото: техните съдби са взаимообвързани, историческите им пътища неминуемо се оказват преплетени. Дори и нации, които не са живели рамо до рамо в споделена география, „разказват” приличащи си истории. „Разказват за родината, свободата и подвига, за любовта и смъртта. Това са вечните теми, вълнуващи всички общности в голямата общност, наречена човечество. Рубриката „В библиотеката” ще ви даде възможност да се запознаете с текстове от други национални литератури и чрез тези текстове да видите особеното в българското тълкуване на големите непреходни въпроси към битието. Откривайки разликите и приликите между нашите и чуждите художествени творби, ще разберете как точно литературата ни, като изобразява родното, участва в многогласния разговор между националните култури, който се води на планетата Земя….” Изключително добро въведение, което чрез предварително създадена нагласа и умело направляване от страна на учителите, би могло да преодолее стереотипи, свързани с историческия контекст на изучаваните произведения...."

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  28. 28 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1591 Любопитно

    Живеем вече в 21 век. Защо се изживявате сякаш сте съвременници на Ботев, Левски и Паисий? Защо ги вкарвате в някакви междуособици в днешни дни? Хората са направили каквото могат и никой няма да го изтрие с гумичка.
    В училище на мен винаги ми е липсвал общия поглед на събитията по света и как са се отразявали на хората въобще, а не само на отделни фамилии.

  29. 29 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#20] от "graf_fonpur4evi4":
    [quote#20:"graf_fonpur4evi4"]Това не променя нито извършения геноцид над завареното население на балканите , нито променя принципа на "девширмето".[/quote]
    Напълно съм съгласен с това. Но децата, учещи история трябва да се научат да разграничават историческите периоди. Робския, или робовладелски период вече е заменен с феодален. През този период българите не са били собственост на определен човек, не са били купувани и продавани. Думата робство за историците има точно определено значение. Разбира се, в учебниците по литература периода може да се нарича и робство.

  30. 30 Профил на richardnixon
    richardnixon
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Докато учебниците по история се пишат от заклети комунисти-фенове на Русия, ще четем вместо история коминтерновските фалшификации! Защо наистина не узнаем повече за живота на Ботев и Левски - и те са били хора от плът и кръв и грешките не са им били чужди! Но колкото по-земни бъдат представени, толкова по-висок и недостижим ще изглежда подвига им! Имаше една кампания срещу учен, който беше доказал, че по време на турското българският народ не е гладувал. Разни марксисти като агентите на ДС Г Марков и Б Димитров се развикаха, че пишел глупости! В мозъците на подобни никога няма да мине идеята, че Априлското възстание затова е велико, защото срещу управниците се вдигат сити и икономически дори заможни хора, за които не пълните търбуси а свободата и човешките правдини са ОСНОВНА ЦЕННОСТ!

  31. 31 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#27:"dqdomart"] Макар и в художествен текст, „човекът от своята раса” е разпознаваем чрез това, че е „дрипав като плашило, гол, гладен…” Този разпространен стереотип за външния вид на ромите е допълнен с подозрението от страна на представител на властта, че героят е съмнителен и „за всеки случай – затворен”. „Гласът на гуслата” и темата за любовта не променят тази отрицателна представа[/quote] ТОВА Е ПРЯКА РЕВИЗИЯ НА ЕДНА ЛИТЕРАТУРНА ТВОРБА И ПРЕДСТАВЛЯВА НАРУШЕНИЕ НА ЧЛ. 52 АЛ.1 ОТ ЗЗДИСКР.!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  32. 32 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#29] от "blagoj": Да по същото време в САЩ институцията "робство " си е съществувала. Явно трябва да приемем че, американската революция е осъществена за преход от робовладелски строй в капиталистически. Монголия така прескочи един цял строй доколкото си спомням.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  33. 33 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#22] от "dobrich":

    Примерите са подбрани нарочно, за да се подсили тезата изказана във въпроса!

    И авторката, и интервюираната, и читателите /надявам се по-голямата част/ знаят, че такива археологически паметници няма!

  34. 34 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#27:"dqdomart"]Пример упражняване за правилно неправилно цитиране „… да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище… Бунтовникът не може да се примири с това, че турците „беснеят над бащино му огнище”. Приведеният текст би могъл да бъде спестен и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава Ботев, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране.[/quote] Въпрос към авторката на статията- ЗАЩО в България, при изучаване на правилно и неправилно цитиране в часовете по БЪЛГАРСКИ език, в БЪЛГАРСКИТЕ общински и държавни училища не трябва да се цитира БЪЛГАРСКИ литературен класик? МОЖЕ БИ ИСКАТЕ ДА ЗАМЕНИТЕ ТОЗИ ЦИТАТ С ЦИТИРАНЕ НА РЕЧ НА КЕМАЛ АТАТЮРК?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  35. 35 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#1] от "elevation04":

    Добре е известен. А да се сравняват условията в тези лагери, както и да речем с лагерите през ПСВ, със сталинските и хитлеровите е или невежество или поредната червена лъжа.
    А иначе доста неща в историята ни са представени по странен начин. Айде неутрално да спомена представянето на Шишман или Самуил не като идиоти бастисали държавата, а като борци. За пример. Хубаво, борили се. Ма са били и тъпи. Което нещо се изпуска.
    За кича при възстановките. В интерес на истината поне икономически е полезен. И осигурява средства и за самите научни изследвания. Защото над 90% от хората не се впечатляват от основи на сгради.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  36. 36 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    Интересни разсъждения на професор по история . Балдуиновата кула според мен ,затова е Балдуинова - защото в един склад за храни , във формата на кула , е затворен един император . И вместо да продължават да наричат кулата "склада " , започнали да я наричат Балдуиновата . Нищо по-естествено . Хиляди са местностите по България ,които носят имена на личности или на явления или на случки , които са били безименни или са били с други такива . И тази кула е влязла в историята с това , че там е бил затворен император , а не че ебила склад. Друг е въпроса , ако госпожата е доказала с научни факти , че Балдуин не е бил затварян там. Но пък ако започнат вещите лица да изменят историята непрекъснато под натиска на нови и нови недоказани тези , тогава историята би се превърнала в друга наука . Не знам в каква , но вече няма да е история .

  37. 37 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#16] от "blagoj":

    Наричат се османци по основателя на династията. И за различаване с другите турски държави.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  38. 38 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#13] от "alexg":

    Прочетох интервюто с акад. Марков. Останах с много неприятно впечатление от злословието му срещу всяка друга страна, освен българската. Може и да казва едно-две смислени неща, но от общия му тон съм отблъсната и не ми вдъхва академизъм. Само популизъм и патриотарщина, при това доста второразрядни и доста отживели. Типичен продукт на тоталитарната схема, въпреки неистовите усилия да се разграничава от нея. За обективност да не говорим. Не е той човекът, който да даде "коректното" представяне на историята.

  39. 39 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#17] от "Милош":

    Термина е въведен от подготвящите революцията. Пропагандата е важно нещо, и никак не е лесно да накараш хората да поемат рисковете и.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  40. 40 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    "Централизираното вменяване на идентичност – за сметка на знанието – беше инструмент на един (исторически?) период, с който преди 23 години смятахме, че окончателно сме се разделили." Пак грешите, г-жа професор- аз СЪМ с български произход- защо на мен никой не ми е вменявал "централизирано" задължение за изграждане на българска идентичност? Отговорът е прост- защото СЪМ българка, във вените ми тече кръвта на етносът "българи" , генотипа ми е част от генотипа на етносът "българи" и живея в Родината си- държавата България.Според последното преброяване през 2011г. 80% от бг. граждани се самоопределят като българи. Защо тогава българите да не изучават в собствената си Родина и в собствената си държава 'българоцентрична" история на България???????????????????????????????

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  41. 41 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#34] от "dqdomart": За прапрабаба ми Евгеница, починала е на 103 години знам следното, разказвала ми го е мойта баба, нейна внучка. Действието се развива в едно от софийските села, войнегански и сравнително свободни. Дошли турците, наяли се, и квото там, пък явно посегнали. Момата стояла с лампата диванчапраз и ударила мераклията с лампата по главата. После побягнала навън и се "укачила у орео". Стояла така маса време, докато онези обърнали всичко да я дирят и най-накрая си отишли... Винаги съм си свързвал това което е написал Ботев с тая сцена. А този семеен пример е сравнително невинен и с хепи енд.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  42. 42 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Любопитно

    До коментар [#18] от "dobrich":

    Имало ли е мюсюлмани роби?

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  43. 43 Профил на Милош
    Милош
    Рейтинг: 432 Неутрално

    [quote#39:"Цецо"]Термина е въведен от подготвящите революцията.[/quote]

    За коя революция говорим?

  44. 44 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    [quote#34:"dqdomart"]Въпрос към авторката на статията- ЗАЩО в България, при изучаване на правилно и неправилно цитиране в часовете по БЪЛГАРСКИ език, в БЪЛГАРСКИТЕ общински и държавни училища не трябва да се цитира БЪЛГАРСКИ литературен класик? [/quote]

    Груба манипулация на думите на проф. Иванова. Никъде не се казва, че не трябва да се използват примери от класиката. Идеята е да се изберат примери, които са неутрални, които не са чувствителни спрямо изваждане от контекста. Ако се възмущавате от манипулации и превратно тълкуване, не го правете с използване на същите методи.

  45. 45 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Весело

    До коментар [#22] от "dobrich":

    А на практика е бил доблестен турски васал. Загинал в името на султана. Но пък как е представен творчеството ни...

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  46. 46 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Весело

    До коментар [#36] от "papyre":

    ..."Балдуин не е бил затварян там"...Няма данни които да доказват къде точно е бил затварян Балдуин!? И дали изобщо е бил затварян?! Защото се знае, че е бил убит по време на пир и че дори е флиртувал със царицата! Неща които са неприсъщи за един затворник......

  47. 47 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#37] от "Цецо":
    Аз мислех, че термина е османци се е използва по политически причини, заради отношенията със съвременна Турция, но не съм сигурен.

  48. 48 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    До коментар [#42] от "Цецо":

    Имало е. Въпросните черни робини са били мюсюлманки....

  49. 49 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Когато сина ми трябва да прочете "Под Игото", ще го помоля да прочете И "Записки по българските възстания".

    Когато трябва да прочете "Мамино детенце", ще го помоля да прочете И "Песента на колелата".

    Когато трябва да прочете Ботев, ще го помоля да прочете И Дебелянов.

    Когато минаваме край паметника на Левски, на триста метра от там ВИНАГИ му показвам И братя Евлоги и Христо Георгиеви!

    Няма да допусна мирогледа му да бъде формиран от произведения избрани и отсяти от чиновници и "интелектуалци"!

  50. 50 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#20] от "graf_fonpur4evi4":

    Погрешна представа. Между другото отнемането на деца и обучаването им за войници е бил и един от начините за попълване на армиите в християнските страни. Правата на крепостните хич не са били големи. А беззаконията точно в обратната посока. Не е случаен факта, че няма народна съпротива срещу турското нашествие. Свободни почти не е имало, а на крепостните им е било все тая кой ще ги яха. И без друго са били напълно смачкани.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  51. 51 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#44:"doneva"]Идеята е да се изберат примери, които са неутрални, които не са чувствителни спрямо изваждане от контекста[/quote] ЗАЩО? С КАКВО ЦИТИРАНИЯТ ТЕКСТ ПРЕДСТАВВЯВА ПРОПАГАНДИРАНЕ НА СЛОВО НА ОМРАЗА? Какво ли Ви питам за очеизваждащи неща- я отидете при колега- адвокат, за да Ви разясни как стоят нещата според българските закони и рамковата конвенция за националните малцинства - чл. 20 от нея......

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  52. 52 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    До коментар [#38] от "doneva":

    "Останах с много неприятно впечатление от злословието му срещу всяка друга страна"...Злословията на историците от съседните държави към нас са в ПЪТИ по големи! Такива са фактите............

  53. 53 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#36] от "papyre":

    Ако си я виждал на живо веднага ще разбереш, че няма да е била затвор.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  54. 54 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#52] от "dobrich":

    Така е, но това не оправдава падането до тяхното ниво от човек, който е от академичните среди. Нито е научно, нито е професионално. Но пък явно се продава и се харесва на масите.

  55. 55 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#50] от "Цецо": Виж незнам колко мие е грешна представата , но населението на България в края на 14 век е равно като брой на основните западни страни. След 5 века картината е в обратна геометрична прогресия.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  56. 56 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#43] от "Милош":

    Национално-освободителнат ни. Както би трябвало да се нарича. Нищо, че самия факт на освобождението е резултат на руско-турска война.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  57. 57 Профил на beata
    beata
    Рейтинг: 450 Любопитно

    "реформаторските усилия на Османската империя"
    ха-ха-ха
    Младотурците ?

  58. 58 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#47] от "blagoj":

    Основателя на династията е Осман. В една абсолютна монархия това е много. Още повече до края и са управлявали членове на една династия. Дали самите турци са използвали името или то е дадено от европейци не знам ("византийците" никога не са използвали това име). Във всеки случай не е дадено от нас.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  59. 59 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#48] от "dobrich":

    Мерси.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  60. 60 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#53] от "Цецо": Хора хабите се излишно.Балдуиновата кула е възстановка по единствения запазен образец на подобно съоръжение, кулата в Червен.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  61. 61 Профил на Милош
    Милош
    Рейтинг: 432 Неутрално

    [quote#56:"Цецо"]Националн-освободителнат ни. Както би трябвало да се нарича. [/quote]

    Революция може да се нарече нещо, което се е случило без външна намеса. Национално-освободително движение по му приляга, но да не задълбаваме в терминологията.

  62. 62 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#51] от "dqdomart":

    Лавиране. Твърдението ви, че професорката призовава да не се използват примери от литературната класика за преподаване на правопис и граматика, е невярно. Към това беше насочен коментарът ми.

    От друга страна, относно това дали въпросното изречение представлява или не представлява всяване на омраза и пр., вие считате, че не всява и е подходящо, аз считам точно обратното. Т.е. имаме прекрасна почва за разгорещен спор. Може вие да сте права, може аз. Може и двете да сме прави, защото тук не става дума за математика, а за по фини неща, по които съгласие е невъзможно да се постигне, по ред причини. Няма значение. Следователно този пример е не е неутрален. За целите на обясненията по граматика за учениците най-удачно е да се избере пример от типа на "Падна чудна лятна нощ, прохладна и свежа." Или "Още докато го бранеше от кучетата, Петър Моканина разбра, че тоя непознат селянин не се е отбил при него току-тъй, а го гони някаква беда".

  63. 63 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#55] от "graf_fonpur4evi4":

    За броя на населението през 14 век едва ли някой може да даде надеждни данни. А това, че Турция силно изостава от западна Европа е факт. За по-малкото ни население факторите ще са много. Отнася се не само за земи под турска власт. Но в крайна сметка според мен се дължи на големия напредък в западна Европа през 18-19 век.
    Изобщо не отричам, че живота във феодална Турция е бил кофти. Само споделям, че и живота във феодална Европа също е бил кофти.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  64. 64 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#16] от "blagoj":

    ''...но думата "робство" е неправилна. Тогава не е имало робовладелски, а феодален строй и българите не са били роби. ...''

    преди седмица дочетох пътеписа на Жером-Адолф Бланки "Пътуване из България през 1841 година". в него авторът споменава за посещението си на пазар за РОБИ /всъщност -робини/ в Истамбул.
    накратко - строят може да е не феодализъм, ами дори капитализъм - а роби и робство да си има.../справка Гражданската война в САЩ преди къмто 150 години за какво се води?/

  65. 65 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    До коментар [#53] от "Цецо":

    Да допуснем , че не съм я виждал, но е факт , че НИКЪДЕ НЕ СЪМ КАЗАЛ ,че е затвор. Казвам че в нея МОЖЕ да е затворен въпросния господин. Както МОЖЕ да е затворен и в обикновена кочина . Ако е станало така , сега в този район биха казвали на кочините балдуинки , може би . И балдуиновата кула сигурно носи името си още от време оно- когато са били живи тези ,които са му носили ядене на нещастника .

  66. 66 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#61] от "Милош":

    Революция е нещо което води до голяма промяна. Като например възникване на национално самосъзнание. Но, прав си. Да не навлизаме в ненужен терминологичен спор.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  67. 67 Профил на Александър
    Александър
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#49] от "k":

    Искам да вярвам, че повече родители ще постъпят като Вас! Моите ме възпитаха така.

  68. 68 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#64] от "marrad":

    Което не променя факта, че населението не е било роби.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  69. 69 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    До коментар [#54] от "doneva":

    Ами и аз точно за академичните среди на съседите говоря. Примери мнооого.......

  70. 70 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Мисля си, че не е зле в учебниците по история в темата за падане на България под турско робство, да бъде изведена под черта и личността на Баязид Йълдъръм. Примерно произход по майчина линия, битката му при Ангора с Тимур ленг /Тамерлан/ и края на дните му затворен в златна клетка, подобаваща на султан. Така у българчетата няма да остава комплекс за непълноценност спрямо поробителя, пък бил и той полутюрк???

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  71. 71 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    До коментар [#65] от "papyre":

    Извинявай, ама няма как да са останали верни спомени. Историите за Крали Марко са с 200 г. по-нови и пак са тотално сбъркани.
    Царевец изглежда добре. До колко е вярна възстановката да не обсъждаме. Но си заслужава да се види.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  72. 72 Профил на leon12
    leon12
    Рейтинг: 1391 Разстроено

    "Ако управляващи, журналисти и активисти по фейсбуците го бяха прочели, щяха да видят, че изразът "да гледам турчин, че бесней над бащино ми огнище" е даден като пример за това къде се слагат кавички"..
    И..как така.. Вие - ПРОДАЖНИЦИ подли, поискахте точно тоЗи текст да се замени с друг? Водени единствено от..какво - патриотични чувства? Усещане за справедливост? Май е чиста проба усърдно коленичене пред новия господар! Ех..продажно племе..

  73. 73 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    До коментар [#46] от "dobrich":

    Ами и за Митьо Очите е неприсъщо да се шета по плажовете по време на опандизването , ама ... И за мин историята е доказани факти . Но доказани факти ,станали история , се опровергават с други , по -нови с претенции за доказателства и историята става литература . С последващо ново опровержение .

  74. 74 Профил на cunegonde
    cunegonde
    Рейтинг: 395 Любопитно

    "Или се опитайте да обясните, че в "тъмните векове" на "турското робство" едни копривщенски търговци намислили да си доведат от Кайро черни робини да прислужват вкъщи… Необходимостта от "тъмни векове" и изобщо – от "робство", чиято ревизия също е "посегателство" върху националната сигурност, отпраща към твърде тъжни размисли, пред които родната къща на Орфей или любимият хан на Крали Марко изглеждат като декори от весела оперета."

    Абе, какви тъмни векове, какво робство ? Турция е била под българско робство. Ах тези гяури !
    Къзъм, аферим ! Машалла !
    За кое "общество" работиш , лелче ?

  75. 75 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    До коментар [#57] от "beata":
    А здрасти Не случайно написах за някои интересни "семнатични гнезда" между тази статия и други процеси в българското общество, протичащи в един и същ времеви отрязък, не случайно намесих и Кемал ататюрк в коментарите сиЗа сведение на г-жа професора - Конституцията на Османската империя от 1877г.- м. декември 1876г. е висшият закон на Османската империя, действащ във времето 23 декември 1876 г. до 14 февруари 1878 г.
    http://www.belgenet.com/arsiv/anayasa/1876.html
    Ха сега да "ревизирам" и аз тази конституция:
    1. Член 11 - държавна религия Osmaniyem е исляма - т.е. наличие на теократична държава -
    2. Член 26 - изтезанията и други мелене с и напълно промени във всякакъв вид е забранено - обаче е налице суспендиране на нормите на тази конституция през 1877г., когато редовна османска армия , начело със Сюлейман паша, садистично унищожава / подлага на ГЕНОЦИД/ българското население- 14 000 човека в Стара Загора и я запалва. Става въпрос за Старозагорското клане.
    Мога да продължа нататък, но има ли смисъл?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  76. 76 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#20] от "graf_fonpur4evi4":

    Според всички исторически и етнографски изследвания, числеността на християнското население / и българското в частност/, жижеещо на Балканите непрекъснато нараства! Абсурд е да се използва термина "геноцид"!

    На наричаш "роб", хора като Васил Априлов, Петър Берон, Свети Иван Рилски, Петър Парчевич, Паисий Хилендарски, Неофит Бозвели, Неофит Рилски, братя Миладинови, Георги Раковски, Любен Каравелов, Добри Чинтулов, е върховна форма на нихилизъм. Към тях задължително трябва да добавим хилядите заможни хора, строили и издържли читалища и училища!

    Освен това, от средата на XVIII век, основната опасност за оформящата се българска нация е ... Гръцката патриаршия! Не случайно "История славянобългарская" е насочена в посока "... защо се гърчеете"! Факта, че сме се обособили, като отделна нация имаща право на независимост се дължи на хора, водили борбите за църковна независимост и останали непризнати и дори осмивани точно от "лудите глави", като Ботев!

  77. 77 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#62:"doneva"]Лавиране. Твърдението ви, че професорката призовава да не се използват примери от литературната класика за преподаване на правопис и граматика, е невярно. Към това беше насочен коментарът ми. [/quote] Това е Вашето мнение за моите думи и мисли, изразени в коментарите ми. Моето твърдение е, че професорката се опитва да подмени смисъла и съдържанието на българското творчество на Ботев и Вазов, защото не й се харесва контекстът на съдържанието на творбите й. Вероятно не желае да признае прекъсването на българската държавност от 1396г. до 1878г. следствие на окупацията на османските турки на българска територия и ПРАВНИТЕ ПОСЛЕДИЦИ в течение на пет века от преустановената българска държавност.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  78. 78 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#62:"doneva"]вие считате, че не всява и е подходящо, аз считам точно обратното. Т.е. имаме прекрасна почва за разгорещен спор.[/quote]
    Съжалявам, спор не може да има- има си закони, който определят кое е законно и кое- не и за това и аз и Вие сме длъжни да се подчиняваме на тези закони. разгледайте много внимателно чл. 52 ал.1 от ЗЗДискр. и кажете - ако една учителка цитира този текст от Ботев, това НАРУШЕНИЕ ли е на ЗЗДискр.? Ако не можете да отговорите на този въпрос, отидете при който и да е юрист, който ще Ви го обясни.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  79. 79 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#78:"dqdomart"]който [/quote] които

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  80. 80 Профил на k
    k
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#63] от "Цецо":


    [quote#63:"Цецо"]Изобщо не отричам, че живота във феодална Турция е бил кофти. Само споделям, че и живота във феодална Европа също е бил кофти.[/quote]

    Съглаен съм с този и с останалите Ви коментари.

    Бих добавил, че е било по-безопасно да си християнин в Османската империя, отколкото протестант във Франция, католик в Англия или еврейн в Испания!

  81. 81 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    ,,...И застъпничката на лъжливата теза проф. Евгения Иванова от НБУ взела бедни интелектуалци безродници да правят помашки етнос в България...."
    Това е цитат от интервюто на акад.Гоерги Марков!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  82. 82 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#76] от "k": Само ,че драги тези неща започват да се случват през 18 век, когато поради географското си положение . Румелийските части на империята стават икономически най - развитата част на империята. А целият хинтерланд на Румелийския вилает от Чаталджа до Ниш и Прищина е зает основно с българско население. Икономическият напредък води и до желание за политическа, културна и верска еманципация. Процесът на обедняване и стагниране на Изтока започва от пристигането на португалците по бреговете на Персия и продължава с векове.Темата е доста дълга.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  83. 83 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1225 Любопитно

    До #16- blagoj- Вземи се зарови из архивите и прочети , колко християни от покорените български земи са били са били отвлечени и продадени в робство!!! Феодализмът в последните един-два века на османското "присъствие", посмекчава нещата, но не ги променя изцяло за християнското население. Какво според теб са правили с пленниците си християни кържджалиите, черкезите, татарите... докарани умишлено по нашите земи от османската власт??? Черпели са ги с мелба ли, или са ги правели свои роби, а по късно са ги препродавали като роби за пари из пристанищата на арабите?????? Ако си платен манипулатор, ще разбера, че го правиш за да нахраниш децата си, отнемайки им по този начин историческата им памет. Ако обаче наистина толкова ти е акъла, вина за това има и същата тази пишман професорка, заради която ми бамнаха пост #5....

  84. 84 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#68] от "Цецо":Което не променя факта, че населението не е било роби.

    има си хас...че то и в Египет на фараоните "населението не е било роби" - имало е роби, но немалко са били свободни. виж - кои са били повече ? според мен - свободните. но може и да греша относно преобладаването на едните или другите - все пак не съм професионален историк, още повече - египтолог.
    демек - в Османската империя роби Е ИМАЛО и някои от тях са били и българи.никъде не твърдя, че ВСИЧКИ българи са били такива.

  85. 85 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1013 Разстроено

    *Бедни,бедни Македонски,защо не загина на Гредетин!*Май така беше написал дядо Иван Вазов!Та и Вие,бай Василе и Христо,да бяхте си кротували и сега нямаше да се дръгне и тази с Вас!
    P.S.Май не е зле и *дядката,мръсен к@@@@@р да бъде изхвърлен заедно с *чирпанския арнаутин Яворов*,тъй де,чистка трябва,чисткаааа.....

  86. 86 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Тия хора ако можеха щяха да редактират директно творбите на Ботев и Вазов, единственото което могат да направят сега е да се опитават да ги подменят, че видиш то това което са го писали не било точно така.
    "Не мисля все пак, че оттук нататък ще има пълен отказ от нови интерпретации на историята. Те ще се появяват най-напред в академични изследвания с нищожен тираж и постепенно, много бавно ще проникват в учебниците, както е ставало винаги." - не се и съмнявам че няма да се откажете от жалките си опити, но никога няма да успеете.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  87. 87 Профил на Граф  фон Пърчевич
    Граф фон Пърчевич
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#84] от "marrad": Робството е съществувало из целия близък и среден мюсюлмански източен свят сравнително до скоро. Пазарът за роби в процъфтяващото емирство Бухара е закрит едва през деветнадесети век след инвазията на руснаците примерно.

    След пет пълни мандата на НС България ще прилича на пакистанска провинция.
  88. 88 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#78] от "dqdomart":

    Не всичко се свежда до правни категории и юридически полемики. Има и други неща, както казах, по-фини, социални, емоционални. Който не може да ги усети, не може и да му бъде обяснено вероятно. Но нека опитам, ей така, за упражнението ми. Дали е подходящо да се използва въпросният пример в клас с деца, които са от различен етнос, в това число турчета - български или турски, няма значение? Дори и да няма такива, подобен израз наистина носи негативизъм - художественият образ на "вилнеещият турчин" безспорно е отрицателен. В час по литература обаче върху същия този израз няма да се акцентира, няма да е изваден от контекста, ще има обяснения за епохата, в която е създадена творбата и пр. И да, дискриминация има, отрицателни конотации има, има и условия за създаване на отрицателни стереотипи, дори да не е по хипотезата от ЗЗДискр.

    И пак ще спомена случая с децата ми. Учат с дядо си стихотворения на Ботев /те са на 4 и на 6 годинки/, пеят "Жив е той, жив е," заспиват с поборнически възложденски песни и "Велик е нашият войник", защото обичат маршове и ги поощряваме да учат стойностни неща. Питат ме веднъж дали турците щели да ги убият, щото дядо им нам си кво им разказвал. Е, обясняваме им, че времената се менят, че всички народи са воювали с други, че Турция сега е мястото, в което ходим с огромно удоволствие, че никоя народност не е само лошо, че хората са еднакви - и добри, и лоши, независимо какви са. Но ако някой желае да възпитава децата си в дух на омраза, вярвайки, че го прави от благородни подбуди, това е негово право.

  89. 89 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    До коментар [#71] от "Цецо":

    Ами мисля че се опитвам да съм ясен - историята трябва да се пише по НЕОПРОВЕРЖИМИ ФАКТИ .Естествено ,от хора които могат да боравят с тях. Останем ли само до спомените , те лесно се превръщат в митове и легенди , които също са история , но недостоверна .

  90. 90 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#88:"doneva"]Не всичко се свежда до правни категории и юридически полемики.[/quote]
    Не мисля- това "достатъчно фино" ли е за Вас?
    Закон за защита от дискриминацията изм. и доп. ДВ. бр.58 от 31 Юли 2012г.
    Чл. 1. Този закон урежда защитата срещу всички форми на дискриминация и съдейства за нейното предотвратяване.
    Чл. 2. Целта на закона е да осигури на всяко лице правото на:
    1. равенство пред закона;
    2. равенство в третирането и във възможностите за участие в обществения живот;
    3. ефективна защита срещу дискриминацията.
    Чл. 3. (1) Този закон защитава от дискриминация всички физически лица на територията на Република България.
    (2) Сдружения на физически лица, както и юридически лица, се ползват от правата по този закон, когато са дискриминирани на основата на признаците по чл. 4, ал. 1, по отношение на техния членски състав или на заетите в тях лица.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  91. 91 Профил на beata
    beata
    Рейтинг: 450 Любопитно

    До коментар [#75] от "dqdomart":
    Благодаря ти !
    А ТОВА как би го коментирала -
    "Аз обаче бих искала малко да разширя въпроса ви: В българските училища по принцип се изучава твърде малко "чужда" история. Системата ни е категорично българоцентрична"

    Лелката се изразява много образно и всичко "тика" в кавички.
    Лелката знае ли, че в Западна Европа, от 5ти до 7ми клас почти не се изучава "чужда" история, а се набляга, най-вече, на "родната"? (А в 4ти клас се изучава история на античността до появата на монотеистичните религии. )
    Ето така се съхранява националния дух и идентичност. И от това ли искат да ни лишат ?
    Какво по-прекрасно от това да чуеш как някой първокласник да рецитира стиховете на дядо Вазов -

    "Аз съм българче и силна
    майка мене е родила;
    с хубости, блага обилна
    мойта родина е мила.
    ......................................"

  92. 92 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#88:"doneva"]Дали е подходящо да се използва въпросният пример в клас с деца, които са от различен етнос, в това число турчета - български или турски, няма значение? [/quote]
    Да- право и задължение на българските граждани е да изучават българският език- вижте КРБ. Освен турчета, има и арменчета, руснаци, циганчета, власи, евреи, както и българи- щом всички те изучават един и същ материал по български език, какъв е проблема?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  93. 93 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#83] от "kimba3":
    Аз не отричам тези жестокости. Но нали и българите преди този период са били жестоки към тези, които не са били християни. А как да оценим изработването на чаша от черепа на човек и пиенето на вино с нея? Възпитанието в патриотизъм е важно, но колкото повече историята се използва за това толкова по-малко остава история.

  94. 94 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Неутрално

    [quote#91:"beata"]А ТОВА как би го коментирала -
    "Аз обаче бих искала малко да разширя въпроса ви: В българските училища по принцип се изучава твърде малко "чужда" история. Системата ни е категорично българоцентрична"[/quote] За мен това е прокарване на доктрината на турските политици, наречена неоосманизъм, чрез представяне на битието на покорените народи в Османската империя като задружен мултикултурен рай Тази представа обаче някак си изключва наличието на "кръвен данък", систематичното унищожение на българите като етност поради несъгласието им да се помохамеданчат и много други нелицеприятни за Р. Турция факти/ Р. Турция е правоприемник на Османската империя от създаването си/.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  95. 95 Профил на doneva
    doneva
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#90] от "dqdomart":

    Виждаме, значи, че Законът, наред с другите си цели, съдейства за предотвратяване на дискриминация.

    Насаждането на отрицателни стереотипи, например свързани с етноса, си е предпоставка за дискриминация. Защото едно дете, ако се облъчва от малко колко са лоши хората от еди коя си народност, държава, или пр., доста вероятно е един ден да проявява пряка или непряка дискриминация, да не съди хората обективно.

  96. 96 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 921 Неутрално

    До коментар [#46] от "dobrich":

    Относно Балдуиновата кула от уикипедия:
    " Балдуиновата кула се намира в българския град Велико Търново, в югоизточния край на историческия хълм Царевец.

    Съвременната кула е построена през 1930 г. по проект на архитект Александър Рашенов по подобие на запазена средновековна кула, намираща се в крепостта Червен, близо до гр.Русе.

    Кулата е издигната недалеч от мястото, където се е намирала Френхисарската порта, която била един от трите входа на Царевец (южния). Освен входа, средновековната кула охранявала и водохранилище.

    Названието на съвременната кула като „Балдуинова“ се свързва с пленения при Одрин пръв латински император Балдуин Фландърски, намерил смъртта си в нея. "

    По-късно е намерена средновековна карта на Търново, на която са показани доста различни от възстановените неща, но вече е било късно, Кулата е била построена. Другото са легенди и авторови измислици.

  97. 97 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1391 Любопитно

    [quote#95:"doneva"]Насажданет на отрицателни стереотипи, например свързани с етноса, си е предпоставка за дискриминация[/quote]?!
    1. Моля, обяснете как се извършва "насаждането"- то, според Вас, е еднократен акт или включва систематичност- повече от три последователни действия, с които се затвърждава дадена представа
    2. Единствено ЗАКОНЪТ в Р. България дава тълкувание на това що е дискриминация
    3. Заради децата с турско самосъзнание искате ДА НЕ УПОТРЕБЯВАМЕ произведенията на Ботев и Вазов? А НЕ ИСКАТЕ ЛИ ТВЪРДЕ МНОГО - КАТО НАПРИМЕР ПОЗИТИВНА ДИСКРИМИНАЦИЯ НА НАЦИОНАЛНО МАЛЦИНСТВО В БЪЛГАРИЯ?
    КРБ
    ЧЛ.6 (2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата ИЛИ ПРИВИЛЕГИИ, основани на раса, народност, ЕТНИЧЕСКА ПРИНАДЛЕЖНОСТ пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние
    ЗАЩО ИСКАТЕ ПРИВИЛЕГИИ САМО ЗА ДЕЦАТА С ТУРСКО САМОСЪЗНАНИЕ, А НЕ ИСКАТЕ ПРИВИЛЕГИИ ЗА ДЕЦАТА С БЪЛГАРСКО, АРМЕНСКО, ЕВРЕЙСКО САМОСЪЗНАНИЕ В БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА? Май Вие сте дискриминаторът, не аз .....

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  98. 98 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 921 Неутрално

    До коментар [#93] от "blagoj":

    Относно изработването на чаша от череп, не е български патент, според проф. Бешевлиев/ако не ме лъже паметта/ по този начин се запазва и се поема божествената частица, силата на врага.
    Между другото обичаят за чаша от череп е съществувал и в други народи, дори Байрон има стихотворение "Надпис върху чаша от череп".

  99. 99 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    До коментар [#88] от "doneva":

    Интересни и бих казал нормални разсъждения за нормален човек. Но след финалните думи остана привкус на катран след лъжичката с мед. С мисъл за благородни подбуди да възпитаваш омраза ? За бен омраза и благородство са две коренно противоположки понятия , които в никакъв случай не мога да ги свържа в тандем за положително градивно дело . Омразата поражда агресия , ненавист , желание за унищожение на обекта на омраза . . И ако това е определена личност , група или етнос , последствията са ясни . Докато благородството предполага противоположни чувства - обич , толерантност, желание за сближаване и разбирателство, да не ползвам клишето интегриране . И да се дава ПРАВО на който и да е , по каквито и да са причини , да ВЪЗПИТАВА в дух на омраза , според мен , а и според закона е противопоказно за всяко общество . Всяко право е предшествано от задължение . И едно от задълженията на всеки от нас би трябвало да е да не сее омраза .

  100. 100 Профил на beata
    beata
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#92] от "dqdomart":
    Много си права !
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Например, във Франция има страшно много етноси, но които знаят, че първата стъпка към интеграцията е да говориш и пишеш правилно на френски, както и да познаваш добре, първо, историята на Франция, и не на последно място да се научат да пеят Марсилезата. Това е и първото и задължително условие за получаване френско гражданство. По този начин те придобиват самочувствието, че принадлежат към френската нация и етнос.
    Българският език и българската цивилизация трябва да бъдат основният обединяващ елемент на малцинствата в родината ни. На когото не му харесва, пътища много ... И тъй като сме част от Европейския Съюз, да вземем пример от една от "великите" сили в съюза .







За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK