Ричард Мърфи, специалист по политическа комуникация: Избори се печелят с обикаляне и говорене с хората

Ричард Мърфи на конференция на Международната асоциация на политическите консултанти

© Личен архив

Ричард Мърфи на конференция на Международната асоциация на политическите консултанти



Ричард Мърфи е специалист по политическа комуникация, управляващ директор на Communication Strategy & Management Ltd. Занимава се с обучението на британски партийни активисти в техниките на работа "на терен". Работи над 20 години за британската Консервативна партия, участвал е в кампаниите на Маргарет Тачър и Джон Мейджър.


Обучавал е и партийни активисти в Украйна, Молдова, Словения, Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора в рамките на проекти на Уестминстърската фондация за демокрация.


Препоръчвате на политиците по време на кампания да стоят "колкото се може по-близо до хората". Какво означава това?




- Предизборните кампании включват две основни групи дейности. Едната е т.нар. Air war – война в ефира. Това са телевизията, радиото, вестниците. Другия вид във Великобритания наричаме ground war – войната на терен. Това е пряката комуникация с избирателите.


Аз съм член на Консервативната партия във Великобритания. Работя с тях повече от 20 години. Но едно от нещата, които научих от нашите опоненти – либералдемократите – е не просто колко е важна кампанията сред избирателите, но и колко необходимо е това да става непрекъснато, а не само преди избори. Това е и тяхно мото – "кампания през цялата година, не само преди избори".


Научихме от тях, че е необходимо да си говорим с хората, да звъним на вратите на домовете им, да им казваме: "Аз съм член на Консервативната партия. Ако нещо изникне, ако нещо ви безпокои, обадете ми се." Важно е хората да знаят, че ги търсиш не за да гласуват за теб, а за да им помогнеш. Може дори да им го кажеш: "Не искам да гласувате за мен..."


Освен това често политиците си мислят, че знаят отговорите на всички въпроси. Същевременно избирателите са истинската сила, защото проблемите са при тях, те се сблъскват с тях всеки ден. Затова ми се струва важно да ги търсим в домовете им и да ги питаме как можем да им помогнем. Не да им казваме.


Опитвам се да прилагам този подход – първо, да питаме хората какви са проблемите им, а след това да градим кампанията си върху техните отговори. И държа да се знае какво сме направили – често някоя партия помага например да се ремонтира болница, а избирателите дори не знаят кой го е направил. Затова отново звъним на вратите на хората, отново говорим с тях...


Повечето хора в България, и не само, не обичат да им звънят на вратата, а още по-малко да им говорят за политика. Самото споменаване на думата "партия" ги отвращава.


- Аз разбирам живота по този старомоден начин: по-вероятно е да не те изгонят, когато ти вярват. Не ме разбирайте погрешно, аз съм консерватор. Ако питате мен, когато става дума за политики, либералдемократите са трагични. Но се възхищавам на начина, по който правят кампаниите си. Те са дисциплинирани, професионалисти и едно от нещата, които правят, е, че преди да кажат на хората какво мислят за техните проблеми, проучват много дълго време какви са те. Не казват: "Какво мислите вие по този въпрос, ние вярваме в това, ние вярваме в онова...", казват просто "Здравейте, аз съм либералдемократ, това е визитката ми, тук съм, за да ви помогна. Така че ако има нещо, от което имате нужда, каквото и да е – обадете ми се." И хората си мислят: ето политик, който не иска нищо от нас!


По същия начин не е нужно да говориш на хората по места за ядрени електроцентрали или справяне с организираната престъпност в страната. По-важно е да видиш, че уличната лампа мига, и да смениш крушката. Или да запълниш дупката на улицата, за да не си разбие някой носа. Така хората си казват: "Ето, те вършат нещо. На място, в квартала." Този подход не прави хората по-бедни или по-богати и все пак подобрява живота им. Така се гради лоялност. Мисля, че консерваторите не умеят да правят това. Дори много стабилни в парламента, на местно ниво те са ужасно непопулярни.


Затова, когато дойдат изборите, хората ще си кажат – точно както в България - "Писна ни от политиците!", и въпреки това ще гласуват за онзи, който е поправил мигащата лампа или е запушил дупката.


Този механизъм работи успешно при мажоритарната избирателна система, защото кандидатите на партиите са обвързани лично с избирателния си район. В пропорционалната не е така.


- Така е, едно от предимствата на нашата избирателна система е в тази обвързаност. Тя има и обратната страна - кандидатите печелят лично от всяко нещо, което партията свърши в района.


Но на много места, в които системата е пропорционална, партиите правят една ключова грешка – разместват кандидатите по места. Разбирам вътрешнопартийните борби, наясно съм с политиките на партиите. Но от гледна точка на политическия PR в дългосрочен план това е грешка. Когато кандидатите не познават избирателите си и обратното, не може да се гради доверие.


Каква е стратегическата разлика в кампаниите на партиите и на независимите кандидати?


- Разбира се, независимите кандидати нямат огромната партийна машина зад гърба си. Това е сериозен недостатък. Трудно е и да се уцели подходящият момент, в който независим кандидат да се включи в надпреварата в един район. Затова има много кандидати, които се впускат само когато има конкретен проблем за решаване - "кандидат за един проблем". Тогава въпросът е как те ще имат необходимото влияние, за да решат проблема. Но партиите също невинаги предлагат решения.


Един проблем както на двупартийните, така и на многопартийните системи - какво трябва да направи една малка партия, за да се включи ефективно в политическия живот? В България в момента има около 300 партии.


- Исторически погледнато, Великобритания има двупартийна система, макар че и аз не знам колко партии съществуват официално. Либералите са били много силни преди век и половина, но с възхода на лейбъристите остават извън системата за дълго време. И в един момент решиха да възприемат коренно различен подход – работа по места, говорене с хората, обикаляне – това, за което говоря. Спряха се на районите, в които биха могли да пробият, и с работа на терен спечелиха всичко, което имат. Те печатат брошури с темпото, с което ние вдишваме и издишаме. И макар че отне много време – сега са в управляващата коалиция. За нашата система това е голям пробив.


Нещо повече – те са много стабилни. След скандала с министъра на енергетиката Крис Хюн, който лъга в съда и беше осъден за това, на национално ниво те загубиха много. Но в неговия собствен район либералдемократите продължават да са основна сила - той беше една от най-популярните фигури в партията. Ако това се беше случило с консерватор, много трудно щяхме да запазим депутатското място.


Това изисква и много пари...


- И да, и не. Много от политиците във Великобритания работят друго и нямат чак толкова високи доходи. Либералите са добри и в евтината кампания – например те не печатат лъскави цветни брошури, пускат бели, с черни букви, на евтина хартия. И създават онова усещане, което избирателите много обичат, че предизборните материали са правени от нечии честни ръце в домашни условия, от някого, на когото му пука за това какво се случва в квартала. А не в някоя богата партийна централа с професионални PR-и. Така се пести доста...


Консерваторите трудно могат да си позволят евтини брошури, защото губят доверието на традиционните си избиратели.


- Да, в това отношение сме в по-неизгодна позиция.


Работили сте с политици в Украйна, Сърбия, Босна. Как се прави кампания в страни, в които върховенството на закона не функционира? Това има поне две последици – първо, изборите са манипулируеми и, второ, няма гаранции за свободата на медиите.


- Такива неща има в много страни. Определено не се работи лесно. Във Великобритания от години имаме проблеми с изборите в Северна Ирландия, а Тони Блеър много улесни гласуването по пощата, което преди беше ограничено само за хора със здравословни проблеми и такива, които работят в друго населено място. Това улеснение доведе до много манипулации, цели улици с празни къщи, с несъществуващи избиратели се бяха регистрирали и бяха гласували по пощата.


Просто трябва да работиш както можеш, да измъкваш максимума, който средата позволява. Няма друго решение.


Като си помисля къде беше България преди 20 години, разбирам, че демокрацията е процес, който се разгръща с времето и никога в крайна сметка не изглежда както трябва.


По отношение на медиите нещата във Великобритания наистина стоят по съвсем различен начин. И все пак винаги ще има партии, които да кажат, че медиите заемат нечия страна и не предоставят думата на другата – това дори не зависи от свободата на печата. Освен това, дори свободни, медиите никога не могат да представят информацията съвсем обективно.


Това трябва да се превъзмогне. Дори може да се избегне. Най-простият начин е партиите да печатат собствени вестници в районите, в които искат да имат влияние. Когато са направени както трябва, тези издания са много ефективни.


Така че съветът ми към партиите е: направете си вестник, който изглежда така, сякаш бихте платили за него. С нормални текстове и шрифт, написан не в първо, а в трето лице – да няма "ние" и "те", да не изглежда като партиен орган, да изглежда независим.


Слагате в него собствените си хора, големите заглавия, аргументите на своята партия. Наскоро разглеждах един такъв – името на партията, която го издава, се споменава само веднъж с малки букви на първа страница. В целия брой! И излиза шест пъти в годината. Така че всеки, който го чете, няма да обръща внимание коя партия го издава, но ще знае всичко за кандидата на съответния район, какво той прави за района и избирателите и така нататък.


Няма начин да получите толкова внимание от националните медии, дори ако те са на ваша страна – така получавате 100% контрол над медийното съдържание.


Къде е балансът между онлайн и офлайн кампанията? Все повече средства се инвестират в социалните мрежи и форумите. Ефикасен ли е този подход?


- Със сигурност и двете имат своето място, много важни са и не могат една без друга. Кампаниите в интернет са страхотни, имаме примера на Арабската пролет, никой не оспорва влиянието им. И все пак трябва да сме внимателни. Има много хора, до които те не достигат.


Във Великобритания имаме едни от най-добрите онлайн кампании в света. Те обаче не влияят на майка ми, нито пък на жена ми. Влияят на децата ми. Брошурите в пощата влияят и на майка ми, и на жена ми. Децата ми не им обръщат внимание. Трябва да знаеш какво правиш и да използваш и двата варианта. Това е.


Всичкото това внимание към социалните мрежи и дигиталните кампании тръгна от Щатите. Когато мислим за политически PR, веднага се сещаме за американците.


Но когато попитаха Джим Месина, който ръководеше кампанията на Барак Обама за последните избори, кое е донесло победата на демократите, той не отговори "интернет кампанията". Отговори: говорихме си с хората. Раздавахме брошури. Старомоден подход.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  2. 2 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1270 Неутрално

    За изборите или за спечелване сърцето на народа имаме в завещание още от Левски...."Десет години той скита се..."

  3. 3 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 572 Весело

    Така е , но в развитите демокрации...тук избори се печелят с лъжи по медиите, капачки за буркани, кебапчета , бира, измами в изборните секции, 5 лева над пенсията...30 лева на глас и.т.н.
    А бе , този г-н Мърфи да намери превод на Алеко Константинов и да прочете технологията на Данко Харсъзина и всичко ще му се обърне наопаки )

  4. 4 Профил на http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    Рейтинг: 624 Неутрално

    [quote#2:"xalikarans"].."Десет години той скита се..."[/quote]
    мандата е само 4 г.

  5. 5 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2529 Весело

    До коментар [#3] от "elevation04":

    +++.....
    Добавям,че в неразвити демокрации е достатъчно да си мутра и простак за да бъдеш гласуван.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  6. 6 Профил на azmatahari
    azmatahari
    Рейтинг: 616 Разстроено

    "По-важно е да видиш, че уличната лампа мига, и да смениш крушката. Или да запълниш дупката на улицата, за да не си разбие някой носа."

    Това е за други общества.
    У нас по-важно е към кебапчето да можеш да дадеш и чаша бира, да говориш просташки или поне "народно" и да прецениш ориентировъчно колко плика с пари да подготвиш.

  7. 7 Профил на bulgar
    bulgar
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Ех Ричи, Ричи тук избори се печелят с пари и с милиционерщина, а не с брошури!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3163 Неутрално

    Преразказвам по памет Атанас Буров,че когато народът е докаран до просешка тояга,правителството е обречено да падне.
    Мърфи явно не знае за мизерните години в Англия преди Желязната лейди. Иначе щеше да знае,че никакво обикаляне и говорене с хората не помага,когато са озверели от безпаричие.

  9. 9 Профил на Отнесен
    Отнесен
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Ба, тоя въобще знае ли къде се намира?? Тука ще ядат бой ако звънят на вратите!

  10. 10 Профил на gibi
    gibi
    Рейтинг: 675 Неутрално

    "Избори се печелят с обикаляне и говорене с хората".
    Ами по тая логика Куневица трябваше да има най-висок рейтинг.

  11. 11 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1629 Неутрално

    Сега само това ми трябва, да тръгнат досадници и да започнат да говорят с мен. Те да се вземат в ръце и да свършат нещо, а пък зт после сама ще отида да говоря с тях ...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  13. 13 Профил на ........
    ........
    Рейтинг: 367 Весело

    [quote#1:"kolizej"]Промивки,индоктринация,сугестиране,
    зомбиране,манипулация....
    старо като света изкуство. [/quote]

    Ричард Мърфи го е формулирал досто по- просто

    Цитат от публикацията :

    " Като си помисля къде беше България преди 20 години, разбирам, че демокрацията е процес, който се разгръща с времето и никога в крайна сметка не изглежда както трябва."

    това което си написал дори не е необходимо тук

    "кога е имало разум в страната на розите и на цървулите" - Пеньо Пенев

  14. 14 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    Той е искал да каже: "Избори не се печелят само с обикаляне и говорене..."

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  15. 15 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#5] от "EREBUS":

    А в развитите "демокрации" е достатъчно да си безгръбначен мошеник в костюм и с вратовръзка.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  16. 16 Профил на http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#13] от "Съгласен":

    Обучавал е и партийни активисти в Украйна, Молдова, Словения, Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора в рамките на проекти на Уестминстърската фондация за демокрация.
    ======================
    Като виждам къде са стигнали и тези държави ,където е минал ..по-добре да не идва. Е,ако е за да уплътни хонорара и да засмуче още една дебела сметка през България -що не -кой не е минал да дава акъл у нас само той не е забогатял ...

  17. 17 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 710 Разстроено

    Използването на думата "война" е симптоматично!
    Има и по-човешки думи!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  18. 18 Профил на ........
    ........
    Рейтинг: 367 Весело

    [quote#16:"kolizej"]Е,ако е за да уплътни хонорара и да засмуче още една дебела сметка през България -що не -кой не е минал да дава акъл у нас само той не е забогатял ...[/quote]
    ++++

    да те пази господ от хора-
    които имат нужда Някой да ги учи на житейски истини

    както се казва-
    докато има овце-ще има и "преподаватели по чудеса"

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  20. 20 Профил на http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#15] от "kihano":

    и да се залепиш към някоя фондацийка за кръвосмук.

  21. 21 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1196 Любопитно

    Приказките на Мърфи,като законите на Мърфи.

  22. 22 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 3726 Весело

    "Консерваторите трудно могат да си позволят евтини брошури, защото губят доверието на традиционните си избиратели."

    При нас въпроса с хартията беше решен еднозначно - партиите се спряха на тоалетната хартия.
    Колкото повече пластове, толкова по-консервативен е кандидата?
    Пък и не се изисква образователен ценз за да разчетеш посланието на брошурата!

    I Want To Believe
  23. 23 Профил на СВОБОДЕН
    СВОБОДЕН
    Рейтинг: 470 Неутрално

    НАИВНИК.

    ИСТИНАТА Е ПРЕДСЕДАТЕЛ - СЕКРЕТАР + ТРИ ПЪТИ ПОВЕЧЕ БЮЛЕТИНИ И ИЗХВЪРЛЯНЕ И СЛАГАНЕ , ДОКАТО ПОЛУЧИМ ЖЕЛАНИЯТ РЕЗУЛТАТ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    СВОБОДЕН
  24. 24 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Ами докато има безмозъчни избиратели, които да бъдат обработвани чрез описаните в интервюто похвати ще съществуват и политици да го правят.

    Отговорността е на избирателя, жалко че малко го осъзнават.

  25. 25 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2465 Неутрално

    При мен този подход няма да има търсения ефект.
    Все пак трябва да се отчитат и културните особености.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  26. 26 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2465 Неутрално

    "Брошурите в пощата влияят и на майка ми, и на жена ми."

    Тук вече съвсем ме загубиха. Хартиеният спам в пощенската кутия ме вбесява!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  27. 27 Профил на Офицер от ФСБ /на Цветан Василев водещ/
    Офицер от ФСБ /на Цветан Василев водещ/
    Рейтинг: 521 Разстроено

    „Ричард Мърфи, специалист по политическа комуникация: Избори се печелят с обикаляне и говорене с хората„

    Ричарде,...Риченце-Ричи...!!!
    Избори се печелят с Гочоолу, Дочоолу, Данко -Хайрсъзина с кръвясълите от пиене очи и брадясала мутра!
    И както казва Кирил Добрев-с ресурс, с ресурс брате!

    Тава е положениети драги Ричарде, сине на Мърфи!

  28. 28 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Не искам да ми обещават светло бъдеще. Комунистите достатъчно ни го обещаваха, а то все не идваше.
    Искам реални обещания, които да се изпълняват.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  29. 29 Профил на omniam
    omniam
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Много интересно и простичко за четене интервю.

  30. 30 Профил на primoto
    primoto
    Рейтинг: 418 Неутрално

    този да си ги разправя историите другаде ... в милата ни татковина избори се печелят с нереални обещания, кюфтета + чалга, тероризиране на закрепостени работници и други подобни милиционеро-комунстическо-просташки похвати ...

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity...
  31. 31 Профил на kai
    kai
    Рейтинг: 817 Неутрално

    Искам да го видя това Депутат от ГЕРБ да ми звъни на вратата. Такъв майтап ще падне

  32. 32 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1087 Неутрално

    Душчка!

    Ми той ББ опита тая работа с многото говорене и нещата да ИЗГЛЕЖДАТ добре. Резултата всички го виждаме.

    Не става така драги, на това му се вика въздух под налягане или празни приказки. Ма като ти гледам биографията, определено ми намирисва на "усвояване на едни пари".

    Работа му е майката, а след това евентуално ходене от врата на врата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK