Шефът на КАТ - София, Богдан Милчев: С 20% са нараснали инцидентите с велосипедисти

Главен Инспектор Богдан Милчев

© Красимир Юскеселиев

Главен Инспектор Богдан Милчев



Богдан Милчев е шеф на КАТ - София, от 2011 г. Преди това оглавява сектор "Охрана на масови мероприятия" към отдел "Охранителна полиция" в СДВР.  С него разговаряме за пътната обстановка в София.


В национален мащаб се забелязва увеличение на жертвите на катастрофи. През 2012 г. статистиката показа, че броят им е намалял наполовина. Каква е ситуацията в София?


- В София успяхме за две години да намалим произшествията с 40%. От 82-ма загинали през 2010 г. през 2012 г. те вече са 50. Това рязко намаляване не е заслуга само на КАТ, а на цялото общество. Защото всички ние, като инициираме тези неща, те се случват. Но когато толкова рязко спаднат катастрофите, е нормално през първите две, а дори и третата година да има застой. 




Загиналите са 29 при годишна база 50, което е с двама повече спрямо миналата година за същия период. Не трябва да избързваме с някакви генерални изводи, защото както сега са двама, другия месец може да бъдат по-малко. Важно е в края на годината каква ще бъде статистиката.


Все пак каква е тенденцията?


- Не трябва да се фокусираме толкова много върху цифрите, защото в крайна сметка статистиката дори да е положителна, не трябва самодоволно да потриваме ръце и да казваме, че нещата се оправят. Защото на тези 50 загинали за 2012 за техните близки това е една жестока трагедия. Когато се случват такива нелепи инциденти като този на бул. "Цариградско шосе" с таксито, когато едно дете и една млада жена загиват, без да имат никаква вина, без да са извършили никакво нарушение, всички ние като общество трябва да се запитаме къде сбъркахме. Какво трябва да променим? Това е ясен знак, че ние някъде грешим. 


Каква според вас е причината? Къде е грешката?


- Аз, когато си задавам този въпрос пред себе си, отговарям, че таксиметровият шофьор от бул. "Цариградско шосе"  е бил 24 пъти санкциониран. 24 пъти  сме го хващали в нарушение и на 25-ия се случва нещастието.


Според мен нашата грешка и на контролните органи е, че не сме успели да повлияем на този шофьор. Защото като него има още хиляди шофьори в София. Моят стремеж и мечта е да изградим такъв закон, който да респектира нарушителя. Когато той е санкциониран, да няма начин да му се размине, да знае, че след всяко нарушение следва сурово наказание.


Как градират нещата в едно общество - започваш да се движиш в автобуса без билет, виждаш, че няма последствия от това нарушение, и утре ставаш шофьор - минаваш на червено и това ти се разминава.


Трябва да направим така, че когато някой наруши правилата за живот в едно общество, да получи съответното наказания. Така остро да му въздействаме, за да предотвратим по-нататък неговото развитие като нарушител. Никой просто не става престъпник - прави първо редица дребни нарушения и така постепенно усещането му за безнаказаност се възцарява в него. 


Освен превенцията и контрола обаче е необходимо и да има добра събираемост на глобите, т.е. да има ефективност от санкциите. Съществува ли още проблемът с ефективното събиране на глобите?


- За 2012 г. в СДВР сме констатирали близо 200 хил. нарушения, от тях ефективно са си платили глобата 40%. Това означава, че ние използваме огромен ресурс, за да констатираме нарушения, и в крайна сметка ефективността е минимална. Това развращава - когато човек, който си плаща глобите, и друг, който не го прави, се срещнат и обменят опита, този, който си плаща, спира да го прави. Ние трябва да преминем към другата фаза - при едно нарушение да има наказание и то да бъде бързо и ефективно, за да изиграе своята роля. А именно да въздейства върху останалата част от обществото.


Шофьорите в София по-малко или повече нарушения правят?


- В София пътната обстановка в никакъв случай не е тежка. Няма тенденция за увеличаване на нарушенията, а точно обратното - прави ми впечатление, че последния месец има спад на нарушенията с превишена скорост. Преди за един час една мобилна камера констатираше 20 нарушения, сега те се отчитат за два-три часа. Движението се е успокоило изключително много. Има спад и при инциденти с пешеходци - около 20% 


На какво се дължи?


- На много засиления контрол, който упражняваме вече почти две години, на промяната в Закона за движение по пътищата, според която се отнема книжката на шофьор, който не осигури повторно предимство на пешеходец на пешеходна пътека. Завиши се и глобата. Не на последно място са и повдигнатите пешеходни пътеки, които са над 100 в София. На тях нямаме инциденти. Всички тези положителни неща оказват влияние.


Трябва да обърнем внимание, че има положителна тенденция и сред мотористите. И там се забелязва спад при инцидентите.


Къде има проблем?


- По мои изчисления близо пет пъти са се увеличили спрямо миналата година велосипедистите, които се движат в града. А инцидентите са нараснали с 20%. Много е важно да се отбележи, че когато велосипедистите са на пътното платно, за тях важат същите правила, които важат за всички останали участници в движението. Те трябва да спазват Закона за движение по пътищата, когато са на пътното платно. Това е много важно.


За да можем да стигнем до повече велосипедисти и да сме наясно с техните проблеми, инициирахме среща с "Велоеволюция" - сдружение, в което членуват хиляди велосипедисти. И така в тясно  сътрудничество с тях ще се опитаме да изградим добри практики и за контрол, и за поведението на пътя. Велокултурата явно ще се развива още и това е ново предизвикателство за нас. Колоездачите заедно с пешеходците и мотористите са най-застрашените участници на пътя и всички ние трябва да бъдем много внимателни към тях, както и те да са внимателни и да спазват правилата. Едно от най-честите нарушения, което колоездачите правят, е, че преминават на пешеходни пътеки, докато карат колелото, а не го бутат. Това е много опасно за тях самите и за шофьорите. Преценката е различна, когато движещо се превозно средство преминава на пътя.


Може ли да съдействате за увеличаването на велоалеите, защото те със сигурност ще осигурят по-голяма безопасност на велосипедистите?


- Общината има изградена програма за велоалетите. Ние имаме свой представители в транспортната комисия и когато се обсъждат такива неща, ние им даваме приоритет, защото, развивайки велокултурата, ние го правим по-чист, по-здравословен. Преимуществата на колелото са ясни, стига да има условия. 


Проблемът с тях назрява и се опитваме да предотвратим бъдеще инциденти. Санкционира ли сме над 50 колоездачи.


Има ли как записът от заснето с камера нарушение да бъде изтрит?


- Няма как да се изтрие нарушението. Софтуерът е направен така, че не може да се манипулира. Легенди има всякакви, както и опити да се омоловажи това, което правим. Факт е че, ако можеше да се трие, нямаше да можем да постигнем тази дисциплина в града. 


Какво става с корупцията сред пътните полицаи?


- Борим се. Но справянето с нея е един двустранен процес между нас и обществото. И без да се справим с корупцията на пътя, не бихме могли да внесем този респект, който е необходим за шофьорите. И най-строгият закон, когато се прилага от недобросъвестни служители, няма как да осъществи целите си. Не можем да кажем, че сме се справили, но продължаваме да се борим много сериозно. Откакто аз съм начело на КАТ - София, дисциплинарно са уволнени 16 души.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK