Патриарх Неофит: По-лесното общуване чрез новите технологии не означава по-полезно за душата

патриарх Неофит

патриарх Неофит



Патриарх Неофит, който беше избран начело на Българската православна църква на 24 февруари 2013 г., даде първото си интервю за "Дневник" , като отговори писмено на въпросите. В първите шест месеца след интронизацията му, които бяха доминирани от протести и недоволство срещу сегашното и предишното правителство, патриарх Неофит излезе нееднократно с послания и молитви за духовно единение.


Неофит е роден в София през 1945 г., през 1975 г. е подстриган за монах от патриарх Максим в Троянския манастир. В края на 1989 г. става ректор на Духовната академия, а през 1991г. – пръв декан на възстановения през същата година Богословски факултет при Софийския университет "Св. Климент Охридски". През 1994 г. става митрополит на Доростолско-Червенската епархия, а когато тя е разделена на Русенска и Доростолска през 2001 г., Неофит става Русенски митрополит. 


Ваше Светейшество, от какво имат нужда българите в днешни дни?




- От най-насъщното за живота: препитание, работа, храна, дрехи, дом... А в по-дълбок план: от сигурност, спокойствие за утрешния ден, чувството, че живеят пълноценно, от усещане за смисъл и ясна цел в живота, от свободата и възможността да изявяват своите способности, от това да се чувстват зачитани, ценни за своите близки и обществото, от обич и вяра.


Насъщните нужди на българите днес по нищо не се различават от тези на българите в миналото или на жителите на други държави. Това са все общочовешки нужди. Но към тях днешното потребителско общество прибавя и много други "насъщни нужди", на чието придобиване отдаваме много ценни сили и време, но които едва ли ще направят човека по-щастлив и достоен.


Наскоро се срещнахте с ръководството на комисията по вероизповеданията. Какво ви увериха депутатите? Ще решат ли отлаганите с десетилетия проблеми със собствеността на храмовете?


- За жалост и при най-добро желание решаването на този проблем не е във властта само на тази парламентарна комисия. Благоприятното решаване на въпроса и приемането на промените в Закона за вероизповеданията, на които сега разчитаме за разрешаването на този проблем, е във властта и правомощията на всички депутати от Народното събрание.


Молим Бога и се надяваме на здравомислие и добра воля от страна на народните избраници, за да се върнат храмовете към своето изначално предназначение – да бъдат Дом Божий, дом за молитва, а Българската православна църква – техен законен собственик.


Когато нашите предци са издигали тези църкви, когато са влизали в тях, за да кръстят децата си, да се венчаят, да изпросват Божието благословение във всеки важен момент от своя живот, пред тях не е стоял въпросът: в църква ли влизат или в държавен или общински имот с несвойствено предназначение. Този въпрос не е стоял и пред нашите славни владетели, градили храмове и манастири, за да заслужат Божието благословение за своето управление и поверения им от Бога народ. Не бива да стои и пред нас и пред онези народни избраници, които по Божие допущение стоят начело на държавата ни.


Църквата как ще отговори на упреците и съмненията, че няма да е добър стопанин на културните паметници?


- Църквата е градила, поддържала и съхранявала храмовете си далеч преди държавата или някое министерство да реши да поеме тази грижа, както и в периоди, когато българската държава не е съществувала. Нека да си зададем въпроса: кой се грижи по-добре за един дом наемникът или стопанинът на този дом? Наемникът се труди и се грижи за заплатата си, а стопанинът дава мило и драго, за да поддържа и украсява своя дом.


И още нещо. Църквата има претенции за собственост върху храмове и манастири, които са градени за Дом Божий. Бог, като добър стопанин се грижи и устройва издигането им, Той се грижи и за тяхното благолепие. Той подбужда у своите избранници желание да изградят църква, дом за молитва. Богати или бедни, високопоставени и хора от народа, водени от своята вяра и любов към Бога, от векове насам са влагали в градежа на църквите и украсяването им парите си, труда си, дадените им от Бога таланти и възможности със съзнанието, че това са храмове на Живия Бог. Не се съмняваме, че ще продължават да го правят и занапред, влагайки душа и сърце в това богоугодно и спасително дело.


От последния събор забуксува изпълнението на решението за регистър на църковните имоти. Имате ли някаква представа каква е площта или броят им?


- След демократичните промени нашите усилия са насочени към доказване и възстановяване на одържавените църковни имоти и снабдяването им с нотариални актове, изисквани от закона. Едва тогава би могло да се заемем със съставянето на общия регистър.


Защо решихте първата Ви визита като глава на Българската православна църква да е в Русия и сякаш пренебрегнахте покана на вселенския патриарх?


- Пътуването на Българска църковна делегация в Русия и Укрйна беше по по конкретен повод – Тържествата по случай 1025 години от Кръщението на Русия и не е част от т. нар. мирни посещения, които новоизбраният патриарх осъществява, за да встъпи официално в съслужение с предстоятелите на сестрите поместни православни църкви. Именно такова посещение предстои да осъществим от 20 до 23 септември във Вселенската патриаршия, която е първа по достойнство в диптиха на поместните православни църкви.


Ще настоявате ли празникът Успение Богородично да бъде обявен и за светски, официален празник на страната?


- Въпросът не е в това дали един празник ще бъде обявен от държавата за официален или – не, а какво е нашето разбиране за празника и за начина по който трябва да се подготвим за него и да го посрещнем. Празникът Успение Богородично е сред най-големите и почитани от православните християни. Те дълго преди това, в продължение на две седмици се подготвят с пост за отбелязването на това събитие – блаженото успение на Майката на нашия Бог – Господ Иисус Христос, и намират възможност да срещнат този празник по подобаващ начин в храма Божий, приемайки св. Причастие.


Хиляди и хиляди българи се отправят за този ден към някои от обичаните български манастири, посветени на Божията Майка, за да се помолят и да влязат в радостта на празника. Разбира се, за всички тях, ако този ден е неработен, би било голямо облекчение.


Докъде стигна предложението за канонизация на свещениците, убити от комунистическия режим?


- За наша радост през последно време като че зачестиха предложенията към Светия синод за канонизация на нови светии. Просияването на нови Божии угодници е най-сигурното доказателство за това, че една църква е жива, че нейните Тайнства са действени. Бог освещава своите угодници и Той ги издига от света на преходното и тленното и ги прославя.


Но канонизацията, която Църквата извършва, указва, че тези личности могат да бъдат пример, който да следваме, че техният път води към спасение, че тяхното молитвено застъпничество пред Бога е действено. Затова, канонизацията не бива да става прибързано, а трябва внимателно да се проучва всеки отделен случай.


На какви критерии, според Вас, трябва да отговарят новите митрополити, които ще влязат в Светия Синод?


- Добре е, че обръщате внимание върху факта, че новите митрополити, които ще заемат овакантените катедри, освен първойерарси в епархиите си, ще бъдат и нови членове на Светия Синод и ще внесат нещо ново в работата му – своите сили, полезни идеи, способности. Във всяко време и на всяко място Бог издига архиереи с нужните качества.


Най-важното, от което трябва да се ръководи един християнин, е: несломима вяра и отговорност пред Бога за своите мисли, мотиви, думи и дела. А това в още по-голяма степен се отнася за онези, които Бог издига по-високо в йерархията, защото "от всекиго, комуто е много дадено, много и ще се иска, и комуто много е поверено, от него повече ще се изисква." (Лука. 12:48).


Имате ли визия за подмладяване на църковния клир?


- Клирът на Българската православна църква значително се подмлади през последните години и ние се надяваме, че този процес ще продължи. Времената, когато възрастните свещеници си отиваха от този свят, енориите им оставаха без пастир, а нови хора не приемаха свещеническо ръкоположение останаха далече в миналото.


Днес много млади, високообразовани и силно мотивирани хора осъзнато избират свещенството за свой живот и служение. Слава Богу за това! Те, от своя страна привлякоха в Църквата също така млади и образовани хора, които се стремят да познават вярата си и да осъществяват християнските идеали в живота си, както и да правят за Църквата каквото е по силите им и отговаря на възможностите им.


Какво е отношението Ви към новите технологии и социалните мрежи? Вече се появиха два фалшиви профила във "Фейсбук" на Ваше име. Замисляли ли сте се и вие да влезете в социалните мрежи за по-лесно общуване с хората?


- Новите технологии, като средство за общуване и за разпространение на информация, са по същество не по-различни от старите – т.е. средства. А от нас, хората, зависи как ще използваме тези средства – за да се множат лъжата, сквернословието, злословието, празнословието и изобщо – греха, или за да се преумножава Истината и Любовта.


По-лесното общуване в никакъв случай не означава по-полезно за душата. А в морето от разнородна информация, която ни залива от всякъде, все по-трудно човек може да отсее наистина потребното, за неговия живот. Особено ако няма ясните ориентири, които вярата дава. Господ призовава да сме внимателни какви думи изричаме и какви думи приемаме в душата си. Това в още по-голяма мяра се отнася до нашето време, в което средствата за информация и общуване са толкова достъпни.

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 783 Неутрално

    Този кой го слуша? Сигурно и господарите му от Москва, вече не си правят труда да му пишат речи.

  2. 2 Профил на z.123.c.976.9
    z.123.c.976.9
    Рейтинг: 616 Любопитно

    Поп Фитко само топли стола на онова зло от Пловдив...

    Който не разбира сам, няма да разбере и с обяснение
  3. 3 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1977 Неутрално

    Хубаво е, че е отговорил директно за Вселенската и Московската патриаршия. Избягнал е въпроса за избитите при комунизма свещеници. Спестен му е въпрос за настоящото нелегитимно държавно управление и протестите. Спестен му е и въпросът той като агент на ДС смята ли че може да обедини разделената от агента Максим църква само с елейни слова и кух ритуал.

  4. 4 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    Горда съм и благодарна с Негово Светейшество! Господ здраве да му дава!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  5. 5 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    А в морето от разнородна информация, която ни залива от всякъде, все по-трудно човек може да отсее наистина потребното, за неговия живот.
    **************************

    За предпочитане разнородна информация, лееща се от всякъде, пък дори и да му е трудно на човек да се ориентира в нея, отколкото една единствена гледна точка, представена в партийния вестник или единствената телевизия.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  6. 6 Профил на Салмонела
    Салмонела
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    "...канонизацията, която Църквата извършва, указва, че тези личности могат да бъдат пример, който да следваме, че техният път води към спасение, че тяхното молитвено застъпничество пред Бога е действено."
    ===========
    Трябва да бъдат пример на двуличие, на отказ от покаяние и членуване в антихристовата Държавна сигурност?
    Анатема на такива душегубци!

    УСПЕШНА НОВА ГОДИНА!!!
  7. 7 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 948 Неутрално

    [quote#3:"spiegel"]Избягнал е въпроса за избитите при комунизма свещеници. [/quote]

    Не, не го е избегнал. Отговорил е много смислено. Не всеки достоен човек е светия. По този въпрос трябва да се подхожда внимателно. Освен това, светия, мъченик за вярата, блажен и т.н. От богословска гледна точка има разлика. Не трябва да се бърза с въпроса, а трябва да се работи по него. Безспорно, загиналите за вярата трябва да се почитат.

  8. 8 Профил на En route
    En route
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Българската православна църква изпусна историческия шанс да бъде фактор и духовно пристанище в годините на прехода. Сега вече са кръг от прословутите кръгове. Църквата не можа да бъде пример за обединение и разум и като слушам новия патриарх, изглежда посоката е към по- голяма самоизолация, отколкото да следва християнските принципи и да бъде в ролята на духовен водач.

    Пътуващ
  9. 9 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Добър ни е патриарха, това, че изглежда мекушав, не означава, че не води борба за църквата и миряните. Досега сме се нагледали на хора, които се хвърлят в някакви битки, но се оказва, че всиччко е само на думи и накрая ядат и пият с мнимите си врагове.

  10. 10 Профил на niamalosho8
    niamalosho8
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Лакомията за връщането на земите ще ни докара огромен проблем и то ще стане ясно.
    Но как ще се стопанисват музеите?
    Най-сакралният ни паметник за българската вяра,неговата автентичност беше поругана по най-кичозен начин в Батак.
    В Пловдив на цяла църква стенописите бяха покрити с тапети.Това е престъпление и отново поругаване.
    Сега си мисля какво ли ще стане с църквата в Бояна?

  11. 11 Профил на alighieri
    alighieri
    Рейтинг: 395 Гневно

    Пич, ако слушахме такива като тебе, още щяхме да мислим че земята е плоска, болестите и цунамите са накзание от бога, а вселената и земята са на няколко хиляди години. Замълчи!

  12. 12 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1977 Неутрално

    До коментар [#7] от "Димитров":

    Избегнал го е с витиевати слова и баналности. Убитите от комунистите свещеници са убити точно като свещеници. Да не би канонизираните мъченици да са били по-свети и безгрешни от тях? Но с мъченическата си смърт заради Христос те са достойни.

  13. 13 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1977 Неутрално

    [quote#12:"spiegel"]Избегнал го е с витиевати слова и баналности. [/quote]

    А го е избегнал от обикновена лоялност към убийците, с които е колега по ДС.

  14. 14 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 685 Неутрално

    [quote#9:"Harvey Specter/ маркирай 15 номер от бюлетината/"]не означава, че не води борба за църквата и миряните[/quote]

    Сутринта каза по Хоризонт, че иска да се върне календарът "Стар стил", т.е. Юлианският. Само не разбрах какво има предвид - датите на празниците или изместването му с 13-14 дни и последващото изоставане от светския календар.

    @)----,--'--
  15. 15 Профил на http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    http://www.vbox7.com/play:84a74fb2e3
    Рейтинг: 671 Неутрално

    Патриарха не разбра ли,че това текейсе дето му казват ''глобализация'' е именно за това -да нямаме душа ,а само черво.

  16. 16 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4363 Неутрално

    За някои душици,пременени във владишки дрешки къде-къде по-полезно е ДА СЕ ПРОДАДАТ на ДС,например.
    И да се кичат с РОЛЕКСИ.
    Да се кипрят в СКЪПИ ЛИМУЗИНИ.
    Да тупат калимявки в оргии с МУТРИ И МУТРЕСИ...
    Не нам,другарю поп...
    Нен нам...

  17. 17 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1391 Весело

    Тези които познават Патриарха от студентските му години в Духовната академия, като Монката/светското му име/, любител на коняка и чест посетител на "Бамбука", казват, че е бил голям пич. Много умен и изключително честен и чист човек. Бил мек - ами той е Патриарх, а не Началник на Полицейско управление. Иначе много добре го е казал:"Това са все общочовешки нужди. Но към тях днешното потребителско общество прибавя и много други "насъщни нужди", на чието придобиване отдаваме много ценни сили и време, но които едва ли ще направят човека по-щастлив и достоен." Или както е казал Цар Соломон:"Суета на суетите!". И както е написано в Еклесиаста - Нито богатството е при най-трудолюбивия, нито славата при най- храбрия, а всекиму се пада, според случая, т.е, на принципа "както дойде".

    /не се чете/
  18. 18 Профил на Johnnie
    Johnnie
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Хи хи.. Точно така е!!!!

    Къде-къде по-лесно е да пишеш на лист озаглавен "Доклад" и адресиран до органите на Държавна сигурност....

    Нали, отче... Да се свети доносничеството ти

    -Тате, какво трябва да продаваш за да си купуваш скъпи коли, яхти, хотели? -Родината, сине, родината...
  19. 19 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    Рейтинг: 561 Неутрално

    [quote#15:"Дива селянка"]Патриарха не разбра ли,че това текейсе дето му казват ''глобализация'' е именно за това -да нямаме душа ,а само черво.[/quote]

    Сигурно го е разбрал, затова се опитва да покаже правилния път на заблудените ,,овце'' - а именно, че душата е по-важна от тялото и материалното благополучие пропагандирано от Илюминати е просто Измама, която никога никого не е направила щастлив!

    ,,Българите-това е народът,който имаше всичко което е пожелавал. Те никога не се съмняваха в победата си" Енодий 486 г.
  20. 20 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#18:"Johnnie"] пишеш на лист озаглавен "Доклад" и адресиран до органите на Държавна сигурност....[/quote]

    Братчед, ти видя ли ги тези доклади и запозна ли се със съдържанието им? Човекът е снет от отчет, от самта Държавна сигурност, като "напълно безполезен". Колкото до органите за Сигурност, те не са си поплювали още по времето на Пилат Понтийски. Неслучайно самият Апостол Петър "три пъти се е отрекъл от Христос", докато пропеят първи петли. И това прави ли го по-малко християнин и човек на вярата? Такива юнаци като теб, съм ги виждал в полицията. Навън са герои, а вътре изписват повече страници и от Достоевски.

    /не се чете/
  21. 21 Профил на Thoth
    Thoth
    Рейтинг: 616 Весело

    Християни, комунисти, мюсюлмани, националисти, примати, неандерталци, кроманьони, парапитеци...

    Синоними...

    “Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.” - Seneca
  22. 22 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 472 Неутрално

    [quote#21:"Thoth"]Християни, комунисти, мюсюлмани, националисти, примати, неандерталци, кроманьони, парапитеци...

    Синоними...[/quote]

    Ти от кои си?

  23. 23 Профил на wallenstein
    wallenstein
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#5] от "VеnRus 2008 #писнамиотвас":


    Не си рабрала какво казва патриарха. Но то друго от тебе не може и да се очаква.

  24. 24 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2919 Неутрално

    До коментар [#4] от "etty1":
    "Горда съм и благодарна с Негово Светейшество! Господ здраве да му дава!"

    Присъединявам се

    подпис
  25. 25 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2163 Любопитно

    Май някой е изнервен, че технологиите му отнемат легитимността да тълкува божиите думи и идеи... според собствените си цели. То и богомилите заради същото са ги гонели.
    Отделно, че технологиите спомагат да видиш кой какво прави, а не само да слушаш какви ги говори.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  26. 26 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#25:"gost22"] То и богомилите заради същото са ги гонели. [/quote]
    Богомлите са първите, използвали Фейсбук и мобилната връзка за да обяснят Божието слово. А реакцинери като презвитер Козма дето имали само стацинарен телефон го гонели.

  27. 27 Профил на Newcastle Fan
    Newcastle Fan
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Патриархът говори адекватно, премислено и разумно. Недейте да пренасяте негативното си отношение към църквата, християнството, ДС и т.н. към него. Патриархът има слабости - мекушав, инертен, нерешителен, но в него има и благородство и чистота, от които бях много впечатлен при разговорите си с него. Внимава за всяка казана дума, опитва се да сближи страните, да разреши спорове и конфликти, да запази мира. Имаме нужда от това.

    По плодовете ще познаете дървото.
  28. 28 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 731 Разстроено

    Има редица нации които са по близо до технологиите и като производители и като техни потребители , но същевременно са и по близо до духовното, от нас българите за съжаление...

    Има върху какво да работим върху себе си , ако искаме...

  29. 29 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#17:"Тони Шнайдера"] Бил мек - ами той е Патриарх, а не Началник на Полицейско управление.[/quote]

    Ако пък беше твърд и остър , тези същите щяха да го плюят, че сана му предполага да е по благ и мек.

  30. 30 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Прости ни, дядо Неофите. От суета се навъртаме тъдява, ама тя не е смъртен грях. Бъди здрав.
    Аз съм заклет атеист, но свалям шапка на духовните хора.

    От идиоти отговор не чакам
  31. 31 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2163 Любопитно

    [quote#26:"Каишков - Гласът на Америка"]Богомлите са първите, използвали Фейсбук и мобилната връзка за да обяснят Божието слово. [/quote]
    Реално са правели същото, което интернет днес прави — разпространява различни идеи на голяма територия, а доста местни не са били доволни от това. Вгледай се. А, ако се вгледаш по-назад, ще видиш, че самото християнство е ползвало същият похват за да се разпространи в Римската империя, а местните жреци също са мрънкали.
    Помниш ли "висящите кафета" колко бързо обиколиха територията, но нямаш спомен за някаква православна идея, която да е минала по същата пътека.
    По делата ще ги познаете. Гледай кой като кого се държи, а не какво приказва.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  32. 32 Профил на niamalosho8
    niamalosho8
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Не бъркайте духовността с религията!
    Един атеист може да е много по-духовен от вярващ фанатик.

  33. 33 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 948 Неутрално

    До коментар [#22] от "reakzioner":

    От кроманьоните.


    До коментар [#32] от "niamalosho8":

    Кой ти каза, че бъркаме духовността с религията? Прочее, дори един атеист да е по-духовен от вярващ фанатик, аз имам много примери, че българските комунисти са вярващи фанатици в атеизма и като такива са изключително вредни за духовността и народа ни.

  34. 34 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#33] от "Димитров":

    Свери си часовника, те вече са отявлено православни, защото така казват от Москва. Дали са искрени не знам, но са готови да тръгнат на кръстоносен поход в името на православието.
    В родната им Русия дори имат изографисан Сталин като светец

    Birds of a feather flock together.
  35. 35 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 948 Весело

    До коментар [#26] от "Каишков - Гласът на Америка":

    Моисей пък имал video-on-demand с Него и даже имейл адреса Му.

    Явно в тази държава има хора, които са дежурни да плюят по всичко.

  36. 36 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 948 Весело

    До коментар [#34] от "rldkfl":

    Иванов, научи се да си пишеш името първо, после гради теории. Българските комунисти (ако за тях говориш) са в пряко подчинение на ДПС, които споделят същото убеждение в атеизма и в расовото си превъзходство над българския народ като комунистите.

  37. 37 Профил на lot49
    lot49
    Рейтинг: 616 Неутрално

    Неофитчо, то да ги каканижем за технологиите всички знаем, ти кажи ДС и комунизмът дали са полезни за душата, че по- ги разбираш тези работи.

  38. 38 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 731 Любопитно

    Духовност, религия. Какво ако не духовност е напр смирената вяра в Бога? Айде да не отваряме темата за руския патент "православен атеист" , че петата колона им ще писне, даже без да е разбрала какво...

  39. 39 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#38] от "Петър Иванов":

    Възражението на човека не беше е дали "смирената вяра в Бога" е духовност, а настояване че хората могат да имат такива качества, независимо на кой измислен бог се кланят(всички останали освен твоя са измислени, ОК?) или не го правят въобще

    Birds of a feather flock together.
  40. 40 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    Патриарх Неофит е достоен човек, който предразполага околните. Според мен излъчва доброта, духовност, любов и кротост. Дано дълги години да е жив и здрав.

  41. 41 Профил на bolgaroliub
    bolgaroliub
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#11] от "alighieri":

    Ако ти така примитивно си мислиш ни не мислим така....и Православната църква никога не е твърдяла това!

  42. 42 Профил на bolgaroliub
    bolgaroliub
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#1] от "lordcris":

    Този кой го слуша? Сигурно и господарите му от Москва, вече не си правят труда да му пишат речи.

    Ей другарю болшивик троцкист,нашият патриарх го слушаме всички ние православни българи за разлика от тебе комуниста-болшивик. Ти кого слушаш я кажи......може би Маркс или Тротски,или джорш сорус....или може би американския посланник??? Кажи бе комунист

  43. 43 Профил на bolgaroliub
    bolgaroliub
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#32] от "niamalosho8":

    Не бъркайте духовността с религията!
    Един атеист може да е много по-духовен от вярващ фанатик.


    Е на това му се ика дървено желязо.......духовен атеист...хахаха......е как като не вярва в духвния свят че съществува....леле колко комунизъм има в главите на някои

  44. 44 Профил на bolgaroliub
    bolgaroliub
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#21] от "Thoth":


    Християни, комунисти, мюсюлмани, националисти, примати, неандерталци, кроманьони, парапитеци...

    Синоними...

    Синоними на комунисти са: либерали,глобалисти,соросоянци,безродственници, граждани на света,отцеругатели,антихристи,антиправославни,българомразци,масони,и слуги на новия световен ред....като тебе!

  45. 45 Профил на Картина
    Картина
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Тази професия винаги е била доста опасна, но ако хората се покаят и се обърнат към Бога с искренна молитва на земята ще настъпи такова благоденствие, което нито е чувано, нито е виждано. В смисъл, че Господ ще излее благодат нечувана.

    Пази се да не бъдеш измамен от суетна слава - тя е пропаст за ограничените умове.
  46. 46 Профил на javorlini
    javorlini
    Рейтинг: 395 Неутрално

    "Новите технологии, като средство за общуване и за разпространение на информация, са по същество не по-различни от старите – т.е. средства. А от нас, хората, зависи как ще използваме тези средства – за да се множат лъжата, сквернословието, злословието, празнословието и изобщо – греха, или за да се преумножава Истината и Любовта."

  47. 47 Профил на bolgaroliub
    bolgaroliub
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#10] от "niamalosho8":

    Имате ли визия за подмладяване на църковния клир?

    - Клирът на Българската православна църква значително се подмлади през последните години и ние се надяваме, че този процес ще продължи. Времената, когато възрастните свещеници си отиваха от този свят, енориите им оставаха без пастир, а нови хора не приемаха свещеническо ръкоположение останаха далече в миналото.

    Днес много млади, високообразовани и силно мотивирани хора осъзнато избират свещенството за свой живот и служение. Слава Богу за това! Те, от своя страна привлякоха в Църквата също така млади и образовани хора, които се стремят да познават вярата си и да осъществяват християнските идеали в живота си, както и да правят за Църквата каквото е по силите им и отговаря на възможностите им.

  48. 48 Профил на Brickleberry
    Brickleberry
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#4:"etty1"]Горда съм и благодарна с Негово Светейшество! Господ здраве да му дава! [/quote]

    +++++

    "Не е важно какво е казал, все е вярно каквото и да е казал" by shileto @ 11:18; 18 ное, 2015
  49. 49 Профил на persifedron1
    persifedron1
    Рейтинг: 453 Неутрално

    [quote#33:"Димитров"]вярващи фанатици в атеизма [/quote]

    Това е оксиморон и не може да съществува. Атеизъм означава липса на вяра. Няма как да си "вярващ" в атеизма.
    И грешно е схващането, че комунистите са били атеисти. Те са вярвали фанатично в комунизма. Това ги приравнява с религиозните фанатици - т.е., те са били точно обратното на атеисти.
    Истинските атеисти не вярваме фанатично на нищо.

  50. 50 Профил на Brickleberry
    Brickleberry
    Рейтинг: 782 Неутрално

    До коментар [#20] от "Тони Шнайдера":

    Бе не ги е видял, ама няма значение. Антикомунизъм "ала ГЕРБ" в действие.

    Професор Калин Янакиев много хубаво и подробно разясни как точно стоят нещата, ама те в такива сайтове не влизат, а и обясненията не се случиха в студиото на Кулезич...

    "Не е важно какво е казал, все е вярно каквото и да е казал" by shileto @ 11:18; 18 ное, 2015
  51. 51 Профил на persifedron1
    persifedron1
    Рейтинг: 453 Неутрално

    [quote#32:"niamalosho8"]Един атеист може да е много по-духовен от вярващ фанатик. [/quote]

    ++++++

    Не само че може, а в повечето случаи СМЕ по-духовни от вярващите. Ние се уповаваме на категории като морал, емпатия, чувство за справедливост, усет за красота - а религиозните догми много често са в разрез с тези неща.

  52. 52 Профил на Brickleberry
    Brickleberry
    Рейтинг: 782 Неутрално

    [quote#51:"persifedron1"]Ние се уповаваме на категории като морал, емпатия, чувство за справедливост, усет за красота[/quote]
    Темата е безкрайна, но според мен дори човек да се счита за атеист или да се отнася с недоверие към Библейските текстове, ако носи тези благодетели в сърцето си и възпитава и децата си в тях, то той всъщност е духовен човек. Само бих добавил и смирение - изключително важно качество, което е по-рядко срещано дори от морала.

    "Не е важно какво е казал, все е вярно каквото и да е казал" by shileto @ 11:18; 18 ное, 2015
  53. 53 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 473 Неутрално

    До коментар [#51] от "persifedron1":

    Разбира се, красивите модерни и съвършени хора се уповават на истински ценности, мани ги ония там, Леонардо, Микеланджело, Бах, т.н. .

  54. 54 Профил на persifedron1
    persifedron1
    Рейтинг: 453 Неутрално

    До коментар [#53] от "conservamus":

    Леонардо, Микеланджело и Бах не са станали гениални творци заради християнството. Те биха били гениални творци във всяка епоха. Естествено е творчеството им да е с християнски мотиви, като имаме предвид времето, в което са живели.
    Аз, бидейки невярващ, се възхищавам на изкуството им.

  55. 55 Профил на Nan_Kurunir
    Nan_Kurunir
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    Няма нищо по-страшно от фанатизма-религиозен,политически или идеен..Войнстващия атеизъм влиза в последната категория..Нещата изказани от Патриарха са напълно верни и не виждам защо са тези гневливи изказвания по негов адрес...

    "Представи си,че не съществуваш и бъди свободен!"- Омар Хаям
  56. 56 Профил на groznik90
    groznik90
    Рейтинг: 622 Неутрално

    Имаме нужда от повече духовност. Ще се изядем едни други.

  57. 57 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#12] от "spiegel":
    Дядо Неофит не е казал, че няма да бъдат канонизирани избити свещеници. Има доста светии, които все още не са канонизирани (макар всички православни да знаем, че са светии), защото Църквата ни подхожда внимателно. Не мисля, че трябва да обявяваме масово хора за блажени (както правят католиците), само защото това би било полит. коректно. Бързината никога не води до добри резултати.

  58. 58 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1977 Неутрално

    До коментар [#57] от "Петър Николов":

    Дядо Неофит просто нищо не е казал и точно това е проблемът му на агент на ДС, който ако не с действие, то с морален компромис е бил съпричастен към онази власт, която изби свещениците.

  59. 59 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#58] от "spiegel":
    [quote#58:"spiegel"]това е проблемът му на агент на ДС, който ако не с действие, то с морален компромис е бил съпричастен към онази власт,[/quote]
    Явно не познавате дядо Неофит и досието му.

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  61. 61 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1977 Неутрално

    До коментар [#59] от "Петър Николов":

    Чел съм досието му и знам, че е сътрудничил с нежелание и без да поема писмени ангажименти. Което обаче не е оправдание, а още повече го задължаваше да изобличи онази система на принуда, да поиска прошка и да отдаде почит на онези, които за разлика от него са станали мъченици, защото не са приели сътрудничеството с комунистите.

  62. 62 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Ако душата не иска да се развива и извисява, нищо няма да И е полезно. Новите технологии са само средство. За какво ще се използва, решава душата.

    goblenka
  63. 63 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 616 Весело

    До коментар [#21] от "Thoth":

    Забравил си капиталисти, демократи и олигарси, абе търговци в храма.

  64. 64 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 826 Неутрално

    До коментар [#17] от "Тони Шнайдера":

    да, добро ми се струва интервюто, при все че в мен религиозност грам няма. изглежда това е първият свещеник в България, който се ангажира с мнения по важни за общността теми. направи ми впечатление обръщението му по повод протестите. не каквото исках, но разумно. дано сложи край на традицията БЦП да мълчи за всяко важно нещо и изведнъж да се обади ни в клин ни в ръкав, за да заклейми концерта на Мадона.

  65. 65 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1391 Весело

    [quote#60:"InmoInvestments"] Занимавайте ни със сериозни теми-бизнес, пари, борса....[/quote]

    Братчед, ти ако имаше акъл за нещата за които говориш, сам щеше да си се занимаваш с тях и да печелиш, а нямаше да чакаш Дневник, да те "светне".

    /не се чете/




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK