Дончо Барбалов, зам.-кмет на София: Ще бъде изтеглен заем от 100 млн. лева за градския транспорт

Дончо Барбалов

© Юлия Лазарова

Дончо Барбалов



Дончо Барбалов е заместник-кмет на Столичната община с ресор бюджет и финанси. В края на миналата седмица той представи проектобюджета на София за 2014 г., който е с 230 млн. лева повече спрямо тази година най-вече заради спечелени европейски проекти. "Дневник" разговаря с него за 5-процентния буфер върху общинските бюджети, заложен в държавните финанси догодина, за промените в данъка за моторните превозни средства, както и за предстоящите промени в такса смет през 2015 г.


Бюджетът на София за 2014 г. е по-голям спрямо тази година. Кои са основните направления, за които са предвидени инвестиции догодина?
- Това са пътната инфраструктура, екологията и детските градини, като съпоставимо с тях е и разширението на метрото. Капиталовата програма на общината също е по-голяма тази година - 696 млн. лева. От тях 468 млн. лева са очакваните плащания по европейските оперативни програми. Това са проектите за завода за механично-биологично третиране, чието строителство започва догодина, метрото, както и доставката на нови трамваи, автобуси и мотриси.


От друга страна, започваме осъществяването на проекта за строителство и рехабилитация на пътища със средствата от заема на Европейската инвестиционна банка - над 50 млн. лева за 2014 г. Добавяме и 98 млн. лева от собствените приходи на общината.




В държавния бюджет е заложен 5% буфер в плащанията към местната власт. Каква е опасността в края на 2014 г. Столичната община да изпита финансово затруднение?
- Този буфер няма да се отрази в капиталовата програма, защото държавната субсидия за капиталови дейности е много малка за размера на нашия бюджет - малко над 5 млн. лева. Не е малко като сума, но сравнено с общия бюджет, е незначителна част. Не сме критично зависими.


Буферът ще се почувства при държавно делегираните на общините дейности. Тези 5% ние заложихме в нашия бюджет като резерв, което означава, че структурите ни ще трябва да се справят с 95% бюджет. Това засяга най-вече образованието, а там финансирането е свързано с брой ученици. Всяко намаление ще е неприятно и за обществото, и за заетите в сектора.


Надявам се, че при второто гледане на държавния бюджет в парламента депутатите ще направят така, че буферът да не засяга образованието за цялата местна власт. Все пак рискът е значителен тези средства да не бъдат предоставени в края на годината, защото те зависят от изпълнението на държавния бюджет. А и всички общини сме в група - или всички ще получим петте процента, или не.


Народното събрание одобри промени в Закона за местните данъци и такси, с които се увеличава данъкът за моторни превозни средства. Как ще се отрази това на собствениците на коли в София?
- За 10% от автомобилите, регистрирани в София, ще се намали данъкът, а за останалите или ще остане същият, или ще се увеличи. Вече изпратихме писма до Министерството на финансите и Националната агенция за приходите с искане да ни дадат разяснение какви документи трябва да изискваме от хората, когато те не могат да се получат по служебен път. Т.е. документ на кой евростандарт отговаря превозното средство.


В понеделник с "Информационно обслужване", които поддържат софтуера на Столичната община, се разбрахме до края на седмицата да ни дадат подробна справка, съобразена вече с гласувания вариант на закона.


Надявам се в по-кратък от законовия срок, който е 31 януари, да получим и данни от КАТ, за това на кой евростандарт отговаря дадената кола според тяхната база данни.


На практика с промени законодателят намалява с 10% данъка за новите автомобили до 100 конски сили, които отговарят на Евро 5 и Евро 6. В средносрочен план това означава, че ще се намали приходът на общината, защото всички се надяваме, че броят на тези автомобили ще нарасне. Данъкът за колите, произведени преди 2000 г., се увеличава, защото се намалява отстъпката. Те ще плащат между 10 и 30 на сто повече, като решението точно с колко е делегирано на общинските съвети.


Има ли яснота Столичната община с колко ще намали отстъпката?
- Ще преценим след справката на "Информационно обслужване". Ще се опитаме да направим и прогноза за следващите 2-3 години. Трябва да се отчете че промените в закона засягат не само леките автомобили, но всички превозни средства. Годините за въвеждане на отделните стандарти на различните превозни средства невинаги съвпадат, което също трябва да се анализира.


Ще закъснее ли началото на данъчната кампания?
- Не бих казал, че ще закъснее. Законът предвижда информацията от КАТ да ни се предостави до края на януари. Имахме планове кампанията в София да започне от февруари. Ако получим данните от КАТ в края на януари, ще започнем както е традиционно от март.


Това е първият по-сериозен сблъсък на общините с новия парламент и кабинет. Имаше ли разговори преди да се приемат промените, защото чак сега се изготвят справки?
- Страхувам се, че нямаше достатъчно диалог. За този законопроект всички разбрахме, когато той се появи един ден на сайта на Министерството на финансите. След това имаше една дискусия, която по-скоро беше посветена на такса смет. Оттам нататък присъствах на едно обсъждане в парламентарна комисия между двете четения, където за съжаление не приключи работата, защото отсъстваха част от вносителите. После са имали отделно заседание и са приели това, което влезе в сила в крайна сметка. Според мен можеше малко по-диалогично да се подходи в този случай.


Трябваше да се обсъди с общините, с обществеността... В крайна сметка хората може да не са разбрали за промените и догодина да бъдат изненадани, че техните данъци се променят. Не е добре премислено.


Дончо Барбалов

© Юлия Лазарова

Дончо Барбалов


Има заявки и за промени в такса смет от 2015 г. Проблемът не успя да намери решението си за софиянци в продължение на години. Дори предшественикът ви Минко Герджиков си замина заради неуспешен опит за промяна. Имате ли идея, която ще лансирате пред парламента?
- На общините се поставя една сложна задача. До 30 юни 2014 г. Националното сдружение на общините и Министерският съвет трябва да разработят нова методика и да я внесат в Народното събрание. Очевидно е, че това лесно не може да се направи. И тук първо трябваше да поработим с Министерския съвет и после да се изменя законът, но в крайна сметка, каквото е приел законодателят, ще го изпълняваме.


През годините не сме били със скръстени ръце. Направихме проучване за това, което правят в различни държави, какъв е опитът и неговите предимства и недостатъци. Следихме в два района количествата генерирани отпадъци. Но виждахме промяната като по-премислен процес, за да може при настъпването й да сме сигурни, че тя ще работи.


Има ли промени във финансирането на общинските предприятия? В кои и с колко повече или по-малко пари ще получат те?
- Няма съществени разлики. Единствено е предвиден бюджет за новото общинско предприятие, което ще управлява активите на завода за отпадъци.


А при общинските търговски дружества? Какво става с охранителната фирма "Егида"?
- "Егида" има някои проблеми. От моя гледна точка основният е, че фирмата работи в силно конкурентна среда и дори за обществени поръчки на Столичната община тя участва наравно с всички фирми, но по една или друга причина не съумява да спечели договори.


Докъде е приватизацията на Общинска банка?
- В момента се търси консултант, тече процедура по избор. Трябва добър правен консултант, за да може общината да получи добра цена за актива си. През годините това, че банката е собственост на общината, не помага. От време на време в общинския съвет има остри дискусии и всичко това се отразява на работата й като финансова институция.


Какво става с дълговете на Центъра за градска мобилност?
- Има доклад на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов за следващото заседание на общинския съвет, в който се предлага Центърът за градска мобилност да обяви обществена поръчка за избор на банка за взимане на заем до 100 млн. лева. С парите дружеството ще се разплати с транспортните оператори.


От една страна, е заемът, от друга, Центърът за градска мобилност ще се договори за редукция на задълженията към транспортните оператори, и от трета, ще се подготви актуализация за транспортните разписания за оптимизиране на работата.


Тези 100 млн. лева ще покрият ли просрочените задължения на дружеството, които само до края на 2012 г. бяха 95 млн. лева?
- Важна е каква ще бъде редукцията. Ще има и втори доклад, защото договорите с транспортните оператори ще трябва да минат през общинския съвет.


Това ще реши ли проблема в градския транспорт?
- Най-важното е да се спре натрупването на нови задължения. Ако това стане, със заема в следващите пет-шест години всичко ще бъде добре. Годишно от общинския бюджет се отпускат 95 млн. лева, които отиват за компенсиране на карти за намаление и за компенсиране на загубата на транспортните оператори, т.е. за услуги под себестойност.


Стигат ли 95 млн. лева?
- Трудно стигат. Трябва да се повишат приходите и да се намалят разходите на транспортната система.


Измина една година от скандала "гаф за милиони", когато вие бяхте съвносител на доклад за изплащане на лихва по договор с "Карат - С" за 16 линии. Тогава на компанията щеше да бъде платена петкратно по-голяма от дължимата сума. Заемът ще покрива ли натрупаните лихви по просрочените задължения?
- За това да отговори Центърът за градска мобилност.


Не искате да взимате отношение...
- Направил съм си домашното.


Година по-късно можете ли да кажете какво всъщност стана?
- Всичко се разясни още тогава. Става дума за една доста неприятна грешка на Центъра на градска мобилност. Наехме вещо лице, което да смята какви би трябвало да бъдат лихвите. Поучихме се от грешката си.


Умишлена грешка ли беше?
- Беше си неприятна грешка. Важното е, че я установихме сами и навреме, средствата не бяха изплатени.


Тоест не трябва да очакваме грешки със заема?
- Там отговаря Центърът за градска мобилност. Те също направиха промени и подобриха финансовата си отчетност.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дневник,  я ме цункайте по дупето !
    Дневник, я ме цункайте по дупето !
    Рейтинг: 470 Любопитно

    От БанкЪта на Цецо Мустака ли ?

    Albert Einstein : "Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher."
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5244 Неутрално

    Много се краде в СО . А в Градска мобилност-още повече !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Гогич
    Гогич
    Рейтинг: 1204 Весело

    Опа... 100 млн дългове на Центъра за Адска Мобилност. Едни други 300 млн на Топлофикацията. И още Бог знае още колко заметени под килима.

  4. 4 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    Ей, бех забравил за завода за отпадъци...

  5. 5 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 490 Любопитно

    Много ми е интересно как и за какво Центъра за градска мобилност е натрупал 100 милиона дългове? И защо изобщо е оставено да се стигне до там,това е огромна сума?

  6. 6 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Лека полека, нещата в СО и в частност СКГТ излизат наяве - там хаосът е подобен на този в БДЖ, но просто се държи скрит, че сега нали нашите хора управляват...

    Колкото до бюджета, този некадърник леко изпуска да ни сподели, че увеличението му е заради неусвоения бюджет за миналата година - което винаги означава само едно - некадърност.

    Какво е това управление, което назначава синчетата на ДС генералите във власта? Докога?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  7. 7 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    До коментар [#5] от "simeonov_":

    При все, че получават годишна дотация от 100млн...
    Ами според тях, едно репатриране на автомобил струва много повече от таксата от 70лв и затова са на загуба.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  8. 8 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 618 Гневно

    теглим заем, за да покрием загубите от кражбите.
    Кога ще започнат протестите срещу управлението на Столична община???

  9. 9 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 618 Гневно

    по-нагли от крадците в държавата са само крадците в общината

  10. 10 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Доколкото знам Столична Община има своя банка!

    Tony
  11. 11 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1582 Неутрално

    Така е, като НЯМАМЕ ДЪРЖАВА, ще теглим баснословни заеми за влакове, за рейсове, ще купуваме какви ли не боклуци. Нека някой да събере всички пари дадени за вагони и рейсове трамвай и да се види, че с тях може да се построят съвсем съвременни фабрики,които да ги произвеждат. Ама на НЯМАМЕ ДЪРЖАВА И НЯМАМЕ ДЪРЖАВНИЦИ, ИМАМЕ САМО ДАЛАВЕРАДЖИИ.

  12. 12 Профил на Доналд Радев
    Доналд Радев
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Президентът да наложи вето...

    "Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"
  13. 13 Профил на Доналд Радев
    Доналд Радев
    Рейтинг: 403 Неутрално

    [quote#10:"Free person"]Доколкото знам Столична Община има своя банка![/quote]
    Имаше... сега остана само името "Столична"... Ама и тя не може да отпусне заем от 100 млн. - просто няма толкова събрани активи.

    "Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"
  14. 14 Профил на Доналд Радев
    Доналд Радев
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Впрочем, общинския дял в столична (общинска) банка е пред продажба:
    Потенциални кандидати

    Обичайните заподозрени като потенциални кандидати на този етап са френската "Аржил", руската КТБ и арабски инвеститори. Кои ще продадат оферти предстои да се разбере.
    http://www.mediapool.bg/i-vtoriyat-opit-za-prodazhba-na-obshtinska-banka-shte-stava-na-tamno-news212044.html

    "Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"
  15. 15 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    До коментар [#13] от "geo_19":


    До коментар [#13] от "geo_19":


    [quote#13:"geo_19"]Ама и тя не може да отпусне заем от 100 млн. - просто няма толкова събрани активи.

    [/quote]
    Като не продава винетки...

  16. 16 Профил на Strange Loop
    Strange Loop
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Вземете си заем за бодлива тел около Мордор и влизане и излизане само с разрешително. Пфу, смърди!

    Libera te tutemet ex inferis
  17. 17 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 880 Неутрално

    До коментар [#5] от "simeonov_":
    А къде отиват парите, които въпросния Център за градска мобилност събира от паркингите, синя и зелена зона, както и от плащането, за да може собственият ти автомобил да домува пред собствения ти дом? Затова пък са много щедри, за да раздават същите тези места за паркиране на разни фирми. Къде са многоетажните паркинги, които още Стефан Софиянски обеща и услужливо забрави, следващите управници на общината изобщо не споменават?

  18. 18 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2992 Неутрално

    В общината има или големи крадци,или големи некадърници.На завода за боклук ще има ли още една първа копка?/пета или шеста/

  19. 19 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1291 Любопитно

    Абе, тия в Столична Община кой ги ревизира...???

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  20. 20 Профил на kgb777kgb
    kgb777kgb
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Това са поредните пари , които ние ще плащаме , за да се возят мангалите и селяните гратис , а всякакви боклуци да крадат от нас !!! Докато не се появи онова екзотично животно наречено гражданско общество все ще ядем дървото !!! И да знаете , че гражданско общество се охранява точно с граждански патрули ! Само някой да не реши че съм фен Боян расате ли нещо подобно ! А лично аз тия патрули бих ги въоръжил !!!

    КГБ винаги ви слуша
  21. 21 Профил на 300g
    300g
    Рейтинг: 525 Неутрално

    Кога ще мога да седна в градския транспорт? Да седна в смисъл разписанието и размера на превозните средства да е такъв, че пътуването като правостоящ да е изключение?

    Кога ще мога да седна в градския транспорт, без на ставане да нося отпечатък - визуален и обонятелен - на седалката по дрехите си?!

    Как може при толкова много безработни и хора на помощи, да няма кой да почисти едни рейсове и трамваи?!

    Господа, идете и вижте, не казвам да идете във Виена, Мюнхен или Лисабон, идете в Истамбул по дяволите!!!!

    Къде са ми парите, питам?! За какво отиват? Имаше една песен от ГДР-ско време - "къде са ми, къде са ми парите", та и азтова питам?!

    Големи мислители раждаше навремето селската кръчма. Сега големи мисли ражда интернет.
  22. 22 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 418 Гневно

    До коментар [#21] от "300g":

    Ами ела да живееш в Орландовци и ще сядаш - проблем няма, защото разписанието на трамваите е такова че и трите са през 1 мин един след друг!!! Е после 15-20 мин няма трамвай, но те щели да оптимизират??? Какво ще оптимизирате? Така е от поне 20 години, което показва че не са само далавераджии и крадци (както посочва 442), а и уникални НЕКАДЪРНИЦИ!!!

    Любомир Христов и всички под него пред бюрото по труда!!!

    Един Българин
  23. 23 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    Студ скова автобусите в София! Шофьорите крадат нафта, на зам.-кмета Христов не му пука

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  24. 24 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 543 Неутрално

    А този и онзи зам.кмет по транспорта, защо не прилагат към превозвачите изискванията на Регламент 1370 на ЕО???
    И в частност Центъра за градска мобилност, защо плаща на километър пробег?, в нарушение на Регламента???
    Тези са за Европейски съд - за нарушение на Регламент 1370.

  25. 25 Профил на rdf16318709
    rdf16318709
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Запитвате ли се как е възможно предприятието СКГТ да има такива баснословни дългове (100 млн!), при положение че е съставна част от ЦГМ (заедно с Паркинги и гаражи)? На всички е ясно, че приходите от Паркинги и гаражи потъват другаде, а постъпленията на СКГТ са катастрофални. В едно е прав тоя де - трябва да се повиши събираемостта на Градския транспорт. Не е справедливо едни да си плащат, а други да се возят гратис. Впрочем има страни в Европа, в които също е възможно да пътуваш, без да плащаш, но има и такива (като Англия), където това е практически невъзможно. Трябва да си много изобретателен, за да го постигнеш. Като за начало трябва да се премахне сегашната безумна система на таксуване, при която не се отчита изминатото разстояние и при която си пъхаш билетчето в устата на ламята!

  26. 26 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)
    Рейтинг: 743 Разстроено

    Ей така фалираха Детройт и Гърция, а американският дълг удари 17 ТРИЛИОНА долара.

    Продължавайте в същия дух!

    Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!
  27. 27 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 778 Разстроено

    Явно сега ще ядем и нови /трамваи/ тролеи/автобуси, за сметка на бедстващият народ.

    На ГОЛ гъз чифте пищови!

    ☭ Нас червеното знаме роди ни...☭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  28. 28 Профил на oldie
    oldie
    Рейтинг: 367 Разстроено

    До Георги Марчев,

    (Понеже не можах да публикувам в блога ти под пост "Те победиха", го пиша тук. Надявам се да го видиш и прочетеш; макар да не се познаваме се обръщам на "ти"...)

    Човече, и аз съм се отчайвал десетки пъти, но после, на сутринта, започвам пак да се боря. Защото не си струва да се предавам на точно такива "хора". Ако се предам, предавам надеждата. И някого другиго, когото дори не познавам. Който има нужда от мен, макар да не се познаваме, но който някак си чувства, че не е сам. Затова продължавам - колкото мога и както мога.

    И не, не са победили. Може би ни унищожават бавно и постепенно, но не са победили.

    И няма да победят. Освен ако ние не се предадем; нали не искаш да им доставиш това удоволствие?!

    Ние не се предаваме, макар в нас да бушуват съмнения, огорчения, ужас и отвращение.
    Като свободни хора имаме едно единствено задължение.

    Задължението да продължим.

    Защото е достойно.

  29. 29 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3353 Неутрално

    защо никой не мучи оставка ве?гарантирано от герб

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  30. 30 Профил на mrselizabeth
    mrselizabeth
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Да не би да търсите за бизнес кредит, личен заем, начало заем, кола
    заем, студентски заеми, дълг консолидация заем, необезпечени кредити, рисков
    капитал и т.н. .. Или са ви отказали заем от банка или финансова
    институция за една или повече reasons.You в точното място за
    вашия кредит решения! Аз съм частен кредитор, давам заеми до
    фирми и физически лица на по-ниска и достъпна лихвен процент от
    2%. Лихвен. Моля, свържете се с нас чрез имейл divinegraceloanfirm@gmail.com
    divinegraceloanfirm@outlook.com

    благодаря,
    Г-жа Елизабет Тейлър





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK