Хамид Хамид, ДПС: С промените в Закона за обществените поръчки разкопките няма да бавят строежа на магистрали

Хамид Хамид

© Юлия Лазарова

Хамид Хамид



Парламентът прие в сряда окончателно поправките в Закона за обществените поръчки (ЗОП), предложени от Министерския съвет в края на август миналата година и редактирани многократно от депутатите. Заместник-председателят на правната комисия в парламента Хамид Хамид (ДПС) описа пред журналисти основните промени в закона. Въпросите в интервюто са на различни медии.


Какви са основните промени в Закона за обществените поръчки?


- Промените бяха предложени от Министерския съвет в отговор на множество критики, включително от Европейската комисия и в много голяма степен от българското общество, за разходване на публичния ресурс на тъмно, при неясни правила. По закона имаше над 250 предложения за промени само от народни представители.




Разпоредбите са в няколко насоки, но основната е за повече публичност при провеждане на обществените поръчки, което е силна антикорупционна мярка.


Вече всички процедури ще бъдат публикувани в профила на купувача на интернет страницата на възложителите. Няма да се закупуват тръжни документации, а всеки участник ще може да си ги изтегля от интернет страницата на възложителя.


Ще запитате каква антикорупционна мярка е това. Ще ви отговоря, че възложителят вече няма да знае колко фирми ще участват в процедурата. Досега още със закупуването на тръжната документация се знаеше, че участват например три фирми, и беше възможно договаряне между тях. Със забраната за продажба на тръжна документация и с възможността тя да се изтегля от интернет ще се предотврати тази възможност.


Ще бъдат публикувани всички протоколи от заседанията на комисията по оценка на офертите. Ще се публикуват и договорите за обществена поръчка. Досега обществото не знаеше какви договори и на каква стойност се изпълняват. Вече тази информация ще е публична в сайта на съответния възложител и всеки ще знае коя фирма за какви средства изпълнява дадена обществена поръчка. Това е много силен елемент на публичност, който ще въведе яснота в обществото за това как се разходва публичен ресурс.


Въвеждат се специални текстове за участие на хора с увреждания в обществени поръки. За определени дейности за определени поръчки те ще имат предимство при изпълнението. Няма да участват наравно с другите, а с предимство пред всички останали.


Списъкът с тези лица ще бъде обнародван от Агенцията за обществени поръчки до месец след влизането на закона в сила.


Какво още има в закона?


- Редица текстове нормализират отношенията между изпълнител и подизпълнител. Досега съществен проблем беше несигурността на един подизпълнител при изпълнение на поръчката. Сега се въвеждат строго определени условия, при които изпълнителят може да изключи подизпълнителя.


Досега практиката беше към края на изпълнението на поръчката изпълнителят да прекрати договорите почти без основание и не плащаше парите на хората. Всичко това се регламентира. Въвежда се и гаранция за получаване на заплащането. Има текст, който задължава възложителя да не заплаща окончателно на изпълнителя при условие, че той не е представил доказателство, че се е разплатил за предходните етапи с подизпълнителя. Това са фактури, платежни нареждания и други, като възложителят може да заяви в определен срок, че изпълнението е некачествено.


Въвежда се цяла глава, която касае електронната търговия или търговия с услуги с електронен каталог. Надяваме се електронните каталози да спестят много средства на държавата.


Имаше няколко промени, които не бяха възприети еднозначно от политическите сили. Например инхаус възлагането, за което имаше доста възражения. Но то и досега беше в закона, макар и само за комунални услуги.


Един възложител може да възлага изпълнението на собствено предприятие без процедура за обществена поръчка. Според досегашния ред за други дейности тези предприятия, които са собственост на възложителя, участваха наравно с всички останали. Например общинската фирма "Егида" в София по търгове за охрана на училища трябваше да се явява наравно с всички останали охранителни фирми и почти никога не печелеше. Причините могат да са много и различни, но тя не може да крие заплати, не може да показва, че плаща минимални заплати, да показва, че ще охраняват петима, а в действителност при другите фирми охраняват трима.


Касае се и за предприятия като "Терем", които изпълняват строго определени дейности, възлагани от Министерството на отбраната. Досега то трябваше да се явява на конкурс за обществена поръчка, а то няма с кого да се конкурира. Има редица случаи, при които други фирми в конкуренция с "Терем" вземат поръчката, а след това възлагат на "Терем" като подизпълнител. Сами разбирате къде отива разликата от публичния ресурс, а работниците от "Терем" остават без заплати.


А сега как ще е?


- Сега Министерството на отбраната ще има право да възлага на "Терем" директно без провеждане на конкурс ремонта на един боен кораб на Българската армия например. Общините - на общинските си дружества. Тук беше изказано възражение, че всички възложители ще започнат да създават собствени предприятия. Но издържането на едно предприятие за една, две или три поръчки не е ефективно за малките общини. Могат да си го позволят големите, както и големите възложители.


Инхаус възлагането е европейска практика. За да се избегнат злоупотреби, Министерския съвет в 6-месечен срок ще изготви методика за определяне на цените, по които ще се възлага, за да няма завишени цени.


Само Министерството на отбраната и общините ли ще могат да се възползват от собствени предприятия?


- Законът казва "Държавна или общинска собственост".


Т.е., Министерството на регионалното развитие също?


- Да. Например в Испания големите инфраструктурни проекти се строят от държавна строителна компания.


Не се прие предложение на Стефан Данаилов, свързано със защитата на авторските права. 


- То беше на Страхил Ангелов (БСП) и касае сегашен текст. И сегашният закон добре защитава интелектуалната собственост. Той предлага, когато предметът на поръчката е авторско право на определено лице, това лице да не участва с други лица в конкурс. Но и сегашният текст защитава авторското право добре. И Стефан Данаилов се съгласи, че сегашният текст е добър, просто е формулиран различно.


В един текст от закона се въвежда минимален и максимален процент от обществената поръчка, който може да се възлага на подизпълнители.


- За определени поръчки изпълнителят може да възложи на подизпълнител минимум 30 процента и максимум 80 процента от поръчката, като задължително трябва да определи това предварително. Целта е и по-малките и средните фирми да имат достъп до обществения ресурс. В последните години в строителството над 80% от търговете се печелят от 7-8 фирми, които пък след това си правят търгове и възлагат на подизпълнители на занижени цени, а подизпълнителите не могат да оцелеят.


Вече има забрана, ако един участник не е предоставил на възложителя информация кои подизпълнители ще използва, той впоследствие да може да разчита на други подизпълнители. Той няма право, след като спечели конкурса, да наема нови подизпълнители - само обявените. Има случаи, в които може да ги замени, но те са строго определени, например несъстоятелност на подизпълнителя.


Има ли промяна, свързана с изграждането на магистралите и инфраструктурата, която пропускаме да изговорим?


- Премахва се една пречка при археологическите разкопки. Досега теренните археологически проучвания забавяха строителството на магистрали с месеци. Няколко екипа могат да правят такива проучвания, но законът задължаваше да се прави обществена поръчка за това. Сега сме ги изключили от обхвата на ЗОП по предложение на депутатите от "Атака" и ГЕРБ Станислав Станилов и Томислав Дончев. Те съвпадаха. В момента тези проучвания няма да минават по реда на ЗОП, а по специален ред на Министерството на културата.


Според закона, ако класиралият се първи не сключи договор, възложителят избира втория или друг поред. Как ще става това? Възложителят може да каже "Вие, г-н Хамид".


- Не. Възложителят сключва договор задължително с втория и нататък по реда.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на jorosrabskia
    jorosrabskia
    Рейтинг: 466 Неутрално

    "Ще запитате каква антикорупционна мярка е това. Ще ви отговоря, че възложителят вече няма да знае колко фирми ще участват в процедурата"

    Ок, а как стои въпроса с фирмите от " обръ4ите" " ?....възложителят няма да знае кои са те ли ?

  2. 2 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4627 Неутрално

    Ами тъй де! Някакви си разкопки ще пречат на магистралите! А..а.а.ма ха!
    За какво са ни някакви си разкопки!? България не държи на печалбите от туризма!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  3. 3 Профил на bibian
    bibian
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Този господин е дръпнал една магистрала.

    以其终不自为大,故能成其大。~~ 老子
  4. 4 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Тоя го дава като ''през турски гробища''.
    Нали турците и ''една бодка не са боднали'' в културата на балканския регион, какво да им пука за българското историческо наследство - погледът им е насочен все към Анадола.

  5. 5 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 668 Неутрално

    И новия закон е много ... а бе направо ориенталски ! Личи си ДПС-арския манталитет!

  6. 6 Профил на galcho
    galcho
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Добре звучат промените, да се ненадяваш.
    Това е да управляваш без доверие, каквото е да предложат все ще се търси лобизъм. А по лошо от сегашното при обществените поръчки не може да стане, така че дано да е за добро.

    Върнете старата версия!
  7. 7 Профил на Сотир Методиев Пеевски
    Сотир Методиев Пеевски
    Рейтинг: 554 Любопитно

    Остава "само" възложителите да престанат в тръжната документация да поставят измислени критерии, на които да отговарят единствено вашите фирми... нали така, г-н Хамид?

    "ПОЛИТИЧЕСКИЯТ ЕЛИТ" в БГ - ПРЕСТЪПНИ ГРУПИРОВКИ, МАСКИРАНИ КАТО "ПАРТИИ"
  8. 8 Профил на ramboto
    ramboto
    Рейтинг: 237 Разстроено

    То вече откритите археологични обекти ги заличават с бетониране и облицоване, за "по-красиво", тъй че по-добре да не разкриваме нови,ами да си седят под земята, да се запазят.
    П.С. Няма нужда да му повтаряте името на тоя Хамид, разбрахме го от раз. Или това e звука, дето издава Road Runner?

  9. 9 Профил на noemis
    noemis
    Рейтинг: 417 Неутрално

    [quote#6:"galcho"]Това е да управляваш без доверие, каквото е да предложат все ще се търси лобизъм.[/quote]
    +1
    Тези каквото и да предложат, първата ми реакция е тази, а ако не съм в настоение даже няма и да ги погледна.

    Все пак има предложения, които определено изглеждат доста смислени и логични.

  10. 10 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2456 Неутрално

    добри промени ,но пак има някаква крадлива уловка ,ДПС ни е добре познато

  11. 11 Профил на mils5656
    mils5656
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Не текстовете в законите са важни(важни са, разбира се), но по-важно е как се прилагат на практика !!! То и в Конституцията пише ,че не се разрешава да има партия на етническа основа, но има такава нали ??? А тя има и обръчи от фирми(неофициално)и точно те печелят поръчките в смесените райони и после се отчитат където трябва, нали ??? ДПС е синоним на корупция и нечистоплътност и като чуя някой от тази клика да ми говори за борба с корупцията ми иде да го замеря с цървула !!!

  12. 12 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1540 Неутрално

    Ха, ето откъде наднича "реиндустриализацията"!
    Сега всяка държавна служба, община, всяко ВиК ще си регистрират по няколко фирми, на които ще си възлагат без конкурс всичко, естествено по "специално определена методика, за да няма завишение на цените".
    Хич няма да има "завишение на цените", вервайте......
    Тези фирми няма да имат капацитет, така че пак ще наемат тайни подизпълнители, просто този път разликата ще отива направо в съответния чиновник, а.к.а "директор на фирма".
    Всички останали "мерки" са правилни, но са камуфлаж - какво като има "прозрачност", след като няма да има обявени поръчки, а всичко ще отива директно в собствената фирма?

    Знанието е сила, информацията - власт
  13. 13 Профил на megatod
    megatod
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Ето ви и един пример: Тец Марица изток 2, създава дружество 100 % негова собственост за извършване на ремонти....дружеството печели поръчките за ремонти и след това ги възлага на когото си поиска..... или по точно на посочената от Георги Христозов фирма.....уникално яко.....и къде в закона в това така наречено инхаус възлагане има забрана спечелилият поръчката да не я пре възлага на когото си поиска





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK