Джовани Долчи, IMAX Corporation: Бъдещето на киното зависи от предлагането на уникално преживяване

Джовани Долчи

© Кино Арена

Джовани Долчи



Джовани Долчи е вицепрезидент по разширяването на мрежата киносалони на IMAX Corporation за Европа и Африка. Той беше в София по повод отварянето на втората IMAX кинозала в България в кино "Арена-Младост". 


Киноформатът IMAX се отличава с изключително високата резолюция на изображението и много голям екран, извит и наведен под специалнен ъгъл спрямо седалките, така че да създава оптимална гледна точка от всяко място в салона. IMAX Corporation произвежда и лицензира оборудването на салоните, участва в заснемането на продукциите в този форма и конвертира избрани 2D продукции в него.


Джовани Долчи е на този пост от две години, през които компанията бележи значително увеличение на салоните си -  близо 170 нови зали в Щатите, Китай и Азия, 14 в Европа.




През последните години IMAX разширява мрежата си от салони с голяма скорост, включително и в Европа. Мислите ли, че в ерата на интернет наистина има достатъчно публика, за да оправдае такива големи инвестиции?


- В момента сме набрали страхотна скорост, наистина, и това е невероятно. Имаме 840 киносалона в 57 страни, а ако погледнем IMAX преди 10 години, говорим за нещо като 200. Сериозно разширяваме мрежата. Освен тези 840 салона имаме 431 в подготовка – такива, за които сме подписали договор, в процес на инсталиране са или предстои да отворят, обикновено в чисто нови търговски центрове или мултиплекси. В Европа този бизнес в момента се променя много бързо. Преди една година например нямахме нито един салон в Германия, а сега имаме два.


Какво предизвика тази промяна специално в Европа?


- Много неща, но най-вече фактът, че компанията отвори истински филиал за развиващите се пазари (Европа, Близкия изток и Азия) в Лондон вместо само представителство. Преди две години начело застана Андрю Крипс, бившият президент на "Парамаунт интернешънъл", който наистина знае какво значи да имаш глобално присъствие. Това, което разбрахме в IMAX, е, че трябва да познаваш много добре местния пазар, особено в Европа. Затова търсим нови партньори, които наистина разбират средата.


Звучи като голяма инвестиция, и то в момент, в който можеш да гледаш всичко в интернет - особено в България.


- Да, особено в момента. Нашата философия е да предложим кинопреживяване, в което хората наистина могат да се потопят, което е толкова изключително, че няма нищо общо с нещо, което можеш да сложиш в хола или апартамента си. Така отговаряме на конкуренцията на интернет пиратството и други заместители, други форми на развлечение. Сега е по-важно отвсякога киното да предлага уникално преживяване, а това ние правим най-добре.


Ако оставим настрана пиратството, как интернет промени киноиндустрията?


- Със сигурност фактът, че имаш бърз и лесен достъп до всякакъв вид съдържание онлайн, имаше голям ефект върху DVD сектора например. Но ако погледнем резултатите на киносалоните, там не е така. Всички мислеха, че интернет ще убие киното, но не стана. Хората обичат общуването, фактът, че са навън с други хора и имат повод да излязат от къщи. Това е хубавото на киното, че предлага начин да правим нещо заедно. Освен това мисля, че достъпът до съдържание означава повече достъп до информация, повече интерес към последните новини и заглавия. Маркетингът трябва рязко да се насочи към социалните мрежи, много повече отпреди. Така че има много интересни промени, но аз по-скоро бих ги нарекъл естествена еволюция на индустрията.


3D и технологии като IMAX периодично са хвалени като най-големите революции в киното след навлизането на звука и цвета. Чуват се обаче и скептични гласове, включително и тук. Какъв е вашият отговор?


- И с право се чуват. Особено когато говорим за 3D, мисля, че има фундаментална разлика. IMAX не е технология, а формат, много интегриран формат, който предоставя специално преживяване на потребителя. 3D беше страхотен начин хората да се върнат в салоните, но мисля, че елементът, от който индустрията наистина има нужда в момента, е постоянство. Можеш да отидеш на кино и да похарчиш сумата X за билет, за да гледаш "Аватар" в страхотен салон с удобни седалки, невероятен звук и картина на 3D, а следващия път за същата сума да се озовеш в малка зала пред лош филм на малък екран. Това е, мисля, най-голямата заплаха пред киносалоните - липсата на постоянство.


Ние се опитваме да отговорим на това, като гарантираме едно наистина качествено преживяване, така че потребителят да знае какво получава, когато плати малко повече за IMAX прожекция: вълнуващо прекарване в качествен салон с определен тип филми – големи, пищни продукции. Хората погрешно мислеха, че 3D ще се превърне в причина да си купиш билет за кино, но в дългосрочен план това не е така. Трябва да предложиш нещо, на което хората могат да се доверят и което ще очакват всеки път с
нетърпение.


Единственият начин да го направиш, е като имаш контрол над всички етапи - от създаването на филма до показването му. Ние имаме силни позиции в Холивуд с режисьори като Кристофър Нолан, Дж. Дж. Ейбрамс, Алфонсо Куарон, които създават филмите, имайки предвид и IMAX. После, разбира се, контролираме разпространението и избираме филмите, които тръгват на IMAX. Хората знаят, че когато нещо носи този етикет, то е специално.


Как според вас ще изглеждат кината след десет години? 


- Трудно е да се каже. Според мен все повече ще се връщаме към истинските причини за ходене на кино, които са филмът и преживяването. В момента има много екстри, което е супер, защото потребителите обичат да имат избор, но не смятам, че бъдещето на кината е да сервират храна и напитки. Основното е филмът и това няма да се промени. Онова, което бих искал да видя, е инфраструктура, която продължава да се обновява и хора, които се чувстват страхотно в киното, а не като в обстановка отпреди 30 години. В България има някои много добри салони, средното качество на кината, които съм виждал, е доста впечатляващо. Това е проблем в други европейски страни, където салоните са стари и е трудно да поддържат такива формати.


Все пак на уебсайта ви видях, че Румъния, която е 22 милиона души, има един IMAX салон, а Турция – 60 милиона – само 3, така че какво ви накара да отворите втори салон в България? А като че ли вече има доста салони в София.


- На първо място смятаме, че пазарът има много потенциал. Бокс офисът расте, което е добър знак, особено в настоящия климат в Европа. Фактът, че нямаме салони в Румъния и Турция, не значи, че не смятаме да имаме. Всъщност миналия месец открихме още една зала в Турция и имаме голям план за разрастване там. Същото и с България, където имаме много добри отношения със собствениците на другия салон. Наскоро директорът им каза в интервю, че иска да направи още IMAX кина в България. София е в малко по-особена ситуация, наистина има много кина, но из страната има огромни територии без никакви салони.


Има и други причини за по-бавно навлизане на даден пазар – в страни като Румъния и Германия салоните са стари и не отговарят на IMAX изискванията за височина на екрана, а ако не можем да го направим по нашите стандарти, просто не го правим. Трябва да изчакаме да построят нови кина. Затова Европа е по-трудна от други места.


Вие отговаряте за разширяването на компанията и в Африка. Усещат ли хората там глад за такива забавления и какво гледат? Всъщност различават ли се програмите на IMAX салоните в различните територии?


- Да, имаме 4 салона в Мароко, Египет, Кения и в Южна Африка, където ще отворим и още един. Този континент е невероятна бизнес възможност. Най-сетне хората разполагат с някакви средства за лични разходи и забавление и обожават да ходят на кино. Когато бях в Лагос, хората се редяха на опашка, за да си купят билет за кино на цена, сравнима с европейската. В град с 11 милиона там имаше 5 кина, всяко със стотина места, така че потенциалът е голям. Това е един много интересен пазар.


Всеки пазар има своите вкусове. В Африка виждаме, че екшъните, големите холивудски блокбъстъри са изключително популярни. Мисля, че последната серия на "Бързи и яростни" беше най-големият хит миналата година. Хората го обожават, а и степента, в която участват и се въвличат във филма, е изумителна. Викат, наистина реагират и сякаш влизат във филма, което аз обожавам.


Това, което си мисля, е, че ако погледнем други бързо развиващи се пазари – скоростта, с която навлизат нововъведенията, е зашеметяваща. Това означава, че киносалоните, за да оцелеят, трябва да излязат на съвсем друго ниво, в съвсем друга лига от домашното кино и други заместители. Скоро ще видим телевизори с огромни екрани и мобилни телефони, на които можеш да гледаш филми, така че киното трябва да предложи нещо уникално.


Като стана дума, как върви продаването на изключително скъпите (около 2 милиона долара) IMAX системи за вкъщи? Кой има такава?


- Върви добре, не знам към момента колко точно системи сме продали. Има малка, но достатъчна ниша за това. Колкото до списъкът с клиенти, той е строго поверителен – това са или изключително богати хора, или много големи почитатели на киноиндустрията. 


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3836 Неутрално

    Уви така е киното се превръща във чисто визуално преживяване с много малко значение на това какво и как раказва.

    klimentm
  2. 2 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Киното отдавна не е кино, залага се на ефекти и напитки. Добрите филми, които се гледат на един дъх са все по-малко.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  3. 3 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Според мен зрелището, пищната страна далеч не са най-важното.
    Основната причина да отида да видя един филм е добре разказаната и изиграна интересна история.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  4. 4 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    До коментар [#2] от "dragozow":

    Еле пък сред родното кино, където 1 от 50 игрални филми - след промените - заслужават внимание (преди това, въпреки режима, има вечнозелени шедьоври от всички жанрове; уникални таланти като сценаристи, режисьори, актьори). При сериалите е още по-драматично. Ама иначе - пищни премиери, червени килим, награди, и прочее, и прочее. При документалистиката е по-добре - там има много добри попадения.

    В американското и европейското кино също има много силни неща от 90-те. Сега - маркетингът в много случаи е в повече.

    Подобна тенденция на много халтура има и в книгоиздаването.

  5. 5 Профил на vainooo
    vainooo
    Рейтинг: 418 Разстроено

    Къде остана времето когато хубаво разказаната история беше достатъчно вълнуващо изживяване....

    Дневник, дневнииииик, дневник!
  6. 6 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 778 Весело

    Да обобщя - вече на кино се отива за да се: гледа нещо (в 99% от случаите - БОЗА), на огромен свръхдетайлен екран, докато веят ветрове, вали дъжд, мирише на кръв, с ужасно силен звук и... Да се развалят очи с 3D очила.

    Добре, че пиратите ги има.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  7. 7 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Киното отдавна не е кино, залага се на ефекти и напитки. Добрите филми, които се гледат на един дъх са все по-малко.
    ----
    Бройкaтa им точно толковa колкото едно време... нови в тaзи кaтегория просто нямa...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  8. 8 Профил на Доколянков
    Доколянков
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Що така негативно бе хора?Киното се развива.В основата си винаги е било развлечение.

    „Луната е обитаема, защото там свети."
  9. 9 Профил на Brickleberry
    Brickleberry
    Рейтинг: 726 Неутрално

    На мен пък ми харесва много IMAX преживяването. Това, че досега имаше само една зала си беше пропуск. Иска ми се постепенно във всеки "кино-мол" да оборудват такава. Иначе откак традиционните класически кина постепенно затвориха врати в София ходя рядко на кино (средно веднъж на два-три месеца) - поне според мен не са много филмите, заради които си заслужава и нямам предвид т.нар. блокбастъри или заглавия тип "Трансформърс".

    "Не е важно какво е казал, все е вярно каквото и да е казал" by shileto @ 11:18; 18 ное, 2015




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK