Тони Койнов, GoDaddy: Стартиращите предприемачи трябва да започват в конкретна ниша

Тони Койнов, GoDaddy: Стартиращите предприемачи трябва да започват в конкретна ниша

© Надежда Чипева, Капитал



Тони Койнов е вицепрезидент на компанията за хостинг и интернет домейни GoDaddy. Той отговаря за няколко дейности, включително ръководи инженерната част и глобалните търговски отношения. Преди това е бил ръководител облачно инженерство в компанията за онлайн стрийминг на видео Netflix.


В биографията му фигурират още YouTube и Google. Койнов е магистър по компютърни науки от Университета на Мичиган. Завършил е програми по лидерство в "Станфорд" и Центъра за креативно лидерство в САЩ.  Койнов беше един от лекторите на конференцията DigitalK, организирана от Капитал и NEVEQ. Интервюто е взето по време на конференцията в края на май, когато той все още работеше за Netflix.


Как стигнахте от София до Силициевата долина?




- След като завърших университета, имах покана да започна да работя в Google. Това беше през 2004 г. Там работих по най-различни проекти. Например неща като реакция в случай на авария, офлайн архиви, мащабни системи в инфраструктурата. След това се преместих в YouTube, който вече беше част от Google. Работих там общо шест години и половина. След това се прехвърлих в Netflix.


Силициевата долина ли беше вашата цел от самото начало, или следвахте течението?


- По-скоро комбинация от двете. Имах късмет да уцеля подходящ момент, в който нещо подобно да се случи, например поканата от Google. След това вече аз лично си управлявах кариерата по определен начин, по който аз исках да я развия. Това ми помогна много.


Като човек с опит в  Google и сега в бързоразвиващата се Netflix сигурно виждате разликите между голямата и по-малката компания. Обикновено се казва, че големите компании са по-мудни и трудни за управление.


- Когато има повече процеси, нещата се забавят. На хората им се отнема правото да мислят с разума си и да предприемат действия, които са оптимални според тяхната гледна точка. В някаква степен това демотивира хората да работят ефективно. Създават се предпоставки за падането на ефективността на работа поради най-различни причини.


А в чисто технологично отношение къде по-бързо може да се развие проект или да се роди нова идея? В голямата компания с многото хора и ресурси или в по-малката, която пък е по-гъвкава?


- Като правило по-малката компания винаги има по-бърз прогрес. По най-различни причини. Например заради размера й. Колкото повече хора работят по едно и също нещо, толкова повече комуникация трябва да има и някой трябва да я съблюдава. Това е много важно, за да могат хората да разберат какво правят, как. Какво ще стане. Тази форма е трудно да се избегне при големи компании.


Имате ли планове как Netflix да запази сегашната си гъвкавост, когато достигне този момент на твърде голяма компания?


- Затова е нашата идея да намираме начини, по които да позволяваме свободата на хората да нараства с растежа на компанията. По този начин балансираме натуралните процеси, които биха се случили, когато Netflix се разрастне. Големите групи изискват повече комуникация. Ние искаме нещата да стават по-централизирано във форма, в която има повече доверие. По този начин може да се намали необходимостта от комуникация.


Моделът на работа на Netflix разчита на платен онлайн стрийминг на видео. В същото време, ако човек потърси достатъчно в интернет, може да намери безплатно почти всичко. Много хора биха се попитали за какво да плащат. Как се борите с това?


- Ние смятаме, че не е хубаво да има пиратство. В крайна сметка най-малкото това вреди на екосистемата в дългосрочен план. Ние не се борим конкретно спрямо този проблем. Нямаме такава цел. Но фактът, че предоставяме много лесен за употреба интерфейс, много добри препоръки, високо качество и останалите ни услуги, икономисват много време на хората. Като се добави и ниската цена, това привлича хората и за тях е по-удобно.


Можем да го изразим така: ако човек трябва да сметне колко време му отнема да намери безплатно даден филм например, той ще трябва да изчисли, че често няма да е точно това, което търси, че качеството ще е лошо и ще трябва да търси още и накрая трябва да чака и да го изтегли. Да кажем, че това е 10-15 минути на филм. Ще му излезе по-изгодно просто да се абонира за осем долара на месец и да разполага с удобството и всички останали услуги. За някои хора това е разумна инвестиция.


Какви са най-големите трудности при разрастването на Netflix в нови пазари?


- Най-вече състоянието на инфраструктурата. Ние сме разработили наша мрежа за доставката на съдържание. Тя се опитва да достави съдържанието по най-ефективния начин за различните мрежи и инфраструктура по света. Така се опитваме да помогнем и на цялата екосистема да постигне максимална ефективност.


Netflix е от малкото големи компании, които разчитат изцяло на публичните облачни услуги и се отказа от свои дейта център. Как виждате развитието на тази технология?


- Засега ние сме изцяло посветени на публичния облак. Вярваме, че продължаващото развитие на облачните услуги ще донесат и решения за неща, които сега биха изисквали използването на затворен облак. Зависи какви са нуждите на конкретната компания спрямо това, което се предлага и дали бъдещата траектория на това, което се предлага, ще се движи по-бързо от бъдещите нужди на фирмата.


Имате ли поглед върху България и Европа? Какво е нивото на развитие в региона според вас?


- Трудно е да оценя, тъй като нямам достатъчно задълбочен поглед.


В такъв случай, какво е това, което е най-характерно в Силициевата долина, което според вас би било полезно за стартираща компания?


- Един от най-големите фактори е културата на предприемачество. Има много хора, на които това им е в кръвта. Те искат да направят компания, искат да разработват нещо ново и да открият нещо, което ще работи за много хора.


Има много голяма инфраструктура, която поддържа всичко това - инвеститори, финансиране, ментори, образование. Това е добра екосистема, която се е създала с времето и която подпомага. Получава се кръг, в който колкото повече това мислене съществува, толкова повече хора с това мислене отиват там.


Какво бихте посъветвали един български стартъп? На какво трябва най-много да обърне внимание?


- Един от най-важните съвети, които бих дал е винаги да има точна бизнес стратегия. Какъв е пазарът, който се таргетира и какво е необходимо като продукт, който трябва да се разработи за този пазар. Да започват с избор на подходяща за тях ниша, а не да започват много широко и да се опитват да направят много неща прекалено рано.


Споделяте ли мнението, че е по-важно да имаш добър маркетинг и продукт на средно ниво или качеството е над всичко?


- Аз съм привърженик, че качеството на продукта е над маркетинга. В Netflix имаме относително малък маркетинг и всичко се движи от качеството на продукта. В Google беше по същия начин. Не знам дали изобщо е имало някакъв маркетинг в началото на търсачката.


Google е успешен благодарение на това, че е решил определен проблем. Истински проблем за потребителите. Много важен критерий за успех, като правило е когато потребителите са доволни и сами препоръчват и разпространяват продукта.

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Волният Ибрик
    Волният Ибрик
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Аз пък си мислех, че трябва да се хвърлят на 5 ниши наведнъж...

  2. 2 Профил на К Димитров
    К Димитров
    Рейтинг: 441 Весело

    Добре казано нищо ...

    www.Tedbg.com
  3. 3 Профил на datalove
    datalove
    Рейтинг: 395 Неутрално

    GoDaddy не са правили печалба от 2009 насам. За 2012 имат 279 млн. долара загуба, за 2013 - 200 млн., а за първото тримесечие на тази година - 51 млн. Те заслужават да фалират и изчезнат, най-малко заради подкрепата си за SOPA, a да не говорим за всички останали мизерии относно самата им услуга (скрити такси, заключване на домейни за 60 дни при промяна на WHOIS в пълен разрез с правилата на ICANN, ужасно некадърен съпорт). Също така собственика им убива слонове в Африка.
    Като цяло успели капиталисти, от които човек може да попие много мъдрост

    Искрено се надявам г-н Койнов да работи в духа на всички досегашни политики и традиции на godaddy, за да фалират най-накрая и да оттърват света от присъствието си.

  4. 4 Профил на Kalin
    Kalin
    Рейтинг: 506 Неутрално

    мда, гоудади са една от най-кофти хостинг компаниите в Щатите, а рекламите им са върхът на безвкусицата и сексизма ...

    it comes from inside, just listen ...
  5. 5 Профил на due07477623
    due07477623
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Aз имах уебсайт с GoDaddy но се прехвърлих на FatCow и съм доволна. А рекламите им наистина са секситки и безвкусни.

  6. 6 Профил на mozaka
    mozaka
    Рейтинг: 451 Неутрално

    GoDaddy имат партньорство с Google и едва ли ще фалират скоро

  7. 7 Профил на razlichen123
    razlichen123
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Абе, едни такива едри приказки, нахвърляни в пространството, едни велики неща, едни големи мултинационални компании?
    Много хубаво, обаче на България, на този етап и трябват малки неща! Малки компании, малък бизнес, но за адски много хора, за да излезе държавата от блатото. Дребно и средно предприемачество и то за масовите обикновени хора, а не за големите и велики, изискващи доста знания и пари фирми!

  8. 8 Профил на Dark
    Dark
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    Малко странно звучат тези неща на български фон...
    Освен това ГоуДеди и Нетфликс не са най-успешния пример за онлайн бизнес.
    Моите уважения, но все пак...

  9. 9 Профил на mrtosh
    mrtosh
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Затова им отказах на Гугле и другите , щото промиват мозъци.

  10. 10 Профил на bolenZdravNosi
    bolenZdravNosi
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Радвам се да чета за успехите на българи в големи компании като Google и Netflix , но смятам че някой без никакъв опит като предприемач , а като такъв който работи на заплата в голяма компания, може да поучава и да дава наставления как точно да се случват нещата.

    Пътят към ада е осеян с добри намерения
  11. 11 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Ако трябва да съм честен, много по-доволен съм от Superhosting, отколкото от GoDaddy. Никога повече GoDaddy. Бавен съпорт, супер кофти общи условия, отнема им седмица за нещо елементарно...

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK