Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите от катастрофи: Трябва отново да има контрол на скоростта чрез камери

Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на застрахованите

© Георги Кожухаров

Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на застрахованите



От началото на годината в България жертвите от катастрофи са се увеличили с близо 30%. Това е първата година, в която се отбелязва ръст на жертвите, след като няколко години тенденцията беше за намаляване на техния брой. Според статистиката на Пътна полиция основната причина за пътните произшествия е карането с несъобразена скорост и неправилното изпреварване. Проблем са и по-честите случаи, в които зад волана застава неправоспособен шофьор или шофьор с отнета книжка. За причините за ръста на жертви и необходимите мерки за връщането отново на добрите резултати разговаряме с Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи.


Какви са причините за увеличението на жертвите от катастрофи?


-  Към днешна дата има ръст на катастрофите с около 30%, което е, меко казано, скандално. През последните четири години цялото общество, Пътна полиция, министерството на транспорта, неправителственият сектор положиха неимоверни усилия и катастрофите и жертвите намаляха до рекордно ниво, близко до това през 60-те години.




През последните осем месеца има обратна тенденция, която започна още в началото на годината. Основната вина за това е, че на 30 януари Върховният административен съд отмени електронния фиш. Всъщност управляващите по това време не намериха време и желание да "узаконят" мобилните камери (бел. ред. - ВАС прие Тълкувателно решение, според което мобилните камери не отговарят на изискванията на закона, защото не може да бъде установено (нямат GPS координати) местоположението на автомобила, на който са монтирани).


Управляващите трябваше в рамките на няколко седмици да приемат законови текстове. В момента сме в една безумна ситуация при 130 мобилни камери, които съществуваха, на десетките хиляди километри да функционират единствено 15 стационарни. По този начин скоростта не се контролира.


От друга страна, МВР почти не предприемаше никакви превантивни кампании. Сякаш КАТ бяха потискани да не правят кампания, пътната безопасност остана на заден план. Затова забелязваме и тези резултати. Преди известно време само за един уикенд загинаха 14 души. Август и септември загиват по 60-70 души и всички знаят това, но нищо превантивно не беше направено. Въобще не се профилактираха и шофьорите без книжки и тези с отнети книжки.


Как може да им се повлияе?


- Ще предложим следващият парламент да изработи регламент, според който да се конфискуват автомобилите на шофьорите без книжки независимо от собствеността на автомобила. Защото всъщност, ако някой направи нарушение, най-сериозната санкция е да му отнемеш книжката. Но ако той няма книжка или я е загубил, как ще го санкционираш? Глобите така или иначе не се плащат, затова ние предлагаме тази драстична мярка. Има такива практики в Швейцария и Италия. Вероятно това ще предизвика много дискусии и дебати, но това е един вид превенция. Ако някой иска да даде ключа на детето си или на свой племенник, ако знае, че колата му ще бъде конфискувана, ще се въздържи.


Още ли се събират трудно глобите?


- Да, това е  много сериозен проблем. 50% от наложените глоби не се събират. От близо 90 млн. лв., които би трябвало да постъпват в бюджета от наложени санкции, се събират близо 45 млн. лв. Това се дължи на старите административни разпоредби, които съпътстват тази процедура. Ние искаме да предложим нов подход, като един от тях е в полицейските автомобили да бъдат монтирани пос-терминали. Като те ще могат да се ползват за определени нарушения - при превишена скорост над 30 км, преминаване на червен светофар, навлизане в насрещното - ако такъв шофьор бъде засечен и спрян от полицейски автомобил - директно  на момента през дебитна или кредитна карта шофьорът да плаща. Такива устройства има в Хърватия, в Италия. 


Друго, на което трябва да се обърне внимание, са курсовете за обучение на шофьори. Там има сериозен сив сектор. Една голяма част от фирмите не спазват изискванията, обявяват дъмпингови цени, които не са реални. Например 350 лв. на курса, при положение че трябва да има 35 часа обучение. Там трябва да се затегне контролът.


Трябва да се въведе и статут за младите шофьори -  нещо, което говорим от години. Те са много сериозен проблем. Всяка четвърта катастрофа е заради неопитност.


Какво означава специален статут?


- За някакъв период - три или шест месеца, след вземане на книжка "новите" шофьори да пътуват задължително с придружител, да не могат да карат вечер, да не могат да возят повече от двама души освен членовете на семейството. Ново, което предлагаме, е спешно здравно досие. Това е информационна система, в която  са 13-те най-важни здравни показателя - наличие на алергия, кръвна група, наличие на диабет. Тези показатели се качват на една карта пластика, която може да стои при документите. И медицинските екипи в рамките на секунди могат да имат една картина за пострадалия и така да му осигурят най-адекватна медицинска грижа. Ние ще настояваме това да стане задължително.


Друг сериозен проблем е с кръвните проби. За тях съществува една наредба, която е от 2001 г. и отразява състоянието на медицината от миналия век. Изключително ретроградна, неработеща наредба, която дава възможност на пияните шофьорите да се измъкват,


Как?


- Давам за пример три фрапиращи случая. Преди вземането на кръв почистването на мястото става с едно вещество сублимат. То не се използва от години, защото предизвиква алергии. Масово се почиства мястото с кислородна вода, но това е нарушение на наредбата. 


Второ - според наредбата кръвните проби трябва да се взимат само от лекар. Те масово се взимат от медицински сестри и като това стане ясно в съда, пробата става негодна. И от тези 18 хил. души, хванати да карат пияни, повече от половината се измъкват. Здравното министерство и МВР не намериха сили вече 11 години да променят тази наредба.


Оказват ли ремонтите в София, а и по пътищата някакво влияние за катастрофите?


- Да, определено. Има едни 30 участъка, където има техническа неизправност на пътя, и там всяка седмица става катастрофа. Ние сме ги посочили на Агенция "Пътна инфраструктура", но винаги оправданието е, че няма пари. Ако се ремонтират, това ще даде отражение върху статистиката.
София е добър пример как могат да бъдат спасени пешеходците. Бяха направени над 100 пешеходни пътеки, които успокоиха целия трафик и намалиха скоростта като цяло. Но това не се случва в другите градове. 


В София обаче забелязвам, че много от шофьорите не спират на пешеходна пътека, например когато по нея минава колоездач?


- Малко велосипедисти знаят, че на пешеходна пътека трябва да бутат колелото, а не да са върху него и да изскачат на пътеката. Това е много опасно. Има някакви опити да се правят велоалеи в София, но общината трябва да се вслуша повече и във "Велоеволюция", и в други експерти. И когато правят ремонти, да се предвиждат велоалеи. Например на новото кръстовище при Телевизионната кула такива алеи не са предвидени, нито за пешеходци 


Другият много сериозен проблем е с безопасното превозване на деца. Годишно в България загиват около 20 деца при катастрофи. Българинът не е осъзнал още, че една седалка от порядъка на 60-70 лв. може да спаси живота на детето му.


Това, което искаме да предложим, е от 15 септември в продължение на четири седмици пред всяко училище и детска градина да има полицейски патрул, които да проверяват как родителите возят децата си. И да ги глобяват, за да се научат. Бабите, като питат какво да подарят на младото семейство, да подарят детско столче. В Сърбия има интересна практика, когато водачът извърши нарушение в присъствието на дете, глобата е двойна. Може би трябва това да се въведе и тук.


От време на време започва дебат дали трябва да се увеличат санкциите и да се предвиди затвор за някои нарушения на пътя?


- Всяка втора глоба не се плаща. Ние трябва да увеличим събираемостта. Не бих казал, че по-големи санкции ще са определящи. По-скоро трябва да възпитаме шофьорите да си плащат, отколкото да ги плашим.


Акцентирахте върху кампаниите за пътна безопасност и как ги е нямало никакви през последната година...


- Пътната безопасност има ежегоден повтарящ се календар. Това са мероприятия през годината - например абитуриентските баалове. Там трябва да се работи с младежите. След това започва ваканцията и трябва да се припомня, че децата са навсякъде, често без контрол. После трябва да се обръща внимание през студените месеци, когато се смрачава. Това са важни детайли, които наистина оказват влияние върху статистиката. През миналата година бяхме свидетели на абсолютен хаос в нормотворчеството. От една страна, се заявяваше, че се подготвя нов закон за движение по пътищата. В същото време Министерският съвет спусна някакъв проект за изменение на същия закон, който никой не беше видял или обсъдил. Тотален хаос, който се отразява на работата на пътните полицаи.


Трябва ли да има нов закон за движението по пътищата?


- Това е един сериозен труд, който не може да се направи за една година. Трябва да има хоризонт от 3-4 години. По принцип е добре да има нов закон, защото в сега съществуващия има много текстове, които не засягат движението по пътищата. Има как се организират шофьорските курсове, как се превозват опасни товари.


На някакъв етап парите от глоби влизаха във фонд, като тези средства трябваше да се изразходват за нови камери. Какво става с фонда?


- Не е ясно какво става. В един момент искаха да вкарат фонда към бюджета, но, слава Богу, не успяха. Там има друг проблем - парите се трупат, с тях трябва да се купуват нови камери и да се провеждат кампании, но няма процедура, по която да се използват.  Там стоят едни пари и никой не знае как да ги използва.


За оставащото време до края на годината какво може да се направи, за да се обърне тенденцията и жертвите от катастрофи да намалеят?


- Още първите седмици на новия парламент трябва "да узакони" мобилните камери и да се повиши събираемостта на глобите. Това са изключително важни неща.

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1923 Неутрално

    Преди това обаче ще има едни комисии,общински,парламентарни,експерти от най висок ранг,консултанти и накрая ще се окаже,че същите тези хора дето са ги забранили сега ще ги разрешат.Просто едни пари на данъкоплатците ще се разпределят както казват политиците-За свършената огромна по обем работа.Мила родна картинка.

  2. 2 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    Не само за пътищата, за всичко трябват камери! Позор е, че в 21-и век и всички тези технологии не може да се справим с престъпността!
    Снимаш някое престъпление, даваш го на полицията, съдията гледа записа и го вкарва в панделата! Ебаси сложната работа!

    Апокалипсисът апокалиптичен
  3. 3 Профил на today
    today
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Всеки манг*** вече е с фалшива диплома за основно образование, съответно и с фалшива книжка, изпитите масово се плащат и зад волана сядат някакви типове, които си нямат грам понятие от шофиране, иначе скоростите виновни!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  4. 4 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    Трябва!
    Без протакане и бълтавене.

  5. 5 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Камери навсякъде, ПОНЕ тройно увеличение на всички глоби, както и отнемане на автомобила при най-тежките случаи.
    Като не става с добро, става с лошо.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  6. 6 Профил на radoslavivanov
    radoslavivanov
    Рейтинг: 488 Разстроено

    Интервю с милиционер .
    Проблемът не е в камерите затова, че ги няма, а в системата на МВР. След като съвсем правилно гражданите осъдиха МВР, за това, че те си работят както са свикнали - незаконно и по техните правила, милиционерите от МВР просто спряха патрулите.От началото на годината патрули по междуградските пътища практически липсват.
    Да не говорим, че точно през последните седмици, когато МВР обясняваше по всички медии, как едва ли не всичко което може да се движи е на пътя, така в петък вечер, пътят София-Търговище от 18 до 24 часа нямаше нито една патрулка при наличие на колони от автомобили към морето.
    Системата на МВР се интересува най-вече да отчете следващата година поне 300 000 клипа от камери и колко много пари имало да събира, отколко всъщност да работи в полза на обществото.
    П.С.:Шофьорите първо виждат патрулката-не камерата и намаляват скоростта.

  7. 7 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1236 Любопитно

    Във Великобритания е натъпкано с камери и се разбира дори като си бръкнеш в носа - единствено тук не се прави, защото така е по-удобно - може да се вземе едно рушветче за замазване на очите, а и катаджиите да се правят всекидневно на Шекспир и да задават екзистенциални въпроси.

  8. 8 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 677 Гневно

    Смисълът на съществуването на МВР е да прилага закона, а не да го тълкува или да го критикува. Има достатъчно солидна законова база, за контрол на движението по пътищата. И сегашните глоби, макар и доста ниски според мен, пак биха имали превантивен ефект, ако се налагат справедливо и недвусмислено и заедно с това се събират незабавно. Какво значи не се събират 50% от глобите??? Дайте да увеличим глобите два - три пъти, че да си стигнем таргета/целта, щото не можем да си ги съберем. 45 млн несъбрани? Колко трябват, за да се помогне на Мизия например? Нарушителите са много странни хора - не искат да плащат доброволно!? Що за идиотщина? Оправдания и некадърност = повишена смъртност и брой на катастрофите! Понеже на никой от администрацията нищо не му струва смъртта на човек при катастрофа, за това и на никой от отговорните не му пука! Бананова държава е комплимент, за нашата! Няма по-немотивирани и некадърни полицаи от катаджиите. И вината не е тяхна, а на безхаберните им началници, които са истинският проблем - тези по бюрата в кабинетите на началниците на управления и отдели, не министрите!!! Както и на нас обществото, защото ги търпим овчедушно! Егати начина да се самозатрием като нация - чрез катастрофи със стари ламарини, внесени от държави, където са изхвърлени за скрап!

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  9. 9 Профил на stop.me
    stop.me
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Жалко е. И жестоко. Толкова години и никаква градивна промяна. Всъщност, какво да очакваме - заканотворците редовно нарушават закона. Чиновниците гледат да не се минат да свършат поне малко работа. КАТ? В джобовете им са смъртните актове загиналите по пътищата хора. В повечето случаи невиини жертви на някой отворко, който си мисли, че е Господ на пътя. И как няма да си мисли, като няма кой да го спре. Ако някой му протегне стоп палка просто натъпква поредния некролог в нечии бездънен джоб и продължава със същия темп.

  10. 10 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    Ако искате ме обвинявайте в политически пристрастия, но факт е, че слабата и направо калпава власт, директно влияе и на реда по пътищата.
    Да не говорим за безкрайната и сложна система за въвеждане на нововъдения, като камерите например, която след това се атакува и премахва от съда. Интересно би ми било, ако някой от пледиращите за премахване или съдиите отменили подобни решения, самите те или техни близки пострадат и им дойде до главата в резултат на липсата на контрол, тогава каква песен ще запеят.
    Факт е че камерите и контрола действително бяха довели до някакъв ред, който човек можеше да усети като обикновен участник в движението и че днес нещата са доста разкапани и заедно с всичките други неща, ще трябва и това наново да се вкарва в някакви норми.

  11. 11 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 434 Гневно

    Този е абсолютен евтин продажник и интересчия!
    Преди две години бранеше билбордовете, а в тях загиват по 10-15 човека годишно.
    Никаква асоциация на пострадали не е, ами обикновен застраховател, който тараши държавата в случаи на нещасни инциденти.
    Журналистите, разучете повечко преди да тръгвате да представяте разни самозваньи за браншовици на пострадали при ПТП. Още повече- хора без морал!!

  12. 12 Профил на hieros_logos
    hieros_logos
    Рейтинг: 454 Гневно

    Аман от малоумници. Камери и на задниците да се сложат пак няма да има никаква промяна докато:
    -книжки се дават щото си готин (както и да се стига до този извод), ама не можеш да шофираш
    - не разкарат малоумните табели за ограничения
    -ченгетата не спрат да пишат идиотски фишове за каране без фарове, за да запълнят бройката, а през това време минават 100 коли с 200км/ч.
    -няма технически прегледи, а не губене на време веднъж или на две години.
    -има пътища, по които има тирове събота и неделя.

    На тоя умньо мога да му предложа само да си купи столче и да се вози той в него....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK