Калин Каменов: Социалната политика през последната година беше унизителна за хората в нужда

Калин Каменов, заместник-министър

© Надежда Чипева, Капитал

Калин Каменов, заместник-министър



"Дневник" разговаря със заместник-министъра в Министерството на младежта и спорта в служебния кабинет Калин Каменов.


Каменов е координатор по младежките и детски политики в ГЕРБ и е сред учредителите на партията и нейната младежка организация. Заради обвързаността му с политическата формацията, назначението му като зам.-председател и в последствие за председател на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) през 2010 г. се прие като политическо, но Каменов бързо доказа експертността си в проблемите на младежките и социалните политики. Под негово ръководство започна мащабната кампания за деинституционализация и интегрирането на децата от социалните домове в семейна среда. Когато през 2013 г. попадна в чистката на правителството "Орешарски" и беше отстранен от ръководството на ДАЗД, многобройни неправителствени организации се застъпиха за него и протестираха срещу уволнението му. Той продължи работата си по младежките политики като експерт в Народното събрание, а сега вече и като ресорен зам.-министър в сферата.


Г-н Каменов, след назначението ви за зам.-министър си поставихте няколко приоритета. Какво мислите, че ще постигнете за краткия мандат на служебното правителство? 




- За два месеца едва ли ще постигна много, но се надявам да изпълним поне няколкото от целите. Първата и най-важна беше стартирането и правилното и прозрачно протичане на Националната програма за младежта, която е финансиращият орган на Министерството на младежта и спорта за младежки дейности и доброволчество. Заради административни неуредици и спорове за това къде да бъде младежката политика, за първа година от съществуването на програмата, тя беше забавена с почти четири месеца. А може би и заради липсата на политическа воля и нежелание това да се случи, програмата закъсня толкова много, че дори имаше риск тази година да я загубим.


Успоредно с това, пак заради тези административни неуредици, тази година няма финансиране за младежките информационно-консултантски центрове, които би трябвало да са териториалните организации на министерството, където младите хора да са информират за възможности за стажове и за работа, за учене в чужбина, за доброволчески инициативи и кампании. Това тази година го няма, защото просто програмата не е била финансирана навреме и не имало воля да се случи. Надявам се това да се промени, тъй като един от приоритетите по Националната програма е стартирането и функционирането на тези центрове за цялата страна и очакваме предложения за всички областни градове. 


Това което направихме, беше да удължим срокът на прием на предложенията (до 19 септември), тъй като беше планирано да се приемат предложения в най-неподходящото време – август месец, когато младите хора обикновено са на море, на планина. Решихме да дадем повече време на младежките организации да се съберат, да обмислят своите инициативи и да оформят документите си. 


Има и този проблем, че в момента дейността на младежките дирекции до голяма степен е бламирана от някои колеги, които отсъстват дългосрочно - дали в неплатен отпуск, или в дълъг болничен. От близо 30 служители в моя ресор в Министерството на младежта и спорта виждам не повече от половината от тях.  


От какво се страхуват – от чистка?


- Не знам от какво се страхуват, но явно има от какво. Има колеги, които са на работа и няма нищо притеснително. Може би останалите се страхуват от работа.


Това е също един от приоритетите, който си поставихте като зам.-министър – административния капацитет на ММС. Какво правите по въпроса?


- За всички незаети позиции и за всички заети позиции, на които са били назначени експерти без задължителния конкурс, ние пуснахме конкурсни процедури, така както би трябвало да бъде по закон. Обявихме близо 20 свободни позиции. Надявам се до края на месеца и началото на следващия да има вече назначени нови колеги, които да укрепят капацитета, така че независимо от това кой ще бъде следващият министър и следващият политически кабинет, той да има ресурси и експерти, за да не е в тази абсурдна ситуация, в която сме ние в момента. 


Интересното е, че доста месеци е имало колеги, които са били назначени на 7-часов работен ден – нещо, което е почти нарушение на закона и се е допускало тук. Решихме да спрем това и да възложим законовата процедура за подбор на експерти – всеки, който иска да работи тук, трябва да се яви на конкурс, да си спечели мястото и ако наистина е добър експерт – да работи и да се развива. 


Какво се е случвало тук при предишното правителство? 


- В момента проверяваме. Един от приоритетите, които си заложихме, е да направим оценка на проектите, които са минавали през това министерство, но не толкова от гледна точка на усвоените средства и тези няколко стотин хиляди лева, които осигурява държавата за младежки проекти, а да видим реалното значение на тези проекти. 


За миналата година има 42 проекта, финансирани през Националната програма за младежта. Важните въпроси според мен са на колко млади хора успяхме да помогнем да си намерят работа, да започнат да учат в конкретно висше училище, да заминат на специализация в чужбина, да намерят стаж, да започнат да правят и участват в доброволчески инициативи, или да започнат свой собствен бизнес. За мен това е ефектът от тези програми, това са измеримите показатели.


Какво показват проверките до този момент?


- Те все още текат. Някои от нещата, които виждам, са меко казано странни. За някои от проектите дори няма отчетени дейности. Не знам хората, които са ги правили, как са си правили отчетите, но аз просто ще кажа, че това няма как да продължи. Тук трябва да се въведе ред и когато се дават пари за нещо, да се види какъв е ефектът от това нещо. Когато се отпускат средства, те трябва да се отпускат за дейности, от които има смисъл, а не да отчитаме единствено конференции и кръгли маси (не че има нещо лошо в тях), защото целта на тези програми е наистина да активизират младите хора.


Това, което ми разказаха колегите е, че обикновено се проверяват не повече от 5-10% от проектите, главно в София. Останалите в страната кой ги проверява? Никой. А за мен е логично да се проверяват всички, да няма избирателност, и то да се проверяват още в процеса на изпълнение – за да се знае правени ли са наистина и за да се провери дали снимките, които получаваме не са фотомонтаж или не са от някоя стара инициатива, правена преди години. Има реални такива случаи - получили сме снимки от проекти, по които пише че са участвали 100 човека, но на снимката се виждат десетима. Няма как да знаеш това, ако не си го видял с очите си. Не виждам причина някой да откаже това да се случва, но фактът в момента е, че не се случва. Някой има интерес тази мъгла върху младежките политики да я има.


В проверките видях и неща, които мен лично ме притесняват. Дори имам съмнение, че част от неправителствените организации, спечелили проекти, не са до такава степен неправителствени, а е важно тук да има прозрачност. Може би ще установим връзки с партии. В момента проверяваме проектите и честно казано не ми се иска това, в което се съмнявам, да се окаже истина. Ще ми се организациите, които кандидатстват тук наистина да са надпартийни. 


Конкретни партии подозирате ли, може ли да назовете?


- Няма какво да подозирам, аз виждам факти – виждам политически лица, които работят с такива организации. Една неправителствена организация според мен трябва да е наистина такава – изчистена от политическо влияние, защото иначе я има сянката на политическия чадър около нея. В случая с Националната програма за младежта се получава и двойно финансиране на тези организации, което също не е редно.   


Не мога да назова имена все още, защото сме в процес на проверка, но и това ще се случи. Още повече – сега има и предизборна кампания, не искам да се оказва, че взимам страна.


Вярвате ли, че промените, които правите сега във ведомството ще се унаследят от следващото правителство и ще имат дългосрочен ефект? Или може би вие ще останете, за да ги продължите?


- От един човек, който много уважавам – г-жа Йорданка Фандъкова – знам, че когато реализираш някаква идея, трябва да правиш така, че тя да може да функционира дори и когато теб те няма. Винаги съм се стремял да спазвам точно тази максима в работата си. Независимо дали ще остана тук, или ще има друг екип, много е важно смислените неща, които правим, да останат. По същия начин и в Агенцията за закрила на детето правехме политики, които да се застъпят и да продължават и при следващите, независимо от коя коалиция или партия ще са. Това трябва да са публично обсъдени, обществено одобрени и разпознаваеми дейности.


В конкретния случай с Националната програма за младежта – какво лошо има в това средствата, които се отпускат по нея да отиват реално за дейности, от които има ефект. Какво лошо има в това да има мониторинг върху проектите и да се знае какво се е постигнало занапред?


Другото, което предлагам и смятам, че е важно да се случи, е обществените органи, които са към министъра или към ресорния зам-министър, да се изчистят от политическо влияние, да станат наистина обществени и независими. В момента един от консултативните съвети към ресорния министър е почти политизиран – съставът му е от младежките политически партии. Това за мен не е нормално и правилно, макар и аз да съм политическо лице. Ако искам да ме консултират политически партии, защо тогава да правя обществен съвет? 


Идеята е тук да влязат хора, които работят на терен, които наистина реализират доброволчески и граждански инициативи, инициативи свързани с подкрепа на млади хора и хора в неравностойно положение. Аз искам такива хора да ме консултират, надявам се и следващия политически кабинет да е с такова виждане, за да има прозрачност в действията на всеки един от нас. Идеята е ние да имаме коректив, а не да имаме удобни хора, които се съгласяват с нас и с всяко едно решение. 


Да, разбира се, че са дългосрочни тези идеи и мисля, че всеки един трябва да разсъждава по този начин, за да има устойчивост и прозрачност. Добър пример е законът за доброволчеството - това е закон, който до голяма степен е свързан с дейността на много млади хора и не виждам никаква пречка те да се включат в изготвянето му, както и организациите, които най-много ще се ползват от него. 


По същия начин и със закона за младежта. Министерството беше подело едни инициативи, с които аз не бях съгласен и честно казано се радвам, че той не се случи. Някои от промените в него бяха абсурдни, защитата му също. Беше ми много странно как в парламента отиват да се застъпват за тези промени хора, които очевидно не знаят за какво говорят.


Кои са абсурдните точки, които визирате?


- Например това, че в този закон се предвиждаше допълнително финансиране за младежки организации, при положение че има формирани такива механизми чрез стратегията за младежта и Националната програма за младежта, и други и други. Защо трябва да има толкова много финансиращи органи? По-добре е да има прозрачност, да се знае кой е финансиращият орган, какви дейности има заложени в тези инструменти, за какво се използват тези средства и в крайна сметка - какво се постига.


За тази година Националната програма за младежта е трябвало да има бюджет от 1.5 млн. лв. Е, да, но от тях са защитени 900 хиляди лева. Това е абсурдно – не може да искаш да правиш повече младежки дейности, но същевременно да не можеш да се пребориш за това, което ти е разписано дори по документи. Това говори за липсата на кураж и за липсата на идеи, на капацитет. Звучи много лицемерно.


Какви са дейностите по Националната програма за младежта тази година? 


- Националната програма тази година е с три основни приоритета – развитие на младежките информационно-консултантски центрове, младежкото лидерство и развитие на доброволчеството. Едно от нещата, които ме радва, е, че поне тази година е обърнато внимание на доброволчеството, защото видяхте, колко е важно участието на доброволците особено в година като тази, когато ни сполетяха ужасни бедствия в цялата страна. Надявам се, че чрез този приоритет в Националната програма ще бъдат подадени проекти, които наистина да са в подкрепа на доброволците и да стимулират доброволчеството, защото това е нещо, от което България има нужда.


Доброволчеството е тема, която се дъвче от вече 20 години в България, но продължава да не е уредена със закон. В последното Народно събрание той беше отхвърлян осем пъти и в същото време се говори колко е важно развитието му – това е лицемерие. Надявам се в новия парламент един от първите закони, които да бъде приет, да бъде именно този и той наистина да бъде обсъден с онези организации, които реализират доброволчески инициативи.


Спорът за това къде да бъде ресорът на младежта явно продължава. Бихте ли обяснили защо сега е със спорта, а не със социалното или с просветното министерство?


- За мен не е толкова важно къде е младежта, а как се развива. Дали ще е в образованието, труда и социалната политика, спорта – за мен това е отделен ресор. Важното е какви инициативи се провеждат, какви програми и бюджети се защитават. Според мен трябва да спре да се говори, че младежите били много важни, а реално държавния бюджет за младежки политики да е по-малък, отколкото реализира, да речем, Община Варна. Бюджетът на общината за младежки политики е 1.2 млн. лв., а държавният е 900 хиляди. Нали разбирате къде е дисбалансът. И същевременно говорим колко е важна младежката политика за България - да, но не, защото цифрите и резултатите показват друго. 


Питам по-скоро от гледна точка на административния капацитет. В другите две ведомства може би има готови екипи, посветени на младежките политики, защото са тясно свързани с ресора? Къде бихте предпочел вие самият да работите?


- Няма как аз да проявявам чак такива желания, защото не знаем какво ще бъде следващото правителство. Ако има нужда от мен аз съм готов да помагам с експертизата, която имам независимо дали ще е в социалната, спортната, младежката сфера. Смятам, че имам желанието, амбицията и знанията да помагам, независимо в коя от сферите. За мен това не е просто работа, а кауза, така че не е толкова важно къде ще бъде, а какви ще са възможностите, които евентуално аз ще имам, за да помагам. 


За това доколко има развит и готов капацитет мисля, че трябва да говорят и резултатите, а те не са много обнадеждаващи. Да, разбира се, в последните години имаше смислени неща, които се случиха, като приемането на Националната стратегия за младежта, закона за младежта, и финансиращия орган. Но това не е достатъчно и тези политики трябва да се развиват. Според мен е необходимо от време на време да има опресняване на системата с хора отвън, които да ни освежават с идеи за това как да се развиваме, какви да бъдат програмите, как да кореспондираме с останалите министерства, които имат също програми за младежи.


Каква е сега координацията между ведомствата и как да се подобри?


- Координацията на този етап не е от най-добрите. В момента тече актуализиране на консултативния съвет по младежки политики, но от него няма да има голяма полза, докато продължаваме да си прехвърляме топката за това чия е отговорността за отпадането на децата от училище, за младежката безработица, за маргинализираните групи. 


Младежката политика е многосекторна, тя се развива в различни ресори, няма как да е само в едно министерство, защото млади хора има навсякъде. Реално погледнато във всяко едно ведомство, във всяка община има дейности, свързани с подкрепата на младите хора. Въпросът е как тези дейности в крайна сметка се подкрепят една друга, за да има видим ефект и за да не се оказва, че в България има толкова много млади хора в нужда, но въпреки че има много ведомства, тези хора не получават подкрепа от никъде. Трябва да можем в екип, когато знаем, че някъде има млади хора с проблем (например трайно незаети, или пък ако няма къде да спортуват), да отидем на място и да разберем как да помогнем. 


В каква степен се случва това сега?


- На места се случва, в големите общини се случва. Проблемът е в по-малките, особено в последната година. Критериите по които са избирани малки населени места специално за изграждане на спортни инфраструктури са съмнителни. Аз и до сега не мога да си обясня как така в населени места, в които почти няма деца, се изграждат спортни площадки. За кого се прави? Какъв е ефектът от това? Не е ли всъщност лицемерие. Ето от това искам да избягам аз.


Как оценявате дейностите на Агенцията за закрила на детето след отстраняването ви и работата на новия председател Ева Жечева?


- Първо, за работата на Ева Жечева - аз оценки не мога да давам. Най-малкото защото сме колеги и не смятам, че трябва да си даваме оценки един на друг. Оценката трябва да идва от родителите, от децата, от неправителствените организации, които работят с нас.


Колкото до приемствеността и политиките, които се изпълняват в ДАЗД, аз имам доста забележки и съм ги казвал не веднъж и публично. Първо, за начина, по който се пое реформата в сферата на деинституционализацията. Според мен тя се изроди малко, защото не се чува достатъчно добре гласът на неправителствения сектор.


Случиха се много неща, които всъщност доведоха до промяна на оценките и на индивидуалните планове на децата. Много от децата и младежите, които бяха насочени за конкретни услуги, бяха пренасочени в разрез с политиката по извеждане от институциите и с нарушаване на правата им, и то само и само някъде да се запълни капацитетът. Спаред мен на първо място трябва да е детето, а не интереса на институцията или на общината. В крайна сметка тази реформа се прави за децата, а не заради инфраструктурата, сградите и екипите, които работят вътре. 


Второто - още преди да ме уволнят, на тогавашния министър казах, че едно от важните неща, които трябва да се случат, е живата подкрепа в маргинализираните райони, т.е. ефективната теренна работа вътре в гетата, в махалите, където има истински проблеми, където всъщност са социалните проблеми.


Само с помощи няма да стане. За да не използвам крайна дума за политиките, които бяха използвани през последната година, ще кажа, че съм категорично против и несъгласен с този вид социална политика. За мен да даваш помощи и да смяташ, че това е социална политика, е унижение. Социалната политика трябва да бъде с акцент върху индивидуалната подкрепа през нуждите на човека, но не само през стомаха му. Ще напомня онази мъдрост, че е по-добре да научиш гладния сам да се изхранва, вместо да го нахраниш веднъж.


Няма как да очакваш от един млад човек, който е отпаднал в ранна детска възраст от училище, а особено ако този млад човек е момиче на 13-14 години вече с две деца, без образование, без самочувствие, без компетенции, без трудови навици, без здравно-хигиенни навици - да е конкурентоспособен и да си намери работа, а ти да допринесеш, като му даваш помощи. Ти нарушаваш правата на този човек, стимулирайки го да ражда отново и отново, за да взима помощи. Това е срамно и лицемерно.


Силно се съмнявам че ще се намери накой, който да каже, че от помощите има ефект. За мен това е несериозно и унизително за самите хора, които се хващат на този капан, който им поставят някои политици. Трябва да спрем да мислим по този начин. Ако искаме да помогнем на тези хора, ние трябва да влизаме като екип вътре на място и да ги контролираме, да им помагаме, да ги консултираме, да ги мотивираме, да ги насочваме и стимулираме.


Да работите на терен с всички изпаднали от системата хора не е ли прекалено амбициозна задача? Говорим за огромни маргинализирани общности в цялата страна.


- Амбициозна е, да, но няма друг изход от капана. Ако ние стоим в кабинетите си и смятаме, че хората ще дойдат при нас в агенциите и в бюрата по труда да потърсят помощ - няма да стане. Несериозно е да смятаме, че човек, който е социално изключен, който няма мотивация, който е изолиран от обществото, ще стане сам да търси помощ. Ако ние мислим така, значи не познаваме проблемите на социалната сфера и не познаваме проблемите на тези хора. 


Подкрепата трябва да бъде на място, но не само от социалните работници, а от екип от здравен медиатор, социален работник, трудов посредник, експерт от министерството на образованието и от социалното, доброволци, Червения кръст, ромски медиатори - за да може да разберем какви са проблемите и как да помогнем на всеки един. Да разберем как да ангажираме тези хора с курсове за квалификация, с някаква работа, със здравна култура и хигиена, как да се ползват от услуги вътре в гетото, да спрат да раждат безразборно и да спрат да поставят под риск и себе си и децата си.


Имахме подобен проект със Столична община, но той не продължи, защото не беше приоритетен за предходното правителство. Обаче само за четири месеца показахме как може да се промени картината. За това време поставихме спирали на близо 200 жени, почти 300 деца тръгнаха на детска градина и на училище, насочихме хора към курсове и първа работа. И макар и амбициозно, това е ефективно.


Да, разбира се, ефектът няма да се види веднага, но ще се усети след години, когато започнем да работим и с най-малките деца, защото и сега може да се види, че децата, които сме успели да задържим в училище, променят и мисленето на родителите си. Причините, поради които се получава социалната изолация и този социален капан в махалите, е точно тази - че най-малките не са подготвени, когато влизат в училище, заради което изпадат. Като не са заети по цял ден, стават наркозависими, проституират, просят, имат криминални прояви... Ако ние ги подкрепим от ранна детска възраст и чрез тях променяме и родителите, ефект ще има, макар и след години. Аз съм убеден, че казусът има решение и този капан от толкова много години може да бъде премахнат, но трябват просто устойчиви политики и хора, които знаят какво правят. 


Само ромските общности ли имат нужда от такава подкрепа?


- Дадох го само като пример. По същия начин може да се работи в бедните райони в Северозападна България. Там има цели квартали с млади безработни хора - можем да ги подкрепим и тях по същия начин с консултации, с теренна работа, с открити приемни дори пред блоковете, защото не може да очакваме те да дойдат при нас. В крайна сметка сме тук, за да служим на хората. 


По вашите наблюдения нормализира ли се работата на Фонда за лечение на деца след скандалите там?


- Определено. Особено след връщането на Павел Александров аз съм малко по-спокоен, защото съм работил с този човек и знам колко е сърцат и какъв експерт е. С него сме имали случаи и през нощта да се обади за спешно съгласуване на дете, което буквално на следващия ден трябва да замине за операция.


Тези забавяния на документи с месеци от последната година, както и множеството необосновани откази, съм сигурен че ще спрат и работата ще се подобри, защото знам Павел как може да работи. Дано повече такива абсурди като намеса в работата на Обществения съвет да не се случват, защото е много грозно и показва страхливост и непрозрачност. Това според мен беше наказание към гражданските организации, защото те имаха мнение, бяха коректив, а предишното ръководство на фонда просто не искаше да има критично мислещи хора около себе си. 


За мен като бивш председател на Обществения съвет е много важно обществените организации да имат право да вземат решение, да не бъдат просто свидетели на това което се случва, защото тези хора помагат страшно много. Те често са организациите, които водят кампании за тези деца, така че няма как да ги изолираме. Много се радвам, че промените, които бяха наложени в правилника на Обществения съвет - с една дума зачеркването му - не се случиха, защото щеше да бъде много грозно и обидно. Щеше да е петно върху демокрацията в България.

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3356 Любопитно

    Да си в нужда винаги е унизително !
    Но у нас има професионални групи от хора които са социално слаби , инвалидизирани и многодетни но самотни майки който са зейнали за постоянни помощи !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Предишните 12 години беше същото (Симо, Станишев, Боко).

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  3. 3 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 966 Весело

    А социалната политика по времето на ГЕРБ беше направо манна небесна!

  4. 4 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1295 Неутрално

    А липсата на социална политика при управлението на ГЕРБ,беше убийствено.
    /Самозапалително/!

  5. 5 Профил на ladymerilin
    ladymerilin
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Неоспорим ФАКТ! Браво на младия зам.-министър, че поставя проблемите на масата без страх.
    Дано и новото правителство го запази, защото ми изглежда на кадърен специалист.

  6. 6 Профил на rssport
    rssport
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Що говорите глупости? Четете ли статията въобще или следите за нея по заглавието, което определено е извадено от контекста на цялото интервю! Калин Каменов е изключителен специалист в тази област и може да се справи, ако има повече време да направи реформите, които са нужни. Успех!

  7. 7 Профил на Veselin Stilyanov
    Veselin Stilyanov
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Калин Каменов е доказан специалист в своята област. Млади и неопетнени хора трябват на тази държава, за да изплува от блатото. Силно се надявам да е част от следващо управление на страната. Само като им видя муцуните на тези от ДПС, БСП и АТАКА и ми се драйфа...

  8. 8 Профил на japavlov11
    japavlov11
    Рейтинг: 381 Неутрално

    За жалост много точно интервю, което показва тъжната картинка до сега. Надявам се само този човек, да може да продължи работата си и в следващото правителство.

  9. 9 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 323 Неутрално

    Защо имаме склоност бързо да забравяме миналото.
    Да говориш за деполитизация на един сектор при положение,че ти си част от политическото статуково,това граничи с дебелкожиие. Как бързо забравихме,че и при герберовото управление определени организации и НПОта близки до партията , работеха и усвояваха парите по тези фондове. При всяка смяна на властта се случват едни и същи неща в този сектор. Колелото се върти,събитията се повтарят.

  10. 10 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Кво става тука бе... нали най-социалната партия взе властта с преврат преди една година. Кви са тия приказки сега.

    Няма шики-мики.
  11. 11 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    До коментар [#4] от "dedo pepo":

    Дядка по времето на Орешарски имаше повече самозапалвания, ама ти си повтаряй опорните точки. Инвалид ментален и физически.

    Няма шики-мики.
  12. 12 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2657 Неутрално

    Калин Каменов - след това интервю, едно откритие за мен.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  13. 13 Профил на rssport
    rssport
    Рейтинг: 218 Неутрално

    До коментар [#9] от "osuald":
    Стига опорни точки! Калин Каменов е много далеч от определението за политическо статукво! Запознай се малко с биографията му и за това, колко хора го признават като изключителен специалист. Всички дрънкат за партиите колко лоши били, ама никой не прави нещо по въпроса. Дано има повече качествени хора като него в различните формации, за да има избирателя от какво да избира. А не само да се оплаква по форуми!

  14. 14 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2140 Неутрално

    Както можеше да се очаква, от много социализъм накрая за истински нуждаещите се пари няма, за истински болните - също. Трябва да им събираме пари с СМС-акции.

    Като говорим за "скандинавския тип социална държава", там част от разбирането за "социалното" гласи, че всеки здрав и прав трябва да опъва каиша, няма извинение да не го прави. 82% заетост на населението 15-64 години!

    Тук у нас в култ е издигнат казусът как да НЕ се работи. Да не се работи е национална кауза. 1 милион пишман инвалиди, 2 години платено майчинство - европейски рекорд, детска градина до 7, гимназия до 19, бакалавър-магистър до 26. Англия: първолак на 5, абитуриент на 16, бакалавър на 19, магистър на 21 години ! На 65 ще се пенсионира с 44 години трудов стаж и заедно с бабката ще гледат каталозите с круизните пътешествия, да изберат кой остров ще навестят, облечени в гащи-хавайки. През това време българинът ще има 26 години трудов стаж и ще гласува за БСП, с надеждата да му уреди ранно пенсиониране, за да може да отиде на село, където да си произвежда всичко сам, защото пенсията стига само за захар, олио и битовите сметки.

  15. 15 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    "Дори имам съмнение, че част от неправителствените организации, спечелили проекти, не са до такава степен неправителствени"
    Добро утро!Болшинството не-правителствени организации в България са възникнали като правителствени.Едва ли това се дължи само на добрата воля на техните учредители.Известна вина имат и самите правителства.

  16. 16 Профил на strongest
    strongest
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Може и да е специалист човека, ама при ГЕРБ никога не е имало социална политика, нито доходите са се увеличавали. Години наред дясното управление замразяваше помощите за първолаците и вместо средства за детски градини - парите се ползваха за „лъскавата витрина„на властта, която трябваше да показва "успехите" на държавата.

  17. 17 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1839 Неутрално

    До коментар [#16] от "strongest":А за Дянковата социялна политика не споменава ! Завършил курсове за квалификация към Ханс Зайдел и Конрад Аденауер. Соросче.

  18. 18 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 427 Любопитно

    Калине, какви ги дрънкаш? Тези младежки центрове за професионална ориентация нищо не помагат, освен да харчат ежегодно едни пари за да могат едни хора да имат работа... Ако това е социалното- тъжна работа!

    Напредналите държави в ЕС не харчат излишни пари за такива центрове, а купуват един елементарен софтуер- програмка подобна на тест за интелигентност, която се предоставя на училищата за проф.ориентация на учениците в гимназиалните класове!

  19. 19 Профил на Другарката Михайловна
    Другарката Михайловна
    Рейтинг: 825 Неутрално

    Коооо?
    Какви ги дрънкоти този?

    Тотално сбъркан е този модел, в който се дават пари за стоене без работа...

    Или пък се дават пари за да имитираме, че се намираме на работа...

    То и без това българите не са от най-работливите... а така се стимулират да развиват вкоренения от социализма мързел.

    Принудителен труд и за затворниците също трябва да се въведе... да си изработват издръжката...

    Във форумите на Икономедиа е пълно с хленчещи конформисти.
  20. 20 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 811 Неутрално

    Политическото протежиране е отвратително. Какъв специалист, какви 5 лева. Първо без стаж и опит е назначен на длъжност директор на агенция. Точно както К.И. (дипломата не от значение). Махнат е поради несправяне с работата (провалите му не се огласяват, защото касаят деца).

    Подписваш каквото ти носим и това е. Точно като К.И. Така се управлява. Е не били заработили....

    Училището е основно място където трябва да работят децата. Но не се случва. Не можеш да допълниш с хубави неща едно опразнено от смисъл място. Всичко друго е манипулиране.

    Прост пример:
    Научават ли децата английски в училище? Както трябва да е.
    Не .
    Е как така, нали имат толкова години часове?
    Нали по рано до 89-та беше 7-11 клас (2+2+2+1 седмично) а сега е от 2 до 11 клас : 3+3+3+3+3+3+2+2+2+2 седмично?

    400% вповече, защо пак не става? 400%!!!!!!!!!!!!

    Какви политики, какви глупости.

    ГЕРБ приватизира цялата извънкласна дейност и направи косвено практически платено 30% от образованието.

    Момчето за всичко просто подписва (затова и не са заработили "центровете".

    Преди две години обществото отхвърли като фашистки проект за закон за закрила на детето. Не бе приет.

    Това е най-важната "дейност" в живота му. Провали се и логично трябваше да си отиде, дамо някога разбере връзката между фашизма и идеолозите на отхвърления закон. Фашизмът не е детска игра. И защо изобщо е попаднал на новия пост.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK