Тони Томпсън, представител на Световната банка: Готвим диагноза за българското здравеопазване

Тони Томпсън

© Георги Кожухаров

Тони Томпсън



Новият постоянен представител на Световната банка за България Тони Томпсън е от месец в страната. Роден и израсъл в Белфаст, досега не е идвал в тази част на Европа. Казва, че от доброволческите си мисии преди години в Индия и Ливан, както и от работата с в болница в Танзания, преди да започне работа за Световната банка се е научил да намира решения на всякакви проблеми. Още със самото му идване стана известно, че България ще поиска експертна помощ за новосъздадения Енергиен борд. В кои други сфери предстоят нови проекти на банката, как върви изпълнението на вече започнатите, какви предизвикателства вижда пред страната - по тези и други въпроси разговаряме с Тони Томпсън.


На фона на предишната ви работа какво предизвикателство е постът в България?


- Когато започнах работа в банката - преди 22 години, бях назначен в представителството в една държава. Там се научих да работя в тясно сътрудничество с хората на място. Работил съм в различни отрасли, бил съм в различни роли – занимавал съм се с въпроси на данъчната администрация, на икономическото развитие, с финансирането на проекти. Научил съм се как работи банката, за да подпомогне най-добре клиентите си. Много се радвам, че съм в България. Назначението ми тук дойде след конкурс - както всяка позиция в банката. Аз наистина безкрайно се зарадвах, че съм получил това назначение, и идването на този пост е много вълнуващо.




Специално за България какво наследство заварвате в изпълнението на програмите на Световната банка и взаимоотношението й с управляващите?


- Тук заварих страхотен екип и славата им се носи далеч извън границите на България. Огромно впечатление ми направи искреното и силно желание на всички от администрацията да постигнат нещо положително за България. Много окуражаващо е това, че много бързо реагират, обръщат се към нас и с комплименти за направеното от Световната банка досега. В момента водим разговори в областта на енергетиката и заедно с други международни финансови институции да помогнем с консултации на новосъздадения енергиен борд.


Когато се срещнахме с вицепремиера Екатерина Захариева, тя конкретно се позова на изготвения преди година доклад от екипа на банката за ситуацията в енергетиката и каза, че и сега го ползват непрекъснато. Това за нас е много важно, защото банката може да предостави много качествена техническа помощ. Вече сме доказали, че работим с високо качество, и е много приятно, когато можем да откликнем на молбата за помощ от страна на българското правителство.


Освен това работим с Министерството на здравеопазването по проблемите на финансирането на тази сфера. Трябва да поставим диагноза на ситуацията и да дадем препоръки за решаването на тези въпроси. 


Вече 22 години Световната банка присъства в България. И за този период взаимоотношенията й с България са преминали през, да ги наречем, различни сезони.


Има ли изоставащи проекти или програми, по които трябва да се ускори работата? Какво е състоянието на изпълняваните в момента съвместни проекти?


- В момента имаме два действащи проекта. За единия от тях се наложи преструктуриране заради натрупано забавяне. Става въпрос за проекта за развитие на общинската инфраструктура. Преструктурирането ще даде възможност екипът да изпълни целите си.


Редовно се срещаме с представители на Министерството на финансите, правим преглед на портфейлите, на резултатите, които се постигат, и така се определят областите, в които има проблеми.


След демократичните промени в България неколкократно Световната банка оказваше помощ на България в сферата на здравеопазването, но всъщност и до днес там няма направена значима реформа. При този безспорно обезкуражителен резултат за банката ще продължи ли тя с тази подкрепа и под каква форма?


- В сферата на здравеопазването предизвикателствата са големи навсякъде по света. Дори тези дни видях, че в моя роден град Белфаст прекалено дълго се чака Бърза помощ. Така че за България предизвикателствата са същите както и за много други страни. Развитието в това отношение е изключително трудно. Затова важното е човек да е заел позиция, така че когато възникне възможност, да използва тези свои позиции, за да върви напред.


Както вече споменах за енергетиката – това, с което се занимавахме преди година като че ли не даде резултат, но ето че сега постигнатото тогава се използва като изходна позиция.


Така че се надявам подобно нещо да се случи и в здравеопазването. В момента има екип, който се занимава с проучване на предизвикателствата при финансирането на здравната система. Работата на екипа ще е на два етапа – да се постави диагнозата на база на данни, събрани от НСИ, Министерството на здравеопазването и след това тя ще се използва, за да се разбере положението. Обобщението ще бъде предоставено на всички заинтересувани страни, за да могат те да постигнат консенсус. Той показва, че всички разбират ситуацията по един и същ начин.


Важно е да се знае, че решаването на тези въпроси в една държава става бързо, в други отнема повече време. Така че трябва да се види колко време за такова решение е приемливо за България и да се направят политически препоръки по политиките. Надяваме се, че диалогът в здравеопазването ще върви по този начин.


Същата констатация важи и за водния сектор, в който през годините бяха направени някои неща, но като цяло вероятно резултатът е разочароващ за банката. Там какво предстои?


- Както знаете, в Министерството на регионалното развитие беше разработена стратегия за периода 2014 - 2023 г. Това е първата стратегия в отрасъла, тя е прекрасно начало. Оттам нататък трябва да се изработи план за действие. Усилието е огромно, ангажирани са редица ведомства – Министерството на финансите, Министерството на околната среда и всички заинтересувани страни. Това действително е голяма крачка напред, защото доскоро такава стратегия нямаше. За да се изпълни всичко заложено по стандартите на ЕС, страната трябва да направи много. Инвестициите би трябвало да са огромни от данните, които виждам. Така че предизвикателството ще бъде голямо. Но аз съм оптимист. Когато се изпълнят няколко пилотни проекта, те ще дадат добър ориентир как да се върви напред.


С вашия мандат да се очакват ли промени в акцентите от работата на банката в България, нови програми или нов подход в прилагането им тук?


- Както вероятно знаете, в банката има вътрешни промени. Ние изменяме малко центъра на вниманието. Съответно това ще се отрази и на дейността ни в България. Основната ни цел е да се сложи край на дълбоката бедност и да се върви към просперитет, който обаче да се споделя от цялото общество. Ние не подкрепяме модела, при който отделни хора създават богатство, а останалите са бедни. Подкрепяме развитие, което включва всички. Затова е важно всички членове на обществото да се развиват и да имат достъп до образование, до здравеопазване. Затова се разработва стратегия за определяне състоянието на отделните държави и възможностите за преодоляване на пречките пред това така наречено споделено развитие. Така че искаме да проведем разговор по този въпрос с партньорите ни от България и след това да разработим стратегията така, че всички българи да могат да вървят напред. 


От това, което знаете за страната към момента, до какви изводи стигнахте за основните предизвикателства пред нея?


- Откакто съм тук гледам и уча, но от опита ми – 22 години в системата на банката, знам, че предизвикателствата са много и разнообразни. Това, което може би най-много ме изненада, е, че вниманието е изцяло насочено към проблемите. Разбира се, проблеми има, но има и хубави неща. В България има толкова хубави места, толкова история, храната е хубава, хората са много предприемчиви и изобретателни. Така че пътят напред съвсем не е толкова мрачен. А като следя публикациите, виждам, че има много предизвикателства пред управляващите. Зная, че нашата задача тук е да помагаме с какво можем.

С дъщеря си Грейс и кучето Сидър в офиса.

© Личен архив

С дъщеря си Грейс и кучето Сидър в офиса.


България е член на ЕС и това е основополагащо за нейната идентичност. През 2000 г. брутният й вътрешен продукт е 25% от средния за общността, сега е вече 45 процента. Очевидно за кратко време е постигнато много. В същото време 45% са много далеч от 100 процента. Така че предизвикателствата са България да върви напред и да изравни максимално бързо показателите си с тези на ЕС. Световната банка полага усилия да подпомага с каквото може правителството.


Няколко пъти споменахте енергийния сектор. В края на миналата година в свой преглед на енергийния сектор Световната банка констатира редица проблеми. Сега й първите ви срещи с представители на правителството са по този въпрос. По какъв начин виждате помощта на банката?


- Все още е рано конкретно да се определи, но съм съгласен с вицепремиера Захариева, че трябва да подкрепим създадения Енергиен борд и да надграждаме над анализа, който вече сме направили и над това, което вече е свършено от миналата година насам. Засега планът е, ако Енергийният борд се съгласи, да се разработи стратегия за отрасъла и за всички заинтересувани страни, за да се разбере по-добре какво е положението и да се окаже подкрепа на тази нова структура.


В момента има съвместен проект на Световната банка и Агенция "Пътна инфраструктура", обвързан с финансиране от ЕС, който предвижда да се изработи Стратегия за развитието на пътната инфраструктура в България. Какво може да се очаква от нея, доколкото България е доказала многократно, че се приемат тонове стратегии, които просто остават на хартия?


- Зная, че и двете са важни. Управление без стратегия води до хаос. Обратното е нещо безполезно. Така че по отношение на пътищата в стратегията посочихме различни нива – с ниски, средни и високи инвестиции. Разходите нарастват, като се върви нагоре по тази скала. В момента се правят средните инвестиции и очевидно има напредък. Виждам, че има някои пътища, които се нуждаят от ремонти, други са съвсем нови. Ако трябва да обобщим – ясно е, че стратегиите не са, за да стоят само по рафтовете, но има има нужда от ускоряване на изпълнението. Възниква и въпросът за усвояване на средствата – дали ще върви и сценарият за средни инвестиции, или ще се търсят големи вложения. Това правителството трябва да реши.


България навлезе във втори програмен период, в който ще разполага със значителни средства от европейските фондове. Това ще доведе ли до промени работата на Световната банка?


- Членството в ЕС е фантастична възможност за България. Това е начин да се оптимизира финансовият цикъл, нещо, което е много важно за страната. Така че аз не виждам конфликт, че България е член на ЕС, а от друга страна, се изпълняват целите на Световната банка като тази за намаляване на бедността. Всъщност идеята е различните възможности да се обединят, за да се постигнат тези цели. Подходът на българското правителство спрямо международните финансови институции е много добър – опита се да ангажира всички, така че те да се допълват в дейностите и на преден план да се извадят силните страни на всяка от тях. Като цяло съм оптимист. Ето например в приоритетите на ЕС е изграждането на първостепенни пътища, които са част от европейската транспортна мрежа. Докато при нас акцентът е върху онези пътища, които водят до 40-те процента от населението, които са най-ниско платежоспособни, така че да се постигне просперитет за всички. Ние бихме подкрепили работа по второкласните и третокласните пътища, защото така ще се създадат възможности за всички.



Програмата на Световна банка в България до момента обхваща 45 операции на Международната банка за възстановяване и развитие (IBRD) на обща първоначална стойност от около 3 млрд. долара еквивалент, в това число 15 заема за преструктуриране (1.73 млрд. долара.), 23 инвестиционни проекта (1.12 млрд. долара), един заем за намаляване на дълга (125 млн. долара), четири проекта, финансирани безвъзмездно от Глобалния екологичен фонд на банката (GEF) и две операции на Прототипния въглероден фонд на банката (PCF) и два проекта, финансирани безвъзмездно от Фонда за институционално развитие  (IDF). Към септември 2014 г. активното портфолио на финансираните от Световна банка проекти включва две операции с първоначално договорен размер от общо 165 млн. долара еквивалент. Наред с това е предоставена и безвъзмездна помощ в размер на 0.2 млн. долара от Фонда за институционално развитие  (IDF) към Световна банка.

Коментари (30)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1403 Любопитно

    То хубаво Световната банка ще постави диагноза, но ще се намери ли някой у нас да изпълни предписаното лечение?

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  2. 2 Профил на Nyama Znachenie
    Nyama Znachenie
    Рейтинг: 524 Неутрално

    [quote#1:"Кирето"] предписаното лечение?[/quote]
    за евтаназия ли става дума

  3. 3 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Чичо Тонииии, искам само да публикуваш заплатите на медицинския персонал от болницата в Танзания където си бил ..... да се посмеем малко на заплатите в българското здравеопазване. Сам ще стигнеш до диагнозата -комунизъм. Аре може да се видим в Белфаст в Спешната Помощ. Ще гледам да съм по-бърз от ирландците другия път.....

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  4. 4 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1340 Неутрално

    Диагноза имаме.
    Лечител няма.

  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9128 Неутрално

    " Членството в ЕС е фантастична възможност за България. Това е начин да се оптимизира финансовият цикъл, нещо, което е много важно за страната."
    Това е хубаво,но ние се оказахме толкова некадърни,че и това не можем да използваме,и парите не можем да вземем.

  6. 6 Профил на Кирето
    Кирето
    Рейтинг: 1403 Неутрално

    До коментар [#2] от "petrov9":

    [quote#2:"petrov9"]за евтаназия ли става дума[/quote]

    Ако се наложи, защо не?
    А сега да не би да е по-добре?
    На системи и всички чакаме кога ще се гътне...

    Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  7. 7 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1447 Любопитно

    Май ще има ампутацияя...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  8. 8 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Нещо на патологоанатом ми заприлича,

  9. 9 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    Диагнозата е КАПИТАЛИЗЪМ !
    А чичо ти Тони е от бацилите .

  10. 10 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 536 Неутрално

    По -скоро на здравеопазването ще е необходима аутопсия. По - големите си спомнят какво здравеопазване имахме през Тошово време. Но сега е модерно да се отрича всичко от комунизма. Настигнахме американците в най -големия им провал - здравно осигурителната система.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Too much цензура Баце.
  11. 11 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1231 Неутрално

    "...Тони Томпсън, представител на Световната банка: Готвим диагноза за българското здравеопазване..."
    Е сега вече ни разказаха играта.

  12. 12 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#10] от "townboy":

    Ей, още ближете на Тошо XXX-a .През соца лекарите взимаха по 180 лева , когато другаря стругар натегач за преходното червено знаме взимаше по 380-450 лева. А докторите ги изкарваха партийните секретари в събота да копат градинките пред болницата. Комунета, още искате да ви работим безплатно сякаш комсомолските бригади продължават....

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  13. 13 Профил на krasi62
    krasi62
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Подобни служители те карат да мислиш ,че в света е най добре да се занимаваш с даване на акъл. Направили били някаква препоръка ,но тя била не съвсем успешна и сега отново ще я направят, същото нещо и в здравеопазването и където се сетите. Така става ли бе момчета, коой държи сметка за изразходваните пари? Същата СБ направи модела на спешната помощ още преди 15 г. и сега сме обратно в изходна позиция, така решават нещата тези момци. Нямам им абсолютно никаква вяра, съмнявам се в тяхната компетентност и не бих им ползвал съветите за нищо.

  14. 14 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 581 Неутрално

    диагнозата е
    болен здрав носи
    сгради за болници
    лекари
    пациенти
    а апаратурата и инструментите за всичко са вносни

  15. 15 Профил на dr_t
    dr_t
    Рейтинг: 466 Неутрално

    А дали някой ще чуе и разбере анализите на банката?!?

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1476 Неутрално

    До коментар [#1] от "Кирето":

    И аз това си помислих и затова предлагам, освен диагноза, да сложат и един наблюдаващ хирург ( надявам се все пак да не е патолог).

  17. 17 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#13] от "krasi62":

    Никога СБ не е определяла модела на Спешната Помощ. Участвала е само във финансирането на модела който българските чиновници са избрали. Ако СБ определяше модела щеше да модела на САЩ –тоест носещ печалби. Има проект за оборудване на СП и на ОПЛ практики от Световната Банка и благодарение на който проект имам и аз един японски ЕКГ апарат на стойност около 6000 лева , който не бих могъл да си купя с 90% освободени и не заплащащи дори потребителската такса.
    Една банка дори да е занзибарска не е виновна, за скапаните правителства в една страна и сбърканите комунистически модел на организация. Единствената им грешка е ,че не поставят твърди условия за промени в посока пазарни правила и отказ от рекомунизация...

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2946 Неутрално

    До коментар [#17] от "Dr_Doolittle":

    Къде в Хипократовата клетва се говори за "пазарни правила" в медицината?! Въобще,за пари!

  20. 20 Профил на krasi62
    krasi62
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#17] от "Dr_Doolittle":

    Вместо да спориш излишно вземи и се запознай с реформата която СБ извърши в спешната помощ преди 15 г. Тогава се изградиха онези ЦСП, страната се районира и прочие действия. Това се смяташе за функционално и се прие от обществото, проблема е ,че сега се оказва ,че пак трябва да правим реформа в спешната помощ.

  21. 21 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Българското здравеопазване отдавна е умряло. А вие се въртите около нас с надеждата отново и отново да грабите, с помощта на управляващите.
    Отврат.

  22. 22 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2518 Весело

    [quote#17:"Dr_Doolittle"]не поставят твърди условия за промени в посока пазарни правила[/quote]
    Печалбата над всичко! Умри, но спечели парите, които трябва да дадеш на лекар!
    [quote#17:"Dr_Doolittle"]японски ЕКГ апарат на стойност около 6000 лева [/quote] И каква му е "производителността на труда"? При колко измервания на пациент се постига гаранция за безсмъртие или вечна младост? Или се пуска ЕКГ на всеки, който дойде? Тъй де, късогледството и настинката може да се дължат на нарушения сърдечен ритъм. За очила НЗОК не плаща, ама за ЕКГ плаща.

  23. 23 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    До коментар [#12] от "Dr_Doolittle":Така е. и моите работници вземаха повече от мен . Такава беше идеологията . Управляващата класа са работниците.
    Сега вземаш ли достатъчно ? А кой взема много повече от теб ? Тарикатите , мошениците , мутрите , курвите , крадците. Ха сега ми обясни коя е управляващата класа !

  24. 24 Профил на ddj29393868
    ddj29393868
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Тони тони, томпсън, томпсъм, сите у световната банка сте лумпени плачещи за разпъване на кръст, набиване на кол и клада - едновременно! Ама що ли нямам власт............

  25. 25 Профил на rex
    rex
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Нема начин да се не оправим. Дошъл ни е нов чиновник. Шъ оправи нещата. Пенкилер. Проджект мениджър. Неска в Зимбабве , утре в България. Цъкаме проектчета. Тикваме квадратчето и се местим на друг проджект. Днеска ромска интеграция, утре райзване на ауеърнес за половия живот на калинките, други ден здравеопазване. Колко му е ?

    Мразим Гоце и Любо Гоцев
  26. 26 Профил на andthensome
    andthensome
    Рейтинг: 466 Весело

    До коментар [#9] от "ahasver":

    Капитализъм не означава да плащаш и да не получаваш услуга насреща. Няма нищо общо с капитализъм това...

    the society that puts equality before freedom will end up with neither. the society that puts freedom before equality will end up with a great measure of both.
  27. 27 Профил на andthensome
    andthensome
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#22] от "wanderer":

    Не... конкуренция значи, подобряване на услугата и по-ниски цени. Печалба на всяка цена може само в бананови държави където потребителите не могат да избират кои услуги да ползват, а им пускат "държавни" монополи, които грабят както могат.

    the society that puts equality before freedom will end up with neither. the society that puts freedom before equality will end up with a great measure of both.
  28. 28 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2518 Любопитно

    [quote#27:"andthensome"]подобряване на услугата и по-ниски цени.[/quote]
    Коя "услуга"? Измерване на кръвното или на температурата? Тия двете си ги знам без някой да ме обслужва. Така както зная кога съм гладен.
    Лечението на грип? И с антибиотик, и без антибиотик (народна медицина във вида на греена ракия, чесън, лук, чай и др. подръчни средства) все е пет дена.
    [quote#27:"andthensome"]потребителите не могат да избират кои услуги да ползват[/quote] Да не би тук потребителита да знаят от какво са болни? Щото, ако знаеха, нямаше да дават луди пари за многоповтарящи се изследвания уж да им се постави правилната диагноза и да се предпише правилното лечение.

  29. 29 Профил на por.traktorist
    por.traktorist
    Рейтинг: 409 Неутрално

    диагноза за българското здравеопазване... ъъъъ, клинична смърт?

  30. 30 Профил на aanon
    aanon
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Има грешка в превода:
    "Тони Томпсън, представител на Световната банка: Готвим СМЪРТЕН АКТ за българското здравеопазване", ето оправих го.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK