Христо Намлиев, музикант: "Коса" победи комунизма

Христо Намлиев, музикант: "Коса" победи комунизма

© Анелия Николова, Дневик



Христо Намлиев е български музикант, съосновател на известната българска рок група от 90-те години Herman's Wolf Band. Завършил е философия, което се отразява в шестте издадени албума на групата (I, An Essay Towards A New Theory Of Vision, Hermaneutics, IV, V и VI), а след разпадането й се превръща в един от най-продуктивните театрални и филмови композитори, награден с "Икар" през 2013 г. за музиката към представлението "Вграждане" на Веселка Кунчева. "Дневник" разговаря с него за рок музиката и протестите и къде изчезна българската алтернативна музикална вълна от 90-те.


Къде бяхте на 10-ти ноември 1989 г.?


На 10 ноември бях на турне в Севлиево със Сатиричния театър, където работех като сценичен работник. Това е една от датите, на които всеки си спомня къде е бил.  Аз почти не съм ходил на първите митинги, защото бях на работа точно по времето, по което се провеждаха. Но когато вече трябваше да се свалят, бях там.




Атмосферата, както всеки ще ви каже, беше леко наивна еуфория, защото никой не знаеше какво точно иска да се случи. Всички знаеха само, че не искат предишното. В последствие се оказа, че сме си го представяли по различен начин - едни искаха държавата да се запази като някакъв хегемон, втори искаха точно обратното, трети гледаха да откраднат нещо... А основната маса според мен бяха четвъртите, които не знаеха какво искат. Затова мощната първоначална вълна се отече в десетки други.


Това важеше ли и за музикантите?


Аз съм активно свирещ по рок групи от 1989 г., през 1991-92 г. се създаде Herman's Wolf Band, но не съм участвал в първите протести като музикант. Около 1995-96 г. свирихме по общи концерти за СДС. Но не сме били активно ангажирани с разни кампании - други бяха.


Ще започна малко по-отдалеч с историята на рока. Малко преди падането на комунизма се създадоха няколко знакови групи, които бяха извън системата. Нарочно няма да казвам имена, защото ще забравя някой. В първите години - от 1991 до 1994 г., с появата на първите частни студиа, стана нещо като взрив. Изникнаха много музиканти и много стойностна музика, особено около клуб 113+ в университета, музика, която беше съвсем в крак със западните тенденции. А хората с пари тогава по-лесно ги даваха за записи с идеята, че правят нещо - че биха спечелили и те някаква популярност, например. Това, разбира се, се оказа химера.


В един момент стана така, че хората с пари поискаха да чуят някъде това, в което са инвестирали. А освен "Радио Тангра", което нямаше национално покритие, много силните национални държавни медии бойко се окопаха, вдигнаха бетонни стени и се оказаха неприкосновени за тази вълна.


Навсякъде на запад тогава се слушаше рок като Лени Кравиц и "Алис ин Чейнс". Националните медии обаче неглижираха това и нас за сметка на една по-безобидна попмузика.



Но дори попмузиката от началото на сякаш 90-те сякаш беше по-ангажирана с големите обществени събития - например концертите "Не на страха" на Дони и приятели. Защо този феномен поотмина?


Общо взето това е свързано с развитието на държавата.  По времето на Филип Димитров цареше оживление. До 1994-95 г. някъде все още ни владееше първоначалният импулс от 10 ноември и се бяхме втурнали да записваме по студиа и студийца. Когато започна западането, 1995-97 г., всичко отиде в киреча. После през 1998 г. отново имаше възраждане, започнаха да се организират различни фестивали като Берковския... И после пак, ръц - назад.


Защо стана така?


Мога да го обясня по-скоро социологически. България е изпуснала трите най-активни десетилетия в музиката и цялото изкуство на XX век - 50-те, 60-те и 70-те години. Между 50-те и 80-те години се случва една генерална промяна, това, в изкуството, са разбира се, трите декади на рокендрола.


През това време тук има спорадични опити за рок, някои от които доста добри, но като цяло изтикани встрани от основната партийна повеля за безполова безобидност. Чак в края на 70-те и през 80-те българските групи започват да звучат и да приличат на западните образци, но дори тогава бяха филтрирани през изискванията на държавните комисии.


Всичко останало беше естрада - нещо огромно, което се лееше денонощно от всички възможни радиоточки, радиостанции и телевизията. Представата за популярна музика на хората, живеещи отвъд областните центрове, които в края на краищата са мнозинството, беше формирана на тази база.


А тази музика беше толкова ялова и постна, че това принуждаваше хората да въртят антените и да ловят сръбското. В ранния сръбски турбофолк инструментариума беше като на рок група. Хората го търсеха, защото в него имаше повече енергия, отколкото в цялата продукция, която вървеше по нашето радио. Това и фактът, че сръбската музика е по-близко интонационно до нас от някаква си съветско-италианска естрада, доведе до сегашния попфолк.


След промените търсенето определи предлагането. Първоначалният взрив на българска рок музика постепенно се сблъска с една медийна стена - при нас например беше, защо пеете на английски? Беше невъзможно да преминеш отвъд локалната популярност без националните медии.


Herman's Wolf Band доби някаква популярност само защото неизвестен за мен режисьор в телевизията беше харесал клипа на песента ни Keep on Rocking и го въртеше през цялата 1994 г.  Впоследствие други групи се ориентираха много добре към вкуса на нацията и в леко модернизиран вариант завладяха овакантената от естрадата ниша, а отговорните лица в медиите ги приеха без никакъв проблем.


Тази периодизация съвпада с десните управления в България, и с големите протестни вълни през 90-те. Редно ли е да поставим равенство между рока и протеста в България и между рока и десния избирател, както изглеждаше в първите години?


Е,  задължително е тези хора да са хора на протеста. Тази музика беше отрицание на целия соц - той затова толкова се страхуваше от нея. Много инстинктивно разбираше, че в тази музика има свобода, която няма нищо общо с неговата версия на свободата.


Все още смятам, че една от най-големите грешки на тоталитарния режим беше пускането на филма "Коса". Те, с тъпите си полирани мозъци, си мислеха, че това е антивоенен филм, а той всъщност е филм за свободата. И ние изведнъж видяхме разни хора, които ходят насам-натам, търкалят се по тревите, без милиционерът да ги арестува... Този филм даде много голям импулс на хипарията тогава. София се напълни с едни шарени хора.


Та най-нормалното беше малцинството, което някога слушаше западна музика, да тръгне към политическата сила, която в някакъв смисъл го олицетворяваше. Един запад, който беше много мъгляво понятие, защото почти никой не го беше виждал. Повечето май си го представяха като същото, но с корекоми, малцина си даваха сметка, че това означава друга икономическа система, сериозна работа, инициативност. Свобода, ама истинска.


И до какво доведе наличието на шарени хора? Не е ли пускането на филми като "Коса" по-скоро клапан за изпускане на напрежението?


Не, това беше недоглеждане според мен. Освен това те си бяха повярвали, че са победили. Когато видяха, че Америка загуби Виетнамската война, развързаха леко примката. А децата на партизаните бяха израснали в западен лукс, така че им беше ясно, че официалната версия е някакъв булшит.


Това, което раждаха "Коса" и музиката, беше едно неосъзнато пасивно неприемане на системата. Но на никой от нас не му е минавало през ум - а и да е, не го е вярвал - че тази тежка конструкция някога ще рухне.


Затова отговорът бе едно вътрешно отхвърляне - привидно се движиш по правилата, дремеш по комсомолски събрания, ходиш по манифестации, ако те накарат... Но вътрешно нямаш и грам идея да строиш социализъм. Идеята ти е да намериш някоя по-хубава работа, ако може и по цивилизацията да мръднеш, да си купиш тая плоча на Led Zeppelin...


Тоест съпротивата на музикалните субкултури беше за някакъв вид индивидуална свобода, а не срещу режима.


Да, търсиш да си различен. Това е супер банално - че комунизмът потиска всякаква индивидуалност, че създава едноизмерни хора по Маркузе. Нашето не беше порив за смяна на системата - поне за мен и хората около мен. Отхвърлянето беше вътрешно, а не на идеологическо ниво, не е било интелектуална съпротива, както може би сред някои от по-големите от мене. Ние чуехме ли марксизъм-ленинизъм, автоматично ни падаха клапи на ушите и преставахме да обръщаме внимание. Говорете си, ние ще си слушаме "Ролинг стоунс".


Но всъщност това беше много силно. Защото онова, което им счупи системата, е че хората спряха да вярват в нея. Особено това, че нашето поколение и онова преди нас, което точно навлизаше в активната си възраст, абсолютно не вярваше в нея, направи разривът по-бърз. В крайна сметка всяка система на обществени отношения се крепи на доверие.


Ние затова сме в такава кочина в момента, защото никой на никого не вярва.



Herman's Wolf Band кога я сформирахте? И на кого дадохте своята подкрепа?


Групата е сформирана през 1992 г., издадохме първия си албум през 1993 г. и съществува до 2002 г., когато фронтменът ни Духи почина. Не сме имали много участия в предизборни кампании, освен ако не се лъжа в няколко сборни концерти за Петър Стоянов.


Но, пак да кажа, ние твърдо си пеехме на английски. А това не върши работа, защото повечето хора искат да чуят нещо разбираемо, с ясно послание, на български. Така че и там не се вписвахме с нашия твърдо западен рок.


В тези концерти групите по убеждение ли се включваха или и като вид поръчка?


Ако става дума за СДС -  основно по убеждение. Но финансовият интерес беше много сериозен. Тогава изборите бяха доста сериозен вулкан на предизборни средства и партиите даваха доста пари. За една кампания на Александър Томов - в някоя от многото конфигурации, забравих кога, се разнасят легенди в това отношение.


Каква музика се свиреше по тези концерти? Защото после застъпиха изпълнители като Веселин Маринов и Азис.


Каквато дойде. Може би на принципа за всекиго по нещо. Накрая задължително излиза Валя Балканска или някоя друга балканска. БСП също викаха рок групи, може би с наивната идея да привлекат младите, а по-вероятно с идеята "дай да оправдаем едни кинти", защото с парите за кампаниите е голяма каша.


Свиреше се по всички флангове, но това тогава беше най-сериозния доход за музикантите. Така че в известен смисъл те най-много се радваха на предсрочните избори.


Това нещо с многото пари обаче умря още през 1997 г.


За да продължим с историята на групата, през 90-те клубния живот много рязко умря. Появиха се местата за тъй наречен "норвежки репертоар", скъпи барове, където трябва да свириш редовните три Бон Джоуви-та, двете на "Кис" и така нататък... Ние не искахме да станем такава банда и се разпръснахме по други формации.


Ако рокът е музиката на протеста, по сцената в България днес излиза, че не сме протестно настроени.


Донякъде това е така. Макар че в момента сме част от света, а аз не мога да се сетя за добро рок парче в световната култура изобщо през последните 10 години. Едно от парадоксално хубавите неща в началото на 90-те тук беше липсата на музикална индустрия и мейнстрийм, която на запад ограничава и се опитва да те сложи в някакъв калъп. Все пак ние направихме 30-минутно парче във втория си албум.


Аз мисля, че свободата не е изчезнала. Става дума за смяна на поколенията. Мисля, че нашата държава, макар и бавно, се нормализира. Отварянето към света, дори напускането на младите към чуждите университети - защото те не могат всички да останат навън - ни бута към по-добро. И мисля, че това ще се върже и с музиката.


Аз вече не съм от най-младите, но виждам, че музикалният ентусиазъм не спира. Има много нови групи - макар и да се профилираха към по-тежкия звук, който си има обособена публика. Това, което много трудно ще умре, е тази генетично вкопана естрада. В България дори голяма част от рапа звучи като нея.



Тези нови групи ангажирани ли са  с някакви обществени послания?


Като цяло са аполитични. А и тази аполитичност беше набивана много успешно в главите ни през последните 25 години - това беше много умен стратегически ход от страна на БСП, да внушава, че всички са маскари.


Но едно ще ви кажа - никой от тях, при никакви обстоятелства няма да гласува за БСП. Рок почитателят може да не гласува, но ако гласува, ще е в десния спектър. Това разделение между ние и те продължава да съществува, каквито и усилия да са правили, за да ни приобщят.


Но вашият съратник в  рок група "Магистри" Евгений Дайнов смята, че "измъкването от културна криза чрез рокендрол е български патент". И че вече сме се измъкнали.


Евгени е краткосрочен оптимист, за разлика от мен. Не мисля, че ще стане толкова бързо и лесно. Но твърдението е вярно за пасивната съпротива срещу режима, за която говорихме - след 10-ти тази свобода се изля в огромна гражданска енергия и въпреки загубата на първите избори, мисля, че създаде нещо, което те не очакваха.


Не очакваха такова отрицание. Те си мислеха, че ще си стиснем ръцете и цялата власт ще остане в тях, за да продължат да крадат. Репликата на Петър Младенов за танковете е именно това - не сериозен призив, а ужасната изненада, че хората освиркват него, дето уж им е дал свобода. Това се дължи и на този дух на свободата, който е есенцията на рокендрола.


А би ли наистина рокендролът чалгата?


Не съм съгласен с такова сравнение, защото това са две абсолютно различни неща и аудиториите им изобщо не се припокриват. Те не звучат и по едни и същи медии и в това отношение дори трябва да признаем, че поп-фолкът се явява леко дискриминиран. Не че ми липсва.


Хората, които слушат чалга, никога няма да прослушат рокендрол. С това не искам да кажа, че нещо им има. Всеки трябва да може да слуша каквото си иска - това е много важно и абсолютно базисно. 

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 808 Неутрално

    у наше село има почитатели на по-късния и по-твърд рок, щото вече 70-те можеше някой и нещо да чуе от света, но корените на рока - блусът и психоделиите от края на 60-те, Боб Дилън и цялата американска хипария от 60-те - не са много популярни, а без тях рок нема

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  2. 2 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    Добро интервю... Трябва да поиздиря някои от парчетата на Херманс, признавам, че не съм ги слушал досега...

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  3. 3 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2617 Неутрално

    Не знам дали пускането на филма "Коса" е била една от най-големите грешки на властта ( би било наивно да смятаме, че е така), но наистина имаше огромно въздействие върху младежта.
    Аз лично ходих 7 (седем) пъти да го гледам и всеки път като излизах от киносалона, усещах, че дишам по-леко.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  4. 4 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1401 Гневно

    Препоръчвам на автора,да свали и прослуша албумът "13" на вокално-инструменталната група "Black Sabbath",за да не се излага с изказвания ,че в последните 10 години не се било създало нищо стойностно.

  5. 5 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 2747 Неутрално

    Чалгата би рока поне в политиката.

  6. 6 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 2747 Неутрално

    До коментар [#3] от "Jessika":

    „Коса“ и „Ах този джаз“ бяха нещо като парад на несъгласните. Усещасеше се съпричасност и единомислие. И концерта на Куин в Будапеща.

  7. 7 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 793 Неутрално

    [quote#2:"The Shadow"]Добро интервю... Трябва да поиздиря някои от парчетата на Херманс, признавам, че не съм ги слушал досега...[/quote]
    Става въпрос за Hermans Wolf Band, един вид американска по душа band пеещи на американ инглиш с лек ямболски акцент а не за някакви си Херманс.

  8. 8 Профил на Реформатор Пръмов
    Реформатор Пръмов
    Рейтинг: 471 Неутрално

    ...съосновател на известната българска рок група от 90-те години Herman's Wolf Band...
    ==============

    Ко ?

  9. 9 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2403 Неутрално

    До коментар [#6] от "Трябва съдебна реформа":

    Бих прибавил и "Флаш данс." Дори и соц кинематографиите правеха музикални филми да чупят шаблона през 70-те-"Старци берат хмел" на чехите и ""Изстрел в петолинието" на Румъния. Ние отвърнахме с "Оркестъра."

  10. 10 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 483 Неутрално

    малиии, поредния набеден ....музикант бил, добре , че е глЕдал Коса, та се е ИнфорМИрал
    Вероятно музиканта живее в неква яка заблуда
    Коса е мн добър, по мюзикъл, който се е играл над 20 години на Бродуей, ма не филма създаде Софийската хипария

    Плешивото куче си актуален за времето
    Все пак Коса го пуснаха по екраните 1980 година, а Плешивото куче 1981 година,Лейди пънк,

  11. 11 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1323 Гневно

    До коментар [#10] от "ana_ni":

    "Набеден" е... как да Ви кажа... доста неуместно използвана от Ваша страна думичка.

    Свобода за Надежда Савченко!
  12. 12 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    http://www.youtube.com/watch?v=oBfa-1JBw1A

    Keep on rockin' , Ицо!!!

    Свобода за Надежда Савченко!
  13. 13 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 516 Неутрално

    Абе има мнение човека окей ...обаче кои подяволите са Herman's Wolf Band??? А и в последно време Непркъснато се появяват някакви бунтари от онова време и преповтарят и потретят някакви съждения опитвайки си да ни се представят като каймака на софийският ъндър граунд .Ква "Коса" кви революции ..?????Иначе Най запомящо се (според мен)от Коса е любовницата на Мик Джагър -Марша Хънт...

  14. 14 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    [quote#13:"the_fat"]Абе има мнение човека окей ...обаче кои подяволите са Herman's Wolf Band??? А и в последно време Непркъснато се появяват някакви бунтари[/quote]

    Хич не става дума за "напоследък". От доста години ги няма - откакто се спомина певецът им - Духи.

    Свобода за Надежда Савченко!
  15. 15 Профил на Шапчица
    Шапчица
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    [quote#3:"Jessika"]Не знам дали пускането на филма "Коса"[/quote]

    Мисля, че "Коса" е един от 5-те най- хубави филми на 20-ти век. И най- силният антивоенен! Поне от тези, които съм гледала

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  16. 16 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 516 Неутрално

    До коментар [#9] от "man_un":

    The Last Waltz макар и бая окастрен (не показа Ерик Клептон)
    бе по бунтарски от Коса....в контекс с мислите на господин Намлиев....обаче как бяха забравили да орежат и Нил Янг не знам

  17. 17 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Името произлиза от Херман Хесе и неговата книга "Степният Вълк". И да, имаше много стойностна музика по тяхно време. Херман'с бяха една от тези стойностни групи. Слушал съм ги. Даже се разказваха анекдоти за това как техният клип бил десетина пъти по-евтин от някаква песен на Дони и Момчил дето сега не я помня. А Херман'с ги помня след толкова години , макар че никой не е писал за тях от сума и време. След Жан Виденовият колапс всичко отиде по дяволите и дойде цунамито на чалгата.

  18. 18 Профил на stephanco
    stephanco
    Рейтинг: 442 Неутрално

    "Коса"... Ех,..., дълбок и неизличим спомен от младостта ми...
    Е, до пет гледания не го докарах, но три пъти го гледах филма, всеки път откривайки нещо ново и ново, с все по-отворени очи и съзнание...
    Ех, младост, ..., радост...

    Честността е най-добрата политика! Българите ставаме все по-прости, все по-бедни, все по-болни и все по-малко ...
  19. 19 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Коса е силно левичарски филм ако може така да се нарече един филм.
    Свободата по онова време беше ограничавана не само в Съветския блок.

  20. 20 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Като чете всички тези статии човек ще каже, че българите са най-големите дисиденти...
    Защо в България нямаше филми като Плешивото куче, нямаше групи като Омега, Локомотив ГТ?
    Дори и съветският рок беше по-напред от нашия
    Едно е да правиш такава музика преди 1989, друго - да свириш на политически митинги за пари 1993.
    Айде стига вече, тия ги разправяйте на фенките набор '98

  21. 21 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#18] от "stephanco":
    а аз от 7 дни - 7.
    знаех го наизуст.
    Помня, че много ме впечатли сцената, когато попитаха един от мобилизираните по време на наборната комисия дали е обратен, (щото си беше лакирал ноктите на краката май) а той отвърна "не, но не бих изритал Мик Джагър от леглото си"
    и си казах тогава, брех, е на това му се казва любов към рока

  22. 22 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2511 Неутрално

    До коментар [#18] от "stephanco":

    https://www.youtube.com/watch?v=fhNrqc6yvTU

    All comments are needless!

    Да разлая троловете!!
  23. 23 Профил на Yuri Dobrev
    Yuri Dobrev
    Рейтинг: 550 Гневно

    Facing a dying nation
    of moving paper fantasy'
    listening for the new told lies
    with supreme visions of lonely tunes.
    Този горе си кръстил групичката някак, друг ми обяснява за Херман Хесе( да вземе да прочете " Игра на стъклени перли". Единствената група, която може да носи името на романа е "Steppenwolf"-Born to be wild, Magic carpet ride, America ,където пеят :"America now is a monster and will not obey", а първата песен е от филма "Easy rider"-еднакво велик ,ако не и по от "Коса".Айде у десно!!! Бъдете здрави!!!

  24. 24 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Гледах "Коса" през 80-та. Бях наистина впечатлен и разтърсен. Подобен мюзикъл си беше нещо напълно ново за мен, но да се твърди , че този великолепен филм е свалил нещо е нелепо.
    Нагнетил е мнението на американците против мръсната война.
    Нещата трябва да се съотнасят към своето време и обществена ситуация.
    Другото си е обикновен антикомунизъм или обикновена глупост...

    От идиоти отговор не чакам
  25. 25 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 426 Неутрално

    "Keep on Rocking" е едно от най-яките БГ парчета евър. Лека му пръст на Духи.

  26. 26 Профил на stephanco
    stephanco
    Рейтинг: 442 Неутрално

    [quote#22:"lone_wolf"]All comments are needless! [/quote]
    Благодаря за линка от все сърце!

    Честността е най-добрата политика! Българите ставаме все по-прости, все по-бедни, все по-болни и все по-малко ...
  27. 27 Профил на Жупел
    Жупел
    Рейтинг: 214 Неутрално

    "Но когато вече трябваше да се свалят, бях там." (на митингите)

    Пореден "заслужил борец" срещу комунизма.

    Но иначе - " привидно се движиш по правилата, дремеш по комсомолски събрания, ходиш по манифестации, ако те накарат"

    Благодаря за това суперсъдържателно инетрвю с този културтрегер.

    Апропо, защо не го питахте какво мисли за Вежди, след като "реформаторите" отново върнаха Б.Б. във властта?

    Господ изля върху Содом и Гомора като дъжд жупел и огън от небето, и съсипа тия градове и цялата околност и всички жители на тия градове, и растения земни
  28. 28 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#24] от "chudomor": "Другото си е обикновен антикомунизъм или обикновена глупост... "
    ... и аз гледах филма когато излезе ... не беше антикомунизъм , а по-скоро обратното (тия в час ли са въобще и знаят ли за какво става дума във филма). Сега е без значение ... каквато и да е новина , ако не е свързана с антикомунизъм ... въобще няма да се появи. Аман от смешни напъни

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK