Проф. Евгения Иванова: Не допускам, че "Ислямска държава" може сериозно да спечели когото и да било в България

Евгения Иванова

© Антон Попов

Евгения Иванова



Професор Евгения Иванов е преподавател в департамента за политически науки на Нов български университет. Тя автор на монографии, сред които "Балканите: съжителство на вековете. Изследване върху (не)състояването на балканската модерност", "Отхвърлените "приобщени" или процесът, наречен "възродителен" и "Българското дисидентство". Наскоро представи сборника "Помаците: Версии за произход и съвременна идентичност". "Дневник" й зададе въпроси по мейл във връзка с акцията на ДАНС от вторник срещу мюсюлмани, заподозрени, че са привърженици на "Ислямска държава", заради нейните преки наблюдения върху квартал "Изток", откъдето са и повечето задържани.

Напомня ли ви акцията на ДАНС от вторник на тази от 2010 година? Как ще коментирате действията на прокуратурата и ДАНС, които признаха, че са включили толкова много полицаи, за да демонстрират воля на държавата?


- Обиските и арестите, извършени през 2010 г. в домовете на някои имами и в джамиите, бяха провокирани от едно международно съвещание на вътрешните министри по въпросите на ислямския тероризъм, което трябваше да се състои на другия ден. Не зная от какво са провокирани сегашните акции. Струва ми се все пак, че волята на държавата би могла да се проявява по-често по отношение на кражбите и убийствата, които действително заплашват националната сигурност. В тези случаи (изобилни и в ромските квартали) органите на реда се оплакват, че нямали достатъчно ресурс да се справят с тях. Имат обаче ресурс да стоят пред парламента или да бранят държавата от ислямска заплаха, за която никак не е сигурно, че съществува.  


Трябва ли да има "генерална превенция" (по думите на Владимир Писанчев) срещу възможни прояви на "Ислямска държава"? Доколко те са възможни?




- Разбира се, че превенция трябва да има. Но тя би трябвало да се основава на дълбоко познание както на същинските проявления на ислямизма, така и на детайлна информираност за поведението на заподозрените. Иначе ще се окаже, че преследваме някакви хора, понеже не дотам умно са се повлекли по някаква мода. Наслагали са си "нетрадиционни" атрибути, за да се изперчат във "Фейсбук" – без при това да се крият, а ние сме ги изловили, за да предотвратим терористичен атентат. 


Дори самата употреба на понятието "радикален ислям" показва некомпетентност. Това е понятие от сферата на религията, което няма нищо общо с националната сигурност. Понятието, чийто политически смисъл би могъл (в някои случаи) да се свърже с тероризма, е "ислямизъм". 


С какво "Ислямска държава" може да спечели симпатии сред хората в България?


- Не допускам, че "Ислямска държава" може сериозно да спечели когото и да било в България, но не изключвам възможността някои хора до такава степен да се почувстват унизени и отхвърлени, че да поискат да си отмъщават на света. Именно такава е мотивацията на немалка част от онези, които се присъединяват към "Ислямска държава". Разбира се, стимулът може да бъде и финансов, но вие ме питате за симпатии… 


Вие познавате ромското население и имате наблюдения върху квартал "Изток" и по-конкретно Ахмед Муса Ахмед. Може ли да споделите своите впечатления.


- През февруари миналата година бях в дома на Ахмед Муса, за да го интервюирам. Първото, което ми направи впечатление, беше богатата библиотека – не само теология, а и светски книги - романи например. Майка му има магазинче, тъща му прави и продава пици, а жена му, изглежда, предимно чете и отглежда четирите им деца. Никоя от тях не беше с никаб (бурка). Говореха предимно жените.


Преди да приеме исляма, Ахмед се казвал Ангел. Бил кръстен, четял Библията. Чул за исляма в Австрия. Работел там по строителството. Понеже живеел в една джамия, постепенно се запознал с исляма. Ходжите го излекували от шизофрения – четели му Корана.


Най-напред прочел Корана на турски. Сега вече можел и на арабски, който научил в Египет. Там учил само езика, не ислям. След това завършил училището за имами в Сърница с директор Сеид Мутлу – главен обвиняем по делото в Пазарджик. "Не отделям четирите месхеби (школи в исляма), вземам от всеки онова, което е хубаво – каза Ахмед. - В Сърница учехме ханифитски ислям."


За ханифизма (школата, следвана на Балканите) казва "нашето течение". След това съвсем чистосърдечно призна: "Ще се моля, както Пратеникът се е молил, но ако ми дадат мерцедес, защо да не го взема?"


Първия път го осъдили, защото в Кьолн се свързал със забранената секта капланджии. Спял, където намери, включително при тях.  "Откъде да знам, че били забранени?" Така и не разбрал много от учението им. Не знаеше, че Каплан проповядва държава, основана на Шариата…


Хората там през последните няколко години масово приемат исляма. На какво се дължи това? А част от мюсюлманите започнаха да търсят "истинския, правилен начин" за проповядване на исляма. Какво  е мястото на ДАНС и агентурния апарат при такава тенденция?


- Вярно е, че все повече бивши християни от махалата приемат исляма. Но е вярно и обратното: мюсюлмани приемат християнството в неговия евангелистки вариант. Често като причина за обръщенството се сочи някакво чудесно изцеление: от шизофрения, както при Ахмед, от различни видове рак. 


Съвсем близо до къщата на Ахмед е евангелистката черква, много посещавана. Евангелистите никак не обичат мюсюлманите, но признават, че откакто приели исляма, спрели да крадат. 


Разбира се, чудесното изцеление и внезапното религиозно просветление едва ли са единствената мотивация. Възможно е да има и инерция, възможно е да има и пари или някакво облагодетелстване. Нито един от тези мотиви обаче не е достатъчен да предизвика мащабна акция на ДАНС. 


Освен това със "спящите клетки" би трябвало да се действа не мащабно, а внимателно. За да не се събудят…


Какви са вашите впечатления от Ахмед Муса и неговото обкръжение. За него в квартала говорят като за спасител - "не крадем, не пием, не се караме с жените си" -  са част от най-честите аргументи, които хората от квартал "Изток" искат да изтъкнат, за да докажат благоприятното влияние на Ахмед.


- Никой не ми каза, че Ахмед е спасител. Не го твърдяха и младите мъже, в чието обкръжение го заварих. Повечето от тях са от християнски семейства. Приели исляма още преди Ахмед да се завърне от Австрия. Наричат се помежду си "братя". Носят български имена. Само имамът Баязид е от традиционно мюсюлманско семейство. Чичо му също бил имам.


Жените, облечени с никаб, по това време бяха рядкост в махалата. Една от тях е дъщеря на Ахмед. Преподава ислям на момичета. Други ходят обикновено забрадени, трети – гологлави. Повечето са с български имена. Възможно е след присъдата над Ахмед "нетрадиционните" облекла да са се увеличили – поне това видях по телевизията. Възможно е след последната акция още да се увеличат. Предполагам, това е техният начин да изразят протест.


Докато течеше процесът, интервюирах различни граждани в центъра на Пазарджик. Твърдяха, че забулени жени се появяват много рядко – ако отиват на пазар или на лекар. Не казаха, че се дразнят от тях. Възможно е това също да се промени – общностите да се втвърдят и да започнат да се мразят. Хората се намразват, когато се страхуват: едните – от тероризъм, другите – от мащабни акции на ДАНС…


Може ли да се каже, че делото срещу другите 12 мюсюлмански духовници е оказало някакво влияние, че да се стигне до тази ситуация?


- Делото срещу мюсюлманските духовници оказа влияние върху мюсюлманите по принцип. Те се почувстваха обидени и дискриминирани. Дори и най-атеистично настроените. С изключение може би на Недим Генджев и обкръжението му. Някои дори смятат, че именно той е инициаторът на цялата баталия с "радикалния ислям". На мене обаче ми се струва, че Генджев е твърде ниско ниво. Способен е да сипе ритуални проклятия, но едва ли може сам да предизвика толкова мащабни погрешни ходове. 


Колкото до връзката на Ахмед с останалите обвиняеми по делото, тя беше загадка за повечето наблюдатели. 


"Нищо общо нямам с останалите – обясни ми той. - Познавам само Мутлу, Салих (мюфтията) и един-двама от другите. Отначало ме призоваха като свидетел, а на другия ден – хоп! – обвиняем. Сложиха ме при тях, защото съм осъждан, за да ги натопят покрай мене."


Какво влияние оказва фактът, че мюфтийството се разграничи от местата, на които акцията се проведе. Може ли тази институция да окаже влияние върху  общности, подобни на тази в квартал "Изток"?


- Поведението на мюфтийството още след медийния фишек, пуснат от дружба "Родина" - че децата в Пазарджик си играят на "Ислямска държава" – силно ме озадачи. Не беше моя или на други учени работа да обясняваме, че става дума за сценка от Корана. Това трябваше да направи мюфтийството. 


Не зная защо се дистанцират (както впрочем и ДПС). Може би мислят, че да защитят цигани, означава да се компрометират? Ако наистина е така, едва ли ще продължат да имат влияние в квартал "Изток"… 

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK