Петър Диков, главен архитект на София: Най-големият проблем е разминаването между претенциите и поведението на хората

Главният архитект на София Петър Диков

© Велко Ангелов

Главният архитект на София Петър Диков



Петър Диков е главен архитект на Столичната община от 2006 г., назначен от тогавашния кмет на София Бойко Борисов. Към работата му има постоянни критики както от граждани, така и от опозицията в общинския съвет. "Дневник" разговаря с него за развитието на централната градска част, за транспорта - автомобилен, градски и вело, за все така замърсения въздух с фини прахови частици. Също така и за най-големия проблем на града според него и при каква грешка би подал оставка, която многократно му е искана през годините.


Докъде стигна конкурсът за четирите зони в центъра на София, с което се очакваше той да бъде изцяло преобразен? Конкурсът за едната, при който спечелилият проект предвиждаше тунел под "Цар Освободител", пропадна заради жалба на участници. На какъв етап са останалите - за пространството около "Граф Игнатиев", за Орлов мост и за катедралата  "Св. Александър Невски"?
- За трите зони с победители са подписани договори с проектантите. Миналата седмица гледахме предварително проектите и фирмите имат ангажимент до края на февруари да приключат ескизните документи. Доста се стараят колегите - направили са филмчета, презентации, които са доста впечатляващи. Ще ги пусна в сайта на направление "Архитектура и градоустройство", ще направя обществено обсъждане. След това през май ще има готови проекти.


Кога би могло да се намери финансиране за изпълнението на проектите?
- В момента, в който имаме готови проекти, ще подготвя апликационни форми за европейските програми. Идеята е до септември да са готови документите, догодина да сме провели конкурса за избор на изпълнители и започваме.




Получавате много критики за начина, по който се провеждат конкурси за архитектура в София, сред които за площада "Св. Неделя", за дизайн на метростанции, за центъра на града, за паметника пред Националния дворец на културата (НДК). Как според Вас трябва да се провежда един конкурс, за да не буди възражения, за да го приемат всички?
- Конкурсът е конкурс, за да се получи добра идея. И отрицателният резултат е резултат. Иначе трябва да направим нещо, което не струва.


Не казвам това. Питам как трябва да изглежда един конкурс, за да се приеме от всички страни?
- Няма такъв конкурс. Във всеки конкурс удовлетворен е само този, който печели. Всички останали са недоволни. Факт е, че се водят толкова съдебни дела по конкурса за обновлението на центъра, който беше един добър конкурс, за разлика от този за паметника пред НДК. Спокойно може да разгледате проектите да видите кои обжалваха резултатите, проектите да им видите и да прецените дали те основателно са обжалвали конкурса.


Жалваш конкурса, защото смяташ, че той е по-добър от този, който печели. Прегледайте им техните проекти за центъра - и на арх. Тодор Булев, и на Михаил Стойчев, и кажете вашето лично мнение дали техните проекти заслужават те да бъдат оценени най-високо. Аз имам моя отговор.


Какъв е вашият отговор?
- Защото смятат, че не са оценени. И това е логично според мен, защото смятат, че техният проект е най-добър. Ако не считат така, няма да играят в това състезание. Когато играеш в едно състезание, искаш да спечелиш. Не участваш за олимпийския принцип.


В старата, централната част на София бяха построени много нови сгради, които рязко контрастират с околните. Много от старите са оставени да се рушат. Какво може да се направи, за да може да се запази останалото и атмосферата на града? В Рим например преди години общината е изкупила рушащи се сгради в стар квартал в центъра и ги е продала изгодно на интелектуалци срещу ангажимент да ги възстановят и поддържат. Не е ли възможно и в София да има подобни програми?
- Откровено, не съм знаел за такава програма в Рим, но всичко е възможно, но по законов начин. Няма как по закон да се отнеме собственост, ако собственикът не желае. С изключение на процедурата по отчуждаване, която се провежда при важни обществени проекти. Тоест когато през имот ще минава улица, канал, метро... Иначе, за съжаление, една немалка част от собствениците на такива хубави сгради ги държат съвсем целенасочено в лошо състояние с идеята, че ако се самосрутят, на това място, което е много ценно, ще могат да построят пететажна бизнес сграда. Те вероятно очакват да спечелят много повече така, отколкото да възстановят красивата сграда от началото на миналия век.


А няма ли начин за контрол над такива собственици?
- Има начини. За съжаление, те не работят особено ефективно. Първо, има случаи, в които собствениците са далеч и са по смисъла на закона - труднодосегаеми. Голяма част от тези сгради имат собственици, които трайно живеят в чужбина. Нашите действия почти не ги стряскат. Обикновено сградите в най-лошо състояние имат по няколко собственици, които водят дела помежду си дълги години, понякога десетки. Така няма персонифициран собственик, към когото ние да се обърнем, да го накажем, да говорим с него. И сградите стоят в безобразно състояние. Най-щастливият случай е, когато има ясен собственик и по метода на принудата го караме да си ремонтира сградата.


За мен най-показателен е случаят със сградата, в която се помещаваше китайското посолство. Ние успяхме по метода на принудата да накараме собствениците да я ремонтират. Дълги години смятаха, че неподдържайки я, тя в един момент ще се самосрути и те ще направят един 15-етажен бизнес център. Като видяха, че това няма как да се случи, като ги наказахме неколкократно с едни сериозни глоби, и сега сградата краси центъра на София. Това е много сериозно усилие на администрацията.


Около Женския пазар има също такива сгради.
- Всички имат предписания. Или сме наложили глоби, или предстои да бъдат наложени. Глобите в интерес на истината са относително немотивиращи. Дори в закона за устройство на територията бях вкарал един член, който е за ипотека в полза на общината при неподдържани сгради. Идеята беше да се направи ремонт с пари на общината и след това се изискват средствата от собственика. Този член беше отменен. Законът се прие декември 2006 г. и лятото на 2007 г. изчезна този член. Даже не разбрах по чия инициатива е отменен, но така или иначе не проработи, а такъв член има в Закона за културното наследство и не е ползван.


Миналата година за първи път се проведоха културни събития в стара индустриална зона до Централната гара - в бившия хладилен завод. Дали е възможно това да стане практика, както е в историческата част на Белград, както и в много други европейски градове?
- При стария хладилен завод случаят е по-особен. Собственикът има намерения, за които няма пари. Така че според мен това е имиджова акция. Иначе въпросът със старите индустриални зони седи много тежко. В Белград добре са го решили, може би защото не са имали приватизация като нашата. При нас имаше масова и касова приватизация и разпарчетосване. Също има и имотни спорове.


Примерно в Захарна фабрика се руши всичко и не можем да направим нищо, защото там има спор за собствеността. Има две юридически лица, които претендират, че са собственици и водят дела помежду си. Имаше една идея преди няколко години "Америка за България" да го купи и да финансира създаването на културен и младежки център. Оказа се, че това е мисия невъзможна.


Руши се сградата. Имаше дори смъртен случай. Бяха загинали двама души, които режели метални колони от старата фабрика. Тогава наложихме максималната глоба 100 000 лева, мина през съдебни дела и беше отменена. И сега си стои в същото положение.


Има много предприятия, които са продадени на части. Има много тежка организация, защото по времето на социализма са правени с цялостна електромрежа, мрежа за отопление, пътна мрежа и това създава невероятни проблеми. И затова няма нови инвестиции в старите зони, защото всеки инвеститор като влезе и види такъв батак и се отказва на втория месец. И малкото инвеститори, които искат да строят някъде, търсят нови терени. Излиза им по-евтино.


Не може ли общината да използва Централната баня като баня? Ако се съди по опита в други държави, това би могло да буди туристически интерес. А и след като не се намира концесионер за спа-център...
- Може и да е можело да стане. Банята е строена в началото на миналия век с решение на Софийския общински съвет, защото Столичната община е трябвало да къпе софиянци. Сега Столичната община няма задължението да къпе софиянци, а пък, ако някой направи сметка как да се случи така да се налеят толкова много пари за възстановяването на една такава прекрасна сграда и кой ще е този инвеститор, който ще си връща парите с къпане на софиянци, може и да стане.


Има опит в много места по света...
- Знаете ли колко кв.м е банята - 9000, от които сега 5400 са музея, а останалите от повече от 10 години Столичната община се опитва да даде на концесия на някой за спа-център. И няма кандидат. Какво ви кара да мислите, че за цялата площ ще има, след като за една трета от нея няма? И в тази една трета се включват двата басейна - големият мъжки и малкият женски, и няма кандидат, който да извади 10 млн. лева да реконструира сградата, да извади 4-5 млн. да я обзаведе и след това да мисли как в течение на времето с какви клиенти да си върне парите.


А щом няма кандидати, не би ли могло общината да го направи?
- Тоест общината да влезе в губещо години наред предприятие за създаване на имидж. Не знам как ще стане. Много скъп имидж ще бъде това. Може би за имидж е по-добре такива пари да се дадат за друго нещо.


Какво?
- Музеят на София е имиджова за София структура, която от 50 години е бездомна, ходи, където може да се внесе - често в неудобни помещения. А музеят има повече от 40 хиляди експоната. Вместо да къпе софиянци, по-добре е общината да им покаже историята на София, която наистина заслужава внимание.


Как се стигна до сградата в градинката срещу Военния клуб, за която се твърди, че е собственост на бившия банкер Цветан Василев?
- Тя не е построена сега, тя си съществува от десетия конгрес на БКП. Мисля, че тогава се построи комплексът "Кристал" и там беше ресторант. Въпросният човек вероятно я е купил и я е преустроил. Нищо ново не е правено.


Достроеното изглежда като кръпка до градинката. Има доста интересен стил...
- Не е лошо да извадите снимки от предишното й състояние и да видите как изглеждаше и като кръпка и преди. И то доста по-зле изглеждаща.


Много нови сгради надвишават с по два-три етажа околните, като разликата се маскира като подпокривно пространство, а е мезонет, защо се позволява това?
- Това се случваше преди десетина година, когато се спазваше кота корниз и оттам се правеха три етажа. Аз ги наричам зикурати, приличат на сгради от Асировавилония. С изменения в закона от 2003 г. се даде ограничение до 4.5 м над кота корниз да може да се получи кота било. Има такива наследени от този период, когато се правеха такива подпокривни пространства, които наистина стоят безумно и грозно. Освен това те са и много некачествени като експлоатационни характеристики, защото нашите строители, за съжаление, не се научиха да направят добри покривни изолации. Хората, които се навряха в тези подпокривни помещения, страдат от течове, от строителни проблеми. Не виждам начин как да ги премахнем. Когато са строени, те са били законни.


Петър Диков, главен архитект на София: Най-големият проблем е разминаването между претенциите и поведението на хората

© Велко Ангелов


Каква е позицията ви за монументалния център на града със сградите - наследство от социализма?
- Не трябва да бъде променян. Сега съм пред внасянето в общинския съвет на плана за центъра на София, в който се допуска много малка намеса, и този план е по-скоро превенция, отколкото възможност за строителство. Центърът на града е с едни прекрасни озеленени пространства, с красива сгради, не виждам нужда да се правят строителни намеси. За съжаление, се направиха доста намеси в годините. Не считам, че те са били добри.


Кои?
- Вижте кои сгради са били построени в центъра. За кои е имало желание да бъдат построени, например сградата на ДСК на "Бенковски", хотел "Арена ди Сердика", големият комплекс до БНТ... Това са все обекти, които са влезли в центъра и съм убеден, че не са допринесли за подобряването на естетиката на центъра. Има и много други намерения за строежи. Имаше идея за царски конюшни, две 100-метрови кули, които спрях. Спорно беше и за разширението на сградата на Националната художествена галерия. Има проекти за "Московска" за едни сериозни сгради, които не бяха допуснати във вида, в който се правеха. Сега планът е с други решения. Трябва да мислим за запазването на центъра на София и обновяване на това, което го има.


Опасявате ли се, че ще бъде отменено решението на Столичния общински съвет за демонтаж на паметника пред НДК и възстановяването на негово място на мемориалните плочи на първи и шести пехотен полк?
- Не. Въпрос на време е.


Кога бул. "Витоша" ще стане изцяло обновен?
- Конкурсът се организира от друго звено. Моята работа съм си я свършил. Не се занимавам с контрола на строителството, а с проектирането. Като че ли повечето хора смятат, че аз съм отговорен за всичко, което от една страна ме ласкае, но от друга страна създава едни съвсем необосновани очаквания от мен да се грижа за всичко.


Състоянието на въздуха в София все така продължава да бъде лошо, като на места количеството на фини прахови частици е няколко пъти повече спрямо нормата. Сред мерките, които общината взима, е облекчаване на автомобилния трафик чрез кръстовища на две нива. Според неправителствени организации това обаче само стимулира потока на коли, а не го намалява. Наскоро казахте, че сме достигнали американците по среден брой коли. Какво може да бъде решението по този въпрос?
- Вашите впечатления от западните държави какви са? Къде са по-големи задръстванията? В София или в голям европейски град.


Зависи в кои?
- В които и да е.


В скандинавските държави не е така.
- Скандинавските държави са по-различни. Те нямат град, който да е по-голям от 700-800 хиляди души. Нямат такива градове като тези в Западна и Централна Европа и при нас. При тях системата на градския транспорт работи перфектно.


Кажете един град в Западна Европа, където няма задръствания - Мюнхен ли, Париж ли, Лондон ли, Мадрид ли... Кой? Оттам въпросът ми е защо смятаме, че въпросът с фините прахови частици е проблем на транспорта.


Проблемът е на две нива. Едното е не добре контролирано строителство, тоест от строителните обекти се допуска излизането на машини, които не са измити, не са почистени и те изкарват кал, която става на прах, автомобилите я мелят и основното там излизат фини прахови частици. Имаше една заповед на Бойко Борисов като кмет, която изискваше във всички строителни обекти да има мивки, където да се мие строителната техника. Минете и вижте дали се спазва. Между другото съм дал разпореждане на строителния контрол да се следи такива неща, но това е основно задача на надзорниците на обектите, които трябва да спазват правилата.


Втората причина за замърсения въздух е това, че 80% от автомобилите в София са над 10-годишни. Една кола, минавайки 150 хиляди км какви вредности емитира във въздуха спрямо един нов автомобил. Лаишка или манипулативна позиция е това, което ни обясняваха, че като направим кръстовището на Лъвов мост щели да се увеличат фините прахови частици, защото помагаме за по-голям трафик. Идете на Лъвов мост сега. Едно време не можеше да се минава на три-четири светофара и колите на празен ход димят и пушат и минете сега да видите чака ли се повече от 30 секунди. Не говоря за тези, които директно преминават през тунела и нямат никакво изчакване.


В това отношение много се вслушваме в хора, които нямат компетенции или преиначават фактите. Не знам в чия полза. Смятам, че е в полза на гражданите да се решават проблемите, а не да се отлагат за светлото бъдеще, когато видите ли някой друг ще ги реши по-качествено от нас.


През последните години в София се строят велоалеи, но те като че ли са все така недостатъчно. На някои места са построени неправилно, например с плочки и това не се харесва на велосипедистите. Какво предстои в тази сфера?
- Един от основните проблеми при велоалеите е техният сериозен конфликт с автомобилите. Мисля, че това е въпрос, който ще трябва да се постави на публична дискусия трябва ли да жертваме по една лента от градските булеварди, която да се отдели за велосипедисти и да изгоним колите и да ги оставим в една или две ленти. Как ще го възприемат гражданите и кои ще бъдат болшинството? Дали да заемаме пространства за велосипеда или да да се предпазваме от трафика. Това е и лично решение на всеки един.


Когато ми задаваха въпроси защо няма навсякъде бусленти, аз казах, че за да има в центъра, трябва от определени булеварди да се премахне паркирането. Дали тези, които живеят по тези булеварди и другите граждани, които искат да спрат, да отидат до магазина или искат да си свършат някаква работа в центъра на София, ще искат да се премахне паркирането, за да се направи буслента?


Не е ли въпрос на приоритети на общината. Ако има конфликт между паркиралите и хората в градския транспорт или дали да има с една лента по-малко за коли, за да има велоалея, не опира ли до това кое е по-важно за всички.
- Този приоритет нали трябва да се вземе по демократичен начин. Трябва мнозинството да бъде съгласно. Ако мнозинството е против, как ще се вземе решение.


Да се измисли стимул за използването на велосипед...
- Нещата се решават с вишегласие в демокрацията. Обществото определя приоритетите. Бих искал да няма съдебни дела при отчуждаване за публични нужди, защото съм убеден, че публичните нужди трябва да се решават с приоритет. Когато са засегнати собствени, демокрацията казва отивате в съда и съдът решава какво ще стане.


Защо за едни неща трябва да има съгласие на мнозинството, а при други - натиск на малцинството над мнозинството?


Може би, за да има развитие на обществото.
- Всяка тоталитарна власт твърди, че репресира мнозинството в името на развитието, нали.


В случая става дума за по-чист въздух.
- Всяка власт, която натиска мнозинството, смята, че нейното експертно и политическо мнение е по-важно. Това й е оправданието. Ама това добро сигурни ли сме, че е добро, когато мнозинството не смята така. Не защитавам нито едната, нито другата позиция, просто казвам, че когато всичко зависи от публичното мнение, от мнението на мнозинството, нещата се обръщат.


Петър Диков, главен архитект на София: Най-големият проблем е разминаването между претенциите и поведението на хората

© Велко Ангелов


Имахте идея климатиците да не капят по главите на пешеходците. Какво стана с нея?
- Там е същият случая с мнозинството и малцинството. Убеден съм, че климатиците трябва да се премахнат от фасадите на сградите. Като излезете от сградата на направлението, погледнете - това е единствената публична сграда, която няма нито един климатик на фасадата. Минете малко по-нататък, ще видите - Министерския съвет, всички министерства, Столичната община на "Московска" 33... Ще видите колко климатици висят по фасадите. Личният ми пример не го последва никой.


Бях дал пример на мой колега от Хамбург, който ми разказа, че е трябвало да сложи климатик на едно жилище и се оказало, че е невъзможно. По германските правила климатикът не трябва да се вижда и не трябва да шуми на съседите. Ей тези условия не можах да ги измисля. Помислете си, ако сега извадя една такава наредба, че климатиците не трябва да се виждат по фасадите, какво ще се случи?


Столичната община е обявила обществена поръчка за проектанти във връзка със санирането на блоковете по националната програма за енергийна ефективност, която започва тази година. Защо се налага да се провежда нов търг, след като местната управа вече имаше изготвени типови проекти в миналия програмен период?
- Новият търг е на практика възстановяване на проектите, по които са строени сградите. Сега обаче ще видите например, че на един жилищен блок 30% от собствениците са си остъклили балконите, една секция си е сменила щранговете за топлата вода, пет апартамента са си направили вътрешни преустройства. Когато живеех в гарсониера в "Люлин", бях си направил в антрето кухнята, а в кухнята - детска стая. Единствената стая е хол и спалня.


При санирането тези неща трябва да се заснемат и да влязат в проектите. Така ще се направи проект със съответните детайли и тяхното оценяване за всеки конкретен блок. Ако има конструктивни дефекти, трябва да се отстранят. Ако има желание за смята на щранговете, трябва да се направи допълнителен проект. Всичко това е за всяка отделна сграда. С тези типове проекти сме намалили цената на това, което трябва да се свърши.


Ще бъде ли успешна тази програма?
- Аз съм човек, който обикновено приема желаното за действително и ще ви кажа, че ще бъде успешна. Обаче това зависи главно от гражданите. Ако те искат да пречат, няма как да стане.


Защо имате такива подозрения?
- За съжаление, вижте политическите дискусии. Ако има и един собственик в сградата с политическа поръчка да пречи, какво ще го направиш. Той може да ти изнесе от десет кладенеца вода, че няма да стане. Моята любима фраза от доста време е, че човек насила можеш да му вземеш, но не можеш да му дадеш.


Подготвяте ли нови конкурси?
- Да. За подробен устройствен план на Борисовата градина. Трябва да го обявим до дни.


Какво се цели с него?
- Цели се да се реши Борисовата градина като една цяла структура. Не само за историческата част, а в територията от Орлов мост до Ловния парк. Борисовата градина много хора я възприемат само от Орлов мост до Алея "Яворов".


Цели се да се изгонят търговците максимално от парковата част, защото те 25 години са навлизали. Тези въпроси никой не ги поставя. Защо има автокъща там? Продават се автомобили на старо. И всички тези, които много се тревожат за фините прахови частици или за три дървета и това, че трамвай ще мине през Борисовата градина, не го поставят този въпрос.


Проектът за трамвай през Борисовата градина до Студентския град беше отложен...
- Не е към мен този въпрос. Когато се определяше програмата за интегриран градски транспорт, не ме питаха. Настоявах за друг трамвай - в "Модерно предградие", който така или иначе няма да се случи, защото мнението на Центъра за градски транспорт е, че там няма кой да се вози. Засега има индикации, че проектът ще бъде изваден от пакета, за да не пречи на останалите проекти.


Кой е най-големият проблем на града?
- Най-големият проблем за мен е, колкото и да звучи неприятно, е раздвоението у обитателите му, разминаването в поведението като граждани и като личности. Като граждани имаме големи претенции, а когато стане дума за нашия личен принос към града, поведението ни е съвсем различно. Като граждани имаме желание всичко да е чисто, като личности нищо не ни пречи да си хвърлим боклука на улицата или през балкона. Като граждани искаме тротоари, като шофьори паркираме колите си върху тротоара. Като граждани искаме транспортът да е подреден, а когато обаче седнем в собствената си кола паркираме на втори ред със светлини и влизаме в забранени улици, пречим на градския транспорт, където преминават тролейбуси и трамваи. Ако ние съединим нашите претенции като граждани и поведението ни като личности мисля, че градът ни ще изглежда по съвсем друг начин.


Много пъти ви е искана оставката. В какъв момент бихте си я подали? Кое бихте признали за грешка, за да си подадете оставката?
- Не знам какво имате предвид под това да си призная своя грешка. Работя в рамките на закона, в своите професионални убеждения. Споровете водя с хората, които ми опонират, винаги се опират на логика и факти. Не съм направил през живота си нещо, което да е против интереса на гражданите в позицията, която заемам. Ако някой ден направя нещо, което е против обществения интерес... Не съм женен за позицията главен архитект по католическия обичай, имам и професия, която би ми донесла по-голямо спокойствие и повече доходи и то добри.


Дошъл съм тук с идеята нещо да оправя града, поне по отношение на плановата му осигуреност. Мисля, че си свърших работата добре. В град, който от 1961 г. до 2006 г. нямаше общи устройствени планове, аз за 5 години прокарах два плана, като вторият категорично е по-добър от първия. Сега искат да правя актуализация, което ще ми дойде вповече, при положение, че всички знаят каква плетеница от интереси е София и как доброто за едни е лошо за други.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (81)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3172 Неутрално

    Не знам какво му лъскате имиджа , нищо не е свършил както трябва ,София все повече заприличва на гето и има лъскаво и светло само където има нова бакалия и сграда на офшорковци защото по ЗНИ се източва държавата и общината за нови инфраструктури!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 642 Неутрално

    Корумпирани боклуци.
    Елате да видите как изглеждат кварталите, маапример Манастирски ливади. Като в Бангладеш

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  4. 4 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1234 Гневно

    Най-големият проблем е драстичното разминаване на интересите на новобогаташите (политици, бизнесмени, мафиоти и др. незаконно и съмнително забогатели лица) с интересите на обществото! Обществото иска да диша и се разхожда свободно, а тези в скобата искат да им отнемат това право за собствено облагодетелстване - и всичко това да стане в рамките на Закона, който те сами си написват и приемат!!!

  5. 5 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Един от основните виновници София да изглежда като Бангладеш, както е писал колегата преди мен.Четейки отговорите в интервюто не виждам светлина в тунела стози така наречен главен архитект.

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  6. 6 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Провинцията гине, докато тука се прахосват огромни суми за нищо.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  7. 7 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално

    НЕ мога да се освободя от усещането, че въпросната пресона е охарактеризирала най-вече себе си.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  8. 8 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 743 Неутрално

    С Борисов начело на държавата и с Диков, оформящ облика на София, какво можем да очакваме? Само усвояване на огромни суми от държавния бюджет и превръщане на София в огромно гето."Идеолози на развитието"- Борисов и Диков? Затова и такова е развитието - една трета от София на помийни ями, електричеството - като през 60-те години на миналия век, улиците- в окаяно състояние. И това в град с бюджет, колкото на Брюксел.

  9. 9 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Гневно

    Петър Диков, главен архитект на София: " Най-големият проблем е разминаването между претенциите и поведението на хората "

    Явно на тоя дембел претенците отдавна са надхвърлили възможностет му.


    И питам :

    До кога ще четкате имиджа на подобни индивиди ?

    ((

  10. 10 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Петър Диков, главен архитект на София:" Най-големият проблем е разминаването между претенциите и поведението на хората."
    Какви са ми претенциите :
    1. Искам нормални улици, без дупки почиствани от сняг зимата и измивани лятото .
    2 .Искам осветление по улиците и пътеката до близкото училище .
    3 .Искам нормален градски транспорт , не с автобуси от преди 40 години.
    4 .Искам старите сгради в София , да не се оставят да се само разрушават а да се подържат независимо чия собственост са .
    5.Искам да се спре безумното строителство на кръстовища като това на Лъвов мост.
    6.Искам да се спре строителството на ужасно грозните нови сгради всички в синьо и сиво , знам че са модерни и по евтини но това вече не е София .
    7.Искам да няма улични кучета , а домашните да се разхождат на определени места а стопаните им да почистват след тях.
    Какво ми е поведението :
    Плащам си редовно данъците , не чупя , не хвърлям боклуци по улиците и градинките.
    Много ли искам ? Не ,това е ежедневната работа на кметовете и главните архитекти .Но те не си я вършат .

  11. 11 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    Какво пречеше да внесат законопроект, както е в Истанбул, ако една сграда запустее, да се отчуждава от държавата? И при тази загриженост за стария център (май само този със сталинската архитектура), защо на мястото на старите къщи поникват чудовищни грозотии - например подобието на корнишона на мястото на къщата на Стамболов, пък и почти всичко, което се строи в центъра. И защо не спря строителството на гигантското недоразумение до НДК?

  12. 12 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Като граждани имаме големи претенции, а когато стане дума за нашия личен принос към града, поведението ни е съвсем различно
    ----------------------------------------------------------------------
    София от обявяването си за столица страда от селски нашествия и за това е така. Току последните пришълци свикнат да са столичани и бум, новата вълна идва и хайде пак от А-Б.
    Много хляб има да яде още Жорко Марчев, като начало да не се явява неподготвен на интервю, че в случая се е превърнал в ордьовър, основно и десерт ....

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  13. 13 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Фините прахови частици са най-вече защото не се мият улиците.

    Иначе големият проблем на Петър Диков се вижда и от това интервю - човек на статуквото, никаква визия, никакво желание да промени нещо, да наложи някакви критерии

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  14. 14 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#11] от "spiegel":
    И защо не спря строителството на гигантското недоразумение до НДК?
    ---------------------
    Поне 3 опита имаше.
    Никми си плати разрешението в комбина с Мафиански още.
    А иначе и аз съм ако не за Истанбулското решение, то поне за това , което говори Диков . Не си поддържаш сградата - 1.предписание, 2.глоба, 3.законова ипотека и 4.ремонт за сметка на общината. Ако има спор за собствеността - направо към 3 и 4.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  15. 15 Профил на Пльок
    Пльок
    Рейтинг: 381 Разстроено

    Брей, тои случай с глоба, защото някой загинал докато ти руши собствената сграда, не го знаех... И това е годостта на главния архитект...думи нямам.

  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    'Няма такъв конкурс. Във всеки конкурс удовлетворен е само този, който печели"
    Така е с всеки конкурс, но когато това е конкурс, където участват архитекти, става дума не за недоволни, а за смъртно обидени и дълбоко наранени и при това много чувствителни хора, които ще докарат от девет кладенца вода, да докажат колко гршно е решението на тръжната комисия. Ако си спомняте тук, в Дневник имаше една статия за Женския пазар, след неговата реконтрукция, в която зверската критика беше излезла далеч извън чистата архитектура и дори пледираше, че в днешния си вид, пазара е загубил социалните си функции. Както се сещате критиката беше от неспечелилите конкурса.

    И по другия въпрос съм напълно съгласен, за нашето пълно раздвоение, като изискващи от другите, в т.ч. от общината и като граждани.
    От една страна искаме София да е най-доброто взето от Стокхолм, Виена и Копенхаген, а от друга, искаме да си паркираме по тротоарите, както и където ни падне, но без да получим за това някакви санкции и разбира се паркирането да безплатно.
    Дори като говорим за велоалеите, във Виена например ( много близък и сравним със София град по територия, брой жители и други параметри), освен че са стеснили платната за коли, за да има и велоалеи, но и в местата където са разположени по тротоарите, няма да видите пешеходци да ходят по тях или велосипедисти извън тях. Е, вижте какво е положението в това отношение по хубавата велоалея покрай канала от НДК до Орлов мост. Хора, кучета и велосипедисти ходят, карат тичат във и извън алеите, без въобще да се съобразяват с очертанията.
    Значи опираме (пак) до строга наказателна политика, която обаче, няма да хареса на никой и особено на тези, дето ще бъдат засегнати от нея.
    Така че, въпроса с чипа и евентуалната му смяна си стои.

  17. 17 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 698 Неутрално

    Дневник, защо не питахте арх. Диков как така частно училище, на бивша територия на парка, проектирано от брат му е спечелило финансиране от общината и не смята ли това за форма на корупция.
    Относно плюенето по гражданите си спомням, че и предишният главен архитект на София го правеше - хората били много нахални и искали около тях зелени площи. Човек като се уяде и съвсем губи представа за реалностите.

  18. 18 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1234 Неутрално

    Най-големият проблем е разминаването между претенциите и поведението на хората

    -Вие сте проблема.

  19. 19 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3095 Неутрално

    София доби вида на главния си архитект .Евтина и сива.Теракотените плочки са символ на 15 г. чалга в архитектурата.

  20. 20 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 880 Любопитно

    Един от проблемите на София се казва Петър а вторият порблем- Диков.Дремномислието за левчета/само /и схемичката ГЕНИАЛНА да се минава през фирмата на любовницата съсипа всички възможности София да стане МОДЕРЕН град.
    Архитектурата на новте мутросгради е повече от ЗАБЕЛЕЖИТЕЛНА и дразнеща,тя е демотивираща.Но за някой друг долар Петър -камъка се пропуква и ето назначени по райони удобни архитектЧЕТА ,с месечен отчет.Градоустройствен план???хахах още няма .За колко проблеми Диков бе адекватен???
    Дано да се може един ден да види какво е сътворил и позволил да се случи с града.Пък парите май друг ще ги харчи ,като гледам...Но трупай Диков !
    Трупай дано да стигнат.

  21. 21 Профил на mopper
    mopper
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Журналистът добре го предизвиква и не спестява конкретни въпроси, което е рядко явление. Обикновено се мазнят и питат само за хубавите неща. Диков си е dick, все нещо пречи, не можел, хората били такива. Западните градове всичките били задръстени, хора които казват не знам и не мога моментално трябва да изхвърчат. Как в Пловдив правят нещата качествено и поне центъра е приказка и пешеходен, а в София 5 години не могат да направят една калпава настилка на Витошка, камо ли другите емблематични улици.

  22. 22 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 221 Разстроено

    Най-големият проблем на София е замърсеният въздух и по това трябва да се работи с приоритет, защото става въпрос за здравето и живота на хората! Трябва да се подобри услугата на обществения транспорт, да се стимулира велотранспортът, да се направи всичко възможно, за да бъде намален автомобилният трафик, който е основен замърсител. И тук смехотворните сравнения с огромни градове като Лондон, Париж и Мадрид пак не са в угода на Диков, защото въздухът в София е по-мръсен, отколкото в тях. А всякакви извинения какво искало мнозинството са просто нахален отказ от управление и бягство от отговорност. Мнозинството може да иска един куп безумни неща, това изобщо не означава, че институциите трябва да му ги дадат.

  23. 23 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 880 Разстроено

    В интерес на истината не е виновен само Диков но и онези,законотворци които никога не можаха да погледнат малко по широко на живота и обикновенно дори само за една вечеря не подкрепиха нищо което да направи градоветени по-добри места за живеене.Световни практики има много и доста сполучливи но за България все не са ДОБРИ.Тук всиучко е твърде УНИКАЛНО и все ки Е "най-"...абе кочината си ни прилича!

  24. 24 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 221 Гневно

    "Като граждани имаме големи претенции, а когато стане дума за нашия личен принос към града, поведението ни е съвсем различно ."
    Цялата му аргументация е в това. А чия работа е да санкционира това различно поведение? Диков на практика казва: "Вие си правите кочината, няма аз да ви я чистя". Ама ти си там за да я чистиш, драги. Ако не желаеш да вършиш тази работа - изчезвай.

  25. 25 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 642 Гневно

    е колко трябва да си НАГЪЛ, за да кажеш, че проблема на София е разминаването между претенциите и поведението на хората!
    Диков, донякъде си прав, най-големият проблем на София наистина са хората и тяхното ОВЧЕДУШИЕ, защото такива като теб трябваше отдааааавна да бъдат изритани, да не кажа осъдени и въдворени в специализирано заведение за изтърпяване на наказанието!

  26. 26 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 221 Гневно

    Това за претенциите и поведението може да го каже гражданин. Не може да го каже управленец, който е сложен там, за да разрешава въпросното противоречие.

  27. 27 Профил на Seriozen
    Seriozen
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Архитектите са сърдити , защото се правят конкурси проформа ( Метростанция 20) или на парче, както беше за този център. А понякога Диков е толкова нагъл, че поставя всички пред свършен факт като безумния вид на Витошка или Лъвов мост. Не верно, че от конкурси винаги има недоволни. В Пловдив как го направиха? Конкурсът за паметника на НДК не беше лош, резултатите не бяха удовлетворителни, но това не значи да се спрат конкурсите. Този човек и брат му Калин са толкова нагли и корумпиране, че няма накъде. Че са представители на мутробарока говорят техните "произведения", но докога гилдията ще търпи изтъпленията на този човек на града и кога ще отговаря пред закона за откровенната корупция ширеща се под неговата дейност: не знам. Вече се отчайвам, защото явно няма смислено гражданско общество което да се занимае с този архитектурен вредител.

  28. 28 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#10] от "lout66":

    стани кмет и го направи!
    толкова ли е трудно?

  29. 29 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#24] от "lekapoleka":

    по цял свят принципа е "плаща замърсителя", а не собственика, т.е. общината
    ами като си си направил кочината, чисти си я!

  30. 30 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#26] от "lekapoleka":

    и как ще го разреши? с картечница?
    нали първият въпрос към него ще бъде: "К'ъв си ти бе?"

  31. 31 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Аз пък искам именно велоалеи за сметка на автомобилите и да - това минава през стесняване на булеварди!

    Така както правят именно в големите западни градове, като Лондон, например.

    И какво означава демократично решение, тук става дума за урбанизъм, за определена политика, която да тласне хората към това да не използват автомобилите си. Ако зависи от нас, естествено, всеки ще иска да има осигурено безплатно парко-място на не повече от 15 м. от вкъщи. Но от урбанистична гледна точка това е катастрофа!

  32. 32 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Проблемът е самия Диков и претенциите на мутри, властимащи и прочие асоциални същества.
    И кога ще махнете петоъгълния $^%&^ и паметници на съвеЦките окупатори?
    Пфу.

  33. 33 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#29] от "raz_2_tri":

    Аз не искам общината да плаща, а да управлява града така, че да има по-малко замърсители.

  34. 34 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#14] от "qwertqwert":

    Да, знам, че това го дължим на Софиянски - и подаряването на земята, и проекта. Аз съм лаик, но си мисля, че ако не е по компетенциите на главния архитект да принуди да намалят височината на сградите, тогава нещо не е наред.

  35. 35 Профил на svetla233
    svetla233
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Този да отговори как разреши в Лозенец в градинката на Енергопроект да направят пункт за смяна на масло, автомивка, кебапчийници, дюнерджийници, че и цяла бирария!!!!! Къде им заустиха отпадните води? И защо всяка неделя си мие джипа там? И какво толкова разискват в стаичката с онбашията на цялата тая цигания?

  36. 36 Профил на svetla233
    svetla233
    Рейтинг: 8 Неутрално

    А Боре Милчев - главния юрисконулт, как купи и продаде на парцелите около бившето Мототехника на руснаците от мола? И какви ангажименти пое тандемът - Диков Милчев към инвеститорите? Да им закара пътна артерия до мола през гората? (това не мина). Да им закара метро? И как им разреши да строят по линията на Хенрих Ибсен, пренебрегвайки заложенето от преди годи и нужно разширение?

  37. 37 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Неутрално

    До коментар [#34] от "spiegel":
    ако не е по компетенциите на главния архитект
    ------------------------------------------
    Има издадено разрешение за строеж въз основа на проекти и т.н.
    Веднъж издадено, няма сила, която може да го отнеме/промени до изтичане сроковете му ( започване на строеж и завършване на грубия строеж)
    Което е добре по принцип.
    Защо обаче трябва да търпим безкрайно един вечен строеж - това никой не може да ти каже.
    Много по-грозен пример от сградата на Никми е оная съборетина на Актор на гърба на съдебната палата.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  38. 38 Профил на gallno
    gallno
    Рейтинг: 221 Любопитно

    Леле-мале... Трудно ми е да повярвам, че субект с такава визия и особено такъв речник е архитект! Наложих си да прочета цялото интервю и бях облъчен от жизнерадостните констатации на господина как нищо не можело да се промени. Ами разпуснете го този екип, бе. Фандъкова, ако пак те изберат за градоначалник, излез с инициатива за много широко обсъждане на цялостна концепция за София, свикайте международен конкурс и отпуснете малко портфейлите. Аман от мишоци. "Гарсониера в Люлин", и явно гарсониерата цял живот няма да излезе от него. Какво очаквате от такъв?

  39. 39 Профил на gallno
    gallno
    Рейтинг: 221 Весело

    А сравнението на въздуха в София с този в Лондон, Париж или Мадрид ме смая окончателно. Колко ПЪТИ повече жители имат тези градове ве, илюминат, и защо въпреки това въздухът им не е по-мръсен? Да не би тъй някак си да е свързано и с редовното миене на улиците?

  40. 40 Профил на Тошо Корп.
    Тошо Корп.
    Рейтинг: 601 Гневно

    Останах с впечатлението, че за лошото състояние на София съм виновен повече аз, отколкото главният архитект на града.

    краен идеалист
  41. 41 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 585 Неутрално

    До коментар [#29] от "raz_2_tri":
    Проблема е общината не си върши работата като не санкционира замърсителите .След последният сняг колко собственици бяха глобени , 220 а трябваше да бъдат 220 хиляди но идват избори и ни е важно да ги спечелим .
    Никой в България не идва на власт за да свърши работа, а за да си уреди живота и да се хареса на електората.

  42. 42 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 828 Неутрално

    До коментар [#39] от "gallno":

    Не е само миенето, макар в Париж да съм бил 1991г. - тогава там минаваха с мотопеди с прахосмукачки да събират отпадъците от домашни любимци (после гласуваха собствениците им да ги събират сами, за да не плаща цялото общество), а всяка сутрин (!) пускаха вода от кранове покрай тротоарите, за да обират събралите се боклуци. Също така НЕ видях едно камъче или буца пръст по тротоарите и улиците, а парковете бяха оградени и се заключваха през нощта! Интересно е, че самият град Париж днес е с 2 000 000 население, също както през 1991г. (агломерацията се е увеличила от 8 на 20 млн.)

  43. 43 Профил на Софиянец
    Софиянец
    Рейтинг: 565 Неутрално

    Като гледам всички служители на ДАГ са командировани в Дневник да цъкат минуси на тези, които се изказват против Диков...Ще кажа само, че Диков е най-вредния човек в София, следван от Любото Христов. Повечето изказвания в това интервю са СКАНДАЛНИ и ако бяхме нормална държавба кметът трябваше да му е поискал оставката. Дори ми е трудно да асимилирам прочетеното, толкова съм възмутен.

    ПП: И само за сведение, Диковче нещаст*о..живея в Париж и ДА, там задръстванията са изключително редки!!!! А над 60% от хората НЯМАТ собствен автомобил, защото има добре развит градски транспорт. И затова един 12 млн. град има по-чист въздух от София.. Защото там управниците имат приоритети и знаят, кое е важно..а да не да ми говорят, че жертвали лента на клетите автомобили, за да се кара колело. Това е показател за развитие - в западна Европа цар е пешеходеца, в България - автомобила.

  44. 44 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1521 Неутрално

    тоя па кога започна да се изживява,
    като морален стожер.
    така не се пазарува продадена
    за 30 сребърника съвест.
    га пичели нагласени конкурси
    и га нареждаши обществени поръчки
    ни рива.
    корумпиран лакей.

  45. 45 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1521 Неутрално

    До коментар [#36] от "svetla233":

    ми обслужват мафията.

  46. 46 Профил на Bulgerman
    Bulgerman
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Прост народ - грозна Столица.

    На мързелив народ - архитектите са му виновни.

    XXI век е! Електронно Правителство и Гласуване.
  47. 47 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1521 Неутрално

    До коментар [#46] от "Bulgerman":
    това са най-любимите ми коментари.
    човека се изживява, като последна инстанция.
    ми вземи помогни на хората да станат работливи.
    писна от социопатични епикризи.
    хващаш и допринасяш за подобряване на живота
    на хората с каквото можеш.
    не да ми мрънкаш кой какъв бил се едно
    си отегчен марсианец наблюдаващ зелени еуглени.

  48. 48 Профил на room101
    room101
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Оставка, бе, парацал на мутрите!

  49. 49 Профил на raz_2_tri
    raz_2_tri
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#41] от "lout66":

    санкции със сигурност се налагат, но никой не ги плаща. Ако ти наложат глоба 20-30-50 лева и не я платиш, няма как да те принудят - ще ти изпратят барети ли? или ще те съдят? или ще ти запорират имота? глобите и без това имат малка давност, пък и могат да се обжалват в съда...
    абсолютен мит е, че редът и чистотата в подредените държави се поддържа САМО със санкции, поддържа се защото:
    - си учен така от малък;
    - така се прави от поколения;
    - така правят всички около теб;
    - неудобно ти е само твоя тротоар да е мръсен или неизчистен;
    - ако не го правиш, те гледат накриво или учудено или те обаждат;
    - ако горните не помагат, ЧАК тогава идва "тежката артилерия" в лицето на държавата и ти прави предписание или ти налага парична санкция (глоба), която ти обикновено плащаш, както си плащаш и данъците и ПРЕЗ УМ НЕ ТИ минава да обжалваш глобата в съда
    но.... това се нарича нещо като ЗРЯЛОСТ НА ОБЩЕСТВОТО или ЧУВСТВО ЗА ОБЩНОСТ, от което ние имаме остър дефицит
    а иначе Диков е пич!

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  51. 51 Профил на StanDim
    StanDim
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#49] от "raz_2_tri":

    Нямам идея дали Диков е пич, както сте написали, но за останалато сте прав.
    А, че София става все по-голяма цигания е факт - и физически и духовно.

  52. 52 Профил на extrasho
    extrasho
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Каквата общината, такъв и главния архитект: Конюнктура и статукво. Никакъв поглед напред, никаква визия, никаква смелост да развива града.

  53. 53 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    В книгата "Корумпирани градове" Роналд Маклейн-Абароа, кмет на Ла Пас беше написал, че да оставиш един проблем на "съвестта на гражданите", значи УМИШЛЕНО да наказваш съвестните и да облагодетелстваш безсъвестните. Те ще действат по съвест и ще страдат от тези, на които тя е в дефицит.

    Като четете интервюто и разбирате, какво е имал предвид. Общината няма визия накъде да води града. Тя казва - водим се по съвестта на гражданите. Щом нямало достатъчно съвестни, да не паркират по тротоарите, водени от своя вътрешен глас, да не оставят тротоарите с ширина 1 лакътник пред цоклите на 14-етажни фасади, да не си ползват бракуваните преди десетилетия трошки като улични мазета, значи - вокс попули, вокс деи. Виждаме моментната снимка и прекрояваме реда по нея, за да не смущаваме бита на хората.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  54. 54 Профил на bastaa
    bastaa
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Изключително некомпетентен и корумпиран е този господин Диков. Бил спрял 2 кули по 100м в центъра, но разреши 3 кули до НДК. Не искал да се махат соц паметниците, задава въпроси, вместо да отговори. Какво разбира един архитект от пътно строителство или инфраструктура? Защо няма Главен инженер в столична община? Не може един човек да взима толкова важни решение и всеки с пари да може да построи където каквато си сграда поиска!!!

  55. 55 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    [quote#54:"bastaa"]но разреши 3 кули до НДК.[/quote]

    Още преди 15-тина години общината продаде тези терени с тръжно ИЗИСКВАНЕ купувачът да прави кули отгоре.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  56. 56 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2298 Неутрално

    [quote#52:"extrasho"]Каквата общината, такъв и главния архитект: Конюнктура и статукво. Никакъв поглед напред, никаква визия, никаква смелост да развива града.[/quote]

    В това интервю Диков май дава нишан, че ще гледат какво ще си поискат гражданите на изборите и ще се водят по тях. Какво да кажа повече? Просто трябва да се гласува за партии, които застанат на твърди позиции срещу епохата на безтротоаритето, срещу наводнението от бракувани трошки по улиците, срещу "социалните такси за детска градина" на разноски на 20 хиляди деца без място, срещу архитектурните проекти за центъра, с копане на тунели, фекалноводни огледала и строеж на шлюзове в Перловската канализация.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  57. 57 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Не е ли покъртително обяснението му за „Кристал"? Аз се потресох.
    "Как се стигна до сградата в градинката срещу Военния клуб, за която се твърди, че е собственост на бившия банкер Цветан Василев?
    - Тя не е построена сега, тя си съществува от десетия конгрес на БКП. Мисля, че тогава се построи комплексът "Кристал" и там беше ресторант. Въпросният човек вероятно я е купил и я е преустроил. Нищо ново не е правено.

    Достроеното изглежда като кръпка до градинката. Има доста интересен стил...
    - Не е лошо да извадите снимки от предишното й състояние и да видите как изглеждаше и като кръпка и преди. И то доста по-зле изглеждаща."

  58. 58 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 221 Гневно

    Ами за конкурсите? Ако някой протестира, то е защото гроздето е кисело. Егати наглеца!

  59. 59 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Не знам но София ВИНАГИ ми е била грозна - и то не защото е грозна - при хубаво време млако по прилича на нещо... Зашото е типично по български загрозено. Нямам точни думи да го опиша - от пръскащите плочки до непасващите си сгради една до друга и многодруги неща, не на последно мясти разни будки и павилиончета от БГ тип.... (То това така описано си е характерно обаче за цялата България...)

    www.soundcloud.com/x2805
  60. 60 Профил на mapuhcku
    mapuhcku
    Рейтинг: 382 Неутрално

    "Вместо да къпе софиянци, по-добре е общината да им покаже историята на София, която наистина заслужава внимание."
    Спор няма - историята е важна! Но когато сутрин и вечер се возя в трамвая си мисля "Абе нямат ли баня тези хора?!?!".

  61. 61 Профил на 212
    212
    Рейтинг: 488 Весело

    Интересно какво би било ако Ню Йорк сити имаше Главен Архитект като този в София?!

  62. 62 Профил на mmk58375463
    mmk58375463
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#35] от "svetla233":

    Относно градинката до Енергопроект: Сградата на ул. "Кораб планина" № 8 е собственост на г-да П. и К. Дикови и съдружници. Всичко останало, което описвате е следствие на резултатното съдружие ...

  63. 63 Профил на penapenka
    penapenka
    Рейтинг: 381 Неутрално

    По-голям боклук от тоя в СО няма! Прави пълни цигании и след това се оправдва, че хората така искали. Омръзна ми всеки да се съобразява само с олигофрениите и след това да повтаря, че това било демокрация. Както и да е, следващия кмет на София няма да е гербер!

  64. 64 Профил на Maradona
    Maradona
    Рейтинг: 468 Гневно

    Достроеното изглежда като кръпка до градинката. Има доста интересен стил...
    - Не е лошо да извадите снимки от предишното й състояние и да видите как изглеждаше и като кръпка и преди. И то доста по-зле изглеждаща.

    Ето този отговор трябва да ви даде представа защо Мустака ни се хили от Сръбско.
    И този архитект е бил на хранилка в банката, при това явно с черпака.Толкова са прозрачни всички ,че чак яд ме хваща колко са нагли и как всичко им се разминава!!

  65. 65 Профил на i'm sick and tired
    i'm sick and tired
    Рейтинг: 381 Весело

    Благодаря на Георги Марчев за интервюто, и конкретно за това, че е първият, който назовава градинката срещу Военния клуб с правилното й име!
    Втръснало ми е всички да я наричат "градинката на Кристал".
    А тя съществува мноого преди да се появи тоя тумор на "Аксаков"...

  66. 66 Профил на Maradona
    Maradona
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Кой е най-големият проблем на града?
    - Най-големият проблем за мен е, колкото и да звучи неприятно, е раздвоението у обитателите му, разминаването в поведението като граждани и като личности. Като граждани имаме големи претенции, а когато стане дума за нашия личен принос към града, поведението ни е съвсем различно. Като граждани имаме желание всичко да е чисто, като личности нищо не ни пречи да си хвърлим боклука на улицата или през балкона. Като граждани искаме тротоари, като шофьори паркираме колите си върху тротоара. Като граждани искаме транспортът да е подреден, а когато обаче седнем в собствената си кола паркираме на втори ред със светлини и влизаме в забранени улици, пречим на градския транспорт, където преминават тролейбуси и трамваи. Ако ние съединим нашите претенции като граждани и поведението ни като личности мисля, че градът ни ще изглежда по съвсем друг начин.

    -Ако има хиляда тъпака които си изхвърлят боклука през балкона ,как точно това замърсява целия град и по специално централната му част.
    -Не знам за вас, но аз отдавна не съм виждал някой да паркира по тротоарите на София.Същите тия тротоари, са си все така мръсни и разбити, като от времето на Хан Аспарух! Ако все пак простако ти се привидят коли на тротоара вдигни бордюра!
    -Отдавна никой не пречи на рейсовете в жълтата лента и именно поради тази причина те спазват расписанието упоменато на електронните табла.Но понеже тая гнида никога не се е качвал на 305 щеше да разбере ,че не гражданите са виновни ,а общината.
    Искам го това говедо вързано някъде в центъра да го плюят хората като минават.
    Оставете ми поне три -четири часа коментара за да разбере въпросното лице какъв простак е, и после го изтрийте!

  67. 67 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    До коментар [#49] от "raz_2_tri":


    Глупости на търкалета. Никой не чака на твоята съвест, направо си те глобяват, даже боклуджийските кофи си заключват. Изключително малко неща са оставени на съвестта на гражданина. Въпросът е, че глобяват еднакво сериозно и за дребни и за по-големи прегрешения, хич не ги притеснява, че ще похабят средства и време за "дреболии".

  68. 68 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    Поредният мошеник - главен архитект, който досъсипа София в угода на мафията.

  69. 69 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2570 Неутрално

    "Най-големият проблем за мен е, колкото и да звучи неприятно, е раздвоението у обитателите му, разминаването в поведението като граждани и като личности. Като граждани имаме големи претенции, а когато стане дума за нашия личен принос към града, поведението ни е съвсем различно. Като граждани имаме желание всичко да е чисто, като личности нищо не ни пречи да си хвърлим боклука на улицата или през балкона. Като граждани искаме тротоари, като шофьори паркираме колите си върху тротоара. Като граждани искаме транспортът да е подреден, а когато обаче седнем в собствената си кола паркираме на втори ред със светлини и влизаме в забранени улици, пречим на градския транспорт, където преминават тролейбуси и трамваи."
    С това съм напълно съгласен с Диков. И това се отнася не само до хората с по нисък социален или образователен статус. Важи за всички нас.
    Но с действията и разсъжденията си Диков и Фандъкова насърчават развитието на този манталитет.
    След като ще се решава демократично защо не се направи всеобхватно допитване за това дали да се вземат от булевардите лента за велосипеди, за бус ленти и тротоари. За първото не съм 100% сигурен, но за другите две резултата ще е ясен и не в полза на автомобилистите. Но не вярвам да поискат да им развалят кефа. Интересно ми е дали мнозинството иска зелена и синя зона? Защото там има налагане мнение на малцинството.
    Демокрацията е преди всичко спазване на правилата. А ако наистина искат да се намали трафика, нека да организират истински градския транспорт така, че да е удобен за ползване. И трафика ще намалее. Парите за ненужни кръстовища трябва да се ползват за градски транспорт. И след това да се правят пътища, където е нужно. А ще е нужно на много по-малко места.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  70. 70 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 456 Неутрално

    До коментар [#40] от "Тошо Корп.":

    Добре си се ориентирал. Излиза, че ние сме виновни! Живея от 30 години в центъра на София и съм свидетел на архитектурните и градоустройствени БЕЗОБРАЗИЯ, които се направиха и продължават да се правят там. И този наглец ми говори за "поведението на гражданите"! Като искат да направят 5-етажна бизнессграда на мястото на стара къща, КОЙ ИМ ОДОБРЯВА ПРОЕКТИТЕ, бе наглецо? Гражданите сами ли си ги одобряват или ти и твойта служба? Напълнихте центъра с безумни творения, финансирани от мутри и корумпирани политици. И решихте, че гражданите нямат добро поведение. Нагла, мръсна твар.

  71. 71 Профил на aldoushuxley
    aldoushuxley
    Рейтинг: 434 Неутрално

    "Може и да е можело да стане."

    Това е философията на овластения измекяр, който не би се разделил с държавната си службичка за нищо на света.

  72. 72 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 404 Гневно

    Диков: "Центърът на града е с едни прекрасни озеленени пространства, с красива сгради, не виждам нужда да се правят строителни намеси. За съжаление, се направиха доста намеси в годините. Не считам, че те са били добри."

    КЪДЕ СА ТЕЗИ МЕСТА? БЪЛНУВАТЕ!!! Ами като не считате, защото вие лично позволихте да се съсипе целия идеален център на столицата - визирам само едно от много застроени свободни зони - мястото срещу прекрасната сграда на Министерство на земеделието, където вече редица години се строи гигантски бизнес-център, който ще съсипе гледката и пространството пред чудесната сграда на министерството. А там можеше да има градинка с фонтан, където да се разхождат майки с деца и поне малко зеленина в тази част на града...КОГАТО ВЗЕМАХТЕ КОМИСИОННАТА НЕ МИСЛЕХТЕ ЗА ТОВА НАЛИ? Ако имате поне капка достойнство - ПОДАЙТЕ СИ ОСТАВКАТА НЕЗАБАВНО!!! ПОДЛЕЦ...

    www.commcrime.blogspot.com
  73. 73 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 404 Гневно

    Диков: "Центърът на града е с едни прекрасни озеленени пространства, с красива сгради, не виждам нужда да се правят строителни намеси. За съжаление, се направиха доста намеси в годините. Не считам, че те са били добри."

    КЪДЕ СА ТЕЗИ МЕСТА? БЪЛНУВАТЕ!!! Ами като не считате, защото вие лично позволихте да се съсипе целия идеален център на столицата - визирам само едно от много застроени свободни зони - мястото срещу прекрасната сграда на Министерство на земеделието, където вече редица години се строи гигантски бизнес-център, който ще съсипе гледката и пространството пред чудесната сграда на министерството. А там можеше да има градинка с фонтан, където да се разхождат майки с деца и поне малко зеленина в тази част на града...КОГАТО ВЗЕМАХТЕ КОМИСИОННАТА НЕ МИСЛЕХТЕ ЗА ТОВА НАЛИ? Ако имате поне капка достойнство - ПОДАЙТЕ СИ ОСТАВКАТА НЕЗАБАВНО!!! ПОДЛЕЦ...

    www.commcrime.blogspot.com
  74. 74 Профил на Patilan
    Patilan
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#16:"tsvetko_51"]И по другия въпрос съм напълно съгласен, за нашето пълно раздвоение, като изискващи от другите, в т.ч. от общината и като граждани.
    От една страна искаме София да е най-доброто взето от Стокхолм, Виена и Копенхаген, а от друга, искаме да си паркираме по тротоарите, както и където ни падне, но без да получим за това някакви санкции и разбира се паркирането да безплатно.
    Дори като говорим за велоалеите, във Виена например ( много близък и сравним със София град по територия, брой жители и други параметри), освен че са стеснили платната за коли, за да има и велоалеи, но и в местата където са разположени по тротоарите, няма да видите пешеходци да ходят по тях или велосипедисти извън тях. Е, вижте какво е положението в това отношение по хубавата велоалея покрай канала от НДК до Орлов мост. Хора, кучета и велосипедисти ходят, карат тичат във и извън алеите, без въобще да се съобразяват с очертанията.
    Значи опираме (пак) до строга наказателна политика, която обаче, няма да хареса на никой и особено на тези, дето ще бъдат засегнати от нея.
    Така че, въпроса с чипа и евентуалната му смяна си стои.[/quote]

    Драги ми Цветко, за такива като тебе имаме поговорки - На крива ракето космоса и крив.
    1. Хората се държат подобаващо на средата. Когато живеят в кенеф, то и се отнасят като с кенеф.
    Това е научно доказано! Последният опит за който четох беше в Холандия, с група студнти. Едните живеят в чиста и спретната среда и се държат подобаващо. Другите бяха в мръсна и разхвърляна среда. Еми познай!!! И те станаха мърлячи.

    2. Тези проблеми се решават с чистене мой човек. Дори и хората да са мърлячи, то това не е извиниение - просто се вдигат данъците и се чисти!!!
    Единственото чистене в София което съм виждал за 15 години, е на цветнокожи с метли - в европейска държава в 21 век, още се мете ... да се смея ли , да плача ли!
    Да не забравим и пролетното чистене, с което софиянци много се гордееха - допреди 10на години дори и във вестниците на първа страница го заявяваха. Отново да повторя, че София е европейска столица и в 21 век/

    Механизирана кола за чистене видях за първи път миналата година!!!! А се подвизавам в София и повече от 15 години!

    Чистачи с щипки и пликове за боклук не съм виждал до сега!!!

    Така че е абсурдно да споменаваш европейски столици , при положение че се чисти като за бангладешки кенеф ....

    3. Въпреки всичко, признавам че проблемът на София са боклуците.
    - боклуците който слезнаха от планините преди 70 години, и станаха граждани и аристрократи за една нощ. О извинявай, за няколко нощи, защото първите нощи трябваше да се затрие елитът и на София, и на странта.
    - боклукът Диков, както и другите в управлението на града. При положение че държавата умира, за 20 години сме намаляли с 2 милиона. Новородени няма, то София си расте. Не ти трябва много акъл, за да схванеш че има нещо гнило.
    Абсурдно е при намаляващо население, да се урбанизира, и свръх урбанизира град проектиран за 800 000 хилядно население.
    Негова работа е да контролира миграционните потоци!!!
    Негова работа е благоустройството на града!!!
    Но е най-лесно да се обвиняват новите обитатели - идиот!!!

    Въпреки всичко, той си върши работата много добре.... защото с пренаселването на града, се вдигат цените на имоти, земя. Създават се жилищни транспортни и всякакви други кризи.

    А от кризите се лапка най-много - за строене на жилища, за нови пътища, детски градини и е .т.н.

    Всичко е пари!!!

    I'm my worst enemy!
  75. 75 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    маллееей като гледам, модератора ще има доста работа под тази статия, ама баш-архитетът си заслужава епитетите

    гнус ме е от този човек

  76. 76 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Най-големият грях на несменяемия архитект но София-Петър Диков,е унищожаването на Студентски град и превръщането му в чалготека,хотелиерски и търговски център, със лоша слава за съмнителни сделки,по даване на позволение,за строеж и бизнес практики.Заведенията за услуги доминират пред студентските общежития,мензи и закусвални,спортни обекти,каквито трябва да има всеки студентски град.В нормалните страни,студентските кампоси са от затворен тип и в тях не може да влезе всеки.В тях има само библиотеки,столови за студенти,спортни комплекси и др.,които са предназначени само за студенти.Студентски град -София прилича на "Джурасик парк",огласян от чалга,шумни скандали,проституция,има няколко убийства...?!"Исканията"на някои хора са едно,а съвсем друго е законът и отговорността на държавата,в частност-на главния архитект,към образованието и бъдещето на държавата!Негова е ролята-обектите на територията на София,да са съобразени с характера на тяхното преднацначение,отговарящи на съвременните потребностите на обитаващите ги,подчинени на стратегически план за по-добро бъдеще на нацията и държавата.

  77. 77 Профил на jiffylube
    jiffylube
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Интересно интервю. Интересни въпроси и доста нагли и абсурдни на моменти отговори.
    И едно доста тъпо нещо, с което отговаря на всеки проблем - имало различия между хората и мнозинството граждани решавало да бъде така.
    Според него тогава мнозинството искат да дишат мръсен въздух и да потъват в мизерия, искат да не може да се върви пеш никъде, да ги плюят плюещите плочки, да гледат архитектурни абсурди и т.н. Аз не съм чувал за проучвания с представителни извадки на хората живеещи в София за всички тези проблеми, които са поставени. Как разбра какво точно иска мнозинството. Много по-точно е да се каже, че евентуално така иска по-силното и корумпирано лоби, на което и той самия е представител...
    Освен това има неща, за които законово не трябва да има две мнения и те са свързани със здравето и живота на хората, това са нещата, които вредят. Както са например пушенето на обществени места, шофирането в нетрезво състояние, така са и опасните сгради, прекаленото използване на автомобили, които замърсяват, опазването на чистотата в жилищните площи. Това разбира се става и с помощта на активно участие на граждани в този процес, но не означава, че трябва да се оставят неща, които вредят на произвола просто защото проавтомобилното, прочалгарското, пропушаческото лоби е по-силно например.
    След такива изказвания, че щял да отнеме от булеварда, за да направи нормална велоалея и това според него е лошо, явно ще мине още време преди София да има нещо общо с белия свят...

  78. 78 Профил на Ritter 1
    Ritter 1
    Рейтинг: 439 Разстроено

    Аз бих казал, че най-големият е проблем е ДИКОфф!

  79. 79 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 881 Неутрално

    Тоя отдавна трябваше да увисне на някое дърво.
    Той си знае защо.

  80. 80 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 597 Неутрално

    Искам му оставката на тоя катил.

  81. 81 Профил на Макс Коен
    Макс Коен
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Че Диков не е праведен,то е ясно. Но...В София живеят много дебили,които цапат,рушат,драскат,унищожават,загрозяват.Примери:продавач-ките в магазините на Витошка си хвърлят фасовете и чашките от кафе върху красивите бели камъчета около дръвчетата,стълбовете на красивите улични лампи са облепени с рекламни стикери,което загрозява,по току-що реновирани сгради се мъдрят грозните драсканици на графитаджиите.За всичко това трябва да се налагат жестоки глоби,иначе управия няма. Да не говорим за кучешките лайна по улиците,за това че на нито един балкон няма да видиш красиви цветя,както е в цивилизованите страни.Българинът няма усет за красивото.Ами погледнете автобусните спирки,общината се е постарала да постави хубави стъклени навеси,но вандалите ги драскат облепват с некролози и реклами.На това трябва да се сложи край.Не искам ,чакайки атобус да гледам лицата на умрели,това ужасно ме потиска .За свинщината около нас сме виновни и ние.Много простотия има в Б-я.

    ugupu




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK