Боил Банов, заместник-министър на културата: Директорката на Класическата гимназия е най-проверяваният човек в държавата

Боил Банов, заместник-министър на културата: Директорката на Класическата гимназия е най-проверяваният човек в държавата

© Анелия Николова



Боил Банов беше заместник-министър на културата в служебното правителство, а сега е един от двамата заместници на Вежди Рашидов с ресор сценични изкуства и кино. Пред "Дневник" той коментира и случаите с Класическата гимназия и "Червената къща", които също са сред неговите отговорности. Преди да заеме поста в служебното правителство, той беше директор на Драматично-кукления театър "Иван Димов" в Хасково. Завършил е "Културология" в Софийския университет и "Режисура за драматичен театър" в НАТФИЗ в класа на професор Красимир Спасов.


Забележка: Интервюто е взето преди пресконференцията на родители на ученици от Класическата гимназия тази седмица и изявлението на Министерството, че сградата в "Модерно предградие" е увредена умишлено след предаването й на директорката на училището.


Запазват се фиксираните суми, които държавата доплаща за всеки билет за театър или опера, но възможностите на Министерство на културата не са по-големи. Какво ще предприемете, за да не се стигне до кризата в сценичните изкуства от миналата година – когато държавата дължеше 4.7 млн. лева само за първите 6 месеца?




– Това, което министерството може да направи, е да се опита да направи системата максимално прозрачна, за да може обстойно да анализира проблемите. Да видим дали това дофинансиране в крайна сметка е необходимо и изцяло продиктувано от увеличение на зрителския интерес към дейността на театрите, оперите, филхармониите, симфониетите, или има и пробойни в самата система и отчитане на нереални зрители.


Работим по два механизма. Единият е въвеждане на единна електронна система, чрез която до 10-15 мин. след началото на всеки спектакъл в България театрите ще ни изпращат статистика  колко зрители има вътре, на какви цени и билети, за да има по-строга отчетност.


Как това контролира колко зрители има в салона?


- Сега това също се прави, но не по електронен път и с дни закъснение. Така че няма как да сравним отчета с реалното присъствие на зрителите – а сега ще можем да отидем в 7:30 в залата и да проверим, за да изключим всякакви евентуални манипулации.


Второто, което предприемаме и е важна стъпка, е въвеждането на минимални цени, под които според нас е под достойнството на българския театър да продава. Грубо казано около 5 лева, 4.50 за райони с под 100 хил. души. За билети под тази цена държавна субсидия няма да се заплаща.


По този начин също се стремим да ограничим нещо, което реално се случи с реформата. Голяма част от мениджърите на театралните и музикалните дружества избраха малко по-лек път на занижаване на цената на билетите, за да влязат повече зрители в салона. Това, разбира се е добре за артиста – акумулира субсидия. Но не е нормалният път на развитие на българските сценични изкуства.


Боил Банов, заместник-министър на културата: Директорката на Класическата гимназия е най-проверяваният човек в държавата

© Анелия Николова


Това е провокация спрямо този тип делегиран бюджет, който сам по себе си би трябвало да провокира хипотеза, в която повече зрители купуват билети на по-високи цени, за да може съответният театър или опера да акумулира повече пари и да реинвестира в качество.


Смисълът на делегирания бюджет е да даде повече растеж и възможност на този, който иска да върви нагоре, да се развива, а тук има малко обратна хипотеза. Занижаването на цените с оглед вкарване на зрител носи по-малка приходност, не води до качество, започва да работи по ширина, което е грешен модел.


Разсъждава ли се върху коригиране на този тип финансиране, втора стъпка в реформата, която да разграничи количеството от качеството и да стимулира не само развлекателен продукт?


– Имаме механизми за това нещо, но първата ни задача е да стабилизираме системата. Да поставим пределно ниски цени, под които държавата не плаща субсидия. Да видим колко е реалната публика в страната при сравнително нормална цена на билет, за да може да направим ясна преценка на средствата, с които разполагаме и които са необходими. На тази база следващата стъпка ще бъде да започнем да търсим качество.


В тази посока разглеждаме два механизма. Единият – може би най-сериозният и сложен, е да се установи мерило за качество. Добър вариант са участието и наградите от престижни български и международни фестивали. Такива спектакли се премират и сега от министерството, но целта ще бъде да завишим сумите в пъти, ако можем.


Друг механизъм – пак казвам, след като овладеем системата, ще бъде активното поощряване на културните институти, които наемат млади хора, поощряват дебюти. Обмисляме и възможност за подкрепа на поставянето на български автори, дай боже да стигнем и до хората, които пишат опери.


Има и други потенциални модели, но за да започнем да инвестираме в качество, трябва да изчистим системата и да знаем как ще се движим. В момента има представления, които се продават на много ниски цени - има случаи билети да се продават за 1 лев, за да се вземе държавната субсидия. Трябва да овладеем тази ситуация, за да преминем до същността.


Колко време ще ви трябва, за да я овладеете?


– Тази година, с мерките, които предприемаме. Системата вече стартира и се надявам на шестмесечието да имаме по-обстоен анализ.


Министерството публикува протокол от изследване на Националния център по обществено здраве, правено още по време на служебното правителство, според което в Класическата гимназия няма опасност от вдишване на азбест.


– Проверката, публикувана вчера, не е нещо свръхестествено, тя е втора. Такава имаше през април, когато бяха премахнати тези плоскости, но решихме да я повторим за допълнителна сигурност. В този смисъл се провокира една такава проверка отново през Регионалния здравен инспекторат и е ясно, че в сградата няма наличие на етернитни плоскости.


Няма етернитни плоскости изобщо?


– Не.


Изпълнени ли са предписанията на Здравния инспекторат от миналия февруари, който откри дефекти след ремонта? Родители, които се застъпват гимназията да остане на Женския пазар, твърдят, че нямат официален отговор и искат документи.


– Каквото е имало като предписания и забележки, е било изпълнено от фирмата-изпълнител, тъй като ремонтните дейности са в гаранция. Етернитът е отстранен – за това има ясен протокол от края на септември, който потвърждава предишния. Както в нормални обстоятелства, работим по сигнали за дефекти. Имайте предвид, че сградата от година е празна и когато не се поддържа, излизат някакви проблеми, но се стараем да ги отстраняваме своевременно.


Има ли законов вариант, при който друго училище да ползва сградата на "Модерно предградие", без да се губят средства (каквито идеи лансираха бившият министър Стоянович и зам.-кметът по културата на София Тодор Чобанов – бел. ред.)


– Не. Търсихме варианти с оглед на големия обществен интерес класическата гимназия да бъде част от културния център на София близо да Университета, до БАН и музеите, но няма.


Но във времето вървим към това. Кметът Фандъкова ни направи чест, че остави 13-то училище като филиал на гимназията, така че изнесеното обучение, което е специализирано за 11-ти и 12-ти клас, ще се провежда там.


Ще направим прием и след 5-ти клас, което също е добре, защото има е потенциал за развитието на гимназията в тази посока, така че ще използваме филиала все повече.


В тази сграда също има неща за сериозно доизкусуряване, основно подови настилки. Общината вложи много в ремонти, дограми, покриви, във фасада и т.н, но има над какво да се работи.


Ще инвестираме там и по някакъв начин във времето гимназията по естествен път ще се премести.


Тази сграда все пак е предоставена за безвъзмездно ползване от общината за 10 години. Ако после тя си я поиска, няма ли Министерство на културата, Класическата гимназия и цялата държавата да загуби за нейна сметка?


– Държавата има право по договор да прави инвестиция, 10 години не са малък период. Ако нещата се нормализират и бъдещето на гимназията се очертае по-ясно, можем да влезем в друг тип договорни отношения с общината. При така разумното и добро отношение на Софийска община към училището и институцията Класическа гимназия мисля, че това няма да бъде проблем.


При сегашното състояние на бюджета възможно ли е министерството да поддържа две сгради?


– Възможно е, от бюджета на самата гимназия. Директорът преценява, че може - той има делегиран бюджет. Знаете, той се сформира според учениците и с приема от 5-ти клас, той ще акумулира средства, с които това да бъде изпълнимо.


Окончателно: Класическата гимназия трябва да се върне в своята сграда, която е безопасна.


– Да, но с оставането на 13-то училище като филиал, с бъдещето му развитие, с използване на капацитета на преподавателите от БАН и университета.


Кога смята министерството да обяви конкурс за редовен директор на Класическата гимназия? (Изпълняващата длъжността директор до конкурс Мариела Папазова е назначена на поста през 2012 г. Оттогава имаше и протести по други поводи. - бел. ред.)


– По въпроса за конкурсите - няма законов срок за тяхното обявяване. Освен Класическата гимназия има още, да не ви излъжа, 14 наши училища с директори, изпълняващи длъжността. Министърът преценява с оглед на обстоятелствата. В тази ситуация, в която Папазова изнесе цялата криза на гърба си, обявяването на един конкурс няма да доведе до нищо, освен да нагнети обстановката.


Конкурси ще бъдат обявени навсякъде. Честата смяна на правителства също е причина за тяхното забавяне, тъй като като няма ясен хоризонт, а усещане, че стават скоро промени. Конкурси трябва да се провеждат в една ясна, стабилна среда, където има някакъв хоризонт на развитие.


Със сигурност виждате как това може да е инструмент за злоупотреба – директор, назначен еднолично от министъра, без конкурс, който остава на поста до решение на министъра.


-– Защо злоупотреба, такива са правилата. Назначените от министъра хора имат същите права и отговорности. Той следи тяхната дейност. Специално Папазова е проверявана и от МОН, от нас и от нашия инспекторат по всичките сигнали, които вървят около тази сага. Тя е най-проверяваният човек в държавата. Нейната работа е по-открита и от вашата, и моята, както се казва. Какво работи тя знаят всички институции в страната.


Редица основни културни институции работят с "и.д. директори до конкурс", някои с години – Националният филмов център, отскоро Народният театър, Софийската филхармония и т. нар. "Български Лувър". В някои от тях, като Института за недвижимо културно наследство,  Литературния музей и Класическата, има хронични протести и сигнали за нередности.


– Конкурсът на филмовия център е сега в петък. Панацея за този проблем няма.


Т.е, вие не смятате, че трябва да има законов срок за обявяване на конкурс?


– Аз не съм законодател. Законодателят е преценил, че има хипотеза, в която един човек изпълнява временно една длъжност, за месец, за две години, и е оценил рисковете. В крайна сметка си спазваме закона.


При чести смени на правителствата се получава така - конкурсът за филмовия център се обяви при предишното правителство, но ще се проведе сега.


Хипотетично един и.д. директор може да остане на власт достатъчно дълго, че изцяло да промени една институция.


– Аз ще ви кажа какво е демократичното в този случай. Да, наистина, министърът може да назначи един човек, без да се допита до експертната комисия, която между другото пак той назначава. Това пък дава възможност на следващия министър да му обяви конкурс и да го извади, ако счита, че не му върши работа и е некомпетентен. Ето ви една демократична част от тази хипотеза.


Не би следвало само министърът да решава това.


- Разбрах вашата теза - вие желаете да се обявява конкурс мигновено.


Не, не мигновено, но в някакъв срок.


– Нямам нищо против да зададете този въпрос на законодателите. Нека те преценят. Има и "за", и "против".


Други конкурси ще обявите ли в скоро време? Например в Литературния музей например, където също имаше странни събития? (Служебното министерство само се оплака от и.д. директорката Катя Зографова, която първо обяви пред медиите, че копие от Рибния буквар липсва, а после намери още едно, незаведено досега, в хранилищата.)


– Литературният музей е в ресора на колегата Петрунова. Не мога да кажа до къде са стигнали нещата, но има кандидати и вероятно скоро ще се обяви конкурс.


Боил Банов, заместник-министър на културата: Директорката на Класическата гимназия е най-проверяваният човек в държавата

© Анелия Николова


Какво се случва с Червената къща?


- Работи екип от наши и техни юристи, а на някакъв етап и юристи на общината. Но хипотезата с преобразуване на публична държавна в частна държавна собственост, която областният управител да преотстъпи безвъзмездно на частна организация, дори с доказана биография, не е реална.


Първо, такъв механизъм не е правен в държавата. Смисълът на публичната държавна собственост е тя да бъде съхранена, включително от частни интереси. Ние оценяваме приноса и нуждата от Червената къща, изобщо нуждата от такива пространства. Но няма механизъм, по който държавата да излезе от публичността и да я прати в частното.


Ако вие поискате такава промяна на принципа, че сте много добра в това, което правите, ще се появят и други хора, които ще кажат "защо не я давате на мен". Тяхната биография е много сериозна, но хора с идеи, биография и организации има не един и двама. Хипотезата да дадем за безвъзмездно частно ползване сградата ни вкарва капан.


Освен това не се знае след година-две какво ще се случи с тази организация - виждате с банки какво се случва. Доскоро "Червената къща" бяха платежоспособни и имаха подкрепа от сериозна фондация, но дойде кризата.


Ще трябва ли да напуснат?


Не, няма да напуснат. Работим върху други механизми, но не сме приключили още и не искам да коментирам. Все пак намерихме една вратичка, по която да им се намали задължението, има начини, по които ще ги подкрепим. Може да не е точно това, което те си представяха, но поне малко ще направим, за да ги съхраним и да могат да работят в по­-нормални условия.


Какво е положението с хранилищата на Националната филмотека, която миналата година обяви, че лентите буквално гният заради лоши условия?


- С пари от европейски програми ще финансираме направата на едно съвременно, модерно хранилище, в което да няма подобен проблем. В този смисъл чакаме да се отворят програмните периоди. Знаете, че държавата закъсня – трябваше да стартират още миналата година, но отново заради смените в правителствата се забавиха. Ще почнат скоро.


Има ли оценка за това колко ще струва на държавата самата поддръжка и функциониране на т. нар. "Български Лувър" от май? Досега се говори основно за средствата, вложени в сградата.


– Музеят е в ресора на доц. Петрунова. Особено за цифри тук съм крайно некомпетентен, но това е изключително постижение, еклектика между стар и нов стил с изключителна съвременна техника. Мисля, че е едно уникално съоръжение, което ще бъде сериозно достижение за българската култура.


Вероятно, пак казвам, без да съм компетентен, за цифрите за този обем сграда с нови изисквания, които включват охрана и поддръжка може би времето ще даде ясна представа. Може би е трудно в момента да се посочат все още точни параметри на издръжката.


Особено на фона на съкращенията на персонал в други музеи и галерии, изглежда някак невероятно държавата да няма представа колко ще й струва функционирането на музея?


– Има, но не ми е в ресора и не мога да говоря в цифри.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vladek
    vladek
    Рейтинг: 540 Неутрално

    Конкурс му е майката. Омръзна ми от ваши доведени и най-способни хора. Ако е най-способна то какво имате да се плашите от конкурс. Кога ще разберете че ако нещо е в правилата и законите, то не означава автоматично че е правилно. То законите и правилата ги пише КОЙ!
    И аз искам децата ми да учат на Дондуков 2. Премествайте гимназията в новата сграда, а който не иска да си търгва.

    Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
  2. 2 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Хубаво е от училище децата да знаят, че законите не са за всеки.

  3. 3 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1963 Неутрално

    " Занижаването на цените с оглед вкарване на зрител носи по-малка приходност, не води до качество, започва да работи по ширина, което е грешен модел."

    Като зрител, мога да кажа, че не само занижаването на цените, ами и занижаването на качеството на постановките, вървят някак си ръка за ръка, без да имам претенцията да съм някакъв огромен театрален разбирвач. Някак комбинацията от хора, които нямат нищо против дадена пиеса да бъде леко и не съвсем леко оцветена в еротично-кафе-шантански вариант с лек примес на чалга, от това на Балканите, а и не само тук май няма как да се избяга, води естествено до подобни ефекти върху театъра и неговата продукция.
    Иначе целокупното интервю е голямо, обширно и засяга много теми. Това хем е добре, хем не чак толкова, защото като нахвърляш един куп проблеми, като в циганска торба, вниманието на читателя, който едва ли покрива с профила си всички теми, няма как да не се разсее или най-малкото отслаби.

  4. 4 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 882 Неутрално

    "В тази ситуация, в която Папазова изнесе цялата криза на гърба си, обявяването на един конкурс няма да доведе до нищо, освен да нагнети обстановката."

    льохман, тая "криза" беше създадена от Папазова и Репуц !

    и кво- предишната директорка изкара 30 години без конкурс, сега тази още 30 ли, хаха ???

    само в БГ са възможни такива простотии, заклевам се !

  5. 5 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 878 Неутрално

    "По въпроса за конкурсите - няма законов срок за тяхното обявяване. Освен Класическата гимназия има още, да не ви излъжа, 14 наши училища с директори, изпълняващи длъжността."
    Значи има мандат президент, министър-председател, народно събрание, но......срок за конкурс няма!
    Ами започвайте да чистите кочината. За какво сте там?
    Конкурси, пробен период и договор със срок.
    И не между другото - Музикалното училище също има директор от 23 години!?, навършил пенсионната възраст преди година. Там какво чакате? Или е толкова "безценен" и удобен кадър за
    вас, както и и.д. директор на НГДЕК?

  6. 6 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 882 Неутрално

    "с оставането на 13-то училище като филиал, с бъдещето му развитие, с използване на капацитета на преподавателите от БАН и университета."


    а това не ви ли омръзна ? няма НИТО ЕДИН преподавател от БАН или СУ !

  7. 7 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3141 Неутрално

    До коментар [#5] от "Nelumbo":

    "следващия министър да му обяви конкурс и да го извади, ако счита, че не му върши работа... "

    Явно е, че г-жа Митева им "върши работа", след като държаха оркестъра на гимназията осем часа, за да изсвирят по ПОЛОВИН химн на откриването на жребия за волейболното първенство! Като че ли няма практика по света, химните да се изпълняват на запис!!!
    Това е само един малък пример от "феодализираната" музикална гимназия.
    Г-жа Митева е известна с авторитарния си подход и несъобразяване с което и да е чуждо мнение.
    Дялан камък – може да управлява още няколко мандата, като Георги Костов – четири и половина в НМА "П. Владигеров"!

  8. 8 Профил на kaliroe
    kaliroe
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Не може една от най-престижните гимназии в държавата да бъде години наред с ид директор. Това е академична институция, а не селски хоремаг, за да бъдат уреждани и крепени номенклатури. И не затова плащаме данъци, май. Конкурс за директор на НГДЕК или гражданско неподчинение, това е актуалният въпрос.

  9. 9 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8413 Неутрално

    Тази Класическа гимназия и нейната сграда,станаха световен проблем.

  10. 10 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Г-жа Митева няма ли да последва г-н Явор Димитров? Време и е!

  11. 11 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Проблем е я! Два милиона евро са дадени! Европейски пари.

  12. 12 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#7] от "Alexander97": Химна е еврейска мелодия и е важно децата да го владеят до съвършенство. Иначе няма да завършат!

  13. 13 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До сега, до колкото ми е известно минималната цена за субсидиран билет беше 6 лв! Този какви ги реди?

  14. 14 Профил на boris_ivanov
    boris_ivanov
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Аз ще ви кажа какво е демократичното в този случай. Да, наистина, министърът може да назначи един човек, без да се допита до експертната комисия, която между другото пак той назначава. Това пък дава възможност на следващия министър да му обяви конкурс и да го извади, ако счита, че не му върши работа и е некомпетентен."

    Късогледо мислене, в което няма разбиране за приемствеността, от която се нуждаят културните институции. Г-н Банов, би трябвало да имате позиция за това от какви закони се нуждаят културните организации, а не да се криете зад гърба на "законодателите".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK