Тодор Танев, министър: Стига вече релси, бих искал да видя образованието като самолети

проф. Тодор Танев - министър на образованието и науката

© Юлия Лазарова

проф. Тодор Танев - министър на образованието и науката



        В началото на февруари законопроектът на ГЕРБ за предучилищното и училищното образование беше приет на първо четене в Народното събрание. Сред предложенията в него са разделяне на средното образование на две степени; повече автономност за училищата заедно с повече граждански контрол; създаване на Национален образователен инспекторат към Министерския съвет; частично държавно финансиране за частните детски градини и училища; нова форма на обучение - в дома; възможност за езиковите гимназии да приемат след пети клас, както могат математическите; реформа на ресурсните центрове.


        Преди второто четене върви засилен дебат по новите предложения, внасят се и предложения за промени в тях. Членовете на парламентарната комисия по образованието провеждат срещи с учители в цялата страна и уверяват, че ще бъдат чути и обсъдени всички предложения между първо и второ четене на законопроекта. За него говорим с министъра на образованието проф. Тодор Танев.

        Кое е първото нещо, с което ще се захванете, след като законопроектът за образованието бъде приет?


        - Това, което в момента предварително правим, са 17-те държавни стандарта, един от които включва предмета гражданско образование. В момента, в който законопроектът се приеме, ние ще знаем какво от държавните стандарти ще направим с необходимата доза съгласие. Необходима е реформа, защото имаме глобализация, европейско членство, защото имаме газови интереси, които ни държат като в примка нас, българите, защото имаме криза. И не можем да продължим със старото, а за да имаме реформа, трябва да имаме реформирани държавни образователни стандарти. С това първо ще се заемем. (Държавните образователни стандарти са съвкупност от задължителни изисквания за резултатите в системата на предучилищното и училищното образование, както и за условията и процесите за тяхното постигане - бел. ред.)

        Кое е най-доброто за учениците в проектозакона? Как ще бъдат мотивирани да учат и постигат добри резултати?




        - За пръв път закон говори за разликата между децата, за това, че образованието трябва да гони децата, а не да ги усреднява. Това досега не е правено. Досегашните законопроекти, закони, изменения на закона насочваха нещата към усредняване на децата – например тестове, матури. Гледаше се средното. Но всяко едно от децата има различен талант. Ние не можем да гоним като система на всеки таланта, но като групи поне в някакъв процент този закон създава една врата, която дано да остане оттук нататък широко отворена.


        Затова и подкрепям закона. Той създава основа за такова мислене и сред учителите. С училищната автономия, с възможността да се правят програми на място, се създават възможности на по-активните учители, ако искат, да боравят с избори – с учебни помагала, а не само с учебници – да правят каквото искат, за да може накрая да се получи качествено образование. Не да следят за развитието на ученика ден по ден, седмица по седмица по някакви готови релси. Стига вече с релси и тролейни жици отгоре! Ако някой спре тока или релсата е отвинтена, спира движението. Бих искал да видя образованието по-скоро като самолети, които гордо летят над всичко, произвеждат собственото си електричество, с тях се занимават кули и те могат да се видят много по-бързо и по далеч.


        Кое е най-доброто за учителите? Как ще бъдат мотивирани те? Няма ли да им се вдигнат заплатите?


        - Огромна част от учителите са на над 35-годишна възраст. Само 6% от тях са на под тази възраст. Ако продължаваме така, след 5-6 години ще има криза за учители, защото в момента разполагаме само с тези учители. Те са от едно поколение, в което са учили системно, те са добри учители, те имат нужда от повече внимание, от ново политическо мислене за учителското съсловие и в това отношение аз съм бил абсолютно твърдо техен поддръжник. Не мога да подпиша нищо, което не е в полза на българския учител, на гилдията, без да се чувствам ангажиран като нещо повече - като неин посланик. Просто чувствам това като мое задължение.


        Колкото до учителските заплати – аз ще търся всички възможности за покачването им. И вярвам, че ще успея. Знам за 10-процентното намаление на бюджета, но като казвам, че това ще се случи, имам предвид, че идва момент, в който това ще стане финансово по-възможно. Парите идват от европейска програма, идват швейцарски франкове, така че това ще облекчи някои финансови ангажименти на министерството.


        С госпожа Такева (председателят на синдикатите на учителите - бел. ред.) говорим по въпроса, търся начините, но не мога публично да обявя всичко, което правя в търсенето на тези заплати. Дайте ми шанса да направя нещо въпреки невъзможността. Дано успея да го направя и мисля, че вместо да бъда обстрелван защо не го правя, по-добре да ми бъде помогнато или поне да бъде разбрано, че го правя както много други неща в спокойствието на една сянка извън шума на времето.


        Аз не съм от политическа партия и в този смисъл мен борба за нов мандат не ми трябва и подозрението, че съм говорил за увеличението на тези заплати с някаква политическа мотивировка. Правя го от съчувствие към българския учител. Защото от тук аз имам да се върна в университета, където съм бил винаги само избиран, а тук съм само назначен.


        Склонни ли сте на компромиси в законопроекта и с кои от предложенията конкретно?


        - Цялата зала с всичките депутати, законодателите, ще видим какво ще решат. В крайна сметка какво ще е записано в закона ме интересува мен, а не какво е било първоначално внесено. Аз подкрепям внесеното поради това, че то създава свобода, че генералната му линия е правилна. Трябва да мислим европейски и по въпроса с предложението на Лютви Местам майчиният език да се изучава задължително в училищата. Защото с чувство за малоценност не се прави модерна нация.


        Какво ще включва предметът гражданско образование?


        - Гражданското образование – това означава новата генерация на България като член на Европейския съюз да има силно политически и икономическо мислене. Няма какво друго да е, след като имаме вече и бежанци.


        Най-важното е законът за образованието за бъде приет, за това вече отговорност имат народните представители, не аз, въпросът е към тях, защото те са законодатели.


        Въпросът за въвеждането на предмет гражданско образование е напълно недоизяснен. Тепърва той подлежи на дебат, стана ясно на кръгла маса (на нея образователният министър подчерта, че е голяма необходимостта от този предмет в училище - бел. ред.). Важното е, че дебатът започна като спокоен, което ме обнадеждава, че ще се стигне до вземането на решение. Най-силното, което чухме, е да има такъв предмет и той да бъде свободноизбираем. Защото чухме и мнение да няма такъв предмет. Не е ставало дума да е задължителен този предмет, но ако се стигне до такова състояние, то пътя му до матурата ще бъде далечен, няма да стане задължителна матурата по този предмет.


        Дали има подготвени учители да преподават гражданско образование?


        - Разбира се, че имаме малко, не колкото ни трябват. Имаме и такива, които лесно могат да бъдат обучени в тази посока. Но с въвеждане дори на малки плазми съдържание в съществуващи предмети, като например урока по холокоста, за който молим хората от гилдията, които преподават история. Става дума за България, българската история и българската гордост. Би следвало историците да бъдат по-разкрепостени, по-активни, по-творчески. Когато става въпрос за един толкова важен въпрос и не само за мен.


        Необходимо ли е в да се въведе предметът история на комунизма в училищата?


        - Аз съм във връзка и с потенциални автори на такъв учебник, с колеги от Американския университет, колеги от Софийския университет, с хора, които имат различни идеи и заготовки на учебни помагала по тази дисциплина. Разбира се, че близката история става все повече история, става все повече почва за изграждане на ценности. Все повече отслабват личните ангажименти на хората с миналото и техните индивидуализирани разбирания за комунизма все повече идва едно ново поколение, което иска да има що-годе обективна картина, което не се интересува и не е виждало комунизъм и не знае неговите имена.


        Потъва по малко надолу въпросът за комунизма като остър политически въпрос на 90-те години. Но потъвайки надолу, комунизмът става все по-важен като почва за националната идентичност. В този смисъл аз не мога да загърбя този въпрос не само като министър, а и като образовател, като българин, като родител, като европейски гражданин. И никой няма право да го загърби.


        Въпросът е, че той все още е на границата между историята и реалната политика, все още недоказал себе си и в този смисъл няма начин да няма шумове в трезвото и спокойно негово обсъждане. Но аз обещавам и съм гарантирал пред моите колеги, с които вече повече от месец – два говорим по този въпрос, да започнем вече този дебат само с хора, които са обективни и спокойни и да не ми говорят за личния си опит, защото това не може да отиде в учебниците. В образованието трябва да имаме по-усреднено, по-тежко, по-нормално от гледна точка на класиката на едно учебно заведение, на един държавен обществен стандарт.


        Всичко, което трябва да знаете за:
        Коментари (32)
        1. Подредба: Сортирай
        1. 1 Профил на karabastun
          karabastun
          Рейтинг: 8612 Неутрално

          Тази година самолети - догодина космичèски кораби....

          karabastun1@abv.bg
        2. 2 Профил на nenad
          nenad
          Рейтинг: 426 Неутрално

          Тодор Танев, министър: Стига вече релси, бих искал да видя образованието като самолети
          ..........................................

          Все си мисля, че г-н Танев би се справил много по-добре като министър на спорта...

        3. 3 Профил на chicago514
          chicago514
          Рейтинг: 2152 Весело

          По хард варианта на Мариана Георгиева.Она все пак се дозираше,а при този човек няма дозиране,колкото,толкова.

        4. 4 Профил на karabastun
          karabastun
          Рейтинг: 8612 Неутрално

          До коментар [#2] от "nenad":

          По-скоро да стане министър на хумора и забавата , може и без портфейл...

          karabastun1@abv.bg
        5. 5
          ****

          Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

        6. 6
          ****

          Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

        7. 7 Профил на Odin
          Odin
          Рейтинг: 8 Гневно

          Трябва да мислим европейски и по въпроса с предложението на Лютви Местам майчиният език да се изучава задължително в училищата. Защото с чувство за малоценност не се прави модерна нация.

          С такива "реформи" РБ май скоропостижно ще замине на бунището.

        8. 8 Профил на rkirov
          rkirov
          Рейтинг: 426 Весело

          Ама ги събира Боко

          Все по-хубаво става :)
        9. 9 Профил на Имоция
          Имоция
          Рейтинг: 685 Разстроено

          "Ако някой спре тока или релсата е отвинтена, спира движението. Бих искал да видя образованието по-скоро като самолети, които гордо летят над всичко, произвеждат собственото си електричество, с тях се занимават кули и те могат да се видят много по-бързо и по далеч."

          Дотука стигнах и ми стана мъчно за учителката на Местан.

          Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от теби.
        10. 10
          ****

          Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

        11. 11 Профил на rainbou1
          rainbou1
          Рейтинг: 1388 Любопитно

          Започвам да се радвам на мадам Баракова - тя просто си паркира неправилно Поршето.

        12. 12 Профил на Free person
          Free person
          Рейтинг: 688 Неутрално

          Според мен наистина трябва да има нови дисциплини в училището,както за ЕС,така и за История на комунизма,защото младите не знаят през къде сме минали ние.
          Но учебниците да са написани кадърно,а и да има подготвени учители.

          Tony
        13. 13 Профил на Free person
          Free person
          Рейтинг: 688 Неутрално

          Според мен наистина трябва да има нови дисциплини в училището,както за ЕС,така и за История на комунизма,защото младите не знаят през къде сме минали ние.
          Но учебниците да са написани кадърно,а и да има подготвени учители.

          Tony
        14. 14 Профил на 2.5
          2.5
          Рейтинг: 2460 Неутрално

          “Но с въвеждане дори на малки плазми съдържание в съществуващи предмети, като например урока по Холокоста, за който молим хората от гилдията, които преподават история....”

          Oткъде го изкопаха този...

          I Want To Believe
        15. 15 Профил на Bender Bending Rodríguez
          Bender Bending Rodríguez
          Рейтинг: 8 Неутрално

          Стига вече лозунги, бих искал да видя работа!

        16. 16 Профил на polux
          polux
          Рейтинг: 374 Неутрално

          Да пийне още две и ще го види не като самолети, ами като совалки )))

        17. 17 Профил на naydenman
          naydenman
          Рейтинг: 436 Неутрално

          Този министър започва да ме притеснява.

        18. 18 Профил на polux
          polux
          Рейтинг: 374 Неутрално

          Радане,

          МИНИСТЪРЪТ Е ГОЛ !

          (с други думи - тоя кадър е нефелен - признайте го навреме и посочете друг, да не ходите заедно в небитието на историята)

        19. 19 Профил на idianata
          idianata
          Рейтинг: 486 Разстроено

          Т'ва същество от зоопарка ли идва??? Мнението ми, че всички управляващи през последните 25 години са от една единствена партия, чиято първа цел е да си осигурят прости избиратели завинаги се затвърждава все повече и повече.

        20. 20 Профил на carmello
          carmello
          Рейтинг: 1059 Весело

          аха, и за тва правим университетите от 52 на 56 ?

        21. 21 Профил на venelingeologia
          venelingeologia
          Рейтинг: 858 Неутрално

          Да си беше останал професионален протестър щеше да е п о-добре, отколкото да битува като професор-министър.

        22. 22 Профил на vladivlad
          vladivlad
          Рейтинг: 491 Неутрално

          Стига вече тъпи министри!!! Искам да видя някой, който си разбира от работата и работи, а не рита мачлета в работно време и не се чуди каква поредна простотия да измисли като този "велик" учен на снимката, който явно не може и няма да свърши работа и за 5 пари.

          Do or do not. There is no try. Yoda
        23. 23 Профил на alexsilver
          alexsilver
          Рейтинг: 1002 Любопитно

          [quote#2:"nenad"]Все си мисля, че г-н Танев би се справил много по-добре като министър на спорта... [/quote]
          Все си мисля, че г-н Танев би се справил много по-добре като ПОРТИЕР...

        24. 24 Профил на vladivlad
          vladivlad
          Рейтинг: 491 Неутрално

          за портиер не става. Кой ще го търпи с тъпите му коментари, които ще прави по адрес на живеещите, работещите в сградата? Най-много някъде да вдига и сваля една бариера, без досег с преминаващите.

          Do or do not. There is no try. Yoda
        25. 25 Профил на chuggun
          chuggun
          Рейтинг: 374 Неутрално

          Гарантирам, че по времето на бай Тошо, този човек нямаше да бъде професор,най много метач на университета.Да каже как стават професори на куп и то по измислени специалности нямащи нищо общо с практиката,или измамата всички български граждани студенти ще продължи.После, с толкова много университети не можем ли да кандидатстваме за рекордите на Гинес?

        26. 26 Профил на franklin
          franklin
          Рейтинг: 1675 Гневно

          Срам ме е, че този нещастник е министър на образованието!

          "На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
        27. 27 Профил на kirsner
          kirsner
          Рейтинг: 857 Неутрално

          Освен "бисери" и празни приказки сегашния министър на образованието не произвежда нищо друго. Щото за да произвеждаш, се искат идеи и визия, каквито очевидно проф. Тодор Танев няма. Затова и се опитва с много ефектни лафчета да отклонява вниманието от неспособността да се свърши работа.

          1. След 4 месеца управление няма никакъв проект за промяна на закона за висшето образование в частта му за акредитация на учебните заведения, за да се намали броят на измислените колежи, специализирани висши училища и университети. Напротив - преди дни поредните 3 измислени колежа получиха акредитация да станат специализирани висши училища, което е следваща последна стъпка към придобиване на статут на университети.
          2. За тези 4 месеца няма и никакви проекти за промяна на закона за развитие на академичния състав към завишаване на критериите за получаване на научни степени и звания и безброй измислени доктори в научните направления и професори продължават да се произвеждат на конвейр.

          3. А всичко това води до оформяне на саморазширяващи се анклави в българското образование, какъвто е Библиотекарския университет, станал такъв през 2010, след като е бил преди това специализирано учебно заведение. Там всичките кадри на ДАНС, свързани с ДПС, както и тези на Мултигруп, ударно получават докторски титли и звания професори и доценти. Увеличава се и дела на дотациите за участие в проекти на Фонд "Научни изследвания". Т.е. специалните служби почнаха да превземат и висшето образование, което в най-голяма степен е било символ на независимост. Другият фрапантен пример е с Пернишкия университет, получил акредитация също през 2010, и в който също така ударно се произвеждат доктори, професори и деценти - главно от среди, близки до ГЕРБ и АБВ.

        28. 28 Профил на Lou
          Lou
          Рейтинг: 1618 Неутрално

          Според моите разбирания министърът иска да каже, че на децата ще се преподава според техните интереси и техните таланти. Ще се търси стимулиране на онзи предмет, който е любим на ученика. В момента ние имаме един калъп и по него учим децата си - едни и същи програми, едни и същи знания. С една дума, произвеждаме серийно производство. А то винаги е еднакво, стимулираме еднаквостта на децата. Но всички деца са различни. Иванчо обича физиката, Петърчо обича математика, а Петя обича литературата. Обаче ние ги слагаме в един коловоз - караме Иванчо да зубри литература и да получава тройки, вместо да му помагаме да учи по-добре физика, щом има заложби да стане учен. Това е просто трагично.
          И друга основна промяна трябва да се направи - да се карат децата да мислят и разсъждават, а не да учат наизуст заучените фрази от учебника. Едно време как ни учеха - в учебника пише 10 лозунга на Ленин и Сталин, пет стихотворения във възхвала на комунизма и партията. И ние учехме наизуст, рецитирахме. Без да помислим какво значат. Но от нас не се изискваше да мислим за значението им, а да ги набием в главите си. Ето това вече трябва да се спре. Всяко дете да може да ти обясни какво значи това, правилно ли е, да води разсъждения, да мисли. Стига заучени фрази, стига наизустени лозунги.

          "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
        29. 29 Профил на Emil Dimov
          Emil Dimov
          Рейтинг: 217 Неутрално

          Кой избра този чиляк за министър на образованието? Това знаят само кукловодите, които го поставиха на този пост, за да му гледа сеира цял народ! Може би това е тенденцията, която се следва: - малограмотни хора да се направляват от светила, като г-н Танев!!!! Мир вам!!!!

        30. 30 Профил на cinik
          cinik
          Рейтинг: 3172 Неутрално

          Как да стане като самолет, когато дори за консенсусни за европейските общества въпроси, какъвто е равнопоставеността на частно и държавно образование, следват куп уговорки от типа "училището да е частно, но да бъде много мощно и категорично заставено да обучава по държавната програма...".

          Иначе ясна е идеята. Трябва да се стигне от точка А минимум до точка Б. Чакаме ви там на външо оценяване. Който успее, субсидията следва ученика - полага му се. Един ще измине разстоянието като БДЖ, друг - като Луфтханза - работата е една и съща и трябва да се заплаща еднакво.

          Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
        31. 31 Профил на Ернесто
          Ернесто
          Рейтинг: 479 Неутрално

          Стига вече с релси и тролейни жици отгоре! Ако някой спре тока или релсата е отвинтена, спира движението. Бих искал да видя образованието по-скоро като самолети, които гордо летят над всичко, произвеждат собственото си електричество, с тях се занимават кули и те могат да се видят много по-бързо и по далеч. новата генерация на България ..... да има силно политически и икономическо мислене. Няма какво друго да е, след като имаме вече и бежанци.

          Бравоооо бравооо бравоооооо министре Тодор Ломоносович

        32. 32 Профил на Neophyte Believer
          Neophyte Believer
          Рейтинг: 374 Весело

          и определено без Асен Златаров и Ломоносов.





        За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
        С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK