Светлин Русев: Работата ми по "Квадрат 500" е авторска, не ме интересува какво пише във фейсбук

Светлин Русев

© Юлия Лазарова

Светлин Русев



Националната галерия "Квадрат 500", или по-известна като български Лувър, беше представена днес пред медиите. Официалното откриване е на 28 май. Ето какво разказа Светлин Русев, председател на работните групи за концепция и тематико-експозиционен план на музея, за работата си в галерията, където той до последно пренарежда експонатите. Интервюто е взето миналата седмица.


Как виждате връзката между колекциите на НХГ и НГЧИ - особено частта с индийско, африканско, японско изкуство, от една страна, и от друга - българското Възраждане?


- Замисълът и архитектурното задание е за един цялостен комплекс. И това малко или много предопределя решението на експозицията.




Минахме през няколко етапа на концепцията, като в първата група, в която бяхме дванайсет души, предимно изкуствоведи, повечето се обединихме около идеята за единен музей. Единствените възражения бяха на двете директорки на Националната галерия и Галерията за чуждестранно изкуство. Отделни експозиции щеше да е технически по-лесно. Но продължението и изграждането им според мен нямаше да са равностойни като внушения и при всички случаи едната колекция щеше да губи. Още повече че в днешно време смисълът е да се направи музей, който остойностява българското изкуство по някакъв начин.


Накрая на нашите обсъждания условно номерирах всички зали и направих едно разпределение, при което е възможна съизмеримост на българското и западното изкуство, предимно създаденото в XX век. Има колекции, които не е възможно да не бъдат самостоятелни  - индийското изкуство, Африка, Гоа, Югоизточна Азия, чуждестранното изкуство от XV до XIX век.


Крайното решение е това, което виждате в момента - в едната зала (вдясно от централния вход, входът на бившата НГЧИ) е чуждестранното изкуство XV-XIX век, с което нямаме идея да се съизмерваме, вляво е нашето Възраждане, което постепенно преминава към края на века при Мърквичка, Вешин, Митов - там вече има сериозни чужди автори, където може да се търси някаква съизмеримост. Има доста интересни неща като връзки, стилове, сюжет.


Натам развитието на музея продължава с произведения от двете колекции. Има зали, които съзнателно оформих като самостоятелни, но нямахме и чужди автори, с които нямаше как да направим връзка. Да кажем залата с Андрей Николов, Стефан Иванов, Никола Михайлов - цялата наша история минава през нея. Там има портрети на Яворов, Пенчо Славейков, на Петко Ю. Тодоров, Дора Габе, Яна Язова, Балабанов… 


Подобно решение търсих с една зала, свързана с българския бит и душевност, като в центъра естествено е Майстора, но покрай него има цяла група, която беше заедно и в бившата НХГ, но сега съм развил с повече произведения - Цанко Лавренов, Златю Бояджиев, Васил Петров, Стоян Милев, Иван Милев. Към тях вързах някои съвременни автори като Александър Петров и младата авторка Надежда Кутева. Скулпторът Иван Лазаров също е там.


Много интересни връзки между български и чужди произведения намерихме през 20-те и 30-те години, 30-те и 40-те години. Също така имаме много сериозна колекция от френско изкуство и специално целия кръг на поетическата реалност. В тези зали виждаме че един Пенчо Обрешков и голямо име от френското изкуство като Ролан Удо и един Борис Иванов с Брианшон стоят равностойно и като тенденции, и като проблематика. И това, от една страна, остойностява нашите автори, а от друга - разкрива чуждото изкуство в друга светлина. Защото иначе минаваш малко по инерция.


Друга интересна зала е с Вера Недкова и Андре Лот, при когото са учили някои български художници като Олга Вълнарова. Там изведнъж виждаме до каква степен нашите автори са били част от тенденции, важни за цялото развитие на европейското изкуство. Особено важна за мен е една централна зала, в която имаме уникална колекция от Йожен Кариер - голямо име във френското изкуство, и няколко много важни работи на Роден и български автори като Султана Суружон. Оттам влизаш в друга зала с Никола Петров и няколко постимпресионисти, които са малко по-късни, но стоят прекрасно заедно.


Много мощна е залата с Дечко Узунов, Илия Петров, Ненко Балкански с Ренато Гутузо, Хенри Мур, Корнелиу Баба… Изводът от подобни връзки и съпоставки е, че нашето изкуство никога не е било като бедния роднина на Европа.


Виждаме, че няма как непредубеденият българин да не почувства гордост, като влезе в тази зала. И това са неща, правени по едно и също време. Имаме изключително важна сбирка от Паскин и Жорж Папазов. За един музей е много ценно, ако има работа от Марке, а ние имаме четири. Изобщо това е цялата линия на развитие на музея - съхранявайки автентичността на националните колекции като Африка, Индия, Гоа, Япония и самобитността на нашето изкуство, да се търси съизмеримост със света на изкуството изобщо. Най-грубо казано, идеята - която не е моя, е, че светът на изкуството е единен и цялостен. Това е един музей, който при домашните условия и възможности показва точно това.


Основната структура е тази, но това не е окончателно. Остава съвременното изкуство и там извадихме неща, които не са показвани досега, но има една част от музея - според мен много важна - която не е завършена - за съвременно изкуство и временни експозиции. Освен това не бих приел тезата, че това е направено от днес за утре, че ще се промени, но винаги трябва да се мисли за развитието на един музей, за нова оценка и подредба на експозицията.


Не е ли твърде голяма отговорност да подреждате сам представителната национална експозиция?


- Голяма отговорност естествено и не всеки би се хванал. Грубо казано, имам самочувствието, че все пак това е материя, по която плувам в свои води. Когато правихме Галерията за чуждестранно изкуство, всичко мина през мен. Бях директор и в Националната галерия до 1986-1987, преди да ме разкарат. След като съм се хванал, е ясно, че съм преценил, че знам за какво става дума. А кой какво смята и какво е писал във фейсбук, не ме интересува.


В хода на работата приех много промени, подсказани от уредниците на двете галерии. Когато нещата са на професионална основа, човек не може да върви с рогата напред, но пък когато е убеден, трябва да следва линията, която е избрал.


Как ще отговорите на обвиненията на члена на последната група за концепция и тематико-експозиционен план Петко Дурмана - че пренареждате художници и едва ли не фалшифицирате историята на българското изкуство? Това сега тегне над цялата експозиция.


- Няма да коментирам Петко Дурмана. Човек, който не е в материята и не е минал през музей, който не познаваше Галерията за чуждестранно изкуство... Всичко, което дойде от него, беше непрофесионално. Едната от умните му идеи беше да направим "музей на реализма".

Светлин Русев в една от залите на "Квадрат 500"

© Юлия Лазарова

Светлин Русев в една от залите на "Квадрат 500"


Защо не искахте да споделите така наречената концепция, това, което ми разказахте, ако не с публиката, то с професионалната общност?


- Според вас какво е концепция? Тези неща ги обсъждахме в професионалната общност. Това е наивно - да разказвам в коя зала кое ще има. Най-общата концепция беше ясна - че се търси съизмеримост на българско и чуждо изкуство, паралели и връзки, и се съхранява автентичността на колекциите, които са се оформили с времето.


Миналата есен редица видни изкуствоведи, включително настоящата и.д. директорка Слава Иванова и служители на двете галерии, поискаха концепцията да бъде предоставена за обсъждане на професионалната общност. (Акад. Русев не присъства на дискусията, защото, по думите му, предадени от организаторите от сайта въпреки.com, не смяташе, че тя трябва да се обсъжда преди откриването - бил. ред.)


Когато се състоя тази сбирка, така да я наречем, ние бяхме доникъде. Наивно и непрофесионално е да се прави такова обсъждане в публичното пространство. Един лекарски дебат как си го представяте?


Обсъжда се здравната реформа.


Да обсъждам публично това, което ви разказах, е непрофесионално. Смея да кажа, че тази концепция е минала през най-добрите специалисти. Който иска оттук нататък, нека изложи своята, нека обсъжда - ето, Петко Дурмана го направи. Но преди това да познава българското изкуство.


Какво сте заели от регионалните музеи и галерии?


- Помолих от някои галерии да дадат - Антон Митов от Габрово, от Плевен - Давид Пенев, много важна работа, детски портрет, както и един автор, който е много важен и досега го нямаше в художествената галерия.


От Софийска градска галерия взехме една важна работа на Галин Малакчиев, важна за мен и за позицията, която имахме тогава за утвърждаване на едно творческо виждане  - "Хирошима". Една работа на Валентин Старчев сме поискали да гостува от колекцията на Външно министерство.


Как гледа "Квадрат 500" на периода след 1944 г. и какви са му отношенията с колекцията на музея за "социалистическо изкуство"?


- Това (за социалистическото изкуство - бел. ред.) е една елементарна теза. Това е цялостен музей. Подбирам нещата, които са според мен важни в целия период и които са значими и за развитието на българското изкуство, и за целия музей. Има неща, които са стойностни и важни - не едно и две. Има други автори, които по това време нямат значими неща, но са включени с работите си от по-ранни периоди.


Нашето поколение и следващото са включени с произведения, които са взети по това време. Ако видяхте залата с Вукадинов, Румен Скорчев, Георги Божилов - това всичко е създадено по времето на социализма. Както и цялото наше поколение, което след това върви - Найден Петков, Димитър Киров, Людмил Стойчев.


Във фондовете имаше и неща, които са обслужвали властта, но те не бяха и толкова значими. Който умее да гледа, ще види, че някакви черно-бели оценки нямат никакво значение в случая. Да не говорим за залата, където са и моите неща, с Емил Стойчев, Георги Баев, Найден Петков, Димитър Киров, Свилен Блажев - всеки европейски музей, всяка представителна изложба с удоволствие би ги включил. Да не говорим вече за следващото поколение като Станислав Памукчиев, Емил Попов, Ангел Станев, Вежди Рашидов, Недко Солаков и т.н.


Човек трябва да познава и развитието на нашето изкуство, специално на Съюза на българските художници, който имаше една относителна независимост. Ако някой не желае да я разбере, няма да разбере защо тези произведения се бяха появили по това време. Има и абстрактни неща, които нямат нищо общо с обслужването на нормативна естетика.


Какво сте избрали от Вежди Рашидов?


- Виждате ли, защо не ме попитате какво съм избрал от Емил Попов? Не, аз ще ви кажа. От Вежди Рашидов съм взел една глава, искам още една или две фигури. Нито повече, нито по-малко от, да кажем, един Емил Попов или Ангел Станев. Взел съм това, което съм сметнал, че ми върши работа в извеждането на концепцията.


Имаме Павел Койчев, Галин Малакчиев. Защо не се заинтересувате от неговите неща и какво е правил той тогава - ще видите, че той е един свободен дух, който е правил каквото иска и впоследствие е откупуван от Националната и Софийската градска художествена галерия. (...) За логиката зад вашия въпрос няма да коментирам, защото ще стане грозно.


И въобще всякакво извеждане под един знаменател или под една тенденция, политическа или творческа, е непрофесионално и не отговаря и на историческото, и на творческото развитие на нашето изкуство. Едно са 50-те години, които наистина бяха много драконовски нещата, друго е 60-те, когато се поразчупиха нещата, вече 70-те, 80-те години, българският творец живееше с това, което прави, и който беше талантлив, живееше от това, което има.


Ще останете ли в екипа на музея след неговото откриване?


- Не зависи само от мен. И аз трябва да преценя до каква степен мога да бъда полезен. За мен това е кауза, както за всеки, който се е хванал - слава богу, не съм сам в нея. Зависи от много неща, а те са променливи. Но при първия произвол и непрофесионално отношение към музея - както преди в Галерията за чуждестранно изкуство, няма да остана.


Какво имате предвид? Разместване?


- Не става въпрос за елементарно разместване, а за цели зали. Ако се каже "Свалете тая зала, че някоя чужда изложба е дошла и искат тука да я направят" - тогава поне за мен е приключено.


Бихте ли определили подредбата като авторска?


- Авторска е, доколкото касае цялата организация на пространството, доколкото касае изваждането на определени произведения, които са важни. Но като цяло това е концепцията, която почива на работата на първата концепционна комисия и продължава линията на всички комисии след това. Което ми даде и кураж, защото е едно да имаш подкрепа на професионалистите, а друго - на амбицията на някой, който не е влизал в музей.


Сред хората в първоначалната група бяхме аз, Мария Василева, Аделина Филева, Яра Бубнова, на академията ректорът, директорката на НГЧИ, Слава Иванова, Ружа Маринска - целият кръг бяхме професионалисти.


Всеки един от нас имаше собствена концепция - сигурно към 200-300 страници материал. Яра Бубнова имаше две или три, Ружа Маринска имаше много сериозно и цялостно виждане, Мария Василева даже публикува своята, аз имах два пъти - собствено становище и заключение на всичките идеи. Това са материали на професионално ниво и ако искаме да мислим за нашето музейно дело, те трябва да се запазят и публикуват. Да се види кой как е мислил.


Именно - защо не се публикуваха?


- В. "Култура" предложи да ги публикува и аз бях съгласен, но други не бяха.


Кой? Авторите или администрацията?


- Кой сега не е толкова важно. Администрацията изобщо не се е месила в това нещо. В края на краищата тези неща са обект на авторско право и всеки решава сам.


А вие вашата защо не публикувахте?


- Защото смисълът беше да се публикуват в цялост. Аз бях председателят на комисията. Не исках да изглежда сякаш налагам моето виждане. 


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (101)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8170 Неутрално

    Как няма да те интересува,каогато са ти платили с нашите пари?

  2. 2 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Сменете филма, бе - имам чувството, че сме в 80-те още...
    Ама и много други герои има от онова време, сигурно затова ми е такова впечатлението.
    Иначе впечатленията от галерията ще си ги кажа като я разгледам.

  3. 3 Профил на Втора цетка
    Втора цетка
    Рейтинг: 880 Любопитно

    Аре и този взе Авторството за проститутка от околовръстното...

    Това е Ъпсурт, мене ме нема във целата схема...
  4. 4 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 675 Весело

    Естествено, господин Русев. Ние сме просто интернет-лумпени, червеи и олигофрени, нали така? А, и данъкоплатци.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  5. 5 Профил на Станислав Генов
    Станислав Генов
    Рейтинг: 596 Неутрално

    абе не го ли е срам тоя бе академик? какъв академик бе хора - все едно на Ван Гог да му дадеш титла. безсрамници.........

  6. 6 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    вечната амбър ,нагъл и безпардонен ,знае че нищо не се променило у нас през последните 25 години

  7. 7 Профил на raven
    raven
    Рейтинг: 745 Разстроено

    Сичките от политбюро се хилят.
    Ние пак сме тук...

  8. 8 Профил на lordcris
    lordcris
    Рейтинг: 653 Неутрално

    Комунистическа отрепка

  9. 9 Профил на BIKER
    BIKER
    Рейтинг: 422 Гневно

    нещастник безпардонен!

    БСП и ДПС вън от политиката
  10. 10 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1921 Весело

    това са герб ,управление на тошовистите в сянка

  11. 11 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    [quote#2:"theanalyser"]Сменете филма, бе - имам чувството, че сме в 80-те още... [/quote]

    Акад. Светлин Русев си е дълбоко в соца. Приближен на Людмила Живкова, запленен от мистицизма на Ванга.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  12. 12 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#10] от "Stewie":

    Изобщо не са в сянка.

    Борисов: Изложбата в Лувъра беше мечта на Людмила Живкова

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  13. 13 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    Защо на тази сграда се казва "квадрат 500"?
    В градоустройствения план на София сградата била в местност "Център", КВ.(АРТАЛ) №500 и оттам? ...

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  14. 14 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 367 Любопитно

    Светлин Русев: Работата ми по "Квадрат 500" е авторска, не ме интересува...бля...бля...


    И тоя ли почна да работи на квадрат ?

    И колко взима - не казва ?

    )))

  15. 15 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    Дано има публикуван албум. Дано има сувенири. Без тези неща музеи не се правят.
    Имаме изкуство, има какво да покажем. Нека се научим да печелим от това, за да можем да го поддържаме без да се гълтат големи пари от държавата.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  16. 16 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "...Най-общата концепция беше ясна - че се търси съизмеримост на българско и чуждо изкуство, паралели и връзки, и се съхранява автентичността на колекциите, които са се оформили с времето. "


    търсел съизмеримости между българското и чуждото изкуства..паралели , връзки....сигнали от дълбокият Космос..
    ???

    За каква съизмеримост, може да става на въпрос изобщо ?

    Какви ги плямпа тоя ?

    Да му с* ..ра на концепциите !

    )))

  17. 17 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    С интерес ще отида да разгледам експозицията.
    Винаги с удоволствоие гледам българско изкуство.
    Наистина не се сещам за по-подходящ от Светлин Русев за тази работа. Освен всичко самият той е колекционер и дарител, а това никак не е без значение!

    I Want To Believe
  18. 18 Профил на conTXT
    conTXT
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Нагоре се лее яко нихилизъм.
    Струва ми се, че има и доста впрегнати стереотипи, но въпросът е, това, че сме данъкоплатствали и с това не се отваря чакрата за оплюване, а дали сме експерти и имаме право да съдим, това е друг въпрос.

    generator
  19. 19 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Не е истина просто. Светлин Русев - най-големият капацитет на българското изкуство. Човекът, който съсипа и унищожи поколения наред развитието на изкуството в България, сега си прави музей!

  20. 20 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Има много аргументи за начина и концепцията на подредбата на експозицията и то в един наистина голям национален художествен музей.Мисля , че всеки сам за себе си може да оцени, разбира се винаги субективно, дали и доколко нещата са се получили.И то само след като опознае достатъчно галерията след нейното откриване.А като чета, някои от коментарите са писани от хора , които нямат отношение и познания в тази сфера.Просто да си начешат езиците, както често се прави от посредствени аутсайдери.

  21. 21 Профил на Starec
    Starec
    Рейтинг: 726 Весело

    [quote#12:"Сашо"]
    Борисов: Изложбата в Лувъра беше мечта на Людмила Живкова[/quote]
    Вярно, че беше. И какво от това - ще ни обясниш ли? И "Метрополитен" (организацията за строежа) беше създадена през 1975 г. - точно по времето на Т.Ж. И за това сега (ако си от София, де) не стъпваш в метрото, нали?
    Стига мрънчовци - зарадвайте се, че имаме и ние Национален художествен музей, па земете спестете 10 лв. (една бира с картофки е), влезете вътре за час-два. И като ви дойдат гости - българи и чужденци - разведете ги, покажете, че и ние имаме художници и скулптори на европейско равнище. Изфукайте се дето се вика, че сте българи.
    А може и да си речете и едно "благодаря Вежди, че ни го направи", (ама тихичко, да не чуят тъпанарите).

    Поздрави
  22. 22 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#21] от "Starec":

    ++++++++

  23. 23 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Едва ли Светлин Русев има нужда от парите на пишман-данъкоплатците, дето плачат отгоре. Ако му трябват пари, можеше лесно да разпродаде колекцията си, вместо да я дари на Плевен. Отделно картините му се ценят, макар лично да не ги харесвам особено. Идеята за българското изкуство като част от световното ми изглежда добра.

  24. 24 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 218 Неутрално

    До коментар [#21] от "Starec":

    Ние отдавна си имаме художествен музей, който някой от нас мрънкащите сме обхождали десетки пъти, търсейки вашите "художници и скулптори на европейско равнище". Е, изненада - нямаме такива не само на европейско, но и на Балканско равнище. Достатъщно е само да посетиш близките нам Букурещ, Загреб и Белград, за да видиш, че в последните 70 години цари безнадеждна бездарност и посредственост, отглеждана от същият този, който сега се опитва да я "увековечи" - и себе си най-вече. Има двама стойностни художника, които има стойност отвън Калотина - Кристо ( който не ще и да чуе за Великия музей и неговият тартор) и Николай Дюлгеров. И още няколко местни, непризнати и маргинализирани отново от Бащицата, неформали...

  25. 25 Профил на stantheman0327
    stantheman0327
    Рейтинг: 418 Неутрално

    "Едно са 50-те години, които наистина бяха много драконовски нещата, друго е 60-те, когато се поразчупиха нещата, вече 70-те, 80-те години, българският творец живееше с това, което прави, и който беше талантлив, живееше от това, което има. " - Нагло изказване, възприето като тактиката от всички, без изключение, комунисти които и досега дерибействат. Академикът не прави изключение. Познавам не един или двама творци, при това признати едва сега, които през 80-те умираха от глад. А академикът и тогава, и сега коли и беси.

  26. 26 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#21] от "Starec":

    ++++++++++

  27. 27 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Гневно

    Първо - нима остана това ТЪПО название за Националната Галерия?

    Второ - откъде накъде бившият придворен Русев ще 'нарежда' експонатите!? Не можа ли да се намери един ПРОФЕСИОНАЛЕН уредник за този музей?

    Ето как отговаря на въпроса за голямата отговорност да се подреди националната експозиция този закоравял наглец:

    ''Голяма отговорност естествено и не всеки би се хванал. Грубо казано, имам самочувствието, че все пак това е материя, по която плувам в свои води. Когато правихме Галерията за чуждестранно изкуство, всичко мина през мен. Бях директор и в Националната галерия до 1986-1987, преди да ме разкарат. След като съм се хванал, е ясно, че съм преценил, че знам за какво става дума. А кой какво смята и какво е писал във фейсбук, не ме интересува.''

    Ако това беше видео, сега щяхте да чуето проглушително пищене, което да заглуши моето 'мнение' за тази безогледна наглост; за това нахално самомнение; за тази самозабравила се простащина!!!
    Но не е виновен Русев, че нагъва алчно баницата; виновни са бездушнит, невежи мижитурки, които му я поднасят на сребърен поднос, полята обилно с мед! Разбира се, както в политиката, така и в изкуството на власт са все още онези, които ни държаха смачкани под своя цървул 70 години! Затова и ще имаме цървулски 'Лувър', пардон, 'Квадрат 500', заченат от квадратните им глави.

  28. 28 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    '' Наивно и непрофесионално е да се прави такова обсъждане в публичното пространство. Един лекарски дебат как си го представяте?''

    А тебе, Русев, кое те квалифицира да замисляш и осъществяваш концепцията на един музей? Ти си художник, а не музеен професионалист; нищо, че на времето като придворен на Людмила си бил 'вътре' и си 'плувал в свои води'. Най-малкото, заради конфликта на интереси, един художник не може да решава къде и как да бъдат изложени експонатите, между които сигурно обилно е представено и неговото ЛИЧНО творчество.

  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Гневно

    '' Подбирам нещата, които са според мен важни в целия период и които са значими и за развитието на българското изкуство, и за целия музей.''

    Това е нечувано - все едно да дадат на Хитлер правото да решава кои произведения и как да бъдат изложени в националната галерия!

  30. 30 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Гневно

    ''Да не говорим за залата, където са и МОИТЕ НЕЩА, с Емил Стойчев, Георги Баев, Найден Петков, Димитър Киров, Свилен Блажев - всеки европейски музей, всяка представителна изложба с удоволствие би ги включил.''

    !!! проглушително пищене !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  31. 31 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Гневно

    ''Ако се каже "Свалете тая зала, че някоя чужда изложба е дошла и искат тука да я направят" - тогава поне за мен е приключено.''

    Че кой си ти, Русев? Да не ти е бащиния този музей? Да не би да се намираш по времето на Людмилка, че да си позволяваш подобни нахални изявления?

  32. 32 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#18:"conTXT"]дали сме експерти и имаме право да съдим, това е друг въпрос.[/quote]

    Всеки, който може да чете, разбира какво струи от арогантното изказване на Русев. Не е нужно да е експерт-психолог.

  33. 33 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Любопитно

    Русев - нямаш ли някакви рудименти на срам?!

  34. 34 Профил на Maradona
    Maradona
    Рейтинг: 438 Неутрално

    До такава степен съм се отчаял ,че не ми се пише по въпроса кой е господина /другаря/ и в кое време живеем.
    На Сашо Томов му викат СВ. Чорбароубиец,на този екземпляр спокойно могат да му кажат Св Културоубиец!

  35. 35 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    Не бях чела интервюто с Петко Дурмана, но видях сега, че той обръща внимание на подобни проблеми, за които писах и аз по-горе:

    ''основният проблем на бъдещия музей е, че той ще представи 'една изцяло субективна гледна точка за историята на изкуството, представяща личните разбирания на академика за това, какво е важно не само да види българското общество, но и да възприеме като ценно и значително в изкуството', защото акад. Русев реди Националната галерия все едно е негова лична колекция''

    http://offnews.bg/news/%D0%98%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%8E_66/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%BE-%D0%94%D1%83%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%A1%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BB%D0%B8%D0%BD-%D0%A0%D1%83%D1%81%D0%B5%D0%B2-%D1%81%D0%B8-%D0%B8%D0%B7%D0%BC%D0%B8%D1%81%D0%BB%D1%8F-%D1%82%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B2-%D0%B8%D0%B7%D0%BA%D1%83%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%82%D0%BE-%D0%B8-%D0%B1%D1%8A%D1%80%D0%BA%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B5-I-%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82_490321.html

  36. 36 Профил на pur6ing
    pur6ing
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До тук са 34 коментара.
    Колко от вас уважаеми алитерати, познавате творчеството на Светлин Русев! Неговата художествена, естетическа биография.
    Колко изложби сте посетили през последните 10 години. Въобще не ви питам купували ли сте поне една картина.
    Но простотията ходи по хората, и тук има няколко силни изяви...
    Олеква ли ви когато се изказвате неподготвени и опростачени.
    На мен лично ми се повръща от простотиите които бълвате

  37. 37 Профил на pur6ing
    pur6ing
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#19] от "therage_thefury":

    Просто си непросветен и по-глупав от най-глупавите....
    Или си заинтересован по някакъв начин...

  38. 38 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#36] от "Gustavo Mahler":

    Господин 'музикант', бихте ли ни обяснили по какви факти и критерии си правите заключението, че ние сме 34 'алитерати', които не само 'не са посещавали изложби', но ( о, Господи!) не познават из основи 'творчеството' на този 'гений' на световното изкуство и при това СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ академик, Русев?

  39. 39 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#36:"Gustavo Mahler"]Олеква ли ви когато се изказвате неподготвени и опростачени.
    На мен лично ми се повръща от простотиите които бълвате[/quote]

    Ако има някой тук, който наистина бълва простотии, това си ти (по принцип се обръщам към ВСИЧКИ във форума на 'ти'). Защото в статията иде реч не за персоната на свещената крава на соц-изкуството Русев, а за новооткриващия се музей; следователно не е задължително да познаваме 'художника' Русев, а за останалите му 'качества' съвсем крещящо говорят неговите собствени думи - думи арогантни, безпардонни, самонадеяни и безсрамни.

  40. 41 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Да се надяваме,че "Квадрат 500",няма да бъде покрит с паната на еднотипните пана-от бледи скелети и сенки,залети с течащи ивици бяла,жълта и червена боя-на Светлин Русев,за да се налага един ден,бъдещите поколения да ги изтриват.

  41. 42 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 939 Весело

    Ама там е работата,другарю густаво художников,че ние много добре,ама много добре познаваме лицето.Ще се въздържа да спомена името,че ми идват само попържни.
    Помним все още,за твое съжаление.......

  42. 43 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    До коментар [#36] от "Gustavo Mahler":

    Да, виждала съм творчеството на господина - ужасно е според мен, с някои изключения. Но какво общо има тук?! Обсъждаме не творчеството на Русев, а съвсем друго - мнението му по работата за концепция на музея.

    Приказките за посетени изложби и купени картини са толкова странни, да не употребявам друга дума, че направо няма смисъл да коментирам.

    Колкото до повръщането, съвършено свободен сте да повръщате колкото Ви душа иска.

  43. 44 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1291 Гневно

    Квадрат 500 = червено кръгченце.
    Данъкоплатците да му мислим!

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  44. 45 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3476 Неутрално

    От цяла България намериха това алчно комунистическо влечуго останало от мезозойската червена ера да подрежда експонатите. А защо не поканихте и Георги Йорданов за директор на галерията ?

  45. 46 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#16:"Ерих Хартман"]търсел съизмеримости между българското и чуждото изкуства[/quote]

    Колекцията на чужди художници не е особено значителна - нито по представените имена, нито по важността на творбите им, собственост на (бившата) галерия за чуждестранно изкуство. Повечето от тях са постъпили в нея като дарения на частни колекции, които са били доста скромни, в сравнение със световноизвестни такива. Светлин Русев се хвали, че имало 4 платна на Албер Марке, а той е смятан по света за не толкова голям художник. Все пак далеч, далеч по-голям от 'академика'.

  46. 47 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3476 Неутрално

    "председател на работните групи за концепция и тематико-експозиционен план на музея"

    Тоя дали може да запомни названието на длъжността,която заема.

  47. 48 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    До коментар [#40] от "princess_x":

    Само да ви попитам, какво мислите за творчеството на Петко Дурмана? Откога следите развитието му? След като съветвате дневник да публикуват това забавно четиво сигурно може да се обосновете?!
    😄😄😄

    I Want To Believe
  48. 49 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3476 Неутрално

    До коментар [#36] от "Gustavo Mahler":

    Много добре знаем цапаниците му, с уродливи образи сякаш излезли от преизподнята и разните му там поръчкови картини, когато беше фаворит на "незабравимата". Много добре знаем и биографията му на главен подмазвач и използвач на вживялата се в ролята на червена принцеса правешка селянка.

  49. 50 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 218 Неутрално

    До коментар [#37] от "Gustavo Mahler":

    Просто по никакъв начин, никакъв интерес Слушам ти 5-ата симфония в момента. Няма начин да ви падна на нивото, по никакъв начин. Което няма да направи галерията и експозицията по-добра.

  50. 51 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#48] от "2.5":

    Нищо не мисля за творчеството на Дурмана, защото не го познавам. Нито неговото, нито това на Русев има някакво значение в дискусията за това кой е квалифициран да определя концепцията , да подбира творбите и да ги подрежда в новата галерия. Русев е художник, а не музеолог или куратор. Всяка жаба да си знае...
    А от снимките на тази прословута 'квадратна' галерия, които видях във Фейсбук, стигнах до извода, че на посетителите буквално ЩЕ ИМ ПРИЧЕРНЕЕ, когато я видят.

  51. 52 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    До коментар [#51] от "princess_x":

    Русев е дългогодишен председател на СБХ. Също така и зам. председател на (тогава)Комитета за Култура. В това си качество, човекът има опит, който на практика няма никой колега! Буквално няма изкуствовед, който да е по-наясно с творчеството на цитираните по-горе автори. Като колекционер, може би единствено може да се конкурира с Боян Радев и покойният Богомил Райнов(бяха и приятели)! Самият Акад. Русев е и дарявал неща от колекцията си на галерията в родния му град... Когато говорим за лични качества като художник, Светлин Русев е безспорен. На практика не познавам някой сериозен автор, който би твърдял нещо различно! Ако и това не е достатъчно, мога да кажа, че остава може би единственият художник у нас, в състояние сам да се менажира! Така че, за разлика от т.нар. "капацитет" Дурмана, Светлин Русев в конкретния случай си е съвсем на мястото! Вежди може да е всякакъв, но не е идиот, за разлика от онзи злобар с интервюто в OffNews...

    I Want To Believe
  52. 53 Профил на ei
    ei
    Рейтинг: 367 Разстроено

    До коментар [#52] от "2.5":

    ..Аз пък познавам само български художници, които НЕ го смятат за талант и страдат цял живот от това, че в тази "държава" от десетилетия има придворен художник. Едвам изхранваха семействата си,
    номер 19 го е казал най-точно: "Човекът, който съсипа и унищожи поколения наред развитието на изкуството в България, сега си прави музей!"
    ВЪПРЕКИ системата и въпреки недоимака българските художници от това гадно време са оставили уникални творби, които тепърва ще бъдат откривани и отценявани от новото поколение. Можеха да направят повече, но не им беше позволено.
    Може би ще трябва за тях да се направи друга галерия, те не биха искали картините им да са до тези т.нар. картини на този т.нар. художник... Красотата е вечна, тя не лъже... нея или я има, или я няма...

  53. 54 Профил на pur6ing
    pur6ing
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#52] от "2.5":
    Да!
    Но остави гъбите да гъбясат.
    Дали са виждали галерията в Плевен, как е подредена, подбрана и поддържана..
    Или ателието-изложба в София - едно от най-хубавите кътчета на града...
    Или знаят за кураторските умения...
    Дали знаят що е това "куратор"

  54. 55 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Мисля си ,че "творбата" на Светлин Русев в Патриаршията на Царевец , която изобразява Людмила Живкова като светица е най-добрия показател за неговите познания и за плуването му в свои води. В тази връзка предлагам:
    1. Тодор Славков за уредник на Музея на Трезвеността.
    2. Ахмед Доган за уредник на Музея на Политическата Честност
    3. Преслава за уредник на Музея на Класическата Музика.

    Шегата настрана, но се насилих и прочетох цялото интервю. И останах с усещане, че гледам тъп филм от 80те и вратата на киносалона е заключена отвън. Да му се не види: Русев прави музеи, Старчев не си дава уродливия паметник, Левчевци от няколко поколения пишат по вестниците, в центъра на София пак си стърчи паметника на окупационна армия, сега остава Нешка Робева и нейните момичета да изтанцуват един танц , а националния отбор по щанги да вдигне няколко палета с допинг и да се уверим отново ,че си живеем тихо в една черна дупка на времето , в която нищо не се е променило.

  55. 56 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1877 Неутрално

    И аз мисля, че ако излезем от мисленето от кои среди и исторически каква фигура е Светлин Русев, не е редно да се лее подобен критичен поток от хора като повечето от нас, които първо не познават добре ( да не кажа никак) историята и постиженията на този тип изкуство у нас, връзките на това изкуство с заобикалящия свят и тенденциите за неговото развитие и възможните музейни подходи при изграждането и реализирането на такъв тип проекти.
    Но освен непознаването на тази доста специфична материя от повечето от нас, другото смущаващо е че никой от пишещите няма лични впечатления, все пак откриването предстои.
    И последно, но не и по значение е, че когато се обсъждат проблемни или концептуални въпроси свързани с изкуството ( дори например проекти за развитие части от градовете - пазар в София, мостове, площади и прочее), всеки в съответната общност, чиято теза не е била взета под внимание или е била отхвърлена, става неистов противник на предложеното и/или приетото.

  56. 57 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#54:"Gustavo Mahler"]Или знаят за кураторските умения...
    Дали знаят що е това "куратор"[/quote]

    Ами, проСветли ни ти за 'кураторските' умения и затова има ли ги Светлин. Само с обиди не става, искат се и доводи.

  57. 58 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#54:"Gustavo Mahler"]Дали знаят що е това "куратор"[/quote]

    нямаше ли такава детска игра - "кураторе-бураторе"?

    בני אתה אני היום ילדתיך
  58. 59 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#56:"tsvetko_51"] ако излезем от мисленето от кои среди и исторически каква фигура е Светлин Русев[/quote]

    А ЗАЩО трябва да излизаме? Идеологическата и историческата обремененост на Русев не може да бъде пренебрегвана, защото той е бил назначен да определя КОИ автори и произведения и КАК ще бъдат показани в музея. Т.е. съществува реалната опасност той да манипулира историята на българското изкуство, особено от комунистическия период.


    [quote#56:"tsvetko_51"]Но освен непознаването на тази доста специфична материя от повечето от нас, другото смущаващо е че никой от пишещите няма лични впечатления, все пак откриването предстои[/quote]

    Точно защитниците на Русев издават непознаване на тази материя, защото единствените им доводи в негова подкрепа са, че той бил 'талантлив', че имал опит в СБХ, бил добър колекционер и все от този род. А що се отнася до новата галерия - във фейсбук вече циркулират снимки и става доста ясно какъв е резултатът от големите кураторски способности на Русев.

  59. 60 Профил на ana_ni
    ana_ni
    Рейтинг: 517 Неутрално

    КАКВО ЩЕ ПРАВЯТ МИЛИТЕ, ЗАГРИЖЕНИ ЗА КУЛТУРАТА ХОРИЦА ОТ ВЛАСТТА С БИВШИЯ ЦАРСКИ ДВОРЕЦ?

    Какво са му намислили?

  60. 61 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#52] от "2.5":

    Вече писах в по-горните си коментари, но пак ще подчертая - аз критикувам идеологическата и историческата обремененост на Русев, които не бива да се замитат под килима и още повече осъждам КОНФЛИКТА на интереси, който виждаме - ХУДОЖНИК, избран по някакви неведоми пътища (от други с подобна историческа и идеологическа наследственост) да решава съдържанието и формата на НАЦИОНАЛНА галерия, в която САМ избира кои СВОИ произведения да изложи и по какъв начин.

  61. 62 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#60:"ana_ni"]КАКВО ЩЕ ПРАВЯТ МИЛИТЕ, ЗАГРИЖЕНИ ЗА КУЛТУРАТА ХОРИЦА ОТ ВЛАСТТА С БИВШИЯ ЦАРСКИ ДВОРЕЦ?
    [/quote]

    Както е тръгнало, може да връчат на 'бизнесмена'-цар ключа на двореца въху кадифена възглавничка и с помпозна церемония.

  62. 63 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#61] от "princess_x":

    напълно съм съгласен.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  63. 64 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    НЯМА ДРУГА НАЦИЯ, КОЯТО ДА СЕ ЧУСТВА ТОЛКОВА КОМФОРТНО В ПОСТКОМУНИСТИЧЕСКОТО СОЦИАЛНО ПРОСТРАНСТВО ПО-ДОБРЕ ОТКОЛКОТО БЪЛГАРСКАТА.

  64. 65 Профил на Starec
    Starec
    Рейтинг: 726 Любопитно

    [quote#59:"princess_x"]А ЗАЩО трябва да излизаме? "Идеологическата и историческата обремененост на Русев не може да бъде пренебрегвана, защото той е бил назначен да определя КОИ автори и произведения и КАК ще бъдат показани в музея."
    Вярно може да има такава обремененост. А би ли посочил друг специалист, който да познава и историята на европейското, и на тази българското из. изкуство? И който да не е "обременен" - т.е. да не е живял и творил и в "соца"? Значи по соц.време да е бил на 20, а сега да е на мин. 44 г. Кой би назовал?

    Цитирам те пак:
    "Т.е. съществува реалната опасност той да манипулира историята на българското изкуство, особено от комунистическия период. [/quote]"
    Да, съществува. И също има опасност аз да съм канибал, а Иван срещу бюрото ми да е терорист. Но - уредбата на изложбата е факт. И всеки може конкретно да види и докаже - има ли манипулация или не.
    И докато манипулация не се докаже - останалото са с извинение некомпетентни ругатни, плюнки и пр.

    Поздрави
  65. 66 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    [quote#53:"ei"]от десетилетия има придворен художник.[/quote]

    Аз не познавам някого, прецакан от Светлин Русев. Когато говорите за придворен художник, имайта предвид, че картина на Светлин цензурирана в дисидентските години. Питайте вашите натирени познати, колко са ги цензурирали, защото сега точно Русев дръпна скулптурата “Хирошима” на Галин Малакчиев. Не е зле да се пообразовате преди да говорите - колкото до познатите ви, предполагам, сега са цъфнали, защото Светлин Русев не е фактор в СБХ 1/4 век. Или не?! Най-трудно за някой е да приеме, че просто толкова си може!

    I Want To Believe
  66. 67 Профил на Starec
    Starec
    Рейтинг: 726 Весело

    [quote#61:"princess_x"]в която САМ избира кои СВОИ произведения да изложи и по какъв начин.[/quote]
    И една добавка: произведенията на Русев в Галерията са само 2 - толкова, колкото и на редица други автори от периода. Къде има преекспониране, неглижиране, самоизтъкване, самохвалство и пр. неща дето 50 + форумци го упрекват?
    И естествено и нормално, че САМ ще избере какво да покаже от собствените си неща - нали и всички художници сами избират какво да дадат/подарят/продадат на някоя галерия.

    Поздрави
  67. 68 Профил на ei
    ei
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#66] от "2.5":

    Коментарът Ви не е заслужил отговор от моя страна.
    Да се дискутира с хора без изградена ценностна система и без морал е контрапродуктивно.

  68. 69 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    [quote#61:"princess_x"]аз критикувам идеологическата и историческата обремененост на Русев[/quote]

    Като говорите за идеологическа обремененост Св. Русев не е добър пример. Ако бяхте споменали Д. Остоич или Христо Стефанов, иди-доди. Поросто преди 25г., най-големият мецанат беше държавата в лицето на БКП. Факт! Затова и нещата, които се правиха, бяха съобразени с това. Оттам, нататък всеки се адаптираше както може в тези условия. Това е валидно, както за художниците, така и за всеки артист. Все едно да кажете, че Лили Иванова или покойният Гяуров са идеологически обременени. Ами покойният Далчев - братът на поета имам предвид?!

    I Want To Believe
  69. 70 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    [qu[quote#68:"ei"]хора без изградена ценностна система и без морал е контрапродуктивно.[/quote]

    Та не разбрах, на какво дередже са репресираните ви познати?!
    Видимо с изградена ценностна система и морал - май няма защо да ви питам за имена?!

    Образовайте се любезна, така напъните ви няма да раждат запъртъци!

    I Want To Believe
  70. 71 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 983 Неутрално

    До коментар [#55] от "drake":


    "в една черна дупка на времето , в която нищо не се е променило."

    В случая алегорията с черните дупки е много странна. От една страна, те променят много неща. Например според съвременната астрономия цялата ни галактика се върти около една черна дупка - обектът Sagittarius A (в съзвездие "Стрелец". По дефиниция гравитацията в черната дупка е толкова силна, че дори и светлината няма достатъчна скорост, за да излезе от нея. При все това черните дупки имат свое излъчване. Любопитно е също, че според Общата теория на относителността при голяма гравитация времето тече различно - много по-бързо отколкото при нас. Има дори теории, че като достигнат определен много малък размер черните дупки започват да се разширяват и стават бели. Това можело да стане за част от секундата, но за странични наблюдатели като нас продължавало милиарди години.

    Изобщо - чудна алегория

  71. 72 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#66] от "2.5":

    РУСЕВ никого не прецаква, той просто е припознат за ЧЕРВЕН, още по-лошо, той вярва, че е ЧЕРВЕН, много Червен, толкова, колкото самият той неможе да предположи.
    Сметнал, че целият свят, космополитно принадлежи на идеята да бъдем Червени и ако не сме, длъжни сме да станем и да се приспособим, каквото и да ни струва това.
    Иначе нещата са точно такива каквито ни и изглеждат.

    Наглото и дебелооко приспособяване са издигнати в култ.
    Култ на самозабравили се ЕГОЦЕНТРИЦИ, в чиито предни редици се нарежда и негова милост, с творчество на зомбирана образност, подвластна единствено на мъченициот царството на Хадес.
    Измъчвани от вечните въпроси на сътворението и житието, защото няма как да преодолеят вътрешните си душевни борби и желания за единна социална идентичност, която в фундаментите си според творчеството му би трябвало да бъде ЧЕРВЕНА, червена изначално, каквото и да значи това...

  72. 73 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#69] от "2.5":

    И да им обяснявате - няма да ви чуят! Питам се само толкова ли е трудно да се приемат разумните аргументи и преди всичко факта, че Св.Русев е ерудит и творец от висока класа, извън другите повтаряни до втръсване политически заклинания. И Б.Райнов беше приближен на комунистическата власт и голям темерут, но на неговите познания и нюх дължим най-ценната част от произведенията на западноевропейско изкуство във фонда на ГЧИ. И друго:тази зима на "Шипка " 6 имаше няколко значими експозиции - уникалната с комикси на творци от цял свят, изложбата на плаката и ретроспективна на Ст.Венев. И на трите по времето когато ги разглеждах с часове бях ЕДИНСТВЕН или един от 2-3 посетители.Дали писачите с най-крайните злостни изказвания не са от тези, които даже не знаят къде е ул."Шипка"?

  73. 74 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#73] от "glaxo":

    Няма съмнение, че Русев и Райнов са ерудити, а на каква кауза приемаха, да бъдат културолози, как по-точно и с какво.

    Методът който те подтиква да изявиш ерудицията си, нетрябва да подпомага каузи напоени с анормалност, доказани престъпности,
    нарочно прикривани, чрез лустро на фалшифицирана естетичност.

    Комуносатуквото възпита ерудити с егоцентризъм над необходимия, добит по приоритетен път на богоизбрани.
    Това е за Райнов, докато при Русев вярата в истински непоклатимото начало на "червени" приоритети е както същност така и път, поет като лична необходимост водещ в една посока, от която връщане няма, няма и развитие.

  74. 75 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#67:"Starec"] Къде има преекспониране, неглижиране, самоизтъкване, самохвалство и пр. неща дето 50 + форумци го упрекват? [/quote]

    В горното интервю, в което в прав текст Русев казва: 'Работата ми по "Квадрат 500" е АВТОРСКА (!), не ме интересува какво пише във фейсбук'.
    В останалите си коментари съм направила доста подробен разбор на арогантните му изказвания и не искам да се повтарям. А и няма смисъл - който е решил да не забележи фрапантната безцеремонност и надменност на Русев, които ни заливат от интервюто, никога не би приел и най-съкрушителните доводи.

    И само да допълня - същността на проблема не е дали галерията ще е успешно представена, а е принципен - по какъв начин и кой участва в този процес.

  75. 76 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#73:"glaxo"]И на трите по времето когато ги разглеждах с часове бях ЕДИНСТВЕН или един от 2-3 посетители.Дали писачите с най-крайните злостни изказвания не са от тези, които даже не знаят къде е ул."Шипка"?[/quote]

    Аз пък съм била няколко пъти ЕДИНСТВЕНАТА посетителка в Галерията за чуждестранно изкуство и може би това е подтикнало през 1986г. служителите там да ме помислят за дъщерята на Людмила Живкова!

    'Шипка 6' ни е добре известна, както и най-значителните СВЕТОВНИ галерии и музеи, не сме за оплакване.

  76. 77 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    Един повод за размишление към Русев-филите:

    Какво мислите се крие зад 'щедрите' му дарения към Плевен?
    Какво го кара ПРИЖИВЕ и САМ да си създава музеи?

    Истината е, че повечето българи продължават да се носят със стадото и овчедушно да приемат всякакви, наложени им отгоре, 'кумири', 'авторитети', 'гении', вместо да си зададат някои съвсем прости въпроси.

  77. 78 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#74] от "convince":

    Дали контекстът в който употребявате любимото клише на форума "червен" е същия в който след Войната се заклеймяваха като "кафяв" творци като Герхарт Хауптман, Арно Брекер, Лени Рифенщал, Фриц Климш, Габриеле Д,Анунцио, Вилхелм Фуртвенглер или младия Херберт фон Караян, само защото по някакъв начин са били приближени или любимци на Хитлер или Мусолини? Ако е така - бива, щото няма отношение към значимостта на твореца като такъв.

  78. 79 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#78] от "glaxo":

    Изглежда не четете подробно и внимателно написаното от мен. Препрочетете го бавно и осмислете за какво става дума.
    Русев несъмнено рисува, но всичко спира до там, след това започва мъката.
    Като някаква бавна отрова, картина след портрет, тела, актове вкопчили се в живот, който не им носи равновесна радост, а трудности свързани с въпросите около съществуването им.
    Русев никога не е бил приближен до власта, нито близък с някого, освен с дъщерята на Живков и то не по начин по-който някои бяха.
    Неговото статукво като художник, се дължи изцяло на доайена Дечко Узунов, просто бай Дечко го припозна за негов заместник, но той разчиташе на административните му способности и безконфликтност, а не на творческите, защото в сравнение с неговите те бяха твърде скромни, обзети от преднамерено търсена академичност, от която той нема сили да излезе никога.
    Компенсирането на творческата немощ, неможе да се осъществява с ЕГОЦЕНТРИЗЪМ, па бил и той изключително построен на червена основа смятана от Русев за водеща житейска и "творческа" същност.

  79. 80 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#78:"glaxo"]само защото по някакъв начин са били приближени или любимци на Хитлер или Мусолини?[/quote]

    Не зная за всички, но Рифенщал (въпреки, че ценя високо уменията и' на кинотворец) е търсила съвсем АКТИВНО 'одобрението' на Хитлер. Тя е била от хората, попданали под демоничната му харизма - това е документирано с нейни писма. Някои от изброените от тебе творци са продължили своята кариера, дори са станали световно известни, като Караян, но Лени Рифенщал е била буквално блокирана и не е могла да се върне в киното - може би защото е била ЖЕНА.

    [quote#78:"glaxo"]Ако е така - бива, щото няма отношение към значимостта на твореца като такъв.[/quote]

    Тук се навлиза в дълбоки и мътни води - темата за твореца и неговата етика и морал. Мисля, че всеки консуматор на изкуство решава за себе си дали моралът и етиката на съответния творец са от значение при оценката на тяхното творчество. За мене лично те са важни и смятам, че талантът без морал и достойнство е КУХ.

  80. 81 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#78:"glaxo"] Арно Брекер[/quote]

    Преди време бях чела едно интервю с него и споменът, който ми е останал е за един безпардонен човек, човек без никакви угризения на съвестта. Подобно на Русев.

  81. 82 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#79:"convince"]Русев несъмнено рисува[/quote]

    Като рисувач, стриктно погледнато, Русев не е много добър.

  82. 83 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Весело

    До коментар [#73] от "glaxo":

    Интересно, тези които квалифицират някой за придворен художник, как биха определили Веласкес, Микеланджело, Холбайн и самият Леонардо?!

    I Want To Believe
  83. 84 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#83:"2.5"]Интересно, тези които квалифицират някой за придворен художник, как биха определили Веласкес, Микеланджело, Холбайн и самият Леонардо?! [/quote]

    Ето какво казва по въпроса за 'придворния' Микеланджело Андре Мюлер в интервюто си с Арно Брекер:

    Арно Брекер: ''Michelangelo received commissions from the popes.''

    Андре Мюлер: ''Yes, but above all, HE HAD AN IDEA. HE DIDN'T ADOPT THE IDEOLOGY OF THE PAPACY AS THE CONTENT OF HIS CREATIVE WORK. ON THE CONTRARY, HE USED THE PAPACY TO REALIZE HIS OWN CONCEPTIONS. No one denies your technical abilities. What distinguishes you from Michelangelo is the absence of any idea. That's why you've been so incapable of resisting all manner of external influences.''

    По-нататъка Брекер (със арогантно самочувствие, наподобяващо това на Русев) казва:

    '' Fifty years from now, when someone looks at my figures impartially because the political point of reference will no longer apply, then my works - and your presence here shows their actuality - will be seen for how I depicted arms and legs and human beings in general. And then I will be understood.''

    На което Мюлер отговаря:

    ''You can have that kind of understanding from me already today. I HAVE NO ULTERIOR POLITICAL MOTIVES WHEN I FIND THE SCULPTURES YOU MADE FOR HITLER REPELLENT.

    А.Б.: What don't you like about them?

    А.М.: Their cold, necrophilic aesthetic, the ludicrous poses, the primitivity of expression.

    А.Б.: Fair enough, it's a question of perception.

    А.М.: I'm not reproaching you for having worked for the NS state, but because even today you remain blind to certain things expressed in your works.''

  84. 85 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#84] от "princess_x":

    Сложих Ви + защото защитавате по принцип основни ценностни категории в развитието на цивилизацията и на изкуството в частност - морала и нравствеността.Но тъй като аз споменах името на А.Брекер в дебата, смятам че е пресилено да правите паралел със Св.Русев.

  85. 86 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Весело

    [quote#84:"princess_x"]А.Б.: Fair enough, it's a question of perception.
    А.М.: I'm not reproaching you for having worked for the NS state, but because even today you remain blind to certain things expressed in your works.''[/quote]

    Как, съвременник на събитията да се абстрахира от това, че Брекер е работил за нацистите - невъзможно е(форумът по-горе го доказва флагрантно). Няма да откриете особена разлика на работата му с образци от соц. реализма в СССР - защо?! Колкото до тезата, че Микеланджело е налагал възгледите си независимо от догмите, това е абсурд. Няма как да е ставало без одобрението на църквата. Зависи, колко толерантен е мецаната. Ако ви трябва пример от нашето битие, вземете Галин Малакчиев и неговата “Хирошима”. А след това пробвайте да направите сравнение с композицията му в градината пред НДК и развалината на Старчев до нея... Всеки автор се движи в тесен коридор на допустим компромис. Разбира се с изключение на чисто комерсиалните, но и те трябва да избират “между грозде и портокали в натюрморта”!

    I Want To Believe
  86. 87 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Весело

    [quote#55:"drake"]Мисля си ,че "творбата" на Светлин Русев в Патриаршията на Царевец , която изобразява Людмила Живкова като светица е най-добрия показател за неговите познания и за плуването [/quote]

    "...Реализацията на стенописите е дело на художника Теофан Сокеров и неговите помощници - художниците Иван Иванов, Иван Василев, Кольо Йончев и Найден Найденов."


    Но пък си събрал много плюсове!
    Сигурно все на капацитети от твоя калибър?!

    I Want To Believe
  87. 88 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Весело

    [quote#71:"ijj"]В случая алегорията с черните дупки е много странна.[/quote]

    Не е никак странна - залите в 'квадрата' са пълни с ЧЕРНИ паравани, върху които са окачени картини. Някои от тях с ЧЕРНИ рамки или с колорит в нюанси на ЧЕРНОТО.

  88. 89 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#82] от "princess_x":

    Това е така. Жената, която му бе и съпруга, рисуваше по-добре от него, но той никога с нищо непоказа, че е така.
    Русев е БРУТАЛИСТ СОЦИОАЛНО и по КОМУНИСТИЧКИ подмолно БРУТАЛЕН, какъвто е и например и Старчев.

    Къде го финеса на Кристо, който винаги поставяше преди себе си Жан Клод, която не е професионален художник, но се яви като върхов творчески стимул за него. В сравнение с егоцентризма и самомнението на червения, сетил се за спътницата си когато нея вече я няма.

    Габрово и Плевен са близо, но е важно кой е бил прадядо ти, дядо ти, баща ти, та чак тогава ти!

  89. 90 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#88] от "princess_x":

    Ако е така, изглежда вече се каса за медицински случай.

  90. 91 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#90] от "convince":

    Ами, погледни сам - доста е наблегнато на черния цвят:

    http://www.dnevnik.bg/photos/2015/05/25/2536994_fotogaleriia_kvadrat_500/

  91. 92 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    До коментар [#91] от "princess_x":

    МЕТАФИЗИЧНОТО, Ванга, Л. Живкова с пословичната си маниакалност стигнала до себеотрицание от ограниченост, Рьорих, хиндуизма, червеното като социализация на занижено самочуствие и като неосъзната изначална мисловност, естествено и черното като зародиш, бездна, която съдържа в себеси червеното.

  92. 93 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#92] от "convince":

    Във връзка с една статия от Андрей Наков (историк по изкуството) за бутафорната археология, намерих негово изявление по повод неуспешните опити на създаденото от него БОМИ (Българско Общество за Модерно Изкуство). Там той пише и следното:

    ''Преди няколко дни узнах, че един от явните противници на БОМИ, известен саботьор на модерното изобразително изкуство в България, бивш член на престъпния ЦК на БКП Светлин Русев е получил от Президента на Републиката орден “Стара планина”. Това за мен, демократ и европеец, е поразително, но разбирам, че може да е “нормално” за един български гражданин, “нормално” за една страна, в която бившите архиви на престъпните обществени (комунистически) организации и на държавните учреждения, които потискаха народа, са все още пазени извън обществен достъп и затова “деятели” от бившата корумпирана върхушка продължават да царстват в страната, да получават награди… 19 години след падането на берлинската стена!''

    http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=6353&sid=23

    ''Саботьор на модерното изобразително изкуство''=Светлин Русев. Без друг коментар.

  93. 94 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    До коментар [#87] от "2.5":

    Светлин Русев беше автор на стенописите в т.нар. "Патриаршия" на Царевец. Въобще на цялата концепция за "реставрацията", която не се опира на нищо смислено - единствените запазени планове на крепостта са във Ватикана, а нашите комуноиди не успяха да получат достъп до тях. Изброените от теб са просто рисувачи.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  94. 95 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    [quote#94:"Тюфлекчия"] Изброените от теб са просто рисувачи.[/quote]

    Да наречеш Теофан Сокеров “просто рисувач”, означава само едно - че просто не си в час!

    I Want To Believe
  95. 96 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#94] от "Тюфлекчия":

    До коментар [#95] от "2.5":

    Не бях виждала снимки от вътрешността на Патриаршията. Оказва се, че (поне на снимките) тя прилича на помпозна административна сграда или ресторант от Татово време - стенописите са изпълнени в модния за 80те години стил на напомпана и все пак потискаща монументалност. С подобни стенописи бяха покрили обилни пространства във всеки по-голям град на страната и аз ги свързвам болезнено с годините, погубени от тоталитаризма. Кич!

    http://bulgariatravel.org/data/media/003_007_Carevec.jpg.jpg

    А Теофан Сокеров, когато не се прави на балкански Дали, може би е по-интересен. Ако се съди от интервютата, които е дал, единствената му допирна точка с Дали е мегаломанията, която при каталонеца все пак е имала стабилна основа и оправдание.

  96. 97 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2268 Неутрално

    До коментар [#96] от "princess_x":

    ...Колкото до стенописта преди 10/11 съвсем обяснимо е.
    Тогава всичко минаваше на държавна комисия в СБХ, а инвеститор беше държавата, ерго БКП! Затова монументалните изкуства бяха най партийно детерминирани(Стенопис, скулптура, пространствено оформление - последното пълна соц. измислица). На тях се гледаше точно като на идеологическа пропаганда, независимо дали става дума за стенописи в патриаршията или паметника 1300г. България в Шумен... Все пак, малко вадите предишния ми коментар от контекста. Само се опитвах да кажа, че Светлин Русев няма нищо общо със стенописите в патриаршията.
    Теофан и никога не е бил мегаломан, нарцис и пр. - много приятен и земен човек! Тук не е мястото да правим разбор на отделни автори, достатъчно е да приемем, че всеки сам си носи кръста...

    I Want To Believe
  97. 98 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    [quote#97:"2.5"]Теофан и никога не е бил мегаломан, нарцис и пр. - много приятен и земен човек[/quote]

    Прав си, 'мегаломан' не е точната дума, но Бай Ганьо му приляга добре. Това са имената, споменати само между другото в едно единствено интервю:
    ''Папа Йоан-Павел Втори ме поздрави''

    ''Бях вече лауреат на Димитровска награда. ''

    '' Златю Бояджиев дойде и каза да му помагам''

    '' Когато Дилма Русеф, президентката на Бразилия от български произход, отишла в Патриаршеската църква и видяла моя работа, хванала се за сърцето. Веднага поискала да ме види, била във възторг. Но тогава Вежди Рашидов и Бойко Борисов я излъгали, че не знаят как да ме открият. Скриха ме бе. ''

    '' Морган Фриймън ми беше на гости....Доведе целия холивудски екип от продукцията тук и си избраха картини. Един от тях вика „Пикасо, Пикасо...”. Момчето отвръща „Не бе, Сокеров е това”.

    ''Видях моя картина в един от сериалите на "Дързост и красота”

    ''Посочи мен също като някой учител своя ученик. Оттогава датира и личното ни приятелство.''
    Става въпрос за Салвадор Дали, на чиято лекция в Бобур Сокеров е имал късмета да присъства. Кога и как точно - неясно. Сигурно оттогава е започнал да подражава механично на Дали, без да си има и най-бледата представа от значениеот на Салвадоровите символи.

  98. 99 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1034 Любопитно

    Старчев и Русев ми идват в повече със самохвалството си и претенциите си за авторство...време им е да стават "истински" класици...

    Форумът е в будна кома...
  99. 100 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    До коментар [#94] от "Тюфлекчия":

    Патриаршията в Търново е само едно от многото псевдо-исторически недоразумения/престъпления, от които 'новите' 'демократични' хора, управляващи културата ни, не са се поучили. Дори и от чисто естетическа гледна точка тази постройка е нехармонична, нелогична и недодялана. А какво остава за нейната историческа и архитектурна автентичност.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK