Тандемът зад "Урок": Голяма част от кино публиката у нас е пренебрегната

Тандемът зад "Урок": Голяма част от кино публиката у нас е пренебрегната

© Георги Кожухаров



"Урок", дебютният пълнометражен игрален филм на Кристина Грозева и Петър Вълчанов наскоро триумфира с пет Награди на българската филмова академия - след като бе отличане от Сан Себастиан, Варшава, Токио и още поне 10 фестивала, един от които беше "София филм фест". Освен в Щатите и другите държави, където бе купен за разпространение, в средата на май той тръгна и по кината в 10 български града - не само най-големите, но Севлиево, Благоевград, Гоце Делчев, Сливен, Хасково, Кюстендил.


Заслугата за това отново е на авторския екип и техни приятели. В момента двамата режисьори готвят снимките на втория филм от трилогията за "малките герои" на нашето време: куриозни истории от новините, които казват много за българското общество, този път вече с подкрепата на НФЦ. Пред "Дневник" Кристина Грозева и Петър Вълчанов разказват за това как се прави европейско кино в екстремни условия и какво би помогнало на всички - публика, автори и държава, да се радват на българското кино повече за неговата 100-годишнина.


Как намерихте разпространение за "Урок"?




- П: Трудно. Ние имаме сейлс агент - компания, която се занимава с продажбите. Оказа, се че в балканските страни има интерес - Румъния, Албания, Македония, 2-3 компании от гръцка страна, където е нашият копродуцент, бяхме и в Торонто, където е най-големия пазар за разпространение. Но тук нямаше никакъв интерес от страна на дистрибуторите - дори да се обадят и да кажат, "Знаем, че имате такъв и такъв филм, може ли да го гледаме".


Петър Вълчанов с изпълнителите на главните роли в "Урок" Иван Бърнев и Маргарита Гошева след наградата от фестивала в Сан Себастиан

© Нева Мичева

Петър Вълчанов с изпълнителите на главните роли в "Урок" Иван Бърнев и Маргарита Гошева след наградата от фестивала в Сан Себастиан


- К: Имаше една дистрибуторска компания, с която имахме разговор, изпратихме им филма и не получихме абсолютно никакъв отговор.


- П: Най-малкото да се обадят и да кажат, "Не ни харесва." Това малко или много ни разочарова, защото, естествено повечето от тези хора слагат параван - "Ама да, ние знаем българското кино, то е такова и такова." А то не е точно такова. Но това е друга тема.


Аз за точно за нея искам да ви питам.


- П: Чудесно, тя е много значима. Филмът ще бъде разпространен по малките български филмотечни кина, от малка компания, а не от големите, които са познати в България. Тръпнем в очакване и се надяваме да има публика, която ще дойде да гледа.


За съжаление над дистрибуцията има натиск в цял свят от холивудската машина, която постоянно ни залива и има огромни бюджети за реклама и промоция. Трудно е, но е така навсякъде в Европа. По някакъв начин сме убедени, че филмът има своята публика, въпросът е тя да разбере, че го има.


- К: Много е лошо, че една огромна ниша от публиката е пренебрегната в България. Основно се разпространяват филми за деца и тийнейджъри - 3D анимации и всякакви щуротии, близки до анимацията - батмански и роботски истории. Тук-там някоя романтична комедия или 50 нюанса на някой цвят.


Има огромна маса от хора, които биха имали интерес, любопитство и глад към киното - съществуват прекрасни американски драми и хубави психо-трилъри. Не говоря за артхаус кино, а за - да го наречем пак масово, но хубаво кино.


- П: Има американско независимо кино, което разказва нормални, човешки истории с драма и хумор. Но има едно битуващо мнение, една бариера, че тези филми не са гледаеми. И те не се разпространяват.


Как намерихте вашия разпространител?


- К: Това са наши приятели, които по принцип не се занимават с дистрибуция, но ще го направят заради нас. Защото няма кой друг да го направи по приличния и достоен начин, който искаме. А не с две прожекции в 3-та глуха в 12 часа по обяд и после - "Айде, няма интерес към вашия филм, съжаляваме". Как да има интерес?


- П: Съревнованието е несправедливо. Филм като "50 нюанса сиво" примерно има 14 прожекции, тече навсякъде и нямаш избор, освен да отидеш и да го гледаш. Аз съм сигурен, че ако един европейски филм има 13 прожекции в ключовия пояс, ще събере едни 20-30 хиляди човека публика. Което е достатъчно. Все повече осъзнаваме, че публика има, но предизвикателството е тя да бъде намерена и някой да се погрижи за нея.



Какви бяха първите отзиви от киносалона, които чухте?


- К: Предимно хвалебствия, за което сме много благодарни и приятно изненадани. По-близък кръг от наши приятели и колеги имат някои критики, които ни мотивират за следващия път. Винаги има какво още да се желае.


- П: Така е. Винаги, още от студентските филми, се сблъскваш с някакъв проблем и си отбелязваш следващия път да го преодолееш. Но следващият път изниква нещо друго.


Може би това е и един от проблемите със снимането тук. Навсякъде по света е нормално един режисьор да влиза от филм във филм в рамките на 2-3 години. Разбира се, има и автори, които имат нужда да потънат в идеята, но успееш ли в някаква нормална възраст да дебютираш, е хубаво на 2-3 години да снимаш.


Някои са по-неуверени в първите два филма, а третият им е силен, други пък блесват с първия, а след това нямат нищо. Но има един нормален творчески процес, който е възпрепятстван тук - веднъж успяваш да снимаш, втори път я стане, я не. След години пак.


Процесът е трудeн и скъп и удаде ли ти шанс, изведнъж искаш много неща да кажеш. И усещаш огромно напрежение - творческо, финансово и не на последно място от публиката, защото и отношението към българския филм не е много положително. Това по време на творческия процес е много проблемно.


За да го няма това нещо, просто трябва да се правят по 15-20 филма годишно.


Вие как го преодоляхте с "Урок"?


- П: Ние снимаме още от студентските години, работили сме по всичко - късометражни, документални филми, сериали. За това сме благодарни. Всъщност, "Урок" не е първото нещо, което правим след Академията. Изминахме дълъг път, преди да стигнем до него.


Най-важното нещо е наистина първо ти сам да си уверен в историята, която разказваш, да си сигурен, че тебе те вълнува.


- К: Всъщност публиката е много важна, защото накрая тя гледа филма, но ако почнеш да мислиш какво ще й хареса докато снимаш, това би те сковало.


Мисля, че авторите трябва да изразяват себе си и своите лични търсения поради своя вътрешна, неотклонима необходимост. Ако се чудиш дали едно нещо ти е интересно, просто не го прави. Това е единственото мерило, което може после да повлияе върху зрителското отношение - дали ти самият си 100% вътре в историята, посветен и заинтригуван.


Едно от много привлекателните неща в "Урок" е, че е история "за учителка от провинциален град". Отсъстват големите разкази, които често вълнуват новото българско кино - социалистическото минало, криминалното настояще. Всички вече знаем, че сюжетът се е родил от вестникарското заглавие "Учителка обра банка". Но как избирате темите си по принцип, какво ви вълнува точно в "малките герои"?


- П: Нещата винаги тръгват от преживяна, разказана или прочетена история, която ти се струва адски добра за филм. Започва един процес, в който ти интуитивно я преживявяш, и изследваш какво ти носи като тема и съдържание, какво можеш да кажеш с нея. Хубаво е идеята ти чисто емоционално да достига до зрителя, за което трябва да стига и до теб.


Кога решихте, че ще правите трилогия?


- К: Първо имахме друга идея - пак от новините, която просто умира да стане филм. Даже се срещнахме с героя, но това беше грешка. Тази среща много ни обърка и решихме да я оставим встрани, за да отлежи с времето.


След това попаднахме на другата история - с кантонера, който намери пари на релсите и ги върна на държавата, наградиха го и от там нататък животът му леко се пообърка.


П: Според нас.


К: Това е вторият филм, който ще направим. И накрая беше заглавието за учителката - дори не прочетох статията, не сме търсили допълнителна информация, защото самото то съдържа достатъчно драматургия. Стана така, че тя се превърна в първия филм.


Първоначално нямахме намерение за трилогия, но и трите разказа се водят от един и същ принцип - вестникарски истории, които искаме да превърнем в съвременни филмови притчи. И трите съдържат в себе си някаква доза абсурд.


Нашата работа е да открием личен момент в тях и да изходим от него, а не да се ровим в личния живот на истинските хора. Това не е документален филм или филм-портрет, не е разследване. Не искаме да разказваме действителни истории, а изхождайки от живота, да изграждаме фикционална действителност.


Кои са вашите учители, любими режисьори български, чуждестранни?


- К: Ние сме ученици на двамата най-добри режисьори и може би големи конкуренти от близкото минало, в хубавия смисъл на думата. Аз съм на Георги Дюлгеров, а Петър е на Любомир Стайков и сме много щастливи, че така се получи, защото и от двамата сме взели много.


- П: Имаме и много други любими български режисьори, като например Едуард Захариев и Рангел Вълчанов. На фестивала в Анже ме попитаха "Абе, ти имаш ли нещо общо с Рангел Вълчанов?" Почувствах се много горд, че директорът на фестивала познава Рангел Вълчанов. Той е бил бил в основната програма в Кан, наред с Фелини, Куросава.


Няма голям фестивал, който отсъства от творческата му биография. Между 50-те до 80-те години българското кино е било много активно, въпреки системата, то е се е борило навън и хората са гледали с респект на него. Може би е било въпрос на късмет някои от нашите автори, както се е случило в Чехия, Полша и другите страни, да успее да мине границите и да скочи на световно ниво.


Защо според вас хората са зле настроени спрямо съвременното българско кино?


- П: До 90-те са се правили много филми - това пак е пример, че когато се правят по 15-20 годишно, в добрия смисъл на думата има конкурентна творческа среда - не конкуренция за пари, а кой ще направи по-хубав филм.


- К: Просто е прекъсната традицията - от една страна тази на режисьорите, а от друга - на публиката да гледа български филми. Това е пагубно за българската култура, въобще за нас като българи това е много лошо.


От 90-те могат да се извадят много хубави филми, но не всички ги знаят, а тежестта на онези, които за съжаление не са се получили, сякаш ги потопява. Мисля, че сега навлиза ново поколение, което има шанс да промени нещата. Дано се преборим.


- П: Битува мнението, че видиш ли, фестивалите са много сериозни и публиката там е друга. Не - това са най-обикновени хора, просто любители на киното, любопитни. От тези 100 години българско кино има 10, които са подкопали традицията да се гледа такова кино.


От външна гледна точка киногилдията е раздирана от скандали, което допълнително уврежда имиджа на българското кино. Да се снима изглежда почти невъзможно - и все пак "Урок" е направен (класиран е на 12-то място от комисията в НФЦ и не е получил финансиране - бел.- ред.). Какво мотивира режисьорите да продължават?


- П: Да, може би големият проблем се крие в това, че хората, които наистина се занимават с кино заради киното, са изместени заради функционирането на системата с финансирането. В момента за съжаление конкуренцията е основно за субсидията и системата толерира продуценти, които кандидатстват само и само, за да я вземат.


Но ако си режисьор, като всички други творци, ти имаш вътрешната необходимост да продължаваш. За съжаление киното е финансово много по-сложен процес, трудно е в цял свят. Ако още в студентските си години не успееш да си организираш филма или те окажат обстоятелствата - няма пари, операторът ти се е разболял, актьорите не дошли - значи не си за тая работа.


- К: Хубавото е, че в момента се оформи спонтанно един кръг от кино творци, които са отдадени на изкуството, готови са да работят напълно безкористно. Единственото, което ни вълнува са филмите ни, проектите ни и ние сме готови да си помагаме. Има хубава енергия.


- П: Но е важно, в крайна сметка без това не може, държавата да осъзнае отговорностите си - на първо време да си спазва закона за киното и да отпуска определените в него пари, а той да се промени така, че от създаването на филма до разпространяването му да работи.


Имате ли идея какво трябва да се промени в закона?


- К: Не сме политици, нито администратори, така, че се опитваме да стоим по-встрани от това. Но нещата само на пръв поглед изглеждат сложни, въпрос на воля е с малки действия да има видима промяна.


- П: Едното е да се правят повече филми - не може да се правят 3-4 филма, а поне по 15-20, за да има възможност повече хора да работят. По-гъвкаво финансиране от НФЦ и създаването на така нареченият фонд "Кино".


- К: Ние сме от малкото държави в Европа, която няма фонд "Кино" (с постъпления от всеки продаден билет в страната например - бел.ред.). Какво пречи той да се създаде, освен може би, че ще попречи на интересите на някои други чуждестранни компании? Това е тотално родоотстъпничество в тази държава.


- П: Винаги се казва, че няма пари. Е, има други механизми за събирането им - в Англия например има лотария, може да се удържа някакъв процент и той да влиза във фонд "Кино". От американските продукции, които се снимат тук, също може - в крайна сметка те идват тук, за да работят евтино с наш екип.


- К: Комисиите в НФЦ, които класират филмите, да носят някакъв вид отговорност - например да се проследява дали направените филми имат публика, фестивали, успех. А не да цитират технически проблеми като оценъчните карти.


Бяхме изключително щастливи, че по време на прожекциите ни дойде Боян Папазов, който беше в художествената комисия, когато участвахме с "Урок". Само той и още двама души - Искра Димитрова и драматургът и писател Александър Томов, бяха подкрепили категорично проекта и сме им благодарни. Той ни каза, че се чувства горд от решението си навремето и сме щастливи, че в крайна сметка не сме го подвели.


Имате ли подкрепа за следващия проект?


- П: Да, НФЦ ни подкрепи, кандидатствахме в нискобюджетната сесия. Вярваме, че тя е правилното решение в момента, което дава шанс на новите режисьори.


Хубавото е, че подкрепя филми в кратки срокове. Идеята е даде бързо възможност на много хора да снимат. В тази категория могат да участват не само млади режисьори. Ето сега очаквайте 8 нови български филма оттам.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3042 Любопитно

    Хубаво, награди-магради, но най-важното не стана ясно - гледаема ли е лентата или е за собствена консумация.

  2. 2 Профил на Stoyan Guglev
    Stoyan Guglev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Отидох да гледам филма предубеден и като заместител на друг, но бях приятно изненадан. Гледайте го!

  3. 3 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Урок" е твърде възможно да е най-добрият филм, правен някога. Имам предвид като съвкупност от всичко. От старите БГ филми има по-грандиозни, но винаги са куцали технически и е имало слаби моменти. "Урок", от друга страна, е стегнат, добре направен в духа на старото БГ кино, но с изправени дефекти.

    Казвайки вс това, малко ме издразниха режисьорите с плача си против "холивудската машина". Също не обичам холивудски филми, но от думите им излиза все едно, че има някакъв натиск от страна на Холивуд да убие малките продукции. Малко е конспиративно.

    Иначе, това че съдниците от НФЦ не са видели хляб в този филм само показва до колко са компетентни и как разпределят парите. Авторите на филма заслужават уважение за упоритостта и вярата си.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  4. 4 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    [quote#1:"Lemmy"]гледаема ли е лентата или е за собствена консумация.[/quote]

    Гледаема е. Но гледай също и ''Два дни, една нощ'' на Братя Дарден, за да ти станат по-ясни някои неща около нашия филм.

  5. 5 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    [quote#3:"stupid_american"]Урок" е твърде възможно да е най-добрият филм, правен някога.[/quote]

    Нима е по-добрър от 'Време на насилие'?

  6. 6 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    Прави са, голяма част от публиката е пренебрегната поради неверните идеи относно нейните филмови предпочитания. И това води до захранването на младата публика с холивудски джънк-фуд и до корумпирането на вкуса и'. Омагьосан кръг.

  7. 7 Профил на mitkaloto_
    mitkaloto_
    Рейтинг: 851 Неутрално

    Леми, твоят въпрос е леко абсурден. Трябва да влезеш в салона, да изгледаш филма и сам за себе си да решиш дали филма е "гледаем" или "за собствена консумация".
    Иначе оплакването на авторите за нежелание и липса на разпространение на филми извън "стандартния" репертоар е напълно резонно. За радост в София вече има Г8, Дом на Киното и Одеон (Евросинема го пропускам заради самите киносалони). За още по-голяма радост от няколко месеца насам почти всяка седмица има по едно заглавие извън репертоара от "филми за пуканки", та човек наистина има възможност за избор. Но как ли е извън София?

    Pather Panchali (Satyadjit Ray)
  8. 8 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 627 Неутрално

    приказката "Новите дрехи на краля" винаги ще има Римейк..

    винаги ще има хора които ръкопляскат на новите дрехи...
    защото не искат да са глупаци които не виждат..

    спомням си преди две год , излезе в Нета информация за Успешен бартер м-у "Стъклен дом" и "Листопад"

    зрителският "интерес" в Анадола

    към "Стъклен дом" директно го изпратил в часовия пояс - 2:00 - 4:00 часа

    а "Листопад" вървеше в праймтайм Безплоблемно

  9. 9 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Филмът е много добър! Сериозно постижение. Гледах го в "Одеон" още първия ден, когато беше пуснат в София. Умно произведение, с чувство за мярка и с усет към детайлите!
    Браво на екипа!
    Гледах целия екип в едно предаване на "Нощни птици" по Канал 1 на БТН.
    Интелигентни хора, интелигентно говорене. Имат сериозна доза самочувствие, не го крият и то е напълно заслужено!

    The best way out is always through Robert Frost
  10. 10 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Аз мисля, че този материал заслужава да стои много по-дълго време на първа страница.
    Изместването му със "рецепта за сладко от лимони" просто не заслужава да се коментира.
    Това много ми прилича на смяна на "кон за кокошка".

    The best way out is always through Robert Frost
  11. 11 Профил на Амбразурчик
    Амбразурчик
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#9:"Realistka"]Гледах целия екип в едно предаване на "Нощни птици" по Канал 1 на БТН.
    Интелигентни хора, интелигентно говорене.

    Имат сериозна доза самочувствие, не го крият и то е напълно заслужено! [/quote]

    " Нощни птици " е предаване което са издържа от реклама..

    самочувствието е характерно за хора които нямат качества..
    но въздействат чрез Реклама върху доверчиви хора .

    качества + самочувствие = 100 %

  12. 12 Профил на Ridiculous Върнете стария сайт!
    Ridiculous Върнете стария сайт!
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#9] от "Realistka":

    Коментари 2,3 и твоят ме заинтригуваха. Ще ида да го гледам.

  13. 13 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#11] от "Рамадан":

    Бих предпочела да коментирам това, с човек, който е гледал това предаване на "Нощни птици".
    Очевидно Вие не сте такъв.
    Вашето говорене обаче много ми напомня на дежурното участие на някои "корифеи на науката" при някоя защита на дисертация. Те започват с "Не съм специалист в тази област, но..." и следват 30-минутно дрънкане за Айнщайн и големината на краставиците в Тутраканско...

    The best way out is always through Robert Frost
  14. 14 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#12] от "Ridiculous":

    Благодаря ти! Надявам се, че няма да се разочароваш!
    Особено ако е в "Одеон", който е сериозно подновен и няма нищо общо със "стария" салон. Въпреки, че мен, никога не са ми липсвали кошничките" за пуканки...но салона сега наистина е приятен!

    The best way out is always through Robert Frost
  15. 15 Профил на Амбразурчик
    Амбразурчик
    Рейтинг: 458 Любопитно

    [quote#13:"Realistka"]Бих предпочела да коментирам това, с човек, който е гледал това предаване на "Нощни птици".
    Очевидно Вие не сте такъв.
    Вашето говорене обаче много ми напомня на дежурното участие на някои "корифеи на науката" при някоя защита на дисертация.[/quote]

    няма проблем ,
    моят пост не беше коментар на Вашия..
    (опазил ме Бог).......
    .никой не е по-малък от собствената си оценка за значимост

    опитах да Ви обясня как се продава калпава стока в лъскава опаковки ...
    очевидно без сериозен успех

    другото е още по-трудно ..

  16. 16 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3042 Неутрално

    До коментар [#4] от "princess_x":

    Не става. При социалните драми дадох заден още след братя Павиани и Дардените вече нямат никакъв шанс. Нито, за жалост, мога да гледам филма в "Одеон". Затова ще чакам Netflix или някой от другите стрийминг сайтове. Интересно е, че там български филми почти не се срещат. Дет се вика дори "Време разделно" го няма. Може би на тубата след време?

  17. 17 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Отдавна има една аксиома -от времето когато кино Левски бе все още най добрият кино салон в столичният град ,която за съжаление продължава да бъде такава и в която се казва "Филма хубав ли е или Български(тези от района на кино Светлина/Редута и Аврора го бяха променили след "Случаят Пенлеве"-според мен най добрият Бг-филм евер ....та тези цървули от покрайнините го бяха променли на -хубав ли е филма или Руски ....макар да има и някой добър руски/
    съвет(д)ски филм....като "Бялото слънце над пустинята" и още
    1-2 подобни.Но Всички на бг-филми са клише- едни и същи а идеите им се въртят 90% около морето и в почти всички филми или се отива на Море(то) или там се снима целият филм там -понеже явно нямат пари да отидат на планина.Има само 1-2 филма в които действието и лирическият герой са в гора .Другата досада в 99,99% от бг-филмите са диалозите.По добре е да се гледат с "букви".Показателно за падението на бг-филмова индустрия е че има само един що -годе добър порно филм ...даже и това немогат да направят ...камо ли някоя драма или трилер...

  18. 18 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 479 Неутрално

    ааа ...забравих ...по темата..въпросният филм не съм го гледал но от рекламният клип оставам с впечетление че няма и да го гледам а и нямам пари за подобни произведения

  19. 19 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 627 Весело

    [quote#18:"the_fat"]ааа ...забравих ...по темата..въпросният филм не съм го гледал но от рекламният клип оставам с впечетление че няма и да го гледам а и нямам пари за подобни произведения[/quote]

    и на мен ми беше достатъчен трейлъра..

    има идруг , много по-сериозен индикатор...

    това е мнението на т.н.

    Критици/Светила ,

    маскирано като публикация в медиите (като настоящата)

    ако за един филм ИМ е Платено да "е хубав" ...става хубав..

    ако не име Платено..Заклеймява се предварително ,
    спр. "Левски" на Максим Генчев
    хората обичат да мислят с чужди глави, защото е по - лесно

    същите разбирачи гласуват вече 26 год....

    Неуспешно ... но продължават да са разбирачи

  20. 20 Профил на dimid
    dimid
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Има един единствен български филм който не дразни - Оркестър без име. Останалото е бошлаф

  21. 21 Профил на lager
    lager
    Рейтинг: 458 Любопитно

    До коментар [#16] от "Lemmy":

    Е, то е защото душата не може да ти го понесе. Понякога обаче е полезно са нарушиш баланса на спокойствието.

  22. 22 Профил на lager
    lager
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#15:"Рамадан"]опитах да Ви обясня как се продава калпава стока в лъскава опаковки ... [/quote]

    До коментар [#15] от "Рамадан":

    За филма ли говориш или за предаването?

  23. 23 Профил на lager
    lager
    Рейтинг: 458 Весело

    До коментар [#17] от "the_fat":

    Явно не си гледал много български филми! Морето не е застъпено винаги, обещавам ти, че е така, виж и ти.

  24. 24 Профил на Амбразурчик
    Амбразурчик
    Рейтинг: 458 Весело

    [quote#22:"lager"]За филма ли говориш или за предаването? [/quote]

    и филмът и предаването са Бизнес..едно и също е..

    колко предавания изчезнаха от ефира..
    защото не се самоиздържат ???

    спомни си
    "Седмицата" по БНТ и "Бизнесът" по БТВ...
    отдавна заминаха защото матряла иска и плаща за Зрелища , не за акъл

    във всяка телевизия има поне по две/три Говорилни (токшоу) + Мин една "Игра на късмета " ...хазартна естествено

    за да те "покани" Искра Ангелова в говорилнята си и да си похвалиш филма
    сигурно ще ТИ струва поне 5 000 лв
    ---------
    живеете в 2015 , не в 1985..
    тези неща трябва да с ясни отдавна

  25. 25 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lemmy":

    Разумно решение.

  26. 26 Профил на lager
    lager
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#24:"Рамадан"]за да те "покани" Искра Ангелова в говорилнята си и да си похвалиш филма
    сигурно ще ТИ струва поне 5 000 лв[/quote]

    До коментар [#24] от "Рамадан":

    Като цяло си прав, но се съмнявам, че има такива практики в обществената телевизия. А за филма - не съм го гледал, но да отричаш всичките му художествени стойности с проста ръка е все едно да отречеш гледната точка на някой, без да го обориш. И все пак говорим за изкуство, това е кино, не магистрален път.

  27. 27 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 627 Весело

    [quote#26:"lager"] но се съмнявам, че има такива практики в обществената телевизия. А за филма - не съм го гледал, но да отричаш всичките му художествени стойности с проста ръка е все едно да отречеш гледната точка на някой, без да го обориш[/quote]

    съмняваш се....вЕрвай ми , не се съмнявай..

    пусни един мейл на Искра Ангелова за участие и ще разбереш

    колкото до отричането априори...

    виж официалното мнение на "Авторитетите" ,
    т.е. ако са "нахранени" ...не си струва да го гледаш

    ако критикуват - Гледай !!!

    шанс да сгрешиш...5 - 10 %

  28. 28 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 756 Разстроено

    [quote#3:"stupid_american"]Казвайки вс това, малко ме издразниха режисьорите с плача си против "холивудската машина". Също не обичам холивудски филми, но от думите им излиза все едно, че има някакъв натиск от страна на Холивуд да убие малките продукции[/quote]
    Не няма натиск.
    Има стратегия която уби европейското кино!

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  29. 29 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Изненадващо голяма реклама се лее навсякъде за този Урок и притесненията на авторите му за това да чуят българите за съществуването му трябва бързо да се разсеят. Чухме за него, та чак ни се проглушиха ушите...

    А лично аз, както върви, ще го изчакам или в някой торент, или до излъчването му по телевизията - също както процедирам с всички филми в последните 15-тина години...

  30. 30 Профил на irinayantreva
    irinayantreva
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Филмът, въпреки, няколкото си добри момента, има сериозни пропуски в сценария откъм мотивацията на героите си да вършат разни неща (особено главната героиня, която през цялото време обикаля като гламава най-често пеша през някое поле). Като цяло филмът оставя чувството колко е безсмислено и трагично всичко и как не може да има справедливост в тоя свят. Голяма драма, която по презумцуия трябва да представлява някаква дълбочина, ама не е. Най-доброто във филма е Галка, за която съм сигурна, че не е било замислено да бъде така, но е много силен comic relief момент.

  31. 31 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#17] от "the_fat":

    Давам си сметка, че през последните двайсетина години В КИНОЗАЛА съм гледала не повече от 2-3 български филма. От тях може би само един си заслужаваше, но от останалите 20тина съвременни бг филми нито един не си заслужава единия или двата лева, които съм платила за DVDто. Макар че доста от тях са били прехвалени по нашите медии.

  32. 32 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 379 Неутрално

    И на мен не ми хареса особено. Може би очаквах прекалено много, не знам. Но си личи, че е сниман с малко средства и му липсва доизпипване в постпродукцията - камерата на моменти се тресе като в Blare Witch Project, околният шум е по-силен от гласовете на актьорите, а единственият саундтрак е тракането на токчетата на главната героиня по паважа (но затова пък има доста от него). За сметка на това са дали пари за (очевадно) CGI-муха... Отделно е доста досадно, че поне 10 мин от времето е кадър главата на тичащата героиня, снимана отзад. Да не би вече да не е "арт" да снимаш лицата на актьорите?

    Има и доста вулгарни фрази, ненужни според мен, така че внимавайте да не водите деца. В салона зад мен някой неориентиран беше довел 3-4 десеттина годишни момченца, които през повечето време се прозяваха, а на псувните се кискаха.

    Иначе историята като цяло е интересна. Сигурно и краят е неочакван и интересен, ако си чужденец или не си чел новини последните 5-6 години. Но като знаеш, че (спойлър, ама за кого ли?) накрая ще обере банка, и това удоволствие се губи и остава само впечатлението за нещо набързо нахвърляно и неадекватно. По скалата на един известен коментатор в YouTube "You won't remember it in t-1 second."

    And all that jazz!
  33. 33 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Надали някога ще стигна до този филм, но това, че авторите му отдават дължимото на Г. Дюлгеров им прави чест. На мен лично "Авантаж" и "Мера според мера" ми стигат завинаги.

  34. 34 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#28] от "Geoimg*":

    Е да бе, чух аз, че в Холивуд се събират и мъдрят планове как да унищожат европейското кино...

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  35. 35 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#30] от "irinayantreva":

    [quote#30:"irinayantreva"]има сериозни пропуски в сценария откъм мотивацията на героите си да вършат разни неща (особено главната героиня, която през цялото време обикаля като гламава най-често пеша през някое поле).[/quote]

    Ами да, щото и се счупи колата по пътя и трябваше да отиде до града. Е, да, ама това според вас не е "сериозна мотивация". Може би трябваше да литне.
    [quote#30:"irinayantreva"]Най-доброто във филма е Галка, за която съм сигурна, че не е било замислено да бъде така, но е много силен comic relief момент.[/quote]
    Знаете ли изобщо какво е comic relief?

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  36. 36 Профил на anne_anne
    anne_anne
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Филмът е хубав, хареса ми защото много точно отразява действителността, освен това актьорите са много естествени. Но не е мой тип филм просто поради факта, че съм потопена в тази действителност, тя ми е до болка позната. Нямам нужда от поредния разказ (колкото и добър да е) за нея. В този смисъл, може би филмът е направен за чуждестранна публика - да видят с очите си какво е да си българин в България. Но на българската публика няма какво толкова да предложи, освен приятното усещане, че родната кинематография все още мърда, тоест не е умряла.
    За мен са хубави онези филми, които предлагат решения за изход от трудни ситуации - обичам не разкази (като този), а приказки (с поука). За съжаление, младите автори също явно не виждат (е, може и да виждат, но не го показват) какъв би бил най-добрият изход от описаната от тях ситуация. Така е и с цялото ни общество - ние сме затънали до шия, но не знаем как да се измъкнем. Не мисля, че имаме нужда да си задаваме още въпроси - тях си ги задаваме от години. Нужни са ни отговори; нужна ни е малко светлина, която да ни насочва в правилната посока, обратно към душевността и далеч от меркантилността и снобизма.

  37. 37 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#29] от "Митев":

    "Урок" е включен в програмата на БНТ-Канал-1 за месец юли, така че ще можеш да го гледаш!

    The best way out is always through Robert Frost
  38. 38 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#35] от "stupid_american":
    [quote#35:"stupid_american"]Ами да, щото и се счупи колата по пътя и трябваше да отиде до града. Е, да, ама това според вас не е "сериозна мотивация". Може би трябваше да литне.[/quote]
    Точно си го забелязал!
    Да добавя само, че шофьора на автобуса затвори вратата и даде пълна газ под носа й, оставяйки я всред полето, вероятно за да изпита удоволствието от своята безгранична шофьорска власт. Нещо, което се е случвало на всеки един от нас поне няколко пъти при ползването на обществения транспорт.

    The best way out is always through Robert Frost
  39. 39 Профил на irinayantreva
    irinayantreva
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#35] от "stupid_american":

    Говоря за мотивацията на решенията й като цяло. Това, че търчи нагоре-надолу е само в следствие на лошите й избори. Всичките й проблеми произлизаха от глупостите на мъжа й... кой й е виновен че си е взела такъв мъж? Ако има някакво послание във филма, то е това: внимавай с кого се събираш, защото ако е с такъв мухльо, ще ходиш да търчиш през полята.

    Comic relief е точно за това, което говоря. Въпросната Галка беше супер абсурден и комичен образ, на който идеално му се отдаваше да намаля "драматичното" напрежение. Както написах по-горе, вероятно ефектът не е бил търсен, което не означава, че не се е получил. Същото важи и за лелката в банката дето й искаше 2.40 лв за превод от 1.30 лв. и за шофьора на автобуса, като я питаше за кръстословицата.

    Филмът претендира за някаква дълбочина с този трагизъм, но трагедията е всъщност недовършена комедия. Трагизмът прави тоя филм да изглежда плосък, дълбочината е идва, когато си малко над-нещата и им се надсмееш. Затова ми хареса и Галка, защото въпреки езотеричните си глупости беше единственият образ малко над нещата. Всичко друго във филма бяха някакви битовизми.

  40. 40 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#39] от "irinayantreva":

    [quote#39:"irinayantreva"]Всичките й проблеми произлизаха от глупостите на мъжа й... кой й е виновен че си е взела такъв мъж? [/quote]

    Ама чакайте сега, вие сега почнахте да съдите за самия филм по личностните качества на самата героиня?

    Иначе, за comic relief се извинявам - наистина е точно това, което казвате. Глупава забележка от моя страна. Но според мен нямаме основание да си мислим, че това не е търсен ефект от страна на авторите. Ама вие просто ги подценявате по подразбиране, ми се струва.

    Не ми се сърдете, но според мен си търсите поводи да не ви харесва филма.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  41. 41 Профил на irinayantreva
    irinayantreva
    Рейтинг: 431 Неутрално


    [quote#40:"stupid_american"]Ама чакайте сега, вие сега почнахте да съдите за самия филм по личностните качества на самата героиня? [/quote]

    Ами разбира се, личностните качества са част от образа на героинята и те са похват в един филм за да се предаде някакво послание. Похват за какво са лошите житейски избори, от които героинята не си взима поука и каква в крайна сметка е мотивацията й да прави каквото прави? Ето това за мен е недомислено във филма. Тъй като това е работа на сценария, казвам, че има пропуски в него. Наличието на пропуски по сценария ме карат да мисля, че comic relief-моментите са се получили до някъде случайно.

    Не ви се сърдя, но мисля, че успявам да се аргументирам, кое не ми харесва във филма. Както написах в началото, мисля, че има добри моменти, но наистина за мен недостатъците му са по-големи.

  42. 42 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#41] от "irinayantreva":

    Е да, ама ако логиката е да съдите по личностни качества на героя, може да доведе дотам да кажете: ама тоя филм не е хубав, щото героят вътре е много лош. Щото в случая малко така излиза.

    Иначе горе-долу ми се изяснява, или поне така си мисля, какво имате предвид конкретно за мъжа. Наистина, сега се сещам, и на мен ми се стори, че неучастието на мъжът и беше леко преувеличено. Някакси не мога да си представя чак такъв пън...Но...със сигурност има и такива мъже. Може да е леко необичайно, но не мисля, че е напълно невъзможно.

    Другият момент, който ми се стори пресилен, бе когато първият път отказа пари от баща си. Но...като се замислих сетне, мисля че авторите на филма бяха заложили достатъчно скрити нишки, които да оправдаят героинята да постъпи именно така.

    Знам много добре за какво говорите по принцип, но мисля, че в този филм авторите си бяха направили труда да изпипат почти всички мотивационни механизми за героинята и именно затова ви опонирам толкова упорито. Според мен именно в това е едно от нещата, които отличават този филм от другите БГ.

    Що се отнася до метресата, която споменавате, комичният момент бе ключов към развитието на сюжета. Тя трябваше да е толкова нелепа, за да се случи каквото се случи. Именно затова не смятам ни най-малко, че е било случайност.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  43. 43 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    До коментар [#37] от "Realistka":

    Охо, мерси за информацията! Очаквах това да стане след година-две, иначе защо е целия този напън на авторите и разпространителите да му търсят киносалони. Не намирам логика, освен ако и самите те не вярват, че повече от 4-5хиляди няма да си купят билет..

  44. 44 Профил на Realistka
    Realistka
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#43] от "Митев":
    [quote#43:"Митев"]Очаквах това да стане след година-две, иначе защо е целия този напън на авторите и разпространителите да му търсят киносалони. [/quote]
    Нямам идея! Аз съм само зрител и нищо повече!

    The best way out is always through Robert Frost
  45. 45 Профил на irinayantreva
    irinayantreva
    Рейтинг: 431 Неутрално

    [quote#42:"stupid_american"]Е да, ама ако логиката е да съдите по личностни качества на героя, може да доведе дотам да кажете: ама тоя филм не е хубав, щото героят вътре е много лош. Щото в случая малко така излиза. [/quote]

    Не, разбира се, че не искам да кажа това. Не казвам и че героинята е лоша, а че филмът ми куца откъм послание и симптомът за това виждам в образа на тази същата героиня и мотивацията на нейните действия. Имах чувстото, че филмът се опитваше да каже следните две неща:

    1. Толкова е нормално да се ограби банка и може да се случи на всеки един от нас.
    2. Причината да се ограби банката е в това, че на добри хора се случват лоши неща.

    Добре, от тук нататък обаче не става ясно дали филмът се опитва да направи някаква социална критика: вижте, в какво общество живеем, толкова е сбъркано, че една честна и почтена женица, дето се скъсва от работа и търчане, накрая стига до там да ограби банка. Но с това не се стига и наполовина до същината на въпроса. А въпросът а, какви сме ние самите, че да е такова въпросното общество и няма ли винаги и друг изход, а трябва да минеш към Тъмната страна.

    От друга страна, ако тая жена е наистина толкова добра и умна както се опитват да я представят ще си даде малко равносметка за действията си и те ще станат по-логични. 1) Ако е толкова добра ще се смири малко и ще се помири с баща, още повече, че той е вдовец и новата жена, колкото и да е абсурдна с нищо не е виновна. 2) Ако е толкова умна, ще си даде сметка, че колкото и пари да изкарва с такъв мъж и бизнес партньори все ще на минус.

    Другият вариант, който, за мен е по-вероятният е, че авторите са се опитвали да оправдаят обирът на банката и са ги навързали всичките останали събития, защото видите ли, тя е една жена като всички и е толкова нормално от, да речем от отчаяние, да извърши обир .

    Представя ни се и една героиня, която трябва да е хем много способна (а всъщност не е, защото не може да си подбира хората), хем да е много отчаяна (което всъщност също не е, защото стоически понася всички несгоди и все търси пътища). Ама какво е в крайна сметка и защо ограбва банката аз така и не разбрах. В такъв смисъл не разбирам мотивацията на действията й и за мен е непоследователен герой (не задължително морално добър или лош) .

    Точно по липсата на някакво категорично послание по горните въпроси ми напомня на повечето български филми от последните години и му пречи да бъде наистина добър.

    Разбира се, всичко това си е мое лично мнение и не ви го налагам по никакъв начин.

  46. 46 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#45] от "irinayantreva":

    [quote#45:"irinayantreva"]Добре, от тук нататък обаче не става ясно дали филмът се опитва да направи някаква социална критика:[/quote]

    Мисля, че сте се объркала. Този жанр кино - нискобюджетно, реалистично (както е видно, самите автори са фенове на американския му вариант) не поднася нещата толкова смляно, колкото вие искате.
    [quote#45:"irinayantreva"]Представя ни се и една героиня, която трябва да е хем много способна (а всъщност не е, защото не може да си подбира хората), хем да е много отчаяна[/quote]
    Не мисля, че бе представена като такава. Защо да "трябва" да е? Вие самата казвате, че не е и същевременно твърдите, че някой ви убеждава, че е.

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  47. 47 Профил на irinayantreva
    irinayantreva
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#46] от "stupid_american":

    Точно нискобюджетното кино залага на сценарийно добре изградена история и психологично добре изградени образи (защото за създаването на нещо такова се иска повече акъл от колкото средства). И тези две неща не са самоцел, а похват да се изрази творческо виждане по някакъв въпрос. За мен особено второто нещо в "Урок" липсва. Героинята може да е каквато си иска, това, което лично на мен ми пречи е, че е психологически недоизпипан образ. От там и съмненията ми за качествата на целия сценарий.

    Мисля, че вече се повтарям и потретвам, защото същото, но с малко по-различни думи го казах и в първия си коментар.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK