Деница Сачева, пиар експерт: При това отвращение от политиката негативните кампании ще започнат да се приемат положително

Деница Сачева

© Анелия Николова

Деница Сачева



"Всеки, който иска да постига професионални успехи, трябва да има базови познания в областта на комуникацията. За това не е задължително академично образование, защото пиарът е амалгама от много качества и професии – може да си добър психолог, филолог, може и да си просто добър актьор".


"Дневник" разговаря с Деница Сачева – новоизбрания председател на Българската асоциация на пиар агенциите (БАПРА), която на 7 юли заедно с още 5 професионални организации отпразнува десетата  годишнина от приемането на Етичния кодекс на ПР специалистите у нас . Сачева има четири висши образования в специалностите управление на туризма, социална педагогика, здравен мениджъмънт и връзки с обществеността и е основател на агенция "Интелдей солюшънс". 


Освен в частния бизнес тя има дългогодишен опит с политиката и властта. На последните избори Деница Сачева беше кандидат за народен представител като част от гражданската квота на Коалиция "Десните", но без успех. Преди това е работила в Министерството на труда и социалната политика, Националната здравноосигурителна каса и е била началник на кабинета на здравния министър Илко Семерджиев в правителството на ОДС от 1999 до 2001 г.  

Какво означава пиар по принцип и какво означава пиар в България? Как се измени за последните 10 години? 
 
- В пиара в България, като във всичко останало, могат да се видят всякакви примери. За съжаление, както всички разбират от футбол, така и всички разбират от това. Много често неща, които нямат нищо общо с ПР, се приписват на нашата професия.


Голямата разлика, която не се прави у нас, е, че пиарът всъщност е управленска функция. Той не се занимава с това просто медиите да отразят нещо, а с цялостна комуникационна кампания, стратегия, послания, целеви аудитории. Всъщност работата с медиите би трябвало да е една много малка част от всичко друго.




Като цяло мога да кажа, че през последните 10 години в България в бизнеса има еволюция и той разбира какво означава пиар, но за съжаление в политиката няма такова разбиране.


Има и много професионални компании и хора. Голяма част от членовете на БАПРА например са получавали международни отличия. От друга страна, има и много хора просто с добри контакти в медиите, които са решили, че това им е напълно достатъчно. Дори има много журналисти с  агенции, които влизат в директен конфликт на интереси и ги използват, за да вкарат нерегламентирано пари в медиите си. Журналистите в момента са най-големите конкуренти на пиара в България. 
 

Как се противодейства на това? В момента и имиджът на медиите е много занижен, и пиарът е изкривен и като функция, и в общественото разбиране. 

- Противодействие в тия неща няма, поне такова, че да ни удовлетвори като бизнес. Компаниите в БАПРА  започнахме да ползваме много по-малко медии и много повече социални мрежи, търсим директен контакт с целевите аудитории.


Много трудно се противодейства, защото цялостната пазарна среда в България е много лоша, поради което и самите бизнеси търсят по-малко пиар услуги от типа на организация на събития и пресконференции. От друга страна пък, лошата пазарна среда даде възможност да се търсят много повече стратегически консултации за кризисни комуникации. Например нашата агенция е увеличила оборотите си от кризисни стратегии почти два пъти само за 3 години. 


Това обаче е индикатор за  много повече проблеми на територията на бизнеса, които трябва да бъдат решавани – както междуфирмени проблеми при нелоялна конкуренция, така и  проблеми, свързани с държавните институции, с различни закони и наредби, които се подготвят или приемат.
 

Тук не се ли влиза малко в полето на лобизма, който в България не е регламентиран и ясен?

- Донякъде се влиза, защото работата с институциите започна да става съществена част от работата на бизнеса. В последно време в държавата се продуцират множество заплахи за бизнеса от най-различен характер и вече много често ние сме търсени не от конкретна компания, а по-скоро от цели браншове, за да се защитят от поредната заплаха. Ние се занимаваме с търсене на разнородна и обективна информация, идентифициране на ключови хора, потенциални партньори, конструираме стратегии за многопластова комуникация.


Аз съм и в гражданския, и в бизнес сектора едновременно и това, което ми прави впечатление вече пет години, е, че и гражданските организации, и бизнесът организират постоянно  кампании, за да се пазят от държавата. Това е ненормално. Абсурдно е и бизнесът, и гражданите да се пазят от държавата, да се страхуват, че тя всеки момент ще измисли нещо, което ще влоши положението.


Кризисният пиар доколко е навлязъл в културата на компаниите? Бизнесът научил ли се е да се подготвя превантивно за нещо такова, или все още действа чак когато се запали фитилът? 

 
- Част от по-големите компании, повечето международни, със сигурност го имат предвид. Но и доста от, така да кажем, "битите" български фирми също, след като са се опарили, започват да имат по-активна политика. 


Има сериозен бум на търсене на анализи на публикации в традиционните и социалните медии, защото това е някакъв тип инструмент за ранно предупреждение – да могат да се ориентират за тенденции в своята сфера, конкуренцията и т.н. Прави се вече редовен медиен мониторинг. Преди той се използваше основно от пиар агенциите за отчет, а сега много повече се използва за планиране.


Социалните медии как повлияха на начина ви на работа? 
 
- Социалните медии са като всеки друг инструмент. От една страна, много положителни, от друга – не толкова, най-вече заради троловете и възможността масирано да публикуваш измишльотини, които по някакъв начин да сугестират хората. Но все пак може да се каже, че са повлияли положително, особено що се отнася до работата с медиите, защото имаше един момент, в който тя беше стигнала до невъзможни нива на нормално общуване.


Беше необходимо или да имаш много силни връзки, или много големи бюджети, за да можеш да прокараш нещо, което дори не е непременно политически оцветено или корпоративно обвързано, а просто нещо, което би било от обществен интерес. Затова в момента, в който стана отварянето на българските граждани към социалните медии, ние веднага се втурнахме там. 


След това обаче и тази среда започна да се замърсява, да се появяват сайтове с неясен произход, със странни имена, с множество манипулации. Може би ще стигнем до един друг повратен момент, защото хората вече спират да четат толкова много социалните медии и коментарите в тях. Четат коментари там, където по някакъв начин са сигурни, че те са от реални хора – форумът на "Дневник" е такова място, също и на "Сега", но на много други места - не.


Належащо е да има много по-голяма медийна грамотност сред хората, защото те трябва да се научат, като четат, да знаят откъде, какво, как. Защото това е информация, с която не само взимат ежедневни решения, но и защото невярната информация може да агресира ненужно и да вкарва енергията им в грешни коловози.
 

Проблемът е, че медиите невинаги са честни за това "откъде, какво и как". 
 
- Да, въпросът с абсолютната истина в медиите е много сложен и философски и трудно можем да твърдим, че има медия в България, която казва абсолютната истина. Проблемът е, когато нямаш никаква представа кой седи зад това, което получаваш - една бомбастична информация, в която ти се сервират най-различни нелепи неща, и хората, като нямат представа кой и защо го е написал, почват да споделят измислици. От друга страна, уклонът към конспирациите така е завладял медийните потребители, че истината няма пробив. Където и да се появи, почват разсъждения и съмнения.


В каква степен работи етичният кодекс на пиарите? 

 
- Смея да твърдя, че той работи в значителна степен при компаниите, които искат да изграждат образ на истински пиар компании, а не да са просто касички или пък временно да се занимават с това, защото е изпаднала такава възможност.


Споровете обаче в гилдията са много големи още от самото създаване на кодекса за това дали трябва да имаме комисия подобно на журналистическите или на Националния съвет по саморегулация на рекламата. Като цяло има много две много полярни мнения. Има хора, които твърдят, че трябва да има комисия и че иначе няма смисъл, защото няма кой да санкционира и контролира приложението на кодекса. И има други, които смятат, че е много трудно да направиш оценка на една пиар кампания, защото за разлика от рекламата при пиара нямаш нормативни правила, които да регламентират определена комуникация.


Има множество казуси, в които действително човек си задава въпроси и подлага под въпрос етиката. 
Предложих да направим професионален форум, на който да се обсъждат подобни казуси, без, разбира се, да се прекрачва границата на конфиденциалност. Но една етична комисия при тези обстоятелства по-скоро би ни разединила и би създала повече проблеми, отколкото решения. 


Един от начините на манипулиране на информацията, с които ние се сблъскваме, е компания да се опита да спре публикация или да бави информация дълго време. Това също ли е работа на пиара? 
 
- Да, наша работа е и една информация да не стигне до медиите. Ние правим всичко необходимо, за да запазим репутацията на клиентите си, а когато подаваме информация, наш ангажимент е тя да е точна и проверена. 90% от т.нар. спиране или пускане на информация обаче е в ръцете на редакторите и собствениците на медиите у нас. Те са тези, които имат и други интереси, далеч не само медийни, и тяхното срастване с политиката на практика маргинализира професионалния ПР.    


Другото е, че за съжаление медиите в България не са измислили все още някакъв устойчив и независим модел на финансиране, който наистина да отделя рекламата от съдържанието. Защото в огромна част от случаите медиите сами си налагат автоцензура, когато става въпрос за голям рекламодател.


Например телекомуникационните компании са абсолютно "имунизирани" и в много малко медии може да излезе някаква информация, която да не е захаросана или просто дежурна. Ето в този случай голяма част от негативните кампании преминават основно през интернет сайтове и социални медии, макар че там пък не може да си сигурен каква част от хората са тролове и дали не тече тежка конкурентна битка.   


Сега навлизаме в поредната предизборна кампания. Партиите подписаха споразумение, че няма да използват платени агенции, което приемаме със скептицизъм, трудно и ще се докаже обратното. И в това ли участва пиарът, или се прави от самите структури на партиите и техните връзки в медиите? 
 
- И по тази тема пак се отиде в крайности. Получи се някакво абсолютно отрицание на възможността да информираш членовете на своята партия или на симпатизантите си за някакви гледни точки, които партията  има и защитава За мен от комуникационна гледна точка изобщо не е укоримо да информираш съпартийците и симпатизантите си с т.нар. опорни точки, защото не можеш да очакваш цялостно ниво на компетентност сред тях по всички теми.


Укоримо е обаче, ако целенасочено плащаш на агенция, която да изкривява действителността и да пише неща, които са измислица. Това вече и от бизнес гледна точка,  и от етична за мен е абсолютно неприемливо.


Мога да кажа, че то вече не е и работещо, тъй като целият този бум около троловете доведе до това, че хората вече не четат толкова много форуми и не вярват на това, което четат в тях.


По-големите партии вече правят по-професионално кампаниите си, измислят послания, създават планове за събития за регионални и национални срещи. Може да се каже, че има професионален политически пиар у нас, но друг е въпросът, че като цяло се разчита на отделни хора, а не на професионални агенции.


Да очакваме ли мръсни номера преди изборите? 
 
- Да, очаквам, че ще има черен пиар, защото тези избори са много сериозен залог за бъдещето - от тях зависи дали ще има сериозен ремонт в кабинета, дали ще има някакъв вид преформатиране на коалицията, а и зависи каква ще бъде конфигурацията за президентските избори. Според мен резултатът от местните избори ще предопредели дали догодина ще има две в едно – президентски и парламентарни.
 
Така че битката ще бъде ожесточена. Обикновено битката не е на територията на пиара и най-сериозните неща не се случват точно чрез него, а чрез манипулации на самите избори по места. Аз лично не подкрепям възможността за референдум по време на предстоящите избори, защото това ще създаде много възможности за манипулация в изборния ден – имам предвид объркване на хората, множество бюлетини, затруднение при преброяването след това и т.н.
 
Негативни информации ще има разнообразни, обаче на хората вече малко им дойде до гуша от  отрицанието и хората вече не вярват толкова лесно. Отвращението им от политиката е стигнало невероятни размери и заради това мисля, че ще дойде един момент, в който няма да вярват и на негативните кампании. Те направо ще започнат да имат обратен ефект – като пресолиш манджата с негативизми, хората ще почнат да си казват, че "щом този толкова го плюят, значи той нещо върши". И така попадат понякога в поредната заблуда.


Актуален такъв пример е със здравния министър Петър Москов. За него много хора мислят, че е страшно полезен единствено защото ДПС говори срещу него. И на тази плоскост – че щом ДПС го плюе, значи той е върхът, ние всъщност приемаме неща, които са абсолютно неправилни за здравеопазването в стратегически план. Но тази ситуация може да се пренесе за много други образи и за много други хора, това е също част от публичната манипулация. По същия начин конфликтите с ромите изграждат образа едновременно на националистическите партии и на ДПС. Просто в комуникациите едно плюс едно рядко прави точно две. 


За конфликта в Гърмен ли говорите? Имаше ли манипулация там? 


- Според това, което аз имам като информация, действително не е просто битов инцидент, а е имало активна провокация. Но това не е пиар, а политическа манипулация - опит да наклониш везните в една или друга посока. Нашата професия се занимава с изграждане на доверие, не с деструкция, макар че правилата на комуникацията не важат при нас, защото средата е много увредена. Прекалено много са скандалите, прекалено. Дори аз, която професионално трябва да ги следя, се задъхвам. Скачаш от скандал в скандал и вече или го приемаш като нещо нормално, или се алиенираш напълно и спираш да следиш.

Споменахте настървяването срещу лекарите и учителите - две огромни групи хора, които би трябвало да са на почит в обществото, а са в ужасна имиджова криза. Как може да се върне доверието в тях?


- Трябва да се намерят положителните примери. Навсякъде можеш да намериш положителни примери, дори в съдебната система. Може би това е основната разлика между работата на ПР-а и на журналиста – ако вие имате един организъм и в него има някаква малка пъпка, журналистът ще се фокусира върху тази малка пъпка и докато не я направи на цирей, няма да спре. Докато моята работа е дори да имам организъм, пълен с метастази и с една-единствена здрава клетка, аз да я намеря и да започна чрез тази здрава клетка да оздравявам останалите. 


Така че според мен първо трябва да се намерят тези неща, които могат да действат мотивиращо и да показват другата гледна точка. След това вече трябва да се направи диагностиката на проблема – откъде идва този лош имидж, къде е главата, откъдето се вмирисва рибата.   


Ролята на рекарския съюз за образа на българските лекари например е много съществена. Когато общество вижда един съюз, който постоянно се лашка спрямо политиката, постоянно си стиска ръцете с политиците, кляка пред тях, обществото си казва "аха, тези нещо са се разбрали, разделили са си баницата, само ние винаги плащаме". 


Но ние трябва да си даваме сметка като общество, че това, което стана с лекарите, беше разтоварване от отговорност на политиците от първия кабинет на Борисов. Голямата кампания, която направи ГЕРБ при първото си управление, срещу лекарите беше, за да се отклони вниманието от липсата на добър кандидат за здравен министър и на каквато и да било концепция за здравна реформа. И това имаше пагубни ефекти - то вдигна нивото на саморазправа на пациентите с лекарите дотук. Цветан Цветанов направи същото и по отношение на ромите – организира шумни проверки, сложи под обстрел неправителствените организации и създаде мараня, че уж решава някакви проблеми, а всички знаем, че проблемите на и с ромите се задълбочиха и влошиха драстично.

 
Вие самата имахте амбиции в политиката, приключихте ли с тях? 
 

- Не съм. Но няма да участвам на предстоящите избори като кандидат. Аз съм от хората, които не биха се занимавали с политика, ако всичко беше наред. Но всичко е безкрайно неуредено във всяко едно отношение, постоянно трябва нещо да се прави, за нещо да се протестира, да се обясняваш на някого, да ограмотяваш. Като гражданин буквално си на бойното поле, защото политиците раждат заплахи ежедневно. А когато си натрупал опит и знания, носиш отговорност да предлагаш решения. Търся точния начин за участие в политиката, по който реално мога да постигна промяна. Нямам никакво желание да влизам в политиката само заради идеята да съм вътре.

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1251 Неутрално

    "Деница Сачева, пиар експерт: При това отвращение от политиката негативните кампании ще започнат да се приемат положително"-Добро утро, царят е гол! НЕодобрението към правителствата варира от 60 до70%, одобрението е само 20%! За парламентите одобрението е под 10%, за прокуратурата-6%
    Каквото и да сте(не сте) направили-сте си за затвора-"мили" мой родни политици!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  2. 2 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 635 Весело

    Деница Сачева, пиар експерт:

    При това отвращение от политиката негативните кампании ще започнат да се приемат положително
    *********************


    трябват повече кампании , всякакви..

    за все по-пълното задоволяване на населението със зрелища ,

    като му е празен Хладилника на матРяла-
    поне да е пълен Телевизора

    "Планета ТВ" е ваш естествен съюзник

  3. 3 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 1552 Неутрално

    Най-правилното в цялото интервю е, че хората са отвратени от политиците. Не, че другото е грешно, но това е черешката на тортата.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  4. 4 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2287 Неутрално

    Време е пак за картата на комунистическите лагери. Много хора я забравиха.

    The best way to predict the future is to invent it.
  5. 5 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2287 Неутрално

    До коментар [#2] от "EU defend":

    Менте, нали знаеш че копирането е лузърска стратегия? Толкова ти е акъла.

    The best way to predict the future is to invent it.
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Отдавна съм приел негативната кампания срещу ДПС-то, БСП-то, Атака и др. проруски и антиевропейски формации за нормално. Сега причината е нежеланието им за промяна на Конституцията в проевропейски дух.

  8. 8 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 588 Любопитно

    ПР професията е замислена като алтернатива на военно-временната държавна пропаганда, но за приложение в мирно време и за търговски и политически цели, непосредствено в годините след ПСВ. Формален "изобретател" на този занаят е американец - Едуард Бернайс, племенник на Зигмунд Фройд, който находчиво прилага идеите от трудовете на известният си роднина в областта на психоанализата за целите на манипулиране на общественото мнение в желаните насоки, според поставените цели от клиентите му. Работата на Бернайс през първата половина на 20-ти век е ключова за оформянето на американската потребителска култура такава, каквато я познаваме днес.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  9. 9 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 635 Весело

    [quote#8:"Божикравов"]ПР професията е замислена като алтернатива на военно-временната държавна пропаганда, но за приложение в мирно време и за търговски и политически цели, непосредствено в годините след ПСВ. Формален "изобретател" на този занаят е американец - Едуард Бернайс, племенник на Зигмунд Фройд, който находчиво прилага идеите от трудовете на известният си роднина в областта на психоанализата за целите на манипулиране на общественото мнение в желаните насоки, [/quote]

    прав си , +++
    но си пропуснАл най-важното..

    нищо не става без матеРИал- подходящ за "ъпдейт"

    БГ матРяла е най-доброто населние за "ъпдейт"

  10. 10 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Г-жа Савчева, няма как хората да не са отвратени от политиците - всеки средноинтелигентен човек в България знае генезиса на техните "партии"...В България няма истински политически партии, а срастване на бизнес и политика в името на неоснователното обогатяване на граждански образувания, наречени "партии". Лично при мен отвращението е от тях е тотално. Моите познати споделят мнението ми и думата "политик" се утвърждава като обидна дума.Има вариант и той се нарича пряка демокрация. Проблемът е, че сегашните политици са готови да се 'бият" до смърт за кокала, наречен "власт и пари" и никога няма да го пуснат, освен ако не стане огромен граждански катаклизъм в България.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  11. 11 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 796 Неутрално

    По-добро интервю скоро не бях чел.Кое по-напред да цитираш,след като всичко е казано на място?
    Това ми направи впечатление,тъй като снощи до същия извод стигна Минчо Спасов,само че по отношение на съдебната система,която непрекъснато трябва да се занимава с пакостите,които политиците правят.:
    "Като гражданин буквално си на бойното поле, защото политиците раждат заплахи ежедневно."

  12. 12 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 796 Весело

    [quote#7:"ck"]Отдавна съм приел негативната кампания срещу ДПС-то, БСП-то, Атака и др. проруски и антиевропейски формации за нормално.[/quote]
    А това всъщност е ненормално.Много хора влизат в парламента по този,"нормален" според Вас начин,а после се оказва че нищо друго не могат и не знаят как да направят.
    В статията са цитирани няколко такива индивида.

  13. 13 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    [quote#12:"Вячеслав Атанасов"]А това всъщност е ненормално[/quote]Защо да е ненормално? Предвид най-новата история на Третата българска държава, как трябва да се отнасят българските граждани към неоимперската и агресивна външна руска политика, която е насочена към деструкция на самата същност на държавността в България? Защо да не се разобличават руските лъжи за "военното нападение"?! на Украйна над русия и относно факта, че русия извърши военна агресия в Украйна и незаконно окупира Крим? Целта на руската пропаганда е да всява разделение у българските граждани. Няма как да принудите човек, който професионално е запознат какво е военна агресия и професията му изисква да може да определи дали извършеното от русия е агресия или не, да вярва на руските лъжи, но може да бъдат манипулирани и заблудени огромна част от българските граждани, които не са с такава професия.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  14. 14 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Тая "експертка" ме загуби на
    "...и това което ми прави впечатление вече пет години е, че и гражданските организации и бизнесът организират постоянно кампании, за да се пазят от държавата. Това е ненормално. Абсурдно е и бизнесът и гражданите да се пазят от държавата, да се страхуват, че тя всеки момент ще измисли нещо което ще влоши положението".

    Трябва да си голямо перде, за да казваш на черното бяло. Абсолютно нормално е гражданите и бизнесът да се пазят от отвлечената държава, намираща се в ръцете на престъпници. Нали не си въобразявате, дрОгаре, че вашия цирк ще продължава безкрайно, а ние ще плащаме безкрайно?

  15. 15 Профил на saturnsaturn
    saturnsaturn
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Задкулисието цели отвращение, за да контролира вота по-лесно.
    Ако българите не гласуват, съдбата ще се реши от малцинства като турци, цигани и пенсионери, чийто овт лесно ще бъде купен от лобистите на великите сили.
    Ето защо всички масово трябва да гласуват за независима партия, като например НДСВ.

  16. 16 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    [quote#15:"kingdom"]Ето защо всички масово трябва да гласуват за независима партия, като например НДСВ.[/quote] Моля? Ндсв- независима партия? И от кого е независима? Кой извика на българската политическа сцена един детрониран монарх да управлява България, която е парламентарна република - аз, Вие или остатъците от бкп+ дс?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  17. 17 Профил на Bulgerman
    Bulgerman
    Рейтинг: 578 Неутрално

    Объркана и безполезна полуумна жена, обезумяла от ненавист от провала на нейния "жив бог" Илко Семерджиев. Интересно с коя вълшебна пръчка я омагьосва. При всички положения става дума за пари, за много пари в лекарствения бизнес. Аман от отпаднали кариеристи и членове на кабинетите им.

    XXI век е! Електронно Правителство и Гласуване.
  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9099 Неутрално

    "...гражданските организации, и бизнесът организират постоянно кампании, за да се пазят от държавата. "
    То от такава държава,като нашата,наистина всеки трябва да се пази.

  19. 19 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 465 Неутрално

    Полезни умения, ама уви за недобра кауза, всъщност - за който плати.
    А парите са у мерзавците.
    Следователно, пиар се прави предимно на мерзости.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  20. 20 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 465 Неутрално

    [#10] ох, амчи то и по света няма "нормални" партии, защото всички са лобистки формации, освен когато не смятат да играят изключително за себе си и да подчинят на волята си своите спонсори - демек тоталитарните партии.
    Ама и при тях рядко се получава този план.
    Партия "за народа" - това е измама.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  21. 21 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Тая дама и неосъществен политик по какво още е експерт?!?

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1831 Неутрално

    Пиар - един от паразитиращите ''бизнеси/дейности'', използвани главно за фалшифициране на действителността и манипулиране на мат'ряла.

  23. 23 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 872 Неутрално

    [quote#9:"EU efendi"]БГ матРяла е най-доброто населние за "ъпдейт"[/quote]

    Ти се регистрира специално за да изкажеш тази голяма мисла ли? Хайде всички плъхчета обратно там, откъдето са дошли.

  24. 24 Профил на Starec
    Starec
    Рейтинг: 808 Весело

    "...тя има дългогодишен опит с политиката и властта. На последните избори ...Сачева беше кандидат за народен представител като част от гражданската квота на Коалиция "Десните", но без успех. Преди това е работила в Министерството на труда и социалната политика, Националната здравноосигурителна каса и е била началник на кабинета на здравния министър.. Семерджиев в правителството на ОДС от 1999 до 2001 г.
    И какъв е този голям и "дългогодишен опит", моля? Била секретарка+ за 2 г. на Семерджиев, мижав чиновник в 2 ведомства и неуспешен кандидат за депутат.
    С нещо да се е проявила, да е направила, да е предложила поне. Само дето напоследък започна да пише и говори анти Москов - в синхрон с екс-началника си Семерджиев. Голям опит, голям експерт, голямо нещо, значи. Ама тя не е виновна.

    Поздрави
  25. 25 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 2296 Неутрално

    Черният полтически PR е оръжие, използвано изключително от ДС в годините на прехода, но напоследък той не сработва - активните мероприятия "Гласуваш за Бойко, получаваш Костов" и "Костинбродска афера" претърпяха провал. Просто ченгетата одъртяха и загубиха свежест. Ето защо, в момента върви процес по замяната им с по-млади лъвове на всички нива в обществото.

  26. 26 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    "От друга страна, има и много хора просто с добри контакти в медиите, които са решили, че това им е напълно достатъчно. Дори има много журналисти с агенции, които влизат в директен конфликт на интереси и ги използват, за да вкарат нерегламентирано пари в медиите си. Журналистите в момента са най-големите конкуренти на пиара в България. "

    Бърз поглед върху биографията на Сачева показва, че тя с нищо не се различава от тези, които критикува! Напротив, контактите, които я прехранват са политически, като самата тя беше и кандидат депутат!

    I Want To Believe
  27. 27 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 938 Неутрално

    До коментар [#24] от "Starec":
    Абсолютно вярно и правилно.
    Познавам се добре с госпожата над 20 години.
    Но както казвате - тя не е виновна. Наистина не е.
    Луд изяжда и два зелника, стига да има кой да му ги даде!
    ПР е изключително сложна и тясна специалност/професия. Фактът, че всички основни политици, партии, държавни институции и др подобни са с огромно неодобрение сравнено с одобрението към тях, е резултат само на лош или никакъв ПР. Това пък доказва нивото и ниският капацитет на клиентите и предлагащите тази услуга - казано на лек език.
    ПР е оставен на самотек или в ръцете на подобни специалисти с "четири" висши!?!?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  28. 28 Профил на Николай Михайлов
    Николай Михайлов
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Поздравления, Деница, за стойностното интервю. Прочетох го на един дъх от началото до края, което доста рядко ми се случва напоследък. Понеже съм сигурен, че ти, като един професионалист по комуникации, ще прочетеш всички мнения под материала, реших да публикувам и моя коментар.

    Един от въпросите, които си засегнала е доста интересен – връзките на бизнеса и гражданските институции с държавните институции. Говориш, че в България все по-често се налага да работиш за клиенти, които се чувстват заплашени от държавата, за цели браншове, които искат да се защитят от поредната заплаха и затова, че бизнесът организира постоянно кампании, за да се пази от държавата. Още повече, че и гражданите се страхуват, че държавата ще измисли нещо, което ще влоши положението. Журналистите, взели интервюто, от своя страна свързват това с лобизма, който не е регламентиран в България.

    За мен тази тема има две страни.

    Едната е свързана с професията – „връзки с държавни институции“, наречена с различни имена по света – government relations, corporate affairs, public affairs, lobbying. Може би поради факта, че не е регламентирана в страната ни, може би заради народопсихологията или балканския ни манталитет, тази дейност винаги се свързва с подмолвана работа под масата и с хора, чиято основна дейност е да пренасят куфарчета с неясно или монетарно съдържание. Такива хора съществуват, в България и не само, но това не е в основата на тази функция.

    Истината е, че през последните 5-6 години, бизнесът, особено сериозно регулираният, има нужда от такива специалисти. Но не тези с куфарчетата, а такива, които разбират каква е същността на този тип дейност. Според мен в България истинските професионалисти по темата се броят на пръсти и става въпрос за хора, които са се преквалифицирали от някои други области на комуникациите. Част от проблема е, че тази преквалификация не става с един семинар или курс, а изисква сериозно и задълбочено развитие, което отнема време и средства. Друга част от проблема е, че редица комуникационни/пиар компании считат, че са квалифицирани във всички области и се опитват да предлагат пълната гама комуникационни услуги на клиентите си – от прес клипинг, през организиране на събития, връзки с медиите, работа със социални медии до връзки с държавни институции. На теория нещата изглеждат добре, но на практика по този начин задълбочават проблема и още повече влошават средата за правене на бизнес в страната ни.

    Въпреки всичко обаче, в този случай става въпрос за регулиране на бизнеса. Един нормален процес, при който държавата създава правила и рамка и бизнесът се опитва да взаимодейства с регулатора, за да направи тази рамка по-благоприятна за себе си. Когато има ясни и прозрачни правила в повечето случаи печелят и бизнесът и държавата. В България, поради изброените по-горе причини това взаимодействие е сложно, от което страдат и двете страни.

    Другата страна е свързана с истинската заплаха от държавата. И не толкова от държавата, колкото от висши управници, които използват положението си да присвояват фабрики, изградени с годините бизнеси, съществуващи и утвърдени компании. Тема, по която открито не се говори в България, но за съжаление е реалност и полу-открито се обсъжда в различни кръгове, стига сред тях да има относително добре поставени в бизнес средите хора. Знае е се и от редица журналисти, които все по рядко си позволяват да пишат по тези теми.

    Тази заплаха не се оправя с комуникационни, било то пиар или лобистки дейности. Тази заплаха се нарича престъпност на високо управленско ниво, нарича се корупция, с която никой не иска да бори. С нея трябва да се занимава прокуратурата и съдебната система, независимо кога и как се реформира.

    А нормалните хора се надяват, че някой ден в България ще се намерят група хора, които имат смелостта и желанието наистина ще се противопоставят на тези заплахи.

  29. 29 Профил на Ния
    Ния
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Тц. При това отвращение от политиката, появи ли се съответната физиономия по тв, ще сменяме канала, а на кампаниите им няма да обръщаме никакво внимание.И няма да спрем да питаме защо за референдум се изискват минимум 400 К участвали, а за избори дъно няма? Всеки негласувал е вот срещу политическата система, нали така? И когато този вот е повече от половината, на базата на какво политиците се легитимират?

    Войната е мир. Невежеството е сила. Свободата е робство. 2+2=5..




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK