Веско Ешкенази, цигулар: Талантливи, но немотивирани са музикантите в България

Веско Ешкенази, цигулар: Талантливи, но немотивирани са музикантите в България

© Цветелина Николаева



Личността на цигуларя Веско Ешкенази отдавна е вече достатъчно популярна и в България, не само в Холандия като концертмайстор на световно значимия Кралски Концертгебау оркестър, Амстердам. Странен ракурс, би казал някой? Да, защото класическите музиканти с техния живот, работа и проблеми, твърде често са засенчени от известността на друг типаж родни изпълнители. Макар всъщност те все още да са почти единствените, които поддържат доброто име на България по света. Връщат се с удоволствие, за да отдадат ненатрапливо от своя професионализъм. И са достатъчно откровени, за да назоват честно проблемите, но само когато са попитани за това.


Новогодишният музикален фестивал в НДК и "Пиано екстраваганца", чийто старт е този петък, са двата повода за среща с известния изпълнител отново.


Веско, една Ваша реплика ме впечатли: пианистът Людмил Ангелов ми е показател накъде трябва да се развивам. Стори ми се непривична от устата на голям, завършен (макар развоят да е непрекъснат процес) музикант, с такива високо защитени професионални позиции?




- Да, може би защото малко хора си признават, че имат накъде да се развиват. Уча се от него, защото като характер е такъв – човек може да се научи на много неща. От двама ни е по-разсъдливият – знае кога да отстъпи. Както в музиката, така и в ежедневието. В начина си на работа като организатор. Както знаем Людмил има голям опит в организирането на фестивали, започва още в Толедо 1994 г. – като основател и  артистичен директор на Международния музикален фестивал там. Има усета, както добрия политик, кога да настъпи и кога да отстъпи, за да спечели повече. И в музикален смисъл също. Людмил Ангелов е пианист от много висока класа. Хармонично, полифонично водене на гласове, ние цигуларите нямаме този лукс, по друг начин музицираме. И за мен начинът му на мислене, на пианист от такъв ранг, винаги е бил интересен и съм се учел от това.


А кои са насоките в които според Вас още имате да се доизграждате?


- Имам желание да музицирам и на други нива – дирижирането ми допада много. В последно време имах възможност да се сблъскам наново с това изкуство, макар и на репетиция на Концертгебау оркестър, където дирижирах за известно време "Пролетно тайнство", докато нашият диригент Бернард Хайтинг отиде да слуша в публиката. Все повече ме увлича. Ние цигуларите не можем като пианистите хармонично да музицираме, да имаме повече гласове – по-скоро цигулката е глас. Разбира се, свирим двойни грифове, акорди, но това е горният глас. Малко ми липсва в последно време цялостната картина на едно произведение, за която може да се работи в оркестъра и от диригентския пулт.


Но дирижирането не е ли друг вид професия, която се учи, а не е само усет? Може да си прекрасен цигулар, но посредствен диригент.


- Може, да. Не съм сигурен дали искам да го правя за професия, но съм се занимавал много сериозно. Учил съм се, доколкото съм имал съвети и уроци от големи диригенти, работил съм с партитури, знам за какво става въпрос, нямам диплома обаче. Не знам дали трябва за диригент, има много големи диригенти без дипломи. На мене ми е интересно от чисто любопитство, за да разбера какво е точно да се прави музика от диригентския пулт. А дали някой ден ще ми е професията, не съм сигурен.


На започващото след дни пето издание на фестивала "Пиано екстраваганца" (25 септември-18 ноември) ще отбележите юбилея на дуото Веско Пантелеев-Ешкенази – Людмил Ангелов с концерт "20 години заедно", кое все още Ви изненадва в това партньорство?


- Като музика, в момента в който си помисля, че ще ми каже за нещо че не е така, той успява да избере друг момент за това. Людмил, бих казал, е много политически коректен човек. Успява да ме убеди, но не чрез конфронтация – ако в даден момент не мислим по еднакъв начин – а чрез опитите, в процеса на свирене. Често ме е убеждавал точно в обратното на това, в което съм вярвал. Има силен начин на комуникация с хората. Знае как индивидуално да го направи с всеки. Затова продължавам да се уча от него. Когато сме заедно, той излъчва и едно спокойствие, което аз нямам. Аз съм с интензивен характер, а понякога човек трябва да може да се успокои.


Разделя ли ви нещо?


- Засега виждам само неща, които ни събирам, за разделяне не съм забелязал.


С какво се съобразявате, когато си правите репертоара?


- За концерта, който идва, се съобразихме с 20-годишния юбилей, помъчихме се да изсвирим по нещо, което ни е направило най-силно впечатление през тези години или сме имали силен музикален контакт. Брамс соната например е първата соната, която сме свирили заедно. Гершуин песните са специално аранжирани за нас от Боб Цимерман и са на компактдиск, записвани в Холандия, т.е. има такива важни моменти в тези години. А иначе правим програмите винаги заедно. Людмил казва: направи твоите неща както ги мислиш, аз ще кажа какво мисля и след това ще се опитаме да направим програмата – от композитори, които да си пасват или както решим.


Има ли място в България за такива музикални фестивали като "Пиано екстраваганца"? Могат ли да ги оценят хората? Нужни ли са им?


- Ако гледаме статистиката, билетите се разпродават. Т.е. все повече хора идват на Фестивала, което ме кара да мисля, че искат да са с нас. Иначе казано – има ценители на това изкуство, съпричастни са с него и да не забравяме, че "Екстраваганца" е перла в културния живот на България. Запълва празнина, която други фестивали не могат да направят. Той наистина е бутиков фестивал. За ценители. Не е масов. Обнадеждаващ е фактът, че тази ниша може да се запълва.


Как да отговорим обаче на другите, с убедителната позиция: абе то няма пари за наука, икономика нямаме, кой да дава пари за култура и защо? Че пък и за класическа музика?


- Разбирам ги. Ако става въпрос за Фестивала, той се издържа самостоятелно: с частна инициатива и Столична община – чест й прави. Ако става въпрос за субсидирането на културата, това е много тежък, наболял и обширен въпрос. В целия свят се наблюдава намаляване на помощите от държавата за културните институции, в частност за музиката, и се разчита на частната инициатива. Разбирам и хората, които се притесняват че няма пари за медицинско обслужване. Но не трябва да забравяме,  големите държави в културата – една Германия например, в най-тежките години даде повече пари за култура, за музика специално, отколкото всички останали. Показателно е, защото ресорният министър тогава им каза: това е най-добрата инвестиция в бъдещето – причината, заради която е извоювал повече пари за музика. Ако това липсва на едно общество, то сериозно започва да затъва все повече и повече.  


Е, похвално е, че и у нас фестивал за камерна музика може да се самоиздържа…


- Смятам че Людмил Ангелов е направил всичко възможно. Не бива да забравяме и Столична община, наистина е за уважение с помощта си за Фестивала. Но, частната инициатива издържа Фестивала. Да, както и роялът, който е закупил Людмил. Изцяло с частна инициатива – половината пари са от България, другата половина са във фондация в Лихтенщайн, купуват роял световно качество. Последен модел Ямаха, изцяло ръчна изработка, който е наравно със Стенуей. Вече факт, в София е. За съжаление това е по-трудният начин, но единственият за момента.


Започнахте все по-често и по-плътно да присъствате в културния живот на България, какво Ви кара така равностойно с другите си ангажименти да го правите?


- Наскоро поех и позиция в НДК като музикален директор-съветник по международните участия, получих по телефона директна покана от г-н Боршош. Единственото което ме накара да приема, тъй като съм изключително зает, е интересът ми към организаторската дейност. Да направя нещо, което едно време се правеше в това НДК по времето на Емил Чакъров, ако може да се възвърне, да се възроди. Ако мога да помогна големите имена, български и чужди, да идват в България. Искам да пробвам, е единственото, което съм казал. Ако мога, ще го правя, ако – не, ще се откажа. Тази година Новогодишният фестивал изглежда много добре и съм щастлив. Имаме добри имена, хубави програми, различни. Доволен съм от програмите, които лично направих – откриването с Александрина Пендачанска, Орлин Анастасов, Новогодишният концерт ще е със съвсем друга трактовка, трио "Озирис" от Холандия. Косвено съм работил и върху останалите проекти: рециталите на Людмил Ангелов с цигуларя Димитър Буров (ученик на проф. Ифра Нийман) ; (Йоанна) Каменарска и (Ирина) Георгиева; на четирите пиана – изключително се радвам на този проект (Янъков-Черкин-Заберски-Живко Петров). Постарахме се с общи усилия да изглежда малко по-различно и на високо равнище.


Каква е концепцията Ви за една небутикова концертна програма? Какво искате да внушите, каква публика си представяте?


- Концепцията ми е да има различни нива и възрастови групи. Трябва да се предлагат програми за всякакъв вид публика, към която се стремим. Не само за тясноспециализираната – ще дойде за един концерт, а и за хората, които са се лутали досега, и не знаят дали искат да отидат на концерт. Но като чуят голямо име, прекрасна програма: Пучини, Верди, да влязат в залата и да слушат. Или пък кросоувър (crossover) – някои по-млади хора, харесват джаз, пък не знаят чак толкова за класическата музика, като дойдат разбират че може и така, и иначе – може и с класика. И за деца включително, както е с филхармония "Пионер", откъдето аз съм тръгнал, или деца с възглавници – за дечицата да се свържат с музиката от малки още. Ето такива неща са ми залегнали в идеята, това е моят подход – да има за различна публика различни предложения.  


И тъй като трябва да умеем откровено да говорим за всичко, с погледа на световен музикант, какво е нивото на българските класически състави и музиканти в момента тук? Разчитам обаче не на куртоазен, а на искрен отговор.       


- Не се притеснявам да го кажа, нивото в България се сваля в момента надолу. И то по много ясни причини. Мисля че няма никой да ми се обиди ако кажа, че повечето млади музиканти, които са талантливи, искат да излязат навън и излизат. Изключително съм благодарен на тези талантливи хора, които са останали и които искат да правят музика тук. Точно затова се стремя да се връщам и да се опитваме да организираме такива големи събития, за да имат и работа, и място за изява българските състави, но всички знаем абсолютната истина – нивото пада, и то ежедневно пада нивото. Даже добрите музиканти тук, когато нямат амбицията и нямат това, което да ги кара да работят по-добре, когато загубят вътрешното усещане за развитие, просто защото няма какво да ги мотивира, се получава така. Когато са непрекъснати негативите и получаваш "лоши новини", както се казва, нямаш мотивация, тогава нивото на музикантите спада – то е абсолютно правило, и ги разбирам. А и не се срамувам да го кажа. По никакъв начин не смятам обаче, че няма талантливи хора. Напротив, има много талант. Виждам го,  когато се появи нещото, което създава стремежа да работят.


В момента тече дълга и доста мъчителна процедура за директор на Софийската филхармония. Какъв облик трябва да има личността, която да оглави  институцията, как да изглежда ръководната й част и какво да е финансирането?


- По принцип, когато се отнася за общ главен директор на Филхармонията, той трябва да отговаря за цялата институция, всичките й насоки. Трябва да има и икономическо образование поне, за да знае за какво става въпрос. Само музикант не може да е. Трябва да разбира от бизнес, от начина как се ръководи институция, накъде икономически и финансово върви тя, естествено да разбира също и от музика. Артистичният директор  планира диригентите, солистите, репертоара, заедно с главния диригент. Или в най-лошия случай – главният диригент изпълнява и длъжността на артистичен директор.  Ако е национален институт, би трябвало държавата да я финансира. Мисля, че тепърва трябва да се развива това, което имаме в Амстердам, а и в целия свят – тези оркестри имат и държавно, и частно участие: фирми, спонсорство, лични, определени хора, които я финансират. При нас е наполовина, но има и с различни проценти. И това е абсолютно работещ модел по света.  


А трябва ли да бъде и разпознаваема, авторитетна личност?


- Така е. Но като липсват такива личности? Или не се явяват. Институцията е в тежко положение и за млад мениджър това не е мотивираща работа, която да го дърпа напред, за да я прави. Той търси много по-висока заплата, с много по-високи изисквания са тези хора, особено младите. С класическата музика няма кой да се занимава.


В момента изчакваме да видим какво ще стане след конкурса за директор. Пак казвам, много е тежко положението, само това мога да кажа за там. Дано да се намери някой който да може да ръководи тази филхармония. Другото важно нещо – главният диригент трябва да има много по-голяма сила, много повече неща да решава: накъде да върви институцията, какъв репертоар да се свири, солисти, гост-диригенти. Главният диригент трябва да има почти толкова глас, колкото директорът и да работят заедно.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8164 Неутрално
  2. 2 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    Изгубено поколение, не само в музиката...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  3. 3 Профил на Emergen-C
    Emergen-C
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Вече човек не може и водата в банята да пусне, без да изкочи някой Мартин Пантелеев, брат му Веско Пантелеев-Ешкенази или пък братовчед им Максим Ешкенази.
    Като Веско е единственият от тримата, който има талант.

    #KOЙ номинира бокова!
  4. 4 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#2] от "Алф":
    [quote#2:"Алф"]Изгубено поколение, не само в музиката...[/quote]
    Не е съвсем изгубено, но ... просто е непопулярно, за жалост. Покрай политическата чалга, сме забравили да се радваме на децата ...
    https://www.youtube.com/watch?v=BgMyzczvlSM

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  5. 5 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Ако не ме лъже паметта Този на снимката ( ) Доведе в Русе на Мартенските музикални дни през...93 или 94 (поправете ме ако греша) едно хърбаво азиатче може би....12 годишно, момиче и не известното за масовият музикоман име....Ванеса Мей.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  6. 6 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Щом и Веско Ешкенази със своя ентусиазъм стана тъжен скептик,то какво остава за нас,меломаните!

    Tony
  7. 7 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#4] от "staska 27":

    И това е вярно, но артистите имат нужда от потвърждение, от овации, от публичност на успеха. В медиите е много малко за това, което правят. Пълно е с жълти новини, криминални истории, катастрофи, ругатни и каквото още се сетиш. За постижения рядко се пише. Така и спонсори не се намират...Държавата няма средства... А децата не искат да живеят на ръба на мизерията....

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  8. 8 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#5] от "Без соц":

    О, не знаех, че той я е открил..

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  9. 9 Профил на kas.
    kas.
    Рейтинг: 1398 Неутрално

    До коментар [#5] от "Без соц":

    В грешка сте. Тя е ученичка на Васко Василев
    До коментар [#8] от "Алф":

    Животът е като руло хартия - дълъг е, но го хабиш за задници
  10. 10 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#9] от "kas.":
    [quote#9:"kas."]Тя е ученичка на Васко Василев [/quote]
    Абсолютно вярно.

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  11. 11 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#9] от "kas.":

    Не знаех...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  12. 12 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1086 Разстроено

    До коментар [#7] от "Алф":
    [quote#7:"Алф"] но артистите имат нужда от потвърждение, от овации, от публичност на успеха.[/quote]
    Те си я имат, но не и от страна на медиите. Аплодираш ако се интересуваш. Това е жалкото. В реалността е важно с кой е преспал Азис, примерно, но не и до какъв световен успех е стигнало пианистче от Сусурлево. Жалко, но факт!

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  13. 13 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    Людмил Ангелов дойде тук с концерт заедно с българин, който в момента е диригент на един от водещите тук симфонични оркестри. Естествено нямаше как да пропусна такъв концерт. Слушах ги с огромно удовоствие, също и целокупната фамилия и останалата публика...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  14. 14 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#12] от "staska 27":

    Момченцето е малко генийче

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  15. 15 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    До коментар [#14] от "Алф":

    Много са такива, както казах. Довечера чакам да се появи едно в новия ексфакторски формат. Със сигурност не го следиш, но ще те държа в течение. Дете на 15 години, което отвява конкуренцията.

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  16. 16 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#8] от "Алф":

    Може,преди много години беше...

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  17. 17 Профил на bokalcho11
    bokalcho11
    Рейтинг: 162 Неутрално

    Защото нямат никакъв стимул да се развиват тук и са неоценени.

  18. 18 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 983 Неутрално

    "В последно време имах възможност да се сблъскам наново с това изкуство, макар и на репетиция на Концертгебау оркестър, където дирижирах за известно време "Пролетно тайнство", докато нашият диригент Бернард Хайтинг отиде да слуша в публиката."

    Бернард Хайтинг изглежда има нагласа да създава диригенти от оркестрантите си. Например новият главен диригент на Люксембугската филхармония Густаво Химено преди е свирил 11 години на ударни инструменти в Концертгебау, под диригенството на Хайтинг.

  19. 19 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1315 Разстроено

    Много често казвам, че една страна за да се развива трябва справедливост. Но за да се развива един народ трябва култура.
    Без подкрепата на държавата културата ни се чалгира. А културата не икономика и не преследва двуцифрен ръст и пазарен дял. Иначе няма да е култура, а чалга.

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  20. 20 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Доведе я Васко Василев и свири концерта от Чайковски! Беше на 14 години! До коментар [#5] от "Без соц":

  21. 21 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 367 Неутрално
  22. 22 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 553 Весело

    До коментар [#8] от "Алф":

    Ваня има много амбициозна мама, тя е пробила при нашто момче - за по-нататък, Уили да ти каже - аз със клюки не се занимавам ...

  23. 23 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 865 Неутрално

    До коментар [#20] от "mangiafuoco":

    Значи ме лъже паметта Вярвам Ви.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  24. 24 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#22] от "dimko":

    Ама Уи и не е меломан

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  25. 25 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1934 Неутрално

    И в класическата музика има чалга и интервюирания по-горе цигулар е неин ярък представител... И защо бе, г-н Пантелеев, добавихте към българската си фамилия и еврейската фамилия на майка си!? Двойните фамилни имена с тирета се ползват от само от жени!

  26. 26 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    ''Веско Ешкенази, цигулар: Талантливи, но немотивирани са музикантите в България''

    Как да са мотивирани, когато стойностната музика/култура е станала ''фестивална'', докато чалгата е всекиденвна!

  27. 27 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1774 Неутрално

    [quote#25:"Митев"]И защо бе, г-н Пантелеев, добавихте към българската си фамилия и еврейската фамилия на майка си!?[/quote]

    Сигурно, за да се доближи до Владимир Ашкенази.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK