Ювей Лин, преподавател по медии и комуникации: Забраната за мобилни устройства в училищата е голяма крачка назад

Ювей Лин, преподавател по медии и комуникации: Забраната за мобилни устройства в училищата е голяма крачка назад

© Личен архив



Докато на международна конференция в столичния Хотел "Балкан" се обсъжда ролята на медиите и комуикациите в образованието, в печатницата на Държавен вестник се подготвя за издаване новият Закон за предучилищно и училищно образование, в който изрично се забранява използването на мобилни телефони в час. "Дневник" използва момента, за да поиска мнението по въпроса на един от гост-лекторите - доктор Ювей Лин.


Ювей Лин е преподавател по медии и комуникации и креативно писане в Университета за креативни изкуства във Фарнъм, Великобритания. Притежава докторска степен по социология от Университета в Йорк. Има над 10-годишен опит с интердисциплинарни изследвания в областта на дигиталните медии, иновационни и комуникационни технологии, анализ на аудиторията и потребителите. Най-новите й изследвания са насочени към отворените данни и софтуери с отворен код.


Тя беше в София в понеделник по покана на Медийна група "България он ер" и телевизия "Блумбърг" за конференцията "Образование и медии" и презентацията й беше посветена на медийната грамотност в условията на дигиталната ера.




Д-р Лин, ясно е, че вие използвате средствата за комуникация и медиите постоянно в работата си в университета. Добра идея ли е според вас да се използват и в по-ранните етапи на образованието?


- Да, разбира се. Неизбежно е. Децата в днешно време започват да използват различни устройства като таблети в много ранна възраст, няма как да игнорираме това.


Например в момента в британските училища се отделя голямо внимание на уменията на децата да се изразяват и да разказват истории. Това развива логиката им и концепцията за причинно-следствените връзки. А това се постига най-добре чрез различни образи и визуални примери, така че използването на таблети в тези случаи е невероятно удачно и има безброй такива приложения, разработени специално в помощ на учителите.


Честа практика ли е да се използват устройства в класните стаи във Великобритания?


- Започва да става много популярно, да. Все още не навсякъде, но училищата вече си дават сметка, че комуникационните устройства са част от живота на учениците и е важно да успеят да ги интегрират в учебния процес, за да са на една вълна с тях. Освен това е очевидно, че за да се справят в модерния свят, децата трябва да разбират поне малко от програмиране и да знаят много за интернет и как да подбират източниците си, така че използването на устройства е задължително.


Всъщност в учебните програми за Англия и Уелс неотдавна записаха много повече часове за информационни технологии и издадоха препоръки към учителите за преподаване на техническа грамотност сред учениците. Целта не е децата да се научат да боравят с някоя определена операционна система или програма, а да владеят като цяло "езика" на технологиите.


Причината да ви питам, е това, че съвсем скоро българският парламент забрани със закон използването на мобилни устройства в училище.


- Със закон? Наистина ли?


Съвсем наистина. Аргументът е, че децата се разсейват по време на час.


- Знам, това и на мен ми се случва в университета. Много е дразнещо, но това не е причина да направиш такава голяма крачка назад. Ако бях много консервативна, със сигурност щях да приветствам такъв закон, защото наистина е битка да им привлечеш вниманието и концентрацията им трае много кратко, при това при мен става дума за студенти, не за деца. Колегите ми ме съветват да ги карам да си изключват телефоните в началото на заниманията, но не ми допада този подход.


Моето решение беше да се нагодя към този проблем и преструктурирах лекциите си. Когато аз бях студент лекциите ни продължаваха по един час от край до край, но сега в университета се стараем да говорим по-кратко – около 45 минути или по-малко, в стил TED-TED-talk, а останалото време е за упражнения.


Карам студентите например да направят бързо проучване в интернет и от това, което са научили, да изнесат презентация. Скоро правихме подобно упражнение, в което трябваше да сравнят начина, по който са представени различни култури в медиите и рекламите. И те го правят - там на място, защото имат техническата възможност и защото това ще им помогне да затвърдят урока.


Какво мислите за тази забрана?


- Просто не можеш да ги накараш да се откъснат от тази част от ежедневието си, това е твърде затворено мислене. Вместо това трябва да намериш начин да го интегрираш по полезен начин. Но това изисква от учителя да вложи много мисъл в методите си на преподаване, така че учениците да не са затрупани с информация и да не се чувстват ограничени за собствените си възможности на учене и възприемане… Наистина не мога да повярвам, че има такъв закон. И какво - ще ги арестуват ли, ако си носят телефоните?


Как е уреден въпросът в гимназиите във Великобритания? Вероятно и там не е позволено да говориш или да пишеш съобщения по мобилния в час?


- Да, разбира се, че ако не е свързано с учебния материал, е забранено да се използват. Учителите обикновено карат децата да изключват смартфоните или ги събират преди часа. Но докато стигнат до университетското ниво вече трябва да са научили кога е приемливо да говорят по телефон и кога не е. Така порастват и започват да поемат отговорност за действията си. Това е работа на учителите, но забрана със закон е прекалено драстична позиция. 


Според вас трябва ли да има изобщо някакви ограничения за ползването на мобилни устройства в учебния процес?


- Зависи от контекста. В университета хората са вече възрастни и трябва да знаят кога да проявяват уважение. Ако говорят по телефона, докато изнасям пред тях лекция, това е много грубо и със сигурност ще помоля човека да престане. Но в същото време можем да използваме тези технологии за учебния процес и това може да е много увлекателно и интересно за студентите – може да ни отведе на следващото ниво в развитието на образованието и методите на преподаване.


Колкото до гимназистите – те трябва да усвоят културата и отговорното поведение по отношение на мобилния си телефон, вместо изобщо да им се забранява. Трябва някак си да се научим да интегрираме този аспект в учебния процес. Всъщност дори нарушаването на забраната и забележката от страна на учителя ще ги научи на нещо – кога е окей да ползват телефона, и кога не. Пълната забрана може би е по-лесното решение, но не и по-рационалното.


Разбира се, винаги можем просто да им спрем интернета, макар че това ми се струва прекалено жестоко. Според мен достъпът до интернет започва да се превръща в едно от основните човешки права в развития свят. 

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2238 Весело

    Забраната за мобилни устройства в училищата е голяма крачка назад.Властта ще вземе мерки да поправи грешката.

  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 725 Неутрално

    То и ходенето на училище е крачка назад. Направо да им продават дипломи за "вишу" по избор, и без това за повечето разликата между знанията в първи клас и края на магистратурата е минимална.

    No Pain No Gain
  3. 3 Профил на .!.
    .!.
    Рейтинг: 395 Неутрално

    По принцип децата трябва да учат технологии от малки, даже и програмиране, защото развива логическото мислене.

    Но по време на час трябва да се учи, електронно образование - да, но не разсейване в час. Да им събират елефоните в началото на часа и да им дават по един заключен таблет в началото на часа, само с каквото им трябва и без вайбъри, фейсбуци и т.н.

    Иначе това е доста интересна статия донякъде свързана и с този въпрос:
    http://www.wsj.com/articles/SB10001424052702304213904579095303368899132

  4. 4 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 672 Неутрално

    забраната е типично милиционерски подход, с който няма да се постигне нищо.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на patriotyt
    patriotyt
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Тези тъпунгери толкова ли не можаха да добавят в закона, че ако е с образователна цел и учителят разрешава - да е позволено. А ако се използват за други цели - да е забранено. И по преценка на учителя да се събират преди час и връщат в края му.

  6. 6 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Е тая не е разбрала явно какво й говорят.

  7. 7 Профил на rossen_stoyanov
    rossen_stoyanov
    Рейтинг: 229 Неутрално

    като контрапункт на заглавието бих обърнал внимание на следния отговор:
    "Да, разбира се, че ако не е свързано с учебния материал, е забранено да се използват. Учителите обикновено карат децата да изключват смартфоните или ги събират преди часа. Но докато стигнат до университетското ниво вече трябва да са научили кога е приемливо да говорят по телефон и кога не е. Така порастват и започват да поемат отговорност за действията си. Това е работа на учителите, но забрана със закон е прекалено драстична позиция".

  8. 8 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Напротив, решенето е правилно, електронните устройства водят до разсехване и намаляват знанията.

  9. 9 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    Ето я голямата разлика -
    там се учат да мислят, да се възползват от технологиите в момента...
    тук - да знаят това дето е в учебниците, технологиите - самообучение....
    Резултатът - учениците знаят и могат повече от учителите....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  10. 10 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    Днавник, не правите услуга на никого, най-малко на учитилети и на родителите, с такива заглавия!

    Ето от статията вътре:
    Да, разбира се, че ако не е свързано с учебния материал, е забранено да се използват. Учителите обикновено карат децата да изключват смартфоните или ги събират преди часа.

    Значи, излиза, че и във Великобритания това е уредено и не се използват в час за лични нужди телефони. Но, тази дама няма как да знае как седята нещата в България и съответно, няма как да знае, че учителята , като такъв е едно от най-унижаваните същества в България. Това са хора без самочувствие, хора, които се страхуват за работат си, за живота си, дори понякога!
    Ако учителите можеха да накарат учениците да си дават телефоните , или да ги изключват, това щеше да е достатъчно, но тук това не работи и трябва да има и закон.
    Дори със закона, не съм убеден, че ще работи, но отва е друга тема.
    Просто, подлъгвате жената с разсъждания и мисли и коментари в друга посока. А това не е коректно!

  11. 11 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 542 Неутрално

    Трябва да е категорично забранено воденето на разговори по време на занятия, но телефоните, особено смартфоните, да не се отнемат, защото могат да се ползват като таблети (а те пък правилно не са забранени).

  12. 12 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1959 Весело

    До коментар [#1] от "chicago514":
    ха, та тя изобщо не говори за смартфони... които е просто смехотворно да си въобразяваме че
    [quote#11:"ambros"]могат да се ползват като таблети[/quote]... освен ако не сме виждали нормален таблет де

  13. 13 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1959 Весело

    [quote#10:"Додо"]А това не е коректно! [/quote]
    не е, ама от тимаджиите - толкова... я виж там организаторите

  14. 14 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4261 Неутрално

    Май има доста дълбик дисонанс в разбирането на това което Лин казва и нашето разбиране на интерактивния процес. За подготовката на занятия от този тип, при които таблети и телефони ще се използват за търсене на информация по зададена тема последвана от обсъждане е необходимо и педагогическо, и методологическо, и технологично преструктуриране на процеса, а оттам и ресурсното осигуряване на учителите. Истината е че за подготовката на един час занятие от този тип са необходими поне 6 часа предварителна работа на учителя. Възможни са и елементи на подготовка онлайн, но това е също комплексен въпрос, за който са подготвени малко учители и ученици, да не говорим за родителите. Вероятно подобни методи могат да се експериментират в пилотни програми в различен тип училища, от елитни до тези в неблагополучни райони, въпросът е в необходимите ресурси.

  15. 15 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 1004 Неутрално

    До коментар [#13] от "extraCACA":

    Организаторите са ясни, но въпросите са зададени от журналист от Дневник. Също така, заглавието е поставено от Дневник.
    Съответно, Дневник тук е отговорен, а не "Медийната група" "България он ер"

  16. 16 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1959 Весело

    До коментар [#15] от "Додо":

    да, напоследък никак не са в кондиция

  17. 17 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 495 Неутрално

    [quote#4:"kr"]

    забраната е типично милиционерски подход, с който няма да се постигне нищо. [/quote]
    Абе то и оградите по границите нали бяха безсмислени пък виж как изведнъж сработиха пустите.

  18. 18 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Училището не за да се изучават САМО информационни технологии! За някои предмети разсейването на учениците с телефони и др. е вредно за колективното им обучение.

  19. 19 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#18] от "ck":


    [quote#18:"ck"]колективното им обучение.[/quote]

    Аз пък си мислех, че развиваме индивидуални качества с индивидуален подход....

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  20. 20 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1463 Любопитно

    За съжаление в България са малко учителите, които технологично и експертно за подготвени да използват електронни устройства в работата си. Да не говорим, че и в българските училища дисциплината е на ниско ниво и масово те се използват от учениците за разговори и разсейващи дейности. Така че забраната в БГ е по-скоро от полза.

  21. 21 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Мога ли да попитам експертите от Дневник какво точно зябранява новият закон - мобилните устройства изобщо, или само мобилните телефони ? И ако законът забранява само употребата на мобилни телефони в час, а не и на таблети , дали е коректно да се зададе въпросът към интервюираната така,сякаш са зябранени всички типове мобилни устройства?

  22. 22 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 749 Неутрално

    В много малко български училища има материална база за използване на елктронни устройства с учебна цел. така че - у фейса у дом.

    malart.blog.bg
  23. 23 Профил на double_check
    double_check
    Рейтинг: 229 Неутрално

    "Колкото до гимназистите – те трябва да усвоят културата и отговорното поведение по отношение на мобилния си телефон, вместо изобщо да им се забранява. Трябва някак си да се научим да интегрираме този аспект в учебния процес. Всъщност дори нарушаването на забраната и забележката от страна на учителя ще ги научи на нещо – кога е окей да ползват телефона, и кога не. Пълната забрана може би е по-лесното решение, но не и по-рационалното."

    Ей това е най-важното послание. Само че у нас и родители, и учители, не възпитават, а дресират.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK