Антонина Желязкова: Осъденият Ахмет Муса е уахабит, мюсюлманите в Родопите са консервативни

Антонина Желязкова на Националната мюсюлманска конференция

© Юлия Лазарова

Антонина Желязкова на Националната мюсюлманска конференция



Интервюто в "Маргиналия" с Антонина Желязкова - историк, османист, директор на Международния център за изследване на малцинствата и междукултурните взаимодействия, е направено непосредствено след Националната конференция на мюсюлманите. Както подчертава Юлиана Методиева, конференцията бе "подгрята" от силни внушения, че форумът ще бъде нелегитимен поради проблеми с регистрацията на Висшия мюсюлмански съвет. Говореше се също, че вотът ще бъде подменен заради поголовно вписване в джамийските настоятелства на нови имена от ромски произход и скоростното им произвеждане за делегати на конференцията.


Госпожо Желязкова, вие бяхте наблюдател на конференцията – свободен ли беше изборът в неделя и може ли да се сравни с предходните избори, традиционно оспорвани от бившия агент на ДС Недим Генджев?


- Конференцията се проведе напълно свободно и според всички демократични правила. Делегатите, някои от които в напреднала възраст, пренебрегнаха ниските температури, снега и поледиците и пристигнаха, за да подкрепят и изберат не само своите духовни лидери, но и да участват активно в избора на нов състав на Висшия мюсюлмански съвет (ВМС), както и в направените промени в устава, за да гарантират добра работа през следващия мандатен период. Често подхождам педантично към езика и за мен бяха много удовлетворителни дори редакционните поправки, които премахна неточни термини от текстовете на устава.


Радвам се на избора на делегатите, защото в момента имаме Председател на ВМС Ведат Ахмед – млад, толерантен и уверен, както и доказан вече духовен водач и теолог като Мустафа Хаджи, които ще ръководят нашите мюсюлмани. И двамата са спокойни и силни водачи. Мустафа Хаджи през изминалите години се доказа и като храбър боец, въпреки мекотата и добротата, които излъчва. Ползват се с доверие и авторитет, едновременно с това са непоколебими и отстояват убежденията си. Характерно и за двамата е, че уважават своята страна по произход и защитават не само интересите на мюсюлманите в България, но и на цялото българско общество. Правят компромиси винаги, когато това е необходимо, за да се запази мирът в страната.




Чухме достатъчно призиви за мир в България и в света на тази конференция, но важното е, че не бяха формални и кухи, а мотивирани чрез религиозните, кораническите и старите литературни и поетични послания. В този дух бяха и приветствията на представителя на сродната институция на нашето Главно мюфтийство от Турция, който забележително цитира по памет велики хуманисти като Мевляна и Юнус Емре.


Слушах на пресконференцията заядливи и недобронамерени въпроси към новоизбраното ръководство и наистина се учудвам, защо да не се зарадваме и просто да не ги поздравим.


Бивш политик, известен като икономист, технократ, показа неочаквана "вещина" в теологията и заговори за "българско мюсюлманско вероизповедание". Голяма национална телевизия му даде няколко пъти думата, за да тиражира доста съмнителните си тези. Кой, според вас, имаше интерес от компроматите срещу избрания по демократичен път Мустафа Хаджи?


- Нямам представа кои са експертите по исляма в аналитичния център на г-н Иван Костов, но те очевидно го подвеждат. Преди всичко, след дълги съдебни спорове, Мустафа Хаджи през 2011 г. беше потвърден като легитимно избран Главен мюфтия на мюсюлманското изповедание в България от Софийския градски съд. Впрочем това отговаряше на тежненията и на предпочитанията на преобладаващата част от мюсюлманите в страната, които се измъчиха години наред от съдебните спорове с Недим Генджев, които блокираха нормалната и нелека със своите отговорности, дейност на Главното и на районните мюфтийства. Той си позволяваше, в определени моменти безпардонно, да прибягва до брутални насилствени и репресивни акции. Странно е, че г-н Костов с изявленията си подкрепи на практика позициите на един офицер от резерва на ДС, какъвто е г-н Генджев. Без значение за нас дали е бивш майор или подполковник, или пък полковник от службите на ДС, но г-н Генджев успешно оглавяваше мюфтийството в най-тежкия период за мюсюлманите в България (т.нар. възродителен процес с всичките му изстъпления и унижения), но освен това без прекъсване се опитва да пречи на нормалната дейност на Главното мюфтийство през целия период на прехода.


Между другото, мисля че и Дирекцията по вероизповеданията много отдавна се нуждаеше най-малкото от неформална лустрация (чрез пенсиониране или нови назначения), за да се нормализира най-сетне автономния живот на изповеданията. Добре би било и Иван Костов да не прави опити да се превръща в многопрофилен анализатор, а да се фокусира върху икономиката и финансиите, от които разбира без съмнение.


Твърде много и истерично се говори в последно време за намесата и финансирането от страна на Дианета на Република Турция (Diyanet – Управлението по религиозните дела, което е под личния надзор на действащия в момента министър-председател, Diyanet означава религия, култ; благочестие). Нека да не откриваме колелото днес, защото това Управление, както и още една-две културни и научни държавни институции в Турция, финансират турците навсякъде по света, където съществува диаспора, а също и тюрките от Средна Азия. Дианетът финансира турските гастарбайтери в Германия и в други европейски страни още от 60-70-те години, за да поддържа техните национални, образователни и религиозни нужди и идентичност. Тези европейски държави не се оплакват, защото това облекчава държавните им бюджети, но неутрализират чрез контрол и със свои собствени образователни и интеграционни политики. В България по приблизителни експертни данни има 14% мюсюлмани, от които 12% са турскоговорещи (турци и роми), нима е логично Дианетът да ги пропусне? Нали и ние мечтаем да финансираме българите в чужбина, ама не го правим.


Всички пропускат (поради незнание) мощното влияние (и финансиране) на религиозния философ и водач Фетхуллах Гюлен, който чрез специални образователни проекти, мрежа от светски и религиозни училища и стипендиантски програми, укрепва турските и мюсюлманските елити на всякъде на Балканите. Голяма част от талантливите деца на нашите прогонени турци в Турция получават образованието си благодарение на неговите фондации. Част от българските мюсюлмански духовници също получават средно и висше образование в България благодарение на неговото финансиране. До един момент, когато бяха съмишленици с Ердоган, всъщност работеха съвместно, или поне без да си пречат с Дианета, но сега, след очевидния идеологически, а от там и властови разрив между тях, се създаде сложна атмосфера сред мюсюлманите в България, както и сред българската турска диаспора. Всъщност, ако някой реално направи нещо за нашите и като цяло за балканските мюсюлмани беше Гюлен, който им създаде възможност да се изучат в собствените си страни, за да запазят спецификите на школата Ханафи в ислямската юриспруденция, както и на съжителството с другите религии, което носят като историческа памет от векове.


Въпросът очевидно трябва да бъде обърнат към нашите политици и управляващи през изминалите 25 години: защо не се постараха да неутрализират поне частично влиянието от държавното финансиране от Дианета, като удовлетворят духовните и образователните потребности на нашите съграждани мюсюлмани със средства от българския бюджет? Държавната субсидия за нашите мюсюлмани е смехотворна, възможностите за възстановяване на собствеността, която би носила приходи, също са нищожни. Главното мюфтийство се бори поне от 15 години, за да построи прилична сграда за Висшия ислямски институт (защото са разположени в кокошарник в края на града), да плаща нормален хорариум на български специалисти, да произведе собствени хабилитирани преподаватели, но това става, когато има условия, за да постигне всички необходими критерии, за академична акредитация.


Сега, завършилите този институт се разхождат с непризнати дипломи и обида в сърцата, защото са положили много труд, притежават знания и не могат да продължат квалификацията си в нашите или европейските университети. Естествено, че има зелена улица за Дианета, за да предлага стипендии, да заплаща преподавателски труд, както и да посочва, естествено, кои да се преподавателите, част от които командирова от Турция. Това се отнася и до средните мюсюлмански училища в България. Естествено, че пред нашите учени мюсюлмани остава единствен избор – да се доизучат в Турция или в Саудитска Арабия, а преди войната в Сирия, Йемен и Египет. Нелогично и обидно е, в България да не им признават нашите дипломи, а тези от Медина да са напълно легитимни! До 2009 г. 25 души са завършили своето висше ислямско образование в Медина. Още петима студенти финализират обучението си в периода от 2009 до 2013 г. През същия период още петима млади мюсюлмани от България са започнали обучението си в различни факултети на Университета в Медина. Около половината от завършилите работят като имами в страната и твърдя, че те са много добре образовани, знаят езици и са уважавани от своето паство. Просто си мисля, че това би могло да се извършва съвсем успешно и у нас.


Намерихте ли видими доказателства за намеса на ДПС в избора за ново ръководство?


- Не. Не го намирам и за особено интересно, защото политиците винаги ще се опитват да се намесват в изповеданията, тъй като това е много лесен и сигурен път да печелиш през вярата на хората и тяхната духовна потребност, лесни политически дивиденти. ДПС от преди години има свой фаворит в лицето на Фикри Сали, но той не се приема от всички мюсюлмани в България. За ДПС сега е моментът да се въздържа от намеса в изповеданието, а да се фокусира върху вътрешнопартийното си укрепване. Очевидно, че така са и настроени – рационално, защото за първи път нямаше на Национална ислямска конференция поне от 25 години приветствие от ръководството на движението.


В свое интервю пред в. "Стандарт" заявихте, че е узряла средата за "проислямистка" партия в България. Признавам, това смути не само мен, но и повечето експерти в областта на малцинствата и религиозните движения. Бихте ли пояснили тезата си, тъй като е силно повишена тревога сред хората от проникването на джихадизъм и ислямски фундаментализъм?


- Така си е, доста хора ме упрекнаха, че засилвам тревогата. Дори приятели се опитаха да ме цензурират, а най-много мразя цензурата, та си развалихме отношенията. Аз обаче съм учен и се занимавам със спешна антропология (тя е автор на метода и преподава "спешна антропология" като хонорован преподавател в Софийския университет), длъжна съм да оповестявам своите хипотези, защото се надявам да подействат превантивно. Спецификата на този метод е, че чрез интердисциплинарен инструментариум и многопрофилни екипи, не само се прави моментна снимка на състоянието на обществото, групата, населеното място и т.н., но се предвижда на базата на теренните изследвания, на събрания емпиричен материал и на анализа в общ балкански и международен контекст, да се подготвят краткосрочни и средносрочни прогнози.


Според тези прогнози подобен проект (по същност проислямски) би следвало рано или късно да се случи и да се регистрира, така че да не противоречи на Конституцията и на законите в страната. Хипотетичната партия ще се създаде според политическите традиции и правните норми в България. Това би била една обикновена нова партия, която обаче е възможно, да обедини личности, които биха насърчили част от мюсюлманите за по-стриктно придържане към кораническите норми, както и към някои нови направления на исляма като салафизма, които по принцип не са характерни за нашия регион, където мюсюлманите от времето на Османската империя са преобладаващо сунити от ханефитското направление, или принадлежат към разнообразни неортодоксални и суфитски направления.


Наред с обичайната политическа дейност, подобен нов проект вероятно ще се опитва чрез риторика и дейности да въведе легитимация на някаква мека и условна версия на политически ислям или по-скоро ще се опита да внедри исляма по някакъв начин като тема и визия в българския политически живот. Засега в България няма радикално настроени, а още по-малко с джихадистки нагласи местни мюсюлмани. Навсякъде обаче на Балканите съществуват както партии на различните малцинства, така и партии, които покрай своя ангажимент към определени малцинства употребяват и религиозни инструменти, което ги прави рискови за сигурността. Подчертавам, че в България на този етап няма нито "клетки", нито "тайни организации". Просто има мюсюлмани, които биха искали да бъдат дълбоко религиозни и никой да не им пречи да живеят според това тяхно желание, както и да изпълняват каноните и съответната ритуалност.


Причините са различни и докато ромите търсят нова по-престижна преферирана идентичност чрез фундаменталисткия ислям, то помаците и турците се опитват да възстановят загубени или отнети им насилствено религиозни ценности. Понякога травматичната памет и желанието за реставрация всъщност ги отдалечава от традициите на техните деди към ритуалност и правила, които са характерни за географски по-далечни страни, но след многократни насилия, особено над помаците, от края на ХІХ до края на ХХ век няма нищо чудно, че се случва подобно нещо.


Можем ли да говорим убедено за влияние на Анкара чрез Дианета върху верската идентичност на мюсюлманите от Родопите например? Или в ромската махала "Изгрев" в Пазарджик? Осъденият Ахмед Муса какво е проповядвал – салафизъм, традиционен ислям, сунитско-ханефитски?


- Верската идентичност на мюсюлманите от Родопите е твърде консервативна, оцеляла е от репресиите през комунистическия период, както и при насилствената християнизация през 1912 г., и трудно се поддава на новите интерпретации. Главното мюфтийство също контролира тези процеси и когато се усети напрежение в дадено населено място, има грижата да го успокои, дори чрез назначаването на още един имам, който да е завършил образованието си в България и да удовлетворява традиционните (сунитско-ханефитски) духовни потребности на местните хора. Както подчерта и Главният мюфтия, нека да не забравяме, че дори завършилите в чужбина се завръщат, за да проповядват сред своите бащи, майки, дядовци и баби. Те са много силен коректив.


Осъденият Ахмед Муса е уахабит още от началото на века и тогава започна да проповядва. Той обаче не е достатъчно образован, не е официален проповедник, за да бъде коригиран от по-висшите духовни институции, както и отсъства местна религиозно образована среда, която да оспорва и оборва религиозните му казуси и по-агресивните проповеди. Поради това се увлича в крайните методи, в показност, нетипични облекла, пошли клипове, а и спекулира с общата неграмотност на своето паство. За тях всичко това е социално привлекателно, че вече не ги ругаят като "крадливи цигани" по улиците на Пазарджик, а се боят от тях и им казват "мюсюлманите". За жените това е голяма придобивка, че мъжете "не пият, не бият и носят парите си вкъщи", което не съм сигурна дали е точно така.


Беше обявено, че две седмици след националната конференция ще бъде учредена партията на Лютви Местан - бившият лидер на ДПС. Каква е вашата прогноза?


- Мисля, че такава партия ще се учреди, но не е прогнозируемо на този етап каква ще е нейната съдба. 

Ключови думи към статията:

Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    Много интересно интервю, благодаря, че го споделихте. Ето това ме накара да се замисля... а също и за кой ли път да си пожелая Католическата и Православната църква да бяха далеч, далеч по-активни: "... Поради това се увлича в крайните методи, в показност, нетипични облекла, пошли клипове, а и спекулира с общата неграмотност на своето паство. За тях всичко това е социално привлекателно, че вече не ги ругаят като "крадливи цигани" по улиците на Пазарджик, а се боят от тях и им казват "мюсюлманите". За жените това е голяма придобивка, че мъжете "не пият, не бият и носят парите си вкъщи", което не съм сигурна дали е точно така."

    Доброто е заразно
  2. 2 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 576 Неутрално

    Нали става дума за религия, защо се коментират политици? нещо гнило има в този анализ!

  3. 3 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    По проблемите, свързани с тази вяра (а те са многобройни) слушам/чета само двама: Антонина - за да се образовам, доколкото мога, и Алекс - за да се ядосам, на макс!

  4. 4 Профил на Дилема
    Дилема
    Рейтинг: 2031 Весело

    "Странно е, че г-н Костов с изявленията си подкрепи на практика позициите на един офицер от резерва на ДС, какъвто е г-н Генджев. Без значение за нас дали е бивш майор или подполковник, или пък полковник от службите на ДС, но г-н Генджев успешно оглавяваше мюфтийството в най-тежкия период за мюсюлманите в България (т.нар. възродителен процес с всичките му изстъпления и унижения), но освен това без прекъсване се опитва да пречи на нормалната дейност на Главното мюфтийство през целия период на прехода."

    Не виждам нищо странно, г-жо Желязкова. Напротив, напълно последователен е др. Костов. ГРУ винаги са били братски (сестрински, или може би родителски) организации на родната ДС.

    Нагло, тъпо, червено към лила, питаш го - то те рита, риташ го - то пада на колене, плюеш го - то мисли, че дъжд вали. Що е то?
  5. 5 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 479 Неутрално

    За каква диаспора говори тази? Българските турци са си наши, България е тяхната родина и Турция не би трябвало да се меси в делата им. Не могат да бъдат сравнявани с турските гастарбайтери в Германия.
    Иначе съм твърдо ЗА всяка държава да си обучава свои имами. Западна Европа се усети за тази нужда, но вече е след дъжд качулка.

  6. 6 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    Интервюираната правилно посочва, че помаците и циганите, като едни ренегати на вярата, са най-податливи към радикализация и към изстъпления спрямо неверниците. Така избиват комплексите си за малоценност и постоянните натяквания, че са менте мюсюлмани. Тази е причината помаците и ислямизираните цигани още от малки да бъдат възпитавани в ненавист към гяурите. Клането в Батак е извършено от помашки башибозук от околните села. Погромът над Ст. Загора през 1877 г. е извършен от албански башибозук и цигански чети от чирпанските села, подпомагани от редовен аскер /редовната войска дори тогава се е придържала към правилата за водене на война/.
    Впрочем, още Вазов е забелязал и описал това явление много добре: http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=14&WorkID=829&Level=2

  7. 7 Профил на pinkpearl
    pinkpearl
    Рейтинг: 471 Неутрално

    [quote#6:"volarok"]Впрочем, още Вазов е забелязал и описал това явление много добре:[/quote]

    Запознаването с тази вазова статия вдъхва силен оптимизъм. Оттогава насам родопските нашенци са постигнали огромен напредък в приобщаването си към останалите българи. Да кажем само, че всички деца там учат в български училища, доста е.

  8. 8 Профил на zxe00613919
    zxe00613919
    Рейтинг: 442 Весело

    Имамите овладяха мюсюлманите и вече спокойно могат да се нарекат управляващи инкогнито. Сега остава само да си кажат цената за осигуряване на мир, макар че православните християни са много по-арогантни и безцеремонни и едва ли не са по-голяма заплаха в това отношение.
    Явно лицата, които се превъзнасят по религии и тяхното "социално" значение, все по-често намират трибуна и призовават:
    "ПОКЛОНЕТЕ СЕ ДЪЛБОКО ДО ЗЕМЯТА, В ТАЗИ ПОЗА ОСТАНЕТЕ И ЩЕ БЪДЕТЕ СВОБОДНИ И ДУХОВНО ИЗВИСЕНИ."
    Българският народ (българи, турци и др.)- примитивен и зависим.

  9. 9 Профил на zxe00613919
    zxe00613919
    Рейтинг: 442 Весело

    Аз отказвам да приема лицето от снимката за ерудирано.
    "Бройка" за д-р Ханибал Лектер.

  10. 10 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1569 Неутрално

    До коментар [#8] от "Hannibal Lecter":

    На грешен път си. Нито християните, нито мюсюлманите в България са дотолкова заслепени и зависими от религията - атеизмът шества по тези земи. Това, че има напъни за радикализация на мюсюлманите, е занимание на службите и на наказателната политика на държавата. Тези хора разбират само от деблия край на тоягата.

  11. 11 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1685 Неутрално

    Антонина Желязкова е отличен експерт по исляма, много интересно интервю. Ние, българите, по въпросите на българските мюсюлмани обикновено се водим от първо от страховете си, а непознаването на особеностите на българския ислям ни правят несигурни.
    Затова би било добре повече да се говори и пише по тази тема. За едни Желязкова е много права - ако не осигуряваме услвия за теологичното образование и развитие на техните духовници, те ще ходят в други страни да го получат и не се знае с какво ще бъдат натъпкани главите им там. Определено ми се вижда опасно например, да се образоват в Саудитска арабия.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  12. 12 Профил на pentuer
    pentuer
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#9] от "Hannibal Lecter":

    Аз също, а бих прибавила , че ми мирише на пари под масата...

  13. 13 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 323 Гневно

    "нашите политици и управляващи през изминалите 25 години: защо не се постараха да неутрализират поне частично влиянието от държавното финансиране от Дианета, като удовлетворят духовните и образователните потребности на нашите съграждани мюсюлмани със средства от българския бюджет?"

    Аз казвам -айде нема нужда. България е светска държава и аз под никакъв предтекст не бих се съгласил моите данъци да отиват за изграждането на медресета и джамии.
    Българските мюсюлмани в огромното си мнозинство са също светски хора, за които исляма е главно едно културно наследство с няколко празника и обичая през годината - колкото по-далеч стоят от "изворите" на тази мракобесна, ретроградна и агресивна псевдорелигия толкова по-добре и за тях и за страната ни.

  14. 14 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 811 Неутрално

    Ех хора по света , какви по-интересни конференции имат.

    https://www.rt.com/news/315221-femen-france-muslim-disrupt/

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  15. 15 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    хм, интересно политизирано интервю, което оставя някак неосъзнатото впечатление, че брани едни ченгета за сметка на други. както винаги прозира политическата адженда "да запазим нашите", за сметка на жертване на научни определения на ключовия понятия като "консервативен", "традиционен", "уахабит", "салафит", които някак осъзнато или не, застават по оста на ценностно ориентирани двойки понятия като "добър" ("наш", "консервативен", "традиционен", "ханефитски", "образован", противопоставени на "лош" ("външен", "уахабитски", "необразован", "неумерен", "чужд". да не говорим за явното симпатия към мустафа алиш - "храбър", "боец", "доброта", "мекота" - напълно недопустими за експертното говорене.

    дори не е нужда човек да е "експерт по исляма" (какъвто желязкова не), за да се запита до колко тези бързо подхвърлени понятия въобще подлежат на ясни определения или са по-скоро обслужващи "политическа" (по смисъла на полиси, не политикс) кауза.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  16. 16 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#11] от "Jessika":

    въпросът е в две неща: дори и ако имамите са образовани тук, това дали ще минимизира риска от сигурността заради версията на исляма, която се проповядва тук (яжте свинско, пийте ракия, не пипайте "султана", в крайна сметка, не четете много много корана и хадисите), и второ, дали желанието за поставяне под централизиран контрол в дългосрочен план не води до загуба на легитимност - т.е. не превръща централните религиозни институции в казионни инструменти на прокарване на държавен контрол. естествено, ще поживеем, ще видим. но е наистина отвъд границата на експертността да се говори за някой мюфтия, че бил "мек", "добър", "благ", но и "храбър боец". в крайна сметка, не се предполага от това да бъде панегиричен жанра, а експертен коментар.

    и да не забравяме, че същия този "благ, храбър боец", безочливо лъже на лекцията си за ИД в БАН, например. което не му пречи, естествено, нито на благостта, нито на храбростта.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  17. 17 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#13] от "lustmord":

    този призив е още по-озадачаващ, защото и сега "мюсюлманското вероизповедание" получава субсидии по силата на закона за вероизповеданията. и тази субсидия е пропорционална. така че не виждам смисъла от държавна хранилка за имами домашно производство, за сметка на други вероизповедания.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  18. 18 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#10] от "volarok":

    да, въпросът е дали от това следва изводът, че "добрият (т.е. нерадикалният) е този, който не се вживява много много във вярата си". оттук и следващото - "радикалният" е този, който по смисъла на термина "радикален", се е върнат към "корена" на вярата си, и затова е такъв? защото, ако това е така, следва, че "наказателната политика на държавата" ще огрее всеки мюсюлманин, който излиза извън рамките на "добрия-атеистичен-невярващо-вярващ" ислям и се връща...към фундамента на корана и сунната. от което следва, че проблемът е в исляма като такъв, ерго всички напъни на държавата да регулират общността, би следвало да минава през нейната "деислямизация". което, естествено, не може да се каже публично.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  19. 19 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 323 Неутрално

    До коментар [#17] от "abdelhaqq":

    Аз явно се бях размечтал повечко за една съвременна пост религиозна държава и просто като си представих, как някой ще вземе да откланя средства примерно от Центъра за космически изследвания за да може друг зубри Корана от сутрин до вечер просто кипнах.

  20. 20 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#19] от "lustmord":

    ами. не виждам проблемът вероизповеданията да се самоиздържат. както става неправославните и немюсюлманските вероизповедания в българия. затова и идеята държават да налива пари свръх-субсидията си звучи като плащане на данък сигурност със съмнителни ефекти от това - в крайна сметка, дори здравият разум ни казва, че когато взимам пари отнякъде, ако дойдат и ми дадат и от другаде, няма да се откажа от парите от първото място.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  21. 21 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 323 Неутрално

    До коментар [#20] от "abdelhaqq":
    [quote#20:"abdelhaqq"] затова и идеята държават да налива пари свръх-субсидията си звучи като плащане на данък сигурност със съмнителни ефекти[/quote]

    С това съм абсолютно съгласен - държавата ни трябва да се държи като светска такава и да си решава проблемите (вкл. тези с исляма) стъпила върху закона. Държавата няма никаква работа да навлиза на тепиха на разни тесни теологични спорове подкрепяйки уж "по-умерения и по-правилен ислям"

  22. 22 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    [quote#21:"lustmord"]Държавата няма никаква работа да навлиза на тепиха на разни тесни теологични спорове подкрепяйки уж "по-умерения и по-правилен ислям"[/quote]

    но реално това се получава. става шарли ебдо и бат бойко цъфва при мюфтията да се тункат по мутунките. бат бойко вдига кръвно - мюфтията тичка при него да го тунка по челото. въпросът е, че дори и с този косвен акт на признаване на определена версия на исляма като "по-легитимна" от друга, държавата наистина заема страна в религиозен "дебат", какъвто е този между историческия ханизифизъм, заварен по земите ни от времето на османската империя, и привнесения ханбализъм (как никой пък не каза на какво се опира уахабизмът, т.е. че "ханифизъм" е понятие от ранга на "ханбализъм", а не на "салафизъм" - лишено от съдържание, реално - или на "уахабизъм", ама нейсе). и така държавата косвено признава, че в рамките на исляма, дори не и извън него, има рисков потенциал, чрез което пък легитимира исляма, който не се възприема насериозно, т.е. този от българските земи, където хасан и иван заедно пият ракия в кръчмата и заедно не ходят на джамия или черква.

    и накрая какво ще стане? нов център за "вероизповеданието" в малинова долина под благословията на бойко борисов. и маса лъжи по повод това, че "уахабизмът" не бил ислям, "радикалите" били "псевдомюсюлмани" и пр. неиздържани глупотевини. невежеството и мълчанието струват скъпо, в крайна сметка.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 25 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Да уточним само една малка подробност:

    Мустафа Хаджи, или помакът Алиш от село Корова (сега Драгиново), е агент от ДС, псевдоним "Андрей". И той, както много други като него, е оплетен от зависимости и подчинения, нямащи нищо общо с вярата му.

    No Pain No Gain
  26. 26 Профил на TAU
    TAU
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Решаването на проблема с образованието на мюсюлманските проповедници и теолози, със сградния фонд и признаването на техните дипломи, е пряко свързано с националната сигурност на България. Сметката е проста – ако получават образованието си у нас, българската държава може да контролира и следи процесите и при нужда (заплаха за националната сигурност, етническия мир, целостността на страната и пр.) да се намесва. Ако пък мюсюлманското образование у нас стане престижно, ще идват мюсюлмани и от други страни да се обучават у нас в тази умерена форма на исляма, която се изповядва и практикува тук – т.е. ще можем да упражняваме известно влияние и върху процесите в мюсюлманския свят извън границите на България.

    И обратно, ако нашите мюсюлмани се обучават навън, българската държава не може да влияе и да упражнява никакъв контрол върху програми, съдържание, учебен процес. Увеличава се риска от разпространението на радикални течения и форми на исляма у нас. Очевидно ни трябват смислени и смели политици и една добре проведена медийна кампания, за да се успокоят страховете на българите и да се неутрализира риториката на крайните националисти в България.

    Така или иначе ние сме мултиетническа нация и полирелигиозна общност и не можем да неглижираме нито един от нейните елементи, ако искаме да сме сплотени и единни. Ако го направим, на практика унищожаваме собствената си българска нация. Това трябва да го разберат и най-върлите български националисти.

  27. 27 Профил на oboroti
    oboroti
    Рейтинг: 374 Гневно

    Тая е отвсякъде ОСМАНИСТ!

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Въпрос към форумните мюсюлманофили:
    След като Мустафа Хаджи е агент от ДС, с какво е по-добър от Недим Генджев. Последният зададе въпроси, които увиснаха в медийното пространство, а влестта си направи оглушки. Известнатаантибългарка Антонина в горното "интервю" също дума не обели (напр.: голяма част от ръководтвото на мюфтийството нямат регистрация в България)

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  30. 30 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#5] от "fatoumata":

    И аз се 4удя дали сме диаспора, проформа арменската,за които се използва основно термина.Има разлика.Склонен съм да приемам станови6тето на А.Желязкова.

    ne mutlu türküm diyene.
  31. 31 Профил на Уточнител
    Уточнител
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Според нас, поръчковото "интервю" по-горе, цели да легитимира една антибългарска теза и нейната носителка - антибългарката Антонина, а именно - откъсване на помаците от корпуса на българския народ, превръщането им в отделна "народност", както и поддръжка за създаване на турско-мюсюлманскси анклави в България. За тази цел, изглежда (по неоф данни), че нейната фондация получава средства от Турция и/или други ислямски страни/организации, както и че участва в проислямски проекти...

    истината е по-важна от честта на Великая Россия
  32. 32 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 431 Неутрално

    [quote#25:"tokkay"]Мустафа Хаджи, или помакът Алиш от село Корова (сега Драгиново), е агент от ДС, псевдоним "Андрей".[/quote]
    Сега 4увам.Ако може пове4ко инфо??

    ne mutlu türküm diyene.
  33. 33 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#30:"hasanço"]И аз се 4удя дали сме диаспора, проформа арменската,за които се използва основно термина.Има разлика.Склонен съм да приемам станови6тето на А.Желязкова. [/quote]
    Всеки е свободен да се самоопределя както си иска, но по мои наблюдения българските мюсюлмани имат една родина, която много обичат, и това е България. Не всички имат връзки с Турция. Обидно ми е, че човек с претенции за учен ги нарича диаспора. Сънародници е по-точно.

  34. 34 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#31] от "Уточнител":

    Гре6и6.Антонина не работи за създаване на пома6ки етнос.Тя е само не6то като посланик разследва6т те4енията в пома6кото об6ество.Тенденцията за създаване на пома6ки етнос е с идея и първи4ен извор от 4икаго Шевкет Чападжиев мисля 4е бе6е името на бизнесмена.Популярен измежду помаците в Турция.Турските помаци съ6то в голяма доза подкрепят подобно на4инание.Взимат за пример македонската нация.
    "Не сме българи,турци, гърци-помаци сме"

    ne mutlu türküm diyene.
  35. 35 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#32] от "hasanço":

    За какво искаш подробности? Ако е за агента, пусни една търсачка в Гугъл и ще получиш резултати.

    No Pain No Gain
  36. 36 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Мустафа али6 агент на дс

    ne mutlu türküm diyene.
  37. 37 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#35] от "tokkay":

    Ми направих, но намерения материал не ме убеди.

    " Интересното е, че вербуването му датира от 14 ноември 1989 г. Личното му и работно дела са унищожени през есента на 1992 г. с протокол."

    Има миризма на нагласено "вербуване",той да не е в те4ение със става6тото в кабинети на ДС.

    ne mutlu türküm diyene.
  38. 38 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 513 Неутрално

    [quote#7:"pinkpearl"]
    Запознаването с тази вазова статия вдъхва силен оптимизъм. Оттогава насам родопските нашенци са постигнали огромен напредък в приобщаването си към останалите българи. Да кажем само, че всички деца там учат в български училища, доста е. [/quote]
    Идва да покаже, че миловното отношение на младата българска държава е било крайно неефективен подход и едва социализмът с бруталното изкореняване на религиите и обявяването на една праволинейна историческа доктрина (надеждаваща във всичко турците и даже игнорирваща ролята на исляма) свършват работата.

  39. 39 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#15] от "abdelhaqq":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++

  40. 40 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#37] от "hasanço":

    Да, този прост дърводелец е бил толкова важен през ноември 1989 година, че нарочно са го "нагласили" без нищо? И малко след вербуването става курвенски имам?
    Дадох това за агента информативно, изобщо не ми дреме кое ченге е шеф на имамите на мюсюлманите и кое на поповете на християните. Който иска, го отчита и да прави изводи за себе си.

    No Pain No Gain
  41. 41 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    Може ли да напомня на почитаемият форум някои от предишните изявления на госпожа-"експертката"?

    Неотдавна същата тази "експертка" се беше заела да лъска имиджа на Доган и да ни обяснява как електората отдавна недолюбвал Местан. Като добавка "експертката" най-сериозно предложи да сме създадели про-ислямистка партия с мотива, че в чужбина имало такива.

    Напомням, че името на въпросната "експертка" се мъдреше под декларацията на "интелектуалците" срещу "расизма, антиимигрантското законодателство, дискриминацията на чужденеца"

    Има ли нужда да продължавам? Дневник любезно са се погрижили с линкове отляво на статията да си припомним тезите на госпожата. Няма да изказвам мнението си за тази личност, защото то никак не е ласкаво, а не ми се иска да получа бан.

    Най-неприятни са хората, прикриващи се зад фасадата на "експертността".

  42. 42 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#41] от "luda_krava":

    ами аз следя интервютата на желязкова като един от членовете на "експертната общност" в българия. въпросът, който винаги се питам, е кога "експертът" - който по дефиниция трябвна да бъде отделен от политиките, освен ако не се възприема като "публичен интелектуалец с адженда" престава да бъде "експерт" - т.е. носител на особено, специфично, много тясно познание в област, която не е за всеки - и преминава в сферата на политическото говорене. а тук при желязкова много, много личи, че границата е премината. не мога да разбера обаче защо, каква е играта - дали от автентичен сантимент към личността на алиш, дали от истинска привързаност към "дисидентското ислямско лидерство от ранния преход", дали от лични предпочитания. защото не мога да си го обясня чисто "експертно". от което следва, може би, че след като не мога да разбера защо "експертите" си позволяват толкова откровено "политическо" говорене, не съм достатъчно "експертен"

    בני אתה אני היום ילדתיך
  43. 43 Профил на Kephy
    Kephy
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Тая жена защо не се замисли върху своите собствени думи за "сложната обстановка сред българските мюсюлмани, породена от идеологическия и властовия разрив между Гюлен и Ердоган".

    Nec vitia nostra nec remedia pati possumus ...
  44. 44 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#43] от "Kephy":

    да, чакаме ги тия интересни публични анализи за динамичната турска вътрешномюсюлманска-властова обстановка и отношения между гюлен и ердоган, и отраженията им върху българските мюсюлмани, каквито ще да има, кой на кого е човек и накъде се движи българската част от уммата, тая балканска баница кой ще я яде, и "чий коран ще се чете". ама язък, нямаше ги тия "големи и важни анализи".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  45. 45 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 449 Неутрално

    „Толерантност“ е медицински термин, взет от трансплантологията. Означава неспособност на организма да отличава чуждите и враждебни клетки от своите. Това състояние се постига чрез постепенно съсипване (чрез отровни лекарства) на имунната система на организма, и довеждането ѝ до апатия и безразличие. Пълната толерантност означава смърт.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  46. 46 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 426 Любопитно

    За турските връзцки на управляващите тук.
    http://blogopisezhrabur.blogspot.bg/2016/02/blog-post_2.html?ref=id

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  47. 47 Профил на Белият Негър
    Белият Негър
    Рейтинг: 728 Неутрално

    Индивида Костов е вреден.Индивида Костов винаги е бил вреден,Индивида Костов е гнида,Индивида костов разсипа СДС И България.Костов е вечното нищо на България.Един отпадък, без който не можем.Костов, мавъре нищожен.Целуваш ли се сутрин в огледалото,копеле?

    Действителноста е грешка, породена от липстата на алкохол.Ърнест Хемингуеий.
  48. 48 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Циганите наистина търсят начин българите да не ги смятат за цигани,а за друг етнос.Затова при преброяванията излиза ,че има само 300 хиляди цигани,а в действителност са три пъти повече.Затова и масово възприемат идеите на крайният ислям-до вчера е бил мръсен мангал,а днес вече е член на една голяма общност и се ползва с някакво уважение в тази общност.Придобиват някакъв социален статус,но само в рамките на тази общност.Никой българин няма да започне да уважава повече някой циганин,ако си пусне дълга брада и жена му носи бурка.Виж ако се образова ,работи,плаща си данъците,не краде,не цапа,не говори шумно и поддържа хигиената си,то тогава би бил уважаван от българите.Познавам такива цигани.Но ако продължава да живее по старият цигански начин на живот,ако ще марсианец да се нарече,то пак ще има негативно отношение към него.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK