Много интересно интервю, благодаря, че го споделихте. Ето това ме накара да се замисля... а също и за кой ли път да си пожелая Католическата и Православната църква да бяха далеч, далеч по-активни: "... Поради това се увлича в крайните методи, в показност, нетипични облекла, пошли клипове, а и спекулира с общата неграмотност на своето паство. За тях всичко това е социално привлекателно, че вече не ги ругаят като "крадливи цигани" по улиците на Пазарджик, а се боят от тях и им казват "мюсюлманите". За жените това е голяма придобивка, че мъжете "не пият, не бият и носят парите си вкъщи", което не съм сигурна дали е точно така."
По проблемите, свързани с тази вяра (а те са многобройни) слушам/чета само двама: Антонина - за да се образовам, доколкото мога, и Алекс - за да се ядосам, на макс!
"Странно е, че г-н Костов с изявленията си подкрепи на практика позициите на един офицер от резерва на ДС, какъвто е г-н Генджев. Без значение за нас дали е бивш майор или подполковник, или пък полковник от службите на ДС, но г-н Генджев успешно оглавяваше мюфтийството в най-тежкия период за мюсюлманите в България (т.нар. възродителен процес с всичките му изстъпления и унижения), но освен това без прекъсване се опитва да пречи на нормалната дейност на Главното мюфтийство през целия период на прехода."
Не виждам нищо странно, г-жо Желязкова. Напротив, напълно последователен е др. Костов. ГРУ винаги са били братски (сестрински, или може би родителски) организации на родната ДС.
“You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.”― Abraham Lincoln
За каква диаспора говори тази? Българските турци са си наши, България е тяхната родина и Турция не би трябвало да се меси в делата им. Не могат да бъдат сравнявани с турските гастарбайтери в Германия.
Иначе съм твърдо ЗА всяка държава да си обучава свои имами. Западна Европа се усети за тази нужда, но вече е след дъжд качулка.
Интервюираната правилно посочва, че помаците и циганите, като едни ренегати на вярата, са най-податливи към радикализация и към изстъпления спрямо неверниците. Така избиват комплексите си за малоценност и постоянните натяквания, че са менте мюсюлмани. Тази е причината помаците и ислямизираните цигани още от малки да бъдат възпитавани в ненавист към гяурите. Клането в Батак е извършено от помашки башибозук от околните села. Погромът над Ст. Загора през 1877 г. е извършен от албански башибозук и цигански чети от чирпанските села, подпомагани от редовен аскер /редовната войска дори тогава се е придържала към правилата за водене на война/.
Впрочем, още Вазов е забелязал и описал това явление много добре: http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=14&WorkID=829&Level=2
[quote#6:"volarok"]Впрочем, още Вазов е забелязал и описал това явление много добре:[/quote]
Запознаването с тази вазова статия вдъхва силен оптимизъм. Оттогава насам родопските нашенци са постигнали огромен напредък в приобщаването си към останалите българи. Да кажем само, че всички деца там учат в български училища, доста е.
Имамите овладяха мюсюлманите и вече спокойно могат да се нарекат управляващи инкогнито. Сега остава само да си кажат цената за осигуряване на мир, макар че православните християни са много по-арогантни и безцеремонни и едва ли не са по-голяма заплаха в това отношение.
Явно лицата, които се превъзнасят по религии и тяхното "социално" значение, все по-често намират трибуна и призовават:
"ПОКЛОНЕТЕ СЕ ДЪЛБОКО ДО ЗЕМЯТА, В ТАЗИ ПОЗА ОСТАНЕТЕ И ЩЕ БЪДЕТЕ СВОБОДНИ И ДУХОВНО ИЗВИСЕНИ."
Българският народ (българи, турци и др.)- примитивен и зависим.
На грешен път си. Нито християните, нито мюсюлманите в България са дотолкова заслепени и зависими от религията - атеизмът шества по тези земи. Това, че има напъни за радикализация на мюсюлманите, е занимание на службите и на наказателната политика на държавата. Тези хора разбират само от деблия край на тоягата.
Антонина Желязкова е отличен експерт по исляма, много интересно интервю. Ние, българите, по въпросите на българските мюсюлмани обикновено се водим от първо от страховете си, а непознаването на особеностите на българския ислям ни правят несигурни.
Затова би било добре повече да се говори и пише по тази тема. За едни Желязкова е много права - ако не осигуряваме услвия за теологичното образование и развитие на техните духовници, те ще ходят в други страни да го получат и не се знае с какво ще бъдат натъпкани главите им там. Определено ми се вижда опасно например, да се образоват в Саудитска арабия.
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
"нашите политици и управляващи през изминалите 25 години: защо не се постараха да неутрализират поне частично влиянието от държавното финансиране от Дианета, като удовлетворят духовните и образователните потребности на нашите съграждани мюсюлмани със средства от българския бюджет?"
Аз казвам -айде нема нужда. България е светска държава и аз под никакъв предтекст не бих се съгласил моите данъци да отиват за изграждането на медресета и джамии.
Българските мюсюлмани в огромното си мнозинство са също светски хора, за които исляма е главно едно културно наследство с няколко празника и обичая през годината - колкото по-далеч стоят от "изворите" на тази мракобесна, ретроградна и агресивна псевдорелигия толкова по-добре и за тях и за страната ни.
хм, интересно политизирано интервю, което оставя някак неосъзнатото впечатление, че брани едни ченгета за сметка на други. както винаги прозира политическата адженда "да запазим нашите", за сметка на жертване на научни определения на ключовия понятия като "консервативен", "традиционен", "уахабит", "салафит", които някак осъзнато или не, застават по оста на ценностно ориентирани двойки понятия като "добър" ("наш", "консервативен", "традиционен", "ханефитски", "образован", противопоставени на "лош" ("външен", "уахабитски", "необразован", "неумерен", "чужд". да не говорим за явното симпатия към мустафа алиш - "храбър", "боец", "доброта", "мекота" - напълно недопустими за експертното говорене.
дори не е нужда човек да е "експерт по исляма" (какъвто желязкова не), за да се запита до колко тези бързо подхвърлени понятия въобще подлежат на ясни определения или са по-скоро обслужващи "политическа" (по смисъла на полиси, не политикс) кауза.
въпросът е в две неща: дори и ако имамите са образовани тук, това дали ще минимизира риска от сигурността заради версията на исляма, която се проповядва тук (яжте свинско, пийте ракия, не пипайте "султана", в крайна сметка, не четете много много корана и хадисите), и второ, дали желанието за поставяне под централизиран контрол в дългосрочен план не води до загуба на легитимност - т.е. не превръща централните религиозни институции в казионни инструменти на прокарване на държавен контрол. естествено, ще поживеем, ще видим. но е наистина отвъд границата на експертността да се говори за някой мюфтия, че бил "мек", "добър", "благ", но и "храбър боец". в крайна сметка, не се предполага от това да бъде панегиричен жанра, а експертен коментар.
и да не забравяме, че същия този "благ, храбър боец", безочливо лъже на лекцията си за ИД в БАН, например. което не му пречи, естествено, нито на благостта, нито на храбростта.
този призив е още по-озадачаващ, защото и сега "мюсюлманското вероизповедание" получава субсидии по силата на закона за вероизповеданията. и тази субсидия е пропорционална. така че не виждам смисъла от държавна хранилка за имами домашно производство, за сметка на други вероизповедания.
да, въпросът е дали от това следва изводът, че "добрият (т.е. нерадикалният) е този, който не се вживява много много във вярата си". оттук и следващото - "радикалният" е този, който по смисъла на термина "радикален", се е върнат към "корена" на вярата си, и затова е такъв? защото, ако това е така, следва, че "наказателната политика на държавата" ще огрее всеки мюсюлманин, който излиза извън рамките на "добрия-атеистичен-невярващо-вярващ" ислям и се връща...към фундамента на корана и сунната. от което следва, че проблемът е в исляма като такъв, ерго всички напъни на държавата да регулират общността, би следвало да минава през нейната "деислямизация". което, естествено, не може да се каже публично.
Аз явно се бях размечтал повечко за една съвременна пост религиозна държава и просто като си представих, как някой ще вземе да откланя средства примерно от Центъра за космически изследвания за да може друг зубри Корана от сутрин до вечер просто кипнах.
ами. не виждам проблемът вероизповеданията да се самоиздържат. както става неправославните и немюсюлманските вероизповедания в българия. затова и идеята държават да налива пари свръх-субсидията си звучи като плащане на данък сигурност със съмнителни ефекти от това - в крайна сметка, дори здравият разум ни казва, че когато взимам пари отнякъде, ако дойдат и ми дадат и от другаде, няма да се откажа от парите от първото място.
До коментар [#20] от "abdelhaqq":
[quote#20:"abdelhaqq"] затова и идеята държават да налива пари свръх-субсидията си звучи като плащане на данък сигурност със съмнителни ефекти[/quote]
С това съм абсолютно съгласен - държавата ни трябва да се държи като светска такава и да си решава проблемите (вкл. тези с исляма) стъпила върху закона. Държавата няма никаква работа да навлиза на тепиха на разни тесни теологични спорове подкрепяйки уж "по-умерения и по-правилен ислям"
[quote#21:"lustmord"]Държавата няма никаква работа да навлиза на тепиха на разни тесни теологични спорове подкрепяйки уж "по-умерения и по-правилен ислям"[/quote]
но реално това се получава. става шарли ебдо и бат бойко цъфва при мюфтията да се тункат по мутунките. бат бойко вдига кръвно - мюфтията тичка при него да го тунка по челото. въпросът е, че дори и с този косвен акт на признаване на определена версия на исляма като "по-легитимна" от друга, държавата наистина заема страна в религиозен "дебат", какъвто е този между историческия ханизифизъм, заварен по земите ни от времето на османската империя, и привнесения ханбализъм (как никой пък не каза на какво се опира уахабизмът, т.е. че "ханифизъм" е понятие от ранга на "ханбализъм", а не на "салафизъм" - лишено от съдържание, реално - или на "уахабизъм", ама нейсе). и така държавата косвено признава, че в рамките на исляма, дори не и извън него, има рисков потенциал, чрез което пък легитимира исляма, който не се възприема насериозно, т.е. този от българските земи, където хасан и иван заедно пият ракия в кръчмата и заедно не ходят на джамия или черква.
и накрая какво ще стане? нов център за "вероизповеданието" в малинова долина под благословията на бойко борисов. и маса лъжи по повод това, че "уахабизмът" не бил ислям, "радикалите" били "псевдомюсюлмани" и пр. неиздържани глупотевини. невежеството и мълчанието струват скъпо, в крайна сметка.
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
24
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Мустафа Хаджи, или помакът Алиш от село Корова (сега Драгиново), е агент от ДС, псевдоним "Андрей". И той, както много други като него, е оплетен от зависимости и подчинения, нямащи нищо общо с вярата му.
Решаването на проблема с образованието на мюсюлманските проповедници и теолози, със сградния фонд и признаването на техните дипломи, е пряко свързано с националната сигурност на България. Сметката е проста – ако получават образованието си у нас, българската държава може да контролира и следи процесите и при нужда (заплаха за националната сигурност, етническия мир, целостността на страната и пр.) да се намесва. Ако пък мюсюлманското образование у нас стане престижно, ще идват мюсюлмани и от други страни да се обучават у нас в тази умерена форма на исляма, която се изповядва и практикува тук – т.е. ще можем да упражняваме известно влияние и върху процесите в мюсюлманския свят извън границите на България.
И обратно, ако нашите мюсюлмани се обучават навън, българската държава не може да влияе и да упражнява никакъв контрол върху програми, съдържание, учебен процес. Увеличава се риска от разпространението на радикални течения и форми на исляма у нас. Очевидно ни трябват смислени и смели политици и една добре проведена медийна кампания, за да се успокоят страховете на българите и да се неутрализира риториката на крайните националисти в България.
Така или иначе ние сме мултиетническа нация и полирелигиозна общност и не можем да неглижираме нито един от нейните елементи, ако искаме да сме сплотени и единни. Ако го направим, на практика унищожаваме собствената си българска нация. Това трябва да го разберат и най-върлите български националисти.
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Въпрос към форумните мюсюлманофили:
След като Мустафа Хаджи е агент от ДС, с какво е по-добър от Недим Генджев. Последният зададе въпроси, които увиснаха в медийното пространство, а влестта си направи оглушки. Известнатаантибългарка Антонина в горното "интервю" също дума не обели (напр.: голяма част от ръководтвото на мюфтийството нямат регистрация в България)
И аз се 4удя дали сме диаспора, проформа арменската,за които се използва основно термина.Има разлика.Склонен съм да приемам станови6тето на А.Желязкова.
Според нас, поръчковото "интервю" по-горе, цели да легитимира една антибългарска теза и нейната носителка - антибългарката Антонина, а именно - откъсване на помаците от корпуса на българския народ, превръщането им в отделна "народност", както и поддръжка за създаване на турско-мюсюлманскси анклави в България. За тази цел, изглежда (по неоф данни), че нейната фондация получава средства от Турция и/или други ислямски страни/организации, както и че участва в проислямски проекти...
[quote#25:"tokkay"]Мустафа Хаджи, или помакът Алиш от село Корова (сега Драгиново), е агент от ДС, псевдоним "Андрей".[/quote]
Сега 4увам.Ако може пове4ко инфо??
[quote#30:"hasanço"]И аз се 4удя дали сме диаспора, проформа арменската,за които се използва основно термина.Има разлика.Склонен съм да приемам станови6тето на А.Желязкова. [/quote]
Всеки е свободен да се самоопределя както си иска, но по мои наблюдения българските мюсюлмани имат една родина, която много обичат, и това е България. Не всички имат връзки с Турция. Обидно ми е, че човек с претенции за учен ги нарича диаспора. Сънародници е по-точно.
Гре6и6.Антонина не работи за създаване на пома6ки етнос.Тя е само не6то като посланик разследва6т те4енията в пома6кото об6ество.Тенденцията за създаване на пома6ки етнос е с идея и първи4ен извор от 4икаго Шевкет Чападжиев мисля 4е бе6е името на бизнесмена.Популярен измежду помаците в Турция.Турските помаци съ6то в голяма доза подкрепят подобно на4инание.Взимат за пример македонската нация.
"Не сме българи,турци, гърци-помаци сме"
[quote#7:"pinkpearl"]
Запознаването с тази вазова статия вдъхва силен оптимизъм. Оттогава насам родопските нашенци са постигнали огромен напредък в приобщаването си към останалите българи. Да кажем само, че всички деца там учат в български училища, доста е. [/quote]
Идва да покаже, че миловното отношение на младата българска държава е било крайно неефективен подход и едва социализмът с бруталното изкореняване на религиите и обявяването на една праволинейна историческа доктрина (надеждаваща във всичко турците и даже игнорирваща ролята на исляма) свършват работата.
Да, този прост дърводелец е бил толкова важен през ноември 1989 година, че нарочно са го "нагласили" без нищо? И малко след вербуването става курвенски имам?
Дадох това за агента информативно, изобщо не ми дреме кое ченге е шеф на имамите на мюсюлманите и кое на поповете на християните. Който иска, го отчита и да прави изводи за себе си.
Може ли да напомня на почитаемият форум някои от предишните изявления на госпожа-"експертката"?
Неотдавна същата тази "експертка" се беше заела да лъска имиджа на Доган и да ни обяснява как електората отдавна недолюбвал Местан. Като добавка "експертката" най-сериозно предложи да сме създадели про-ислямистка партия с мотива, че в чужбина имало такива.
Напомням, че името на въпросната "експертка" се мъдреше под декларацията на "интелектуалците" срещу "расизма, антиимигрантското законодателство, дискриминацията на чужденеца"
Има ли нужда да продължавам? Дневник любезно са се погрижили с линкове отляво на статията да си припомним тезите на госпожата. Няма да изказвам мнението си за тази личност, защото то никак не е ласкаво, а не ми се иска да получа бан.
Най-неприятни са хората, прикриващи се зад фасадата на "експертността".
ами аз следя интервютата на желязкова като един от членовете на "експертната общност" в българия. въпросът, който винаги се питам, е кога "експертът" - който по дефиниция трябвна да бъде отделен от политиките, освен ако не се възприема като "публичен интелектуалец с адженда" престава да бъде "експерт" - т.е. носител на особено, специфично, много тясно познание в област, която не е за всеки - и преминава в сферата на политическото говорене. а тук при желязкова много, много личи, че границата е премината. не мога да разбера обаче защо, каква е играта - дали от автентичен сантимент към личността на алиш, дали от истинска привързаност към "дисидентското ислямско лидерство от ранния преход", дали от лични предпочитания. защото не мога да си го обясня чисто "експертно". от което следва, може би, че след като не мога да разбера защо "експертите" си позволяват толкова откровено "политическо" говорене, не съм достатъчно "експертен"
Тая жена защо не се замисли върху своите собствени думи за "сложната обстановка сред българските мюсюлмани, породена от идеологическия и властовия разрив между Гюлен и Ердоган".
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
да, чакаме ги тия интересни публични анализи за динамичната турска вътрешномюсюлманска-властова обстановка и отношения между гюлен и ердоган, и отраженията им върху българските мюсюлмани, каквито ще да има, кой на кого е човек и накъде се движи българската част от уммата, тая балканска баница кой ще я яде, и "чий коран ще се чете". ама язък, нямаше ги тия "големи и важни анализи".
„Толерантност“ е медицински термин, взет от трансплантологията. Означава неспособност на организма да отличава чуждите и враждебни клетки от своите. Това състояние се постига чрез постепенно съсипване (чрез отровни лекарства) на имунната система на организма, и довеждането ѝ до апатия и безразличие. Пълната толерантност означава смърт.
Не участвувайте в безплодните дела на тъмнината; напротив, изобличавайте ги. Защото за онова, което нечестивците скришом вършат, срамно е и да се говори (Еф. 5:11-12).
Индивида Костов е вреден.Индивида Костов винаги е бил вреден,Индивида Костов е гнида,Индивида костов разсипа СДС И България.Костов е вечното нищо на България.Един отпадък, без който не можем.Костов, мавъре нищожен.Целуваш ли се сутрин в огледалото,копеле?
Действителноста е грешка, породена от липстата на алкохол.Ърнест Хемингуеий.
Циганите наистина търсят начин българите да не ги смятат за цигани,а за друг етнос.Затова при преброяванията излиза ,че има само 300 хиляди цигани,а в действителност са три пъти повече.Затова и масово възприемат идеите на крайният ислям-до вчера е бил мръсен мангал,а днес вече е член на една голяма общност и се ползва с някакво уважение в тази общност.Придобиват някакъв социален статус,но само в рамките на тази общност.Никой българин няма да започне да уважава повече някой циганин,ако си пусне дълга брада и жена му носи бурка.Виж ако се образова ,работи,плаща си данъците,не краде,не цапа,не говори шумно и поддържа хигиената си,то тогава би бил уважаван от българите.Познавам такива цигани.Но ако продължава да живее по старият цигански начин на живот,ако ще марсианец да се нарече,то пак ще има негативно отношение към него.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
АзКлавдия
Рейтинг: 948 НеутралноМного интересно интервю, благодаря, че го споделихте. Ето това ме накара да се замисля... а също и за кой ли път да си пожелая Католическата и Православната църква да бяха далеч, далеч по-активни: "... Поради това се увлича в крайните методи, в показност, нетипични облекла, пошли клипове, а и спекулира с общата неграмотност на своето паство. За тях всичко това е социално привлекателно, че вече не ги ругаят като "крадливи цигани" по улиците на Пазарджик, а се боят от тях и им казват "мюсюлманите". За жените това е голяма придобивка, че мъжете "не пият, не бият и носят парите си вкъщи", което не съм сигурна дали е точно така."
Доброто е заразноck
Рейтинг: 1419 НеутралноНали става дума за религия, защо се коментират политици? нещо гнило има в този анализ!
venelingeologia
Рейтинг: 1599 НеутралноПо проблемите, свързани с тази вяра (а те са многобройни) слушам/чета само двама: Антонина - за да се образовам, доколкото мога, и Алекс - за да се ядосам, на макс!
Златната акула
Рейтинг: 1876 Весело"Странно е, че г-н Костов с изявленията си подкрепи на практика позициите на един офицер от резерва на ДС, какъвто е г-н Генджев. Без значение за нас дали е бивш майор или подполковник, или пък полковник от службите на ДС, но г-н Генджев успешно оглавяваше мюфтийството в най-тежкия период за мюсюлманите в България (т.нар. възродителен процес с всичките му изстъпления и унижения), но освен това без прекъсване се опитва да пречи на нормалната дейност на Главното мюфтийство през целия период на прехода."
“You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.”― Abraham LincolnНе виждам нищо странно, г-жо Желязкова. Напротив, напълно последователен е др. Костов. ГРУ винаги са били братски (сестрински, или може би родителски) организации на родната ДС.
blaueaugen
Рейтинг: 506 НеутралноЗа каква диаспора говори тази? Българските турци са си наши, България е тяхната родина и Турция не би трябвало да се меси в делата им. Не могат да бъдат сравнявани с турските гастарбайтери в Германия.
Иначе съм твърдо ЗА всяка държава да си обучава свои имами. Западна Европа се усети за тази нужда, но вече е след дъжд качулка.
volarok
Рейтинг: 2870 НеутралноИнтервюираната правилно посочва, че помаците и циганите, като едни ренегати на вярата, са най-податливи към радикализация и към изстъпления спрямо неверниците. Така избиват комплексите си за малоценност и постоянните натяквания, че са менте мюсюлмани. Тази е причината помаците и ислямизираните цигани още от малки да бъдат възпитавани в ненавист към гяурите. Клането в Батак е извършено от помашки башибозук от околните села. Погромът над Ст. Загора през 1877 г. е извършен от албански башибозук и цигански чети от чирпанските села, подпомагани от редовен аскер /редовната войска дори тогава се е придържала към правилата за водене на война/. ID=829&Level=2
Впрочем, още Вазов е забелязал и описал това явление много добре: http://www.slovo.bg/showwork.php3?AuID=14&Work
pinkpearl
Рейтинг: 498 Неутрално[quote#6:"volarok"]Впрочем, още Вазов е забелязал и описал това явление много добре:[/quote]
Запознаването с тази вазова статия вдъхва силен оптимизъм. Оттогава насам родопските нашенци са постигнали огромен напредък в приобщаването си към останалите българи. Да кажем само, че всички деца там учат в български училища, доста е.
zxe00613919
Рейтинг: 521 ВеселоИмамите овладяха мюсюлманите и вече спокойно могат да се нарекат управляващи инкогнито. Сега остава само да си кажат цената за осигуряване на мир, макар че православните християни са много по-арогантни и безцеремонни и едва ли не са по-голяма заплаха в това отношение.
Явно лицата, които се превъзнасят по религии и тяхното "социално" значение, все по-често намират трибуна и призовават:
"ПОКЛОНЕТЕ СЕ ДЪЛБОКО ДО ЗЕМЯТА, В ТАЗИ ПОЗА ОСТАНЕТЕ И ЩЕ БЪДЕТЕ СВОБОДНИ И ДУХОВНО ИЗВИСЕНИ."
Българският народ (българи, турци и др.)- примитивен и зависим.
zxe00613919
Рейтинг: 521 ВеселоАз отказвам да приема лицето от снимката за ерудирано.
"Бройка" за д-р Ханибал Лектер.
volarok
Рейтинг: 2870 НеутралноДо коментар [#8] от "Hannibal Lecter":
На грешен път си. Нито християните, нито мюсюлманите в България са дотолкова заслепени и зависими от религията - атеизмът шества по тези земи. Това, че има напъни за радикализация на мюсюлманите, е занимание на службите и на наказателната политика на държавата. Тези хора разбират само от деблия край на тоягата.
Jessika
Рейтинг: 1451 НеутралноАнтонина Желязкова е отличен експерт по исляма, много интересно интервю. Ние, българите, по въпросите на българските мюсюлмани обикновено се водим от първо от страховете си, а непознаването на особеностите на българския ислям ни правят несигурни.
Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”Затова би било добре повече да се говори и пише по тази тема. За едни Желязкова е много права - ако не осигуряваме услвия за теологичното образование и развитие на техните духовници, те ще ходят в други страни да го получат и не се знае с какво ще бъдат натъпкани главите им там. Определено ми се вижда опасно например, да се образоват в Саудитска арабия.
pentuer
Рейтинг: 672 НеутралноДо коментар [#9] от "Hannibal Lecter":
Аз също, а бих прибавила , че ми мирише на пари под масата...
lustmord
Рейтинг: 322 Гневно"нашите политици и управляващи през изминалите 25 години: защо не се постараха да неутрализират поне частично влиянието от държавното финансиране от Дианета, като удовлетворят духовните и образователните потребности на нашите съграждани мюсюлмани със средства от българския бюджет?"
Аз казвам -айде нема нужда. България е светска държава и аз под никакъв предтекст не бих се съгласил моите данъци да отиват за изграждането на медресета и джамии.
Българските мюсюлмани в огромното си мнозинство са също светски хора, за които исляма е главно едно културно наследство с няколко празника и обичая през годината - колкото по-далеч стоят от "изворите" на тази мракобесна, ретроградна и агресивна псевдорелигия толкова по-добре и за тях и за страната ни.
Bullet
Рейтинг: 1503 НеутралноЕх хора по света , какви по-интересни конференции имат.
-disrupt/
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.https://www.rt.com/news/315221-femen-france-muslim
abdelhaqq
Рейтинг: 838 Неутралнохм, интересно политизирано интервю, което оставя някак неосъзнатото впечатление, че брани едни ченгета за сметка на други. както винаги прозира политическата адженда "да запазим нашите", за сметка на жертване на научни определения на ключовия понятия като "консервативен", "традиционен", "уахабит", "салафит", които някак осъзнато или не, застават по оста на ценностно ориентирани двойки понятия като "добър" ("наш", "консервативен", "традиционен", "ханефитски", "образован"
, противопоставени на "лош" ("външен", "уахабитски", "необразован", "неумерен", "чужд"
. да не говорим за явното симпатия към мустафа алиш - "храбър", "боец", "доброта", "мекота" - напълно недопустими за експертното говорене.
בני אתה אני היום ילדתיךдори не е нужда човек да е "експерт по исляма" (какъвто желязкова не), за да се запита до колко тези бързо подхвърлени понятия въобще подлежат на ясни определения или са по-скоро обслужващи "политическа" (по смисъла на полиси, не политикс) кауза.
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#11] от "Jessika":
בני אתה אני היום ילדתיךвъпросът е в две неща: дори и ако имамите са образовани тук, това дали ще минимизира риска от сигурността заради версията на исляма, която се проповядва тук (яжте свинско, пийте ракия, не пипайте "султана", в крайна сметка, не четете много много корана и хадисите), и второ, дали желанието за поставяне под централизиран контрол в дългосрочен план не води до загуба на легитимност - т.е. не превръща централните религиозни институции в казионни инструменти на прокарване на държавен контрол. естествено, ще поживеем, ще видим. но е наистина отвъд границата на експертността да се говори за някой мюфтия, че бил "мек", "добър", "благ", но и "храбър боец". в крайна сметка, не се предполага от това да бъде панегиричен жанра, а експертен коментар.
и да не забравяме, че същия този "благ, храбър боец", безочливо лъже на лекцията си за ИД в БАН, например. което не му пречи, естествено, нито на благостта, нито на храбростта.
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#13] от "lustmord":
בני אתה אני היום ילדתיךтози призив е още по-озадачаващ, защото и сега "мюсюлманското вероизповедание" получава субсидии по силата на закона за вероизповеданията. и тази субсидия е пропорционална. така че не виждам смисъла от държавна хранилка за имами домашно производство, за сметка на други вероизповедания.
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#10] от "volarok":
בני אתה אני היום ילדתיךда, въпросът е дали от това следва изводът, че "добрият (т.е. нерадикалният) е този, който не се вживява много много във вярата си". оттук и следващото - "радикалният" е този, който по смисъла на термина "радикален", се е върнат към "корена" на вярата си, и затова е такъв? защото, ако това е така, следва, че "наказателната политика на държавата" ще огрее всеки мюсюлманин, който излиза извън рамките на "добрия-атеистичен-невярващо-вярващ" ислям и се връща...към фундамента на корана и сунната. от което следва, че проблемът е в исляма като такъв, ерго всички напъни на държавата да регулират общността, би следвало да минава през нейната "деислямизация". което, естествено, не може да се каже публично.
lustmord
Рейтинг: 322 НеутралноДо коментар [#17] от "abdelhaqq":
Аз явно се бях размечтал повечко за една съвременна пост религиозна държава и просто като си представих, как някой ще вземе да откланя средства примерно от Центъра за космически изследвания за да може друг зубри Корана от сутрин до вечер просто кипнах.
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#19] от "lustmord":
בני אתה אני היום ילדתיךами. не виждам проблемът вероизповеданията да се самоиздържат. както става неправославните и немюсюлманските вероизповедания в българия. затова и идеята държават да налива пари свръх-субсидията си звучи като плащане на данък сигурност със съмнителни ефекти от това - в крайна сметка, дори здравият разум ни казва, че когато взимам пари отнякъде, ако дойдат и ми дадат и от другаде, няма да се откажа от парите от първото място.
lustmord
Рейтинг: 322 НеутралноДо коментар [#20] от "abdelhaqq":
[quote#20:"abdelhaqq"] затова и идеята държават да налива пари свръх-субсидията си звучи като плащане на данък сигурност със съмнителни ефекти[/quote]
С това съм абсолютно съгласен - държавата ни трябва да се държи като светска такава и да си решава проблемите (вкл. тези с исляма) стъпила върху закона. Държавата няма никаква работа да навлиза на тепиха на разни тесни теологични спорове подкрепяйки уж "по-умерения и по-правилен ислям"
abdelhaqq
Рейтинг: 838 Неутрално[quote#21:"lustmord"]Държавата няма никаква работа да навлиза на тепиха на разни тесни теологични спорове подкрепяйки уж "по-умерения и по-правилен ислям"[/quote]
בני אתה אני היום ילדתיךно реално това се получава. става шарли ебдо и бат бойко цъфва при мюфтията да се тункат по мутунките. бат бойко вдига кръвно - мюфтията тичка при него да го тунка по челото. въпросът е, че дори и с този косвен акт на признаване на определена версия на исляма като "по-легитимна" от друга, държавата наистина заема страна в религиозен "дебат", какъвто е този между историческия ханизифизъм, заварен по земите ни от времето на османската империя, и привнесения ханбализъм (как никой пък не каза на какво се опира уахабизмът, т.е. че "ханифизъм" е понятие от ранга на "ханбализъм", а не на "салафизъм" - лишено от съдържание, реално - или на "уахабизъм", ама нейсе). и така държавата косвено признава, че в рамките на исляма, дори не и извън него, има рисков потенциал, чрез което пък легитимира исляма, който не се възприема насериозно, т.е. този от българските земи, където хасан и иван заедно пият ракия в кръчмата и заедно не ходят на джамия или черква.
и накрая какво ще стане? нов център за "вероизповеданието" в малинова долина под благословията на бойко борисов. и маса лъжи по повод това, че "уахабизмът" не бил ислям, "радикалите" били "псевдомюсюлмани" и пр. неиздържани глупотевини. невежеството и мълчанието струват скъпо, в крайна сметка.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Тодор Пеев
Рейтинг: 294 НеутралноДа уточним само една малка подробност:
No Pain No GainМустафа Хаджи, или помакът Алиш от село Корова (сега Драгиново), е агент от ДС, псевдоним "Андрей". И той, както много други като него, е оплетен от зависимости и подчинения, нямащи нищо общо с вярата му.
TAU
Рейтинг: 450 НеутралноРешаването на проблема с образованието на мюсюлманските проповедници и теолози, със сградния фонд и признаването на техните дипломи, е пряко свързано с националната сигурност на България. Сметката е проста – ако получават образованието си у нас, българската държава може да контролира и следи процесите и при нужда (заплаха за националната сигурност, етническия мир, целостността на страната и пр.) да се намесва. Ако пък мюсюлманското образование у нас стане престижно, ще идват мюсюлмани и от други страни да се обучават у нас в тази умерена форма на исляма, която се изповядва и практикува тук – т.е. ще можем да упражняваме известно влияние и върху процесите в мюсюлманския свят извън границите на България.
И обратно, ако нашите мюсюлмани се обучават навън, българската държава не може да влияе и да упражнява никакъв контрол върху програми, съдържание, учебен процес. Увеличава се риска от разпространението на радикални течения и форми на исляма у нас. Очевидно ни трябват смислени и смели политици и една добре проведена медийна кампания, за да се успокоят страховете на българите и да се неутрализира риториката на крайните националисти в България.
Така или иначе ние сме мултиетническа нация и полирелигиозна общност и не можем да неглижираме нито един от нейните елементи, ако искаме да сме сплотени и единни. Ако го направим, на практика унищожаваме собствената си българска нация. Това трябва да го разберат и най-върлите български националисти.
oboroti
Рейтинг: 395 ГневноТая е отвсякъде ОСМАНИСТ!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Уточнител
Рейтинг: 663 НеутралноВъпрос към форумните мюсюлманофили:
истината е по-важна от честта на Великая РоссияСлед като Мустафа Хаджи е агент от ДС, с какво е по-добър от Недим Генджев. Последният зададе въпроси, които увиснаха в медийното пространство, а влестта си направи оглушки. Известнатаантибългарка Антонина в горното "интервю" също дума не обели (напр.: голяма част от ръководтвото на мюфтийството нямат регистрация в България)
hasanço
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#5] от "fatoumata":
ne mutlu türküm diyene.И аз се 4удя дали сме диаспора, проформа арменската,за които се използва основно термина.Има разлика.Склонен съм да приемам станови6тето на А.Желязкова.
Уточнител
Рейтинг: 663 НеутралноСпоред нас, поръчковото "интервю" по-горе, цели да легитимира една антибългарска теза и нейната носителка - антибългарката Антонина, а именно - откъсване на помаците от корпуса на българския народ, превръщането им в отделна "народност", както и поддръжка за създаване на турско-мюсюлманскси анклави в България. За тази цел, изглежда (по неоф данни), че нейната фондация получава средства от Турция и/или други ислямски страни/организации, както и че участва в проислямски проекти...
истината е по-важна от честта на Великая Россияhasanço
Рейтинг: 450 Неутрално[quote#25:"tokkay"]Мустафа Хаджи, или помакът Алиш от село Корова (сега Драгиново), е агент от ДС, псевдоним "Андрей".[/quote]
ne mutlu türküm diyene.Сега 4увам.Ако може пове4ко инфо??
blaueaugen
Рейтинг: 506 Неутрално[quote#30:"hasanço"]И аз се 4удя дали сме диаспора, проформа арменската,за които се използва основно термина.Има разлика.Склонен съм да приемам станови6тето на А.Желязкова. [/quote]
Всеки е свободен да се самоопределя както си иска, но по мои наблюдения българските мюсюлмани имат една родина, която много обичат, и това е България. Не всички имат връзки с Турция. Обидно ми е, че човек с претенции за учен ги нарича диаспора. Сънародници е по-точно.
hasanço
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#31] от "Уточнител":
Шевкет Чападжиев мисля 4е бе6е името на бизнесмена.Популярен измежду помаците в Турция.Турските помаци съ6то в голяма доза подкрепят подобно на4инание.Взимат за пример македонската нация.
ne mutlu türküm diyene.Гре6и6.Антонина не работи за създаване на пома6ки етнос.Тя е само не6то като посланик разследва6т те4енията в пома6кото об6ество.Тенденцията за създаване на пома6ки етнос е с идея и първи4ен извор от 4икаго
"Не сме българи,турци, гърци-помаци сме"
Тодор Пеев
Рейтинг: 294 НеутралноДо коментар [#32] от "hasanço":
No Pain No GainЗа какво искаш подробности? Ако е за агента, пусни една търсачка в Гугъл и ще получиш резултати.
hasanço
Рейтинг: 450 НеутралноМустафа али6 агент на дс
ne mutlu türküm diyene.hasanço
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#35] от "tokkay":
ne mutlu türküm diyene.Ми направих, но намерения материал не ме убеди.
" Интересното е, че вербуването му датира от 14 ноември 1989 г. Личното му и работно дела са унищожени през есента на 1992 г. с протокол."
Има миризма на нагласено "вербуване",той да не е в те4ение със става6тото в кабинети на ДС.
kykyyy
Рейтинг: 467 Неутрално[quote#7:"pinkpearl"]
Запознаването с тази вазова статия вдъхва силен оптимизъм. Оттогава насам родопските нашенци са постигнали огромен напредък в приобщаването си към останалите българи. Да кажем само, че всички деца там учат в български училища, доста е. [/quote]
Идва да покаже, че миловното отношение на младата българска държава е било крайно неефективен подход и едва социализмът с бруталното изкореняване на религиите и обявяването на една праволинейна историческа доктрина (надеждаваща във всичко турците и даже игнорирваща ролята на исляма) свършват работата.
areta
Рейтинг: 1282 НеутралноДо коментар [#15] от "abdelhaqq":
+++++++++++++++++++++++++++++++++
Тодор Пеев
Рейтинг: 294 НеутралноДо коментар [#37] от "hasanço":
No Pain No GainДа, този прост дърводелец е бил толкова важен през ноември 1989 година, че нарочно са го "нагласили" без нищо? И малко след вербуването става курвенски имам?
Дадох това за агента информативно, изобщо не ми дреме кое ченге е шеф на имамите на мюсюлманите и кое на поповете на християните. Който иска, го отчита и да прави изводи за себе си.
areta
Рейтинг: 1282 НеутралноМоже ли да напомня на почитаемият форум някои от предишните изявления на госпожа-"експертката"?
Неотдавна същата тази "експертка" се беше заела да лъска имиджа на Доган и да ни обяснява как електората отдавна недолюбвал Местан. Като добавка "експертката" най-сериозно предложи да сме създадели про-ислямистка партия с мотива, че в чужбина имало такива.
Напомням, че името на въпросната "експертка" се мъдреше под декларацията на "интелектуалците" срещу "расизма, антиимигрантското законодателство, дискриминацията на чужденеца"
Има ли нужда да продължавам? Дневник любезно са се погрижили с линкове отляво на статията да си припомним тезите на госпожата. Няма да изказвам мнението си за тази личност, защото то никак не е ласкаво, а не ми се иска да получа бан.
Най-неприятни са хората, прикриващи се зад фасадата на "експертността".
abdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#41] от "luda_krava":
בני אתה אני היום ילדתיךами аз следя интервютата на желязкова като един от членовете на "експертната общност" в българия. въпросът, който винаги се питам, е кога "експертът" - който по дефиниция трябвна да бъде отделен от политиките, освен ако не се възприема като "публичен интелектуалец с адженда" престава да бъде "експерт" - т.е. носител на особено, специфично, много тясно познание в област, която не е за всеки - и преминава в сферата на политическото говорене. а тук при желязкова много, много личи, че границата е премината. не мога да разбера обаче защо, каква е играта - дали от автентичен сантимент към личността на алиш, дали от истинска привързаност към "дисидентското ислямско лидерство от ранния преход", дали от лични предпочитания. защото не мога да си го обясня чисто "експертно". от което следва, може би, че след като не мога да разбера защо "експертите" си позволяват толкова откровено "политическо" говорене, не съм достатъчно "експертен"
БОНГО
Рейтинг: 2550 НеутралноТая жена защо не се замисли върху своите собствени думи за "сложната обстановка сред българските мюсюлмани, породена от идеологическия и властовия разрив между Гюлен и Ердоган".
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutemabdelhaqq
Рейтинг: 838 НеутралноДо коментар [#43] от "Kephy":
בני אתה אני היום ילדתיךда, чакаме ги тия интересни публични анализи за динамичната турска вътрешномюсюлманска-властова обстановка и отношения между гюлен и ердоган, и отраженията им върху българските мюсюлмани, каквито ще да има, кой на кого е човек и накъде се движи българската част от уммата, тая балканска баница кой ще я яде, и "чий коран ще се чете". ама язък, нямаше ги тия "големи и важни анализи".
Мизийски
Рейтинг: 450 Неутрално„Толерантност“ е медицински термин, взет от трансплантологията. Означава неспособност на организма да отличава чуждите и враждебни клетки от своите. Това състояние се постига чрез постепенно съсипване (чрез отровни лекарства) на имунната система на организма, и довеждането ѝ до апатия и безразличие. Пълната толерантност означава смърт.
Не участвувайте в безплодните дела на тъмнината; напротив, изобличавайте ги. Защото за онова, което нечестивците скришом вършат, срамно е и да се говори (Еф. 5:11-12).Sars Saraktos
Рейтинг: 498 ЛюбопитноЗа турските връзцки на управляващите тук. ost_2.html?ref=id
"Който търси истината, Бог вижда..."http://blogopisezhrabur.blogspot.bg/2016/02/blog-p
Белият Негър
Рейтинг: 756 НеутралноИндивида Костов е вреден.Индивида Костов винаги е бил вреден,Индивида Костов е гнида,Индивида костов разсипа СДС И България.Костов е вечното нищо на България.Един отпадък, без който не можем.Костов, мавъре нищожен.Целуваш ли се сутрин в огледалото,копеле?
Действителноста е грешка, породена от липстата на алкохол.Ърнест Хемингуеий.musashii
Рейтинг: 782 НеутралноЦиганите наистина търсят начин българите да не ги смятат за цигани,а за друг етнос.Затова при преброяванията излиза ,че има само 300 хиляди цигани,а в действителност са три пъти повече.Затова и масово възприемат идеите на крайният ислям-до вчера е бил мръсен мангал,а днес вече е член на една голяма общност и се ползва с някакво уважение в тази общност.Придобиват някакъв социален статус,но само в рамките на тази общност.Никой българин няма да започне да уважава повече някой циганин,ако си пусне дълга брада и жена му носи бурка.Виж ако се образова ,работи,плаща си данъците,не краде,не цапа,не говори шумно и поддържа хигиената си,то тогава би бил уважаван от българите.Познавам такива цигани.Но ако продължава да живее по старият цигански начин на живот,ако ще марсианец да се нарече,то пак ще има негативно отношение към него.