Иван Мудов, художник: Явно обичаме да се шегуваме с музеите

Иван Мудов, художник: Явно обичаме да се шегуваме с музеите

© Георги Кожухаров



Иван Мудов стана вероятно най-популярният български концептуален художник у нас, след като преди 10 г. "откри" несъществуващ Музей за съвременно изкуство на Подуенската гара в присъствието на политици, дипломати и журналисти. През 2012 г. той успешно повтори този трик, като стресна софиянци с информационна табела за строежа на нов "мутроМавзолей" на мястото на стария, а малцина се усъмниха, че общината не е способна на подобна дързост.


В работата си, която разчита на хумора и играта, Мудов често взима на абордаж функциите на институциите или използва собствените им правила, за да ги "хакне" - както когато регулира движението в Грац в костюма на български катаджия (Traffic Control, 2002) или вмъква контрабандно България на всички павилиони във Венецианското биенале чрез своето "Вино за откривания" (2007 г). Там той излага и своите "Фрагменти" - колекция с парчета от произведения на известни автори, крадени от световните музеи, в куфарче а ла Дюшан.


Въобще художникът обича да се шегува с положението ни на бедния източноевропейски роднина, който трудно си позволява гостуването на известни изложби, но може да се порадва на "невидими" такива като "Аудиогид" (Баня Старинна, 2006 г.) с помощта на едноименната музейна екстра. Авторът показва и много други произведения в самостоятелни и групови изложби из чужбина, които ще бъдат събрани в последния му проект "Сертификат за автентичност" - голям преглед на творчеството му, но под формата на бъдещ каталог, който публиката "редактира", като закупуваше отделни страници от експозиция в Института за съвременно изкуство в София. По всички тези теми го потърсихме за разговор.




Иван Мудов, художник: Явно обичаме да се шегуваме с музеите

© Георги Кожухаров


През 2015 г. се откриха много музеи - дългоочакваният "Квадрат 500", Музей за история на София, дори министърът на културата спомена, че иска да  направи институт за обучение на музейни специалисти. Какво мислите за новото музейно дело?


- Не съм бил в нито един от изброените музеи и не бих искал да се изказвам. "Квадрат 500" е на много хубаво място... Знам, че архитектът е добър, но не ми остана време да разгледам. По-голямата част от музея е старата Национална галерия за чуждестранно изкуство, която и преди изглеждаше добре. Надявам се скоро да направят изложба, която да ме накара ги посетя.


А за Музея за съвременно изкуство - негов филиал?  


Такъв музей, доколкото ми е известно, няма. САМСИ ("Софийски арсенал" - Музей за съвременно изкуство - бел.ред.) е просто сграда с табела. Музеят трябва да покрие съвсем други критерии, а това място е някаква шега. Явно хората обичат да се шегуват на тази тема.


Имате ли чувството, че ви копират?


- Да, САМСИ много прилича на акцията, която направих преди десет години, когато обявих гара "Подуене" за музей и поканих хора на откриването му.


Трудно ли е да се работи във вашия стил, когато самите институции често произвеждат неща, които не са за вярване? Имате ли чувството, че ви изземват метода на критика? 


Ако имам "стил", ми е по- лесно да работя в него. Абсурдите винаги са ми действали стимулиращо. В случая обаче не става дума за изземванe на метод, а за просто копиране. Ако държавата се беше сетила сама да направи такава акция, щях да погледна по друг начин на нещата...


"Фрагменти"-те, заснети през 2005 г.

© Цветелина Николаева

"Фрагменти"-те, заснети през 2005 г.


Как и кога си представяхте българския музей за съвременно изкуство, когато правехте МУСИЗ?


Представял съм си, разбира се, идеалния музей, но идеята на акцията бе да обърне внимание на липсата и от тази гледна точка беше успешна. Не съм очаквал, че в резултат ще възникне музей. Tой ще се появи, рано или късно, защото това е естествения ход на нещата. Въпросът е да е по-рано, защото ако стане след 20-30 години, ще станем за смях.


Но акцията МУСИЗ беше преди десет години, оттогава възгледите ми малко се промениха. Пак смятам, че трябва да има музей, но вече не съм толкова ентусиазиран.


Защо?


Музеят е етап, който ми се вижда далечен. Предпочитам да се занимавам с по-скромни неща. По-смислено беше да направя ъндърграунд пространство, което е съвсем малко, не изисква администране и големи бюджети. (Галерията One Night Stand в едно мазе на ул. "Христо Белчев" 25, която отваря само за "откривания" и представя изложби в рамките на една вечер - бел. ред.)


По този начин успявам да създам известна динамика в столичната сцена, без да трябва да ангажирам никого, да търся пари. Заобикалям всички досадни и неприятни подробности. Ако някой ме попита дали може да има изложба директно бива дисквалифициран. Държа аз да избирам художниците. Казвам всичко това, за да се възползвам от трибуната, която ми предоствяте и да кажа: "Не ме търсете, аз ще ви намеря!".


Сега по-скоро ми се ще да има места, които да сa по-динамични. Музеят все пак е консервативна институция, а това в нашите условия може да е пагубно за съвременното изкуство.


Иван Мудов, художник: Явно обичаме да се шегуваме с музеите

© Георги Кожухаров


Спомням си ваш цитат отпреди 5 години - че няма как да има "underground", ако няма нищо "on the ground". (Игра с английските термини за "под" и "на" земята, в смисъл на алтернативна и официална култура - бел. ред.)


- Проблемът е, че все още няма нищо, което да е стъпило сериозно на земята. Всичко изглежда направено набързо, за да се отбие номера. За десет години има лека промяна, има признаци на живот, но още сме далеч от истината. Накратко, още няма условия за "underground".


Каква е причината съвременното изкуство да не е толкова популярно в България?


В предлагането. Хората, които предлагат и въобще работят около този продукт, трябва да положат усилия да заинтересуват публиката. Не казвам, че трябва да стане като с театрите - да се оценяваме на база скъсани билети. Може би липсва критична маса произведения.


Но съвременното изкуство е точно толкова популярно и на други места в чужбина. Това не е турски сериал, за да се харесва на 80% от населението, то не е пасивна форма на забавление, изисква активност, любопитство и отвореност към различното и странното.


Възможно ли е художниците да не работят по теми, които занимават хората у нас, а на език, който е по-познат на чуждестранния зрител?


-  По-скоро би било обратното - ако работиш за глобална публика, е много по-лесно да стигнеш до българския зрител. Но не мисля, че трябва да се избира едното или другото. Няма нищо лошо да се работи по теми, които занимават хората у нас на език, който е разбираем за всички. Изкуството е език. Не всеки има потребност да говори или разбира този език и това е ок.


Работите ви са и критика и на добре развития художествен свят - МУСИЗ с показността на откриванията, крадените части от произведения - на идеята за уникалност на произведението, последният проект "Сертификат за автентичност". Такава загуба ли е тогава, че у нас няма музеи, колекционери, пазар?


- О, да, загуба е. Това, което се опитвам, е да го изкарам като плюс. Много от работите ми са направени на гърба на тази липса. По-добре е тя да се използва по някакъв начин, а не да се отдавам на самосъжаление.


Може ли обаче липсата да се изчерпи, тоест - уморява ли ви, че промяна няма?


Аз не съм правил чак толкова много работи на тази тема, но в България работата с музея имаше най-голям ефект и смисъл. Хубавото е, че света на изкуството е разнообразен, винаги можеш да обърнеш страницата и да започнеш нещо ново.


Как ви се струва посоката, в която сме се запътили като общество - от протестите през 2013 г. насам?


Плюсът на изминалата година е, че беше по-приятна от 2014 г., надявам се на същото и за следващата. Но вероятно няма да е такава. Трудно ми е да се доверя на политиците, дори на тези, които звучат логично и изглеждат симпатични.


Виждате ли някакъв тип съпротива срещу това, включително артистична?


Не знам. Много е неприятно да те карат да избираш "по-малкото зло" вече толкова години. Но за изкуство не ме вдъхновяват, моите неща са от друг тип. Не ме и демотивират. Разбира се, обстановката, в която живеем, със сигурност се е просмукала в начина ми на мислене, в ДНК-то на работите, които правя.


Приключвате ли нещо символично с прегледа на работата си в "Сертификат за автентичност"? 


Не. (Смее се.)  


От време на време е хубаво да се прави каталог - добре е за бизнеса. Помага ти да стигнеш до нови места. Процесът по създаване на книга е доста приятен, до скоро не предполагах, че има място за мен в тази сфера  - и най-вероятно няма. Може би за това пригодих логиката на издаване по моите стандарти и начин на работа.


Имаше ли страници от каталога, които не се изкупиха, но бихте искали да са в него?


- Не се продадоха 15 страници. Каталогът ще е около 270 страници, вече дори не се опитвам да ги продам. Предпочитам да отпаднат. Концепцията е публиката да направи подбора. Оказа се, че не е трудно да продам каталога страница по страница. Отне ми една година, такъв беше и първоначалният ми план.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 904 Неутрално

    Животът е интересно нещо... Изкуството не е за бездни хора-нито го провят бедни хора,нито го купуват бедни хора. Ето и този господин по-горе е класически пример.
    Може би има хора, които са чували името на Раймонда Мудова, това е майка му. По-известна с това, че имаше галерия доста години в Шератон... И продаваше ли продаваше картини, на някакви невъобразими цени.. Тогава, когато банките в България купуваха и правеха колекции. Лошото страна, когато тези банки взеха, че фалираха...
    Баща му е Атанас Мудов. Строителен предприемач, собственик на расови коне...
    И господинът по-горе седи и в някаква такава, недоволна позиция, опалква се от живота ли и от и аз не зная от какво...

    Ами, чудно ли е, че този човек е толкова излаган, след като доста от влиятелните хора, които днес курират изложби, са правили стажовете и първите си стъпки в света на изкуството при майка му, например, Яра Бубнова, Мария Василева, Диана Попова...
    Лошото е, че дори и да си един от най-известните/ популярни концептуални художници в България, това не значи почти нищо, извън границите на тази страна...
    Дори и това, че без конкурс бе избран (!!!!!) да представя България на бианалето във Венеция през 2007, явно не е достатъчно за господина Мудов, за да се почувства удовлетворен. Дори образованието, което не всеки може да получи,нито контактите, нито това, че има доста добър бюджет и може да си прави каквто си иска проекти, без да се притеснява от финансовата част от нещото, не могат да купят някакво място в големият свят на изкуството...
    Е, статия в Дневник е възможно, може би дори и в Лайт

  2. 2 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4213 Неутрално

    До коментар [#1] от "Додо":

    Да, съвсем друго е когато се знаят и свързват факторите и фактите за да се изгради едно мнение, особено едно критично такова. Много интересна информация, благодаря.може би ще е добре ако наистина има една статия за концептуално новите артисти и имена за които пишеш.

  3. 3 Профил на loremipsum
    loremipsum
    Рейтинг: 367 Неутрално

    С връзките и милионите на семейството си Мудов можеше да направи ужасно много за българското съвременно изкуство -- например истински музей, вместо шегичка. Само с парите за адвокати похарчени срещу европейските галерии, от които краде парчета експонати за концептуалното си произведение, стигаха няколко даровити български студенти да се изучат в световни арт училища. Та ако нещо не му харесва в местната културна среда да се сърди на себе си; за разлика от повечето артисти той имаше реалния шанс да внесе промяна.

  4. 4 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 904 Неутрално

    До коментар [#2] от "daskal1":
    До коментар [#3] от "loremipsum":

    Например, още нещо интерсно за Мудов и за бианалето във Венеция. Чудно ми е, ако частна българска институция притежаваше павилион във Венеция, какво щеше да се случи. Предполагам, Мудов и още едни двама щяха да са всяко бианале там.
    Как е ситуацията с американският павилион- претежава се от Гугенхайм, но това не значи, че Гугенхайм определя какво да има в този павилион. За всяко бианале the department of state обявява кол и след това, national endowment for the arts прави подбора. В Англия British Council се занимава с това, но те канят пул от екперти, в Германия това е Гьоте институ, но всичко е прозрачно и има идея зад това, не просто да уредим синчето на мама и тате, щото те едно време много ни помогнаха при старта на кариерата ни...
    Как се правят нещата в България и как се вдига много шум за НИЩО- много просто е. Последната му изложба е къде, ами в Института за съвременно изкуство в София. Гръмко има за тази организация, но това е друг въпрос. Да видим кои са някои от членовете на този институт-
    Яра Бубнова- по-горе писах за нея. Проходила е в света на изкуството с безплатни стажове в галерията на Раймонда Мудова
    Иван Мудов- да, същият горе. Друго си е да излагаш в своята си галерия...
    Калин Серапионов- първите му изложби/изяви са в галерията на
    Раймонда Мудова
    Недко Солаков- същата работа като Калин Серапионов
    И още и още и още.
    http://ica-sofia.org/bg/ica-sofia/members

    Ето как се правят нещото в България. А в чужбина не са длъжни да знаят какво седи зад всичко това. Те виждат резюмето му, виждата изложбите му, и откъде да знаят, че първите му изложби са в галерията на майка му...

    После и с този престой в Лион, където ходи и краде из галерии каквото може да се открадне и после го излага в свои изложби и си мисли, че с това ще стане много извесетн и скандален, но не се случва точно така. И започват едни дела, едно разноски, но какво са тези разноски, кагото е за детето-чудо...

    Предполагам, че за мнозина от групата на Мудов, не е много приятно да се пишат тези неща , и много по-приятно щеше да е, да се пише, колко е велик този концептуалист.
    Тъжна българска картинка. По-тъжна е дори от въпросите, които са задавали на Борисов в Лондон...


  5. 5 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    ''Имате ли чувството, че ви копират?
    - Да''

    Хе, хе, Мудов обвинява в плагиатство местната конкуренция! Когато само бегъл поглед върху неговото ''творчество'' безмилостно показва кои са първоизточниците на ''концептуалните'' му ''идеи''. Дори и името на ''последния му проект'' "Сертификат за автентичност" е взаимствано от ''Certified copy'' на Киаростами.
    Не ми бяха известни подробностите от биографията на Мудов и роднинските му връзки, но за разлика от някои от коментиралите по-горе, смятам, че всички тези привилегии, получени по рождение, не са в състояние да му създадат талант и да го направят автоматически голям творец. Те единствено биха му помогнали в меценатство или в някаква друга роля в света на изкуството, но за съжаление неговата суетност и самозалъгване в превъплъщението на ''артист'' са взели превес. И така съвременното българско изкуство нищо не печели.

  6. 6 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    До коментар [#4] от "Додо":

    А въпросът за другите играчи в полето на ''съвременното българско изкуство'' е тема болезнена и тъжна.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  8. 8 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Весело

    До коментар [#1] от "Додо":

    Додо,

    Ти убишаш всичко детско в читателите на " Дневник ".

    Тъкмо да си помислят " - Ето нещо ново, " концептуално" , модерно; самостойно създадено и изкарано, " и ти с кофата и студения душ.

    И аз не ги знаех тези неща..

    Грях има момчето - към себе си.
    Защото е грях, ако имаш време и пари, да не направиш нещо.

    А, вярно - трябвало и талант...

    Направи ли ти впечатление, как в иначе напоителната статия, няма негови неща ?

  9. 9 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Не сработи статията и бързо, бързо изчезнА.

    По-добре отколкото да стои като оня резил с

    " Пи Ар " агентката

    Дали Сирак Скитник е мислел такива " подходи" като е правил илюстрациите на Теодор Траянов.

  10. 10 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 770 Весело

    Художник без картини. Интересно явление... Излизат ми много, ама много снимки на сурата му. Явно е произведение на изкуството.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  11. 11 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1821 Неутрално

    До коментар [#10] от "moriarti":

    +++++++++++++
    Бетонен коментар!
    Кажете няколко думи и за авторката, че има опасност да ме баннат!

    I Want To Believe
  12. 12 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Любопитно

    До коментар [#5] от "princess_x":

    Вие защо не казвате, че това било цяла сага в Дневник - аз сега видях, че има поне пет статии за момчето. Виден концептуалист.

    Чудя се дали може да си нарисува лявата ръка ?

  13. 13 Профил на Gati Gati
    Gati Gati
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Дясна ръка, среден пръст"

  14. 14 Профил на optimu_s
    optimu_s
    Рейтинг: 476 Неутрално

    До коментар [#1] от "Додо":

    М, да..., малка-не, дребна държава, където и художниците дори са обвързани от сфери на взаимно влияние и зависимости. Задължения, задължения.... Толкова минуси, а няма и един защитен коментар от неговия антураж!

  15. 15 Профил на therage_thefury
    therage_thefury
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Хайдеее, мизерниците и плювачите на всичко родно пак наизлязоха... А бе не ви ли е срам, само чакате някой да започне да прави нещо, и змиите наизлизат. Целта ви е да затриете културната рубрика на Дневник, така щото никой артист да не пожелае да пишат за него, заради гнусните коментари и мизерни читатели, нали?

  16. 16 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 624 Весело

    До коментар [#15] от "therage_thefury":
    Опсаааа, човече, ако чакаш от Дневник да научиш какво става в културният живот в/ за съжаление САМО/ София...
    Няма начин приятелю.
    Тук са или три дена СЛЕД събитието, или се представят само "хора на наши хора".
    Нивото на журналистика, стил на изказ, богат, динамичен език при писане на статиите, изобщо ...сериозно западна Дневник през последната година- две.
    Сякаш достигнаха максимума на своите възможности и обхванати от апатията на единствеността и уникалността си като едва ли не последно убежище на що-годе интелигентните и отворени към света читатели, се носят тихо и мързеливо по спокойните води на рутината.... Знаят, че нито водопад следва, нито вливане в нещо голямо, за какво да се напъват. Посредственост, майка, посредственост... Отличителната черта на българската марка/тренд
    А ти очакваш за култура да пишат

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  17. 17 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 904 Неутрално

    До коментар [#15] от "therage_thefury":

    Хайде аз пък да попитам, защо трябва да заблуждаваме хилядите читатели на Дневник!!!!!
    Вие, господине или госпожо, така ли възпитавате децета си, или така сте възпитан?! Да обяснявате колко сте велик, просто защото сте син на майка си и на баща си? Или да ви избират без конкурс, да представяте България във Венеция, на бианалето?! И защо така, ами, просто, ..защото сте син на Раймонда Мудова!!!
    Е, ако мислете, че това е нормално, аз не мисля, че е така!!! А всички други художници, артисти, те с какво са по-лоши!!!
    Приветствама всички, които правят НЕЩО или НЕЩА!!!
    Но, ако рубриката на Дневник за култура ще се пълни с такива като този по-горе, аз лично ще продължавам да полагам усилия, за да информирам читателите, че тази монета, лъскавата, която Дневник се опитва да ни пробута, има и друго лице. И по-добре без такава рубрика! Не мисля, че някой ще загуби. Най-много ще загубят тези като Мудов. че няма да има на кого да разпарвят врели некипели!
    Дали Ще е Мудов, или Желев, или Господинов, или Хапсали, или Филипова, Цоцоркова или други подобни, с удоволствие ще разказвам за неща, които мнозиноството от четящите тук нямат никаква, ама никаква представа и си мислят, че това, което им се пробувта тук е нещо велико. А често, то е просто претенция, изпразнена от съдържание.




  18. 18 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 904 Неутрално

    До коментар [#6] от "princess_x":

    Много, много тъжна! А Дневник не спомяга ситуацията да стане по-ведра. По-скоро засилва ситуацията в дерето.

    А сайта иначе го взеха за мезе. Аз очаквам вече по 500 минуса да имам на коментарите си

  19. 19 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 904 Неутрално

    До коментар [#8] от "Head of Medusa":


    Трябва да се громят глупостите на псевдо интелектуалниЯТ елит. Когато човек си повярва, ето ти резултатите. Всъщност, нормална ситуация с емоционално слаби (но достатъчно състоятелни) хора- обграждаш се от мажоретки и клакьори и след много кратко време започваш да живееш в един много, много измислен свят. Лошото е, когато и журналистите започнат да ти вярват...

  20. 20 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#19] от "Додо":

    Трябва да се казват нещата високо и ясно.

  21. 21 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 298 Неутрално

    До коментар [#10] от "moriarti":
    Дори и това е копирано от концепциите на Дешан(фр художник от началото на ХХв) който заявява, че е достатъчно да се декларираш и заемеш позата или вида на артист(художник) и публиката трябва да ръкопляска и дава пари(приблизително и бегло описание на тази концепция). А иначе, ноо важно - момчето прави квот може и за квото има кураж. Да си артист не е лесно, иска се не само талан а и душа и дупе да го реализираш, където и да си, освен ако не си наистина на мама детето, което и виждаме в случая. И т.н. ...

  22. 22 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    [quote#15:"therage_thefury"]Хайдеее, мизерниците и плювачите на всичко родно пак наизлязоха... А бе не ви ли е срам, само чакате някой да започне да прави нещо, и змиите наизлизат. [/quote]

    Първо ти ни обясни кое е ''родното'' ''нещо'', което е ''направил'' Мудов.
    След това ще продължиме спора за ''змиите'' и ''плювачите''.

  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    [quote#12:"Head of Medusa"]Вие защо не казвате, че това било цяла сага в Дневник [/quote]

    Ами, изгубихме и' края.
    От време на време Дневник ни занимава с последни напъни на Мудов; ние пишем някои неща за произхода на ''работата'' му; незапознатите ни обвиняват в ''хейтърство'' и си остават непосветени, а просветените си имат други източници за информация и обогатяване.

  24. 24 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Любопитно

    До коментар [#23] от "princess_x":

    Благодаря за отговора.

    На мен, обаче, като "неконцептуален артист", продължава да ми убягва логиката.
    И математиката.

    Само тази статия е прочетена от повече от 3700 човека.

    Каква е логиката за такива да лелеят да излизат "статии" за тях, кои разкриват, меко казано, "нелицеприятни" неща от които всеки нормален човек би потънал вдън земя.

    Защо "Дневник" го прави мисля, че е ясно.

  25. 25 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    [quote#24:"Head of Medusa"]Каква е логиката за такива да лелеят да излизат "статии" за тях, кои разкриват, меко казано, "нелицеприятни" неща от които всеки нормален човек би потънал вдън земя. [/quote]

    Логиката е проста - такива като него нямат ''лице'', че да се притесняват от потъването му в земята. Даже това е едно от най-важните изисквания и може би единственият ''талант'' на новите ''художници'', защото с друго не биха могли да привлекат ничие внимание. Те разчитат на шока, скандала и всичко, което може да им произведе реклама.

  26. 26 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Весело

    До коментар [#25] от "princess_x":

    Разбрах.

    Това е като разликата между главите на Bronzi di Riace и Гьон сурат.

    Всъщност в направен Гьон сурат би имало нещо много концептуално, родно.

  27. 27 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1576 Весело

    [quote#26:"Head of Medusa"]Всъщност в направен Гьон сурат би имало нещо много концептуално, родно.[/quote]

    Не им давай безплатни идеи!

  28. 28 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 279 Весело

    До коментар [#27] от "princess_x":

    То и да краднеш идея, като нямаш техника на работа пак ще излезе едно...концептуално.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK