Доц. Павел Павлов: С църковна дипломация християнският свят търси консолидация

доц. Павел Павлов, Богословски факултет

© Анелия Николова

доц. Павел Павлов, Богословски факултет



Доц. Павел Павлов е преподавател по История на Църквата в Богословския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Член е на образователната комисия към Св. Синод на БПЦ и на редколегията на сп. "Богословска мисъл". Автор на множество научни публикации, сред предпочитаните от него теми са тайната на богопознанието, манастирите и православната традиция на Балканите, епископът и властта, история и есхатология.


Доц. Павлов, предстоящи събития с участието на лидери в християнския свят получават определения "исторически" и "безпрецедентни". Такава е например утрешната среща между римския папа и московския патриарх. Търсим вашата гледна точка на историк – имат ли основание тези суперлативни оценки в медиите?


- Самата новина е много интересна. Наистина това е първата среща на московски патриарх с римския епископ, или папата на Стария Рим. В този смисъл това е наистина историческа среща. Иначе папата се среща непрекъснато с други патриарси. Например с Вселенския патриарх, независимо дали в Рим или в Константинопол, с предстоятели на други църкви също. Когато беше в България преди години, Йоан Павел Втори също се срещна с българския патриарх Максим. В този смисъл историческото е в първата среща на московски патриарх с папата предвид напрегнатите отношения през 90-те години заради прозелитизма на римокатолиците в рамките на диоцеза на Московската патриаршия. Но въпреки своята историчност сегашната среща не е чак такава изненада с оглед на предстоящия всеправославен събор.




Явно е, че преди събора предстоятели на поместни църкви, които имат по-големи възможности и амбиции в рамките на православния диалог, ще проявяват по-голяма църковнодипломатическа активност. Посещението на московския патриарх в Латинска Америка очевидно е съгласувано с посещението на римския папа там. И така се получава една безпрецедентна среща на летището в Хавана. От една страна, Хавана беше най-западната част от съветското влияние и пространство преди време, от друга страна, Куба и Хавана са доста силно свързани религиозно с римокатолическата традиция. Така че защо не...


Познавайки активността на външния отдел на Московската патриаршия, където най-вероятно тази среща е била подготвяна и съгласувана, не съм изненадан от бързата реакция, когато се открие такава възможност. Излязоха доста спекулации за някакъв документ за единство, но това не може да се реши само с подписването на един документ.


Папа Франциск и патриарх Кирил няма да имат обща молитва, бихте ли обяснили защо?


- Според официалните изявления на Московската патриаршия няма да има общо богослужение, няма да има никакво евхаристийно общение и същевременно няма да има дори лична молитва на двамата едновременно. Това е много важно за една част от православните християни в Русия, които са доста критични по отношение на римокатолицизма, на папството и т.н. Това е исторически въпрос от векове, не от вчера. Така че не става въпрос за някаква лична неприязън, а за липса на общение между православните и римокатолиците от столетия.


В такъв случай уместно ли е да се коментира, че тази среща е едва ли не стъпка към вдигане на Великата схизма, разделила православните и римокатолиците през 11-и век?


- Може да се приеме и така. Заради това, че е прецедент и досега исторически не е съществувала възможност за среща между Рим и един от най-влиятелните православни центрове. Ако говорим, че папата е Старият Рим, Новият Рим е Константинопол с първопредстоятеля сред православните в лицето на Цариградския патриарх, а Москва обикновено се нарича Трети Рим и е най-влиятелният православен център с най-голямата в днешно време поместна православна църква. Така че при всички положения това е стъпка към сближаване.


Но единството не е въпрос на решение на един човек, двама или пък на някаква добра воля на по-голяма група. То е нещо, което трябва да се гради дълго, трудно може да се постигне и не е въпрос само на споразумение.


Както казва един от големите богослови на 20-и век във връзка със срещата на папата и цариградския патриарх през 1964 година в Йерусалим - първата среща след толкова години: може да се дават сигнали, че има повеи, които биха разсеяли този продължителен мрак на великата схизма, но денят е още много далеч.


Според мен измерението на тази среща е по-скоро църковнодипломатическо, може би и геополитическо. Поне в официалната си част е стремеж да се покаже на фона на напреженията в съвременния свят едно по-голямо единство сред християните. Така звучи заявената позиция от Московската патриаршия, че става въпрос за подкрепа и защита на християните, които са преследвани в различни части на света, като се визират Близкият изток, Африка и т.н. 


Тази тема присъстваше и на срещата между Вартоломей и Франциск в Цариград през 2014. Но положението на преследваните не се промени?


- Доколкото знам, клирици от Антиохийската патриаршия в Ливан и Сирия имат доста добро сътрудничество с католици и унияти, когато става въпрос за защита на големи групи от християнското население. Една такава среща е сигнал ако не за друго, поне за това, че два мощни християнски центъра като Рим и Москва обръщат много сериозно внимание с нарочна среща в Атлантическия океан, за да може да се подобри поне с малко положението на християните в споменатите територии.


По моему това акцентиране на Близкия изток малко изважда нещата извън контекст, защото християните са гонени навсякъде по света, и то винаги. Така че има проблеми със защитата на християните във всички точки на света. Това е прекалено фокусиране. Знаем, че във войната в Сирия са замесени доста страни и вероятно се цели някакъв друг - и политически - ефект.


Можем ли да търсим сравнения в историята за сегашното противостоене християнство – ислям, което ескалира в Европа и заради проблемите с бежанците? Винаги ли са били във война или е имало и периоди на относителен мир между тези две религии?


- Още от самото възникване на исляма в източната периферия на християнския свят има доста силни напрежения. Не бих казал, че това е една перманентна война. Има периоди, в които са намирали модус вивенди, някакъв начин на съсъществуване. Не е общение или съжителство в една къща, но е съсъществуване на някаква законова основа – както е било, да речем, в рамките на Османската империя в определени периоди. Много зависи от ситуацията в конкретната историческа епоха. Например във времето на кръстоносните походи, когато са най-драматичните противопоставяния на западното християнство с ислямския свят и с освобождаването на Светите земи, когато е епохата на най-голямото напрежение.


А какво е мястото на съвременния "халифат", който заличава християнски паметници и предизвиква непрекъснато Запада?


- Не знам дали можем да го наречем халифат. По-скоро го приемам като противопоставяне на политическа и идеологическа основа, отколкото на чисто религиозна. Не виждам чисто ислямско измерение като религия в това противопоставяне. Има политически, дори икономически интереси, но още не е ясно за какво точно става дума, защото е плетеница от най-различни тълкувания и интереси.


Религиозното е много по-назад. Не може да го наричаме противопоставяне между две от най-влиятелните религии в света. Днес се търси консолидация на християнския свят около някаква обща идея и някаква обща политика. Дори самата среща в Хавана трябва да разглеждаме в този контекст. Но по-интересно за мен е това, че тя се прави в месеците преди всеправославния събор.


За предстоящото събиране на патриарсите в Крит през юни също казват – историческо. От векове не е имало събори... Така ли е?


- Не е коректно да се казва, че не е имало събори. Напротив, събори на междуправославно ниво е имало. Дори имаше един в София преди повече от 15 години, не "Велик и Свят", но сам по-себе си всеправославен събор.


Заради разкола в БПЦ?


- Разбира се. Това беше всеправославен събор. Така че не трябва да говорим за някакъв прецедент. Тежестта на задаващия се събор идва заради дългата подготовка, още от 1961 година. Направени са десетки, да не кажа стотици междуправославни срещи в процеса на подготовката, разгледани са най-различни теми, натрупана е огромна документация.


Какви основни въпроси ще разреши съборът?


- Темите в началото са били много, сведени са до десет, от тези десет три отпадат (автокефалия, диптиси и календар) поради липса на консенсус, така че ще се разгледат останалите теми: за автономията, за диаспората, за мисията на православната Църква в съвременния свят, за поста, за отношението на православната Църква към останалия християнски и нехристиянския свят, за брака.


Еднополови бракове?


- Не говорим за това. Православната Църква никога не е поставяла въпроса така. Бракът е тайнство на увенчаната любов между мъж и жена и въобще не става въпрос тук за съвременните проблеми на секуларното съжителство. Обсъждат се преди всичко възможностите и препятствията за сключването на църковен брак, за различните видове родства като препятствие за тайнството брак. Различните поместни църкви имат различно третиране на каноничните разпоредби по тази тема.


Ще се нареди ли този Велик събор до историческите вселенски събори от раннохристиянската епоха?


- Не смятам, защото не може да бъде сравняван с вселенските събори. На него няма да се обсъждат догматически или канонически теми. Идеята е да се събере след толкова векове един голям събор, който да има своята представителност. Затова бяха изработени правила – да има по 24-ма епископи от всяка църква. Ще участват само канонично признатите и в общение 14 поместни православни църкви, без такива, които са в схизма или имат проблеми с разколи - като църквата в Украйна или църквата в Македония, които са в схизма.


Съборът е преди всичко израз на добрата воля за единство, именно на празника на Църквата, на Светата Петдесетница, да се съберат толкова епископи на Църквата (над 300) от различни географски райони на православния свят, които да служат св. Литургия заедно. А след богослужението да обсъдят и приемат решения на въпросите, по които вече е постигнат консенсус.


Очаквам едно богослужебно, литургично тържество. Жалко, че е в периферията, на о. Крит. Не виждам там толкова голям храм, който да покаже тържеството на Православието, както е ставало през Средновековието. Представях си този събор в центъра на православния свят. Но в последната година заради влошаването на отношенията между Русия и Турция планът за Цариград се промени. Имаше идеи да бъде другаде на Балканите, в Солун или на Света гора. Но така или иначе Крит е част от широкия диоцез на Цариградския патриарх, а той по принцип се счита за домакин.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Обърнете се към униатската църква-тя 300 години е мост между православието и католиците.Признава върховенството на папата и служи по православен обред.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Неутрално

    Дано всичко мине добре!
    Без ислямски,протестантски и сектантски изстъпления !

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    По-бързо с "консолидацията", че много милиони мюсюлмани вече се инфилтрираха между нас и бързо се консолидираха. А християните в ислямските държави са на изчезване...

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Неутрално

    До коментар [#1] от "dolna4erti4ka":

    Цар Калоян е имал много правилно виждане за разделението между римската и гръцката църква, която нищо добро не ни е донесла.

    karabastun1@abv.bg
  5. 5 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Църковната дипломация звучи истински и автентично, но лобита, корпорации и банкстъри вярват ли в нея реално, а не лицемерно...? Все пак, някакъв опит за обединение...

  6. 6 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#2] от "karabastun":

    Протестантите са по близко до Христос и истинското християнство отколкото православни и католици.....

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  7. 7 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 602 Весело

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Всъщност по правилно е да го наричаме крал Калоян

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  8. 8 Профил на Goblin
    Goblin
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#6] от "angevins":

    Заради подобни въпроси от типа "кой е по-близо до Христос" континентът ни е залят от ислям. Ако православни, католици и протестантските деноминации не работят заедно, християнството ще се изучава наред с религиите на древните египтяни и маи - като любопитен факт от историята на човека.
    Даже не, поправям се - изобщо няма да се изучава, тъй като Европа ще е погълната от ислям, джамии и бурки, а знаем, че те ненавиждат християнството.

  9. 9 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3269 Неутрално

    Оооох , религия ли е, не ми я хвали! Къде е науката в тази история. Докога ще я викаме и чакаме?

  10. 10 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#8] от "Alkizeer":

    Всъщност съм съгласен но не от канонича религиозност а от практичност... Западна Европа в момента прави същата грешка която допуска Византия преди 8 века.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  11. 11 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Весело

    До коментар [#7] от "angevins":

    Все едно - въпросът е чиста филология - и все е Цезар-/цар/-Кайзер/за какъвто е коронован Шарл -Карл Ввелики- крал,а на мен лично на български крал,че и с малка буква ми звучи зле...

    karabastun1@abv.bg
  12. 12 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Любопитно

    До коментар [#6] от "angevins":

    Е хубаво, по-близко .../един от прадядовците ми даже е бил протестантски пастор /-за какво пък имам минуси на пожеланието си да няма изстъпления ???

    karabastun1@abv.bg
  13. 13 Профил на ggogggo
    ggogggo
    Рейтинг: 418 Неутрално

    ето малко предистория:
    Почему РПЦ так долго уклонялась от папских объятий и почему к ним всю свою церковную жизнь стремился Кирилл
    http://www.novayagazeta.ru/society/71779.html

  14. 14 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#11] от "karabastun":

    Ми не .... И не Титулуването на българските владетели е сложен казус и поражда парадокси в европейската владетелска йерархия. Обяснявам:

    Инокентий III коронясва индиректно чрез своя кардинал легат Калоян за : Rex Bulgarorum et Blachorum демек крал (?) на България и Влахия.
    Калоян обаче твърди че има право на титлата цар. Която била дадена на Петър Първи от Византия 927 год. Всъщност Петър получава титлата басилеус т.ест василевс. Тази титла била гръцка и я ползвали още елинистическите гръцки владетели. Колкото до цар тя идва от цезар и явно в България е на ползване откакто хан Тервел е обявен за кесар от Юстиниан Втори. Титлата крал е латинската rex, която в славянските езици е навлязла крал от Карл Велики. Обаче това е грешно защото Карл Велики е коронясан за император. По този повод Инокентий разчита намека на Калоян и съобщава на нашия че в християнския свят може да има само 2 императора - гръцкия и германския наричащи се протоколно римски императори. Дори френския крал не е претендирал за императорска корона.

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  15. 15 Профил на angevins
    angevins
    Рейтинг: 602 Неутрално

    До коментар [#12] от "karabastun":

    Аз говоря от сърце не ме интересуват измислени догми ...

    ...ЕвОлЮцИЯ а Не РеВоЛюЦиЯ...
  16. 16 Профил на tanton
    tanton
    Рейтинг: 245 Неутрално

    [quote#6:"angevins"]Протестантите са по близко до Христос и истинското християнство отколкото православни и католици.....[/quote]

    Всъщност е точно обратното.

    Най-близо до самото Учение на Христос е православието. След това католицизма. След това протестантските рояци... (Да, там са рояци - разклонения и деноминации, и разклонения на разклоненията, които между тях си не могат да се разберат, а искат мирянина да придърпат. Не става. )

    И не говоря за социалната страна. А за вътрешната. Отворете трудовете на византийските философи и мистици (особено в първите векове след Христа) и ще видите разликите. Огромни са. Не случайно някои от светците казват, че православието дори не може да бъде преподавано. Дори преподавано. Отделен е въпросът за външната му страна и за състоянието сега.

    Православието е същината на християнството, католицизмът е добре изградена институция (там освен с катедрали и церемонии с друго не могат да ви респектират). А протестантството е религия на малкия ум и припадащата емоция.


  17. 17 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3269 Неутрално

    [quote#6:"angevins"]Протестантите са по близко до Христос и истинското християнство отколкото православни и католици.....[/quote]

    Всеки се натиска да е по-близо до Христос. Пък на него едва ли му пука. Ако го има де? А сунити и шиити що се трепят помежду си? Те религиите се превърнаха в школи по бойни изкуства.

  18. 18 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Интересно интервю
    Само, дето през 60- те години на 20 век е вдигната анатемата между православни и католици, Това не стана много ясно

  19. 19 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1317 Неутрално

    До коментар [#1] от "dolna4erti4ka":

    Айде моля ти се да минем без "върховенството" на папата.
    Особенно на сегашния, с идеята за много пътища към Бога и той папата, а не Христос, като глава на Църквата. Пътя към Бога е само един - Христос. Когато си оправят еретичните догми, заради които са изгорили сума ти народ, да заповядат на разговор.

  20. 20 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1317 Неутрално

    [quote#11:"karabastun"]Все едно - въпросът е чиста филология - и все е Цезар-/цар/-Кайзер/за какъвто е коронован Шарл -Карл Ввелики- крал,а на мен лично на български крал,че и с малка буква ми звучи зле... [/quote]

    Да титлата Цар идва от името на Цезар, от там във Византия Кесар и от там на славянски Цар.
    Но не в името е проблема, а основните доктрини на Римокатолическата и Православната институции.
    При римокатолиците тържествува принципа на папо-цезаризма. Папата е шефчето и коронясва кралете. (идва от времето, когато римския император е избягал и папата се е оправял с Атила, и то успешно).
    В Православието имаме принципа на цезаропапизма, императора - царя е главния, има лостове даже да смени патриарха (задкулисно) но ги има. Така цар Калоян сменя патриарха и поставя униата Василий, а по-късно Йоан-Асен 2 прави обратното и маха Василий. Във Византия имаме същата игра.
    Най-интересното в случая е, че идеята на цезаро-папизма води до по-късното разделение на светската от духовната власт (подемат го и протестантите), на което до голяма степен дължим и днешния секуларен обществен и управленски модел.

  21. 21 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1317 Неутрално

    [quote#16:"tanton"]А протестантството е религия на малкия ум и припадащата емоция.

    Еми няма как да се съглася. Рационализма на протестантството, при все бъговете му води до големи процеси на развитие в мисълта и света, като цяло. А това, че са много деноминации и имат всякакви неточности и нелепости, не е зле, а обратното. Свободата на изследване на Словото, дискусията, диалога, диспута, анализа, промяната на мнението, възприемането и анализирането на различните мнения е среда, в която лично съм виждал как Божия Дух може да действа, работи и изгражда християнски личности.
    Православието е необятно, така е и много по-близо до Христовото учение от Католицизма. Малцина обаче участват в съзерцанието и размишлението, повечето са въвлечени в ритуалната част. Познавам невероятни православни свещеници, макар и малцинство, искам да познавам преобладаващо мнозинство невероятни православни миряни.

  22. 22 Профил на Боян Павлов
    Боян Павлов
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Русия на Путин не може да се самоидентифицира като европейска държава; тежката ѝ бюрокрация напомня по-скоро средновековен Китай. Единствената ѝ, неоспорима, европейска легитимация е руската православна църква, която обаче на практика е отдавна "одържавена". Разговорите в Хавана са опит на Кремъл и лично на Путин да излезе от изолацията в която сам се постави вследствие на научното, технологичното и икономическо изоставане на страната от Западния свят. Русия в момента се нуждае от реформи, които без демократични промени обществото не може да извърши. Но Путин не е реформатор и всички опити за възраждане на авторитета на Русия, чрез налагането на ново преразпределяне на сферите на влияние в Европа и света е обречен на неуспех. Провалът на проектът Новорусия вече е факт, а реанимирането на режима на Асад категорично не си струва инвестициите. Всичко това обрича путинова Русия на безмислена агония, а Европа – на години на тревога и политическа нестабилност.

  23. 23 Профил на rambo3
    rambo3
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Не може да има консолидация между християнската църква и една секта. Когато католиците се покаят и се покръстят наново в православната вяра, тогава автоматично ще се получи и консолидация.

  24. 24 Профил на rambo3
    rambo3
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#21:"anarhochristian"]искам да познавам преобладаващо мнозинство невероятни православни миряни[/quote]
    Що за сбъркан и чужд изказ имаш? Все едно е превеждано с Гугъл от реч на досаден западен дипломат. На български не се говори така, звучи нелепо. Много филми ли гледаш или какво?

    Силата на Православието е точно в консерватизма. Не може на който му скимне да прави реформи и нови течения, нови секти. Ако нещо ще се променя то трябва да е за всички и християните да останат обединени, а не да се отлюспват.

  25. 25 Профил на Велко Мавриков
    Велко Мавриков
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#21] от "anarhochristian":

    +++++

    Благодарности за коментара колега!

    Цветанов, Манчев, Бисеров, Василева, Фидосова, Илиева и Масларова благодарят на министър Иванов за добрата работа
  26. 26 Профил на mrtoyaga
    mrtoyaga
    Рейтинг: 387 Неутрално

    ... Консолидация и ... ликвидация!

    Сто пъти по-добре ще сме си без "решаващата роля" на църквата (и религията) в живота на европееца. Детските болести на цивилизацията (каквато е религията) трябва да си отминат по реда и Европа специално отдавна ги е преболедувала. Никакъв ислям не мож на стресна тука.

  27. 27 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 264 Неутрално

    " Часовник за 30 хиляди евро

    И макар срещата в Хавана с папа Франциск да е водеща тема в Русия, хората там се вълнуват повече от скандалите, свързани с разточителния начин на живот на патриарха и с неговите невинаги законни дейности. Неотдавна в социалните мрежи се появи снимка, на която патриархът носи на ръката си скъп швейцарски часовник от марката "Breguet", чиято цена е 30 хиляди евро. Възмущение предизвикват и неофициалните информации за дворците на негово светейшество в Южна Русия или пък за вилата му в Швейцария. Говори се също така, че по-късите разстояния Кирил изминава с брониран Мерцедес S класа, а по-дългите - с частен самолет."



  28. 28 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 264 Весело


    На фона на кризата , на мизерията , потънал в алкохолно и църковно опиянение руски народ , разточителният живот на Кирил и неговата страст към лукса правят още по-силно впечатление
    Липсва само надпис :

    " А намеренията им бяха добри !"

  29. 29 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 264 Неутрално

    И още забележителни бисери на Кирил :
    хомосексуалните бракове вещаели края на света, а руските бомби в Сирия носели мир и щастие на хората.

    За 45г Руснаците успяха да унищожат цялата ни история и да инфилтрират цялото ни духовенство с полицаи. Дори Патриарха ни беше ченге комунист.
    90% от хората в България дори нямат идея какво се случва с тях.

  30. 30 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    Йезуит и кагебист , на територията на пропаднала комунистическа Куба, ще дискутират за единството на християните. Айде нЕма нужда. А можеха да спретната такава среща и в двореца на Асад или този на Ким.

  31. 31 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    До коментар [#29] от "ruby":

    Още един бисер на Гундяев - рублата не падала, менял се само курсът и.

  32. 32 Профил на philologist
    philologist
    Рейтинг: 491 Неутрално

    [quote#2:"karabastun"]Без ислямски,протестантски и сектантски изстъпления ! [/quote]

    То ислямски и сектантски - хубаво. Но да ти напомня, че точно протестантските държави (англоезичните и сев. Европа) са като цяло най-напредналите икономически и технологично в цял свят.

    Защо не е забранена, за престъпленията си срещу българския народ, регистрираната на 5.IX.1945г. комунистическа партия, преименувана на БСП на 3.IV.1990г.?!
  33. 33 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    До коментар [#26] от "mrtoyaga":

    Ще си добре, ти..... някъде с няколко книги, "па" дано се пообразоваш малко, макар че за някои това е кауза пердута, където и да шетат в "Европата", миейки тоалетни и закусвални





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK