Павел Кунчев, TimeHeroes: Да помагаш е по-приятно, отколкото си представяш

Павел Кунчев, TimeHeroes: Да помагаш е по-приятно, отколкото си представяш

© Яна Лозева, TimeHeroes



Въпреки че ползите от доброволчеството и в личен и в обществен план са безспорни, България все още е на последно място по този показател в Европейския съюз. Според най-голямата платформа за доброволчество у нас - TimeHeroes, една от причините е това, че неправителственият сектор не знае как да привлича и задържа дългосрочно доброволци сред редиците си. Липсата на добър подход не само затруднява тази задача, но понякога отказва организациите от работата с доброволци и доброволците от доброволчеството.


Ето защо екипът на TimeHeroes написа наръчник по въпроса. Досега нямаше подобен проект, съобразен с българската среда. За наръчника, за развитието на доброволчеството в България и за обществения дълг "Дневник" разговаря с директора на платформата TimeHeroes Павел Кунчев.


Представете накратко наръчника за работа с доброволци?




- Наръчникът, който TimeHeroes създаде, е плод на знанията и усилията на над 250 български организации. След едногодишна работа по събирането на добрите (и лошите) практики за работа с доброволци чрез лични интервюта и онлайн анкети синтезирахме най-добрите съвети и истории в 100-странично книжно издание, което може да бъде намерено в по-големите градове и свалено безплатно онлайн, както и в онлайн платформа на принципа на Уикипедия (wiki.timeheroes.org), където знанието може да бъде допълвано и редактирано с времето.


Защо за работата с доброволци е необходим наръчник? Трудно ли се работи с доброволци и от какво зависи това?


- Доброволци могат да се включат в много и разнородни дейности около една кауза. Което означава, че и организирането им няма да е винаги еднакво. Когато мислим за работа с доброволци, е важно да мислим за целия процес, а не само за отделни негови проявления.


Освен да създадеш ясна и привлекателна обява и да събереш доброволците на едно място, трябва да ги мотивираш (особено когато става въпрос за дългорсорчни активности), да отчиташ и използваш ефективно обратната връзка, която получаваш, да благодариш. Има много стъпки, които понякога забравяме, и именно тук идва наръчникът. Това е първият такъв опит да се съберат на едно място най-добрите практики и съвети и се надяваме, че заедно с останалите организации сме се справили добре с тази задача.


При представянето на наръчника в София казахте, че по принцип "не може да се разчита на обществения дълг" и затова доброволчеството е толкова важно. Какво означава това?


- Това, което имах предвид, е, че крехкото ни постсоциалистическо общество все още се лута между канските индивидуални опити всеки сам да изгради добро бъдеще за себе си и семейството си и смисъла от това да работим и живеем заедно, да бъдем общество в истинския смисъл на думата. И докато солидарността и емпатията не престанат да са далечни понятия, които се обсъждат на кръгли маси, а неизменни конструкти на живота - такъв, какъвто ни се поднася - е добре да търсим непосредствената причина някой да подкрепи каузата ни, а да не разчитаме на обществения дълг - понятие, което повече звучи като формулировка от дебелите книги, а не от суровия живот.


Да си доброволец е полезно както за получаващата страна, така и за теб. И в това няма нищо срамно и неестествено. Да помагаш и споделяш времето и уменията си е по-приятно, отколкото си представяш.


Съветът, който даваме на всички организации, които искат да работят с доброволци, е да им покажат позитивното за тях, а да не разчитат само на широката формулировка, че "така помагаш на обществото и ставаш по-добър човек". Не че това не е вярно, но можем да го кажем по много по-разбираем начин. Доброволчеството не е някаква абстракция, а ефективен и ефикасен начин да променяме непосредствената среда, която ни заобикаля, да учим нови умения, да създаваме ценни връзки, да живеем в света, който искаме да обитаваме.


Как изглежда доброволчеството в България и защо продължаваме да сме последни по този показател в Европа?


- Може би това ще изненада много хора, но доброволчеството в България се развива много позитивно и данните, които TimeHeroes има, доказват това. За четирите години на съществуване на платформата над 24 хиляди души са участвали в над 900 инициативи на 500 формални и неформални организатора из цялата страна. Звучи доста вдъхновяващо, нали? Точно така се чувстваме и ние - малкият екип, който всеки ден помага на различни организации да намерят съмишленици за инициативите си.


Дали ще превеждаш училищни уроци на български, за да бъдат достъпни онлайн, дали ще садиш медоносни дръвчета някъде, дали ще плетеш ръкавици за бездомни хора, дали ще обучаваш куче-водач на незрящи за няколко месеца - възможностите са много и хиляди българи се възползват от тях всеки ден. И това ме прави невероятно щастлив и ми дава увереност, че можем да превърнем България в страната, в която искаме да живеем.


Има ли кампании и организации, които по-скоро вредят на имиджа на неправителствения сектор у нас, на какво се дължи това - некомпетентност, финансов интерес скрит зад кауза, апатия, друго?


- Точно на финансови интереси, скрити зад кауза, не сме попадали досега, но това, разбира се, не означава, че не ги е имало в историята на неправителствения сектор. Такива организации не са наши партньори. Знаем за броя фондации в България и колко от тях са реално активни. Има 40 хиляди регистрирани НПО и макар че няма официални данни, се смята, че около 10% са активните.


Ние запазваме правото си да избираме организациите, с които работим, и каузите, които публикуваме на платформата. Ако организация или кампания не отговаря на правилата ни, отказваме партньорство.


Мисля, че в България има доста силен граждански сектор, който постига ефект и върши важна работа. Като резултат забелязвам, че много млади хора решават да започнат кариерата си в НПО или пък се преместват от корпоративния свят, за да работят за кауза.


Доброволчеството или работата в гражданския сектор може ли да е дълготрайно занимание - не е ли твърде идеалистична и изтощаваща сфера, в която трябва да влагаш много усилия, но бавно и трудно виждаш резултати?


- Да си доброволец не означава непременно, че работиш в гражданския сектор. Доброволец може да бъде всеки. Много от хората, които се записват за инициативи през нашия сайт, имат работа в корпоративната сфера и чрез различни активности вкарват и социално добро в живота си. Това, че имаш работа, не би ти попречило да участваш дори в по-продължителни инициативи - например да приемеш вкъщи чуждестранен доброволец ученик за през лятото.


Да работиш пък в гражданския сектор си е работа като всяка друга работа - начините за решаване на различните проблеми, с които се сблъскваш, изискват същия набор от знания и умения, които биха ти трябвали, ако работиш в бизнеса. Гражданският сектор също има нужда от висококвалифицирани професионалисти.


Но разбирам въпроса - да, работата в гражданския сектор в България може да е трудна и често изтощаваща, но става много по-лесна и възможна след включването на мотивирани и енергични доброволци, готови да помагат безвъзмездно с времето и уменията си за каузата.


Идеи как всичко това да се подобри - доброволчеството да се превърне в норма, неправителствените организации да си разбират от работата, да има ефект от усилията и удовлетвореност от дейността?


- Вярваме, че НПО ще започнат да вършат работата си по-добре, ако по-често започнат да включват доброволци в дейностите си. Доброволците са свеж източник на умения и знания за организациите, много често ни помагат да видим проблемите от различен ъгъл и така да намерим ефективно решение. В допълнение доброволчеството е и ефикасен и приятен начин да намериш съмишленици за каузата си, както и бъдещи партньори и дори служители.


Доброволчеството трябва и ще стане част от културата ни. TimeHeroes се опитва да помогне на този процес, като паралелно работи по различните компоненти на доброволческата инфраструктура. Отвъд платформата, която поддържаме, наръчникът и обученията за НПО, които направихме, създаваме и мрежа от независими доброволчески клубове в български училища и университети.


Скоро стартираме и национална кампания, която популяризира доброволчеството като ценност за компаниите, която вече е подкрепена от ключови бизнеси. Заявявайки своя ангажимент да зачитат доброволческия опит при подбора на кандидати, както и да развиват доброволчеството в структурите си, компаниите и организациите в България допълнително ще стимулират младите хора да даряват своите време и умения в подкрепа на значими обществени каузи.

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Всичко е добре, само не разбрах защо не сложат едно българско име на платформата си а я нарекли "TimeHeroes"

  2. 2 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 468 Неутрално

    "Ние запазваме правото си да избираме организациите, с които работим, и каузите, които публикуваме на платформата. Ако организация или кампания не отговаря на правилата ни, отказваме партньорство."
    Добър избор: https://timeheroes.org/bg/bhc

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  3. 3 Профил на Даниел Киряков
    Даниел Киряков
    Рейтинг: 475 Весело

    Страхотно интервю, Павел!

    ДК




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK