Клаудио Месале от "Форд": Автомобилният дизайн става все по-глобален

Клаудио Месале

© Георги Пауновски

Клаудио Месале



Клаудио Месале е италианец, дизайнер, посветил цялата си кариера на "Форд". Започва работа в притежаваното от "Форд" дизайнерско ателие "Гиа" (Ghia) в Италия, където работи основно по концептуални автомобили. Пет години работи за "Форд" в САЩ, а от 2000-та година е в дизайнерския тим в Германия. Специализиран във външния дизайн, негови идеи могат да се видят в много от автомобилите "Форд", който сега са по пътищата. В момента е шеф дизайнер, отговарящ за екстериора на луксозната серия "Виняле".


Как бихте описали дизайна на актуалните модели на "Форд"?
- "Форд" създаде свой собствен дизайнерски език. Всичко започна с кинетичния дизайн. Новото сега е, че залагаме на глобален дизайн, като продуктите ни в цял свят имат едно и също излъчване.


Три поколения назад нашите автомобили изглеждаха различно, в различните части на света, но това вече не е актуално. Нашата стратегия е "Един Форд", като едни същи ключови елементи, могат да се открият в модели в цял свят, което прави нашите автомобили разпознаваеми.




Според мен от година на година вкусовете на потребителите по света стават все по еднакви. До неотдавна имаше "американски", "европейски", "китайски" модели. Като цяло обаче автомобилният дизайн вече е глобален. Щом един модел се харесва на един континент, можеш да се обзаложиш, че ще е добре приет навсякъде по света.


Опитваме се колите ни да изглеждат динамични, а не скучни и статични. Нашите модели сякаш се движат, дори когато са паркирани. Външният вид обаче не е самоцел, а има отношение и към аеродинамиката. Излъчването е атлетично, мускулесто, колите изглеждат стабилни. Отделяме специално внимание на детайлите - фаровете, стоповете и ако съдим по обратната връзка от клиентите, този подход е успешен.


От актуалните модели на "Форд" кои ви допадат най-много от дизайнерска гледна точка?
- Имам няколко фаворита. "Мустанг" обаче заема специално място. Това е една американска дизайнерска икона, типична "мускулеста кола", при това на достъпна цена, особено версията GT с мощния V8 двигател. "Форд Едж", който тепърва ще лансираме в Европа, е страхотно изглеждащ SUV. Естествено, специални симпатии имам към S-Max, по който работих. Горд съм с този автомобил, защото е практичен, но изглежда страхотно на пътя. Това е модел, който не те задължава да караш скучна кола, само защото си семеен.


Какво да очакваме по отношение на дизайна в бъдеще?
- Трудно е да се говори за бъдещето. Естествено, ще внесем свежи елементи. Смятам обаче, че моделите на "Форд" ще продължат за имат това динамично излъчване.


На салона в Женева специално внимание беше обърнато на колите от луксозната серия "Виняле". От дизайнерска гледна точка какво по-различно предлага те?
- С версиите "Виняле" предлагаме на купувачите нещо повече от това, което могат да получат в най-високите нива на оборудване при "Форд". В С и D-сегмента около 40% от хората поръчват коли с всички екстри, което ни кара да мислим, че ще има и купувачи, търсещи нещо по-специално като изработка, материали, внимание към детайла. Идеята е да задържим клиенти, които иначе биха отишли при премиум марките.


Отличават ли се материалите в сериите "Виняле" от тези, използвани в най-високите ниво на оборудване да речем?
- Определено. Например използваната кожа е много по-качествена, луксозна, добре изглеждаща, по-приятна на пипане, като за обработката и са използвани много по-малко химикали. Освен това прибоното табло е облечено в кожа, с красиви шевове. Цветовете също са различни, по-топли. На разположение са и технологии, които не се предлагат в други нива на оборудване, като система за подтискане на неприятните шумове.


Отвън също има промени, особено отпред. Решетката е триизмерна, като шарката е различна, в зависимост от гледната точка. Присъства също повече хром. Боята е нанесена на три пласта, като освен това има специални цветове, запазени за гамата на "Виняле".


Кои модели ще имат "Виняле" версии?
- Започнахме с "Мондео" и S-Max.


Какви хората, очаквате да изберат версиите "Виняле"?
- Вече споменах основните им характеристики. Това ще са основно лоялни към "Форд" клиенти, които търсят повече лукс и добро съотношение качество-цена. Хора, които държат на качественото обслужване, защото "Виняле" не е само луксозен продукт, но и съвсем различно обслужване, в специални дилърски центрове. Всеки клиент общува с един и същ наш служител и получава наистина индивидуално отношение. Центровете ще предлагат и по-широк кръг услуги.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 418 Неутрално

    От европейските модели на Форд имаше за последните 30 г. само един свестен - Скорпио. Откакто го спряха - скука и палперизъм!!!

  2. 2 Профил на docentt
    docentt
    Рейтинг: 476 Весело

    Както се казва в един виц - "доста ги карат"..., имам в предвид Форд.

  3. 3 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Форд дръпнаха доста през последните години, отчитайки политиката им за достъпна кола. Доста от автомобилните иновации, започвайки с АБС-а са техни. Подобриха окачване, двигател, няма вече - един форд запалил зимата и го нарекли "Фокус". Оборудването е добро и за ниските класове. Абе готина кола (напоследък готина и на визия), която да ти върши работа, с етвина подръжка и без гъзарии. Дет се вика, за всеки влак си има пътници. Аз лично тузарски коли, за които трябва да платя 5 пъти повече + застраховки х5 + ремонти х5 + вероятност за кражба и нерви х 10, не харесвам, спокойствието и сметката са ми по-важни. Но това е лично мнение, всеки си го има. Само внимавайте с моделите от румънския завод, чувам, че са ги побалканчили.

  4. 4 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 526 Неутрално
  5. 5 Профил на krasi_kara
    krasi_kara
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#3] от "anarhochristian":

    Абе те и цените им станаха не съвсем достъпни. Понатруфено Мондео удря 70 хил...

  6. 6 Профил на komitata80
    komitata80
    Рейтинг: 235 Любопитно

    Глобален = сходен (за 80% от марките)?

  7. 7 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    [quote#1:"emilm13"]От европейските модели на Форд имаше за последните 30 г. само един свестен - Скорпио. Откакто го спряха - скука и палперизъм!!![/quote]Фокусът през 1999 г. също беше един отличаващ се и запомнящ се модел на фона на скучноватите Ескорти преди това. Последният Фокус също не е лош, като дизайн.

  8. 8 Профил на Reveal
    Reveal
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Не мога да приема твърдението за дизайн, който внушава движение дори когато автомобила е в покой и паркиран.

    Тогава дизайна е излишен до следващото тръгване и само дизайнер би се представял колата как се движи защото му е работа,

    но безспорно това което трябва да убеди купувача да купи колата ако единствен критерий е външния вид е не дизайна на автомобила, а стила на движението му.

    "Да се махаш от тази банка веднага миличка. Шефа й е параноик и измъчва момчето само защото чело някакви си книги и филми за обири" из Призрачния град
  9. 9 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3234 Неутрално

    До коментар [#1] от "emilm13":

    Скорпио-то и на мене много ми допадаше, на външен вид...! Иначе Форд не съм карал, нито служебен, нито личен.
    Форд и някои други производители спряха два модела, за да пуснат междинен. В случая от Скорпио и Сиера, направиха нещо междинно, като големина, Мондео.
    Сега се сещам, че имах една позната, която за малко не си отиде от тоя свят заради един Форд Фокус... При катастрофа, не му се отворили еърбеците, а ставаше въпрос, за почти нова кола! От Мото Пфое естествено, се направили на ударени..., ама като завели дело, от завода в Турция им докарали нова кола!

    Бивш tww09306483.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK