Мари Шуинар, хореограф: Вслушвам се в пулсирането на човешкото тяло

Мари Шуинар, хореограф: Вслушвам се в пулсирането на човешкото тяло

© Richard-Max Tremblay



Световен театър в София и Международният театрален фестивал "Варненско лято" ще представят за първи път у нас безспорна емблема в съвременния танц - канадската хореографка Мари Шуинар. За Мари Шуинар е характерно, че нейните спектакли поставят като своеобразен ритуал примитивната енергия и еротичността в човешкото тяло. "От 1978 г, аз правя само едно – вслушвам се внимателно в пулсирането на живота в тялото и го отвеждам до точка на неговото кристализиране в един нов порядък", казва тя. Именно през 1978 г. Мари Шуинар прави своя дебют на хореограф и танцьор. През 80-те години си печели слава на скандална фигура на канадския танц с поредица от провокативни и сексуално заредени сола.В "Малък танц без заглавие" (1980) излиза на сцената, изпива чаша вода и уринира върху букет цветя. В друг танц от 1981 г. тя симулира сексуална сцена с човешки скелет. През 1990 г. създава собствена компания "Мари Шуинар", в която се изявява като артистичен директор и хореограф и печели световна слава, както и поредица от отличия. През юни тя ще получи най-високото национално признание - наградата на генерал-губернатора на Канада за цялостно творчество. Досега отличието е било връчвано на творци като Джони Мичел, Ленард Коен, Дейвид Кронънбърг. Тя ще бъде представена в България с хореографиите й "Следобедът на един фавн" и "Пролетно тайнство". Те заемат особено място в творчеството й, както е и при големите хореографки Пина Бауш и Ан Тереза де Кеерсмакер, които също се връщат към първоосновите на модерния балет. Версиите на Мари Шуинар се представят по цял свят вече повече от 20 години. И двете представления запазват връзка с оригиналите на легендарния Вацлав Нижински, който с тях преобърна представите за танц на сцената в началото на XX в.

Мари Шуинар, хореограф: Вслушвам се в пулсирането на човешкото тяло

© Sylvie-Ann Pare


Занимавате се с танц вече почти 40 години, като от 1990 г. сте артистичен директор и хореограф на вашата компания "Мари Шуинар". Как бихте описали пътя си в това изкуство?


- Моят път в танца винаги е бил и продължава да бъде път на изследване, на изграждане, на непрекъснато удивление и празник.


В редица от вашите представления телата се появяват почти голи, често гротескни, еротично заредени, понякога дори анималистични. От друга страна често казвате, че гледате на танца като на сакрално изкуство. Какъв смисъл влагате в това?




- Христос е бил почти гол на кръста. Адам и Ева са били съвсем голи. Дева Мария често е изобразявана на Благовещение с почти оргазмично изражение на лицето. Не е ли образът на дявола също част от сакралното? Като тук говорим само за християнско изкуство. В много други култури – на северноамериканските индианци, на балийците, в тибетската и в африканската култура, голотата, анималистичните тела и изражения на лицето са свързани със сакралното. Посещението на музеи е добър начин да разширяваме разбирането си за човешката реалност и несъзнаваното.


Действително вие като че ли търсите стимули от различни културни среди. В момента сте установена в Канада, но сте живели също в Ню Йорк и Берлин, в Бали и Непал, като сте поставяли представления и за редица международни компании. Контекстът, в който работите, оказва ли специфично въздействие върху артистичния ви подход, има ли той някакво влияние върху вас?


- Не директно. Политическият или географският контекст може да окаже някакво влияние, но то не би могло да се открие еднозначно в работата ми. За мен винаги тялото е основният източник – неговото дишане, връзката му с космоса, с неговото ДНК, с органичната му история.


Как подбирате танцьорите в компанията си, какво търсите в един танцьор?


- Компанията ми прави редовно прослушвания и търси много добре тренирани танцьори, които подхождат към танца като артисти, като към поле за експериментална практика.



В България ще бъдете представена за първи път със "Следобедът на един фавн" и "Пролетно тайнство". И двете хореографии се отнасят към революционни танцови постановки от началото на 20 в. на Вацлав Нижински. Днес, когато някой хореограф създава своя версия на тези две произведения, винаги се появява очакването за някакво програмно изказване на собствените възгледи за изкуството на танца. Имахте ли това намерение? Каква беше вашата мотивация да се върнете към тези исторически заглавия и до каква степен вашите хореографии наследяват тяхната история?


- В "Следобедът на един фавн" ме интересуваше изпълнението на самия Нижински като фавн (тъй като аз вече имах няколко сола с "рога"). В "Пролетно тайнство" ме интересуваше партитурата на Стравински. Аз подходих и към двете хореографии въпреки и извън тяхната каноничност.


Основните мотиви в оригиналното либрето на "Пролетно тайнство" са ритуалът и жертвата. Но вашето представление изглежда като тържество на виталната и сурова енергия на живота. Това ли беше посоката, в която искахте да работите?


- Да, действително.


А може ли човешкото тяло да се окаже жертва на собствената си инстинктивна природа?


- Човешкото тяло е способно на всичко. Аз не се интересувам от изпадането му в жертва.



Какво ви впечатли в оригиналната хореография на Нижински "Следобедът на един фавн" и какъв беше вашият начин да я направите авторска и съвременна?


- Ние не знаем много за хореографията на Нижински. Можем да се доближим до нея единствено по снимките на барон Адолф де Майер. Интересуваше ме постигането на специфичната плоска архитектурна структура на тялото, което през цялото време е паралелно на публиката, и същевременно въплътяването на неговата органична и еротична сила.


Вие пътувате по цял свят. Според вашите наблюдения на какво се дължи изключителният отзвук, който работата ви получава навсякъде?


- Много хора ми казват, че са се почувствали дълбоко докоснати на емоционално, интелектуално, кинетично и естетическо ниво.


Спектаклите "Следобедът на един фавн" и "Пролетно тайнство" ще се играят в София на 31 май, 20 ч., Зала 1 на НДК и във Варна на 3 юни от 20:30 ч., Драматичен театър - Основна сцена, Варна.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Международният театрален фестивал "Варненско лято" трябва да си зададе въпроса, ако ТОВА е дошло в изданието тази година, дали те нещо не са оплескали с продукциите през годините, защото в България са гастролирали големи имена в изпълнителското танцово изкуство.

    SOFIA DANCE WEEK не сочи тенденции в съвременното изпълнителско танцово изкуство.
    Нарцисизмът, лошата жестуална култура, слабият контрол над тялото НЕ правят език на тялото, да не говорим за израз, дори и да е "омешан" с нещо като пулсиони.
    Нека Шуинар си прави кротко боди-арт инсталациите и да не цитира, дори вербално Нижински и Пина Бауш. Гледах в предишна статия на Дневник видео от нейния "Следобедът на един фавн/Пролетно тайнство" Неин проблем е, че не може да "чете" партитури, а ги копира без да ги разбира, а на международния театрален фестивал "Варненско лято", че приема в изданията си, всеки който иска да дойде.
    За контраст, ето малко от контрола над тялото, което води до "излитането" на Нижински в "Следобедът на един фавн" на Дебюси и от физикализираната изразност на Пина Бауш в "Пролетно тайнство" на Стравински. Да, това е енергия и разказ.

    Nijinsky 1912-L'Après-midi d'un Faune (full version) ART SAINTOUT

    https://www.youtube.com/watch?v=Vxs8MrPZUIg

    Stravinsky-Rite of Spring "Opening" Pina Bausch ZDF Theater
    http://contemporarydancevideos.com/stravinsky-rite-of-spring-opening/

  2. 2 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2082 Весело

    До коментар [#1] от "maren":

    Е, нали разбираш, че пулсирането на човешкото тяло не означава непременно и само танц.

  3. 3 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 502 Неутрално




    До коментар [#2] от "Lemmy":


    [quote#2:"Lemmy"]пулсирането на човешкото тяло [/quote]
    Така е. Пулсиране на човешкото тяло се вижда при Нижински и Пина Бауш, при Шуинар телата скачат, кривят се или се размотават по сцената буквално, а под буквалността няма нищо.

  4. 4 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 502 Неутрално

    "Пулсионизацията" на Шуинар си е една пулверизация. Нека си стои в боди-арта, ако иска нека пробва и в боди билдинга.

  5. 5 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#3] от "maren":

    Казваш като shaking orgasm.

  6. 6 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#0:"дневник"] нц с поредица от провокативни и сексуално заредени сола.В "Малък танц без заглавие" (1980) излиза на сцената,

    изпива чаша вода и уринира върху букет цветя.

    В друг танц от 1981 г. тя симулира сексуална сцена с човешки скелет. [/quote]

    поредната "звезда" с дефицит на метакогнитивност..която трябва да ни обясни :

    що и "изкуство" и им али почва у нас

  7. 7 Профил на maren
    maren
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#5] от "Lemmy":
    [quote#5:"Lemmy"]Казваш като shaking [/quote]

    Вулгарността на Шуинар(вж.горе в интервюто отношението ѝ към човешкото тяло и към това, което за нещастие може да му се случи) може да бъде опасна само ако бъде взета насериозно през някакви нейни асоциации, като тези в Body Remix (второто видео).

  8. 8 Профил на the_thraex
    the_thraex
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Видеото с инвалидите е направо подигравка с публиката.

    Марен е прав(а).

  9. 9 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 2892 Неутрално

    [quote#2:"Lemmy"]Е, нали разбираш, че пулсирането на човешкото тяло не означава непременно и само танц. [/quote]
    Вярно е, а най-вече пулсира човешкият ум и сърце. Тук поставям като водещо изкуство музиката и разбира се "най-пулсиращото" течение - прогресив транс.
    Trance is not just music it's a state of mind....
    https://www.youtube.com/watch?v=bdtibHd5z_w

    Пазете се от доносника vesolr
  10. 10 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3790 Весело

    До коментар [#6] от "Митрето":

    "метакогнитивност"

    Моля превод!

    klimentm
  11. 11 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 541 Весело

    [quote#10:"klimentm"]"метакогнитивност"

    Моля превод![/quote]

    метакогнитивност..
    това е Умението да Разсъждваш в-у това което мислиш...

    т.е. Способността ти за самооценка - базирана на Факти а не на желания..

    http://www.proadvisebg.com/60

    а това е още - по важно

    http://nauka.offnews.bg/news/Skeptik_3/Efektat-na-Daning-Kriuger-ili-kak-glupavite-sa-tvarde-glupavi-za-da-r_42.html





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK