Мариус Смит от "Plastic Whale": Уловът на пластмаса се превръща в хит

Ева и Мариус от "Plastic whales" бяха гости на "Absolute Creative Space" у нас

© Георги Кожухаров

Ева и Мариус от "Plastic whales" бяха гости на "Absolute Creative Space" у нас



Над 5 трилиона частици пластмаса плуват в световния океан, сочат изчисленията на учените. Това замърсяване е сериозен риск за морските животни, които поглъщат пластмаса или пък се задушават, омотани в опаковки. Прогнозите са, че количеството пластмаса ще надхвърли това на рибата до 2050 г. В момента "пластмасовата супа" е мащабен проблем, който става все по-популярен, но и сложен за овладяване.


Преди пет години се появява първата професионална компания за риболов на пластмаса – "Plastic Whale" си поставя като мисия да изчисти световните води от пластмасовите боклуци и да ги използва като ценен ресурс. Звучи доста амбициозно, но на практика се оказва лесно. Базирана в Амстердам, фирмата привлича хора, които да ловят пластмасови бутилки и други отпадъци от многобройните канали на града. След това, когато събере достатъчно бутилки, използва пластмасата като материал, за да направи лодка. И използва новата лодката за риболов на още пластмасови бутилки, с които да направи още лодки.


Преди да се захване с тази екомисия, която превръща в бизнес, Мариус Смит се е занимавал с маркетинг. Пет години по-късно той основава "Plastic Whale", които в момента са абсолютен хит в Амстердам. Хиляди негови съграждани, фирми и туристи нямат нищо против да си платят такса, за да отидат на риболов за пластмасови бутилки по каналите на града. "Дневник" разговаря с капитана на мисията за раждането на идеята, за настоящето и бъдещето й.




Мариус Смит от "Plastic Whale": Уловът на пластмаса се превръща в хит

© "Plastic Whales"


Как стигнахте до идея за риболов на пластмасови отпадъци? Нещо конкретно ли обърна посоката в живота ви или става дума за процес на узряване?


– Преди двайсет години пътувах по света за цяла една година. Минах през едни от най-красивите и отдалечени места, навсякъде виждахме пластмасови отпадъци. Бяхме отседнали в северната част на остров Борнео, на малък красив плаж, една сутрин се събудихме, времето беше много лошо – с много вятър и дъжд заради тайфун, отидохме на плажа и той беше целият покрит с пластмасови отпадъци. Тогава осъзнах мащаба на феномена "пластмасова супа". Започнах да се фокусирам върху този проблем, да събирам повече информация за него, след известно време стигнах до решение да направя нещо срещу това.


Как убеждавате хората да се включат във вашата мисия? Много хора си представят истински острови от пластмаса някъде в океаните...


– Да, хората си представят острови, но всъщност не става дума за това. Основен проблем с пластмасата е, че никога не изчезва. Разпада се на малки частици, но им отнема стотици години да се разградят. Освен това има много химикали в пластмасата. А всеки един ден в океана отиват още хиляди тонове пластмасов боклук.


Морските животни умират заради този боклук – поглъщайки го или като се оплитат и задушават от него. Но също така те поглъщат химикалите от пластмасата, които остават в коремите им и накрая стигат до чинията ни и ние ядем същите тези химикали. Става дума за голям проблем и спешно трябва да обърнем посоката на течението.


Част от "улова" по каналите на Амстердам

© "Plastic Whales"

Част от "улова" по каналите на Амстердам


Хората имат ли желание да се включат в овладяването му?


– В много държави този проблем става все по-популярен, влязъл е в дневния ред на редица правителства, на Европейския съюз също, говори се и в медиите, много хора предприемат действия срещи "пластмасовата супа". И ние сме една от тези групи, искаме да привлечем вниманието, да провокираме загриженост, искаме да включим хората в създаване на решения. В Амстердам нашият риболов е хит в момента, хиляди хора се качват на нашите лодки и ловят пластмасови отпадъци от канала на града.


Създадохме тази практика преди пет години. Започнах от родния си град, защото всеки смята, че "пластмасовата супа" е в далечните морета и океани, но всъщност тръгва от задните ни дворове, защото ние изхвърляме пластмасата във водите, а тези води отиват в морето. 80% от пластмасата от моретата и океаните идват директно от градовете. Затова и трябва да започнем от там.


Мариус Смит от "Plastic Whale": Уловът на пластмаса се превръща в хит

© "Plastic Whales"


Значи индивидуална такса от 22. 50 евро за "риболов на пластмаса по канала на Амстердам" не е проблем?


– Да, никога не сме разчитали на субсидии, ние сме компания. Може да се каже, че хората си плащат такса, но също така може да се приеме, че те даряват за това ние да съществуваме и да ангажираме все повече хора да говорят за този проблем, да оказват натиск на правителствата за решението му и лично правят възможно да извадим пластмасата от водата.


Мариус Смит от "Plastic Whale": Уловът на пластмаса се превръща в хит

© "Plastic Whales"


Интересно е как комбинирате кауза с бизнес?


– Всъщност бизнес модела се разви впоследствие. Започнахме риболова на пластмаса с приятели и доброволци.
Всичко започна на шега. Искахме да направим нещо заедно, да съберем нашите приятели. Не сме мислили и точно каква пластмаса ни трябва, за да направим лодка. Просто организирахме едно пътуване с лодка и го нарекохме "риболов на пластмаса". Хората го хареса и тогава направихме фейсбук събитие, очаквахме около 50 човека за 10 лодки, но интересът беше огромен – около 450 човека дойдоха на 30 лодки. Второто събитие беше за 12 000 човека на 70 лодки, стана цяла флотилия от лодки на риболов за пластмасови отпадъци.


После ни потърси една фирма и поиска да им организираме такова събитие с лов на пластмаса за цялата им компания. Организирахме го и им изпратихме таксата, а те я платиха. Сега това е страшно популярно, миналата година направихме 70 такива събития с над 40 компании и всяка една фирма сама се свърза с нас, получи се ефект от "уста на уста". Тази година е същото. Има и много туристи, които искат да отидат на риболов за пластмаса в Амстердам, защото ги водим на красива обиколка из града с лодка, има и хубава кауза.


Мариус Смит от "Plastic Whale": Уловът на пластмаса се превръща в хит

© "Plastic Whales"


На сайта ви пише, че целта ви е да извадите всичкия пластмасов боклук от моретата и океаните. Вярвате ли наистина, че може да постигнете тази цел?


– Не и ако го правим само ние, разбира се. Това е цел, към която се стремим, но става дума за сложен проблем от такъв огромен мащаб, че няма как да го решим само ние. Бихме искали да допринесем за тази цел по позитивен начин, ангажирайки повече хора, например чрез създаването на нещо хубаво от събраната пластмаса – ние изработваме красиви лодки, рециклирайки събраните от канала бутилки. Правим от скоро и скейтборди от капачки, тях пък събираме по концерти на открито.


Мариус Смит от "Plastic Whale": Уловът на пластмаса се превръща в хит

© Absolute Creative Space


Как ви хрумна тази идея?


– Когато създадохме "Plastic Whale", вярвах, че сме част от мрежа от граждани, компании и правителствени институции, които искат да работят заедно за позитивно решение. Очаквах да се родят нови идеи и проекти.


Така и стана, започнах да говоря с хора, които организират големи музикални събития, където замърсяването с пластмаса също е огромен проблем и те се чудеха как по готин начин да ангажират с нашата кауза младите хора, които ходят на техните събития. Аз също не знаех докато ние не създадохме прототип на скейтборд, направен от капачките. Свързах с организаторите и веднага създадохме нова марка "Wasteboards".


скейтборд дъски, направени от капачки на бутилките от концерти

© "Plastic Whales"

скейтборд дъски, направени от капачки на бутилките от концерти

Миналия уикенд бяхме и на първото събитие – Amsterdam Open Air с около 60 хиляди души, с наша мобилна работилница за скейтборди "skateboard bakery" - в един контейнер, на място събирахме капачки, топяхме ги на наша пещ и произвеждахме скейбордите на място.


Изработваме ги в морски контейнер, който може да се затвори напълно и да се пренесе с кораб, където и да е по света на подобни концерти – в Холандия, България, Мумбай или Джакарта, и да правим скейтборди на локално ниво, с местните хора, да създаваме икономическа стойност там на място като в същото време правим нещо срещу проблема с пластмасовите отпадъци.


Има ли други компании, които искат да практикуват вашия бизнес в други холандски градове или в други държави? И вие как гледате на това?


- Миналата седмица бяхме в Мумбай, сега сме тук в България, следващата седмица ще сме в Лондон, след това ни предстои пътуване в Стокхолм... Хора от различни държави ни търсят и искат да работят с нас – дори от Филипините, Африка, САЩ, имаме толкова много електронни писма, че в момента се чудим точно как ще се разширим в други държави.


Успяхме да увлечем страшно много хора в нашите акции и доста ни пишат с въпроси как сме успели да привлечем толкова ентусиасти и в същото време да правим бизнес от това.


И какво им обяснявате?


– Мисля, че нужната комбинация е да събереш правилните хора заедно и също да създаваш правилните продукти. Ако искаш да създадеш например нещо по-практично, то няма да стигне до толкова много хора. Аз си поставих цел да създам лодка от пластмасовите отпадъци, които ще събираме от канала, но никога не бях правил подобно нещо, никой не беше правил подобна лодка. Не знаех нищо за лодките, затова помолих други хора с опит да участват и да ми помогнат. Това беше предизвикателство.


В крайна сметка акциите ни бяха приятно изживяване. Първата ни лодка стана много хубава. На хората им хареса да ходят на риболов за пластмаса по каналите на Амстердам, това стана хит.


Колко пластмаса сте събрали и колко души са се включили ?


– От стартирането си през 2010 г., компанията е събрала 50 хил. пластмасови бутилки и над 10 хил. кг различни отпадъци от каналите на Амстердам. Дневното количество зависи от това колко хора ще се включат в определен ден, колко бутилки ще има по канала в този момент.


След като ги съберете какво се случва с тези количества пластмаса?


– На пристанището в Амстердам сме наели огромен склад, където държим всички бутилки. След това ги транспортираме до фабрика, където стават на малки гранули, а оттам отиват в друга фабрика, където всъщност правят плоскостите, от които се правят лодките. Ние не правим нищо сами, оставяме го на специалистите.


Защо компанията ви се казва "Plastic whale"?


– Исках името да се асоциира с нещо огромно, за да показва мащаба на проблема. В същото време хабитатът на кита има връзка с морските води, които ние искаме да съхраним. И в същото време всички обичат китове, ако изключим може би норвежците и японците, които ги ловуват.


Децата обичат ли да се включват в подобни акции?


– Имаме специални събития и програми за училищата. Правим ги обаче чрез нашата фондация безвъзмездно. Тя е отделно от компанията ни, която работи за печалба и чрез която организираме публични събития.


Идеята е през първия ден на детските акции в училище децата да научават за проблема "пластмасова супа", а на другия ден да имат и практика на наша лодка, където са на риболов за пластмаса. Много е важно децата да са наясно с този проблем, те бързо схващат, че мястото на пластмасата не е във водата. Искаме обаче да им покажем и позитивната страна на нещата, че пластмасата може да бъде ресурс, от който да направим скейтборд и лодка например. Така променяме възприятието им.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK