Хенрик Елм, мениджър развитие на доставките в ИКЕА: Търсим партньори, които искат да растат заедно с нас

Хенрик Елм, мениджър развитие на доставките в ИКЕА: Търсим партньори, които искат да растат заедно с нас

© Reuters



Хенрик Елм е мениджър развитие на глобалните доставки в ИКЕА. Между 1999 и 2003 г. отговаря за отношенията на шведския мебелен гигант с българските производители - кръг, който в момента е в процес на разширение. "Дневник" разговаря с него по време на деня на отворените врати на компанията Democratic Design Day в седалището й в Елмхюлт, Швеция.


Какви са основните критерии, по които избирате доставчиците си?


- Отправната точка е да открием предприемачи и производители, които споделят нашия бизнес модел. Въпросът е дали в рамките на нашия асортимент и количества заедно можем да създадем по-добри продукти на по-ниска цена. Това трябва да е наша обща цел. По-добри продукти на по-ниски цени означава повече клиенти, а това на свой ред - инвестиции в иновации, технологии, автоматизация и логистични решения.




Това е положителен кръг и разбира се, и трябва да е печеливш и за двете страни, за да може партньорите ни да реинвестират в бизнеса си.


Втората стъпка е да споделяме еднакви ценности - скромност, прозрачност, отношения, основани на взаимното доверие и уважение. Разумно боравене със средствата. Не обичаме излишните вложения - защото не можеш да предложиш продукти с ниска цена, когато харчиш много. След това трябва да имаме обща цел, която да преследваме и да обичаме да разчупваме нормите, да бъдем различни. Ако имаме еднакви ценности и бизнес модел, това е добро начало.


В чисто бизнес отношение, има два елемента, без които никога не започваме партньорство. Първо доставчиците трябва да се придържат към нашите правила за социална и екологична отговорност, стандарта IWAY. И второ, да могат да произвеждат продукти, отговарящи на нашите изисквания за качество и безопасност. Производителите трябва да имат и необходимия производствен капацитет. Случва се да работим и с малка компания, но само ако видим, че има потенциал за растеж. С първите две точки не правим компромис.


И накрая идва конкурентоспособността, без която няма как да предложим ниски цени. Като търсим производствени цени, конкурентни не само в рамките на съответната държава, а в глобален мащаб. Това е предизвикателство и ако можеш да отговориш на него, си компания от световна класа.


Към какъв дял на местните доставчици се стремите в държавите, в които присъствате?


- Няма правило непременно да избираме компания от съответния пазар. Някои продукти се произвеждат близо до магазините, защото това улеснява логистиката - когато производствената стойност е ниска за сметка на обема и разходите за транспортиране. Това е определящо. Иначе вярваме в конкуренция между производителите от цял свят.


Какъв процент от доставчиците за България са местни фирми?


- Българските фирми доставят за ИКЕА не само в България и региона, но и в цял свят. Не би било рационално да имаме фирми, които поддържат само няколко магазина. Мога да кажа, че през последната фискална година (от септември 2014 до август 2015 г.) техният дял в производството е 1.6% в Европа и 0.96% в глобален мащаб. Поръчките на ИКЕА в България са на стойност 143 млн. евро.


- На какъв етап ИКЕА провежда контрол над качеството над продуктите?


- През цялото време на производството. Работим в тясно сътрудничество - от първоначалната оценка, че компанията-партньор може да отговори на стандартите за качество на ИКЕА до инспекцията на финалния продукт преди доставянето му в магазините, има изисквания на всеки производствен етап. След това наши инженери също тестват изпълнението. Нашите инженерни екипи са локализирани във всички точки в близост до производството и работят тясно с доставчиците.


- Колко често и се случва ли се изобщо да се разделите с доставчик, защото не сте доволни от качеството?


- За жалост това е част от бизнес реалността. Причина за раздяла може да е неспазване на стандарта за отговорно поведение IWAY, или пък системно неизпълнение на други изисквания. Но залагаме на диалога и опита за съвместно решаване на проблемите, вместо незабавна раздяла. Предпочитаме да останем с някого и да му помогнем да се развива, отколкото да играем на сигурно. За щастие случаите на прекратени договори в цялата мрежа на ИКЕА са едва няколко на годишна база. Бяха повече, когато повишихме изискванията към качество и количество и преминахме към 100% IWAY производство.


- Колко важна е цената при разглеждането на потенциални доставчици?


Конкурентоспособността, както казах, е фундаментална, когато искаш да предложиш високо качество на по-ниска цена. Но тя не може да бъде причина за компромис със стандарта. След изискванията за качество и отговорност цената и производственият капацитет са факторите, които определят кой ще расте заедно с ИКЕА.


След това гледаме желанието на компанията да се развива. Ако не си готов да направиш следващата крачка, ясно е, някой друг ще те изпревари. Затова виждаме като своя отговорност да помагаме на компаниите - със знание, опит, помагаме им да инвестират, да автоматизират производството. ИКЕА има своя производствена компания, IKEA Industry, която работи върху развитието на производствения капацитет и споделя своя опит.


Трябва да се отбележи, че средната продължителност на партньорствата с нашите доставчици е дълга - средно е 11 години, когато се включат и новите пазари от последните години. Но ако погледнем към Европа, където сме по-отдавна, с много от българските доставчици имаме над 20-годишни отношения. Аз самият отговарях за доставките в България за 4 години и половина, между 1999 г. и 2003 г. и познавам много от тях. Повечето са все още с нас.


Споделете впечатления от работата с тях?


    - Те са изключително отдадени на работата си. Повечето са семейни компании, които са отворени за развитие, за нови идеи и колаборации. Плюс е, че са локализирани в Европа и са логистично привлекателни за тези пазари. И много от тях имат сериозни традиции и познания в своята област, например в металната и текстилната индустрия.


    - Колко голям е екипът на ИКЕА, който избира и работи с доставчиците?


    - Общо 1 700 човека в световен мащаб. Някои от екипите са тясно специализирани в търсене на нови доставчици. Нашият отдел за доставки е един от най-големите в света, за добро или лошо, но това показва ресурсите, които влагаме в отношенията с производителите. Имаме специалисти, които оказват помощ с логистиката, с производството, с бизнеса им.


    Неотдавна в България бе основателят на ИКЕА Ингвар Кампрад и бе казано, че целта на посещението му е разширяване на кръга на доставчиците. На толкова високо ниво ли се взимат решенията?


    - Не толкова високо. Разбира се, дойдохме с амбицията да открием повече производствени възможности в България и Румъния, като избрахме този път да посетим България. И да, в момента оценяваме много потенциални партньорства. В продължение на седмица с Ингвар Кампрад посетихме много фабрики, процесът на разширението продължава и в момента. Започнахме нови партньорства, но другата цел бе да видим как можем да помогнем на досегашните ни доставчици - от гледна точка на инвестиции, технологии, бързина, капацитет. Резултатите са много положителни.


    Има ли времеви хоризонт за това разширяване?


    - Това е постоянен процес. В случая бе концентрирано усилие върху България, но се интересуваме от целия регион. Разбира се, благодарни сме и на помощта, която ни оказва правителството в намиране на нови производители и срещите в тях. Срещнахме се с представители на правителството и те дори посетиха централата на ИКЕА тук, в Елмхюлт (става дума за министъра на икономиката Божидар Лукарски - бел. ред.).


    - Какви са предимствата за доставчиците да работят именно с ИКЕА, а не с някоя друга компания?


    Без съмнение всички индустрии са привлечени от обема на поръчките на ИКЕА. Привлекателни са също и дългосрочните партньорства, на които залагаме, както и възможностите за съвместно развитие, обмяна на опит, инвестиции. Защото никой не би посмял да инвестира без дългосрочна перспектива. Ако искаш да станеш играч от световна класа, покриването на стандартите на ИКЕА е едно добро начало.


    В България доставчиците на големите вериги за храни често се оплакват от натиска на магазините върху цените. Имате ли подобни проблеми със своите доставчици?


    - Бихме били много притеснени, ако компаниите не получават достатъчно, за да влагат обратно в бизнеса си. За нас е изключително важно партньорите ни да са достатъчно печеливши, за да искат да растат с ИКЕА. Трудното е да предложиш цена, конкурентна на световния пазар - трябва да бъдеш изключително добър предприемач, да елиминираш разходите, които не са свързани с качеството. Но не бихме искали да постигаме ниска цена за сметка на банкрутирали фирми, защото това не е устойчиво.

    Ключови думи към статията:

    Коментари (10)
    1. Подредба: Сортирай
    1. 1 Профил на Petleshev
      Petleshev
      Рейтинг: 3745 Неутрално

      Поръчах си едно диванче от Икеа, след една седмица го доставиха... Докато го сглобявах, забелязах надписа made in Romania, в което само по себе си няма нищо лошо. Обаче..., качеството зле! Едната от частите, която се разпъва се оказа с около сантиметър по ниска от останалите две и прави крайно неудобен ръб, като легнеш... Иначе евтинко, ама само толкова...!

      Бивш tww09306483.
    2. 2 Профил на p911
      p911
      Рейтинг: 473 Неутрално

      Изключително впечатлен съм от някои от инженерните решения на продуктите на Икеа - изключително много усилия се хвърлят в областта на продуктовия дизайн. Логистиката също е на върхово ниво, което пък е пряко свързано с ефективност и цени.

      Лошото е, че когато отида на гости на приятели в Германия или Щатите виждам мебели, които имам и аз вкъщи .... глобализация, какво да се прави. Но пак е по-добре от изолация, че навремето ги гледахме тези неща само на списания ...

    3. 3 Профил на casinoto
      casinoto
      Рейтинг: 564 Неутрално

      Браво,че такава световна фирма работи с наши фирми! Дават хляб на много хора :)

      Публикувано през m.dnevnik.bg

    4. 4 Профил на the_thraex
      the_thraex
      Рейтинг: 233 Неутрално

      Това дето си го купувате от икеята не са мебели, ами макети на мебели.

    5. 5 Профил на tucker case
      tucker case
      Рейтинг: 1121 Весело

      с други думи ако искаш да продаваш на икея, трябва първо да им дадеш безплатно душата си, бизнеса и сичкото право да земаш решения... после те великодушно ще определят ценичка на която да купуват от теб... и ще ти праскат солени глоби за секи пропуснат срок и дреболийка в качеството... мирси, нье кавам аз на такваз любоф...

      Now what's a few miles between the beauty and the beast...
    6. 6 Профил на Без коз
      Без коз
      Рейтинг: 954 Неутрално

      Хенрик,пич. При нас думата "партньори" има друго тълкование.Тук кражбата на фирми е нормална практика! Преебаването е ежедневие.
      Поговори с няколко преводача по темата.
      Да не кажеш,че никой не те е предупредил.

      Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
    7. 7 Профил на Йоаникий
      Йоаникий
      Рейтинг: 828 Неутрално

      Мебели тип ширпотреба продават и други вериги. Истинските и стойностни мебели струват в пъти повече от тези в Икеа. Пазарът у нас е повече от свит, претенциозен и изнервен. Мебелите (и изобщо продуктите) с подозрително ниска цена почти винаги се оказват с ниско качество и трайност. Мебелни къщи и компании у нас над път и под път, Икеа е малка част от многото възможности пред потребителя.

      Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
    8. 8 Профил на dearblue
      dearblue
      Рейтинг: 569 Неутрално

      За да пестят дървесина може дя правят метални мебели покрити с дървен фурнир

    9. 9 Профил на petranica
      petranica
      Рейтинг: 458 Неутрално

      [quote#4:"the_thraex"]

      Това дето си го купувате от икеята не са мебели, ами макети на мебели. [/quote]

      Друго си е некой нашенски кютук, нале?

      Любов и светлина!
    10. 10 Профил на Zlatin Sarastov
      Zlatin Sarastov
      Рейтинг: 5 Неутрално

      Те и лудите са ограничен брой. Така, че дълго ще търсите. Агресивността непропорционалността и асиметриата на взаимоотношението води често партньорите на ИКЕА до фалит.





    За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK