Стефан Стоянов, зам.-кмет на Пловдив: Монтесори-учителите ще направят образователната система по-добра

Стефан Стоянов

Стефан Стоянов



От края на 2016 година в пет общински детски градини в Пловдив ще се въведе обучение, възпитание и социализация на децата чрез прилагането на метода на Мария Монтесори, съобщиха от общината в началото на май.


Монтесори е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст, основан на практическите наблюдения и на научните открития на италианския лекар и възпитател д-р Мария Монтесори. Главното в нейната философия е "детето - по природа умно и талантливо, чиято уникалност е особено важно да се зачита".


В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит и самостоятелно изучава света. Педагогът само го наблюдава и създава среда, в която то да може да се развива и разкрие своя потенциал.




Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено "аз", самостоятелно решава в кой етап от живота си кой "прозорец" за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: "Помогни ми да се справя сам!".


В България методът на Монтесори педагогиката се прилага единствено в частните детски градини и в този смисъл Община Пловдив е първата, в която в общински детски градини се въвежда новия подход. За подробности около проекта "Детски Дневник" разговаря със Стефан Стоянов, заместник-кмет на Пловдив с ресор образование, бизнес развитие, европейски политики и международни отношения.


Как дойде идеята за въвеждане на Монтесори педагогиката в държавните детски градини в Пловдив?


- В отговор на очакванията на обществото за по-добро образование и прилагане на съвременни методи, през настоящата 2016 година по инициатива на община Пловдив и чрез финансиране от нейна страна, в 5 детски заведения започна процес по въвеждане на иновативен подход за обучение, възпитание и социализация на детето чрез прилагането на метода на Мария Монтесори. Това е най-популярната система за предучилищно образование в света, която дава изключително добри резултати. На първия етап ще започнем с 10 групи или 240 деца.


Вече започна обучението на преподавателите в избраните заведения и общинските служители. Кой ги обучава и какви са отзивите им?


- Като партньори са привлечени квалифицирани специалисти и преподаватели, които притежават международна диплома от AMI (международната Монтесори Асоциация) – Ренета Венева, д-р Йорданка Пискова и други. Обучени по Монтесори педагогика ще бъдат 25 педагози и петима служители от отдел "Образование" в общината. Обучението се осъществява от Нов български университет по специално разработена за целите на проекта учебна програма.


Колегите са изключително запалени и след първоначалните притеснения, сега мога да кажа че имаме шанс почти всички да завършат успешно. Учителите се убедиха и на практика, че въвеждането на Монтесори дава изключително добри резултати и децата се чувстват много добре. Много се радвам, че тази първа група от 30 учители се зарази с пионерски дух и жертват от свободното си време, за да се обучават. Такива хора могат да направят образователната ни система по-добра и да я доближат до добрите европейски практики.


Колко време ще продължи обучението и какво включва то?


- Обучението е с продължителност 10 месеца и включва теория и практически упражнения и две години супервизия над работата на всеки един от завършилите. Ще бъдат повишени компетенциите на екипите на 5-те детските градини за работа в екип, за кооперативност и педагогическо сътрудничество, ефективно позитивно общуване с детето и родителя, развитие на социалните умения и самостоятелност при децата. Повишаването на тон не е приемливо в Монтесори детски градини. Можем да кажем, че "методът на моркова и тоягата" в известен смисъл ще отпадне.


Ще бъдат обучени и родителите на децата, като целта е да се изгради силна доверителна връзка между семейството и детската градина и чрез активно сътрудничество да се осигури приемственост в обучението и възпитанието на децата в детската градина и семейството.


Без въвличането на родителите като подготвени партньори на детското заведение не е възможно да се приложи ефективно Монтесори педагогиката. Обученията ще надградят родителските компетенции за позитивно възпитание у дома.


Кога ще започне да се прилага методът и какви са очакваните резултати?


-В края на 2016 година първата група от педагози ще започнат да преподават по новия начин. В момента адаптираме упражненията към държавния образователен стандарт и на практика ще можем да предложим нова учебна програма на МОН още в началото на 2017 г. Чрез прилагането и следва да настъпят промени в стила на поведение на детското заведение като институция, и на работещите в нея професионалисти. Ще се променят и функциите и ролята на детското заведение като медиатор и модератор в процеса на развитие на детската личност.


Методът на Мария Монтесори е много широко прилаган в 98 страни в света. Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, Австралия, Африка, Индия, Китай, САЩ, Канада. Днес по света има над 20 хиляди Монтесори училища, детските градини са също няколко десетки хиляди.


По какви критерии бяха избрани петте детски градини?


- Търсихме най-мотивираните екипи, които са готови да се учат и да приложат съвсем нов подход, спрямо традиционните. Плановете ни са да включим и още учебни заведения от 2017 година. Детските градини, в които ще се въвежда иновативния подход засега са "Майчина грижа", "Мирослава", "Буратино", "Велимира" и "Мир".


Ще бъде ли въведено обучението и в други детски градини и кога се очаква да се включат в проекта?


- В следващите 3 години ще бъдат обхванати до 20% от на сто от съществуващите групи в детските заведения по иновативния метод, който е изцяло в унисон с новия Закон за предучилищно и училищно образование и с политиката на местната власт за активно отношение към образователната система в града. Това са близо 200 преподаватели. След това ще преценим направим оценка и ще решим как ще се развие програмата.


Какво е специфичното в оборудването на помещенията в детските градини? Готови ли са вече?


- Няма голяма разлика в самите помещения, но е нужно специализирано оборудване, с което децата работят. Вече са готови 5 от групите, в момента оборудваме и останалите 5. Материалите са изключително практично ориентирани и дават възможност на децата да учат много лесно и интуитивно. Ако едно дете има влечение по математика, не е проблем да се научи да брои до 100 например още на 4 или 5-годишна възраст. Това разбира се е съвсем елементарен пример. Най-важна е свободата, която се дава на децата и правото им на избор. Подходът е индивидуален и това работи много добре за децата. Материалите са ключови в обучението.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1666 Любопитно

    Учителите-богаташи ще оправят образователната система??
    Спокойно, Кунева няма да им даде....

    Генерал Сандокан с двата МИГ-а
  2. 2 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 779 Неутрално

    Гербаджия да ти говори за образованив, няма такъв смях, поредния Мамин във властта на Пловдив, ако не бяха тати и чичу, кво ли щяхме да правим

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  3. 3 Профил на mitkokitkata
    mitkokitkata
    Рейтинг: 274 Неутрално
  4. 4 Профил на Петър42
    Петър42
    Рейтинг: 537 Неутрално
  5. 5 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 322 Неутрално

    Подкрепям идеята донякъде. Опитвайте, експериментирайте! Това е по- добрият вариант в сравнение с нищоправенето. Но нека се работи върху уменията на децата съобразно възрастовите им особености, а не да се правят опити за надскачане. Децата в детската градина да не се натоварват със занимания, характерни за по- голяма възрастова група. Нали се сещате, че изпреварвайки нивото на обучение, след това в предучилищна група или първи клас на тях няма да им е интересно в училище? А загубят ли интерес веднъж(особено в началото), този интерес може никога повече да не се завърне. Не изпреварвайте времето!

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  7. 7 Профил на metachrom
    metachrom
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Не познавам училища Монтесори другаде, но мога да кажа от личен опит за САЩ, че това са скъпи детски градини и училища, които са по джоба само на добре платени родители. Разбира се това са и интелигентни образовани хора, поради което резултатите на децата им са наистина отлични. Иначе училищата Монтесори с нищо не са по-добри от кое да е елитно българско училище. Дори материалната им база в нашите е по-добра. Бих искала да видя какви резултати ще имат обаче в училище в Столипиново.

  8. 8 Профил на Nina Kercheva
    Nina Kercheva
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Само да попитам - този Стефан Стоянов случайно да е син на бившия ни президент Петър Стоянов ? Ако е така , много добре ,че са му дали детските градини........

  9. 9 Профил на Stavrogin
    Stavrogin
    Рейтинг: 779 Весело

    До коментар [#8] от "florencia":

    не е, Стефчо е един истински селфмейд пич, интелигентен и образован, чичу и тати нямат нищо общо с издигането му и толерирането му в партия ГЕРБ

    Отишло едно джудже при Веско Маринов за автограф и му казало: „Г-н Маринов, пораснах с вашите песни“.
  10. 10 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2265 Весело

    Поредният безумен експеримент със система, която по света взеха вече да отричат, ама ние тук тепърва откриваме (това е като с популярните по интервюта у нас HR-ски въпроси взети от американски учебници от 80-те). Педагоогът само "наблюдавал" и не се намесвал - ми че то и лелките в детската градина могат да наблюдават, за кво са въобще тези педагози? И детето като поиска конструктор - ще му дават, като поиска пачка за балет - вадят от склада, цигарка - пак. Как пък хората и животните се опазиха и си се развиват отлично толкова хилядолетия като родителите започват да учат децата от най-ранна възраст, и трябваше Мария Монтесори да дойде на тоя свят за да зачеркне тия порочни практики, и да обясни, че детето трябва само да решава какво ще учи и с какво ще се занимва? Представете си майката лъвица как оставя лъвчетат да правят каквото те смятат, че би им се удало най-добре, вместо да ги учи да ловуват. Или татко бухал остави малките в хралупата, щото те не смятат, че им се занимава с летене... Аз на 20 години сбърках и влязох да уча нещо, което се оказа че въобще не ми е силата (ама ми беше много интересно и мнооого ми се занимаваше с него), какво остава за деца на по 5-10 години?!? Силно се съмнявам, че от тези детски градини/училища ще излезе някое дете, което иска да си изкарва прехраната като заварчик или ел. техник. По-вероятно е да са люпилня на wannabe-та, които после ще се чудят защо не им се получава.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  12. 12 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 793 Неутрално

    монтесори е просто леко архаичен екзотизъм, не се увличайте по него...

    בני אתה אני היום ילדתיך
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14 Профил на Nina Kercheva
    Nina Kercheva
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До 13....тук не е място за дебили и неграмотници, , бягай на село и си гледай овцете !!!!!!!!

  15. 15 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#8] от "florencia":

    Този е батовчед му.

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  16. 16 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 4157 Неутрално

    До коментар [#12] от "abdelhaqq":

    "Екзотичен

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  18. 18 Профил на Nimart
    Nimart
    Рейтинг: 4157 Весело

    "Екзотичен архаизъм" или екзорсизъм...

  19. 19 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 793 Неутрално

    До коментар [#13] от "fantasticalnotes":

    ms paint играло.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  20. 20 Профил на jgn33471284
    jgn33471284
    Рейтинг: 217 Неутрално

    На фона на гледката на горящите складове тази новина дълбоко не ме интересува. Общинската администрация в Пловдив вкупом трябва да подаде оставка и да си посипе главата с пепел.

  21. 21 Профил на vassld
    vassld
    Рейтинг: 230 Неутрално

    До коментар [#20] от "jgn33471284":

    Сега поне пепел има достатъчно

  22. 22 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Имах няколко пъти неудоволствието да общувам с това недоразумение!

  23. 23 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 704 Неутрално

    "Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено "аз", самостоятелно решава в кой етап от живота си кой "прозорец" за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: "Помогни ми да се справя сам!".

    А ще изгражда само, какво разбира то, трябва да му се каже какво да прави и какво може и не може. Също трябва да се възпита в страх и усещане за безпомощност, за да го направим послушно и да оправдаем своето съществуане.

  24. 24 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    До коментар [#20] от "jgn33471284":Нищо , нищо ! Сега ще запалят и детските градини. Даскалите ще наблюдават.

  25. 25 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 478 Неутрално

    Глупости безобразни!
    Образец на красиво баламосване.
    Щяло да има и изследване на резултатите... Отсега резултатите са ясни.

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но българи дали ще са? РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  26. 26 Профил на Nikolai Ivanov Vasilev
    Nikolai Ivanov Vasilev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "el__paco":

    Комунизма по наследство ли го имаш или как ?
    Точно там е заложена тази идея за не надскачане!!! По-голяма глупост не бях чувал, казвам ти го като човек който работи по метода "Монтесори", вече 2 години. След като на едно дете не му е интересно в предучилищна и 1 клас има лесно - прави се Монтесори училище и всичко е наред ! Ама такава глупост, че се били тормозили децата, ти четеш за свободата на избора, разбираш ли от детска психология ???!!

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  30. 30 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    [quote#5:"el__paco"]Нали се сещате, че изпреварвайки нивото на обучение, след това в предучилищна група или първи клас на тях няма да им е интересно в училище?[/quote]

    По принцип по света има и средни училища по системата на Монтесори. В България също има добри гимназии (езикови, природно-математически).

  31. 31 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    [quote#10:"Тюфлекчия"]Поредният безумен експеримент със система, която по света взеха вече да отричат, ама ние тук тепърва откриваме [/quote]

    Не знам защо смятате така. Дъщеря ми ходи 3 години (в предучилищна възраст) на училище Монтесори. Като цяло останахме много доволни. Разбира се, както при всяка система успеха много зависи от учителката.

  32. 32 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Според мен методът е много подходящ за детските градини, за училище е спорен. Макар че деца, обучавани по метода Монтесори ще понесат после трудно калъпа на нормалното училище.

  33. 33 Профил на spunk
    spunk
    Рейтинг: 8 Неутрално

    На това му се казва "с трици маймуни да ловим". В група с по 30 деца в клас Монтесори не се прави. Или може би на Монтесори градините ще утроим 3 (три) пъти бюджета, та да имат по 10 деца в група... да бе, да... Приказваме си някакви неща, простолюдието ръкопляска с умиление. Важното е да осигурим хляба и зрелищата...

    "Две неща на този свят са безкрайни - човешката глупост и вселената. За второто не съм съвсем сигурен." Алберт Айнщайн




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK