Ян Геел, урбанист: Личният автомобил заминава в историята

Ян Геел, урбанист: Личният автомобил заминава в историята

© Анелия Николова



Тази седмица София обяви, че ще покани влиятелния датски архитект и урбанист Ян Геел да работи над стратегията на града за зелена и устойчива столица. През последните 50 години Геел изследва динамиката на градовете, елементите на добрите обществени пространства и начина, по който архитектурата влияе на поведението. Студиото му "Ян Геел архитекти" се застъпва за повече пешеходни пространства и велотранспорт.


Идеите му са приложени първо в Копенхаген, който през последните десетилетия се преориентира от автомобилен към вело- и обществен транспорт (по данни от 2008 г. 37% от хората предпочитат велосипеда спрямо 31% - личен автомобил, и 28% - градски транспорт за придвижване), създаде една от най-големите централни пешеходни зони и редовно попада в класации за най-добрите места за живеене. София от своя страна тази година пак бе на дъното в Европа според една от тях.


През последните години "Ян Геел Архитекти" работи в десетки градове по целия свят, включително в Ню Йорк, където отговаря за превръщането на части от "Бродуей" в пешеходна зона, Москва, където ограничава паркирането в центъра, и Мелбърн, обявен от изследването на "Икономист" за най-добрия град за живот за 2016 г. Юбилеят на Геел беше почетен със специално събитие на тазгодишното Венецианско биенале, където той курира и датския павилион. "Дневник" разговаря с него преди представянето на първата му книга, издадена на български - "Градове за хората", в понеделник и след лекцията му на One Architecture Week.




Тук сте по покана на главния архитект на София Здравко Здравков, който е търсил консултацията ви преди кандидатурата си за поста. В какво се състоеше партньорството ви и как ще продължи?


- Партньорството ни тъкмо започва. Той ни посети в Копенхаген, за да ни покани да му помогнем в новата му задача. Беше видял това, което се прави в други градове. А в моя опит първата стъпка към промяната в града е промяна в разбирането на жителите за качество на живот.


От много години основната цел на градоустройството е да направи колите щастливи. Забравихме как възникнаха градовете - а именно от човешката нужда за общуване и култура. Откак автомобилът завладя живота ни, всяка градска управа има отдел, който изследва, измерва и улеснява автомобилния трафик.


Ян Геел, урбанист: Личният автомобил заминава в историята

© Анелия Николова


Никъде обаче няма отдел "Пешеходци и живот", който гледа как жителите ползват града. На практика знаем повече за нуждите на колите, отколкото за тези на гражданите. А човек може да планира само за онова, което му е известно.


В София ще започнем както навсякъде - с изследване на начина, по който хората ползват града, на техните нужди и затруднения. И както транспортните инженери шептят в ухото на кмета - "за да улесним трафика, трябва да разширим улиците тук и тук", ние ще кажем - ако искате по-добър живот, ако искате повече живот, ето какво трябва да направите.


Имате ли вече впечатления от София?


- Имах на разположение общо 20 минути и не съм толкова глупав, че да имам впечатления. Но съм добре запознат с проблема, който много източноевропейски градове имат: колите навлязоха в живота им твърде късно и гражданите още не са сигурни дали тази любовна афера е приключила.


На Запад днес колата не е голяма работа - практична е от време на време, но младото поколение не купува много коли. В световен мащаб пикът на автомобилния трафик беше през 2009 г. Автомобилът си отива.


Да, но може ли да накараме хората да разлюбят колите си и да жертват "автомобилния" си комфорт?


- Вижте, дори колите да завземат целия град, паркоместата винаги ще са недостатъчно. Въпросът е кого ще поканиш в града. Строежът и разширяването на нови улици е покана към автомобилния трафик. Докато продължава, той няма да спре да расте.


В Копенхаген вместо това се фокусирахме върху създаването на добри обществени пространства, които привличат хората и велосипедистите. В момента тече реорганизиране на движението така, че най-краткият маршрут между две точки винаги да е велосипеден. Стимулираме поведение, което е полезно за всички - за климатичните промени, за въздуха и за личното здраве. На обратния полюс са Щатите, където виждаме "синдрома на заседяването", и всякакви заболявания като резултат.


Може да изглежда очевидно, но защо трябва да има повече пешеходни обществени пространства?

- Аз вярвам в колективния дух на градовете, тоест - че е ценно обитателите да излизат от частния си свят и да прекарват повече време един сред друг. Това допринася за цялостното усещане за общество, за чувството за сигурност, за социалното включване, дори за демокрацията. Стратегията на Копенхаген е да се превърне в "най-добрия град за хора в света" и това са основните й аргументи.
Ако дойдете, ще забележите, че улиците са изпълнени с живот. А нищо не привлича хората така, както другите хора. Вие къде бихте се заседели - на булевард с автомобили или на площад, където сякаш се случват много неща? Освен това е добре за климата и здравето, така че какво чакаме...

Има ли и икономически аргументи?

- Смятате ли, че капиталистически икономики биха инвестирали във велоалеи, тротоари и осветление, ако не беше изгодно? Има много положителни икономически ефекти, ще спомена само няколко. Когато затворихме Бродуей в Ню Йорк, оборотът на магазините в тази част скочи със 71%. Но по-важното е, че това е най-евтината здравна политика, която можеш да приложиш. Защото обездвижването на населението струва много на здравната система с напредването на възрастта, а хората живеят все по-дълго.


Не на последно място ходенето и колоезденето са най-евтиният възможен начин за придвижване на всички. Колата е само за хора между 18 г. и 80 г. Това на свой ред прави градовете по-пълни с живот. Ако погледнете местата, където успяхме да приложим идеите си в най-голяма степен, Копенхаген и Мелбърн, те неизменно са по върховете на класациите за най-добри градове за живот. И смятам, че жизнеността има много общо с това.


Ян Геел, урбанист: Личният автомобил заминава в историята

© Анелия Николова


Какво ще е следващото най-голямо предизвикателство пред градовете?

- Климатичните промени. Ако продължаваме както досега, екстремното време и климатичните бежанци ще променят световния ред. Качеството на живот, разбира се, е важно, но здравето и климатът са не по-малки аргументи за подобна промяна.


Това е дълъг разговор, но съвременната медицина вече смята, че въпросът не е колко дълго живееш, а колко добри години имаш. И здравните власти на много места вече работят тясно с общинските архитекти. Градове за пешеходци и велосипедисти - по-гъсто заселени, по-компактни, с по-добър градски транспорт - това е мантрата на бъдещето.


Долових от лекцията ви, че смятате професията на архитекта за обзета от много суета. Трябва ли архитектите да си вземат бележка?

- Не мога да крия, че има много големи имена в архитектурата, на които не съм почитател. В нашата професия винаги е имало известна арогантност и убеждение, че ние знаем по-добре. Както и че ако едно нещо е красиво, то е добра архитектура.


В нашите изследвания сме идентифицирали дванайсет неща, които правят едно градско пространство успешно, и само последното има нещо общо с естетиката. Пиаца дел Кампо в Сиена е красива, но само това не е достатъчно (Ян Геел сочи площада на Сиена като едно от най-добрите обществени места на света - бел. ред.). То трябва да е сигурно, удобно, да има конкретни пространствени измерения, да е слънчево, не трябва да има силно шумово замърсяване. Чак накрая идват добрите сетивни преживявания, сред които освен красотата са връзката с природата, наличието на дървета, растения, птички, гледка към парк, планина, контакт с вода. Ще намерите много гръцки селца, които не са помирисвали архитект, но съчетават всички тези елементи. Или вземете някоя бразилска фавела - това са чудесни пространства.


Наистина ли?

- О, да. Незаконните селища често са много по-добри от модернисткото градоустройство. Строени са в човешки мащаб и спрямо нуждите на обитателите си. Когато хората строят за себе си, нещата рядко се объркват. Модернизмът смяташе, че ще изобрети някакъв "нов човек", но не успя.

Кое е мястото, където сте срещнали най-много предизвикателства в работата си?

- Най-големият шок, който съм получавал, беше в Москва през 2012 г. Градът беше абсолютно, абсолютно превзет от коли. По тротоарите не можеше да се ходи, хората стигаха до подстъпа на центъра и взимаха последните две спирки с метро.


Кметът обаче реши, че това ще се промени и, без да съм запознат в тънкости с администрацията им, имаше власт да го направи. Докато в Лондон всички бяха много ентусиазирани, но там има 33 района и накрая нито един не приложи препоръките на общината. Докато в Ню Йорк и Москва централното управление го наложи.


Ето че подходът "отдолу-нагоре" невинаги работи.

- Наясно съм, затова силно вярвам в това (сочи към книгата "Градове за хората"). В Копенхаген прилагаме идеите на хуманистичното, както го наричаме, градоустройство от много години и днес хората напълно ги споделят.


Затова е важно да покажем на гражданите плюсовете на този модел. Целта на всичките ми книги е да споделят добри практики, приложени другаде. И те винаги са били по-популярни сред гражданите, отколкото в професионалните среди. Промяна може да настъпи само ако гражданите искат, но те трябва да знаят какво да поискат. Всеки градоустройствен проблем има решението си някъде, въпросът е да намериш в кой град.


Ако градовете са с човешки мащаб, как се справяме с разрастването им - така нареченият urban sprawl, на който също не се гледа с добро око?

- Не одобрявам разрастването, но високото строителство за мен е по-голям проблем. Небостъргачите не са част от градското пространство, а от въздушното. Но бих искал някой да ми изтъкне аргумент срещу начина, по който се строи в Париж или Барселона: тези градове са много гъсто заселени, но все пак нямат безброй глупави кули.


Гъсто, но не високо - това може да се направи, но е много по-голямо предизвикателство за архитектите. Впрочем голяма част от съображенията срещу гъстото заселване - разпространението на пожари и епидемии, вече имат друго решение.


За мен идеалът са 6-7 етажни сгради с добри обществени пространства помежду, отлични условия за колоездене и ходене за сметка на стесняване на уличната мрежа. И превъзходна система за обществен транспорт, много по-добра от днешната. Много по-добри технологии за обществен транспорт. Личният автомобил е на 150 години и по мое мнение си заминава в историята.


Смятате ли, че ще има пик, отвъд който градовете ще спрат да растат - предвид, че много хора днес могат да работят дистанционно от някое по-малко и спокойно място за живот?


- Не. Градовете ще продължават да растат, защото там живеем по-устойчиво. Там са добрите услуги и идеите, защото иновациите възникват, където има скупчване на човешки и творчески ресурс. Очакванията са, че до 2050, ако не се лъжа, 75% от световното население да живее в градовете. Единствената ни опция е да направим по-добри градове.


Може да звучи странно, но смятам, че Сингапур ще е първото място, което ще елиминира колите. На този остров с размери 20 на 40 км живеят 5 милиона души, повечето в небостъргачи. Задръстванията са много, но те не могат да строят повече пътища, защото ще прекъснат водния цикъл. Дъждовната вода просто няма да има къде да попива. В момента строителството на пътища там е забранено.


Сингапур планира да се разрасне до 8 милиона души, като създаде добре работещи квартали, свързани с бърз градски транспорт. Поканиха ни да разработим велостратегия, а мислех, че това ще е последното място, където ще искат да карат колелета, защото е адски горещо. Те имат колелета, но не ги ползват като транспорт, а за да стигнат до метростанцията. Днес обаче смятам, че Сингапур ще е първото място, което ще се превърне във Венеция на XXI век.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (116)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Георги Камов
    Георги Камов
    Рейтинг: 1319 Любопитно

    Ето нещо за градовете и качеството на живот, което написахме специално за София - http://bit.ly/bagra-wellbeingbg

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 636 Неутрално

    нема да се пуашите за гоуф-а
    ние сме 100 години назад и 45 в ляво

    Birds of a feather flock together.
  4. 4 Профил на Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Рейтинг: 1076 Неутрално

    Така е и модерно и здравословно . Успех и на Здравко , кадърен архитект и добър човек !

    Русофилите живеят в ЕС и посмъртно не биха живяли или пратили децата си в Русия. Обаче прoдават България на Русия. Неграмотност и Шизофрения?
  5. 5 Профил на magelan
    magelan
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Като чета това интервю се питам дали някои от властеимащите в България си дават сметка колко са далече от визиите и мисленето на този човек?? Който в едно друго общество вече има трибуна и възможности да реализира идеите си.. Ето това е голямата пропаст между обществата на изток и на запад от Виена....

  6. 6 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1107 Любопитно

    Нямам кола и никога не съм имал. Жив съм. Добре съм.

    TAKE THE RED PILL!
  7. 7 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    Възхитена съм от мисленето на този човек. Визионер!
    Дано му разрешат и подкрепят да направи нещо за нашата столица.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  8. 8 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Дрън, дрън..Снощи гледах на практика кака тече животът в Бургас, градът с мощна система от велоалеи. Не мое пресечеш от автомобили и тук там, по някой заблуден на колело.

  9. 9 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#1] от "Георги Камов":

    Хубаво, усвоили сте едни пари, попреписали сте, пообиколили сте Европа, но не сте разбрали основното - човек освен физика е Дух и душа, и качеството на живот се определя от тях, защото физиката е ненаситна (само пръстта затваря окото)!

  10. 10 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 929 Неутрално

    Въх?!? Сакън!?!
    Ама как така ще вземете най-милото(автонобила) на българина?
    Ми нали ще трябва да се понапъне сам на собствен ход да ходи до тоалетната?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 11 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1306 Неутрално

    Дания е съвсем друга манджа. У нас ще ти свият велосипеда, независима каква бръкма е. Там отдавна хората имат поне два велосипеда, с единия отиваш до метрото, а с другия от метрото до работата. И ги закачаш на една кука на спирката. Иначе се разхождаш пеша. Апропо, на това ги научи петролната криза през 70-години. А и Дания е плоска као тепсия... Но пък всичко това им промени мирогледа, харесаха го и сега живеят доста по-добре. Нищо, че вали дъжд, сняг или суграшица, велосипеда е в движение. Имат си великолепни дъждобрани...

  12. 12 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 929 Неутрално

    [quote#9:"emilm13"]Хубаво, усвоили сте едни пари, попреписали сте, пообиколили сте Европа, но не сте разбрали основното - човек освен физика е Дух и душа, и качеството на живот се определя от тях, защото физиката е ненаситна (само пръстта затваря окото)! [/quote]
    +10
    Стига да има кой да го разбере!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  13. 13 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Интересно как ще ходиш на работа с велосипед ако живееш на 10 км от работното си място? Или през зимата при минус 15градуса? Или лятото при 40 градуса жега? Как ще закараш децата си до детската градина или училището, особено зимата? Не съм противник на карането на велосипед-всеки уикенд карам велосипед, а през седмицата често вечер, но за другите си дейности ползвам автомобил.

  14. 14 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1345 Неутрално

    София например отлично би поела увеличението на трафика без разширение на улици и булеварди. Трябва просто да се изгради добра система на градския транспорт. Един автобус може да прекара много повече хора през единица място.
    Освен метрото, което е безспорен плюс, наземния транспорт да бъде добре уреден - нови автобусу, тролеи, трамваи ... Защото никой не обича да се вози на смърдящи кочини. Да се почистват редовно превозните средства. Но най-важното - да се измисли система за справедливо таксуване и да се елиминират гратисчиите.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  15. 15 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 929 Неутрално

    [quote#13:"mushashi"]Интересно как ще ходиш на работа с велосипед ако живееш на 10 км от работното си място? Или през зимата при минус 15градуса? Или лятото при 40 градуса жега? Как ще закараш децата си до детската градина или училището, особено зимата?[/quote]

    Ей така, както датската принцеса го прави, и нито тя нито децата и са умряли:

    https://www.24chasa.bg/novini/article/5286238

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  16. 16 Профил на Raegan
    Raegan
    Рейтинг: 296 Гневно

    И този гнусен социалист е консултант на новия архитект на София!? Няма спасение на този континент!

  17. 17 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    "Личният автомобил заминава в историята"
    Да, всичко трябва да е споделено, само богатите да имат личност и собственост! Добре дошли в утопията на 21-ви век!

  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10406 Неутрално

    "От много години основната цел на градоустройството е да направи колите щастливи"
    Ами това е и то се променя в градовете, които са на върховете на класациите за добър живот...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  19. 19 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 929 Неутрално

    До коментар [#17] от "Лео":

    В мнение 15 съм дал обратен на вашия пример с човек от кралския двор на Дания. Той достатъчно богат ли е за да не е верно това, което казвате, или просто така си се заблуждавате?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  20. 20 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2455 Весело

    До коментар [#17] от "Лео":

    Че точно колите изискват ОГРОМНА споделена грижа - пътища, паркинги, отделно инцидентите, които убиват и осакатяват хора баш в разцвета им в мащаби по-големи от тежката криминална престъпност.

    Тая споделена грижа със силно развита система за обществен транспорт и колелета и пешеходни зони може значително да намалее, а общото качество на живот значително да се повиши.

    Обаче бай Българ си знае - каруцата е 'престиж'

    Use your Illusion
  21. 21 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#15] от "traveler1":

    Като е принцеса е мерило за какво? Ерудиция, интелект, житейски опит? Не съм привърженик на отглеждането на деца като в саксия, но пък и не бих рискувал здравето и живота им при минусови температури, заледени улици и интензивен трафик.

  22. 22 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2455 Весело

    До коментар [#21] от "mushashi":

    "но пък и не бих рискувал здравето и живота им при минусови температури, заледени улици и интензивен трафик"

    Получава се малко парараф 22 ситуация. С развита система за обществен транспорт трафикът ДРАСТИЧНО може да намалее и да е канализиран. Сега колите са навсякъде и убиват и осакатяват повече от оръжията

    Use your Illusion
  23. 23 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 544 Весело

    Има страни като Дания, където карането на велосипед не е проблем. У нас температурните амплитуди са височки. Особено през лятото доста народ ще си измре в буквалния смисъл на велосипеда - инсулти, инфаркти... Не случайно велосипеда е супер разпространен в Холандия и Дания - равно е. Я бичи баири по София. Второ, чистотата на въздуха. В тези страни се мие, а колите са с катализатори. Тук като минеш покрай един автобус и си мъртъв.
    Между другото докато бях в Япония установих, че доста малко хора карат велосипеди. Всеки си е в колата, а градския транспорт се ползва предимно от пенсионери с по-ниски доходи.
    Трето, инфраструктурата не способства карането на велосипед. Не може велосипедистите да са на едно платно с колите и автобусите. Вчера удариха един колега на моста Чавдар. По чудо е жив. Ами не, няма да карам колело. Противоречи на елементарното ми чувство за самосъхранение.
    Колело ще карам когато Фандъкова всеки божи ден - лято, зима, ходи на работа с велосипед. Ама от тях до кметството. Не само за пред камерите.

  24. 24 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#22] от "evlampi":

    Само дето аз не живея в град.А на село, в което автобуси има три пъти дневно.Работя в града, децата ми ще ходят на градина там и след това на училище. Без автомобил не мога да се придвижа доникъде.Не всички живеем в спалните комплекси на големите градове.Винаги ще предпочета да живея извън града.

  25. 25 Профил на v.n.t.news
    v.n.t.news
    Рейтинг: 574 Неутрално

    [quote#21:"mushashi"]Като е принцеса е мерило за какво? Ерудиция, интелект, житейски опит?[/quote]

    Къде сте вийй - къде съм аз ,бай ви Ганю !?!

  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1812 Неутрално

    По населеност и площ много близо до София е Виена и бихме могли да взимаме пример.
    Там освен велоалеи, има много добре уреден градски транспорт и така, когато времето не позволява, може човек освен с колело да се движи и с публичния транспорт.
    Вярно е че има задръствания и много коли по улиците, но да не забравяме колко сърби, турци, че и българи има там и не е рядкост да чуеш от колите яка чалга, така че и ние даваме нещо на света.
    Но е факт, че благодарение на този път на развитие, Виена е също сред първите по добри условия за живот.

  27. 27 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#8] от "Арон":

    Имам доста по-дълги наблюдения върху велотранспорта в Бургас - град, плосък като тепсия и затова доста подходящ за колела. Поне през лятото, велосипеди се карат масово, от всички възрасти. Автомобили тоже, не ще и дума.

  28. 28 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#22] от "evlampi":
    Сестра ми живее в САЩ-град Кълъмбъс.Там градски транспорт почти липсва, защото хората си живеят в предградията, а не са набутани в центровете на градовете.Е примерно Ню Йорк е изключение.И всяко семейство има по повече от един автомобил.

  29. 29 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#13] от "mushashi":

    Десетте километра не са страшни, ако няма сериозни денивелации и си малко или много здрав.

    Но да отговоря конкретно на въпроса: в тези случаи не колоездиш. Въпросът е какво правят тези, които не попадат в тази категория и които, струва ми се, са мнозинство. Градски транспорт, велосипед, кракомобил?

  30. 30 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2455 Неутрално

    До коментар [#24] от "mushashi":

    Безспорно това е така, има ситуации когато колата наистина е необходимост, обаче в случая става въпрос точно за урбан средата.

    От едно положение на концентрация на хора (което в София например отдавна е надкритично) има много по-голяма аванта от добре развит обществен транспорт отколкото всеки да се друса и пушляви с лична таратайка за петима.

    Use your Illusion
  31. 31 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#30] от "evlampi":

    Да ,прав сте, че темата е за София, но някои мнения бяха, че едва ли не във всички случаи трябва да се откажем от използването на автомобил, затова се включих.

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    "Незаконните селища често са много по-добри от модернисткото градоустройство. Строени са в човешки мащаб и спрямо нуждите на обитателите си. Когато хората строят за себе си, нещата рядко се объркват. Модернизмът смяташе, че ще изобрети някакъв "нов човек", но не успя."

    Сравнението с бразилските фавели може би е малко хиперболизирано - но иначе е факт, че мнозинството хора се чувстват по-комфортно в старите градски центрове отколкото в модернистичните квартали.

  34. 34 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2455 Весело

    До коментар [#32] от "satanail13":

    Аз вчера видях един педал. Отиваше към една кола видимо ядосан и с кози крак в ръка. Не схванах докрай сюжета, те ся хората се ядосват за глупости, а и имах неща да действам и не догледах сеира, обаче сгърчената мишка в колата изобщо не приличаше на голем мачо

    Use your Illusion
  35. 35 Профил на madcat
    madcat
    Рейтинг: 217 Неутрално

    [quote#17:"Лео"]Да, всичко трябва да е споделено, само богатите да имат личност и собственост! Добре дошли в утопията на 21-ви век![/quote]

    Ех, тоя български соц комплекс, че личното мпс е най-важната цел в живота няма да умре скоро...

  36. 36 Профил на ХЪ ХЪ ХЪ
    ХЪ ХЪ ХЪ
    Рейтинг: 432 Любопитно

    До коментар [#11] от "charlesdegaulle":

    [quote#11:"charlesdegaulle"]Там отдавна хората имат поне два велосипеда[/quote]

    До коментар [#30] от "evlampi":

    А също така и по два автомобила. Нека да не забравяме това. Да, карат се много велосипеди, но всяко домакинство си има и автомобил - два. В Копенхаген също се случват задръствания и има натоварен трафик, макар да е наполовина на София.

    До коментар [#14] от "БМЗ":
    [quote#14:"БМЗ"] Трябва просто да се изгради добра система на градския транспорт. [/quote]
    До коментар [#26] от "tsvetko_51":
    [quote#26:"tsvetko_51"]Там освен велоалеи, има много добре уреден градски транспорт и така[/quote]
    До коментар [#30] от "evlampi":
    [quote#30:"evlampi"]има много по-голяма аванта от добре развит обществен транспорт отколкото всеки да се друса и пушляви с лична таратайка за петима[/quote]


    Точно така.
    Чичото от статията правилно говори, но и някои неща премълчава - в Копенхаген имат: подземна железница, надземна железница, автобусен градски транспорт и добри връзки с ЖП, автогари и летище. Това, което са направили на времето е било да махнат трамваите и на мястото на релсите са направили велоалеи, които са отделени, където е възможно от пътното платно.

  37. 37 Профил на pantarea
    pantarea
    Рейтинг: 426 Неутрално

    А доведохте ли проф. Ян Геел на уникалната пешеходна улица - улица Граф Игнатиев. Там той ще разбере българският дух към ред и дисциплина. Как са заедно (стабилно единени) озъртащи се пешеходци, тресящи и дръкащи антични трамвай, релси, изпод които избликва вода, циркулиращи напред-назад коли на "Съдебната Власт" (така пише на тях), многобройни коли "спазващи" знак "влизането забранено", слаломиращи велосипедисти и най-вече на липсващи хора с табели на гърба "Трафик Полис".

  38. 38 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Този:"всяка градска управа има отдел, който изследва, измерва и улеснява автомобилния трафик......" А в София??? НЯМА. Всички решения са на база гледайки в тавана или в такива експерти, които твърдят "Личния автомобил заминава в историята" ???? Къде в Копенхаген ли, в Хага ли или в Амстердам, където трудовите пътувания с личен автомобил са около 50%, с обществен транспорт - 25% и с велосипеди -25% (Еуростат), а в София - 65 % с обществен транспорт. Ако го слушаме този, да забраним автомобилите и 100% на обществен транспорт, като в Северна Корея. Ура.

  39. 39 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 479 Весело

    пожелавам ви всичко най-хубаво неприятни, необразовани и прости избраници на простаци, които в съдружие с популисти сътворят такива модери и хубави неща ))
    Радвам се и, че имате такъв критерий за хубавото и модерното - но повече отказвам да ви съжалявам! )))

  40. 40 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#27] от "xcheffo":

    Така е. Има и много стоянки с велосипеди под наем. Велоалеите са вече голяма мрежа, обхванала целия град. Но, автомобилите не намаляват. Напротив. Вече е "нормално", ако е 17-18 часа и искаш да влезеш през Трапезица, да чакаш поне половин час заради задръстванията.

  41. 41 Профил на Dreadlord
    Dreadlord
    Рейтинг: 688 Гневно

    Ай сиктир, бе, в Дания си ги избива на комунизъм, ама това е прекалено!

    Who is General Failure and why is he reading my disk?
  42. 42 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    За съжаление в София не виждам как ще станат нещата - тук нещата се правят максимално да се ползват автомобили. Надявам се нещата да се пооправят с пускането на третата линия, ама да видим...

  43. 43 Профил на angelats
    angelats
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#11] от "charlesdegaulle":

    В Холандия е същото. Всичко живо е на колело независимо от времето и възрастта.

  44. 44 Профил на dggm
    dggm
    Рейтинг: 466 Весело

    Да ни е жива и здрава Фандъкова и да гласуват софиянци за нея, че това може и да стане.

    Витошка е страхотна сега, помня я едно време каква беше. А метрото беше научна фантастика направо.

  45. 45 Профил на angelats
    angelats
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#38] от "Софианец2":

    Градският транспорт в Хага е адски скъп! Билетчето, което важи 1 час, е 3,50 евро. Цената на месечната карта е също много висока и градът е разделен на зони. Колкото повече зони добавяш към абонамента, толкова цената става по-висока.

  46. 46 Профил на dorko
    dorko
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Този урбанист ще кастрира мъжествеността на милиони.

  47. 47 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1955 Любопитно

    До коментар [#15] от "traveler1":

    То, там е равно като тава и става, ама да дойде да кара колело във Варна, дето между началото и края на една улица има над 50метра денивелация... Такова, ако морското ниво се повдигне с 60 метра заради климата, едва ще наводни половината град, та върви върти педалите нагоре надолу. Еле пък ако си във Велико Търново, и трябва да разчиташ само на колелото. Не, бе, не му давам акъл на човека, просто една схема (колкото и добра да е) не става да се прилага навсякъде.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  48. 48 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 479 Любопитно

    знаете ли, малко съжалявам че е толкова зле и скапано всичко и така подкрепено с материал от безлична маса безгръбначни. Моята работа е да имам идеи по темата и мога да кажа, че когато човек на изкуството говори за социални ре-организации, най-често става дума за обиграна поза в условия на липса на авторски идеи. Мнозина го играят този театър...разбирам, че не разбирате...но и съжалявам, че за много по-смислени неща има също толкова разбиране, колкото и за почти всички смислени неща в тази част от света=въобще липсва.
    Сега, тези които съсипаха града и държавата ни намериха един такъв безличко, който заради CV, в което пише няколко имена на световни градове моментално се настроихте интуитивно, че смята за нещо визионерско...доста си го заслужавате това...и въобще не заслужавате доста нищо истинско!
    Повечето хора с "десни" разбирания в този форум съжаляват, че не било имало истиска декомунизация и кръв "след 10ти", но незнайно защо не се слагат вътре в тези групи излишни елементи, без да се притесняват, че с мнението си например по тази тема, за софийското градоустройство, стоят арогантно-наивно-незаинтересовано далеч в соц миналото.

  49. 49 Профил на bcbg
    bcbg
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Бях точно преди 2 седмици в Копенхаген, трябва човек наистина да има много въображение за да намери този град приятен. Да, чист е, но архитектурата им е много тежка и подтискаща. Има наистина много велосипедисти, ама това едва ли трябва да е критерии, иначе Пхенян щеше да райско кътче. Такива като този зелен кхмер ненавиждат всичко индивидуално, почват първо с колите, след това ще се обърнат срещу частните жилища или не знам какво.

  50. 50 Профил на Brunelleschi
    Brunelleschi
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Нищо кой знае колко скандално или футуристично няма казано в статията по-горе. Всичко е супер очевидно и ясно за всеки, който е живял и е видял случващото се в Скандинавия, Холандия, Белгия, Австрия и т.н. Проблемът е в жителите на България, а те са драстично разделени на 2 половини, които нямат нищо общо помежду си.
    Едната половина е новоизлюпеното консуматорско общество, което разбира себе си именно чрез имуществото - пари, коли, апартаменти, лукс и т.н. и се стремят да достигнат до нивото на Запада, докато тук се е ширил Соц-а, но идеите на Запада вече са се развили, докато нашите още се трогват от мерцедеси, бмв-та и т.н. Другата половина са хора, за които материалното никога не е имало особено значение и имат друго усещане за света, смея да твърдя, че вторите са малцинство. И съответно искат да развиват града именно в тази посока по-горе.
    От това разделение на обществото идва проблемът и абсурдният начин, по който се развива България. Едните викат - сечи, строй и т.н., другите - нищо няма да пипате. Ако мнозинството искаха алеи - щеше да е безкрайно лесно, но не ги искат, искат Съни бийч, лукс и т.н. И какво сега ще налагаме на някой алеи и велосипеди, защото нищо не разбират? Може би това трябва, не знам... Но не ми се вярва. А промяната, ако я чакаме сама да дойде, точно след има-няма 50 години ще е тук, най-вероятно и поради редица други причини.

    time is a waste of money...
  51. 51 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#48] от "Бегемот":
    Предполагам, че с горния коментар сте искали да споделите Вашата гледна точка.Хаос.Пробвайте още веднъж.Опитайте с по-кратки и ясни изречения.

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  52. 52 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#51] от "Идеологически диверсант":

    с оглед на коментар №39, не търся задължителна комуникативност с всички. Щом Ви се струва хаос, порадвайте се на тази толкова положителна статия и нагласа в коментарите и приятен ден!

  53. 53 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1172 Неутрално

    До коментар [#50] от "Brunelleschi":

    аз не съм бесен материалист, нито консуматор, ни най-малко. но едно от нещата, които ме отвращават у нас е бедната материална култура. обичам хубавите неща - приятните мебели, качествените дрехи, вкусната храна. без да се вманиачавам разбира се, но всичко това се купува и струва пари. и това ме прави изостанало българче, предполагам. а на запад материалната култура е много висока, и такива като вас които проповядват "въздържание от консумация" в една така бедна държава като нашата винаги ми звучат особено нелепо.

  54. 54 Профил на kras4o
    kras4o
    Рейтинг: 246 Неутрално

    До коментар [#22] от "evlampi":

    какво му разяснвяваш на тоя ? Ганьо едно си знае, едно си бае. Кара трета ръка таралясник ама бил премиум махнал е катализатора, чипосал я е, гледа лошо, всички са му виновни и той е най-умният, но дори и Карл Махн не е чел ...

  55. 55 Профил на bj_int
    bj_int
    Рейтинг: 220 Неутрално

    това интервю дава ясна представа къде сме ние и къде е останалият свят - вижда се, че пропастта е голяма и видно непреодолима. а си мислим, че сме в Европа...

  56. 56 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#54] от "kras4o":
    Хахаха.Съжалявам, но не се вписвам в схемата ви.Автомобилът наистина ми е 20 годишен, но нито е премиум, нито пък съм му махнал катализатора, нито пък сложил чип за увеличение на мощноста.Още по-малко гледам лошо и за 23 години шофьорски стаж и над 300 хиляди навъртяни километра, имам не повече от 2-3 глоби за нарушение на правилата за движение.Ако си бяхте направили труда да прочетете всичките ми мнения, щяхте да разберете, че живея извън града, но работя там, детето ми ходи на градина там, както и съпругата ми също работи там.Няма обществен транспорт като в големите градове и ако не ползвам автомобил няма как да се придвижвам нито аз, нито семейството ми.

  57. 57 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    До коментар [#13] от "mushashi":


    [quote#13:"mushashi"]Интересно как ще ходиш на работа с велосипед ако живееш на 10 км от работното си място? Или през зимата при минус 15градуса? Или лятото при 40 градуса жега? Как ще закараш децата си до детската градина или училището, особено зимата?[/quote]
    Затова става дума.Да не говорим,че климатът е различен.Едно е да ползваш такова превозно средство в Холандия или Дания,друго е на броени километри от планина висока към 2000 метра.

  58. 58 Профил на skippingstone
    skippingstone
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Магистралееее, магистралеее сака народо, за бръзи джипове и мераклийски таралясници... Баце че ви ги даде сите, хем и артък да остане.

    Don't wait for a second chance, act as though you've already had it!
  59. 59 Профил на Александра
    Александра
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#13] от "mushashi":

    Правим го от години в нашето семейство. Чудесно е. Веднъж като опиташ, няма да се върнеш към автомобила. Ограниченията са само в ума.

    П.С. Живеем в София.

  60. 60 Профил на zenola
    zenola
    Рейтинг: 643 Неутрално

    До коментар [#13] от "mushashi":


    До коментар [#15] от "traveler1":

    Ето точно това липсва в интервюто - как хората, които не живеят в града, а извън него (в крайна сметка това е особено актуално за София - като всеки нормален голям град събира огромно количество приходяща работна ръка).
    За градовете, за които говори този човек, този проблем е решен отдавна и има инфраструктура. И вече иде реч само за облагородяването й. В София инфраструктура просто няма. Как ще се реши проблемът с приходящия и транзитен трафик докато няма нормално околовръстно?! И това околовръстно не е свързано с градския транспорт адекватно? И това е въпрос извън адекватността на самия градски транспорт.
    В Германия например, където съм живяла, малките населени места около големите градове са свързани с големия град чрез изключително редовен железопътен транспорт, железопътния транспорт е свързан с градския (обикновено ЕС-бан или У-бан) в покрайнините на града. вече има и велоалеи, които започват от покрайнините, има паркинги за велосипеди, може човек да иде до тази начална точка с влак и оттам с велосипед или градски транспорт. Не че това решава проблема с огромните задръствания, особено в южната част на Германия, но го облекчава.
    За Москва, където често съм била по работа, е същото - железопътния транспорт е свързан с метрото в определени точки, които образуват пръстен около града. В такова положение можеш реално да наложиш ограничение на влизането на автомобили в централната част.
    Как ще се ограничи в София влизането на автомобили в централната част за тези, които идват да работят от Перник например, при липсата на адекватна транспортна алтернатива?
    Та, така, хубави неща говори този човек и силно се надявам един ден да живеем в далеч по-приятна градска среда, но само с пешеходни зони и велоалеи, при изначална липса на инфраструктура няма да стане.

  61. 61 Профил на aldoushuxley
    aldoushuxley
    Рейтинг: 387 Неутрално

    [quote#28:"mushashi"]Сестра ми живее в САЩ-град Кълъмбъс.Там градски транспорт почти липсва, защото хората си живеят в предградията, а не са набутани в центровете на градовете.Е примерно Ню Йорк е изключение.И всяко семейство има по повече от един автомобил. [/quote]


    Не се засягайте, но прекрасно сте описал защо Кълъмбъс е класи под Копенхаген като качество на живот.

  62. 62 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#57] от "yanne":

    Затова веднага дадох пример и със САЩ.В много градове градски транспорт почти липсва/изключвам Ню Йорк и други мегаполиси/и повечето хора се придвижват с автомобили, защото живеят на десетки километри от работното си място, училището и така нататък.Холандия е малка по площ държава, със сравнително мек климат/няма горещи лета и студени зими/и е равнинна.Интересно ми дали някой от тези, дето обиждат с бай Ганьо, би закарал 5 годишното си дете на детска градина с велосипед януари месец ,ако живее на 10 км от детската градина? При заледените и непочистени улици, смразяващият студ и интензивният трафик.

  63. 63 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#59] от "Александра":

    Госпожо-аз карам велосипед и ходя пеша всеки ден.И съм в прекрасна физическа форма за годините си.Но го правя след работно време , през уикенда или отпуската.На работа отивам с автомобил и по-горе изчерпателно съм посочил причините за това.

  64. 64 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#61] от "aldoushuxley":

    Значи е по-добре да живееш в апартамент с още десетки обитатели, вместо в самостоятелна къща с ливада, където да си играят децата? Явно имаме различни критерии за качество на живот.

  65. 65 Профил на aldoushuxley
    aldoushuxley
    Рейтинг: 387 Неутрално

    [quote#64:"mushashi"]по-добре да живееш в апартамент с още десетки обитатели, вместо в самостоятелна къща с ливада, където да си играят децата? Явно имаме различни критери[/quote]

    Напротив, явно имаме сходни критерии, защото къщата с ливадата и децата и на мен ми е мечта. В Дания са го постигнали (видях го с очите си). Просто двата джипа пред къщата, характерни за щата Охайо, в Копенхаген липсват.

  66. 66 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#40] от "Арон":

    Имам много да казвам за Велобургас... ама модераторите ще ми го изтрият.

    Мисля, че след последните промени в градския транспорт в Бургас нещата станаха по-зле. Автобусите са нарядко, обособените бус ленти сякаш създават повече условия за задръствания, отколкото да стимулират хората да ползват обществен транспорт. Как да е, проектът продължава, ще видим какво ще стане.

    За сведение на форума, в Бургас има нещо наречено "централна автобусна спирка". Покрито пространство с размерите на малка автогара; има и тоалетна.

  67. 67 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#65] от "aldoushuxley":

    Въпросът е и в разстоянията и броя на населението.Дания е с население 5 милиона, които живеят в селища,, които са сравнително малки по размер и по население.Едно е да живееш на 1км от работата, друго на 30 както често се случва в САЩ.

  68. 68 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3907 Неутрално

    До коментар [#62] от "mushashi":


    [quote#62:"mushashi"]Интересно ми дали някой от тези, дето обиждат с бай Ганьо, би закарал 5 годишното си дете на детска градина с велосипед януари месец ,ако живее на 10 км от детската градина?[/quote]Не,че няма и такива екоталибани.Но повечето коментатори са на принципа на сърдитите старчета от Кукленото Шоу на Джим Хнесън-просто нещо да кажат и да се присмеят.

  69. 69 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1399 Любопитно

    До коментар [#8] от "Арон":

    То не е от града, а от хората.
    Автомобилът за българина е въпрос на тип социален статус - имаш кола - някой си, нямаш кола - простосмъртен си.

    Жената е покана за щастие
  70. 70 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 649 Неутрално

    До коментар [#62] от "mushashi":

    Забелязал съм, че повечето от тези, които обиждат на бай Ганьо и Андрешко, не са чели нито Алеко, нито Елин Пелин. Ако са го направели, то не са вникнали достатъчно в образите.
    И да - такъв човек определено "би закарал 5 годишното си дете на детска градина с велосипед януари месец ,ако живее на 10 км от детската градина? При заледените и непочистени улици, смразяващият студ и интензивният трафик."

  71. 71 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#70] от "sbk":

    Сред определена група българи съществува мнението,че всичко направено в богатите западни държави е положително и напредничево,а всичко направено от българи е закостеняло и просташко.В много отношения нещата изобщо не стоят по този начин.Аз съм последният човек,който ще отрече постиженията на други европейски народи,но това не означава,че всичко,което работи там, е приложимо и тук.Дава се за пример датската принцеса,която карала децата си с велосипед през зимата.Но на какво разстояние ги кара,колко често и най-вече дали се движи при трафик като в българските големи градове не се споменава.Моят вуйчо се движеше постоянно с велосипед по улиците-е вече почти не може да ходи,защото един идиот го блъсна.Така че не бих рискувал живота и здравето на децата си,пък който както иска да ме нарича.

  72. 72 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    [quote#69:"bgpainter"]- имаш кола - някой си, нямаш кола - простосмъртен си. [/quote]
    освен това с титлата кола се кичат произволни 20-30 годишни таралясници на които наливат по 3 кила бензин от време на време

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  73. 73 Профил на hgg21387465
    hgg21387465
    Рейтинг: 224 Неутрално

    До коментар [#13] от "mushashi":

    Личи си, че си жена, ама от миналото. Едно джипче кубче добра работа било ти свършило, за да се чувстваш щастлива и доволна като слизаш пред сградата на училището на децата. Горките те, само в каква среда ще пораснат, жал ми е за тях. От кога си в София, я кажи????

  74. 74 Профил на bgpainter
    bgpainter
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#72] от "stg":

    Точно тъй.
    Каквато и да е, кола да е, пък може да е последната трошка.

    За това нишата на авточастите не пада под 300-350 милиона годишен оборот в България.

    Жената е покана за щастие
  75. 75 Профил на hgg21387465
    hgg21387465
    Рейтинг: 224 Неутрално

    До коментар [#67] от "mushashi":

    То, затова в Еуропата си има влакове и градски железници, ама ти явно не знаеш какво е градска мобилност и съвременно градско устройство...А, вуйчото ти са го блъснали, именно заради такива като теб, които не слизат от колата и правят разплути седалищни части.

  76. 76 Профил на sbk
    sbk
    Рейтинг: 649 Неутрално

    До коментар [#71] от "mushashi":

    Напълно си прав. Достатъчно е тези, за които говориш, да се замислят как богатите държави са изградили общеставата си. Едва ли са копирали от други богати държави.

  77. 77 Профил на livebythecode
    livebythecode
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Ходя на работа с колело 10 км отиване, 10 връщане, единствения баир е в борисовата градина, от 1 април до 1 ноември без проблем се кара колело в София. 90 % от пишещите са страхотни мързеливци, оправданието много баири имало в София хахаха
    Истината е че ви мързи и се доказвате пред някой като се возите в таралясник са 1000 лева на който му сипвате за 10 кинта нафта хахах

  78. 78 Профил на ekolog
    ekolog
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Абсолютно прав е арх. Геел! Браво на арх. Здравков!
    Минимално коли, максимално природа, на Витоша да се ходи и карат ски всеки ден.

  79. 79 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#75] от "hgg21387465":

    Хахаха.При височина 173 см тежа 68 кг .Ако за мен кажеш, че съм разплут нещо много объркани са ти представите за разплутост.Всяка вечер с изключение на най-студените дни правя разходки по 5 км.И на 41г съм в много по-добра физическа форма от много 20 годишни.Сбъркал си адреса.Не ти се получи сравнението.

  80. 80 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#73] от "hgg21387465":

    Смешко, нито съм жена, нито живея в София. А и нямам желание да живея там.Живея в къща на 10 км от най-близкият град и единственият начин да се придвижа до града, където работя е с автомобил, защото не искам да си рискувам живота като карам велосипед по изключително натовареният извънградски път.Още по-малко живота на децата си.Наистина си голям смешник.

  81. 81 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3014 Неутрално

    От малкото изяви на Здравко Здравков - новият главен архитект на София, остава с чудесни впечатления. А още по-хубаво, че е потърсил точно този архитект за да си изгради концепцията. Това говори, че е сериозен човек с желание да работи за хората. Дано да се справи с вихрещата се ГЕРБерия и диктатура на автомобила в София и да не тръгне по лесния път.
    Затова и ще припомня, че Ян Геел е поредният специалист, който дава полезни съвети на софийската управа за човешко градоустройство. До сега всички са захвърлени в тоалетната.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  82. 82 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Поредните еколевичарски бълнувания.Следващата стъпка ква ще е-да върнем крепостничеството може би та на работещите роби да не им се налага въобще да пътуват,нали!?
    А като видя някой угоен шопар да грухти против материализма и консуматорството и направо ми се дохожда по голема нужда.Има прости неща които са неотменна част от човешката психика-и материализма и хедонизма са едни от тях.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  83. 83 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    А света-света върви напред.И след като хората са видяли благата на съременната цивилизация-едно от които е личното МПС-малко трудно ще ги върнеш назад да карат коллета,каруци,коне и прочие...Колкото и да им се ще на велопедерастите.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  84. 84 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Между другото няма да е лошо някой велиоконАучен институт който прави тъпи изследвания и ги публикува редовно по медиите как яденето на брюкселско зеле помага за това да решавате по-бързо кръстословици...та такъв институт няма да е лошо да направи изследване за половата потентност и съдържанието в кръвта на тестостерон и други андрогенни(мъжки) хормони сред мъжете ползващи колело.Зер не е без значение притискането на тестисите и дълготрайното намаляване на кръвотока в тях по време на колоездене.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  85. 85 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    От страничното ме наблюдение над такива мъже-велосипедисти-определено смятам че имат някакви "чисто мъжки" проблеми.Които после избиват в комплексарщина.Наскоро примерно излезе изследване което казва че вероятно Хитлер е бил толкова комплексиран защото е имал само 1 тестис.Така че господа велопедерасти-ако имате проблеми-идете на андролог или сексолог,вместо да облъчвате останалите и без тва малко нормални хора с идиотизмите си.

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  86. 86 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    А па ако вече сте минали към другия бряг-признайте си-не е срамно.В такива времена живеем че бая хора са като вас.А и сега така е модерно.И един съвет-не ползвайте презерватив и имайте максимално много партньори,по възможност и африканци...За останалото-тя природата си знае работата...

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  87. 87 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    И пак да напомня-не забравяйте африканците.Защото какъв гей си ако не седнеш на голямата яка "седалка".

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  88. 88 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Между другото дали и самото влечение към каране на колело не е свързано със стимулация на ануса и простатата заради натиска!?Кат се замисля нищо чудно да излезе че не от каране на колело да се става гей,ами май още преди това са си такива и карането е само за сексуална стимулация и "начесване на крастата".

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  89. 89 Профил на blahblah
    blahblah
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#82] от "tqh42306221":

    материализмът и хедонизмът са неотменни за примитивните хорица, най-долната прослойка на човечеството. Цивилизацията се движи от разум, а не от инстинкти, и когаот нещо е вредно и нецелеобразно, разумът се включва да контролира хедонизма.
    Така, че дгд, дебил.

  90. 90 Профил на tqh42306221
    tqh42306221
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Па иди в гората па живей.Йоан Рилски номер 2.Пътьом натам може на примитив като мене да си препишеш апартамента и колата.Така на топлото диванче пред компа-идеалисти бол,с лопата да ги ринеш...10години съм живял като хижар,мойто момче,ти надето отиваш-аз оттам се връщам и на такива кат тебе съм се нагледал.И наслушал...

    Мама,льотчика люблю,я без льотчик не магу.Он летает на высока,набывает на дълбока!
  91. 91 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1316 Весело

    [quote#5:"magelan"]Като чета това интервю се питам дали някои от властеимащите в България си дават сметка колко са далече от визиите и мисленето на този човек?? [/quote]

    Защо само властващите? Цялата ни нация е на светлинни години от такъв вид мислене. Имам чувството че този човек стои като извън земен, сред нас.

    /не се чете/
  92. 92 Профил на Kiril Iliev
    Kiril Iliev
    Рейтинг: 15 Неутрално

    Повечето хора май не са прочели цялата статия - човекът е ходил и в държави като Русия (по-специално Москва), където мисленето на предвижване е доста близко до нашето - с кола и до тоалетната.

    До коментар [#13] от "mushashi":

    Как ще ходя на работа при -15? Ами сега ходя (дори и когато падне сняг), докато съседа не може да запали 20 годишното извинение на автомобил пред блока. Работата ми е на 10км в едната посока - взех си образованието в скандинавска държава и не виждам проблеми с климата.

    Децата, при добри условия на предвижване, може да се карат с ремарке - потърси и ще видиш за какво говоря. Аз имам такова и редовно карам детето си така ако маршрута ми минава през безопасни улици (разбирай където има адекватна инфраструктура).

    А като са по-големи, нищо не пречи да карат и те велосипед - така ще възприемат културата на движение, а не след години да педалират като пияни вишни по пътя или да минават на червено.

    Човека не знае какво в България, но няма и как, но смятам, че може да ни даде много насоки как да се направят нещата - намаляне на пътищата, стеснение на улиците, вдигане на данъците за старите автомобили. Първоначално ще има задръствания, докато хората не се научат, че трябва да се предвижват по алтернативен начин. Ето и отговори на няколкото оправдания:

    - имаш среща с клиенти?
    Добре, преоблечи се в офиса (носиш си дрехи).
    - Трябва да отидеш за един ден на много места на голямо разстояние?
    ОК, взимаш метрото / градския / такси.
    - Вали / духа, студено е?
    Има екипиривка - ветровки, шушляци и т.н. с които няма да изглеждаш като космонавт и пак ще ти е комфортно на колелото. Пак остава варианта с такси / градския транспорт.
    - Няма как да водя децата на ДГ / училище?
    Вижте примера по-горе - при адекватна инфраструктура това няма да е проблем, освен ако не сте някой слабак, който не може да тегли ремарке с дете (10-15кг) + малко багаж (който не е теглил, мога да го уверя че почти не се усеща)

  93. 93 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#66] от "xcheffo":

    Чакайте, системата/новата/ още не е в действие. Сега учим хората да влизат само през първата врата. Всеки ще има електронна карта, която дава възможно след чекиране, цели 45 минути да се возите на който си искате автобус. Кондукторите няма да бъдат съкратени, а ще бъдат проверяващи. Всички нови спирки вече са готови, лентата за бързите автобуси е неприкосновена, с големи глоби за тези, които карат по нея. Мисля, че след Нова година ще заработи новата схема на градския транспорт. Според мен, много добре е замислено всички. Да видим..

  94. 94 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#69] от "bgpainter":

    Да, комплексарщината у назе май никога няма да бъде изкоренена, защото ние все си ги.."мерим". Напълно си права.

  95. 95 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#92:"Kiril Iliev"]Повечето хора май не са прочели цялата статия - човекът е ходил и в държави като Русия (по-специално Москва), където мисленето на предвижване е доста близко до нашето - с кола и до тоалетната. [/quote]
    Я да видим как са нещата в Дания,която ни се дава за пример.
    http://cphpost.dk/news/record-number-of-cars-being-sold-in-denmark.html
    200 хиляди нови автомобила са продадени в Дания само за 2015г.При положение,че Дания е с 5 милиона население,а България 7 милиона у нас са продадени 100 хиляди автомобила-2 пъти по-амлко.И то в Дания става въпрос само за 200 хиляди нови автомобила.А автомобили се продават и на старо.
    Ето данни и за Германия.
    https://money.bg/business/prodazhbite-na-avtomobili-v-germaniya-skochiha-s-12-prez-may.html

  96. 96 Профил на melchett
    melchett
    Рейтинг: 583 Любопитно

    До коментар [#95] от "mushashi":

    хубава статистика. имам въпрос, обаче - ние нали сме много бедни? и то не два пъти по бедни от датчаните, ами уж много повече. откъде се взимат тези коли у нас?

  97. 97 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#96:"melchett"] и то не два пъти по бедни от датчаните, ами уж много повече. откъде се взимат тези коли у нас?[/quote]
    В България повечето автомобили са продадени на старо.Такива са заплатите,затова се купуват и употребявани автомобили.Датчаните получават 12 пъти по-високи възнаграждения,затова си позволяват и нови автомобили.

  98. 98 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 701 Весело

    До коментар [#7] от "Cassi":

    "Възхитена съм от мисленето на този човек. Визионер!"
    А бе добре мисли този визионер, а ма май е забравил, че в някои страни, включая и неговата собствена, много от хората живеят извън големите градове сред природата, но работят предимно в големите градове, пазаруват там, обслужването им е там и без кола, с която често пътуват повече от 100км на ден нямат шанс да се придвижат....

  99. 99 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 530 Неутрално

    личните автомобили може да се направят като рикши с верижно крачно задвижване и електро генератор и батерии

  100. 100 Профил на coxo
    coxo
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#30] от "evlampi":

    Проблемът е, че откакто Юрдечка вдигна цената на билетите, много хора слязоха от градския транспорт и се качиха в колите и София тотално се задръсти. Това е една от причините все по-рядко да излизам с колелото - прекалено много неуки шофьори има по улиците и нервите, които късам не си струват. Иначе като терен София е поносим град, разбира се ако не се налага да катериш кварталите във Витоша. 15 км в едната посока не ги усещам и ми трябват средно 40-50 мин. и то при положение, че заобикалям през парковете за по-безопасно. Лятото съм карал на 43 градуса и с бутилка вода и шапка под каската не са проблем. Зимата, с добра екипировка е ок, но не мога да се справя, когато започнат да ми мръзнат очите, а и ледът е доста коварен. Вятърът, обаче си остава най-гаден за каране.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK