Ян Ханкок: Нищо за нас без нас

Ян Ханкок: Нищо за нас без нас

© Портал Култура



"Дневник" препечатва разговара на Стоян Чапразов с Ян Ханкок от портала "Култура".


Какво ви доведе в САЩ?




- Живея в САЩ вече 44 години. Повече от половината ми живот премина тук. Дойдох най-вече, защото ми предложиха работа, а академични позиции за моята специалност се намират доста трудно.


Различен ли е животът ви като ром в САЩ в сравнение с този във Великобритания – претопихте ли се в т. нар. американско гърне?


- За такъв като мен – произхождам от смесено ("английско-унгарско") ромско семейство – животът в Тексас, в общество, доминирано от калдераши, изискваше пренастройване. Тяхното разбиране за "макхердипе"(традиционен ромски закон) е много по-стриктно от това на моето семейство. Освен това в разговор с тях много теми се избягват като "неподходящи". Взаимотношенията между мъжете и жените са също по-контролирани. Но, разбира се, много от нещата са същите. Всъщност повече усилия трябваше да полагам, за да се приспособя към колегите си в университета. Понякога това беше много трудно. И продължава да бъде, 45 години по-късно. Освен това повечето американци нямат идея какво представляват ромите, а ако знаят нещо, то е главно от холивудските екрани, което често ме кара да обяснявам и коригирам възгледите за нас. Но бих казал, че до голяма степен съм се претопил в американското гърне, особено в тексаския му вариант, тъй като се ожених за американка от Тексас, която не е ромка.


В САЩ расизмът и дискриминацията спрямо ромите не са така повсеместни и видими, както в Европа. Кое е различното тук, американците по-отворени ли са от европейците към различния?


- Нека не забравяме, че в САЩ живеят хора от цял свят. Ромите тук представляват просто една от многото народности. Много е лесно да станеш невидим, като се престориш на друг: испаноговорящ, арабин, грък или индианец. Както може би знаете, още от малки нас ни възпитават да не афишираме ромската си идентичност. А ромите са първите цветнокожи, дошли на многобройни групи в Европа. Така че контрастът между бели и не-бели е много по-ясен и по-труден за скриване.


Каква е според вас ролята на ромския интелектуалец в туширането на този контраст, необходимо ли е той да е активист?


- Абсолютно. Да си "активист" означава буквално да си активен, да работиш, а това в моя случай значи да наблюдавам как се представят ромите в медийното пространство; да подпомагам американски роми в техните съдебни дела; да пътувам и разговарям с понякога враждебни слушатели; както и да преподавам ромски език и култура всеки семестър. Когато става дума за САЩ, активността на властите е слаба, а повечето роми нямат материална свобода, за да инвестират в ромската кауза. В Европа ситуацията е още по-страшна.


Добрите роми не правят новини, по-интересно и лесно се пише за "цигански далавери" и "семейни цигански свади", отколкото за роми, успели да постигнат нещо. Хората си искат циганите с шарените кърпи и кристалните топки, а не с докторски степени.


Публична тайна е, че резултатите от европейските проекти по т. нар. "интегриране" на ромите са анемични. Според много анализатори наскоро завършилата Декада на ромското включване 2005-2015 е фиаско. Защо тези проекти не успяват да постигнат по-добри резултати?


- Неведньж съм казвал, че наличните фондове на проектите се насочват до голяма степен в погрешна посока – за издаване на непотребни брошури и псевдо-изследователска литература, вместо примерно за наръчници за започване на бизнес, за семейно планиране изобщо за истински потребна литература. Освен това смятам, че все още не е създаден мост между, от една страна, "гаджа"-та тоест неромите, които бяха начело на Декадата, и "образованите" роми и чичотомовци, които работят с тях, а от друга страна, значителното мнозинство роми, тоест останалите 99%. Имаме нужда от лидери, които могат да работят както с отчаяно бедните и лишени от граждански права роми в махалата, така и с административните офиси, които могат да предизвикат промени.


Вие сте един от пионерите на Международния ромски съюз (IRU). През 2016 г. обаче осъмнахме с три съюза. Как си обяснявате тази схизма в ромското международно движение?


- Грешно е да се мисли, че има нещо странно в това. Същите разделителни политики са характеризирали различни други развиващи се движения на потискани народи. Ние трябва да се учим от другите, но не бива да бъдем водени от другите. Трябва да намерим своя си начин, а това се случва. Сегашните IRU- та са политически много по-вещи от предни години и се движат, макар и бавно, в правилната посока.


В началото на тази година министърът на външните работи на Индия Сушма Сварадж обяви ромите за "деца на Индия". Какво значение има за вас, а и за ромите по света тази официална позиция на индийската държава?


- Двузначно. Какво значение има за афроамериканците признаването на техните африкански корени? От една страна, е добре да знаем откъде идват дедите ни; хубаво е, че Индия ни признава; а колкото повече знаем за нашата история, толкова повече я владеем. Повечето от наивните (глупави) представи за "циганите" са в резултат на незнание и непознаване, на догадки. Всъщност като народ или сбор от народи ние започваме нашата история на прага на Европа, а не в самата Индия. Красивите книги за масата в хола с фотографии на индийски "цигани" не отразяват истинската, цялата ни история. От друга страна, разпространяването на тезата за индийските ни корени дава муниции на расистите да ни казват: "Вървете си в Индия". Една от причините, поради която Хитлер е искал да ни унищожи е, че идваме отвъд Европа, от Азия.


Писал сте по много теми, свързани с ромския език, история и култура. Кои са важните и актуални ромски теми днес?


- Образованието е тема номер едно, както неведнъж съм заявявал, но имам предвид не само ромското образование, а и това на неромите. Робството и холокоста са две основни събития в нашата история, в никакъв случай единствените, но нито едното, нито другото е представено адекватно в учебниците. Сигурно се самозалъгвам, но ми се ще да вярвам, че ако неромските общества знаеха, че до голяма степен самите те са отговорни за нашето състояние, те биха били по-малко нетолерантни, повече разбиращи. Това е наивно, разбирам. Други актуални теми са борбата с расизма, здравеопазването, жилищното осигуряване, безработицата, както и създаването на наши, ромски кадри – учители, доктори, адвокати – за да спрем да разчитаме на подаяния от неромски институции. В момента ние зависим от тях за постигането на целите си, което не бива да продължава.


До скоро един от университетите в България предлагаше специалност Начална училищна педагогика и ромски език. За жалост тя беше закрита. Това ми дава повод да попитам има ли интерес към вашия курс по ромски език и култура в Тексаския университет, каква литература изучавате?


- Използвам мои неща, разбира се, както и множество задължителни и избрани текстове. Всеки студент трябва да напише и презентира 15 страници по избрана от него тема, свързана с въпросите, които изследваме. Преди имах по 50 студенти в клас, но сега съм ги ограничил до 25. Заглавието на курса е Ромски eзик и култура, явно привлича, защото студентите обикновено си представят, че ще учим за екзотични хора и странни явления и си мислят, че ще минат лесно. Винаги се учудват като разберат, че ще учат за ромския език, история, миграция, за дискриминацията срещу ромите. Най-вече се учудват защо в техните учебници не пише нищо за ромското робство и ромския холокост.


Колко студенти роми сте имали?


- През всичките тези, почти четиридесет, години на преподаване съм имал едва трима студенти от ромски произход. Водя същия курс – със засилен акцент върху езика – и за магистри, между които има и такива, които планират да работят в сферата на правата на ромите.


Мнозина роми от моето поколение не знаят добре ромски език. Какви са възможните последици от тази тенденция за ромската идентичност и култура?


- Добре познатото социолингвистично клише казва, че "езикът е моторът на културата". Човек се изгубва, когато загуби езика си. Има популации в Европа, които се определят като ромски, но не защото имат такава етническа идентитчност, а заради социалната им идентичност. Човек без собствен език и култура обикновено приема тези на "другия", в нашия случай на националното мнозинство. Но да не забравяме, че ромите са "видимо малцинство", живеещо на определени места и работещо определени професии, че те се третират от мнозинството като малцинство. При липсата на достъп до традиционната ромска култура за много роми културата на бедността се е превърнала в "нашата" култура.


В едно интервю заявявате следното: "Важно е да се подчертае, че "джипси" (Gypsy) не е поведение, а етнос; ние не сме начин на живот, а култура на хиляда години". На какво могат ромите да научат "другия"?


- На точно това, което казвам – че сме култура на хиляда години. Въпросът е как. Ние трябва да имаме образователните квалификации, за да преподаваме собствената си история, а не да я оставяме напълно в ръцете на нероми. Правил съм неведнъж паралел с академичното третиране на американските индианци, които видимо липсват в курсовете и конференциите за тях. Знам за конференции на тема ромския холокост, в подготовката и презентациите на които не е участвал нито един ром. Не трябва да забравяме нашата мантра: "Кханчи п’аменде би аменго", сиреч нищо за нас без нас.

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2117 Весело

    И вие сте едни цигани!Елате в България да видите натурален ром.

  2. 2 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4776 Любопитно

    Колко студенти роми сте имали?

    - През всичките тези, почти четиридесет, години на преподаване съм имал едва трима студенти от ромски произход.
    ------------------------------------------------------------------

    За КАКВО говорим изобщо ?!?!?!?!

  3. 3 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1495 Неутрално

    "Ние, ромите, имаме култура на хиляда години."

    Циганин и култура!!! Тоя лъже като циганин!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  4. 4 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2262 Неутрално

    Когато един циганин започне да се държи като културен човек - към него започват да се отнасят, като към културен човек.
    За околните, той вече не е циганин.
    Но не трябва на това да се гледа, като на някакво геройство и да очаква някаква награда - това е просто въпрос на личен избор.

  5. 5 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Гледах документален филм по Нешънал Джиографик за живота на циганите в САЩ.Абсолютно същите са като тези в България.Водят същият начин на живот-женят се много млади,имат по много деца и умират сравнително млади.Не се образоват,получават социални помощи и работят в сивата икономика,имат висока престъпност,държат се шумно на обществени места.

  6. 6 Профил на fresia
    fresia
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Доколкото знам,проф.Чирков също е от цигански произход.
    Т.е.има цигани и мангали.
    Въпрос на личен избор.
    Тези хора са станали Хора и без стипендии за ромски деца с успех над 3,50.Смятам,че малцинствените привилегии постигат обратен резултат:втълпяват на малцинството,че мнозинството е длъжно да изработи и да му подари тези пари,че то му е все за нещо виновно.Не става така.Циганите трябва да поискат да станат граждани,а ако не-да не се чудят,че отношнеието към тях е като към мангали.Те си решават.

  7. 7 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 951 Неутрално

    ако неромските общества знаеха, че до голяма степен самите те са отговорни за нашето състояние
    ------------------------
    Аре молим нема нужда.........

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  8. 8 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Най-вече се учудват защо в техните учебници не пише нищо за ромското робство и ромския холокост.
    -----------------------------------
    Явно предишния абзац не е случайност, тоя си е цигански расист.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  9. 9 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1169 Любопитно

    На циганите им предстои да открият сапуна. Да им помогнем да го открият по-бързо!

    "Циганите на сапун!" е остаряла и може би исторически невярна фраза. Страшна и грозничка. Надявам се, че някой я е измислил от скука.

    Аз предлагам "Сапун за циганите!". Амин! За доброто на всички, които пътуваме в градския транспорт.

    TAKE THE RED PILL!
  10. 10 Профил на Oven
    Oven
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Четеш и ревеш...
    Той да види реалността тук, и ще дефинира съвсем други проблеми...
    Тук са много уважавани на избори, и по-мало между избори, но вече имат самочувствие, че каквото казват това ще стане.

    "Българската работа е работа не обмислена, или зле обмислена, лошо ръководена, или оставена без ръководство и като правило завършва със скандал"
  11. 11 Профил на 5ar8
    5ar8
    Рейтинг: 229 Неутрално

    За каква история за каква култура преподава уважаемия професор и на кого ? На общо тримата си студенти ли?Та и те ,като се образоват и интегрират в обществото , ще престанат да бъдат цигани .Освен ако поради някаква причина се самоопределят като такива.Такава причина например са превилегийте.

    5ar8
  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8904 Неутрално

    "ние не сме начин на живот, а култура на хиляда години"
    За българските цигани си е точно начин на живот.

  13. 13 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1442 Неутрално

    До коментар [#3] от "quatro_4x3":

    Не бъркайте понятията, култура имат и най-затънтените аборигени. Обаче нямат цивилизованост. И с циганите е така.

  14. 14 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1442 Неутрално

    "бедните и лишени от граждански права роми в махалата,"

    Ти да видиш! Може ли да ми каже уважаемият професор именно от кое гражданско право са лишени ромите? Само едно да ми назове, е достатъчно. Лишени са от правото да гласуват, или от правото да се женят, или от правото да ходят на училище... ? Кое?

    Само като прочетох интервюто на този "активист" и ми се отщя да му слушам курса. Ромското робство разбираш ли...

    Вместо да преподават нещо свястно за циганите, наели въпросния "активист", защото трябва да изглеждат много прогресивни, а и стои много шик в потфолиото на университета да имаш нещо и за малцинствата.

  15. 15 Профил на zzatke
    zzatke
    Рейтинг: 284 Неутрално

    [quote#0:"Ян (Янко) Ханкок"]Ние, ромите, имаме култура на хиляда години. [/quote] да ви *** и културата...

    reddit.com/r/The_Donald/
  16. 16 Профил на zzatke
    zzatke
    Рейтинг: 284 Весело

    [quote#14:"luda_krava"]Може ли да ми каже уважаемият професор именно от кое гражданско право са лишени ромите?[/quote]

    лишени са от правото да плащат данъци и сметки за вода, ток и т.н.

    reddit.com/r/The_Donald/
  17. 17 Профил на pioner4e
    pioner4e
    Рейтинг: 8 Весело

    Римляните май нещо посвиха сърмите на ромляните в Рим преди време.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK