Проф. Евелина Келбечева: За да разберат учениците какво означава 10 януари, трябва друг подход на преподаване

проф.Евелина Келбечева, Американски университет

© Анелия Николова

проф.Евелина Келбечева, Американски университет



Навършват се 20 години от Виденовата зима и щурма на Народното събрание. На 10 януари 1997 г. беше кулминацията на уличните протести срещу управлението на БСП, когато премиер беше Жан Виденов, а лидер на партията - Георги Първанов. Със сблъсъци около парламента и протест, продължил повече от денонощие, се отгърна нова страница в политическия живот на България, за която сегашните ученици знаят малко или почти нищо.


По темата какво учат и какво трябва да учат българските ученици за 10 януари 1997 г., "Дневник" говори с Евелина Келбечева - професор в департамента "История и цивилизации" в Американския университет в България. Тя е завършила история и археология в Софийския университет, била е "Фулбрайт" стипендиант и преподавател в Калифорнийския университет в САЩ. Основните й изследователски теми са митовете и фалшификациите в историята и е инициатор на петицията за смяна на учебните планове и учебниците по история в България.


Проф. Келбечева, запозната ли сте какво се учи в учебниците по история за датата 10 януари 1997 г.?




- Мисля, че няма почти нищо. Всичките години на прехода са много слабо застъпени и мисля, че има само един учебник, в който се обхващат и правителствата на Бойко Борисов.


Освен това, този период се изучава в един много различен контекст – накрая на 12 клас, когато вече никой изобщо нищо не учи. В този смисъл, няма какво да се лъжем, макар че на хартия присъстват уроците както за комунистическия режим, така и за прехода – те не се преподават и не се коментират както трябва.


Как трябва според вас да се изучава този период и да присъства в учебниците?


- Най-проблематичното за мен е това, че не е направена никаква историческа връзка между годините, които идват след комунистическия режим и предишния период. Като исторически генезис, като последствия, като насоки на развитие на някои политически феномени, като организирането на олигархията, като приватизирането на държавата – това е абсолютно неясно за учениците.


Това е едната страна на нещата. Втората е, че има пълно недооценяване на идването на либералната демокрация, даже и да я наричат фасадна. Все пак ние получихме свободата да избираме, свободата да се съюзяваме, свободата на израз, и мисля, че това е най-невероятното постижение, което не може да бъде отречено. Това го няма като мисъл, не съществува като концепция в подредбата на историческия материал. Изобщо в целия курс на нашето предаване на история в училище не се преподават нито ценности, нито тенденции, нито най-важни явления и техните последици.


Подава се само някаква натрупана фактология, която не е организирана през една ценностна призма и това изключително много затруднява младите хора. Те първо не могат да проследят нишката на най-важните исторически феномени и второ - не могат да откроят кое остава и кое е най-скъпото за хората в тази страна.


Кога според вас е най-подходящо да се учи за тези закономерности?


- Според мен голямото образование по история трябва да бъде в 11 клас и то трябва да е поставено на основите на дебат. Да се показват различните гледни точки и да се изваждат основните линии в историята. И, разбира се, това да бъде в европейски план.


За вас какво означава датата 10 януари?


- Аз бях на площада през нощта, бяхме там всяка вечер преди това. Видях как когато политическото безобразие прелее чашата, хората са готови да отбраняват свободата, която са получили.

Ключови думи към статията:

Коментари (76)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7515 Неутрално

    От учебниците - не мисля, че някой може да разбере - какво представлява комунистическа некадърност и наглост !
    Трябва да се усети на собствен гръб!
    И дано децата не го усетят!!!

    [email protected]
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5192 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    то и бойко предизвика протести и проля кръв в София преди броени години. Тази мутрополитика трябва ли да се изучава ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7515 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Според мен - нищо което е политически актуално - няма смисъл да се ''изучава'' - достатъчно се гърми по медиите...Трябва да има някаква елементарна дистанция от поне 50 години за да се пише в учебниците по история !
    Например - На днешния ден 49 г. пр.н.е. – Гай Юлий Цезар пресича Рубикон. И с това се променя значително ходът на историята.....

    [email protected]
  4. 4 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 1830 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Дано децата не го усетят,но това трябва да стане с адекватен поглед към нещата!
    Според мен предпоследният влак вече е изпуснат с отлагането на разкриването на комунистическите престъпления в учебниците по история още през деветдесетте години!
    Последният влак все още не е тръгнал и дано тази вечер повече хора гледат паметните кадри от 10 01 1997 г.!И нека ,макар и късния час,23,30 по канал 1 повече хора гледат и преосмислят нещата,случили се тогава!
    Ние сме свидетели и помним всичко ясно до болка !

  5. 5 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Като изследва фалшификациите в Историята, какво е написала и изследвала по въпроса с тюркския произход на българите, който още заблуждава учениците, нищо че генетиците го опровергаха. Ами шашмата с "морето" от славяни, заляло източна Европа и Балканите? Това явно не представлява интерес за Госпожата. Важно е да сложат снимка в учебника как е протестирала на площада преди 20 години... Ами умните и красивите? Тях какво да ги правим...

    "We're not gonna take it! Anymore."
  6. 6 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    "Подава се само някаква натрупана фактология, която не е организирана през една ценностна призма и това изключително много затруднява младите хора. "

    Според мен е твърде рано да се търси еднозначна оценка на тези събития, както и на тези преди тях(в периода 1989-1997).
    Ако проследим позициите на самите живи участници, ще видим, че и те търпят еволюция...

    I Want To Believe
  7. 7 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 749 Неутрално

    Евелина Келбечева - професор в департамента "История и цивилизации" в Американския университет в България.
    =================
    Юрий Жданов в рокля - живеем в американския вариант на демокрацията, как може да не изпадате във възторг ежедневно. И изобщо откъде накъде платен с американски пари и защищаващ американски, при това финансови - АУБ е частен - интереси агент ще ни казва какво да учат децата по българска история. Ето сега българската либералната преса ще изтрие този коментар като "обиден на основа....", и зааедно с това всички свои претенции за "свобода на словото" и "свобода на избора", които били някакво велико постижение според проф. Келбечева.

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5192 Неутрално

    До коментар [#4] от "doroteus":

    помните поредната ДС манипулация , обслужена от техните медии.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3404 Неутрално

    Симулацията на промените трябва да се изучават, обаче е изключително трудно да се обясни на младите, как стана така, че "предните" станаха отново "първи", след "падането" на социализЪма/комунизЪма! В тях усещането за справедливост съществува по рождение.
    Наглостта и перфидността на "бившите" първи са много трудни за обяснение. Май сме единствени в бившия СОЦ! Да поемеш вината за пролятата кръв, за политическия геноцид, за смяната на имената "само с мезета", е недостигнат връх в политическия цинизъм! Липсва дори намек за извинение за зверствата, върху които изградиха "най-справедливия" строй!

  10. 10 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5192 Неутрално

    [quote#7:"Каишков - Системен нарушител"]Юрий Жданов в рокля - живеем в американския вариант на демокрацията, как може да не изпадате във възторг ежедневно. И изобщо откъде накъде платен с американски пари и защищаващ американски, при това финансови - АУБ е частен - интереси агент ще ни казва какво да учат децата по българска история. Ето сега българската либералната преса ще изтрие този коментар като "обиден на основа....", и зааедно с това всички свои претенции за "свобода на словото" и "свобода на избора", които били някакво велико постижение според проф. Келбечева. [/quote]
    +++. този аспект не исках да го засягам, защото знам, че тук повечето хора са доста интелигентни.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  11. 11 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3404 Неутрално

    [quote#4:"doroteus"]Последният влак все още не е тръгнал и дано тази вечер повече хора гледат паметните кадри от 10 01 1997 г.!И нека ,макар и късния час,23,30 по канал 1 повече хора гледат и преосмислят нещата,случили се тогава!
    [/quote]
    "Канал 1" - слугиня на бившите!!!
    Защо от 23:30? В ТРИ часа посред нощ трябваше да се сложи този материал, та да е сигурно, че никой няма да го гледа. Особено от младите, които не са свидетели!
    БСП пък, слугиня на Русия, продължава да дърпа конците на най-достъпния ТВ канал!

  12. 12 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Преди двадесет години бях дете, не разбирах какво се случва. Но сега ми е ясно, че тогава сме били истински гладен народ, който няма какво да губи. Днес никой не смее да хвърли камък по една сграда, превърнала се, уви, в храм на престъплението и наглостта. Протестите срещу Орешарски го показаха. Дали е за добро? Дано. След още двадесет години сигурно ще знаем.

  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5192 Неутрално

    До коментар [#11] от "Alexander97":

    конците ги дърпа БКП(герб)

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 457 Неутрално

    До коментар [#5] от "widowmaker Борисов е единствената партия !?!":

    Аман от прабългари като тебе.

  15. 15 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3404 Неутрално

    [quote#7:"Каишков - Системен нарушител"]АУБ е частен - интереси агент ще ни казва какво да учат децата по българска история. [/quote]
    Нещастнико! Конгресите - един по един до един - ли да изучават децата?
    И какво е казАл "първио" на едикойси конгрес?!
    "-Че го пострОиме кумунизЪма! И с дълги кОси че го пострОиме!"

    Бъгав, баят комунист си ти, без никакъв шанс да се промениш на йота!

  16. 16 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4810 Любопитно

    За да разберат учениците какво означава
    10-ти януари,трябва първо бащите и
    дядовците им да разберат КАК ТАКА,
    РУМЕН ГЕЧЕВ и БСП ПРОДЪЛЖАВАТ
    ДА СА НА ВЛАСТ и ДА ИСКАТ ОЩЕ
    ДА СА НА ВЛАСТ

    народе ????

  17. 17 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 513 Неутрално

    До коментар [#15] от "Alexander97":
    +++

  18. 18 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3404 Неутрално

    [quote#12:"lechevalier"]сега ми е ясно, че тогава сме били истински гладен народ, който няма какво да губи. Днес никой не смее да хвърли камък по една сграда, превърнала се, уви, в храм на престъплението и наглостта.[/quote]
    Вера Мутавчиева каза:
    -В България гладни гробища няма!
    Всъщност народът се вбеси от наглостта на червените. Мимикрията и хамелеонщината им успя да замете за пред "най широките народни маси" постоянното си присъствие във властта!
    Че какво са Атака, Патриотите, ГЕРБ/нямам възможност за болд/, ако не яки клончета, израсли върху яката столетна снага на старицата?
    Това ако проумеят хората, ще бъдат изметени с павета, както на 10/11 97! Това котило на всичко мръсно в живота ни е като змеят, на който като отрежеш една глава, поникват три!

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5445 Неутрално

    Партиите си бранят статуквото като държат под ключ знанието и бъдещето на поколението ни...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на gast
    gast
    Рейтинг: 570 Неутрално

    [quote#18:"Alexander97"]Това котило на всичко мръсно в живота ни е като змеят, на който като отрежеш една глава, поникват три! [/quote]

    +++++++!

  21. 21 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 278 Неутрално

    "Изобщо в целия курс на нашето предаване на история в училище не се преподават нито ценности, нито тенденции, нито най-важни явления и техните последици."
    Абсолютно е така! И в преподаването на право е същото - никакви принципи, само буквата на закона. Произвеждаме в най-добрия случай неспособни да разсъждават буквоеди.

  22. 22 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7405 Неутрално

    Не друг подход на преподаване, а истината

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  23. 23 Профил на widowmaker Всички сме парлеву франсе
    widowmaker Всички сме парлеву франсе
    Рейтинг: 736 Неутрално

    До коментар [#14] от "lechevalier":

    Аман от "демократи", като теб и Госпожа изследователката!

    "We're not gonna take it! Anymore."
  24. 24 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    За да разберат учениците каквото и да е:
    1. Учениците трябва да ходят редовно на училище. Не го правят, системата го позволява - делегиран бюджет....
    Следват 2.3.4. и т.н. но без точка първа - нищо няма да стане!.....

  25. 25 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 877 Неутрално

    [quote#3:"karabastun"]До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Според мен - нищо което е политически актуално - няма смисъл да се ''изучава'' - достатъчно се гърми по медиите...Трябва да има някаква елементарна дистанция от поне 50 години за да се пише в учебниците по история ![/quote]
    -Така е, така трябва да бъде. Ама нали се правят опити и историята да се включи в съвремената пропаганда, агитация и политиканстване. Та нищо обективно няма да научат децата, независмо дали в 11 или 12 клас. А без обективност и фактологичен анализ няма научност.

  26. 26 Профил на Офелия Груева
    Офелия Груева
    Рейтинг: 256 Неутрално

    Аз не знам защо си мислите, че в България сме живели в комунистически или социалистически режим. Това си беше някакво извращение, което най-добре Оруел е описал - всички животни са равни, но някои са по-равни от другите. Може би е най-правилно да се нарича тоталитаризъм. И може би е рано да се пише история, ама какво пък пречи, щом пренаписахме турското робство, ще си пренапишем каквото друго си пожелаем след време. Историята следва победителите...

    1.Този, който ходи на два крака, е враг. 2.Този, който ходи на четири крака или има крила, е приятел.3. ..... 7.Всички животни са равни.
  27. 27 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 877 Весело

    [quote#24:"dobrich"]За да разберат учениците каквото и да е:
    1. Учениците трябва да ходят редовно на училище. Не го правят, системата го позволява - делегиран бюджет.... [/quote]
    -Сакън, бре, че нали без делегирани бюджети, без реално оценяване и повтаряне на недоучени ученици, без дисциплина, с многобройни учебници по един ис ъщи предмет и др. под. ,,реформаторски усилия'', как БГ ще достине 41 % функционална неграмотност.

  28. 28 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2917 Неутрално

    На 10.01.97 стана нещо, което често се случва в новата ни история. Хората реагираха, когато ножът беше опрял до кокала. После бърже-бърже забравихА, енергията се стопи, успаха ги и нещата се върнаха в "нормалното" русло на живуркане.

    *ПКП-Проста кърджалийска путка-неформално любезно обръщение на мин. председателя към председателя на Нар. събрание
  29. 29 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3902 Неутрално

    Да си цитирам моя любим Марк Твен - Никога не съм допускал училищните занятия да пречат на образованието ми."Който иска ще научи.За съжаление у нас се чете малко по темата за комунистическото управление.А какво могат да научат децата от по възрастните.Консервата копърка е била двайсет стотинки,хляба и той,най скъпият билет за кино 30 стотинки,учиш не учиш за всички има работа,няма безработица,няма проституция,гей общества(защото партията забраняваше да се говори и следователно те не съществуват).Общо взето такива радостни неща научават децата.А,да и тогава е имало избори.Ама как и с чия помощ е дошла БКП на власт нито дума,ама това,че не можеш да слушаш разни пърпъли-мърпъли и разнни битълси - митълси,камо ли пък да ги видиш на живо,ама това,че за политически виц те вкарват в затвора,ама това,че"каскетите"съсипаха милиони човешки съдби заради това,че милиони не искаха да се научат да мислят по съветски,нито дума.Дълга е тя за разправяне и трябва да се разправя най цветисто в учебниците и то не само в учебниците по история ами да започва още от родинознанието.

  30. 30 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 877 Неутрално

    [quote#22:"neut"]Не друг подход на преподаване, а истината[/quote]
    -Истината, ама цялата, а не ,,частен парцел'' от нея в /не/реални граници.

  31. 31 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Любопитно

    Какви реформаторски усилия? Дани Бой си беше ваш министър, в правителството на Съсела. Забрави ли седенката, след която бяха наложени на даскалите делегираните бюджети?
    [quote#27:"Бенк-Бенк"] ,,реформаторски усилия''[/quote]

  32. 32 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Любопитно

    Нямаше нито една медия, която да хвали Костов. Тогава излезе заглавие на първа страница "Правителството уби дете".. Сега всички медии, без 2-3 хвалят, "любимият ръководител".
    [quote#28:"Николай Колев"]10.01.97 Хората реагираха, когато ножът беше опрял до кокала. После бърже-бърже забравихА[/quote]

  33. 33 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3377 Неутрално

    "Подава се само някаква натрупана фактология, която не е организирана през една ценностна призма..."
    Точно така, много правилно. Фактологията е най-важна. Това е истинската история, без притурки и украси. Всеки сам да може да си прави изводите. Този другарка си мечтае за ценностна призма, тя явно е възпитавана по комунистически. Май само иска да смени боята.

  34. 34 Профил на ръмжо
    ръмжо
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Втората цветна революция в България.

  35. 35 Профил на Bulgerman
    Bulgerman
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Ако българските интелектуалци бяха повече, като г-жа Келбечева, днес щяхме да сме до Белгия, а не малко пред Албания.

    Престъпление е надарената ни страна да се управлява от крадливи, продажни некадърници години наред.

    XXI век е! Електронно Правителство и Гласуване.
  36. 36 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 722 Неутрално

    Новият учебен план(одобрен) за 2017-2018 изключва предмета история от програмата на 11ти клас. Така че няма и да научат за тези събития. Някой да е протестирал за това? Иначе за някое изклюено от програмата стихотворение, което така и не четата учениците, свалят министри.

    malart.blog.bg
  37. 37 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 722 Неутрално

    Авторите на учебници изпадат в две погрешни направления. Първото е да поднесат уроците под формата на цифри, имена и хронология, второто е - уроците бягат от хронологизма, но пък изпадат в прекалени обобщения, които детското мислене не може да разбере. И двата подхода са подходящи за студенти, но не и за ученици

    malart.blog.bg
  38. 38 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 747 Неутрално

    До коментар [#35] от "Bulgerman":

    Това че сме малко пред Албания е само временно...

    Нищо чудно, след като по-голямата част е неизлечимо болна от стокхолмски синдром, чака някой да я "оправи"
    И най-важното - помни около три секунди и не е в състояние да извлече причинно-следствена връзка от поредица от събития

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  39. 39 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 664 Разстроено

    Нищо не разбрах от това интервю. Нито как се се преподава 10 януари, нито как е "правилно" да се преподава. Ама какво друго се очаква от мен, един безропотен консуматор на сутрешни блокове?

    over the under
  40. 40 Профил на Отец Сисой
    Отец Сисой
    Рейтинг: 664 Любопитно

    В тази връзка да попитам и за кървавото сваляне на Борисов-1 от власт и серията самозапалвания от това време какво пише в учебниците и как е "правилно" за това да се преподава?

    over the under
  41. 41 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1791 Неутрално

    Мисля си, че за сериозна историческа оценка на 1989 и на 1997 е рано. Много актьори са все още активни политиции. По определение, дадено на времето от Френската Академия, историята са събития поне 50 години стари, за да може почти всички преки участници да са или мъртви, или извън играта, да може повечето документи да са разсекретени и да може да се е видял по-дългосрочниият ефект от решенията взимани в определен минал момент - т.е. да може да се прави по-обективен анализ.

    Може да се преподава и недостатъчно преосмислена "история на съвременността", но се иска много познание и умение за това. Не знам кой ще напише смислен учебник и кой ще е тоя преподавател, който ще има нужния поглед, та да го преподаде смислено.
    В Чехия се готвят за голямо преосмисляне на 1968/9 - събират документи, неизвестни свидетелства и т.н. по повод на 50-тата годишнина догодина. На децата в училище се преподават събития до 1993 - разделянето на Чехословакия. По-новите неща леко се загатват, но никой не се чувства готов да ги аналиизира безпристрастно.

    E PLVRIBVS VNVM
  42. 42 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2627 Неутрално

    Какво ти учебниците, дори в Интернет трудно се намира нещо за 10 януари, пък и събитията след това! Голямо ровене е необходимо за да се намерят няколко кадъра от онези събития и почти нищо за протестите продължили цял месец след това

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  43. 43 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3942 Весело

    Историята е повратлива дама която обслужва когото си поиска! Едва ли може да бъде наречена наука!

    klimentm
  44. 44 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Тежък момент, дано не се повтаря никога

  45. 45 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7601 Неутрално

    То историята на България след Руско-турската война е пълна с лъжи и внушения, че през последните 25 години ще чакаме да се изучава истината. Изглежда много хора, от които това зависи, не искат младите да знаят истината.

  46. 46 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 531 Неутрално

    "Със сблъсъци около парламента и протест, продължил повече от денонощие, се отгърна нова страница в политическия живот на България, за която сегашните ученици знаят малко или почти нищо."
    =====
    Не учениците, матряла не знае нищо.
    Тези дето знаят ги няма в България отдавна.
    Сега знаят само чалга, кебапчета и тогава гласуват.

  47. 47 Профил на nsa17624486
    nsa17624486
    Рейтинг: 2323 Весело

    Първо,трябва да се сменят к-рвите в МОН!

  48. 48 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1820 Разстроено

    [quote#0:"Статия"]като приватизирането на държавата – това е абсолютно неясно за учениците. [/quote]
    То това не е ясно на самите правитизатори все още. Дори и прокуратурата, съда и финансовия надзор/Сметната палата не знаят какво се е случило, тая "умница" тръгнала да обяснява на децата кое е "добро" и кое е "зло"!
    Заради такива пишман историци и икономисти ще сме на тоя хал - опошкото, та зад опашката на Европа.

  49. 49 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1820 Любопитно

    [quote#42:"Fred"]почти нищо за протестите продължили цял месец след това [/quote]
    А информация три месеца преди протестите не Ви ли трябва? Иначе как ще ги разберете? Е, няма да я получите, щото се води и държавна, и служебна ( за МВФ), и търговска тайна. След 50 години, ако не стане някой "велик" пожар (като бившия Партиен дом), ще бъде евентуално известна на историците. А след постигане на консенсус за "правилната историческа линия" следва да бъде включена в детските учебници.

  50. 50 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1820 Весело

    [quote#39:"Отец Сисой"]Нищо не разбрах от това интервю[/quote]
    Какво има да разбирате!? "Фащате" една линия и я налагате над миряните.
    [quote#0:"Статия"]Да се показват различните гледни точки и да се изваждат основните линии в историята.[/quote]
    Сменят се гранто-осигурителя, Фащате друга историческа линия. Тъй де, няма да седите гладни и пак да излизате на протест като на 10 януари 1997 г., когато пишман-икономистите (проф. Тодор Вълчев, депутатите и министри доктори по икономика) туриха лихва от 300%.
    Може би сега е време за протест, защото отрицателната лихва (Европейската центрана банка) е същата идиотщина като лихва над 20% - и давта случая означават смърт за икономиката.

  51. 51 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1820 Разстроено

    [quote#12:"lechevalier"]Но сега ми е ясно, че тогава сме били истински гладен народ[/quote]
    Не сме били гладни, а окрадени. Окрадени с двойни лъжи - едната "невидимата ръка на пазара" и втората "пазарната лихва/цена". Накрая и крадците станаха невидими (от Веска Меджедиева, та до сегашните Пеевски, "евро" следователи, прокурори-рекетьори, опс опраскватели, съдии-търгаши, опс фирмо-дарители - на френски "гнили ябълки". Е част де, други станаха посланици в Швейцария, управители на БНБ, финансови съветници на президент и/или премиер.

  52. 52 Профил на werginija
    werginija
    Рейтинг: 447 Неутрално

    Протестиращите в провинцията бяха съмнителноизглеждащи хора, вероятно платени. Но това никога няма да го напишат в историята.Разказвайте на децата и внуците си каквото вие сте разбрали от вашата си камбанария, според мен.

  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  55. 55 Профил на dedalus
    dedalus
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#3] от "karabastun":

    Трябвало ли е да минат 50 години след Турското робство, преди да научат децата, че то е съществувало? Защо 27 години след края на Комунистическия режим и и 72 след началото му е още рано децата да знаят за него?

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  58. 58 Профил на Stoyan Hlebarov
    Stoyan Hlebarov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ОТНОСНО СЪБИТИЯТА.ПРЕД ПАРЛАМЕНТА НА 10.01 1997 Г. И ЛЕГЕНДИТЕ,КОИТО СЕ РАЗПРОСТРАНЯВАТ:Костов и Стоянов били "принудили"Добрев да върне мандата!?ТОВА Е ЕДНА ОТ ЛЕГЕНДИТЕ,КОЯТО СЕ РАЗПРОСТРАНЯВА! ДОБРЕВ ВЪРНА МАНДАТА ОТ СТРАХ-ЗАЩОТО СЕ КРИЕШЕ ПРЕД ПАРЛАМЕНТА ПОД ЩИТОВЕТЕ НА ПОЛИЦАИТЕ ,А ХОРАТА ГО ЗАМЕРЯХА СЪС СНЕЖНИ ТОПКИ! тОЙ РАЗБРА,ЧЕ НАРОДЪТ Е РЕШЕН ДА ОТИДЕ ДОКРАЙ И АКО НЕ ВЪРНЕ МАНДАТА,ЩЕ ПОМЕТЕ И ПАРТИЯТА МУ! ЗАТОВА:ДОБРЕВ ВЪРНА МАНДАТА,ЗА ДА СПАСИ ПАРТИЯТА СИ!СПРЕТЕ ДА РАЗПРОСТРАНЯВАТЕ ГЛУПАВИ ЛЕГЕНДИ....ЧЕ ГО "УБЕДИЛИ" И Т.Н. ГЛУПОСТИ! АЗ БЯХ ТЕЗИ ДНИ ПРЕД ПАРЛАМЕНТА И ВИДЯХ И ЧУХ ВСИЧКО С УШИТЕ СИ! А Стоянов,когото хвалите ,правеше само това-ДА УСПОКОЯВА СТРАСТИТЕ,ЗА ДА НЕ БЪДЕ ПОМЕТЕН ПАРЛАМЕНТА,ЗАЕДНО С УМРЕЛИТЕ ОТ СТРАХ ДЕПУТАТИ НА БСП! тОЕСТ-ТОЙ РАБОТЕШЕ ЗА ТЯХ , АНЕ ЗА ХОРАТА,КОИТО ИСКАХА ВЪЗМЕЗДИЕ ! ТОВА Е ИСТИНАТА-ДРУГА НЯМА! Добрев не прояви смелост,както твърди и наглият му и устат му син,а се прояви,като страхлива мишка,която спасяваше себе си и партията си!

  59. 59 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#11] от "Alexander97":

    За тези, които са го пропуснали, може да се гледа тук:

    http://imedia.bnt.bg/predavanyia/sa-obshteniya/gledajte-balgariya-10-11-yanuari-1997-tazi-vecher-po-bnt-1

    Може и да си го свалите от там, както направих и аз (използвам Download Helper за Firefox), за да си го имате на сигурно място.

  60. 60 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 707 Неутрално
  61. 61 Профил на 678
    678
    Рейтинг: 269 Неутрално

    До коментар [#59] от "Калник":

    Тоя филм е тотална манипулация.

  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  63. 63 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 1820 Любопитно

    [quote#55:"dedalus"]Защо 27 години след края на Комунистическия режим и и 72 след началото му е още рано децата да знаят за него?[/quote]
    А Вие знаете ли кои са били финансистите на "началото" на комунизма? Дали искат наследниците им да бъдат разкрити? Аз, например, и досега не зная как Германия печели ПСВ (Брест-Литовския мирен договор) и шест месеца по-късно "губи" ПСВ, и то яко, толкова яко, че идеята за ВСВ се ражда с подписването на Версайските мирни договори.
    Знаете ли кога започва "българският комунизъм? - с Кимон Георгиев (кой точно преврат!?), с референдума за републиката, с Георги Димитров (Тито по-отрано си беше премиер, ама Югославия не беше баш комунистическа), с Вълко Червенков (за какво ли е преследвал Трайчо Костов!?) или с Тодор Живков?
    Знаете ли кога е свършил "комунистическия режим", та твърдите, че е било преди 27 години? Например, кога за последно комунистически професор е управлявал паричната система (БНБ), или пряк наследник е бил главен прокурор? Или още по-общо - кога за последно е имало некомунистически избор на върховен съдия или управник? Трябва ли да припомням един комунистически манталитет, че всички сме "брат'чеди" (баджанаци, шуреи, сватове и т.н.) или да припомня манталитета на един "трик"-аджия с лукаво име от миналата година само?

  64. 64
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  65. 65 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
    Кмете, макар и на сянка, бъди честен, не лъжи! Не, Бойко предизвика протестите, а те започнаха във Варна заради манипулирани електромери с огромни сметки, а после, неясни мутри, организатори на БСП- манипулациите, а може би и други сили, ги прехвърлиха в София. В момента, когато уж се "проля" кръв, а според мен беше боя върху главата на един от мутрите, защото телевизиите го показваха дълго, а "кръвта", все си стоеше ярко червена и мутрата не се притесняваше особено, Бойко каза " Аз няма да позволя да се пролива кръв и подавам оставка". На сутрешното Парламентарно заседание, той подаде оставка на цялото Правителство.

  66. 66 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
    Да добавя към написаното от мен. Затова трябва да се изучава историята на прехода, за да се знае фактологията !

  67. 67 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#55] от "dedalus":
    Защото част от децата, са внуците и синовете на тези, които ни управляваха, и тези, които сега ни управляват и може да им се попречи и те да ни управляват.

  68. 68 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#26] от "gradska":
    Че, беше "тоталитаризъм" е факт, но беше Комунистически тоталитаризъм, със забрана на частната собственост върху банките, всички средства за производство и земята, по-голяма от "земята за лично ползване до 1дкр , 1крава 1-2 овци и кози и 10-20 птици" . Дори, частните автомобили се водеха „лични“ и бяха на държавен военен отчет и новите квартали се строяха на държавна земя. Всичко бе Държавно или кооперативно, като Кооперациите бяха също Държавни, но с повече права върху собствеността. Политическата и икономическата доктрини бяха теориите на Ленин, Капиталът на Маркс, трудовете на Енгелс и конгресите на КПСС. Партиите бяха- една- БКП и патерицата и съюз-земеделски -Бълг.Земед.Нар.Съюз. В Градовете се живееше само с "жителство", което се получаваше, ако родителите са жители или ако се задомиш за жител или ако Гр. Комитет на БКП те одобри. Това е комунистически тоталитаризъм, по подобие на съветския тоталитаризъм, който беше още по рестриктивен. Защото има и капиталистически тоталитаризъм, например Фашизмът на Бенито Мусолини. Той също е социалистическо учение, което, обаче не отрича и не премахва частната собственост, но осъществява тотален Държавен диктат с Мусолини на власт. Италия доста се развива и благоденства през това време, но напада Етиопия(кризата Абисиния) и затъва във военни загуби и става член на Тристранния пакт. Хитлер взима Фашизма, като идеология и го превръща в друг ужасен и жесток Тоталитаризъм, а именно човеконенавистния Хитлеро-Фашизъм. Но, какъвто и да е тоталитаризма, има сходно ужасно нечовешко лице.

  69. 69 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#26] от "gradska":
    Че, беше "тоталитаризъм" е факт, но беше Комунистически тоталитаризъм със съответните идеологически атрибути. Защото има и капиталистически тоталитаризъм, например Фашизмът на Бенито Мусолини. Той също е социално учение, което, обаче не отрича и не премахва частната собственост, но осъществява тотален Държавен диктат с Мусолини на власт. Италия доста се развива и благоденства през това време, но напада Етиопия(кризата Абисиния) и затъва във военни загуби и става член на Тристранния пакт. Хитлер взима Фашизма, като идеология и го превръща в друг Тоталитаризъм, ужасен и жесток , а именно човеконенавистния Хитлеро-Фашизъм. Но, какъвто и да е тоталитаризма, има сходно ужасно нечовешко лице.


  70. 70 Профил на twe38546258
    twe38546258
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Да, децата трябва да научат, че с подкрепата на "филантропа" Сорос един долар стана 3000 лева, Жан си замина и започна една приватизация на безценица след него... Ако трябва да бъда честен вестник Капитал бе може би първият, който изобличи в няколко броя един от големите приватизатори, за когото работех тогава в една от фирмите му. Въпросните броеве ги скриха от нас, та се наложи да си ги купувам.

    Платон ми е приятел, но истината ми е по-голям приятел.
  71. 71 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Заради такива подходи е увредена цялата образователна система.
    Предметите не се изучават заради конкретни теории, събития и оценки, а за да се научи човек какво е предмета (тук история), как се стига до събитието и как се извършва самото преценяване.
    Цел на обучението в училище е да се научи човек да разсъждава, самия процес на разсъждение, а не детайлно познаване на определена фактология по никойй предмет. материалът е средство, а не цел.
    Общото образование за това е общо.
    /До средата на 20 век в САЩ черните са влизали от отделен вход в киното и са отстъпвлаи седалка в автобуса на белите. Това кога се учи? У нас през това са се готвели и правили ТКЗС-та. Всяка страна си е имала проблемите в своето време./

  72. 72 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 617 Неутрално

    До коментар [#44] от "shileto":

    Напротив, моментът не беше тежък. Беше еманация на човешкото недоволство следтвие от недалновидната политика на управляващата тогава БСП, равносилна на генозид.

    Тежко е когато хората търпят и теглят. Преди две години станахме свидетели на нов фалит на държавата чрез ограбването на КТБ, но нищо не последва. А Орешарски, търпеливо изчака хубаво да се източи банката преди да подаде оставка. Естествено, тези след него, нищо и не направиха защото видяха, че малко или много, нещата ще минат тихомлъком.
    Ако бяхме измели Орешарски както Виденов през 1997-ма, и тези след него щяха да са малко по-далновидни, а и щяха да направят нещо за частично минимизиране на загубите от фалита на банката на властта.

  73. 73 Профил на реалист
    реалист
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#71] от "potrebitel3":
    Цел на училището е да даде базови знания за живота и историята, с достатъчно употребявани в него научни и приложни знания, начин на заучаване, прилагане и концентрация за целта, отговорност и дисциплина, както и колективен начин на живот на деца и юноши с нищожни познания. Затова има учебници и учители, които преподават по учебника. Това, за което вие пишете, изисква, вече образовани ученици, специална методология и друго ниво преподаватели, затова се прилага и усъвършенства в университетите.

  74. 74 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#73] от "реалист":

    "Затова има учебници и учители,..."
    Не е вярно.
    Искате да кажете "трябва да има".
    И в това е проблема.

    Аз иначе казвам същото както и вие, при това 100%, просто по-обобщено: постигане на познание за важните неща в живота чрез примери (което е естествено), а не насила (излишно може да се окаже да научим решаване на уравнения от трета степен и да положим изпит по това само защото има ДОИ), като учим бавно за уравненията като не правим следващо ниво, ако не сме научили предното! С това ще научим, че в живота не се строи трети етаж, ако втори не е посторен. Нещо повече - ако претупаме и някака си вдигнем втори не по правилата, трети може да се срути. Целта на училището, както съм казал е да се научим да разсъждаваме: например да преценим, какво ни трябва; да си пресметнем нещо; да свършим докрай и правилно и също така да не започваме неща, които не трябва да се започват.
    Затова не е важно, дали си взел всички теми. И без това 90% от материала е реално абстрактен. Затова темитъе не трябва протсо да са от нуждите, а от целта на обучнеието умение да прецениш мястото на нуждата.
    По-добре е по-малко теми, но качествено, и нека човек си доучи сам каквото му дотрябва вбъдеще, но да знае какво значи да си доучиш.
    Конкретно по темата. 10-ти е е тема за по-големи. Много ограничен кръг деца могат да проявеят задълбочен интерес, най-често, ако ще кандидатсват или се интересуват на по-високо ниво.
    Проблемът при много деца е , че понеже няма правилни програми и учебници, в 3-6 клас е убит интереса към географията и историята. И когато се стигне до големите класове, темата за 10 ноември няма основа.
    Автроката на тази статия витае в някакво абстрактно пространство, където проблемът е в неправилно изложение на самия въпрос за учениците. А проблемите на общото ни масово образованието са от съвсем друго етсество сега, то е загубило цялост и основи.
    Дали има учители? Просто ходят по учебника огромен брой преподаватели и не предполагат, че думата методика има по-различен смисъл. Учителка по английски я питам имате ли списък с активен и апсиен речник за всеки час, а тя не е чувала какво значи това.
    Измерването е просто: Дойде от Испания плененника, говори испански, английски и френски и то отлично само от уроците в обикновено училище. Същия брой часове има тук в училище. Тука учителката си сваля от сайта на продавача на учебника разпределение на часовете и го преписва. И това ги мързи да направят, а в материалната книга отчитат фалшиви резултати - не каквото са свършили, а каквото е трябвало по план.

    Голи се сетиха да протестират, хубаво, кой учебник обаче са спрели с нормално обжалване на административната заповед на министъра до училището като изпълнители? Родителите и децата на са изпълнители и не могат да я ожалват, защото не е пряко до тях.

    Колко учители знаят какво е АПК? Сещат се за него само при уволнение.

  75. 75 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#68] от "реалист":

    "пасивен" речник е втората дума.
    Активен речник на даден етап са думите които рябва да научим да използваме лично в разговор в часа, а пасивен които не използваме лично, но разбираме, когато ни ги кажат или ги прочетем. учителят трябва да влиза в часа като е пдбрал двата вида думи за дадения час.

  76. 76 Профил на ISTORIK
    ISTORIK
    Рейтинг: 1065 Неутрално

    До коментар [#45] от "Роси":

    "Изглежда много хора, от които това зависи, не искат младите да знаят истината."

    ---

    Нека погледнем на нещата и от страна на младите. Колко от тях наистина искат да узнаят истината? Една немалка част от тях са с промити мозъци, залитат по "лявата идея" и остават "с широко затворени очи" за истината.

    Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK