Мария Рот, учител по метода Монтесори: Не бива да разсейвате дете, вперило очи в нещо

Мария Рот, учител по метода Монтесори: Не бива да разсейвате дете, вперило очи в нещо

© Силвия Кацарска



За Монтесори педагогиката и подхода при обучението на най-малките деца "Детски Дневник" разговаря с Мария Рот. Обучавана лично от сина на д-р Мария Монтесори - Марио, от 1970 година Мария Рот работи като учител, по-късно и като обучител на учители, както и ръководи собствена детска градина.


Тя беше в България по покана на Институт Монтесори България на организирания от него семинар, фокусиран върху развитието на детето във възрастта 3-6 години.


Госпожо Рот, какви са главните методи на метода Монтесори?




- Най-важното е, че детето има право да избере какво да учи, което е базирано на неговото естествено развитие, на нуждите на природата, за да се усъвършенства. За тази цел естествено е, че първо трябва да подготвим средата, така че тя да благоприятства ученето, неговото развитие спрямо неговите нужди.


На какво е важно да бъдат научени децата в отношението си към себе си и към другите?


- Винаги даваме на детето свобода да направи нещо, като в същото време даваме и дисциплина. Детето е свободно да вземе глобуса, да открие континентите, като в същото време трябва да внимава да не го счупи, за да може след това и други деца да го ползват. Самостоятелността е изключително важна за децата и за да може да бъдат самостоятелни в ученето, ние им даваме инструменти да могат да се контролират сами.


Нужно ли е родителите да бъдат обучени също?


- Всички родители са обучени за своето дете. Това, което е важно, е да ги информираме за развитието на детето им в училище, те имат нужда от повече информация, за да разберат как се развива детето. Възрастният има опит, той е изградил себе си като личност, докато детето е ново в света, то се изгражда тепърва. Природата му е дала тази възможност - детето изследва и попива средата. Затова е важно да не прекъсваме, отвличаме бебе или малко дете от нещо, в което е вперило очи в нещо, защото то учи и опознава света около себе си.


Има чувствителни периоди в развитието на детето - когато то е много заинтересовано да научи нещо и е голям проблем, ако не можем да разпознаем тази нужда.


Как се интегрират деца със специални нужди в образователната система?


- Монтесори педагогиката е най-доброто за всяко дете, защото е идивидуализирано учене и на децата се дава време спрямо тяхната нужда, независимо колко време им отнема. Аз съм работила с много и различни деца със специални нужди - с физически и психологически. Те се справят и заради наличието на прекрасните научно базирани помощни материали в Монтесори педагогиката, които могат да се адаптират спрямо нуждите на детето. Ние не правим тестове, така че нито едно дете не се страхува дали е достатъчно добро в нещо.


Мария Монтесори казва, че възрастният трябва да види усилието на детето.


Кое е водещото в обучението на децата между 3 и 6-годишна възраст?


- Всяка дейност, с която занимаваме детето, е важно да има конкретна цел. В този период развиваме комуникацията му, даваме наименования на всичко, което го заобикаля, за да може да се изразява. Много често, когато имаш езика да изразиш своите чувства и това, което искаш, ти не си агресивен. Това е свързано със социалния живот на децата, които после стават възрастни.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK