Николай Волев, кинорежисьор: Автоцензурата на творците беше много по-силна от комунистическата цензура

Николай Волев, кинорежисьор: Автоцензурата на творците беше много по-силна от комунистическата цензура

© Личен архив



    Шестнайсет години след последния си филм режисьорът на филми като "Господин за един ден", "Маргарит и Маргарита" и "Дом No8" Николай Волев се завръща с ново заглавие. Премиерата на "Извън пътя" ще бъде тази вечер, 11 март от 20 ч в Зала 1 на НДК.


    Според Волев "Извън пътя" е съвременна любовна история. Става дума за по-възрастен драматург с позалязла звезда, който търси ново вдъхновение в Балкана. Там среща Салия, 19-годишно момиче от ромски произход, с което завързва близост и което ще постави пред изпитание дългогодишния му брак. В главните роли са Деян Донков, Сали Ибрахим и Аня Пенчева.


    Николай Волев е режисьор на някои от най-известните заглавия в българското кино - "Двойникът" и "Господин за един ден" с Тодор Колев, "Да обичаш на инат", "Маргарит и Маргарита". Последният му игрален филм бе "Огледалото на дявола" от 2001 г.




    Няма как да не не започна с въпроса какво Ви предизвика да се върнете към киното - след 16 години отсъствие?


    - Дойде ми музата. Изненада ме. Очаквах я дълго, напразно и изведнъж ме връхлетя. Стовари се върху мен и нямаше как да й откажа.


    Обичайно как Ви идва музата?


    - Обичайно ми идва абсолютно неочаквано. Като гръм от ясно небе, може да се каже. При всички положения е случайност и късмет - аз силно вярвам в късмета. В едно интервю питат един гениален, велик актьор на какво се дължат неговите постижения, тази слава, известност. Той е изразил моето верую със следните думи: "Аз съм ги изчислил - 98% късмет, 1% талант и 1% труд." Абсолютно съм съгласен с него! Без да се смятам за гениаален.


    Анотацията на "Извън пътя" ми напомни на последния филм на друг известен режисьор, Георги Дюлгеров - застаряващ творец, който се е оттеглил в размислите си, страданията с вярна му съпруга, отношения с по-млади жени...


    - "Буферна зона"? Нищо общо няма! Не можеш да си представиш по-различни филми – разликата е от земята до небето. Не казвам кой от двата е по-добър.


    Има ли в този филм нещо обобщаващо за вашата кариера?


    - Не. Не обичам да обобщавам, ненавиждам обобщенията. И смятам, че който обобщава не е не особено умен, меко казано.


    Къде намерихте героинята от ромски произход за сегашния филм? Актриса ли е?


    - Циганка е! Яви се на кастинг за дребна роличка, но аз нещо уцелих в очите й, в погледа й, в ума й, в излъчването й... Нещо в нея ме докосна и така Не е завършила НАТФИЗ. Но аз имам опит с непрофесионални актьори. Снимал съм в главна роля Ирина Жамбонас когато беше ученичка, непълнолетна дори, а после стана театрална звезда.


    Героинята беше ли циганка в сценария?


    - Не. В последния момент извъртях работата, когато попаднах на Сали. Тя подведе към промяната.


    Често ли се е случвало актьорите да зададат тон за действието във филма?


    - Актьорите не задават тон за действието, но когато открия актьора, гледам не да не изнасилвам онова, което притежава. Напротив, вървя в тази посока и използвам неговите дадености.


    "Маргарит и Маргарита" доскоро беше единственият български филм, показан на "Сънданс"...


    - Беше показан в Кан. На Сънданс може и да са го пуснали, без аз да знам. Между другото, три пъти са ме канили в Америка с мои филми. Даже два пъти ми казваха така: пращаме Ви самолетен билет, лимузина и шофьор с бели ръкавици ще Ви чака на летището. Но аз все намирах начин да не отида.


    Нямам желание да ходя в Америка. Не знам защо. Когато учех в Англия, от Лондон имаше студентски билети за по 50 лири до Ню Йорк. Не пожелах да отида. Нещо ми се струва много анти-европейска Америка. САЩ е велика империя и велики филми се създават там - не отричам. Напротив, обожавам някои от тях, но просто нямам желание да ходя там.


    А как се случи така, че заминахте за Англия?


    - Избягах, защото не ми разрешаваха да се оженя за моята първа съпруга. Казаха ми, че за да се ожениш за чужденка, трябвало специално разрешение. В ония години, това е ‘68-ма, беше такова едно мрачно политическо време. Не беше никак лесно да сключиш брак с гражданка на капиталистическа държава. И реших, че е по-добре да "драсна", отколкото да чакам разрешение, благоволение.


    Как успяхте да избягате?


    - Дълга история, сега я описвам в една книга. Автобиографична.


    С желание за киноучилище ли отидохте в Лондон?


    - Не, изобщо. Тук учех архитектура, мислех да продължа там. Предвидливо си бях взел тапиите, които имах като взети изпити. Обаче в Лондон се запознах с хора от киното...


    Между другото, индиректно и с Пиер Рув - Петър Увалиев. В апартамента, където живеех в Ричмонд, едно страхотно предградие на Лондон, трябваше да се снима "Фотоувеличение". Увалиев беше продуцент на Антониони и оглеждаха потенциално апартамента, защото беше много живописен, на брега на Темза. Първоначално героят беше художник, после го направиха фотограф, и локацията отпадна. Но това някакси беше като поличба.


    В Англия започнах да гледам много повече филми, имаше възможност да гледам всичко там.


    Как стана така, че се върнахте?


    - Носталгия. Дива, болезнена носталгия. Поех тежък риск. Освен това, в онзи момент киното в Англия изживяваше много тежка криза. Мой колега и преподавател, много известен режисьор, Майк Лий, 17 години не можа да направи филм и ми завиждаше, когато тук вече снимах "Двойникът", "Господин за един ден"...


    Нямахте ли проблем на връщане, след като сте бил "невъзвращенец"?


    - Имах, имах. Едва отървах затвора. Плашеха ме, ама се отказаха. Вместо това ме пратиха в казармата - на 27 години. Първо искаха като трудовак - като неблагонадежден, обаче баща ми ме отърва и ме пратиха обикновен войник близо до границата. Имах доста проблеми, но тогава, след 68-ма година, полека-лека започна размразяване и малко се смекчиха нещата. Минавах някак между капките, обаче 7-8 години беше страшничко.


    Документалното кино от социализма е много интересно, защото изглежда е било по-свободният начин да се изразиш.


    - Защото контролът беше по-слаб в документалното кино. Можеше да си развяваш коня малко по-свободно. Въпросът беше да посмееш, да се пребориш с автоцензурата, защото тя беше по-силна от цензурата. Каквото и да говорят сега, в онези години автоцензурата на всички хора на изкуството беше много по-силна, отколкото комунистическата цензура.


    Може ли да си спомните момент, в който сте се борили с автоцензурата?


    - Аз съм отчаяно, глупаво, безразсъдно смел. Идиотски смел. Не е моя заслуга - такава е природата ми, срещу която не мога да ритам. Що упреци съм отнесъл от близките. "Абе, ти акъл имаш ли? Въобще как я смяташ тая работа?" Абе, пълен идиот!


    Да вземем например "Дом номер 8", който впечатлява като доста рязка метафора на държавата...


    - Да, метафора е. "Дом № 8" – това е България. И тогава, и сега.


    Така ли го мислихте от началото?


    - Абсолютно. От начало до край. Ясно, целенасочено, концентрирано.


    И как захванахте тази тема?


    - Пак късмет, случайност. Дойде Иво Драганов да ми предложи да правим филм за изоставени деца по социални домове. И аз тръгнах, ходих, но нищо интересно не намерих. Но попаднах на Дом номер 8. Иво въобще не знаеше, дори не подозираше – затова пиша, че е филмът само по негова идея, защото ми е дал началния тласък. Попадайки там, аз викам, "Опа, ето я метафората!" Слава богу, че шефа на студио "Глобус" Христо Ковачев, Бог да го прости, ми каза - "Ти моето доверие го имаш. Никакъв художествен съвет – аз казвам – почвай и снимай."


    Как Ви намериха филмите с Тодор Колев тогава?


    - Тодор Колев изобщо го нямаше в мислите ми, преди мен да ме намери идеята. Свободка Бъчварова е една от причините за тях. Между другото тя, също Бог да я прости, беше бивша комунистка, ама от онези, дето след 1944 г. са били страшно против комуниститческия режим. Баща й е национален герой на Белгия. Ляв интелектуалец! И тука не смееха да я пипат много. Те ги набутваха в киното такива – малко по-ръбати и остри, като Радой Ралин, Коста Павлов и Свободка. Там, в киното, да не се пречкат в придворния Писателски съюз на Джагаров и Левчев. Свобода не я приемаха дори в Съюза на писателите.


    Понеже бяха приятели с баща ми, ме взе под крилото си. Тя ме подбутна за първите два филма. Имаше нюх. Но "Господин за един ден" си беше нещо, което аз изцяло преработих, защото първоначалният материал беше много елементарен, битов. После, разбира се, включих Тодор Колев в заверата. Спомням си, че по-късно, през 84-та Тодор умираше да изиграе ролята в "Да обичаш на инат". Но аз прецених, че Велко [Кънев] ще стои по-добре. На Тошко му стана много тъжно, че няма да го взема, ревеше му се. Но образът по прилягаше на Велко. Те са ми двамата най-любими актьори, заедно с Деян [Донков] сега.


    Кой е най-трудният Ви филм?


    - Трудни са всичките. Не се прави лесно филм. Много организация има, много отговорности. В творческо отношение може би "Маргарит и Маргарита" ми беше най-мъчен. Няколко години зрееше и узряваше.


    Като започвахте "Маргарит и Маргарита", не се ли опасявахте от последствия?


    - Щеше да ги има, ако не беше дошъл вече Горбачов. Уцелих момента, на ръба беше да отгърмя. Спаси ме перестройката. Вече не смееха да пипат грубо. Защото се усещаше, че могат да се извъртят работите и те да пострадат. Но ужасът ми минаваше през главата много сериозно - за пръв път тогава бях вътрешно уплашен. Но не го показах.


    Има ли съвременни млади режисьори от новото поколение, които харесвате?


    - Първият филм на Камен Калев много ми хареса. Но следващите, уви... Сега тези, които направиха "Урок" (Кристина Грозева и Петър Вълчанов, бел. ред.) - има в тях надежда. Мисля, че биха могли да направят и много добри филми. Пък и не само младите, примерно Ивайло Христов е много сериозен режисьор. Освен с театър, той се занимава и с кино – и то не бездарно.


    Тече ремонт на Закона за киноиндустрията. Вие имате ли мнение по него?


    - Из основи, издъно трябва всичко да се промени в този закон. Вече 25 години съществува една удивителна, изумителна недомислица. Няма как другояче да обрисувам едно недоносче, създадено от самите кинаджии.


    В каква посока трябва да са промените? Как например да се разпределят държавните средства за кино?


    - Това трябва да го реши държавата, която осигурява огромната част от средствата. А сега, поради липса на държава, поради липса на котка, мишоците си правят каквото си искат.


    Представям си високоотговорна финансираща и ръководеща процеса администрация, разбира се. Че какво друго? Така е по цял свят. Който дава парите, той определя правилата. Другото е бягство от отговорност. Как си прдставяте вие да даваш даром пари на някого и да му кажеш, "Прави каквото ти скимне, без последици при провал"? Ако ще и най-тъпия, най-бездарния, най-мижавия филм да направиш, няма да никакви негативни последствия за авторите и продуцентите.


    Да не се върнем пак в онази ситуация, където има художествени съвети, дето не ти минава филма.


    - От 10-те любими български филма за всички времена (В класацията на БНТ - бел. ред.),няма нито един, направен след 10-ти ноември 89-та. Всичките 10 са от преди.


    Тоест за Вас е по-добре да има цензура?


    - Да има отговорност! Без строг контрол няма държава. Киното у нас във висша степен съществува благодарение на държавата и не е разумно, дори е криминално да отсъства нейния контрол. Когато има слаб филм, някой трябва да носи отговорност за това.


    Но вашите филми са забранявани неколкократно...?


    - Разбира се, политическа цензура не бива да има.


    Ако администраторите решават какво ще се прави, се създава риск за изпадане в политическа цензура.


    - Не, трябва да решават упълномощени от държавата висококултурни, широко скроени личности, надарени с продуцентски качества и функции. Те ще отговарят за целесъобразното и оптимално използване на средствата, които държавата дава. Ще отговарят с "главите си" за художествените резултати. Ще получават високи заплати и, ако има успехи, ще продължават да управляват. Ако няма, ще бъдат уволнявани - лишавани от репутацията си и съответно от високата заплата. Така е в цивилизования свят – жестока конкуренция и постоянен страх за поста, който заемаш. Няма измислен по-добър принцип.


    Според вас кое е по-добре - да се финансират в цялост няколко проекта или да се шанс за повече копродукции, като се дадат по-малко пари на повече режисьори?


    - По-малко пари на повече проекти, като принцип. В цялост не бива да се финансират филми в никакъв случай, а това сега е завоалираната практика – огромен процент обществени средства от НФЦ, допълвани от БНТ и/или европейски обществени фондове. В преобладаващото мнозинство в българските филми няма и стотинка частни, продуцентски пари. По този начин продуцентското начало се изроди в общност от сладкодумно-хленчещи гости на държавната трапеза.


    Един филм, в моето съзнание, се прави, за да се види от колкото може повече хора. Дай боже, повече интелигентни, чувствителни хора. Държавата не бива да подкрепя чалга-филми, които слизат до нивото на най-елементарната, просташка публика. Но но все пак - огромен морален проблем е да похарчиш милиони държавни пари и никой да не влезе да гледа филма. Това е пълен абсурд.


    Как да се балансира между двете?


    - Държавата трябва да дава пари за качествени филми, интелигентни филми, които да имат максимален контакт със зрителя. Всяко отклонение в посока на негледаеми, "високоинтелектуални" филми, които са безпомощни да заинтересуват здравословен брой зрители е скъпо струваща грешка. Всяко подпомагане на откровено печалбарски филми, които се заиграват с най-ниските вкусове, също е недопустимо. Майсторлъкът ни е показан от великите американски или европейски касови хитове като "Полет над кукувиче гнездо" и "Кръстникът", например – гениални, вечни, вълнуващи поколения наред филми. А не еднодневки от типа "арт-хаус" за шепа изкилифещени кинокритици, които да ти ръкопляскат в някоя фестивална заличка. Киното е индустрия, не можеш да пръскаш огромни пари, за да се самозадоволи егото на режисьора. Това е някакъв перверзен арт-онанизъм.


    Един последен въпрос към тази тема - откъде ще извади държавата тези отговорни лица, след като е очевидно, че сегашната гилдия е разделена на гилдии и подгилдии, само и само да пратят член в художествената комисия и да минат техните филми?


    - Напротив, има как! Вижте какво направи Боршош с НДК – намери се един Боршош и една превърната в битак за гащи и сутиени сграда възкръсна като изконен център на изкуствата. Вижте какво направи Кита (Стефан Китанов, директор на София филм фест - бел. ред.) със София Филм Фест – намери се човек! Силните, умните, кадърните личности ще решават, а не съмнително избрани, безотговорни пред никого комисии. Не може иначе. Няма ли отговорност, нищо няма – има колективна безотговорност, каквато цари сега. Навремето решаваше генералният директор, той носеше отговорността, на него му режеха главата отгоре. Трябва да се намерят такива личности и това е първостепенна задача на държавата, не на кинаджиите. Но трябва да има ДЪРЖАВА преди това!


    Щях да Ви предложа като финал да представите "Извън пътя".


    - Трудно ми е да го представя само с думи. Любовна история е. Вечният триъгълник. Бурни страсти. Ревност. Чувствен филм. Силно емоционален филм, надявам се.


    Всичко, което трябва да знаете за:
    Коментари (94)
    1. Подредба: Сортирай
    1. 1
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    2. 2 Профил на chicago514
      chicago514
      Рейтинг: 2833 Неутрално

      Ами то като знаеш,че ще те цензурират задължително,как няма да се самоцензурираш.Лошото е,че Партията вече не е една,а самоцензурата си остава като някакво хапче за по спокоен живот.

    3. 3 Профил на karabastun
      karabastun
      Рейтинг: 8817 Любопитно

      Значи според Николай Волев ПАЗАРНАТА ИКОНОМИКА е работила по-пазарно преди 1989 година!?
      ''Преди 1989 г. кандидатствахме пред художествени съвети с ръководители, които носеха първоначалната отговорност. Художествените съвети по дефиниция имаха съвещателен глас. В крайна сметка генералният директор на Кинематографията решаваше кой филм да се произведе и кой не. Той носеше цялата отговорност. Има и други съществени разлики. Тогава предварително се приемаше, че филмът ще бъде слаб - до доказване на противното. На този принцип се подписваха договори с авторите и ние получавахме малък аванс от хонорарите, докато готовият филм не докаже, че заслужаваме повече. Независимо колко утвърден бе даден творец, се приемаше, че той би могъл да произведе и слаб филм. Много умна политика. Ако филмът се окажеше провал, хонорарите секваха и държавата губеше значително по-малко. Обратно, ако филмът се окажеше добър, успешен, авторите получаваха законовия максимум. Днешното равенство на възнагражденията - на всички еднакво, "на калпак", независимо от резултата, бе немислимо тогава. Освен това имаше допълнителни премии - за голям брой зрители и за награди на значими международни фестивали.''

      karabastun1@abv.bg
    4. 4 Профил на Читател
      Читател
      Рейтинг: 3639 Неутрално

      До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

      Уви, така е. Има и смели творци, но са малко, на фона на общата маса. Но не може да се отрече, че имаше повече силни филми и сериали по времето на соца, отколкото сега, когато добрите продукции, за мен лично, са много, много малко.

    5. 5 Профил на Читател
      Читател
      Рейтинг: 3639 Неутрално

      До коментар [#3] от "karabastun":

      Очевидно е било така. Поредният парадокс в нашия малък, но прекрасен Абсурдистан.

    6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Неутрално

      До коментар [#2] от "chicago514":

      Винаги съм говорел каквото мисля и съм посрещал последиците изправен. Въпрос на достойнство , смелост и гражданска позиция.
      Конформизмът е оправданието на некадърните и страхливи кариеристи !!!

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    7. 7 Профил на garincha
      garincha
      Рейтинг: 290 Неутрално

      Още един с червен произход, който "избягал" в Англия през 1968 г., но по-късно режисьор на филми в социалистическа България. Явно този взема всички за канарчета:

      https://frognews.bg/news_41656/Rejisjorat-Nikolai-Volev-Balgariia-preliva-ot-brutalnost-i-bezochie/

      God bless Russia!
    8. 8 Профил на Willy Messerschmitt
      Willy Messerschmitt
      Рейтинг: 3314 Неутрално

      Един умен и честен мъж който казва всичко!!

      До истината се достига с познание!
    9. 9 Профил на дерибеев
      дерибеев
      Рейтинг: 3858 Любопитно

      Нямахте ли проблем на връщане, след като сте бил "невъзвращенец"?

      - Имах, имах. Едва отървах затвора. Плашеха ме, ама се отказаха. Вместо това ме пратиха в казармата - на 27 години. Първо искаха като трудовак - като неблагонадежден, обаче баща ми ме отърва и ме пратиха обикновен войник близо до границата. Имах доста проблеми, но тогава, след 68-ма година, полека-лека започна размразяване и малко се смекчиха нещата. Минавах някак между капките, обаче 7-8 години беше страшничко.

      Документалното кино от социализма е много интересно, защото изглежда е било по-свободният начин да се изразиш.

      - Защото контролът беше по-слаб в документалното кино. Можеше да си развяваш коня малко по-свободно. Въпросът беше да посмееш, да се пребориш с автоцензурата, защото тя беше по-силна от цензурата. Каквото и да говорят сега, в онези години автоцензурата на всички хора на изкуството беше много по-силна, отколкото комунистическата цензура."
      разбивач на митове ?

      всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
    10. 10 Профил на neut
      neut
      Рейтинг: 5246 Неутрално

      Откровен в интервюто. Успех на филма и на талантливия ми съученик!

      In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
    11. 11 Профил на BIG AL
      BIG AL
      Рейтинг: 1438 Неутрално

      Волев, защо дрънкаш глупости .
      .Ами, естествено при вашия бранш - беше силна автоцензурата , защото ВЕЧЕ имаше лагери, изселвания , стремеж към танц с Тошо или софийско жителство , , т.е. вече ви бяха ПОКАЗАЛИ какво може да стане - ако НЕ си налагате САМИ автоцензурата ...
      Имаш факти първични,основни , реални - които се знаеха - лагери или убиства- Георги Марков- и ...като ги знаехте - сами си налагахте цензура...)
      Комуноцензурата- държаваната ДС и сие , вече си БЕШЕ свършила "работата"...

      BIG AL
    12. 12
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    13. 13 Профил на grayeagle
      grayeagle
      Рейтинг: 1421 Неутрално

      До коментар [#11] от "BIG AL":

      Напълно съм съгласен с вас. но и никой не може да ме убеди, че можеш да се върнеш без да съдействаш на някоя от тогавашните служби. Обръщам се към сегашните млади- хора, всички се контролираше и всеки. Тодор Колев , който тук лежерно е описван, Тошко, беше доносник, пускан да пътува и да топи после колеги и невъзвращенци. Доньо Донев не позволи на никой да помирише славата и пътеките към загнилия Запад- само той си ги ползваше. Иначе- браво . Филмите му са страхотни, невероятен творец. Ирини Жамбонас ми беше съученичка, не знам къде е сега, но звезда не е. А до сегашното финансиране- всичко е ясно- едни и същи хора получават поръчки за филми, половината влагат, половината прибират директно/това според човек отвътре/. Депресивните теми властват.

    14. 14 Профил на Роси
      Роси
      Рейтинг: 9099 Неутрално

      На Волев са му се случвали и хубави неща, но някой просто са изчезвали. Живите мъртви. Може да са били супер талантливи, но цензурата е била страшна.

    15. 15 Профил на qwerty 500
      qwerty 500
      Рейтинг: 2288 Неутрално

      До коментар [#7] от "garincha":

      Но човека е прав, не е ли така?

      I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
    16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Неутрално

      До коментар [#14] от "Роси":

      то и демокрацията уби много хора.

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    17. 17 Профил на iget
      iget
      Рейтинг: 271 Неутрално

      До коментар [#3] от "karabastun":

      Системата в киното преди 89-та явно не е работила чак толкова зле, при положение че се направиха тогава добри филми, които ако бяха направени в англоезична страна щяха да бъдат световни хитове. Припомни си, че киното беше един от жанровете при соца където най-много трезви и анти-конюнктурни мисли и идеи се изказваха.

    18. 18 Профил на garincha
      garincha
      Рейтинг: 290 Неутрално

      [quote#15:"qwerty"]Но човека е прав, не е ли така? [/quote]

      Човекът лъже като говори за бягство в Англия през 1968 г. А за други неща премълчава - напр. както така след бягство в Англия, си идва в България и режисира филми ? Той пробутва неща, на които могат да се хванат само 20 годишните, които не са живели по ония години. Да си режисьор по ония години без здрава подкрепа от Партията няма как да стане.
      Всъщност той е от средите на тези, срещу които плюе. Живял си е живота, защото не е от случаен произход, а сега на стари години станал демократ.

      God bless Russia!
    19. 19 Профил на BIG AL
      BIG AL
      Рейтинг: 1438 Неутрално

      Объркан човек, карашък програм ..Филмите му , ги направи Тошко Колев - такива ..
      Когато смесиш полуистини, с лъжи - така става ..неясен , клатушкаш се ..субект ....Такава му е природата ...
      А и кой знае- за КАКВО е бил на запад ...)
      Когато бягаш на запад , заради жена - ей така , ти си БЕЗидеен човек - по начало и то в разумна възраст :))

      BIG AL
    20. 20 Профил на karabastun
      karabastun
      Рейтинг: 8817 Любопитно

      До коментар [#17] от "iget":

      Ми не знам дали само заради идеите, ама българското кино по онова време можеше да се похвали с немалко филми, които стигаха до огромен брой зрители и в същото време печелеше реален международен престиж на фестивали като Кан, Венеция и Берлин.
      На мен това ми говори и за професионализъм?!

      karabastun1@abv.bg
    21. 21
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    22. 22 Профил на chicago514
      chicago514
      Рейтинг: 2833 Весело

      [quote#6:"КМЕТ В СЯНКА"]Винаги съм говорел каквото мисля и съм посрещал последиците изправен. [/quote]Е,и.Да съм те споменал някъде лично теб.

    23. 23 Профил на роджър
      роджър
      Рейтинг: 979 Неутрално

      [quote#7:"garincha"]Още един с червен произход[/quote]
      Случайно да имаш нещо предвид за "произхода" на Волев ?
      Случайно да си гледал поне един негов филм ???

      https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
    24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Неутрално

      До коментар [#22] от "chicago514":

      Защото не ме познаваш. Иначе досието ми е пълно с доноси и вервай ми е доста по-дебело от това на Бойко репресирания плачко.

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    25. 25 Профил на deaf
      deaf
      Рейтинг: 3494 Неутрално

      До коментар [#17] от "iget":

      Преди 89-та имаше няколко сполучливи КОМЕДИИ,но другите не ставаха за гледане! С изключение на "Козият рог",де.

    26. 26 Профил на Каишков - Либерален мислител
      Каишков - Либерален мислител
      Рейтинг: 865 Неутрално

      [quote#11:"BIG AL"]с Тошо или софийско жителство , , т.е. вече ви бяха ПОКАЗАЛИ какво може да стане - ако НЕ си налагате САМИ автоцензурата .[/quote]
      Затова пък сега е друго - свободно показваш как се готви по телевизията, "провокираш" като си показваш това онова, разбира се с художетсвена цел или пееш американски песни, защото България (?) търси талант, а останалите - пари. И изобщо всичко е като в Америка. Свобода с други думи, липса на всякаква цензура.

    27. 27 Профил на murttle
      murttle
      Рейтинг: 855 Неутрално

      Автоцензура, автоцензура, ама от 30 години вече нашите нецензурирани кинотворци не могат да скалъпят дори един-единствен филм, който да може да се сравнява с предишните. Само бледи комерсиални напъни или подражания. Дано Волев ме опроверае, старите му филми бяха чудесни.

    28. 28 Профил на Каишков - Либерален мислител
      Каишков - Либерален мислител
      Рейтинг: 865 Неутрално

      [quote#25:"deaf"]Преди 89-та имаше няколко сполучливи КОМЕДИИ,но другите не ставаха за гледане! [/quote]
      То сега сякаш нещо става. Мине и замине, кой каквито пари взел по "проекта" взел и това е. Последният шедьовър в този смисъл беше "филма" за Васил Левски.

    29. 29 Профил на deaf
      deaf
      Рейтинг: 3494 Неутрално

      [quote#19:"BIG AL"]Когато бягаш на запад , заради жена - ей така , ти си БЕЗидеен човек - по начало и то в разумна възраст ) [/quote]

      До коментар [#19] от "BIG AL":

      БЕЗ достойнство...

      Веднъж самият Кирил Маричков разказа как в Полша Мик Джагър от "Ролинг стоунс" му предложил да го "прекара" през границата на Запад. Но той отказал,защото искал да се бори срещу комунизмът в самата България!? Е,видяхме как се "бори"! Като подкрепи клептоманката Шоптодорова...

    30. 30 Профил на deaf
      deaf
      Рейтинг: 3494 Весело

      [quote#28:"Каишков - Системен нарушител"]Последният шедьовър в този смисъл беше "филма" за Васил Левски. [/quote]

      До коментар [#28] от "Каишков - Системен нарушител":

      Каишков,учудваш ме! За втори път мнението ми съвпада с твоето!

    31. 31 Профил на deaf
      deaf
      Рейтинг: 3494 Неутрално

      [quote#27:"murttle"]Дано Волев ме опроверае, старите му филми бяха чудесни.
      [/quote]

      До коментар [#27] от "murttle":

      В "Маргарит и Маргарита" пресоли манджата! Просто не понасям такива "библейско" депресиращи филми...

    32. 32 Профил на Каишков - Либерален мислител
      Каишков - Либерален мислител
      Рейтинг: 865 Неутрално

      [quote#30:"deaf"]Каишков,учудваш ме! За втори път мнението ми съвпада с твоето![/quote]
      Те мненията затова са мнения - разнообразни и лични. Понякога съвпадат, понякога - не. Както са казвали древните гърци - живеем в свят на разнообразни мнения (doxa). Проблемът е че не всяко мнение има значение за разлика от знанието и истината. Затова и трябва по малко да се ядосваме когато мненията ни не съвпадат.

    33. 33 Профил на karabastun
      karabastun
      Рейтинг: 8817 Любопитно

      До коментар [#25] от "deaf":

      "Специална награда на журито" в Кан на филма "Звезди" със сценарист българин; "Сребърен лъв" във Венеция за "Рицар без броня"; "Сребърна мечка" на Берлинале за режисьора на "Авантаж"; "Златна палма" в Кан за анимационния "Женитба". След 89 г. нито един български филм дори не е припарил до конкурсните програми на тези фестивали, камо ли да получи награда.

      karabastun1@abv.bg
    34. 34 Профил на Lou
      Lou
      Рейтинг: 1955 Неутрално

      Киното от соца безспорно е качествено, на места и с доста заядливи нотки към тоталитарната система тогава. Но винаги ще лъха на комунизъм. Защото във всеки филм от онова време има по една лъжица комунистически пропаганден катран. Да не говорим за спрените от излъчване филми, които бяха показани една след промените. Николай Волев е правилно се е ориентирал към филми, чийто действие се развива извън комунизма. Никой няма как да го санкционира за осмиваната от него буржоазна система в "Господин за един ден", още повече показвайки за главен герой един човек от народа.

      "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
    35. 35 Профил на Virgin
      Virgin
      Рейтинг: 2817 Неутрално

      [quote#19:"BIG AL"]Когато бягаш на запад , заради жена - ей така , ти си БЕЗидеен човек[/quote]
      С каква идея е трябвало да избяга на Запад?

    36. 36 Профил на karabastun
      karabastun
      Рейтинг: 8817 Любопитно

      До коментар [#27] от "murttle":

      Да се сърдят на себе си и на Евгений Михайлов нашите филмови дейци - оставиха Киноцентъра с всичките му екстри, удобства, оборудване, уникални специалисти и възможности - да бъде харизан на "стратегически инвеститори", а сега дори не могат и да мечтаят за снимки в павилион.

      karabastun1@abv.bg
    37. 37 Профил на BIG AL
      BIG AL
      Рейтинг: 1438 Весело

      До коментар [#35] от "Virgin":

      С каква идея е трябвало да избяга на Запад? :))))
      .............................................
      С консервативни, демократични, антикомунистически,пътешественически, професионални , монархически, творчески , учебни- избор, свободолюбиви, астрономически, инженерни , космически , евро-комунистически : ,анархо-комунистически, готварски идеи , музикални- джаз идеи , да се бори с комунизма , да пише свободно ...журналистически , и т.н...

      ВСЯКАКВИ ИДЕИ ,
      а не с една единствена - че мома англичанка - била по- хубава от гаджетата - ТУК , у нас, българските моми :)

      BIG AL
    38. 38 Профил на BIG AL
      BIG AL
      Рейтинг: 1438 Весело

      До коментар [#26] от "Каишков - Системен нарушител":

      Затова пък сега е друго - свободно показваш,,))))
      .................
      Каишков, гледаш каквото ИСКАШ - има съветски канали - за ТЕБ специално ..
      Въпрос на избор, а не в петък- САМО съветска телевизия :)Ама май жената те кара да гледаш готварските програми ...)
      Купи си друг телевизор - и САМО съветски филми да гледаш :))

      BIG AL
    39. 39 Профил на Virgin
      Virgin
      Рейтинг: 2817 Неутрално

      До коментар [#37] от "BIG AL":
      Ами явно не са го вълнували твоите идеи. А трябвало ли е?

    40. 40 Профил на murttle
      murttle
      Рейтинг: 855 Неутрално

      [quote#31:"deaf"]В "Маргарит и Маргарита" пресоли манджата! Просто не понасям такива "библейско" депресиращи филми...[/quote]

      До коментар [#31] от "deaf":

      Да, филмът е доста тежък и по-различен, някак липсва есенцията и блясъкът на предишните филми на Волев, но пак е в пъти по-добър от всичко, което излезе след това. Всъщност, за мен точно този филм олицетворява края на българското кино, защото след епохата, която завършва с него, просто не настъпи нова.

    41. 41 Профил на deaf
      deaf
      Рейтинг: 3494 Весело

      До коментар [#34] от "Lou":


      До коментар [#36] от "karabastun":


      До коментар [#38] от "BIG AL":

      Не мога да намеря една статия в Уебкафе май беше,за българското кино от времето на соца. Та в онези филми задължително имаше умопомрачително дълги паузи от по десетина минути без говор! Или пък пасторални мотиви с хлопащи чанове на говедата...

    42. 42 Профил на Virgin
      Virgin
      Рейтинг: 2817 Неутрално

      [quote#41:"deaf"]Та в онези филми задължително имаше умопомрачително дълги паузи от по десетина минути без говор! Или пък пасторални мотиви с хлопащи чанове на говедата... [/quote]
      E, не беше задължително. Иначе вярно имаше подобна мода, която като че ли бе през 70-те. Вероятно са го намирали за интересно творческо решение, придаващо самобитност на филма.

    43. 43 Профил на objektivist96
      objektivist96
      Рейтинг: 3069 Неутрално

      До коментар [#13] от "grayeagle":
      ++++++
      По времето на Никита Сергеевич Хрушчов върви един израз::"Не имей сто друзей,но женис, как Аджубей!".Става дума за зетя на Никита Сергеевич-Алексей Аджубей,който прави умопомрачителна и главозамайваща кариера, от сътрудник на военно-физкултурния отдел на вестник "Комсомолская правда",до член на ЦК и редактор на вестник "Известия".

    44. 44 Профил на murttle
      murttle
      Рейтинг: 855 Неутрално

      [quote#41:"deaf"]Та в онези филми задължително имаше умопомрачително дълги паузи от по десетина минути без говор[/quote]
      Руското влияние. Само като си помисля за Тарковски, тръпки ме побиват. В европейското кино също има такива моменти. Бергман, например. Но постепенно холивудският образец се наложи и вече мъчно понасяме, ако действието не е динамично и няма хепиенд Чувах критики и към Ла Ла Ленд точно заради липсата на щастливия край.

    45. 45 Профил на klimentm
      klimentm
      Рейтинг: 4133 Неутрално

      Доста противоречив човек, сега като гледам българските филми от онова време ясно виждам колко са измислени и изкуствени просто смешни. Но тогава в царството на слепите едноокият беше цар! Същото се отнася и за литературата впрочем.

      klimentm
    46. 46 Профил на Каишков - Либерален мислител
      Каишков - Либерален мислител
      Рейтинг: 865 Неутрално

      [quote#38:"BIG AL"]Каишков, гледаш каквото ИСКАШ - има съветски канали - за ТЕБ специално [/quote]
      Гледаш каквото дават. Нарича се медийна среда. Съветски "канали" няма, останаха само американски, т.е. общочовешки.

    47. 47 Профил на iget
      iget
      Рейтинг: 271 Неутрално

      До коментар [#25] от "deaf":

      Имаше много стабилни сериозни филми, гледай Адаптация, Да обичаш на инат, Лачените обувки на незнайния войн, Игра на любов - това са само малък брой от тези които си заслужават. Правеше се и помия - но вероятно в същите пропорции както се прави помия в Холивуд.

    48. 48 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Разстроено

      До коментар [#45] от "klimentm":

      Защото вроденият ти капацитет не ти позволява да ги разбереш. Кофти чип !!!

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    49. 49 Профил на iget
      iget
      Рейтинг: 271 Неутрално

      До коментар [#19] от "BIG AL":


      Напротив, да избягаш заради жена показва просто здрав смисъл на човек, който си знае приоритетите в живота.

    50. 50 Профил на karabastun
      karabastun
      Рейтинг: 8817 Весело

      До коментар [#41] от "deaf":

      И в сегашните ги има - пробвай да въртиш каналите, без да гледаш - ако има филм, пълен със страшна музика, психологично мълчание и отсъствие на диалог - няма грешка наш е !
      А ако погледнеш и видиш стоп кадър или как някой лудо бяга нанякъде - пак сме ние!
      Интересно, че сериали горе-долу правим, ама филмите явно са по-авангардни и са МЪКАААА!

      karabastun1@abv.bg
    51. 51 Профил на Каишков - Либерален мислител
      Каишков - Либерален мислител
      Рейтинг: 865 Неутрално

      [quote#45:"klimentm"], сега като гледам българските филми от онова време ясно виждам колко са измислени и изкуствени просто смешни.[/quote]
      Не е засегната темата за "канарчетата" например нито е показано величието и георизма в трудовото ежедневие на наркодилърите у нас. Нито пък е разкрита темата за "кървавите палачи от ДС", нито за просттите но пълноценни взаимоотношения на проститутките със своя клиент. Нито пък е подчертана положителната световно историческа роля на американската демокрация. Изобщо пълно творческо безсилие.

    52. 52 Профил на chicago514
      chicago514
      Рейтинг: 2833 Весело

      [quote#24:"КМЕТ В СЯНКА"]Защото не ме познаваш. Иначе досието ми е пълно с доноси и вервай ми е доста по-дебело от това на Бойко репресирания плачко.[/quote]Е,И!?Мен това какво ме интересува!?

    53. 53 Профил на deaf
      deaf
      Рейтинг: 3494 Неутрално

      До коментар [#47] от "iget":

      В "Да обичаш на инат" единствено ми хареса финалът! Когато Велко Кънев с "Ифа"-та помля пункта на онази корумпирана диспечерка. Като преди това и повтаряше в лицето:"Курвичке,курвичке!"

    54. 54 Профил на klimentm
      klimentm
      Рейтинг: 4133 Весело

      До коментар [#48] от "КМЕТ В СЯНКА":

      Разбира се че е така!Соц.производство!
      [quote#48:"КМЕТ В СЯНКА"] Кофти чип !!![/quote]

      klimentm
    55. 55 Профил на klimentm
      klimentm
      Рейтинг: 4133 Весело

      До коментар [#51] от "Каишков - Системен нарушител":

      Но е засегната темата за рев.борба на масите(Черните ангели) участието на българския народ в битката против хитлеро фашизма(Тримата от запаса),трудовите успехи под мъдрото ръководство на Партията!
      Единственият български филм на който съм виждал препълнен киносалон кой знае защо беше Бай Ганьо,може би защото литературния първоизточник е честен и правдив?!

      klimentm
    56. 56 Профил на iget
      iget
      Рейтинг: 271 Неутрално

      До коментар [#50] от "karabastun":

      Ами то се прави кино за хора дето освен и уши, имат и глави. С извинение ако не звучи твърде прекрасно. Изкуството има и цел да те подтикне малко да поработиш с мозъчето.

    57. 57 Профил на Каишков - Либерален мислител
      Каишков - Либерален мислител
      Рейтинг: 865 Неутрално

      [quote#55:"klimentm"]Но е засегната темата за рев.борба на масите(Черните ангели) участието на българския народ в битката против хитлеро фашизма(Тримата от запаса),трудовите успехи под мъдрото ръководство на Партията! [/quote]
      Кое не е вярно? За разлика от сегашните измислици, прозивеждани по "проекти"?

    58. 58 Профил на klimentm
      klimentm
      Рейтинг: 4133 Весело

      До коментар [#57] от "Каишков - Системен нарушител":

      Чунким онези не се произвеждаха по "проекти"?!

      klimentm
    59. 59
      ****

      Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

    60. 60 Профил на Virgin
      Virgin
      Рейтинг: 2817 Неутрално

      До коментар [#58] от "klimentm":

      Е той Волев разказва как са се произвеждали.
      Всъщност аз не съм сигурен в това че днес се правят по проекти. Примерно какъв е "проектът" на "Операция „Шменти капели“"?
      Цитираш в заглавието премиера, отиваш при него, целуваш му ръка (може и други неща) и получаваш благословия. После цял живот обслужваш орално Бай Х...
      Маргарит и Маргарита

    61. 61 Профил на ali_ibn_isa
      ali_ibn_isa
      Рейтинг: 943 Неутрално

      E, нормално де.
      Като се филтрират най-лудите глави остават пълните лизачи и тези, които имат нагласа да се самоцензурират.
      Общо взето, като се махнат черните овце, на стадото и кучета не му трябват.

    62. 62 Профил на proza
      proza
      Рейтинг: 2399 Неутрално

      [quote#18:"garincha"]Да си режисьор по ония години без здрава подкрепа от Партията няма как да стане.
      Всъщност той е от средите на тези, срещу които плюе. Живял си е живота, защото не е от случаен произход, а сега на стари години станал демократ. [/quote]
      Това е истината, ако беше обикновено момче, нямаше да му е лесно, ама не е. Ползвал се е с протекциите на рода си и затова е получил такива възможности за реализация. Не вярвам на хора, които сами за себе си казват колко са смели и непреклонни. Дърт самохвалко.

    63. 63 Профил на tribiri
      tribiri
      Рейтинг: 3556 Весело

      До коментар [#61] от "ali_ibn_isa":

      A сега не е ли така! Аз например непрекъснато се автоцензурирам тук, когато изказвам мнението си за Плевненлиев! Иначе знам, че влизам във фризера. За сметка на това полухора нямат никакви проблеми да харчат по далеч по-достойния настоящ президент.

      Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
    64. 64 Профил на tribiri
      tribiri
      Рейтинг: 3556 Весело

      До коментар [#14] от "Роси":
      но цензурата е била страшна.
      -----------
      Била!? Не беше! Поне след 75 та съм станал свидетел само на един случай на репресия на комунистическата власт. В ШПЗО Враца изгониха едно момче 2 дена преди да стане офицер от запаса защото бил десидент. Целият випуск посрещна обявата, която се случи пред строя с ропот, а не с гръмко ура. Бяха му лепнали един доносник, когото за три месеца пребиха два пъти защото крадеше и доносничеше. Ако знаех, че ще прецака и момчето от Варна ... Това е едно от нещата, които ме преследват. Трябваше да го спукам от бой!

      Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
    65. 65 Профил на princess_x
      princess_x
      Рейтинг: 1831 Неутрално

      Този ми падна още повече в очите с това интервю. Има огромна разлика в интелекта, менталитета и културата между него и Кончаловски, който говори на подобни теми, включително за значението на цензурата, в едно интервю, което четох наскоро. Ако го намеря, ще пусна връзка тука, за да сравните.

      И най-вече - личи си, че Волев е неискрен!

    66. 66 Профил на Deaddark
      Deaddark
      Рейтинг: 2652 Неутрално

      До коментар [#12] от "КМЕТ В СЯНКА":

      Не случайто оприличават Б.Х. на Т.Ж.

      Прав е колегата, подсеща ме за онзи виц, дето журналиста попитал Горбачов защо не смеел да говори преди 90-та.

      Но и ти си прав за този субект - нагаждач и лизач на властта, която и да е.

      I'm back... for now.
    67. 67 Профил на Deaddark
      Deaddark
      Рейтинг: 2652 Весело

      До коментар [#63] от "tribiri":

      Колега, само направете забележка на журналистическото плюене в статията - само един коментар - и една седмица - скоро го разбрах и чак се учудих - с колеги съфорумци сме минавали границата и по 3 дена бан, а за забележка към журналист в негов стил - БАН една седмица, а да не говорим че има недосегаеми форумни псувачи - за тях няма нито БАН, нито триене.

      I'm back... for now.
    68. 68 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Неутрално

      До коментар [#58] от "klimentm":

      Козият рог какво защитава (оригиналът на Методи Андонов)?
      Дано поне него си успял да схванеш !

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    69. 69 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Весело

      До коментар [#65] от "princess_x":

      надявам се знаеш мнението на Кончаловски за БХ и подобните му .

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    70. 70 Профил на princess_x
      princess_x
      Рейтинг: 1831 Неутрално

      [quote#45:"klimentm"]Доста противоречив човек, сега като гледам българските филми от онова време ясно виждам колко са измислени и изкуствени просто смешни.[/quote]

      Със сигурност такъв е прехваленият Маргарит и Маргарита - изсмукан от пръстите, фалшив и нагоден според променящата се тогава посока на вятъра.

    71. 71 Профил на Deaddark
      Deaddark
      Рейтинг: 2652 Неутрално

      До коментар [#29] от "deaf":

      Кирил Маричков е (бил) агент на ДС - няма как да приеме офертата на Джагър. Както колегите по-горе казаха - такива творци ги пускат, за да следят, доносничат и топят избягалите от режима хора. Така че не се учудвай че Маричков е бастион на комунизма - ДС агентите не се избират между случайни хора.

      Тези дЕсиденти, дето и думата дисидент не знаят как се пише, са едни адски гнусни твари. В случая верни агитпропчици на тираничния режим. Лошото е че са плъзнали сред децата, дето не са живели тогава, възползвайки се от сегашната кофти реалност (по вина на пребоядисаните комунета - дето все не щат да направят лустрация, зер да не им лъсне небоядисания задник), лъжат младежите че при БКП е било добре, като казват само как е било за БКП членовете, дето всеки един такъв "по-равен" гърбеше десетина само "равни" , за да си живее прилично.

      I'm back... for now.
    72. 72 Профил на princess_x
      princess_x
      Рейтинг: 1831 Неутрално

      До коментар [#69] от "КМЕТ В СЯНКА":

      Дай да чуя?

    73. 73 Профил на princess_x
      princess_x
      Рейтинг: 1831 Неутрално

      [quote#31:"deaf"]В "Маргарит и Маргарита" пресоли манджата! Просто не понасям такива "библейско" депресиращи филми...[/quote]

      ''Маргарит и Маргарита'' беше типичен късно-социалистически, перестройчески, пред-преходен Кич.

    74. 74 Профил на klimentm
      klimentm
      Рейтинг: 4133 Весело

      До коментар [#68] от "КМЕТ В СЯНКА":

      А Бай Ганю какво защитава?!

      klimentm
    75. 75 Профил на Приказки под шипковия храст
      Приказки под шипковия храст
      Рейтинг: 291 Весело

      [quote#7:"garincha"]Още един с червен произход, който "избягал" в Англия през 1968 г., но по-късно режисьор на филми в социалистическа България. Явно този взема всички за канарчета: [/quote]
      Знаеш ли, не ми пука. След като гледам "Двойникът" поне веднъж в годината...

    76. 76 Профил на Koba Stalin
      Koba Stalin
      Рейтинг: 1470 Весело

      Българското кино и днес упорито отказва да стане кино. Не можеш да имаш новаторски успех, ако не си майстор в "занаята". Модернизмът не се прави от бездарници, които в стремежа си към модерност се стремят да прикрият липсата на талант. Има маса теми и сюжети, за които не е имало цензура - и те не стават за гледане. Единици са изключенията. Филмите на съвременна тематика приличат на кръстоска между екшън и статия от вестник Шок. Целта на изкуството не е "да каже" нещо. Не е и да покаже. Изкуството не се интересува от истината - това е работа на науката. В изкуството е важна така наречената "правдоподобност". Изкуството не трябва да поучава. То не трябва да изнася проповеди, като пастор в баптистка църква. Изкуството е всичко онова, което останалите човешки дейности, не са. И както на калпавия мениджър, шефовете все не му дават възможност да се изяви, така и на калпавия кинаджия все са му виновни или държавата, или публиката.

      /не се чете/
    77. 77 Профил на Арон
      Арон
      Рейтинг: 1441 Весело

      До коментар [#76] от "Тони Шнайдера":

      Братчед, не съм се кефил на нито един филм от подобен жанр, както на "Домашен арест". Написал съм строга нота къде авторите, до дни да започват нови серии, щото времето тече бързо, а "маминка" Татяна гони осемдесет

    78. 78 Профил на 4itatel
      4itatel
      Рейтинг: 574 Неутрално
    79. 79 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Неутрално

      До коментар [#74] от "klimentm":

      ти кажи - нали си многоядрен ! Може и връзката с бойко да направиш ако се напънеш

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    80. 80 Профил на КМЕТ В СЯНКА
      КМЕТ В СЯНКА
      Рейтинг: 4958 Неутрално

      До коментар [#72] от "princess_x":

      нали уж си го чела. Няма начин да си пропуснала !

      ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
    81. 81 Профил на Koba Stalin
      Koba Stalin
      Рейтинг: 1470 Весело

      [quote#77:"Арон"]не съм се кефил на нито един филм от подобен жанр, както на "Домашен арест". [/quote]

      Братчед, ние често пъти смесваме интересното или пък майсторството в изпълнението с изкуство. Казват за някоя битка, че е връх на "военното изкуство". За някоя адвокатска пледоария в съда също казват, че е връх на ораторското изкуство. Просто бъркаме така наречената изкусност с изкуство. Изкуството не се нуждае от прилагателни, като цирково, военно, политическо, юридическо и пр. Дори един виден политик като Дьо Гол, не може да бъде наречен човек на изкуството. Дори и Наполеон се е задоволявал с по-скромната титла "император" и не се е имал за човек на "военното изкуство". Има майстори ковачи с невероятни умения. Шивачи, също. Картоиграчи, мошеници, банкови обирджии, Велики комбинатори и пр. непризнати от историята гении. Какъв е критерият? Когато нещо създадено от човека "върши работа", то не е изкуство. Изкуството няма конкретна цел и директно предназначение. В момента в който ги придобие, то престава да бъде такова. Когато Пикасо се подпише под формуляра за издаване на лична карта, това не е изкуство. Въпреки че го е попълнил с гениалната си ръка. Това е документ, а не картина.

      /не се чете/
    82. 82 Профил на neadekvaten
      neadekvaten
      Рейтинг: 307 Неутрално

      До коментар [#71] от "Deaddark":

      "Тези дЕсиденти, дето и думата дисидент не знаят как се пише, са едни адски гнусни твари. В случая верни агитпропчици на тираничния режим. .."

      И Веничка (Венедикт Ерофеев) пише в записките си, че не се сеща за нито един приятен и интересен човек сред познатите му дисиденти.
      Самият факт, че след "промените" тези "дисиденти" почнаха да се самоизтъкват, да напират за изява, за постове, .... Не знам кога беше по-трудно да останеш човек - по онова, тоталитарното, време, или сега.
      Да се държиш като човек независимо от политическия режим - това е истинското постижение в живота. "По делата им ще ги познаете", пише в Библията.

    83. 83 Профил на betona
      betona
      Рейтинг: 2173 Неутрално

      за жалост няма истински бг творци-всичките са пумияри или в най-добрия случай стойкаджии

    84. 84 Профил на betona
      betona
      Рейтинг: 2173 Неутрално

      До коментар [#76] от "Тони Шнайдера":

      къртиш мифки тони и не са къртиш ами и боклука изнасяш и чистиш. браво пич.пиян съм но пак се накефиш на кументара ти.

    85. 85 Профил на princess_x
      princess_x
      Рейтинг: 1831 Неутрално

      До коментар [#80] от "КМЕТ В СЯНКА":

      А, ти за интервюто, публикувано в "площад Славейков" ли говориш? Всъщност аз съм чела поне две интервюта и съм гледала още едно от руската телевизия, плюс видеозаписи от ФБ на Кончаловски, затова вече не си спомням къде точно той говореше за цензурата.

    86. 86 Профил на Koba Stalin
      Koba Stalin
      Рейтинг: 1470 Весело

      [quote#84:"betona"]браво пич.пиян съм но пак се накефиш на кументара ти. [/quote]

      Обещаваш ли да не ми слагаш миноси? Иначе, мисли му като се видим!

      /не се чете/
    87. 87 Профил на ali_ibn_isa
      ali_ibn_isa
      Рейтинг: 943 Неутрално

      [quote#63:"tribiri"]A сега не е ли така! Аз например непрекъснато се автоцензурирам тук, когато изказвам мнението си за Плевненлиев! [/quote]
      Между това да те пратят в Белене и там да те пребият и да те хвърлят на прасетата и това да ти спрат коментар в Дневник има голяма разлика.

    88. 88 Профил на princess_x
      princess_x
      Рейтинг: 1831 Неутрално

      До коментар [#82] от "neadekvaten":

      За конформистите е винаги трудно и на практика невъзможно да останат човеци; и при тоталитаризма, и при "демокрацията". Може би преди ситуацията им е била улеснена, защото имаше да се съобразяват с "насоката" на една единствена партия, докато сега са за оплакване - как да се ориентират на коя формация да заложат.

    89. 89 Профил на betona
      betona
      Рейтинг: 2173 Неутрално

      До коментар [#86] от "Тони Шнайдера":

      ти пък! нищо не ти бях сложип,че просто към пийнал и не съм форма но сега ще ти прасна плюс.много редко слагам миноси.аз самия често се майтапя с миносчиите и питам нещо от сорта: а бе кой простак ми прасна миносче

    90. 90 Профил на matrix
      matrix
      Рейтинг: 291 Неутрално

      Комунистическия режим превърна хората в мишки и доносници.

    91. 91 Профил на Yard
      Yard
      Рейтинг: 1817 Любопитно

      Наистина е много странно това бягане, завършване в Лондон и после се прибира и няма проблеми, изкарва една казарма и почва да работи по специалността.

    92. 92 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
      Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
      Рейтинг: 2557 Неутрално

      [quote#11:"BIG AL"]Волев, защо дрънкаш глупости .
      .Ами, естествено при вашия бранш - беше силна автоцензурата , защото ВЕЧЕ имаше лагери, изселвания , стремеж към танц с Тошо или софийско жителство , , т.е. вече ви бяха ПОКАЗАЛИ какво може да стане - ако НЕ си налагате САМИ автоцензурата ... [/quote]
      Не правиш разликата между автоцензурата и откровеното слагачество. А тя е огромна. Такива като Николай Волев правеха филми ходейки по ръба на бръснача, наистина рискувайки лоши последствия за себе си.

      Нещо по-лошо, филма им да не види бял свят и това което са казали с недомлъвки да остане погребано.

      Ти представяш ли си я трагедията на твореца, той себе си вече е прежалил но рискува това което е казал да остане нечуто? И трябва през цялото време да тегли на кантар какво може да мине и за какво ще спрат филма му. Налагаше се да казват с алегории и намеци. Може и поради това филмите им бяха на ниво, само голям майстор може да го прави. И впрочем в такава обстановка и ние бяхме развили усет към "казаното между редовете".

      А вторите бяха откровените некадърници, продал се защото с талант, няма да успее и тръгнал да възхвалява Партията "че тя е права дори когато греши". И че никой не може да му забрани да обича др.Тодор Живков, ето такива бяха галениците на властта.

      Например Стефан Данаилов във "Всеки километър", елементарен пропаганден филм но го хвалеха до небето, покрай него си изкара името на актьор. А беше посредствен, къде по-качествени актьори имахме по онова време. Повръща ми се като гледам как го хвалят днешно време.

      Политкоректостта е Гестапо за Истината
    93. 93 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
      Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
      Рейтинг: 2557 Неутрално

      [quote#64:"tribiri"]Поне след 75 та съм станал свидетел само на един случай на репресия на комунистическата власт. [/quote]
      Имаше дори 1989г. Фотографа Версано го простреляха защото лепял позив срещу Тодор Живков. А около 1 година преди 10 ноември 1989г започна масово екстрадиране на дисиденти на Запад, явно са подготвяли почвата за назначената "опозиция".

      socbg.com/2015/03/куршум-за-един-бунтар.html

      Политкоректостта е Гестапо за Истината
    94. 94 Профил на Maj. Major
      Maj. Major
      Рейтинг: 8 Неутрално

      До коментар [#74] от "klimentm": Имидж...да не мислиш, че е лесно.

      “mankind is resilient: the atrocities that horrified us a week ago become acceptable tomorrow.”




    За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK