Томислав Дончев: Правителство с БСП или ДПС ще е самоубийство

Томислав Дончев

© Юлия Лазарова

Томислав Дончев



Томислав Дончев е водач на кандидат-депутатските листи на ГЕРБ в 23-ти многомандатен избирателен район в София и в 7-и - Габрово.


Роден е през 1973 г. в Габрово. Завършил е философия и стопанско управление. Има бизнес специализация в Оксфорд, Великобритания. Бил е програмен директор в Института "Отворено общество", член на работната група към Министерството на финансите за разработване на регулациите за безвъзмездно финансиране по структурните фондове.


Избран за кмет на Габрово през 2007 г. Министър по управление на средствата от Европейския съюз в първото правителството на ГЕРБ (от 2010 г.) и вицепремиер със същия ресор във второто.Член е на Изпълнителната комисия на ГЕРБ.




Г-н Дончев, Бойко Борисов няколко пъти посъветва останалите партии да внимават с предизборното говорене, защото след 26 март ще се наложат разговори. С кои партии смятате, че е възможно да се търси коалиция или сътрудничество за съставяне на кабинет?


- Първо ще споделя едно разсъждение, което често забравяме, а трябва да е очевидно, че партиите не са инструмент за конфликти, за кавги. Партиите са организации, които обединяват, катализират вижданията и целите на различни хора. Това, че има различие между партиите, не означава, че лидерите или членовете им, трябва да са хванати гуша за гуша. Убеден съм, че едната половина от българите или една трета от българите не мрази обезателно другата половина. Както и аз да отбележа, мога да не вярвам, меко казано, в посланията на левицата, да нямам доверие в голяма част от актива им, но това не означава, че мразя хората, които я подкрепят. В този смисъл дори и на абсолютно противоположни позиции партиите трябва да могат да съхранят възможността да си говорят. Това е част от политическия диалог.


Твърдя непрекъснато, че първо - т.нар. коалиционни валентности трябва да са ясни предварително, защото е вид подмяна на волята на избирателя, ако той бъде заблуден или се предложи изненадващ маньовър. На второ място - бих бил обран за тези заявки за предварителни годежи.


Пряко на въпроса – естествено би било партньорството с формациите вдясно. Там е малко трудно предвид процесите на синтез и фрагментация. Но тук не става въпрос за персонални симпатии или познанства между лидерите, става дума за сходство на целите. Редно е да се говори и с представителите на "Обединените патриоти" макар, че ние и те признаваме, че всичките ни разговори са тежки и за това компромис се намира тежко. Спорове имаме по много неща, което е нормално и честно. Оттук нататък ми е много трудно да си представя нещо.


По-вероятно ли е да отидете на нови избори, ако сте първи и не можете да направите кабинет, отколкото да има коалиция с БСП и с ДПС?


- Аз съм убеден, че ще сме първи, не само от спортни амбиции. Друг е въпросът защо. Трябва да бъде направен опит да бъде съставено правителство, защото самите правила на демокрацията водят до това. Доколко самоубийствен за партията трябва да бъде такъв опит, е същественият въпрос. Неотдавна един виден немски анализатор твърдеше, че компромис с партията, заради държавен интерес, всъщност е по-голяма грешка. Защото партиите са толкова съществена част от политическата инфраструктура, че ако един такъв компромис унищожи партията, това ще бъде огромна вреда за държавата. Не водени от това, а за да не преминем линията на погнусата, както собствената, така и на хората, трябва да се избягват всякакви неестествени партньорства.


БСП, ДПС...


- Няма как да се получи. Не от друго, но какво сходство виждате с цели, заявки, принципи, инструментариум за водене на политика? На второ място – ляво-дясна коалиция е коалиция на аритметичната справедливост. На трето място, когато всички са в управлението – народът е в опозиция. На четвърто място, нали знаете, че когато системните партии си партнират, за да дадат противодействие на несистемните играчи и популистите, това ги усилва допълнително. На последно място - след тази кампания, както тече, аз очаквам в един момент, както всички бяха предатели, следващата седмица непосредствено преди изборите да се лансира "Народен съд". Трудно ми е да си представя партньорство.


Като споменахте кампанията, имаше много странна антиевропейска и националистическа реторика, дори от партии като БСП, които са наричани системни...


- БСП е темата. Другите партии, нови проекти, докато се впишат в координатната система, чисто исторически е нормално да имат някаква доза радикализъм. Но поведението на левицата, признавам си, бе изненадващо. Звучат, като Волен Сидеров преди няколко години, не съм сигурен на кого правя комплимент. Това си е тяхна работа, избрали са си такъв репертоар. Проблемите са няколко.


Първо това е кампания, с послания, които са вредни за цялата инфраструктура. На второ място - не трябва да подценяваме, казано на жаргон, че когато някой излиза по телевизора и казва щуротии, те остават в главите на хората. На трето място - един такъв политически репертоар е изцяло деструктивен по отношение на държавата. Има ли инструмент за управление на държавата, като обществена поръчка, концесия, фондове, решения на Европейския съвет и т.н., който не е дискредитиран? И тук хубавият въпрос е – как, който и да управлява после, ще го прави без тези инструменти, които се къртят по време на кампанията и се дискредитират по същество?


Обществената поръчка е лоша, концесията е лоша винаги, публичните инвестиции са лоши винаги, как се управлява? Това е големият проблем. Иначе всеки има право, родните политически страсти са нажежени, емоционални са. Все пак сме на Балканите, на юг, силно любим и мразим.


Колегите нямат опит, но аз имам дълъг опит в работа с европейските институции. Ако някой си мисли, че тук се приказват едни неща, а в Брюксел други – много се лъже. Поне Европейската комисия има система за проследяване на всички публични изказвания в реално време, излезли в която и да е медия. Тук не говоря дори за висшето ръководство, говоря за чиновниците. Ако някой си мисли, че тези послания не се четат, прави грешка. На трето място – сега е най-лошият момент за подобно поведение, дори предизборно, предвид ситуацията в Европа.


Има ли опасност от радикализация на обществото след тази кампания?


- Политиците обичат да галванизират обществените страсти, но има граница. И без това българското общество е много фрагментирано. Едно допълнително разделение и нажежаване на страстите по политическа линия е абсолютно излишно. Технологията на омразата е отдавна отречена, никога не води до добър резултат, ако някой си мисли, че с нея може да постигне кратковременен успех, тегобите после ще са повече, отколкото успеха.


В последните дни има доста изказвания срещу агитацията на турската държава за ДОСТ. Това намеса ли е във вътрешните работи на България?


- Която и да е държава, включително съседна, несъседна, малка, голяма, няма право на намеса във вътрешните работи в предизборна обстановка. Това е недопустимо. Тук е редно правителството и специалните служби да проучат всички данни и всеки от казусите и да вземат отношение.


Освен това, което се случва в Турция и в Европа, в близост до нас ври и кипи, има криза с бежанци. Има ли опасност за България?


- Сега в предизборна обстановка е много модерно хората да се плашат с всякакви опасности. Извън този ракурс ситуацията не е спокойна. Грешка ще направим, ако си мислим, че светът временно се е разклатил и ще минат няколко седмици или месеци и той ще се стабилизира до старото си състояние. Политическата ми интуиция показва, че светът се реинтегрира. В каква посока, дали е тази очевидната – свиване обратно в националното, някакъв нов полъх на протекционизма, антилиберален уклон... Много ми е трудно да кажа.


Не по-лесен е разговорът за Европа. Тя не е нещо изолирано от всичко, което се случва в света. Това трябва да е най-същественият ни разговор, ние забравяме, че това е семейството ни. Този термин, се употребява, къде напудрено, къде захаросано, но в крайна сметка, ставайки член на Европейския съюз, България си е делегирала част от суверенитета. Там са нашите основни икономически партньори и нас на първо място трябва да ни интересува, какво се случва в Европа и на второ място какво се случва близо до националната ни граница.


Дори в годините, когато е имало всякакви скептични коментари, винаги съм бил еврооптимист.
Признавам си, не е имало моменти в които еврооптимизмът ми да е бил подложен на такова тежко изпитание. Откривам обезпокоителна разлика между съдържанието на т. нар. Бяла книга и изказванията на европейски лидери. Тук има изключително важен нюанс. Там е закодиран проблемът. Ако четем "Бялата книга" е безспорно ясно, че най-добрият сценарий за България, в който аз вярвам, е по-интегрирана Европа, повече Европа за всички. Защото общият пазар, каквито и дефекти да има, те се коригират до голяма степен в кохезионната политика, но той носи само преимущества и ползи. България има еднозначен интерес от всички останали нови вълни на европеизация. За какво говоря – обши действия в сферата на сигурността, обща европейска гранична охрана, европейски главен прокурор. Кажете ми, има ли едно от тези неща, което да е във вреда на България? Допълнително усъвършенстване на общия пазар, особено за дигиталния пазар - изключително важно за България. Еврозоната и Шенген в дългосрочен план са все добри неща за България. Абсолютно безспорно!

Томислав Дончев

© Юлия Лазарова

Томислав Дончев


Единственото, за което има някакви резерви, а те са във времето /ако тръгна да разсъждавам - 15 години напред/ е синхронизация на данъците. Аз твърдя, че за да се стимулира растеж, трябва колкото може по-дълго време да съхраним данъците ниски.


Мястото на България е в ядрото. Много са приказките, че се намираме в географската периферия на Европа. Но, изказвания от типа - няколко държави ще форматират и предварително ще кажат кои ще бъдат в ядрото, кои ще бъдат в периферията - са абсолютно неприемливи.


Не сме ли така или иначе, на две скорости в момента, извън Шенген сме и извън Еврозоната?


- Има разлика. Едно е да ти кажат, че ти по дефиниция нямаш достъп до ядрото, съвсем друго е още да не си достигнал. Искам да напомня, че преди да станат големите неразбории в Европа и за едното и за другото се смяташе, че е само въпрос на време. А кой да предположи, че Шенген, не е следствие на неизпълнение на някакъв технически критерий и някой да е казал, че България не е годна да изпълнява функциите си на партньор в Шенген. Това е заради вътрешнополитическата ситуация в една друга държава-членка.


Да се върнем към следващия парламент. В програмата на ГЕРБ е заложена нова Конституция. Какво ще бъде новото и защо сега говорите за това?


- Можете да прочетете какво се разбира под нова Конституция. Написано е меко, защото ние сме сериозни хора, добре съзнаваме, че за да се стигне до политически хоризонт за промяна на Конституцията, трябва консенсус. Това е основната линия, трябва от самото начало на парламента за няколко неща да бъдат водени сериозно разговори. Освен оперативните въпроси на управлението, освен справянето с цялата предизвикателна ситуация в Европа и региона. Едното е как ще изглежда избирателната система. Тази тема не може да бъде затворена. В крайна сметка, ще изиграе лоша шега на всички, ако всички колективно се заплесват и забравят резултата от референдума.


Другото - трябва първо да се премахне институтът на Великото народно събрание, което би направило по-лесно приемането на някои промени.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK